Tuseeraus.

hoitsu

onko kokemuksia toimenpiteestä?

29

31697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsuopiskelija

On kokemusta. Mikäs siinä ihmeellistä kun laitetaan liukastettu etusormi/etu-ja keskisormi peräaukkoon ja liikutellen siellä peräsuolessa voidaan tuntea esim. peräpukamat tai miehillä suurentunut eturauhanen. Samalla tunnustellaa painelemalla vatsanpeitteiden päältä. Ei yleensä tee yhtään kipeää, ehkäpä epämukavalta kuitenkin..

• Hoitsu-opiskelija tyttö.

Tuseraamisella tarkoitetaan muutakin.
        Tyhjennystä esim..

• hoitsuopiskelija
        Hoitsu-opiskelija tyttö. kirjoitti:

Tyhjennystä esim..

Mtv3:n poliklinikka sivuilla on suomennos: "Tuseeraus = Sormella peräsuolen kautta tehtävä tunnustelu. Perustutkimus useimpien vatsavaivojen yhteydessä, miehillä myös eturauhasen tutkimuksessa."

Tuseeraus voidaan tehdä ENNEN suolihuuhtelua-> varmistetaan nesteen kulkeutuminen peräsuolesta paksusuoleen ja ettei ole "kovaa kakkakasaa" kerääntynyt peräsuoleen.
        Elikä se (tyhjennys)ei tarkoita SAMAA kuin tuseeraus=).

• Hoitsu-opiskelija
        Hoitsu-opiskelija tyttö. kirjoitti:

Tyhjennystä esim..

Tuota mä kyllä tarkoitin!. =)
        Tekeekö toimenpide kipeää t.n.e?

• kysyvä
        Hoitsu-opiskelija kirjoitti:

Tuota mä kyllä tarkoitin!. =)
        Tekeekö toimenpide kipeää t.n.e?

siis kumpi toimenpide? tuseraus vai suolen tyhjennys?!

• Hoitsu-opiskelija.
        kysyvä kirjoitti:

siis kumpi toimenpide? tuseraus vai suolen tyhjennys?!

Siis tuseeraus?.

• Poika.

Joudutko kyseistä toimenpidettä tekemään useasti?.

• Poika.
        Poika. kirjoitti:

• Anonyymi

Montako sormee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Montako sormee

Onko kysymys vitsi ?
        Yksi sormi siihen kyllä riittää. Usein lääkäri katsoo vain, jääkö sormeen ulostetta, ja jos, niin miltä se näyttää, onko siinä esim. mahdollisesti verta.
        Toki samalla saattaa tuntua pukamat, jos sellaisia on.

• poika.

Eikö kukaan vastaa tuohon hoitsu-opiskelijan kysymykseen?.
      Minulla ei ole kokemuksia.

• hoitsuopiskelija

Mähän vastasin jo..siis ei tee kipeää, mutta on epämukavaa. Kyllä sen kestää vielä!!!

• Hoitsu tietää!. ;)

Tuseeraus.
      Sormella peräsuolen kautta tehtävä tunnustelu.Perustutkimus useimpien vatsavaivojen yhteydessä,miehillä myös eturauhasen tutkimuksessa.

• hoitsu

Kommentoikaa kokemuksista lisää.

• Opiskelija hoitsu tyttö

Tuseeraus.
      Suolen toimittamista voi helpottaa suolen sisäisten ?refleksien? hyödyntäminen.Tuseeraus tarkoittaa sormin peräsuolen sulkijalihasten venyttämistä/ärsyttämistä tyhjennysrefleksin laukaisemiseksi,mutta myös ulosteen auttamiseksi sormin ulos.
      Että sellain.

• poika

Onko toimenpiteestä kenelläkään kokemuksia?.

• Juha72

Ei mahtani mitään mut orkuhan se tuli kun naislekuri sinne sormensa tyrkkäsi...

• Hoitsuopiskelija

Kyllä on kokemusta.. tuntuu ennemminkin itsestään (tuseraajasta) pahalta kuin potilaasta.. olen tuseraamisella helpottanut monenkin potilaan oloa, kun tulee se kova kikkara pois tukkimasta.

• on kerran

yritetty sisäisiä pukamia ja haavaumia sormin kokeilla, mutta ei kipeään aukkoon sormi sisään mennyt, kun reunat olivat turvoksissa ja ulostaminenkin työlästä ja kivuliasta.

• PK
        on kerran kirjoitti:

yritetty sisäisiä pukamia ja haavaumia sormin kokeilla, mutta ei kipeään aukkoon sormi sisään mennyt, kun reunat olivat turvoksissa ja ulostaminenkin työlästä ja kivuliasta.

mä tuseraan mun peniksellä... tunto herkempi!

• ihme!
        PK kirjoitti:

mä tuseraan mun peniksellä... tunto herkempi!

olevan fyysisesti mahdotonta ja melkosen kivuliasta -
        jos haluaa tosissaan penistään omaan pehvaansa änkeä.

• epäilenpä tuota

epäilen tosiaan et tekijää sattuu enemmän ku potilasta jonka peräsuoli on täynnä haavoja ja täynnä verta. Meinaan kuolla joka kerta siihen kipuun, ei enää ikinä!

• Tussu76

Ahhh.

• Kokemusta on

Todella epämukavaa, mutta ei tee juurikaan kipeää.
      Itellä kroonin hirschprungin tauti, jonka seurannassa minua tuseerataan yleensä vuotuisesti.

Ei satu, helvetin epämukavalta tuntuu.

• fjalsfjlasf

No ei ole epämukava, varsinkin jos lääkäri samalla kourii kiveksiä, tuntuu todella hyvältä. Meinaa ottaa eteen. Ehkäpä kaikista paras tutkimus!

• josefiniini

On joo tuseerattu ummetuksen yhteydessä,joka oli niin vaikea että hakeuduin tk:hon.Hanska käteen,rasvaa/geeliä ja sormet peräaukosta:O-tutkittiin onko tukkeumaa,pukamia,haavaumia,verta,aristaako?Ei ollut paha,epämiellyttävä kyllä,mutta ei ota kipeää,jos nyt ei sitten ole peräsuoli kipeä,ärtynyt j.ne.Mitään ei löytynyt.....

• peke

Tuseeraus yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, kun viikon tyyliin ollaan oltu paskantamatta ja paska joudutaan repimään jo ulos jo terveydellisistä syistä.
      Peräpukamien tai eturauhasten tutkimus tai toimenpiteiden aikana vaikkapa tulleet kokkareet on ihan asiat erikseen. Toimenpiteillä siksi omat nimet että ei tuu mitään
      väärinkäsityksiä. Eli esim.eturauhasen tutkimus jne. aina peräruiskeeseen myöten.
      Peräpukamien tutkinta ei useinkaan liity ummetukseen tosin oikealla ummetuksen hoidolla voi olla myös apua kivuliaisten sisäisten tai ulkoistenkin peräpukamien hoidossa. Yleensä tuseeraus kyllä jo johtaa tarkempiinkin vatsan ja suoliston tutkimuksiin.

• huonoja kokenut

Itsellänihän on valitettavasti ollut sh - vaivani takia pakonomaista tyhjennys tarvetta, voisin sanoa että tästä on koitunut minulla jopa pakkomielikin. Kipeää se tekee ja tunteehan sitä itsensä likaisekskin kun joutuu omaa eritettään sormillaan kaivelemaan takalistosta. En suosittele, ruuansulatusta vaivaa ja seuraavaa paskannuskertaa ei tule moneen viikkoon, ja jos tulee, se tekee kipeää !!

• Anonyymi

Itselläni yksi kokemus ja ihan ok meni. Tytär kävi ekassa viikko sinne . Ei ollut äitinä helppoa kun tytär 5 luokalla ja itki ja huusi. 2 sairaanhoitajaa pitää kiinni käsistä , 2 kyljellään että pysyy paikoillaan. Tyttöni itki koko toimenpiteen ajan . Seuraava käynti tutkimukseen olisi ensi kuussa. Tyttö ei halua . Saisi vesiperäruiskeen . Ummetusta ja pahaa. Miten helpotan toisen pelkoa ? Sai viimeksi lelukaupasta ostaa itselleen jotain kivaa . En voi joka kerta ostaa jotain esim taas 45 e lelun. T : yksin huoltaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe