Kysymykseni saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta haluaisin selvennystä asiaan josta olen saanut ristiriitaisia tietoja. Jos kärsii pähkinäallergiasta niin aiheuttaako ruuanlaitossa käytetyt pähkinäöljytkin samanlaiset ja -vahvuiset oireet?
pähkinäallergia?
2
870
Vastaukset
- voimakkuudesta
Reaktiot riippuvat tietenkin siitä, miten voimakas allergia sinulla on. Jotkut eivät siedä tippaakaan pähkinöitä missään muodossa. Itse syön pähkinöitä, manteleita yms. surutta, vaikka testit näyttävät pähkinäallergiaa. Mutta kyllä pähkinäöljy on pähkinää, joten jos olet herkkä, niin älä edes kokeile.
Älä nyt ihmeessä valitse pähkinäöljyä, kun on muitakin, mitä voi valita.
Muuten USA:n pahin allergeeni on maapähkinä, itse asiassa se ei ole pähkinä,vaan palkokasvi.(Peanut, Arachis)
Jos on kovin allerginen, kannattasi käyttää myös vähän maitorasvoja. koville rasvoille on suosituksissa sallittu osuudeksi se sallittu 10 E% päivän rasvoista.
Kasvisöljyjen liika käyttöä ei pitäisi harrastaa, sillä niistä allerginen reaktiivisuus kasvaa.
Päivää kohti riittää rasva-aineita se "gramma painokiloa kohden" tai 30 E% päivän energiasta.
Omega 3 öljyjen osuus voi kyllä olla vähän vahvempi, jos on kovin reaktiivinen. Siitä rasvahappolinjasta tulee allergisuutta vaimentavat tekijät.
Rapsiöljy tarjoaa mukavasti omega3- linjan öljyjä.
Samoin kalahapot tarjoavat omega3 pitkiä rasvahappoja.
ESIM maapähkinäöljy ei tarjoa niita rauhoittavia omega3 rasvahappoja( siis linoleenihappoja) yhtään , vaan 40 - 62% on öljyhappoa (18:1) ja 13 - 35% Linolihappoa (18:2 omega6), eikä yhtään linoleenihappoa. Lisäksi on 1,4% arakiinihappoa.
Linolihappo 8C18:2 omega 6) on se joka kohottaa reaktiivisuuden. (Wikipedia Peanut oil.) Siitä keho kehittää itse tärkeän Archidonihapon (C20:4 omega 6), josta allergian reaktiiviset tekijät ovat kotoisin 8 Eicosanoid cascade).
VERTAA www.Fineli.fi Rapsiöljy: Sitä sanotaan Suomen oliiviöljyksi.
59% siitä on öljyhappoa( C18:1 omega9),
22% linolihappoa (C18:2 omega6)
ja kokonaista 11% alfalinoleenihappoa (C18:3 omega 3).
Tällainen suhde on edullinen:
Allergiassa reaktiivisuutta lisäävän Rasvahappolinjan (omega 6 linjan) molemmin puolin esiintyvät linjat eivät johda liikaan reaktiivisuuteen, päinvastoin. Siksi voi suositella rapsiöljyä myös allergikoille.
Voit huoletta käyttää esim. hieman rasvaista maitoa ja hieman voita. Silloin vältät omega 6 sarjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124370MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862230Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011451Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5968
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888