Hämmentävää...

Mitä tekisin?

15-vuotiaana todettiin allergisuus seuraaville asioille: koivu, leppä, nurmipuntarpää, koiranheinä, nurminata, raiheinä, timotei, niittynurmikka, pölypunkki, kissa ja koira.
Nyt 29-vuotiaana tehtiin taas pric-testit ja edellisten lisäksi ilmeni seuraavia aiheuttajia:
peruna, porkkana, juuriselleri, banaani, herne, kiivi, hasselpähkinä, manteli, maapähkinä, lanttu, persilja, paprika, valkosipuli, sinapinsiemen, appelsiini ja soijapapu.

...eli 36:sta testatusta aineesta olen allerginen 24:lle aineelle. Tuli mieleen, että mitähän viellä löytyisi jos tehtäisiin lisää pric-sarjoja.

Nyt olen ihan pihalla. Mitä teen? Kärsin ympärivuotisesta nuhasta, jatkuvista poskiontelotulehduksista, jotka tosin ovat häipyneet aina poskionteloleikkausten jälkeen (3kpl). Jatkuva tulehdusreaktio kasvattaa ajan saatossa polyyppeja ja kystia poskionteloihin. Minulla on myös silmäoireita ja parin viimevuoden aikana on ilmennyt hengenahdistusta ja keuhkoputkien vihlontaa pahimmissa altistuksissa. Ihottuma ja kutina on päivittäinen riesa, käytänpä sitten mitä voiteita tahansa. Oireilu vaihtelee riippuen mm. sterssistä ja muista tekijöistä.

Oireiden mukaisesti käytän antihistamiinia, kortisonisuihkeita ja pahimpiin oireisiin kortisonitablettikuureja. Allergianhoito on kuitenkin ollut aika huonolla tolalla ja aika paljon vain kärsin oireista.

Olen ymmärtänyt, että kaikkien allergeenien välttäminen saattaa herkistää lisää. Toisaalta jatkuva altistuminen myös herkistää. Mikä on se kultainen keskitie? Olen jo ajat sitten alistunut ajatukseen, että oireilen lopun elämääni ja nyt havahduin miettimään olisiko sittenkään mahdollista olla oireilematta.

Huolestuttaa, kun allergiat ovat vain pahentuneet iän myötä. Lapsuudessa meillä oli paljon eläimiä, aikuisena ei ollenkaan ja silti oireet pahenee. Tuntuu hölmöltä alkaa välttämään kaikkia em. ruoka-aineita. se taas aiheuttaisi lisää stressiä...

6

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syytä

      ottaa tiukka ote lääkäristäsi. Onko Sinulle ehdotettu siedätyshoitoa? Nykyään on tablettina siedätystä täysi-ikäisille, mutta valitettavasti sitä on vain heinille. Sitä kehitetään laajennettavaksi, mutta siinä saattaa sinulla hermot mennä ennen koivun tablettisiedätyksen kaupallistumista. Se nimittäin voisi keventää myös muista allergioita ja myös lääkitystäsi. Ota siis selvää asialliselta erikoislääkäriltä.

      Vähän kuulostaa siltä kuin astma ehdottaisi eksisteeraamista keuhkoputkissasi. Tutkituta tämäkin ja ryhdy hoitamaan keuhkojesi ja poskionteloidesi limakalvoja. Kysäise alan liikkeistä mikä neuvoksi. Käytäthän sarvikuonoa näin siitepölyaikana ja muutenkin poskiontelo-ongelmissa?

      Toivotan parempaa tulevaisuutta!

      • ei ole

        ehdotettu. Enkä tiedä onko siitä vastaavaa hyötyä. Sarvikuonoa käytän menestyksekkäästi. Aika monelta antibioottikuurilta olen säästynyt sarvikuonon ansiosta. Välillä limakalvoturvotus on niin voimakasta ja limakalvot niin rikkinäiset, että sarvikuonon käyttö on vaikeaa ja kivuliasta. A-vitamiinitipat ja Nozoil auttavat myös kyllä limakalvovaurioihin. Nyt testit otettiin rokoteyliherkkyyksien takia ja nämä tulokset ilmeni siis siinä sivussa. Täytyneen kysyä lääkäriltä enemmän myös näistä ruoka-aineallergioista.


      • kävisit ja koittaisit

        suolahuoneetta...
        ainakin iho ja hengitysoireisiin voit saataa sieltä apua.. kokemusta on ja on auttanut oireisiin.. vaikka KELA tutkimusten perusteella se ei toimii ihan kaikille..
        Kuulemma allergiat on sidottu jotenkin meidän ihmisten kropan suola-tasapainon kanssa..


      • on selkeitä
        ei ole kirjoitti:

        ehdotettu. Enkä tiedä onko siitä vastaavaa hyötyä. Sarvikuonoa käytän menestyksekkäästi. Aika monelta antibioottikuurilta olen säästynyt sarvikuonon ansiosta. Välillä limakalvoturvotus on niin voimakasta ja limakalvot niin rikkinäiset, että sarvikuonon käyttö on vaikeaa ja kivuliasta. A-vitamiinitipat ja Nozoil auttavat myös kyllä limakalvovaurioihin. Nyt testit otettiin rokoteyliherkkyyksien takia ja nämä tulokset ilmeni siis siinä sivussa. Täytyneen kysyä lääkäriltä enemmän myös näistä ruoka-aineallergioista.

        ristikkäisallergioita.


      • kävisit ja koittaisit kirjoitti:

        suolahuoneetta...
        ainakin iho ja hengitysoireisiin voit saataa sieltä apua.. kokemusta on ja on auttanut oireisiin.. vaikka KELA tutkimusten perusteella se ei toimii ihan kaikille..
        Kuulemma allergiat on sidottu jotenkin meidän ihmisten kropan suola-tasapainon kanssa..

        Onko suolinukkasi terve?
        Siedätkö
        Riisiä, maissiä. parsakaalia, maissiöljyä, rapsiöljyä, tavallista teetä, kahvia, sokeria, jodeerattua suolaa, naudanlihaa, vattuja?


    • minä80

      Olen 28v ja minulla on suht pitkä ruoka-aineallergialista (yli 10 ainetta, mm. kala, palkokasvit, pähkinät) liuta muita allergioita.
      Itse olen valinnut keinoksi allergisoivien ruoka-aineiden melkein totaalisen välttämisen, vaikka se välillä onkin hankalaa. Ja varmasti, jos et ole aiemmin siitä juuri välittänyt on se alussa vielä hankalampaa kun pitää lukea kaikki tuoteselosteet ja opetella soveltamaan ruokaohjeita itselle sopiviksi, kylässä ei voi syödä mitään selvittämättä ensin tarkasti mitä siinä on ja ravintolassa saa takuuvarmasti hankalan asiakkaan maineen...
      Miksikö silti jaksan olla niin pilkun tarkka? Oman oloni vuoksi! Siitepölyn takia joudun syömään allergialääkkeitä, sillä niitä on mahdoton välttää. Mutta atooppiseksi luokiteltu ihoni pärjää ilman päivittäistä rasvausta ja saan nukkua yöni ilman kutinaa.
      Mielestäni se on sen arvoista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe