Polvikierukan repeämä

Onneton kuntoilija

Onko jollain kokemusta. Polvikierukan repeämästä.
Viime maaliskuussa hiihtoloman jälkeen vas. polvi oireili ja todettiin polvikierukan repeämä. Lääkäri sanoi että paranee itsestään. Niin on käynytkin. Mutta nyt on toinen polvi samassa jamassa. Ei tunnu kivalta kun joutuu kinkkaamaan eikä pääse mihinkään.
Voisiko mulla olla joku polvikierukoiden heikkous? Toisaalta onhan ne palvelleet minua jo liki 60 vuotta.

9

12056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmista

      Vuorotellen meni molemmista polvista. Olihan se ikävää keppien kanssa mennä. Eipä ole sen jälkeen eli 20vuoteen haitanneet.

      Mullekin lääkäri sanoi, että paranee itsestään ja niinhän se oli. Olen sinua parikymmentä vuotta nuorempi :)

      Lisäksi lekuri kertoi, että painonnostajilta poistetaan melkeinpä kaikilta polvikierukat pois kun ne saattaisi pamahtaa kuitenkin isoja painoja nostellessa.

    • itsekseen?

      Siis ihanko tosissaan se voi parantua itsekseen?
      Mikäs sen revenneen kierukan parantaa?
      Revennyt mikä revennyt.

      Kuvattiinko, vai miten repeämäN laatu todettiin?

      Olisin helkkarin iloinen jos todella se paranisi itsekseen minullakin. Siis onko toivoa?

      • Ladykuntoilija

        Ainakaan polvi ei oireile. Se magneettikuvattiin. Siinä oli pieni repeämä polven takaosassa. Lääkäri sanoi että se saattaa parantua itsekseen. Katsotaan n. kaksi kuukautta.
        Leikkaukseen (tähystämällä)liittyy aina omat riskinsä, joka on ihan totta.
        Nyt oireilee toinen polvi. Olen ollut poissa töissä. Vielä ei ole kuvattu. Taitaa olla edessä.
        Onneksi talvella oireillut polvi vaikuttaa hyvältä. Ei ainakaan ole kipeä.
        Muuten särkylääkkeet eivät tehoa tähän vaivaan.
        Kiitokset viesteistä, joita olen saanut.


      • Repeämä ei parane itsestään

        Yksikään ortopedi ei väittäisi mokomaa. Repeämä ei parane itsestään. Nivelkierukka(repeytynyt) korjataan polven tähystysleikkauksessa. Repeämä nivelkierukassa näkyy magneettikuvassa, ei röntgenkuvassa, jossa näkyvät vain ja ainoastaan luiset rakenteet.


      • Ei korjaannu itsestään
        Repeämä ei parane itsestään kirjoitti:

        Yksikään ortopedi ei väittäisi mokomaa. Repeämä ei parane itsestään. Nivelkierukka(repeytynyt) korjataan polven tähystysleikkauksessa. Repeämä nivelkierukassa näkyy magneettikuvassa, ei röntgenkuvassa, jossa näkyvät vain ja ainoastaan luiset rakenteet.

        Kaikkia repeämiä ei kuitenkaan voida korjata kiinnityksellä. Poikittais- ja kielekerepeämät hoidetaan yleensä tähystysleikkauksella, jossa kierukasta poistetaan vain osa. Tavoitteena on näin säästää kierukkakudosta mahdollisimman paljon, jotta polveen ei kehittyisi ennenaikaista nivelrikkoa.

        Jan Lindahl korostaa, että kierukkarepeämä ei parane koskaan itsestään. Nuoret, alle 40 – 45-vuotiaat olisi saatava hoitoon pikaisesti. Usein hoitoon pääsy kuitenkin viivästyy, kun potilas jonottaa ensin erikoislääkärille ja sitten leikkaukseen pääsyä.
        www.verkkoklinikka.fi


      • linkuttaja
        Ei korjaannu itsestään kirjoitti:

        Kaikkia repeämiä ei kuitenkaan voida korjata kiinnityksellä. Poikittais- ja kielekerepeämät hoidetaan yleensä tähystysleikkauksella, jossa kierukasta poistetaan vain osa. Tavoitteena on näin säästää kierukkakudosta mahdollisimman paljon, jotta polveen ei kehittyisi ennenaikaista nivelrikkoa.

        Jan Lindahl korostaa, että kierukkarepeämä ei parane koskaan itsestään. Nuoret, alle 40 – 45-vuotiaat olisi saatava hoitoon pikaisesti. Usein hoitoon pääsy kuitenkin viivästyy, kun potilas jonottaa ensin erikoislääkärille ja sitten leikkaukseen pääsyä.
        www.verkkoklinikka.fi

        Joo ehdottomasti kannattaa yrittää heti hoitoon. Mulla hajosi vasemmasta polvesta ulompi nivelkierukka jouluna 03 kun liukastuin allasosastolla. Tk-lekurit oli sitä mieltä että ei mua mikään vaivaa jos "vähän" on polvi kipee. Loppujen lopuksi kauheiden tappelujen ja painostusten jälkeen pääsin 11/04 tähystykseen. Ortopedi totesi että jos olisin tullut heti kun polvi hajosi ei olisi ollut kovinkaan kummoista ongelmaa, mutta koska kierukka oli kerennyt tuon vuoden aikana hajoomaan ja repeemään ihan hirveeseen kuntoon, sain siitä elinikäisen riesan. Että KIITOS teille tk-lääkärit, KIITOS!!

        Niin, ja polvi hajosi siis uudestaan 11/05 ihan perus kävelyn aikana (koska siis sain siitä sen elinikäisen riesan) ja se operoitiin uudestaan 06/06. Nyt leikkasi eri ortopedi, mutta taas sain kuulla saman tarinan "nähdään varmaan vielä useasti, mutta toivottavasti ei ihan pian". Joo noh, taas on polvi paskana. Pamahti töissä ihan normaalirutiineissa ja siitä asti naksunut kyykistyessä. En hakeutunut lääkäriin koska mitään särkyä ei tällä kertaa ollut. Ennen kun nyt puoli vuotta tuosta pamauksesta. Ja menin tk:lle "ei sitä voi enää leikata, jumppaat vaan niin kyllä se siitä". Täytynee taas alottaa kolmannen kerran tää tappelu että pääsis edes leikkausjonoon, ja siitä sitte vielä se puol vuotta että pääsee ehkä siihen leikkaukseen...

        Kierukkakivun kanssa pystyy elämään (tiettyyn pisteeseen asti). Lääkkeet ei oikeestaan auta yhtään. Yleensä pahin kipu alkaa tuntumaan levossa, varsinkin siis sillon kun yrittää mennä nukkumaan...kyykistely ja portaiden/ylämäen kävely tuntuu polvessa, joskus vihloo, joskus tuntuu että joku hakkaa puukolla polveen ja mulla useimmiten kipu tuntuu enemmän taipeen puolella niinkuin joku painaisi jatkuvasti kovaa ulkopuolelle taipeeseen. Ja kipu säteilee pahiten pohkeeseen ja takareiteen. Välillä tuntuu että jalka olis muurahaispesässä (silleen kun on puutunut ja sitte veri palaa, you know). Vois sanoo että tuntuu siltä että koko jalan sisällä on semmonen äärimmilleen pingotettu kuminauha. Sen kanssa elää, mutta kuitenkin se vaivaa.


    • nii i

      Vaikka keskustelun käynnistä täällä onkin aikaa niin haluan vain muille jotka saattavat etsiä vastauksia todeta, kyllä polvikierukan repeämä voi parantua melko hyväksi itsellään. Itsellä repesi polvikierukka osittais ja eturistiside napsahti 22 vuotiaana ja leikkauksella korjattiin eturistiside ja siistittiin revennyt kohta. Toki kierukka onkin nyt 2 vuoden päästä alkanut vaivaamaan ja oireilemaan ajoittain, nyt viimeisimmän oireilun takia magneettikuva luultavasti edessä ja kierukan poistoa koska itselläni se ei nähtävästi kestä kovin kummoista rasitusta vaan oireilee jatkuvasti. Tsemiä kaikille muille ja vinkkinä, lihaskunto kohdilleen polvessa niin kierukka ei vaivaa. Itse aloitin hieman liian myöhään...

    • Mummo +55

      Hei Minulla 6v sitten repesi, leikkaus poistettiin kierukka, mangneettikuvissa totuus näkyy.Lisäksi nivelrikkokin löytyi. Nyt molemmissa nivelrikkoa, rajoittaa vaivaa liikkuessa. Jumppa liikuntaohjeet 55 Nainen Nyt tutkitaan työkykyselvitys.
      Ilman särkylääkettä kun en tee raskasta kävely rappusissa minimiin...

    • Anonyymi

      Paras lääkäri ikinä. Harvinaisen osaava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe