Haittaako silmälasit?

Nimim. Erkki

Sopiiko potkunyrkkeily kuntoilumielessä silmälaseja käyttävälle? Tarvitsemani erikoislinssit on halvimmillaankin niin kalliita, että kirpaisee kovin jos menee rikki, ja sellaisia piilareita ei voi valmistaa joilla näkisin riittävän hyvin. Kannattaako suosisti valita joku kesympi harrastus?

7

3833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkdkdkdkdkdk

      enpä usko että haittaa jos siis kuntopotkunyrkkeilyä mietit. mutta jos kehään astut niin sehän on sanomattakin selvää että ne lasit on nopeesti entiset

    • AndyS

      Kyllä tuo on aika paha haitta. Itse käytän aina piilareita. Sinulla lienee jotain hajataittoa tms. kun piilarit ei sovi?

      Pystyt lyömään säkkiä ja tekemään kevyitä pariharjoituksia niin että lasit eivät ole kovin pahassa vaarassa. Treeneissä kannattaa tietenkin käyttää vanhoja laseja jos sellaiset on. Sparriin tai koviin/eläviin parihajoituksiin et pysty osallistumaan ilman että lasit ovat päreinä. Siinä tulee kuitenkin kontaktia kasvoihin sen verran.

      Tämä varmaan tekee tavallisesta harrastetreenauksestakin vähän turhauttavaa. Kuntopotkunyrkkeilyyn (vrt. siis kuntonyrkkeily) on kuitenkin mahdollisuudet.

      Yksi vaihtoehto on tietenkin olla treenit ilman laseja. Sanoisin että tämäkin alkaa muuttua hankalaksi jos vahvuutta on laseissa enemmän kuin -3.

      • muay thai

        tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..


      • AndyS
        muay thai kirjoitti:

        tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..

        Minulla tapaa keskimäärin joka toisessa matsissa lähteä piilari tai molemmat päästä. Todennäköisyys tietysti riippuu siitä, miten paljon hittiä tulee omaan päähän. Sanoisin että thainyrkkeilyssä tulee keskimäärin jonkin verran vähemmän lyöntiosumia päähän matsia kohti kuin potkunyrkkeilyssä. Lisäksi minun ottelutyylini on sellainen että osumia tahtoo ropista molempiin suuntiin aika paljon, joten luultavasti sinulla on vähemmän ongelmia tässä asiassa.

        Minulla on hyvät kokemukset Air Optix -linsseistä. Vanhemmilla linsseillä piilari lähti päästä treenatessa vähintään kerran viikossa. Air Optixeihin siirryttyäni tahti on lähempänä kertaa vuodessa. Matseissa nekin lähtevät, koska siellä osumat ovat rajumpia. Sparrissa linssi näet lähtee yleisimmin siitä kun joku aloittelija sohii käsi suorana ja pikemmin hieroo kasvoja kuin lyö.

        Olen siinä uskossa, että thainyrkkeilyn piilarikielto olisi peräisin siltä ajalta kun piilarit olivat lasia tai kovaa muovia ja särkyessään vaarallisia. Olen myös kuullut, että kieltoa ei käytännössä vlavottaisi mitenkään, mutta kannattaa kysyä thainyrkkeilyn tuntijoilta tarkemmin.


    • ja kaveria turpaan

      Hommaa ihan tavalliset piilarit oikeaa vahvuutta, ja unohda ne hajataittohienoudet. Ei semmoisiin aikoinaan mitään erikoislaseja ollutkaan, kyllä sä pärjäät tavallisilla piilareilla.

      Jos ei lääkäri suostu semmoisia laittamaan, niin netistä vaan... Muutenkin halvemmalla netistä.

      • Nimim. Erkki

        Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

        Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.


      • Linssit
        Nimim. Erkki kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

        Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.

        Tere, piilolinssejä (esim. kertakäyttöisiä), jotka korjaavat hajataiton saa optikolta. Kyseessä ns. tooriset piilolinssit, kysy näitä. Toinen vaihtoehto on käydä silmäleikkauksessa. Molemmat silmät kerralla ja hinta n. 3.000 €. Ei kallis ratkaisu esim. 10 vuoden tähtäimellä. Ei kuitenkaan sovi kovin nuorelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe