Jousitettava massa

Vähän äimänkäkenä

Härkin pirua kun otan asian esiin, siis lehtijouset vastaan vääntövarsijouset.

Tällä perususteella, ja tämä on samalla kysymys:

- kumman massan iskuja ja liikkeitä jousitus pyrkii vaimentamaan; akseliston ja pyörien, vai niiden päällä olevan kärryn?

- Vähän helpommin: kumpi tekee auton jousituksesta ja iskunvaimennuksesta paremmin toimivan, kevyet pyörät ja akselit, vai kevyt kori (ja painavat pyörät ja akselit)?

Tää on sellainen periaatteellinen juttu joka yleensä käsitetään väärin.

Vääntövarsijousituksessa mun näkemykseni mukaan on selvästi kevyempi jousitettava massa kuin lehti jousisysteemissä, koska vääntövarsijousituksessa akseli ja akselit eivät ole jousitettavaa massaa.

Tähän ei nyt sit pidä sotkea jousien laatua, kun kerran on hyviä ja huonoja molemmissa vaihtoehdoissa, vaan pitäs selvittää se periaate.

5

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      termit hakusessa.
      On olemassa jousitettu massa ja jousittamaton massa. Se jousitettu on mm lava ja kuorma, jousittamaton mm pyörät ja navat.

      Josen tehtävänä on vaimentaa jousittamattomasta massasta jousitettuun massaan tulevat iskut ja muuttaa ne heilahteluiksi, jotka sitten heilahduksenvaimentimet kuluttavat pois.

      Paras tulos saavutetaan kun jousittamaton massa on mahdollisimman pieni verrattuna jousitettuun. Lehti- ja vääntövarsijousituksella ei ole mitään eroa toisiinsa nähden olettaen, että liikkuvat massat ovat samat. Kumijousituksessa kumi toimii jousena ja sillä on etuna edellämainittuihin jonkinlainen vaimennuskyky.

      Kysy lisää jos tarvetta ilmenee.

      • Kummassa ratkaisussa...

        ...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.

        Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?

        Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.

        Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi?


      • mutta Kyllä
        Kummassa ratkaisussa... kirjoitti:

        ...akseli on sitä jousittamatonta massaa? Minulla on kaksi kärryä. Toisessa akselit ovat kiinni lehtijousissa ja pyörissä, toisessa vääntövarsiakselit ovat kiinni rungossa.

        Eikö nyt siis ole niin, että jälkimmäisessä tapauksessa jousittamaton massa on selvästi pienempi suhteessa jousitettuun massaan kuin ensimmäisessä tapauksessa?

        Kas kun ne akselit eivät aivan keveitä ole.

        Eikö siis ole niin, että vääntövarsijousituksessa lehtijousitukseen verrattuna (ja nyt on kyse perävaunuista suorine jäykkine akseleineen) jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on parempi?

        Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...

        Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :)


      • 2000 kg ja siitä ylös
        mutta Kyllä kirjoitti:

        Kyllä, yleensä vääntövarsijousitetuissa peräkärryissä jousitetun ja jousittamattoman massan suhde lienee parempi kuin lehtijousitoteutuksissa...

        Kuten jokainen kärryjen vetokokemusta omaava voi todeta, niin taitavat kuitenkin muut seikat olla aika paljon merkittävämpiä lopputuloksen kannalta. Vaikka teoriat näiltä osin osoittaisivat mitä, niin en hyvin vaimennettuihin lehtijousiin tottuneena mielelläni enää kajoa vääntövarsipomputtiin... :)

        Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
        Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
        Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta?


      • isommille
        2000 kg ja siitä ylös kirjoitti:

        Kyllä taitaa olla niin, että isommissa kärryissä kumivääntöjousitus on jokseenkin lyömätön, osin noiden massojen suhteiden vuoksi, ja myös muista syistä.
        Puhutaan siis kokonaismassoista 1500 - 3500 kg, ja varmasti 2000 - 3500 kg.
        Sitten on hyvä muista sekin jo ennen esiin tuotu juttu että noita kumivääntöjousitettuja akseleitakin on montaa sorttia. Oikein hyviä ja oikein huonoja. Ei taida olla Al-Ko:n voittanutta?

        Tuli vähän hätäisesti kommentoitua ajatellen vain jarruttomia henkilöauton peräkärryjä (


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3961
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3525
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2658
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1653
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe