Fiat 500, pieni pettymys

Jokke_S

Kävin sitten koeajamassa Fiat 500:n (1,4 16v), lopultakin. Pitää kuitenkin todeta, että olin vähän pettynyt. Ennen kuin kukaan alkaa haukkua "vihaajaksi" niin todettakoon, että oma autoni on vm. 2003 Fiat Stilo. Eli näistä lähtökohdista hyppäsin 500:n puikkoihin.

Ohjaamossa jäi ihmetyttämään häiritsevän korkea istuma-asento. Penkkiä ei saa säädettyä alaspäin, vaan 175 cm pitkänä koin olevani pää katossa. Ratin säädössä petyin etäisyyssäädön puuttumiseen. En saanut ajoasentoa ollenkaan hyäksi, toisin kuin omassa Fiiatissani. Lisäksi se ratin korkeuden säätövipu vaikutti todella heikkolaatuiselta (tämä siis verrattuna vm. 2003 Stiloon!).

Auto sinänsä kulki hienosti, jarrut olivat tehokkaat ja 6-lovisen mauaaliaskin välitykset sopivat reippaaseen ajoon. Valtatiellä auto tuntui kuitenkin pikkuautolta ja vääntöä oli jotenkin tosi vähän moottorissa (vaikka oli 1,4 16v "huippumalli"). Selvä kaupunkiauto siis.

Automyyjä sanoi, että 500:nen on todella hyvä auto valtateille, joten en viitsinyt alkaa hänelle vuodattamaan tuntojani tarkemmin. Oltiin vähän eri aaltopituudella ;)

Perheen kakkosautoksi hyvä, varsinkin kaupunkiautoksi, mutta istuma-asento on kyllä korkea ja laatuvaikutelma (kojelauta, etuoven sulkeutumisääni, oudot äänet konehuoneesta maantiellä jne.) heikohko.

Tuntuu tyhmältä todeta, että hyppy vm. 2003 Fiiatista uuteen vm. 2008 500:n aiheutti pienen pettymyksen, ja juuri laatuasioissa.

Niin, moottori muuten päästeli kummallisia ääniä maantieajossa. Ihan kuin joku pumppu olisi jauhanut tyhjää. Todella outo ääni joka tapauksessa, enkä osaa sanoa mikä se oli. Laski edelleen laatuvaikutelmaani 500:sesta. Valitettavasti.

Oletko itse ajanut 500:sta? Piditkö autosta vai oliko odotuksen mainion ulkomuotoilun takia liian korkealla ja petyit?

6

2522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsagga

et voi verrata eri hinta/kokoluokan autoja keskenään vertaa sitä stiloa Bravoon...

• 500:sen omistaja

Millähän maanantai kappaleella sinä koeajosi teit?
      Oletko tavallista pitkäselkäisempi ihminen?
      Oma mieheni, 185cm, ei kokenut ajoasentoa "liian korkeaksi", hyvin hän mahtui 500:sta ajamaan.
      Ajoimme sillä myöskin valtatiellä reilua satasta, hyvin kulki eikä päästellyt mitään erikoisia ääniä.
      Kiihtyi hienosti niin pieneksi autoksi.
      Olimme nähneet 500:sen syksyllä Sisiliassa ja kävimme jo silloin siihen tutustumassa ensi kerran.
      Nyt kun se viimeinkin on saatu suomeen, tottakai sen itsellemme tilasimme.
      Tuskin maltan odottaa sitä kun sen käyttööni saan.

• Jokke_S

Saattoi olla, että kohdalleni osoi "rääkätty" autoliikkeen esittelyauto.

Aloitan toteamalla, että Fiat 500 on mielestäni nätein auto, jonka sen hintaluokassa voi ostaa.

Kuitenkin kävi niin, että matkustamossa en saanut ajoasentoa itselleni mieleiseksi, vaikka se omassa Fiat Stilossani onnistuu. Olen vain 175 cm, mutta tunsin istuvani katossa. En löytänyt penkistä korkeussäätöä. Onkohan sitä? Saattoi olla, että en vain löytänyt sitä. Lisäksi ratti jäi liian kauksi, kun etäisyyssäätö puuttuu siitä. Ratissa voi säätää vain kallistusta. Jouduin ajamaan jotenkin eteenpäin nojaten. Outo asento minulle.

Sen myönnän tietenkin, että omapainoltaan 900 kiloinen Fiat 500 kulkee 1.2 litraisella 16 venttiilisellä koneella (100 hv) mainiosti. 6-pykäläinen vaihteisto toimii myös hyvin. Maantiellä tasaisella nopeudella kuului kuitenkin moottoritilasta jokin outo ääni, kuin jokin pumppu olisi surissut tyhjää. Olikohan yksilössä ilmastointilaitteen pumpussa vikaa? En tiedä.

Auto on sinulle varmaan hyvä valinta, mutta itselleni ostaisin sen vain "koristeeksi". En vain tuntunut olevani siinä kotonani. Fiat Stilossa (3-ovinen) olen viihtynyt hyvin ja myös Alfa 147:n ohjaamossa viihdyin liki vuoden päivät. Mutta jotenkin vain 500:nen ei ollut minun autoni. Tyttöystävälle ehkä...

• MT01

300 km ajettu rouvan city autolla, mukava peli ja tuntuu isommalta Mini cooperin jälkeen.

• Fiat
    • Jokke_S

Fiat 500:ssa on kuljettajan penkin korkeussäätö, jota en siis itse löytänyt koeajollani.

Pitää ottaa joskus lenkki uusiksi kunnollisella ajoasennolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe