Haittaako silmälasit?

Nimim. Erkki

Sopiiko potkunyrkkeily kuntoilumielessä silmälaseja käyttävälle? Tarvitsemani erikoislinssit on halvimmillaankin niin kalliita, että kirpaisee kovin jos menee rikki, ja sellaisia piilareita ei voi valmistaa joilla näkisin riittävän hyvin. Kannattaako suosisti valita joku kesympi harrastus?

7

3833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkdkdkdkdkdk

      enpä usko että haittaa jos siis kuntopotkunyrkkeilyä mietit. mutta jos kehään astut niin sehän on sanomattakin selvää että ne lasit on nopeesti entiset

    • AndyS

      Kyllä tuo on aika paha haitta. Itse käytän aina piilareita. Sinulla lienee jotain hajataittoa tms. kun piilarit ei sovi?

      Pystyt lyömään säkkiä ja tekemään kevyitä pariharjoituksia niin että lasit eivät ole kovin pahassa vaarassa. Treeneissä kannattaa tietenkin käyttää vanhoja laseja jos sellaiset on. Sparriin tai koviin/eläviin parihajoituksiin et pysty osallistumaan ilman että lasit ovat päreinä. Siinä tulee kuitenkin kontaktia kasvoihin sen verran.

      Tämä varmaan tekee tavallisesta harrastetreenauksestakin vähän turhauttavaa. Kuntopotkunyrkkeilyyn (vrt. siis kuntonyrkkeily) on kuitenkin mahdollisuudet.

      Yksi vaihtoehto on tietenkin olla treenit ilman laseja. Sanoisin että tämäkin alkaa muuttua hankalaksi jos vahvuutta on laseissa enemmän kuin -3.

      • muay thai

        tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..


      • AndyS
        muay thai kirjoitti:

        tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..

        Minulla tapaa keskimäärin joka toisessa matsissa lähteä piilari tai molemmat päästä. Todennäköisyys tietysti riippuu siitä, miten paljon hittiä tulee omaan päähän. Sanoisin että thainyrkkeilyssä tulee keskimäärin jonkin verran vähemmän lyöntiosumia päähän matsia kohti kuin potkunyrkkeilyssä. Lisäksi minun ottelutyylini on sellainen että osumia tahtoo ropista molempiin suuntiin aika paljon, joten luultavasti sinulla on vähemmän ongelmia tässä asiassa.

        Minulla on hyvät kokemukset Air Optix -linsseistä. Vanhemmilla linsseillä piilari lähti päästä treenatessa vähintään kerran viikossa. Air Optixeihin siirryttyäni tahti on lähempänä kertaa vuodessa. Matseissa nekin lähtevät, koska siellä osumat ovat rajumpia. Sparrissa linssi näet lähtee yleisimmin siitä kun joku aloittelija sohii käsi suorana ja pikemmin hieroo kasvoja kuin lyö.

        Olen siinä uskossa, että thainyrkkeilyn piilarikielto olisi peräisin siltä ajalta kun piilarit olivat lasia tai kovaa muovia ja särkyessään vaarallisia. Olen myös kuullut, että kieltoa ei käytännössä vlavottaisi mitenkään, mutta kannattaa kysyä thainyrkkeilyn tuntijoilta tarkemmin.


    • ja kaveria turpaan

      Hommaa ihan tavalliset piilarit oikeaa vahvuutta, ja unohda ne hajataittohienoudet. Ei semmoisiin aikoinaan mitään erikoislaseja ollutkaan, kyllä sä pärjäät tavallisilla piilareilla.

      Jos ei lääkäri suostu semmoisia laittamaan, niin netistä vaan... Muutenkin halvemmalla netistä.

      • Nimim. Erkki

        Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

        Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.


      • Linssit
        Nimim. Erkki kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

        Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.

        Tere, piilolinssejä (esim. kertakäyttöisiä), jotka korjaavat hajataiton saa optikolta. Kyseessä ns. tooriset piilolinssit, kysy näitä. Toinen vaihtoehto on käydä silmäleikkauksessa. Molemmat silmät kerralla ja hinta n. 3.000 €. Ei kallis ratkaisu esim. 10 vuoden tähtäimellä. Ei kuitenkaan sovi kovin nuorelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      35
      1926
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      836
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      82
      819
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      691
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      681
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      600
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      60
      509
    8. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      459
    9. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      44
      459
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      74
      417
    Aihe