Sidekudossairaus?

Tytteli

hei!Ajattelin kysellä sellaista asiaa että onko tämä reumaan liittyvää kun minulla oli sidekudossairauksiin liittyvä verikoe siinä rajalla(virallista nimeä en muista tälle verikokeelle)mutta muissa kokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.Tutkimukset aloitettiin kun polvissa ja toisessa nilkassa on ollut toisinaan kipua ja jatkuvaa turvotusta(tällä hetkellä kipua ei ole),selkäsärkyä ja väsymystä.Selästä löydettiin välilevyn rappeuma mutta muuta ei ole löydetty,määrättiin vain fysioterapeutille ja jumppaan.Onko muilla ollut vastaavia oireita ja mikä on ollut diagnoosi?P.s. sain kipulääkkeeksi mobic 15mg jota otan tarvittaessa

8

11204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ALu

      Kun selässä on välilevyn rappeuma, niin muissakin särkevissä nivelissä on samatyyppinen rappeuma kehittymässä. Minkäverran lienee ikää Tyttelillä? Kipulääkkeet kiihdyttävä rappeutumisprosessia joten niitä pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Luonnsta löytyy vaihtoehtoja.

      • Tytteli

        Kiitos vastauksestasi.En nyt aivan mikään nuori tytteli ole,34v mittarissa.Mitä luonnosta saatavia vaihtoehtoja sinulla on tiedossa joita voisi käyttää?Olen käyttänytkin näitä särkylääkkeitä vain silloin kun tuntuu että ei tosissaan pärjää muuten,ein läheskään joka päivä


      • ALu
        Tytteli kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.En nyt aivan mikään nuori tytteli ole,34v mittarissa.Mitä luonnosta saatavia vaihtoehtoja sinulla on tiedossa joita voisi käyttää?Olen käyttänytkin näitä särkylääkkeitä vain silloin kun tuntuu että ei tosissaan pärjää muuten,ein läheskään joka päivä

        Kun täällä ei saa mainostaa =kertoa aineista niiden nimillä,niin voisitko lähettää yhteystietosi osoitteella;[email protected]


    • Johanna

      Palstoilla liikkuu kaupustelijoita, jotka yrittävät rahastaa sairaudellasi. Mikään "luonnontuote" ei paranna sinua. Osa niistä saattaa jopa heikentää kuntoa. Valinnat ovat omia, mutta mitään ihmelääkettä ei ole olemassa.

      Luulojen sijaan faktaa: Välilevyn rappeuma ei aiheuta sidekudossairautta, mutta samalla potilaalla ne voivat olla. Sidekudosreumasta tai epäilystä ilmeisesti on kyse? Kokeilepa tätä:

      http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/reumataudit.html

      Sivuilta löytyy paljon tietoa remasairauksista ja niiden hoidosta. Sidekudossairauksia on useita (SLE, MCTD, sjögrenin syndrooma ym.) ja taudin tarkempi määrittely saattaa kestää pitkään. Mainitsemasi verikokeen nimeksi on useitakin vaihtoehtoja ja siitä voidaan päätellä jotakin tautisi laadusta. Milloin on seuraava lääkärikäyntisi?

      • Tytteli

        Hei Johanna.Sidekudosreuma epäily on tosiaan ja toisena epäilynä selkärankareuma.Noin kuukauden päästä menen reumalääkärille.Onko sinulla itselläsi jokin reuma?Olen vieraillut noilla ehdottamillasi sivuilla josta saa paljon tietoa.Minulta on juuri otettu reumatekijän määrittävä verikoe josta en ole vielä tulosta saanut.


      • selkärankareumaakin tutkitaan
        Tytteli kirjoitti:

        Hei Johanna.Sidekudosreuma epäily on tosiaan ja toisena epäilynä selkärankareuma.Noin kuukauden päästä menen reumalääkärille.Onko sinulla itselläsi jokin reuma?Olen vieraillut noilla ehdottamillasi sivuilla josta saa paljon tietoa.Minulta on juuri otettu reumatekijän määrittävä verikoe josta en ole vielä tulosta saanut.

        Minulla lukee papereissa määrittelemätön sidekudossairaus. Minulla kävely on tosi huonoa ja väsymyksen lääkäri laittoi vain masennuksen piikkiin.Väkisin eräs yritti masennuslääkettä määrätä vaikka en ollut masentunut!!Olen onnellinen nyt saamaani hyvään hoitoon. Älä kärsi liian pitkään lihasväsymyksestä! Itsellä liikkuminen alkoi viemään kaikki voimat. Palelin jatkuvasti hirveästi jaloista. Oireet menivät niin pahoiksi, että varpaisiin tullut tulehdus kohta meni mustaksi. Kannattaa huomioida myös voiko lihasväsymyksen syy olla ääreisverenkierrossa.Oireina huimaus,pahoinvointi,palelu,alhainen verenpaine,
        Sain lääkityksenä sydänlääke adalatin laajentamaan verisuonia. Nyt ei palele enää ja kävely helpottanut sekä jalkojen kovat kivut.


    • hjälppist

      Minulta tutkittiin verestä jo RNP tyyppien esiintymistä, mutta ei löytynyt(ANA oli 320 joka on just raja siinä reuman näkymisessö mutta yleensä on tuon 320:n yli paljon? . Värjäyskuvio homogeeninen ). Kun tulehdus vas olkapäässä ja lonkkien nivelissä(no lonkkien niveliä ei ole kuvattu vielä mutta tunnen että sama homma kuin vas. olkapäässä )(lonkissa myös kipeät bursiitit siinä päällä). Niin katsoin että ulkomailla kun RNP ei löydy verestä mutta on noita esim niveltulehduksia niin kirjoitetaan tuo UCTD ilm melko automaatisti mutta Suomessa en tiedä sitten miten menee asia? . Ikävä kyllä mulla on fibromyalgia diabetes (on muitakin saiurauksia )niin saan myös löhetteen psykiatrille (olen terv. aseman lääkärin mielestä ärsyttävä kun en ymmärrä että kipu voi johtua fibrosta diabeteksestä yms noista muista. En kyllä sitä ole kiistänyt ettei osittain voisi ollakkin myös noista. Mutta tunnen että olo niin huono että jotain on vielä lisääkin tullut ja sitäpatisi kortisoni auttoi piikkinä olkapäähän että kun olkapäässä ilm nivel tulehdus niin onhan mahdollista että on UCTD? ! (No ei haittaa mua psykiatri onhan mulla uniapnean takia muutenkin sitten mesennuskin että mitäpä tuosta nyt sitten! tuntee ta- aseman lääkäri itsensä tärkeäksi edes! ). Kyllä kai nuo yrittää sitten ees jotakin? mutta miten tuota voisi todeta "jotenkin jörkevästi"ja silleen etten taas ärsytä jotakin niin pieni egoista lääkäriä ( ja päädy pian johonkin seilin saarelle(heh sori huono vitsi) (ennen jotakin pyytävät naiset (hankaliako?) vietiin sinne niin miehet sai esim olla rauhassa pyynnöistä yms.niin mä ymmärsin vähän sen asian. Olihan se miehille vissiin kötevää tuona aikana noin?. Olenhan voinut väärinkin tuon seilin ajan ymmärtää mutta vähän niin kuin noin). Mutta niin että mitä pitäis pyytää ja miten että jotakin järkevää tulis tulokseksi..?

    • tarkennushjälppistä

      Niin ja tuo RNP verestä etsintä liittyi MCTD reuman etsintään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe