Jousitettava massa

Vähän äimänkäkenä

Härkin pirua kun otan asian esiin, siis lehtijouset vastaan vääntövarsijouset.

Tällä perususteella, ja tämä on samalla kysymys:

- kumman massan iskuja ja liikkeitä jousitus pyrkii vaimentamaan; akseliston ja pyörien, vai niiden päällä olevan kärryn?

- Vähän helpommin: kumpi tekee auton jousituksesta ja iskunvaimennuksesta paremmin toimivan, kevyet pyörät ja akselit, vai kevyt kori (ja painavat pyörät ja akselit)?

Tää on sellainen periaatteellinen juttu joka yleensä käsitetään väärin.

Vääntövarsijousituksessa mun näkemykseni mukaan on selvästi kevyempi jousitettava massa kuin lehti jousisysteemissä, koska vääntövarsijousituksessa akseli ja akselit eivät ole jousitettavaa massaa.

Tähän ei nyt sit pidä sotkea jousien laatua, kun kerran on hyviä ja huonoja molemmissa vaihtoehdoissa, vaan pitäs selvittää se periaate.

5

1575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      termit hakusessa.
      On olemassa jousitettu massa ja jousittamaton massa. Se jousitettu on mm lava ja kuorma, jousittamaton mm pyörät ja navat.

      Josen tehtävänä on vaimentaa jousittamattomasta massasta jousitettuun massaan tulevat iskut ja muuttaa ne heilahteluiksi, jotka sitten heilahduksenvaimentimet kuluttavat pois.

      Paras tulos saavutetaan kun jousittamaton massa on mahdollisimman pieni verrattuna jousitettuun. Lehti- ja vääntövarsijousituksella ei ole mitään eroa toisiinsa nähden olettaen, että liikkuvat massat ovat samat. Kumijousituksessa kumi toimii jousena ja sillä on etuna edellämainittuihin jonkinlainen vaimennuskyky.

      Kysy lisää jos tarvetta ilmenee.

      • Kummassa ratkaisussa...

        ...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.

        Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?

        Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.

        Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi?


      • mutta Kyllä
        Kummassa ratkaisussa... kirjoitti:

        ...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.

        Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?

        Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.

        Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi?

        Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...

        Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :)


      • 2000 kg ja siitä ylös
        mutta Kyllä kirjoitti:

        Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...

        Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :)

        Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
        Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
        Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta?


      • isommille
        2000 kg ja siitä ylös kirjoitti:

        Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
        Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
        Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta?

        Tuli vähän hätäisesti kommentoitua ajatellen vain jarruttomia henkilöauton peräkärryjä (


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe