Hei!
Miten saan vuoristomännystä otettua uuden alun ku haluaisin levittää muuallekin pihalle?
Miten onnistuu siirto,puu on jo aika suuri,n.3 metriä kanttiisa,taitaa kuolla jos yrittää siirtää?
vuoristomänty
5
4362
Vastaukset
- niin***
Vuorimäntyä lisätään siemenistä. Eli ottamalla siemeniä ja sitten viljemällä niitä niin saat uusia taimia aikanaa. Saattaa olla, että kasvupistettä kloonaamalla voi lisätä myöskin, mutta se kikka ei ole jokapojan konsteja.
Isonkin puun voi siirtää, mutta se vaatii oikeaa ajankohtaa ja/tai tonnimäärältään isoja koneita.Puu ei huomaa suuresti jos siirrät sen viiden kuution maapaakulla rikkomatta sen juuria. Onko se järkevää tai edes kustannustehokasta niin maksajahan sen määrittelee.Esivalmistelutkin ottavat osansa kunstannuksista. -Onnistuu kyllä.- Töyhtis
Siis helpoimmn ja nopeimmin saat vuorimännyn uuden alun ostamalla sen taimikaupasta muutamalla eurolla. Itse asiassa vuorimännyn juuristo ei ole iso, siirto voi onnistuakin ihan lapion ja lihasvoiman avulla, mutta pensas kärsii siirrosta ja saattaapi kuivattaa oksiaan, eikä välttämättä enää ole sitten niin kaunis ja tuuhea.
- avuton 2
Töyhtis kirjoitti:
Siis helpoimmn ja nopeimmin saat vuorimännyn uuden alun ostamalla sen taimikaupasta muutamalla eurolla. Itse asiassa vuorimännyn juuristo ei ole iso, siirto voi onnistuakin ihan lapion ja lihasvoiman avulla, mutta pensas kärsii siirrosta ja saattaapi kuivattaa oksiaan, eikä välttämättä enää ole sitten niin kaunis ja tuuhea.
Kiitos!
- sepuhakka
avuton 2 kirjoitti:
Kiitos!
ken tietää mistä johtuu vuoristomännyn ruosteen punertavat oksat ?
puiita on vierekkäin kolme josta pienin "punertaa eniten". puut ovat alle 10 vuoden ikäisiä.
- ämpyli
niissä on jonkin sorttinen sieni jos on oranssiin vivahtava väri, itselläni oli n. 5v. sitten samaa vikaa ,hävitin värilliset heti ja muut pelastui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308408Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571113Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?59639En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579