Haittaako silmälasit?

Nimim. Erkki

Sopiiko potkunyrkkeily kuntoilumielessä silmälaseja käyttävälle? Tarvitsemani erikoislinssit on halvimmillaankin niin kalliita, että kirpaisee kovin jos menee rikki, ja sellaisia piilareita ei voi valmistaa joilla näkisin riittävän hyvin. Kannattaako suosisti valita joku kesympi harrastus?

7

3843

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkdkdkdkdkdk

enpä usko että haittaa jos siis kuntopotkunyrkkeilyä mietit. mutta jos kehään astut niin sehän on sanomattakin selvää että ne lasit on nopeesti entiset

• AndyS

Kyllä tuo on aika paha haitta. Itse käytän aina piilareita. Sinulla lienee jotain hajataittoa tms. kun piilarit ei sovi?

Pystyt lyömään säkkiä ja tekemään kevyitä pariharjoituksia niin että lasit eivät ole kovin pahassa vaarassa. Treeneissä kannattaa tietenkin käyttää vanhoja laseja jos sellaiset on. Sparriin tai koviin/eläviin parihajoituksiin et pysty osallistumaan ilman että lasit ovat päreinä. Siinä tulee kuitenkin kontaktia kasvoihin sen verran.

Tämä varmaan tekee tavallisesta harrastetreenauksestakin vähän turhauttavaa. Kuntopotkunyrkkeilyyn (vrt. siis kuntonyrkkeily) on kuitenkin mahdollisuudet.

Yksi vaihtoehto on tietenkin olla treenit ilman laseja. Sanoisin että tämäkin alkaa muuttua hankalaksi jos vahvuutta on laseissa enemmän kuin -3.

• muay thai

tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..

• AndyS
        muay thai kirjoitti:

tää ei ehkä kuulu tänne mutta kysytään kuitenkin, eli minä olen aloittamassa thainyrkkeilyn ja käytän piilolinssejä. sitä vaan että pysyykö ne todellä päässä? kun suomen muay thai liiton sivuilla sanotaan että otteleminen piilarit päässä ois kiellettyä..

Minulla tapaa keskimäärin joka toisessa matsissa lähteä piilari tai molemmat päästä. Todennäköisyys tietysti riippuu siitä, miten paljon hittiä tulee omaan päähän. Sanoisin että thainyrkkeilyssä tulee keskimäärin jonkin verran vähemmän lyöntiosumia päähän matsia kohti kuin potkunyrkkeilyssä. Lisäksi minun ottelutyylini on sellainen että osumia tahtoo ropista molempiin suuntiin aika paljon, joten luultavasti sinulla on vähemmän ongelmia tässä asiassa.

Minulla on hyvät kokemukset Air Optix -linsseistä. Vanhemmilla linsseillä piilari lähti päästä treenatessa vähintään kerran viikossa. Air Optixeihin siirryttyäni tahti on lähempänä kertaa vuodessa. Matseissa nekin lähtevät, koska siellä osumat ovat rajumpia. Sparrissa linssi näet lähtee yleisimmin siitä kun joku aloittelija sohii käsi suorana ja pikemmin hieroo kasvoja kuin lyö.

Olen siinä uskossa, että thainyrkkeilyn piilarikielto olisi peräisin siltä ajalta kun piilarit olivat lasia tai kovaa muovia ja särkyessään vaarallisia. Olen myös kuullut, että kieltoa ei käytännössä vlavottaisi mitenkään, mutta kannattaa kysyä thainyrkkeilyn tuntijoilta tarkemmin.

• ja kaveria turpaan

Hommaa ihan tavalliset piilarit oikeaa vahvuutta, ja unohda ne hajataittohienoudet. Ei semmoisiin aikoinaan mitään erikoislaseja ollutkaan, kyllä sä pärjäät tavallisilla piilareilla.

Jos ei lääkäri suostu semmoisia laittamaan, niin netistä vaan... Muutenkin halvemmalla netistä.

• Nimim. Erkki

Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.

• Linssit
        Nimim. Erkki kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kehään ei tee edes mieli, mutta kuntopotkunyrkkeily vaikuttaa kiehtovalta. Ilmeisesti alkeiskurssille mennessä rahoille saa ainakin jonkin verran todellista vastinetta, joten taidan mennä koittamaan onko harrastus lasien kanssa lainkaan mielekästä. Ikävä tietysti kun täytyy välillä jäädä pelkäksi sivustakatsojaksi, mutta tärkeintä olisi saada edes joku liikunnallinen harrastus, ja minkäs teet kun kiinnostavia lajeja on niin vähän ja ne muut tuntuu sopivan vielä huonommin.

Mitkään piilarit ei oikeasti sovi tarpeisiini, koska tarvitsen välttämättä mm. prismakorjausta, jonka toteuttaminen piilareiden avulla on mahdotonta. Ilman kaikkia tarvitsemiani "hienouksia" linsseissä alan heti kärsiä erilaisista näköhäiriöistä (kahtena näkeminen, etäisyyksien arvioiminen pahasti väärin ym.) - silloin tavalliset portaatkin merkitsee vaaran paikkaa, jossa täytyy edetä hitaasti jaloilla tunnustellen välttääkseen näön vääristymistä johtuvat kaatumiset.

Tere, piilolinssejä (esim. kertakäyttöisiä), jotka korjaavat hajataiton saa optikolta. Kyseessä ns. tooriset piilolinssit, kysy näitä. Toinen vaihtoehto on käydä silmäleikkauksessa. Molemmat silmät kerralla ja hinta n. 3.000 €. Ei kallis ratkaisu esim. 10 vuoden tähtäimellä. Ei kuitenkaan sovi kovin nuorelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      91
      1463
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      47
      1003
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      15
      886
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      40
      838
    5. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      82
      758
    6. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      92
      741
    7. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      728
    8. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      17
      727
    9. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      687
    10. 68
      672
    11. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      664
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      59
      662
    13. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      12
      655
    14. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      97
      651
    15. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      56
      585
    16. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      576
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      557
    18. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      544
    19. Oliko virhe palkata näykkelis johtoon?

Kunnan asiat sekaisin eikä mikään homma toimi. Ilmeisesti samaa sekoilua muillekin suunnille. Johtaja asuu itse muualla
      Lappajärvi
      147
      528
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      525
    Aihe