Eroahdistuksesta

..............

Olisin kiinnostunut kuulemaan, milloin ja miten teidän vauvoilla on eroahdistus ilmennyt. Mulla on nyt puolivuotias vauva ja olen menossa parin viikon sijaisuutta(päivätyö) tekemään heinäkuussa, jolloin vauva n. 8kk vanha.Vauva on tällöin isän kanssa. Jälkikäteen tulikin mieleeni, että tuo ikähän on yleensä vauvalla eroahdistusaikaa ja nyt on alkanut jännittää tuo sijaisuus, vaikka lyhyt onkin. Vauva ei ole ollut minusta kovinkaan paljon erossa, mutta isä kyllä osallistuu hoitoon hyvin, mutta koska töissä käy, niin tietenkin minä olen se, joka vauvan kanssa eniten on.

Millaisia kokemuksia teillä eroahdistuksesta? Mietityttää, jos vauva itkee isän kanssa koko päivän äidin perään tai kokee tulevansa hylätyksi. Tuntuu tyhmältä kysyä tällaistä, mutta kiitos, jos joku vastailee!

4

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pelkkä "hoitaja"

Kun isä kuitenkin myös on lapsen vanhempi, osa lapsen perhettä, eikä mikään ulkopuolinen hoitaja, niin en usko että suurta ongelmaa ainakaan on. Vaikka äiti olisikin pitkälti se ensisijainen hoitaja, niin jos isä on kuitenkin ollut paljon arjen touhuissa mukana, niin hyvin kaikki varmasti sujuu :)

• Mussukan mamma

Meidän vauvalla alkoi eroahdistus tuossa 8kk iässä ja silloin kelvannut kukaan muu kuin äiti! Tätä on kestänyt jo pari kuukautta -miten kauan kestäneekään :( Siis isäkään ei kelpaa. Tai kyllä isä paljon lapsen kanssa touhuaa ja päivällä hyvin pärjäävätkin keskenään. Mutta ILLALLA alkaa huuto, jos minä en ole paikalla. Iltapuuroa ei anna isän syöttää, iltapesuilla huutaa isän kanssa ja nukkumaan ei ala ei sitten millään, jos isä yrittää nukuttaa.

Eikä siis ole kyse siitä, etteikö isä olisi osallistunut lapsen hoitoon. On osallistunut ja aiemmin saikin vauvan nukkumaan ja kaikki muukin sujui yhtä hyvin kuin minulta (paitsi imettää ei tietenkään ole voinut) ...

Meillä siis aika voimakkaana tullut tuo eroahdistus ja näkyy erityisesti iltaisin. Päivisinkin vauva käy aina välillä minun luonani "tankkaamassa turvallisuutta" ja jatkaa sitten taas touhujaan ja viihtyy isänkin kanssa.

Kaikillahan eroahditus ei tule näin voimakkaana (tai ollenkaan) mutta meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, että minä voisin illaksi/yöksi lähteä vauvan luota. En viitsi jättää pientä huutamaan, kun hän minun kanssani heti rauhoittuu. Mutta vaihe menee ohi... toivottavasti...

• *koputtaa puuta*

Vauva nyt 9-kk, eikä merkittävää eroahdistusta. On muutoinkin tosi omatoiminen ja (äidistä harmittavan) itsenäinen. Mä olen kotona päivät, välillä opiskelen. Vauva on enemmän isin perään, joka on päivät töissä ja tulee iltaisin vasta kotiin.... Eli ei välttämättä tule mitään sen kummempaa eroahdistusta.

• .....

Meillä oli 8kk ikäisenä tosi pahana. Päivät piti olla lähes koko ajan äidin sylissä ja illalla kun isäkin oli kotona, niin voi leikkiä isän kanssa, mutta äiti piti olla koko ajan näköetäisyydellä. Ja samalla oli vierastus vaihe voimakkaana. Esim. jos hississä oli muita niin kauhea parku. Meillä tätä kesti n.2 viikkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      81
      3117
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1271
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      162
      1163
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      309
      925
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      829
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      815
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      91
      783
    Aihe