Kysymykseni saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta haluaisin selvennystä asiaan josta olen saanut ristiriitaisia tietoja. Jos kärsii pähkinäallergiasta niin aiheuttaako ruuanlaitossa käytetyt pähkinäöljytkin samanlaiset ja -vahvuiset oireet?
pähkinäallergia?
2
952
Vastaukset
- voimakkuudesta
Reaktiot riippuvat tietenkin siitä, miten voimakas allergia sinulla on. Jotkut eivät siedä tippaakaan pähkinöitä missään muodossa. Itse syön pähkinöitä, manteleita yms. surutta, vaikka testit näyttävät pähkinäallergiaa. Mutta kyllä pähkinäöljy on pähkinää, joten jos olet herkkä, niin älä edes kokeile.
Älä nyt ihmeessä valitse pähkinäöljyä, kun on muitakin, mitä voi valita.
Muuten USA:n pahin allergeeni on maapähkinä, itse asiassa se ei ole pähkinä,vaan palkokasvi.(Peanut, Arachis)
Jos on kovin allerginen, kannattasi käyttää myös vähän maitorasvoja. koville rasvoille on suosituksissa sallittu osuudeksi se sallittu 10 E% päivän rasvoista.
Kasvisöljyjen liika käyttöä ei pitäisi harrastaa, sillä niistä allerginen reaktiivisuus kasvaa.
Päivää kohti riittää rasva-aineita se "gramma painokiloa kohden" tai 30 E% päivän energiasta.
Omega 3 öljyjen osuus voi kyllä olla vähän vahvempi, jos on kovin reaktiivinen. Siitä rasvahappolinjasta tulee allergisuutta vaimentavat tekijät.
Rapsiöljy tarjoaa mukavasti omega3- linjan öljyjä.
Samoin kalahapot tarjoavat omega3 pitkiä rasvahappoja.
ESIM maapähkinäöljy ei tarjoa niita rauhoittavia omega3 rasvahappoja( siis linoleenihappoja) yhtään , vaan 40 - 62% on öljyhappoa (18:1) ja 13 - 35% Linolihappoa (18:2 omega6), eikä yhtään linoleenihappoa. Lisäksi on 1,4% arakiinihappoa.
Linolihappo 8C18:2 omega 6) on se joka kohottaa reaktiivisuuden. (Wikipedia Peanut oil.) Siitä keho kehittää itse tärkeän Archidonihapon (C20:4 omega 6), josta allergian reaktiiviset tekijät ovat kotoisin 8 Eicosanoid cascade).
VERTAA www.Fineli.fi Rapsiöljy: Sitä sanotaan Suomen oliiviöljyksi.
59% siitä on öljyhappoa( C18:1 omega9),
22% linolihappoa (C18:2 omega6)
ja kokonaista 11% alfalinoleenihappoa (C18:3 omega 3).
Tällainen suhde on edullinen:
Allergiassa reaktiivisuutta lisäävän Rasvahappolinjan (omega 6 linjan) molemmin puolin esiintyvät linjat eivät johda liikaan reaktiivisuuteen, päinvastoin. Siksi voi suositella rapsiöljyä myös allergikoille.
Voit huoletta käyttää esim. hieman rasvaista maitoa ja hieman voita. Silloin vältät omega 6 sarjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun302846Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081837Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171810- 171424
Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si731340- 241255
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431248Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?771169- 311028
UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa971007