Käykö normaaleihin työnnettäviin ruohonleikkureihin muu kuin pienkoneöljy. Jää autosta yli täys synteettistä öljyä, voiko panna sitä.
Öljy ruohonleikkuriin
69
59907
Vastaukset
- jos
täyttää API SF tai korkeammat luokitukset.
Ruohonleikkuri ei hirveästi huomaa mitä öljyä koneessa on, ellet aja talvella. Suosittelisin laittaa jotain halpaa SAE 30 tai 10w-30 mineraalia, ne riittää sille ja jää autolle täyttökannuksi täyssynteettiset.- Anonyymi
vai öljyä minä yleensä vain kusen tikkuaukosta sisään ja hyvin tratton säkättää ,,,,vaikka vähän haisee
- käyttää
Itse laitoin viime kesänä paksua 5W50 öljyä ja hyvin hurisee vielä. Kunhan nyt jotkut puhtaat öljyt laitat sinne...
- Rico08
Itse laitoin täyssynteettistä noin 5 vuotta vanhaan Husqvarnan leikkuriin...öljyt hävisivät pikkuhiljaa joten liian ohutta olivat....pitää olla paksumpaa ainakin omassa leikkurissa kuin 5W40
- trfg
Yhtä paksua se täyssynteettinen on kuin mineraalikin. Viskositeetistahan se vain riippuu.
- fgjyukyy
että, ellei öljyä kulu yhtään, niin ei se sitten voitelekaan. Nämä ruohonleikkurin moottorit kuluttavat aina jonkin verran öljyä.
- vaan...
Kun nuo Briggs&Strattonit sun muut Huusvarnat ovat tiivisteiltään suunniteltu ihan sitä SAE-30 yksiasteista mineraaliöljyä varten, niin täyssynteettiset/niiden lisäaineet tahtovat kovettaa akselitiivisteitä ym. tiivisteitä.
Todennäköisesti olet huiskinut ne kadonneet öljyt sinne nurmikon sekaan pyörivän terän akselin tiivisteestä, joka on useimmiten samalla kampiakselin tiiviste. - kuultuna
vaan... kirjoitti:
Kun nuo Briggs&Strattonit sun muut Huusvarnat ovat tiivisteiltään suunniteltu ihan sitä SAE-30 yksiasteista mineraaliöljyä varten, niin täyssynteettiset/niiden lisäaineet tahtovat kovettaa akselitiivisteitä ym. tiivisteitä.
Todennäköisesti olet huiskinut ne kadonneet öljyt sinne nurmikon sekaan pyörivän terän akselin tiivisteestä, joka on useimmiten samalla kampiakselin tiiviste.Lakatkaa jauhamasta silkkaa jaskaa ja katsokaa kuvaa
http://faqs.custhelp.com/cgi-bin/faqs.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1419&p_created=948406560&p_sid=If5VFh4j&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yOTgsMjk4JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1 - Jukka
kuultuna kirjoitti:
Lakatkaa jauhamasta silkkaa jaskaa ja katsokaa kuvaa
http://faqs.custhelp.com/cgi-bin/faqs.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1419&p_created=948406560&p_sid=If5VFh4j&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0yOTgsMjk4JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1Ruohonleikkuriin "paras öljy" ei tosiaankaan ole se autoissa käytetty sinänsä laadukkaampi esim. 5w-40, 0w-40, 5w-50 tms. synteettinen öljy koska:
1. Ruohonleikkurin tiivisteet eivät välttämättä kestä näitä parempia öljyjä, ovat lähinnä suunnitellut mineraaliölykäyttöön.
2. Lykättävän ruohonleikkurin moottorissa ei ole öljypumppua, vaan voitelu perustuu roiskevoiteluun ja vielä sitäkin enemmän öljyn höyrystymiseen ja sitä kautta kulkeutumiseen voideltaville pinnoille. Juuri tuosta syystä "parempi" synteettinen öljy ei olekaan tähän käyttöön optimaalista koska sen haihtuvuus (höyrystyvyys) on pienempää ja taasen roiskevoitelusta sekä höyrystymisvaatimuksesta johtuen 30-luokan öljyä jäykempää ei kannata käyttää.
Eli ruohonleikuriin 10w-30 tai 30-luokan mineraaliöljy on parasta. Eli juuri ne markettien kaikkein halvimmat öljyt! - .-.-.-
Jukka kirjoitti:
Ruohonleikkuriin "paras öljy" ei tosiaankaan ole se autoissa käytetty sinänsä laadukkaampi esim. 5w-40, 0w-40, 5w-50 tms. synteettinen öljy koska:
1. Ruohonleikkurin tiivisteet eivät välttämättä kestä näitä parempia öljyjä, ovat lähinnä suunnitellut mineraaliölykäyttöön.
2. Lykättävän ruohonleikkurin moottorissa ei ole öljypumppua, vaan voitelu perustuu roiskevoiteluun ja vielä sitäkin enemmän öljyn höyrystymiseen ja sitä kautta kulkeutumiseen voideltaville pinnoille. Juuri tuosta syystä "parempi" synteettinen öljy ei olekaan tähän käyttöön optimaalista koska sen haihtuvuus (höyrystyvyys) on pienempää ja taasen roiskevoitelusta sekä höyrystymisvaatimuksesta johtuen 30-luokan öljyä jäykempää ei kannata käyttää.
Eli ruohonleikuriin 10w-30 tai 30-luokan mineraaliöljy on parasta. Eli juuri ne markettien kaikkein halvimmat öljyt!Tehdas suosittaa ylläolevassa linkissä myös 5w-30 Synteettistä öljyä -30°- 40° lämpötiloihin, teoria öljyn "höyrystyvyydestä ! on kyllä ennenkuulumaton voiteluominaisuus ja ei sitä ilmoiteta eikä mainosteta voitelun kriteerinä!
- .-.-.---
fgjyukyy kirjoitti:
että, ellei öljyä kulu yhtään, niin ei se sitten voitelekaan. Nämä ruohonleikkurin moottorit kuluttavat aina jonkin verran öljyä.
No ei todellakaan "aina kuluta jonkin verran öljyä, minulla on ollut eläissäni 3 r-leikkuria eikä ne ole kuluttaneet yhtään öljyä kesän-aikana kerran taisi mennä kaksi-kesää putkeen ettei vieläkään öljy ollut loppunut meni vaan mustannäköiseksi niin arvelin että voisi tuon jo vaihtaa, öljymäärähän on niin pieni että vaihdon kustannus on mitätätön, on kait lähinnä kiini siitä että viitsii homman tehdä, on tosin henkilöitä sukupuolesta ja iästä ja periaatteeata johtuvia ettei he voi öljynvaihtoa suorittaa, tietty.
- .-.-.---.
SYnteettinen 5W-40 on kuumana paksunmpaa kuin yksiaste 30W.
- Jukka
.-.-.- kirjoitti:
Tehdas suosittaa ylläolevassa linkissä myös 5w-30 Synteettistä öljyä -30°- 40° lämpötiloihin, teoria öljyn "höyrystyvyydestä ! on kyllä ennenkuulumaton voiteluominaisuus ja ei sitä ilmoiteta eikä mainosteta voitelun kriteerinä!
...mitään jollet tunne roiskevoitelun perusteita. Roiskevoitelu perustuu nimensä mukaisesti liikkuvien osien aiheuttamaan öljyn roiskumiseen öljytilassa, mutta myös siihen että öljy kuumetessaan myös höyrystyy eli muuttuu hienojakoiseksi öljysumuksi. Kylmissä olosuhteissa tuota höyrystymistä ei tapahdu juurikaan jolloin voitelu perustuu vain roiskumiseen josta syystä moottorin kuluminen on hieman suurempaa. Juuri tuosta pelkkään roiskevoiteluun perustuvasta voitelusta johtuen kylmiin olosuhteisiin suositellaan notkeata synteettistä öljyä roiskevoitelun varmistamiseksi.
- Bensiiniä
.-.-.--- kirjoitti:
No ei todellakaan "aina kuluta jonkin verran öljyä, minulla on ollut eläissäni 3 r-leikkuria eikä ne ole kuluttaneet yhtään öljyä kesän-aikana kerran taisi mennä kaksi-kesää putkeen ettei vieläkään öljy ollut loppunut meni vaan mustannäköiseksi niin arvelin että voisi tuon jo vaihtaa, öljymäärähän on niin pieni että vaihdon kustannus on mitätätön, on kait lähinnä kiini siitä että viitsii homman tehdä, on tosin henkilöitä sukupuolesta ja iästä ja periaatteeata johtuvia ettei he voi öljynvaihtoa suorittaa, tietty.
Öljyn joukkoon päässyt bensiini korvaa useissa tapauksissa öljyn kulumisen. Joissakin tapauksissa "öljyn" määrä saattaa jopa lisääntyä käytön aikana.
- mahdollista..että
Bensiiniä kirjoitti:
Öljyn joukkoon päässyt bensiini korvaa useissa tapauksissa öljyn kulumisen. Joissakin tapauksissa "öljyn" määrä saattaa jopa lisääntyä käytön aikana.
lisääntyy m-öljyn- bensiinillä, mutta; kauanko arvelet sen bensiinin siellä moottt.öljyn joukossa majailevan, jos sellainen ilmiö on r-leikkureissa joka on mahdollinen jos kaasari "tulvii, tai kaasari päästää moottorin pysäyksen jälkeenkin bensiiniä sylinteriin/hin, nähty on sekin, mutta silloin koneen käynnistä huomaa ettei kaikki ole ok. veronkin kun konetta käynistää jolloin se savuuttaa ja kun koneen kuumana pysäytää saattaa se "ampua, nämä lähinnä päältäajettavien onkelmia ja koho-kaasareiden konstailuja, työnnettävien tulvan syy on usein ilmanpuhdistimen unohtaminen vuosikausiksi jolloin se tukehtuu", ylipäätään r-leikkurit jonkinverran "työllistää" joten hyvä taitoinen naapuri on aina silloin tällöin syytä "kahvittaa"että..
- .-.-.-.-..
Jukka kirjoitti:
...mitään jollet tunne roiskevoitelun perusteita. Roiskevoitelu perustuu nimensä mukaisesti liikkuvien osien aiheuttamaan öljyn roiskumiseen öljytilassa, mutta myös siihen että öljy kuumetessaan myös höyrystyy eli muuttuu hienojakoiseksi öljysumuksi. Kylmissä olosuhteissa tuota höyrystymistä ei tapahdu juurikaan jolloin voitelu perustuu vain roiskumiseen josta syystä moottorin kuluminen on hieman suurempaa. Juuri tuosta pelkkään roiskevoiteluun perustuvasta voitelusta johtuen kylmiin olosuhteisiin suositellaan notkeata synteettistä öljyä roiskevoitelun varmistamiseksi.
2 - tahtimoottoriöljyt, pienkone ja teräketjuöljyt
Superbike Oil 10W-40
Täyssynteettinen tuhkautumaton moottoriöljy kaikkein vaativimpaan käyttöön.4-tahtimoottoreille
1 litr.
10,90€"
-eli on ja voi käyttää, tottakai synteettinen on kallista jopa tublat melkein ja mineraali; 10W-30 on sopivaa ja halvenpaa r-leikkureihin, aivan varmasti on sopiva öljy; mieneraali-pohjainen. - kuullut...
mahdollista..että kirjoitti:
lisääntyy m-öljyn- bensiinillä, mutta; kauanko arvelet sen bensiinin siellä moottt.öljyn joukossa majailevan, jos sellainen ilmiö on r-leikkureissa joka on mahdollinen jos kaasari "tulvii, tai kaasari päästää moottorin pysäyksen jälkeenkin bensiiniä sylinteriin/hin, nähty on sekin, mutta silloin koneen käynnistä huomaa ettei kaikki ole ok. veronkin kun konetta käynistää jolloin se savuuttaa ja kun koneen kuumana pysäytää saattaa se "ampua, nämä lähinnä päältäajettavien onkelmia ja koho-kaasareiden konstailuja, työnnettävien tulvan syy on usein ilmanpuhdistimen unohtaminen vuosikausiksi jolloin se tukehtuu", ylipäätään r-leikkurit jonkinverran "työllistää" joten hyvä taitoinen naapuri on aina silloin tällöin syytä "kahvittaa"että..
Puristustahdin aikaisesta ohipuhalluksesta, jolloin sitä polttoainetta pääsee öljytilaan/kampikammioon?
Ja oletkos kuullut koskaan kerrottavan sellaisesta asiasta kuin oikeinkirjoitus? - kun--
kuullut... kirjoitti:
Puristustahdin aikaisesta ohipuhalluksesta, jolloin sitä polttoainetta pääsee öljytilaan/kampikammioon?
Ja oletkos kuullut koskaan kerrottavan sellaisesta asiasta kuin oikeinkirjoitus?..vastauksessa yleensä puututaan pilkunn..taan on vastaajaa ottanut hermoon ja kalikka kalahtanut nilkkaan, no sepä on sinun asiasi, olen kyllä tietoinen väljistä moottoreista mutta ne luetaan mielestäni jo epäkuntoisten ja korjattavien joukkoon, yli miljoona km autoilla ajaneena luulen jotain 62 vuoden aikana kokeeneeni ja kuulleeni , että silleen, revipä poika siittä.
- Anonyymi
käykö 5w-30
sattu löytyy.
viikottain ajoo,neljä rivaria.13,4 km. - Anonyymi
Jukka kirjoitti:
...mitään jollet tunne roiskevoitelun perusteita. Roiskevoitelu perustuu nimensä mukaisesti liikkuvien osien aiheuttamaan öljyn roiskumiseen öljytilassa, mutta myös siihen että öljy kuumetessaan myös höyrystyy eli muuttuu hienojakoiseksi öljysumuksi. Kylmissä olosuhteissa tuota höyrystymistä ei tapahdu juurikaan jolloin voitelu perustuu vain roiskumiseen josta syystä moottorin kuluminen on hieman suurempaa. Juuri tuosta pelkkään roiskevoiteluun perustuvasta voitelusta johtuen kylmiin olosuhteisiin suositellaan notkeata synteettistä öljyä roiskevoitelun varmistamiseksi.
