pähkinäallergia?

soris

Kysymykseni saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta haluaisin selvennystä asiaan josta olen saanut ristiriitaisia tietoja. Jos kärsii pähkinäallergiasta niin aiheuttaako ruuanlaitossa käytetyt pähkinäöljytkin samanlaiset ja -vahvuiset oireet?

2

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimakkuudesta

      Reaktiot riippuvat tietenkin siitä, miten voimakas allergia sinulla on. Jotkut eivät siedä tippaakaan pähkinöitä missään muodossa. Itse syön pähkinöitä, manteleita yms. surutta, vaikka testit näyttävät pähkinäallergiaa. Mutta kyllä pähkinäöljy on pähkinää, joten jos olet herkkä, niin älä edes kokeile.

      • Älä nyt ihmeessä valitse pähkinäöljyä, kun on muitakin, mitä voi valita.

        Muuten USA:n pahin allergeeni on maapähkinä, itse asiassa se ei ole pähkinä,vaan palkokasvi.(Peanut, Arachis)

        Jos on kovin allerginen, kannattasi käyttää myös vähän maitorasvoja. koville rasvoille on suosituksissa sallittu osuudeksi se sallittu 10 E% päivän rasvoista.

        Kasvisöljyjen liika käyttöä ei pitäisi harrastaa, sillä niistä allerginen reaktiivisuus kasvaa.

        Päivää kohti riittää rasva-aineita se "gramma painokiloa kohden" tai 30 E% päivän energiasta.

        Omega 3 öljyjen osuus voi kyllä olla vähän vahvempi, jos on kovin reaktiivinen. Siitä rasvahappolinjasta tulee allergisuutta vaimentavat tekijät.

        Rapsiöljy tarjoaa mukavasti omega3- linjan öljyjä.
        Samoin kalahapot tarjoavat omega3 pitkiä rasvahappoja.

        ESIM maapähkinäöljy ei tarjoa niita rauhoittavia omega3 rasvahappoja( siis linoleenihappoja) yhtään , vaan 40 - 62% on öljyhappoa (18:1) ja 13 - 35% Linolihappoa (18:2 omega6), eikä yhtään linoleenihappoa. Lisäksi on 1,4% arakiinihappoa.

        Linolihappo 8C18:2 omega 6) on se joka kohottaa reaktiivisuuden. (Wikipedia Peanut oil.) Siitä keho kehittää itse tärkeän Archidonihapon (C20:4 omega 6), josta allergian reaktiiviset tekijät ovat kotoisin 8 Eicosanoid cascade).

        VERTAA www.Fineli.fi Rapsiöljy: Sitä sanotaan Suomen oliiviöljyksi.

        59% siitä on öljyhappoa( C18:1 omega9),
        22% linolihappoa (C18:2 omega6)
        ja kokonaista 11% alfalinoleenihappoa (C18:3 omega 3).
        Tällainen suhde on edullinen:
        Allergiassa reaktiivisuutta lisäävän Rasvahappolinjan (omega 6 linjan) molemmin puolin esiintyvät linjat eivät johda liikaan reaktiivisuuteen, päinvastoin. Siksi voi suositella rapsiöljyä myös allergikoille.

        Voit huoletta käyttää esim. hieman rasvaista maitoa ja hieman voita. Silloin vältät omega 6 sarjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe