Voimaton 1.6 carina E lähdössä

kierrokset nousee ja saammuu

Mikä vika vai ominaisuus kun 1.6 carina e n1995 on vaikea lähteä paikaltaan kun hipaisee kaasuun kierrokset hyppää 3000-4000rpm ja kytkintä jos päästää kuitenkin sammuu todella helposti??
Jos paneutuu järjettömän pakljon lähtöön pääsee liikkeelle lähes normaalisti.
Kun ajossa niin vetää mitä LAIHASEOS kone nyt vetää mutta tuo lähtö on todella hengetön ja v-mäinen .

Pakokaasupäästöt läpäisee.

Olisi vinkit tarpeen.

Vaihto ei ole keino vaan moottorin saaminen kuntoon ja ajotaitoa on täysin riittävä.

13

4065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putsarit uusiin

      Uusi ilmanputsari. Laihis erityisen herkkä putsarijutuissa. Vaihda ne vähintäinkin joka vuosi. Säästyy jopa kaksi litraa bensaa satasella. Ja tutki bensavehkeet. Sielläkin "rikkakihveleitä". Voivat olla tukossa. Siks pelaa vain kierroksilla.

    • - MOK -

      Jos siinä on samanlainen virrajakaja (pyörijällä varustettu) kuin -99 1,6 avessa, niin jonkinverran juuri tuohon ongelmaan auttaa virranjakajan puhdistaminen. Virranajajan kannesssa olevat nastat pitää puhdistaa hapettumista esim. teräväkanttisella meisselillä. Samoin pyörijän pää ja keskikohta. Sitten ei haittaa, vaikka jakajan kannen sisäpuolelle suhauttaa kontaktispraytä estämään mahdollisen kosteuden aiheuttamia ongelmia.

      Tuo operaatio auttaa avessa, moottori vääntää hiukan paremmin eikä sammu niin helposti liikkeellelähdössä... Tietenkin kaikki muutkin huoltokohteet (tulpat, suodattimet) vaikuttavat myös tuohon asiaan

    • tarkastettu

      Vaiva on edelleen. Onko tuo "laihaseos moodi" jotenkin ohitettavissa?

      • - MOK -

        ... jos autoon on vaihdettu suuremmat pyörät, niin liikkeellelähtö on vaikeampaa...


      • ohittaa laihaseoksen

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.


      • kaikkea sitä kirjotteleekin
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        tai siis ei se tehon ja väännön lisääminen niin sietämätöntä ollu vaan se nytkytys... :)


      • vakio vaiva
        - MOK - kirjoitti:

        ... jos autoon on vaihdettu suuremmat pyörät, niin liikkeellelähtö on vaikeampaa...

        Rek otteen mukaiset alkuperäis kumi.


      • keinoa iltasella
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        kaikkia koetan jos apua vaan on. Tyhjäkäynti on normaali muuten ei vikaa , ainostaan lähdössä ellei ole räikkönen yms koko ajan 100% lähdössä keskittynt ei kierrokset karkaa hipaistessa kaasua ja 1/100sek myöhästyessä kytkimellä kierrokset pomppaa 4000rpm äärrmmäisen raivostuttavaa paneutumista ajoon niin se onnistuu mutta ei voi olla tarkoitettua noin hankalaa konetta kun muistaa miten hippoisesti toimii normaali 1.6 kone.


      • voimaton222
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8533
        Siis MAP eli imusarjan painetunnistinko on kyseessä?


      • vaan tätä
        voimaton222 kirjoitti:

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8533
        Siis MAP eli imusarjan painetunnistinko on kyseessä?

        MAP:n letkua ei saa irrottaa, se tietää ikävyyksiä. Eli se läppämekanismi on imusarjan ja kannen välissä, tähän pultattu:

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7814

        (huomioi 8 imukanavaa ja talli jossa teen kansiremppaa. Erityisesti nuo mukavan valkeat verhot)

        Ja tästä seuraavasta kuvasta ilmenee miten letku sijoittuu tossa mun -93 farkussa kun kone on paikoillaan. Kone ei oo kokonaan kasattu vielä tossa mutta oleelliset osat on paikoillaan, että sijainti selviää.

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7815

        Huomioikaa että "normaalissa" koneessa tätä läppäsysteemiä ei oo ja imusarja tulee suoraan kanteen kiinni. Lisäksi imukanavia on vaan neljä, joka pytyllä yksi, kun laihaseoksessa niitä on kaksi/sylinteri.

        Pahoittelen kuvien huonoa laatua, ne on otettu kosteella kelillä syysiltana hät hätää.


