Voimaton 1.6 carina E lähdössä

kierrokset nousee ja saammuu

Mikä vika vai ominaisuus kun 1.6 carina e n1995 on vaikea lähteä paikaltaan kun hipaisee kaasuun kierrokset hyppää 3000-4000rpm ja kytkintä jos päästää kuitenkin sammuu todella helposti??
Jos paneutuu järjettömän pakljon lähtöön pääsee liikkeelle lähes normaalisti.
Kun ajossa niin vetää mitä LAIHASEOS kone nyt vetää mutta tuo lähtö on todella hengetön ja v-mäinen .

Pakokaasupäästöt läpäisee.

Olisi vinkit tarpeen.

Vaihto ei ole keino vaan moottorin saaminen kuntoon ja ajotaitoa on täysin riittävä.

13

4046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putsarit uusiin

      Uusi ilmanputsari. Laihis erityisen herkkä putsarijutuissa. Vaihda ne vähintäinkin joka vuosi. Säästyy jopa kaksi litraa bensaa satasella. Ja tutki bensavehkeet. Sielläkin "rikkakihveleitä". Voivat olla tukossa. Siks pelaa vain kierroksilla.

    • - MOK -

      Jos siinä on samanlainen virrajakaja (pyörijällä varustettu) kuin -99 1,6 avessa, niin jonkinverran juuri tuohon ongelmaan auttaa virranjakajan puhdistaminen. Virranajajan kannesssa olevat nastat pitää puhdistaa hapettumista esim. teräväkanttisella meisselillä. Samoin pyörijän pää ja keskikohta. Sitten ei haittaa, vaikka jakajan kannen sisäpuolelle suhauttaa kontaktispraytä estämään mahdollisen kosteuden aiheuttamia ongelmia.

      Tuo operaatio auttaa avessa, moottori vääntää hiukan paremmin eikä sammu niin helposti liikkeellelähdössä... Tietenkin kaikki muutkin huoltokohteet (tulpat, suodattimet) vaikuttavat myös tuohon asiaan

    • tarkastettu

      Vaiva on edelleen. Onko tuo "laihaseos moodi" jotenkin ohitettavissa?

      • - MOK -

        ... jos autoon on vaihdettu suuremmat pyörät, niin liikkeellelähtö on vaikeampaa...


      • ohittaa laihaseoksen

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.


      • kaikkea sitä kirjotteleekin
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        tai siis ei se tehon ja väännön lisääminen niin sietämätöntä ollu vaan se nytkytys... :)


      • vakio vaiva
        - MOK - kirjoitti:

        ... jos autoon on vaihdettu suuremmat pyörät, niin liikkeellelähtö on vaikeampaa...

        Rek otteen mukaiset alkuperäis kumi.


      • keinoa iltasella
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        kaikkia koetan jos apua vaan on. Tyhjäkäynti on normaali muuten ei vikaa , ainostaan lähdössä ellei ole räikkönen yms koko ajan 100% lähdössä keskittynt ei kierrokset karkaa hipaistessa kaasua ja 1/100sek myöhästyessä kytkimellä kierrokset pomppaa 4000rpm äärrmmäisen raivostuttavaa paneutumista ajoon niin se onnistuu mutta ei voi olla tarkoitettua noin hankalaa konetta kun muistaa miten hippoisesti toimii normaali 1.6 kone.


      • voimaton222
        ohittaa laihaseoksen kirjoitti:

        melko helposti irrottamalla imusarjasta yhen letkun ja tulppaamalla aukon. Letku on siis se, joka menee imusarjan alle sellaselle mustalle "purkille" johon tulee myöskin yksi johtoliitin.

        Se purkki ohjaa alipaineella imusarjan ja kannen välissä olevia läppiä, jotka tukkii puolet imusarjan 8 kanavista. - Kyllä, luit oikein - eli laihaseoksessa on 8 imukanavaa, kaks joka pytyllä, ja niistä aina toisessa on joka pytyssä ruiskuboksin ohjaamat läpät, jotka rajottaa paljon ilman saantia kun menee pienillä kierroksilla kiinni. Bensankulutus saattaa 1.8:n tapauksessa kasvaa jonkin verran, koska laihaseos ominaisuus on poistettu toiminnasta.

        Mulla on -93 1.6 laihaseoskone, eli farmari E-carinan 4A-FE, ja se kone nykii 2000 kierroksella jatkuvasti, jopa silloin ku tuo läppäsysteemi toimii. Koitin ottaa siitä sen läppätoiminnon pois käytöstä ja kaikki moottorin ominaisuudet vahvistui huomattavasti. Teho, vääntö alakierroksilla ja ikävä kyllä tuo nytkytys 2000 kierroksella lisääntyi sietämättömäksi. Mutta kone tuntui yhtä pirteeltä ku normaali 1.6 4A-FE, koska nyt se sai ilmaa kunnolla. Ei tarvi runtata kaasuakaan pohjaan kiihdytyksessä, kuten laihiksessa normaalisti, vaan aivan pienellä kaasujalan liikkeellä kone lähti vetämään aivan tavallisen koneen tapaan.

        Tohon korkeeseen tyhjäkäyntiin en osaa sanoa mikä siihen auttaa.

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8533
        Siis MAP eli imusarjan painetunnistinko on kyseessä?


      • vaan tätä
        voimaton222 kirjoitti:

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8533
        Siis MAP eli imusarjan painetunnistinko on kyseessä?

        MAP:n letkua ei saa irrottaa, se tietää ikävyyksiä. Eli se läppämekanismi on imusarjan ja kannen välissä, tähän pultattu:

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7814

        (huomioi 8 imukanavaa ja talli jossa teen kansiremppaa. Erityisesti nuo mukavan valkeat verhot)

        Ja tästä seuraavasta kuvasta ilmenee miten letku sijoittuu tossa mun -93 farkussa kun kone on paikoillaan. Kone ei oo kokonaan kasattu vielä tossa mutta oleelliset osat on paikoillaan, että sijainti selviää.

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7815

        Huomioikaa että "normaalissa" koneessa tätä läppäsysteemiä ei oo ja imusarja tulee suoraan kanteen kiinni. Lisäksi imukanavia on vaan neljä, joka pytyllä yksi, kun laihaseoksessa niitä on kaksi/sylinteri.

        Pahoittelen kuvien huonoa laatua, ne on otettu kosteella kelillä syysiltana hät hätää.


      • purkkivinkin antaja
        keinoa iltasella kirjoitti:

        kaikkia koetan jos apua vaan on. Tyhjäkäynti on normaali muuten ei vikaa , ainostaan lähdössä ellei ole räikkönen yms koko ajan 100% lähdössä keskittynt ei kierrokset karkaa hipaistessa kaasua ja 1/100sek myöhästyessä kytkimellä kierrokset pomppaa 4000rpm äärrmmäisen raivostuttavaa paneutumista ajoon niin se onnistuu mutta ei voi olla tarkoitettua noin hankalaa konetta kun muistaa miten hippoisesti toimii normaali 1.6 kone.

        Unohtui tota laihaseoksen poiskytkentäohjeistusta annettaessa tuo sun oikee ongelma, eli se kierrosjuttu.

        Tarkista ainakin kaasuläpän asentotunnistin, että on säädöissään ja muutenkin kunnossa. Oon kirjottanu asiasta ohjeet tänne:

        http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7935

        Se tunnistin on kaasuläppäkotelossa rintapellin puolella, eli tässä kuvassa

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-6394

        tunnistimen liitin pilkottaa tuossa heti ton irtonaisen liittimen alapuolella kaasuvaijeriin nähden vastakkaisella puolella läppärunkoa.

        En tiedä onko vika justiin tossa, kun noin paljon kierroksia ottaa heti kaasua painettaessa. Yleensä jos ottaa jotain 1500 tyhjäkäynnin jälkeen niin tuo kaipaa säätöä.

        Kertokaapa mihin teidän laihaseoskoneissa menee tuo irtonainen liitin jota tossa yllä olevassa kuvassa pidellään kädessä. Tuo auto on nyt rullannu vuoden verran liitin irrallaan ja kiinnostais vaan tietää mihin se kuuluu. Suurempia ongelmia autossa ei oo vaikka liitin on irrallaan. Talvellakin auto toimi ok ilman tuota.


      • tosta jiposta
        vaan tätä kirjoitti:

        MAP:n letkua ei saa irrottaa, se tietää ikävyyksiä. Eli se läppämekanismi on imusarjan ja kannen välissä, tähän pultattu:

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7814

        (huomioi 8 imukanavaa ja talli jossa teen kansiremppaa. Erityisesti nuo mukavan valkeat verhot)

        Ja tästä seuraavasta kuvasta ilmenee miten letku sijoittuu tossa mun -93 farkussa kun kone on paikoillaan. Kone ei oo kokonaan kasattu vielä tossa mutta oleelliset osat on paikoillaan, että sijainti selviää.

        http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7815

        Huomioikaa että "normaalissa" koneessa tätä läppäsysteemiä ei oo ja imusarja tulee suoraan kanteen kiinni. Lisäksi imukanavia on vaan neljä, joka pytyllä yksi, kun laihaseoksessa niitä on kaksi/sylinteri.

        Pahoittelen kuvien huonoa laatua, ne on otettu kosteella kelillä syysiltana hät hätää.

        Eli jos joku tuota laihaseos-ohitusta kokeilee, niin kertokaa vaikuttaako se muuten koneen toimintaan. Tuleeko ylimääräsiä nykäyksiä tms, kun koneella on eri seokset mitä on tarkotettu.

        Periaatteessa ruiskun pitäis osata pitää seokset kohdallaan lambdan avulla, mutta laihaseoksen "moodin" muuttuessa normaaliseokselle vois ainakin olettaa tuovan joitain pikku "lisiä" koneen toimintaan ja ajomukavuuteen.


      • parani
        tosta jiposta kirjoitti:

        Eli jos joku tuota laihaseos-ohitusta kokeilee, niin kertokaa vaikuttaako se muuten koneen toimintaan. Tuleeko ylimääräsiä nykäyksiä tms, kun koneella on eri seokset mitä on tarkotettu.

        Periaatteessa ruiskun pitäis osata pitää seokset kohdallaan lambdan avulla, mutta laihaseoksen "moodin" muuttuessa normaaliseokselle vois ainakin olettaa tuovan joitain pikku "lisiä" koneen toimintaan ja ajomukavuuteen.

        Puristin tuon vinkin ilmaputken tukkoon ja moottorista tuli hyvin samanlainen kuin 91:ssa. Eli toimii, tosin kun ajaa kolmosella noin 30:tä, niin nykimistä esiintyy. Luulen kyllä, että tuossa koneessa on joko map- tai suutinongelma. En ole varma. Mutta tuon putken kyllä jätän tukkoon. Parantaa se niin paljon vääntöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      3825
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      87
      3249
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      86
      2655
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      7
      2436
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      247
      2393
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2236
    7. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      84
      1843
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      989
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      978
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      869
    Aihe