Tsaisesti

Nur-Mikko

Miten saan kylvettyä nurmikonsiemenet tasaisesti? Onko olemassa muuta tapaa kuin pussista ripotella siemenet toivoen että mahdollisimman tasaista jälkeä tulisi? Aikaisemmat kylvöt eivät ole tasaisuudeltaan olleet kovin hyvät. Siksi kyselen parempaa kylvötekniikkaa tai onko mahdollisesti jokin kotitekoinen "kone" jolla nurmikosta tulisi tasaisesti kasvava eikä jostain kohtaa tuuhea ja toisesta kohtaa multaa alta näkyvä. : /

3

974

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

Ristikylvö tyynellä säällä tuottaa tasaisemman lopputuloksen kuin kertakylvö. Jaa siemenannos (2-3 kg/aari) kahteen osaan ja kylvä ensimmäinen satsi viskaten siemenet, kourallinen kerrallaan napakasti viistoon kohti maata. Kävele koko ajan kylvetystä alueesta poispäin. Ota sitten loppuosa siemenmäärästä ja tee toinen kylvö vastakkaisesta suunnasta edeten. Lopuksi haraa maa kevyesti ja jyrää pinta. Sitten kastelua ja kastelua ahkerasti päivittäin niin kauan, että siemenet ovat itäneet kunnolla.

• Nur-Mikko

Kiitos vinkistä. Tarvii kokeilla : )

• Jokseenkin onnistunut

Viime kesänä mietin samaa asiaa, olin kuullut ristiinkylvöstä, mutta huomasin kyllä että ilman ristiinkylvöäkin onnistuu, tosin tarkkuutta se vaatii, ja tietynlaista silmää että näkee mihin heittää siemenet. Mutta ristiinkylvö on varmasti hyvä keino.

Sen sijaan edellisen nurmen tekoni pilasin vääränlaisella peittämisellä, harasin huolimattomasti, ja siinä jos missä siemenet menee kasoihin ja toiset kohdat jää paljaiksi. Tämä on kuulemma melko yleinen moka nurmikon tekijöillä.

Viime kesänä tämän onnistuneemman nurmikon peitin haravalla "kuopsuttamalla", eli tökkäämällä ylhäältä päin haravan piikit multaan sentin-pari, ja sitten sentin-parin veto taakse päin, seuraava "lyönti" taas sentti-pari eteenpäin ja sama nykäisy... todella työlästä ja käsiä puuduttavaa, mutta tuli kyllä todella tasainen jälki. Mutta myös haraamalla onnistuu, kunhan vaan pitää huolen ettei vatkaa eestaas samaa kohtaa niin että työntelee siemenet kasoihin. Kevyttä liikettä edestakaisin, keventämällä liikkeen lopussa, ja mielellään jonkin matkaa päällekkäin edellisen haran heilautuksen kanssa.

Kyllä se siitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      173
      1905
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      154
      1350
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      222
      1002
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      897
    5. 57
      842
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      47
      783
    7. 93
      757
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      757
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      677
    10. Martinan alamäki jatkuu

Surkeasti menee ... https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f899cee6-e216-4bd1-be3e-c61f68e67a4c ”Surkeasti kulkee”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      646
    Aihe