      • purkkivinkin antaja
        keinoa iltasella kirjoitti:

        kaikkia koetan jos apua vaan on. Tyhjäkäynti on normaali muuten ei vikaa , ainostaan lähdössä ellei ole räikkönen yms koko ajan 100% lähdössä keskittynt ei kierrokset karkaa hipaistessa kaasua ja 1/100sek myöhästyessä kytkimellä kierrokset pomppaa 4000rpm äärrmmäisen raivostuttavaa paneutumista ajoon niin se onnistuu mutta ei voi olla tarkoitettua noin hankalaa konetta kun muistaa miten hippoisesti toimii normaali 1.6 kone.

        Unohtui tota laihaseoksen poiskytkentäohjeistusta annettaessa tuo sun oikee ongelma, eli se kierrosjuttu.

        Tarkista ainakin kaasuläpän asentotunnistin, että on säädöissään ja muutenkin kunnossa. Oon kirjottanu asiasta ohjeet tänne:

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7935

        Se tunnistin on kaasuläppäkotelossa rintapellin puolella, eli tässä kuvassa

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-6394

        tunnistimen liitin pilkottaa tuossa heti ton irtonaisen liittimen alapuolella kaasuvaijeriin nähden vastakkaisella puolella läppärunkoa.

        En tiedä onko vika justiin tossa, kun noin paljon kierroksia ottaa heti kaasua painettaessa. Yleensä jos ottaa jotain 1500 tyhjäkäynnin jälkeen niin tuo kaipaa säätöä.

        Kertokaapa mihin teidän laihaseoskoneissa menee tuo irtonainen liitin jota tossa yllä olevassa kuvassa pidellään kädessä. Tuo auto on nyt rullannu vuoden verran liitin irrallaan ja kiinnostais vaan tietää mihin se kuuluu. Suurempia ongelmia autossa ei oo vaikka liitin on irrallaan. Talvellakin auto toimi ok ilman tuota.


      • tosta jiposta
        vaan tätä kirjoitti:

        MAP:n letkua ei saa irrottaa, se tietää ikävyyksiä. Eli se läppämekanismi on imusarjan ja kannen välissä, tähän pultattu:

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7814

        (huomioi 8 imukanavaa ja talli jossa teen kansiremppaa. Erityisesti nuo mukavan valkeat verhot)

        Ja tästä seuraavasta kuvasta ilmenee miten letku sijoittuu tossa mun -93 farkussa kun kone on paikoillaan. Kone ei oo kokonaan kasattu vielä tossa mutta oleelliset osat on paikoillaan, että sijainti selviää.

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7815

        Huomioikaa että "normaalissa" koneessa tätä läppäsysteemiä ei oo ja imusarja tulee suoraan kanteen kiinni. Lisäksi imukanavia on vaan neljä, joka pytyllä yksi, kun laihaseoksessa niitä on kaksi/sylinteri.

        Pahoittelen kuvien huonoa laatua, ne on otettu kosteella kelillä syysiltana hät hätää.

        Eli jos joku tuota laihaseos-ohitusta kokeilee, niin kertokaa vaikuttaako se muuten koneen toimintaan. Tuleeko ylimääräsiä nykäyksiä tms, kun koneella on eri seokset mitä on tarkotettu.

        Periaatteessa ruiskun pitäis osata pitää seokset kohdallaan lambdan avulla, mutta laihaseoksen "moodin" muuttuessa normaaliseokselle vois ainakin olettaa tuovan joitain pikku "lisiä" koneen toimintaan ja ajomukavuuteen.


      • parani
        tosta jiposta kirjoitti:

        Eli jos joku tuota laihaseos-ohitusta kokeilee, niin kertokaa vaikuttaako se muuten koneen toimintaan. Tuleeko ylimääräsiä nykäyksiä tms, kun koneella on eri seokset mitä on tarkotettu.

        Periaatteessa ruiskun pitäis osata pitää seokset kohdallaan lambdan avulla, mutta laihaseoksen "moodin" muuttuessa normaaliseokselle vois ainakin olettaa tuovan joitain pikku "lisiä" koneen toimintaan ja ajomukavuuteen.

        Puristin tuon vinkin ilmaputken tukkoon ja moottorista tuli hyvin samanlainen kuin 91:ssa. Eli toimii, tosin kun ajaa kolmosella noin 30:tä, niin nykimistä esiintyy. Luulen kyllä, että tuossa koneessa on joko map- tai suutinongelma. En ole varma. Mutta tuon putken kyllä jätän tukkoon. Parantaa se niin paljon vääntöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      27
      5434
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3603
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3512
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      26
      3397
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      2996
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      32
      2727
    7. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      21
      2409
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      120
      2380
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2205
    10. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      41
      2142
    Aihe