No aika monta astetta plussan puolella on ollu ku ite ruohoja ajellu.
- Anonyymi
vaan... kirjoitti:
Kun nuo Briggs&Strattonit sun muut Huusvarnat ovat tiivisteiltään suunniteltu ihan sitä SAE-30 yksiasteista mineraaliöljyä varten, niin täyssynteettiset/niiden lisäaineet tahtovat kovettaa akselitiivisteitä ym. tiivisteitä.
Todennäköisesti olet huiskinut ne kadonneet öljyt sinne nurmikon sekaan pyörivän terän akselin tiivisteestä, joka on useimmiten samalla kampiakselin tiiviste.Kiitos asiallisesta vastauksesta
- Apuva 3
Ruohonleikkurin öljyt aina mietityttää näin keväällä. Olen käyttänyt 10W/40, eikä käynyt kuinkaan. Jäi autoon vaihdettaesssa yli. kone yli 20 vuotta vanha. Ei juuri tarvinnut lisätäkään. Nyt olen käyttänyt SAE 30 kymppistä. Voisiko laittaa 5W-30:istä? Aion kokeilla! Ilmansuodatin kannattaa putsata !
- SAE 30
SAE 30 käytetään yleensä. Jossakin luki myös että voisi käyttää 5W-30 öljyä jos leikkaa erittäin kylmällä säällä (säilytys talven yli). Keväällä taas SAE 30 kehiin.
- Ei mittään
väliä,öljy kun öljy kunhan ei laita terä-hydraalikka-tai vaihteistoöljyö eikä peseviä.
- 334643
Itse olen laittanut käytettyä auton moottoriöljyä ruohonleikkuriin ja on käynyt monta vuotta ilman ongelmia. Auton moottoriöljyt ylittävät ruohonleikkurin öljyvaatimukset moninkertaisesti.
A) Paksuus ei riipu synteettisyydestä vaan viskositeetista. 0w-30 autoöljy täyssynteettinen on kuumana yhtä paksua kuin SAE 30 pienkoneöljy. Luku 30 ilmaisee viskositeetin eli "paksuuden" kuumana. SAE 30 taas on pakkasella puuroa mutta 0w-30 vielä hyvinkin juoksevaa.
B) Nykysynteettiset ei kutista mitään tiivisteitä. Synteettiset autoöljyt tehdään yhteensopiviksi kaikkien yleisimpien tiivistemateriaalien kanssa. - "Arvi"
10W-40 on perusöjy, joka käy kaikkiin nelitahtimoottoreihin aiheuttamatta vahinkoa.
4-t puutarhatyökoneiden käyttöohjekirjan mukainen öljysuositus on SAE 30 mineraaliöljy. Synteettinen moottoriöljy syövyttää tiivisteitä ja mineraaliöljy on syövyttämätön. Kaikissa laatumerkeissä tiivisteet ovat synteettisen öljyn kestäviä,
kun taas kiinalaisissa tiivisteet ja muut muoviosat eivät välttämättä kestä synteettistä öljyä. Tästä syystä monissa kiinalaisissa koneissa on synteettisen öljyn käyttökielto. 10W-40 on ns. "puolisynteettinen" eli mineraaliöljyn ja synteettisen seos. Teboil Moniaste 15W-40 on aito mineraaliöljy. - "Arvi"
Autoihin tarkoitetut arktiset talvilaadut 0W ja 5W alkuiset öljyt ovat SAE 30 öljyä ohuempia ja aiheuttavat tavallista suuremman öljynkulutuksen. Tästä seuraa
tavallista nopeampi karstoittuminen ja tavallista runsaammat pakokaasupäästöt.
Moottorissa on tarkoitus käyttää käyttöohjekirjan suosittamaa öljyä. - ja taas
niitä höpöhöpöjuttuja.
- "Arvi"
Nyt tuli kirjoitettua oikeasti niitä höpöhöpöjuttuja, valitan kömmähdystä. 0W ja 5W eivät tietenkään mitenkään liity öljyn paksuuteen, moniasteöljyn viimeinen numero kertoo öljyn paksuuden kuumana, mitä suurempi numero, sitä paksumpi öljy.
Öljysuosituksen ollessa SAE 30 (aina mineraaliöljy) ja käytettäessä suosituksen vastaisesti autoihin tarkoitettuja synteettisiä moniasteöljyjä vaarana on tiivistetuho.
Suositusta ohuempi öljy (20) aiheuttaa normaalia suuremman öljynkulutuksen, moottorin savutuksen ja karstaantumisen. Suositusta paksumpi öljy (40,50,60) aiheuttaa normaalia pienemmän öljynkulutuksen ja mahdollisesti riittämättömän voitelun. Teboilin öljyistä 30 ja 10W-30 ovat aitoja mineraaliöljyjä ja suosituksen mukaisia. - kestääkestää
laitoin Briggs Strattoniin synteettisen 0W-40 Mobilin ensitäyttööljyksi enkä ole 6 vuoteen vaihtanut. TIkusta katsottuna öljy on kuin uutta ( käyttötunnit varmaan 100 h ). Enkä ensi vuonna voisi jo vaihtaa.
- Anonyymi
En vaihtanut, käytin 10 vuotta ja annoin leikkurin pois ja kaupanpäälle litran Mobil 0W-r0, jos seuraava omistaja haluaa vaihtaa
- gfjfdjfjfgfsghgf
Teräketuöljyllä menty jo monta vuotta. Kone ikivanha brigs and sratton. Käy ja kukkuu hyvin. talvet seisoo lumihangessa ja keväällä lähtee käyntiin hyvin.
- GRPIII-TB-Mobil-Neste
Käytän Teboil Diamond aitoa krakattua mineraaliöljyä. Käy ja kukkuu hyvin.
- 54734636
Ruohonleikkurit yleensä toimii roiskevoitelulla joten en laittaisi auto-öljyä ellei ole pakko, juuri koska voiteluperiaate on eri. Kesäisin käytän puutarhatraktorissani sae 30 pienkioneöljyä. Talvella lumenlanauksessa pakko käyttää auto-öljyä, mutta silloinkin laitan ihan perus 10w-30 teboil moniaste mineraalia, en mitään kehittynyttä autoöljyä. Ei sitä teidä vaikka noissa kehittyneissä autoöljyissä olisi roiskuminen yritetty minimoida, ei tee hyvää roiskevoitelukoneelle.
- menee.kuin.ilmassa
Kannattaa laittaa lennokkiöljyä, on paljon kevyempi työntää.
- asiakaspäättää
Kyllä käy ruohonleikkurin myös autojen moottoriöljyt. Öljyn kuuman pään viskositeetin tulisi olla se 30, eikä tätä tiukempaa. Eli voit täysin huoletta laittaa ruohonleikkuriin 0w30, 5w30,10w30 öljyjä. 15w alkaa olemaan jo paksua ja saattaa hieman heikentää ruohonleikkurin kylmäkäynnistys ominaisuuksia ulkoilman lämpötilan laskettua noin 0c asteisiin, kuten myös suora mineraali SAE 30w öljy. Riippuu tietysti ruohonleikkurista itsestäänkin.
Ruohonleikkureihin ei tarvitse mitään kalliita öljyjä hankkia. Vaan hyvin kelpaa jo halpa 10w30 teboil moniaste mineraaliöljykin jos vaihtaa öljyn kerran vuodessa. Ruohonleikkurit eivät ole vakiona nirsoja öljystä, eivätkä yleensä nykyään kierrä vakiona kuin sen 2500-3500rpm koska päästönormien vuoksi monen uudemmankin ruohonleikkurin kierroslukua on hieman rajoitettu.
Synteettisellä öljyllä 5w30 öljyllä ruohonleikkuri lähtee helpommin käyntiin 0c lämpötiloissakin. Esim. Briggs&Stratton suosittelee ruohonleikkureihinsa synteettistä öljyä juurikin helpompien kylmäkäynnistysominaisuuksien vuoksi, mutta ei kuitenkaan vaadi synteettisten öljyjen käyttöä. Eli asiakkaalla itse on melkein täysin vapaa oikeus itse päättää että mitä öljyä käyttää ruohonleikkurissaan.- cvcvcv
Hitto mikä ainstaini.
- Ai_pitääkö_öljyt_vaihtaa
Ostin talon reilut 10 v sitten ja autotallissa oli vanha ruohonleikkuri, eikä tietoa, onko koskaan öljyä vaihdettu. Samat öljyt käytössä edelleen ja yhä ruoho katkeaa :-)
- Anonyymi
Viime kesänä piti lisätä, oli alamerkin alapuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime kesänä piti lisätä, oli alamerkin alapuolella.
Tänään leikkasi kiinni.
- echoman
Jos leikkurilla ajetaan vain kesällä, paras öljy on yksiaste sae 30 mineraaliöljy. Mutta ei se kone hajoa auton öljyilläkään, koska öljyn puute se moottorin rikkoo. Itse tosin käytän kaikissa pienkoneissa Motoxin 15W-40 öljyä.
- kokemuksenomaava
Siis ihan oikeesti, ruohonleikkuriin kannattaa vaihtaa vuoden välein mobilin 1 5w50 rally formula öljy. Avaa ropun alhaalta ja valuttaa vanhat öljyt pois ja ropu kiinni jakoavaimella. Sen jälkeen ostat yhden litran purkin tuota öljyä, jonka jo mainitsin, maksaa noin (10e/1l). Kaata koko purkin, sillai että se tulee varmasti oikein KUNNOLLA ylitäyteen. Tämä takaa varman voitelun. (: Sit vaan kone käymään ja ruoho matalaksi. Näin yksin kertaista.
- rallitjaformulat
Just näin. Öljynhän on pakko olla parasta koska lukeehan siinä purkissa sekä ralli että vormula. Ja jakoavain on paras koska se sopii kaikkeen ihan tasaisen kehnosti...
Tosin viestisi taitaa ollakin typerä trolli kaikkine "kunnolla ylitäyttöineen", mutta oikaistaan nyt kuitenkin:
Oikeasti sille on syynsä miksi leikkurivalmistajat eivät suosittele synteettistä 5W-50- öljyä roiskevoideltuihin moottoreihinsa. Roiskevoidelluiksi sanotut moottorit ovat täsmällisemmin sanottuna öljysumuvoideltuja, ja huonosti haihtumaan suunnitelluilla täyssynteettisillä ja korkean kuuman pään viskositeetin omavilla öljyillä roiskevoidellun moottorin sylinterinseinämien ja männän voitelu voi jäädä jopa huonommaksi kuin helposti sumua muodostavalla mineraalipohjaisella öljyllä.
Ja siihen ylitäyttöön; Se nimenomaan estää voitelevan sumun muodostumista suunnitellulla tavalla koska silloin liikkuvat osat eivät roiski ja muodosta voiteluöljysumua suunnitellulla tavalla. Öljynpinnan tason tulee olla moottorinvalmistajan suunnittelemalla tasolla voitelun varmistamiseksi.
Oikeat aineet oikeaan paikkaan ja oikealla tavalla. Ne rallivormulat vanhoihin japseihin ja leikkureihin taas niille suunnitellut öljyt. Jossakin toisessa "paras" ei aina ole jossakin toisessa parasta.
- Anonyymi
Ruohonleikkureihin olen kipannut kaikki ns loppuöljyt jotka on kanisterin pohjiin auton öljynvaihtojen jäljiltä jäänyt. Näitä myös sekaisin. Ennen ne leikkurit kärsii jonkun muun vaurion kun moottori särkyy..
- Anonyymi
Jotain mineraaliöljyä tai korkeintaan puolisynteettistä, esim 10w30, 10w40, 15w40 tai pelkkä SAE 30 tai 40 pienkoneöljy. Riippuu käyttääkö talvella, silloin 10w on hyvä. Nuo muut kesäksi.
B&S mukaan 30 kuumaviskositeetti käy noin 27 asteeseen asti kun katsoin taulukosta. Esim tänään olisi 40 viskositeetille käyttöä kun 32 astetta luvattu.
Mitään täyssynteettistä en alkaisi roiskevoideltuun laittamaan kun täyssynteettisten viskositeetit ei yleensä suosituksina eikä tiedä miten roiskevoiteliu toimii silloin.
Omassa puutarhatraktorissa teboil moniaste mineraali 10w30 vuoden ympäri. Kovimmilla pakkasilla ja kovimmilla helteillä en ajele. Vaihdan kerran vuodessa, 4l kannu maksaa 13€ ja riittää 4 vuodeksi jos kerran vuodessa vaihtaa. - Anonyymi
Puupää hanki työnnettävä leikkuri. Ei meteliä. Piha on niin pieni että sama leikkaako vai ei. Naapuria ei kiinnosta.
Eikä nämä juopot pysty työntämään leikkuria? - Anonyymi
Umpimieluset torsot näe nokkaansa pidemmälle. Ei ne ymmärrä.
- Anonyymi
Husqvarnassa (Quantum 35) vaihdoin öljyt valuttamalla ne pois täyttöaukosta - kone noukasta pystyyn vaan.
Jää se tympeä roottorin ja pohjapropun irrottelu ja asentelu pois.- Anonyymi
Eikös ne käytä nykyään sähköpumppuja öljytikun reiästä imien.
Ihan sama mitä öljyä sinne laittaa 15-20v ja uusi kone. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ne käytä nykyään sähköpumppuja öljytikun reiästä imien.
Ihan sama mitä öljyä sinne laittaa 15-20v ja uusi kone.Propusta.
Jos pienkoneelle on sae 30w niin sitä kannattaa käyttää.
Autojen ohuet synteettiset öljyt on huonoja ja voitelu huonompaa.
- Anonyymi
Onpas korkean tason öljyteoriaa täällä. Laitoin tänään uuteen pikkuleikkuriin Eurolin Turbosyn 10W-40 -öljyä sen runsaat 500 ml.
Arvelisin kyllä, että paras voisi olla motskarin 4-tahtiöljy 15W-50,,,niissä kierroskoneissa on tosi korkeat voiteluvaatimukset. - Anonyymi
Samaa mieltä edellisen kanssa. Kaikissa pienkoneissa ja 4T perätuuppareissa olen käyttänyt vain 10W-40 moottoripyöräöljyjä.
Isäni käytti agrekaatissa jotain halpaa Mobilia. Lakkasi lopulta käymästä. Kipinä katosi. Vika löytyi lopulta B&S:n öljyntason anturista. Oli sen verran magneettinen että oli kerännyt itseensä metallijauhoa ja aiheutti oikarin, joka sulki sytytysjärjestelmän.
Nyt on toiminut moitteetta viimeiset 15 vuotta mökkikäytössä. Ei ole enää kertynyt moskaa anturiin eikä magneettiseen tyhjennnysroppuun. On noissa voitelevuuksissakin eroja. Öljyt on vaihdetttu joka toinen tai viimeistään kolmas vuosi. - Anonyymi
Täällähän on mielenkiintoisia kommentteja roiskevoitelusta.:-)) Kannattaisi ehkä tutustua paremmin tuohon moottoritekniikkaan. Autojenkin moottori toimivat yllätys yllätys suurelta osin roiskevoitelulla. Painevoitelu tulee lähinnä kampiakselin, kiertokankien ja nokka-akselien laakereille. Loput hoituu pääsosin roiskevoitelulla..
Moniko on nähnyt esim. sylinterien painevoitelua joskus? Tai painevoideltuja venttiiliohjureita? On niitäkin ollut kilpakoneissa vielä 50-luvulla.
Joissain ahdetuisska koneissa on painevoitelu männäntapin helalle, muissa roiskevoitelulla..
Noista öljyn viskositeeteistä. Harvoin ruohonleikkurin öljy kuumenee sataan asteeseen. Se ylempi viskositetti mitataan sadassa asteessa. Jos käyttää moniasteölyä on parempi käyttää esim. edelllämainittua 10W-40:stä. Se vastaa 70--80 asteen lämpötilassa karkeastii yksiasteista SAE 30 öljyä. 10W-30 on viileämpänä ohuempaa kuin yksiasteinen SAE 30.
SAE-arvot ovat aika karkeita ja saman viskositeetin öljyt vaihtelevat eri valmistajilla.- Anonyymi
Muistan joskus lukeneeni aikoinaan ihan faktajutun, jonka mukaan Pyhän Andreaan 2CV-kiltalaiset olivat työntäneet rättärin koneeseen öljyn sijasta löysiä banaaneja. Kone kävi kuin kävikin - tosin vain jonkin aikaa - mutta kävi kuitenkin.
Koneesta tuli entinen.
- Anonyymi
Maatalous universaalia 10w-30 ja raskaankaluston dieselmoottoriöljyä on tulut käytettyä riippuen mitä on ollut pöntöissä jäljellä.
- Anonyymi
Muistan kauan sitten isäpapan 1960-luvun ensimmäisen Briggs & Strattonin, jonka koneen kylkeen jenkkivalmistaja oli asiallisesti printannut kiinteän taulukon.
Siitä selvisivät Gulfin, Shellin, Esson, Mobilin ja vieläpä BP:n kyseiseen koneeseen sopivat öljytyypit oikein nimeltä. Erikseen siinä oli kaksi saraketta vielä sen mukaan, käytetäänkö konetta yli vai alle 0-celsiusasteessa.
Esimerkillistä touhua jo silloin jenkkilässä. Ja aina löytyi sopiva irtoöljy hanasta.
Tosin jenkkilän lait olivat jo silloin sellaisia, että väärää öljyä myynyt trasselijussi olisi saattanut löytää itsensä hyvin äkkiä "behind the bars." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kauan sitten isäpapan 1960-luvun ensimmäisen Briggs & Strattonin, jonka koneen kylkeen jenkkivalmistaja oli asiallisesti printannut kiinteän taulukon.
Siitä selvisivät Gulfin, Shellin, Esson, Mobilin ja vieläpä BP:n kyseiseen koneeseen sopivat öljytyypit oikein nimeltä. Erikseen siinä oli kaksi saraketta vielä sen mukaan, käytetäänkö konetta yli vai alle 0-celsiusasteessa.
Esimerkillistä touhua jo silloin jenkkilässä. Ja aina löytyi sopiva irtoöljy hanasta.
Tosin jenkkilän lait olivat jo silloin sellaisia, että väärää öljyä myynyt trasselijussi olisi saattanut löytää itsensä hyvin äkkiä "behind the bars."joooooppppppsss jenkkilässä ei demlat vapauttele rikollisia
- Anonyymi
Kaikki nykyiset autokäyttöön tarkoitetut moottoriöljyt käy. Ylittävät moninkertaisesti ruohonleikkurin öljylle asettamat vaatimukset.
- Anonyymi
Ei muuten käy. Osa on aivan liian ohuita eikä noita Low Saps öljyjä pidä missään nimessä mennä kaatamaan ruohonleikkuriin.
- Anonyymi
Mikään moottoriöljy ei riko ruohonleikkurin moottoria ennen kuin leikkuri pettää jostain muualta ja menee sen takia sulatettavaksi.
Itse olen vuosien varrella saanut 3 ruohonleikkuria hajalle ihan vain ruohoa leikkaamalla. Kaikissa on runko pettänyt vaihtelevista kohdista, moottorin olisi voinut siirtää seuraavaan runkoon. No yhdessä alumiinirunkoisessa petti oikeastaan moottorin ja rungon välinen jousitus, joten siinä teoriassa olisi öljyllä saattanut olla merkitystä. Siis mikäli täysin oikea öljy olisi aiheuttanut sen verran vähemmän värinöitä, että kuminen joustinratkaisu moottorin ja rungon välissä ei olisi pettänyt.- Anonyymi
Neliömuotoisen öljyropun saa auki helposti vanhemmalla neliömuotoisella ovenkahvalla,
Työnnettävissä pohjalla.
Ajettavissa oikealla sivussa. - Anonyymi
Luulemma, että värinätkin ovat todennäköisemmin peräisin epätasapainossa olevasta terästä, kun moottoriölyn vaikutusta. Tuollainen kumimuttereilla jousistettu moottori on pettänyt monilla muillakin samalla tavalla ja pahimmillaan nytkähtänyt sen verran samalla, että valurunkoon on tullut halkeamia kiinnityskohtiin.
- Anonyymi
Kun vaan öljyä on hyvin toimii
- Anonyymi
Kunhan roiskii sitä öljyä normaalisti niin pitäisi olla oukei? Öljypumppuahan rikks trattoneissa ei ole...,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan roiskii sitä öljyä normaalisti niin pitäisi olla oukei? Öljypumppuahan rikks trattoneissa ei ole...,
Niin tarkennuksena ei ole samasta voitelusta kyse kuin esim. autonmoottorissa vaan öljy tosiaan vain räiskitään karheasti....
- Anonyymi
Auton öljyt kyllä käy mutta välttelisin kaiken maailman erikoisluokituksia joissa voi olla rajoituksia mihin soveltuvat. Helpoiten tämän näkee ACEA luokituksesta missä A3 on lähimpänä "tavallista" öljyä. Tai C3 joka myös täyttää A3 vaatimukset.
Viskositeetiksi kuumapäässä 30 tai 40, esim B&S suosittelee 40 kuumaviskositeettia yli 27 asteen lämmössä.
Kylmäpään viskositeetti riippuu käytöstä, jos pakkasillakin esim auraa/hiekoittaa niin 5W tai 10W, tuo 10W pitäisi käydä noin -15 asteeseen asti. Plussakeleillä ei välttämättä tarvi W-luokitusta ollenkaan.
Lisäksi laittaisin mielummin yksinkertaisemman osasynteettisen kuin viimeisimpiä 100% synteettisiä. Omassa ajoleikkurissa on käytössä Mobil Super 2000 10W-40 osasynteettinen, ACEA A3. Tuo soveltuu niin talvikäyttöön kuin kuumiin hellepäiviinkin. - Anonyymi
Muuten se Mobil 2000 on mineraaliöljy, vaikka Mobil muuta yrittää väittää. Kyseessäon puhtaasti krakattu mineraali eikä sillä ole mittään tekemistä syntteettisten öljyjen kanssa. Näin öljy-yhtiöt kansaa kusettaa.
- Anonyymi
Eihän Mobil väitä sitä synteettiseksi vaan vain osasynteettiseksi. Eli suurin osa öljystä voi olla kaikkien määritteiden mukaan mineraaliöljyä (group 1), eikä sen osan tarvitse edes olla krakattua (group 2). tosin se todennäköisesti on kuitenkin . Synteettiselle osalle taidat itse asettaa laatukriteerit, oletettavasti tuo synteettinen osuus kuitenkin täyttää vähintään group 3 kriteerit, joka tietysti tarkoittaa myös krakattua, mutta kuitenkin sen verran vahvasti modifioitua perusöljyä, että se varsin laajasti täyttää käsityksen synteettisestä öljystä.
- Anonyymi
Terkkuja vuoden viimeiseltä ruohonleikkuulta. Kone pärähti kivasti käyntiin Mobil 1 ESP 0W-30 öljyillä. Vielä pari vuotta sitten oli tällainen +5C keli aivan myrkky briggs srattton 625 moottorille, Ei kerta kaikkiaan suostunut käynnistymään jos lämpöä oli +5C tai alle, siis silloin kun öljynä oli vielä tavallinen SAE30 öljy. Nyt käynnistyy kolmannella vedolla viimeistään. Tavallisella 95 bensalla.
Mieluummin nimittäin lorautan kympillä kalliimpaa öljyä koneeseen kuin ostan useilla kympeillä kalliimmalla kesän bensat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885