Minulla on ollut aiemminkin Alfa romeoita ja ne ovat toimineet kohtuu hyvin, ainakin lämpimillä ilmoilla. Nyt olin ostamassa itselleni neljä vuotta vanhaa 156 2.5 alfaa, mutta kaupat jäi tekemättä. Autolla oli ajettu 60tkm ja huoltokirja oli täydellinen. Auto oli kuitenkin kolhuinen ja naarmuinen pelleiltään ja hieman kärsinyt sisältä. Noiden juttujen kanssa olisin voinut vielä pärjätä, mutta muitakin vikoja autossa oli. Auton kone valutti öljyä konetilaan...venttiilikopantiiviste vuoti tms. myös imusajoista näytti valuvan jotakin nestettä...öljyä..jäähdytysnestettä???. Takaovien lasinostinet ja sumuvalot eivät toimineet. Myyjäliike ei alkanut korjaamaan vikoja, joten päätin jättää Alfan ostamatta tällä kertaa... Olen törmännyt Alfojen kanssa vähän samoihin ongelmiin aiemminkin, siis tarkoitan sitä, että suhteellisen vähillä kilometreillä olevat autot ovat olleet huonokuntoisia. En tiedä onko huono kunto johtunut auton välinpitämättömästä pitämisestä vai jostakin toisesta syystä?! Etsin itselleni muutama vuosi takaperin gtv alfaa nimenomaan sillä 3.0 v6 koneella. Kävin katsomassa kaikkia siihen aikaan Suomessa myynnissä olleita gtv:tä ja ne kaikki olivat huonokuntoisia. Olin myös Saksassa viikon etsimässä gtv:tä, mutta jokainen auto jota kävin katsomassa oli huonokuntoinen tai viallinen...huom. en edes käynyt katsomassa halvimpia, vaan juuri niitä kalliimpia yksilöitä, joiden juuri piti olla erittäin hyvässä kunnossa. Olen mittinyt nyt sitä, että ovatko Alfat heikompia autoja kuin muut autot, vai pitävätkö Alfojen omistajat autojaan yksikertaisesti huonommin kuin muut. Lopuksi täytyy todeta, että Alfat ovat erittäin hyviä ajettavia ja tyylikkäitä autoja...ja niillä on "sielu"...sellaista ei nykyään jokaisella automerkillä ole.....mutta mutta..en taida enään edes katsella itselleni Alfa romeota...ainakaan käytettyä...uuden saatan joku päivä ostaakin
Aion ostaa alfan, mutta tulin toisiin aatoksiin...
30
4712
Vastaukset
- J.önsson
Itse olen pikemminkin käytettyjä Alfoja katsellessani pannut merkille niiden yleisesti ottaen harvinaisen hyvän kunnon, noin niinkuin silmämääräisesti tarkasteltuna.
Itsellänikin on 220 000 ajettu 156, jossa toki on yksi kolhu ja muutama kiveniskemä keulassa, mutta uto oli kuitenkin kolhuinen ja naarmuinen pelleiltään ja hieman kärsinyt sisältä. Noiden juttujen kanssa olisin voinut vielä pärjätä, mutta kone ei valuta mitään mihinkään, venttiilikopantiiviste ei vuoda, imusarjoista ei valu jotakin nestettä, lasinnostimet ja sumuvalot toimivat...
Käypä nyt katsomassa vaikka heti huomenna lähimmässä Teltta-autossa vaihto-Alfoja: kyllä ne ihan hienossa kunnossa ovat (kuten valtaosa muistakin vaihtoautoista).
Tietysti monet uudet Alfat ovat työsuhdeautoja, mutta ovatko ne silti sen huonommin pidettyjä kuin yksityisomisteisetkaan? Tuskin. Käytettyjä Alfoja ostavat usein merkin todelliset ystävät. Siksipä vanhat Alfat ovat usein poikkeuksellisen hyväkuntoisen näköisiä. Eihän esimerkiksi päällepäin ruosteista Alfaa näe missään.- Elmeri
Nyt, kun liikkeissä käytettyjä autoja katselee, niin Alfat ovat kyllä yleisesti huonommassa kunnossa kuin muun merkkiset samanikäiset autot. Se voi kyllä johtua juuri siitä, että käytety Alfat usein ovat vanhoja leasingautoja. Kun auto ei ole omasi, vaan jonkun leasin yrityksen, ei sitä takuu varmasi tule pidettyä niin hyvin kuin omaa autoa. Kyllä auton yleinen epäsiisteys kertoo auton huonosta pitämisestä ja monet viat kertovat auton heikosta laadusta/vikaherkkyydestä.
- sdhah
neljä vuotta vanha 156 pitäisi olla kuin uusi, oma on 6 vuotta vanha ei vian vikaa ja päällepäin kuin uusi, en tiedä mitä ihmeen romuja oikein katselet...
- katsellut...
Alfoja olen katsellut....ostin nyt Alfan sijasta Saksalaisen auton, vielä en tiedä onko nyt ostamani hyväkin auto, mutta ainakin päälisin puolin se on katselemiani Alfoja huomattavasti siistimpi.
- ...katsella...
katsellut... kirjoitti:
Alfoja olen katsellut....ostin nyt Alfan sijasta Saksalaisen auton, vielä en tiedä onko nyt ostamani hyväkin auto, mutta ainakin päälisin puolin se on katselemiani Alfoja huomattavasti siistimpi.
...sillä kun se saksalainen auto tulee sitten tulevaisuudessa epäsiistiksi ja vikaantuu, niin eipähän se ole ainakaan Alfojen vika......
- juusuuust
entäs ne viat,mitä ne olikaan?
- oulunpoika
Tuskin ne Alfan pitäjät pitävät autoaaan huonommin kuin muitten merkkien pitäjät. Luulen asian olevan päin vastoin, mutta Alfa on vain yksinkertaisesti huonosti tehty auto, kuten Fiat, joten kertomasi johtuu huonosta laadusta ko. automerkin kohdalla.
Esim. jakohihna vaihdetaan jopa 60000 km välein remmi, mutta on autoja jossa onkin ketju jakopäässä kuten japseissa on.
Että silleen!!- jokumuu
...on myös japseja joissa jakopäätä käyttä hihna ja Alfoja joissa on jakoketju.
Laadusta en ala sen kummemmin vääntämään, mutta totean kuitenkin että laatu muodostuu muistakin asioista kuin luotettavuudesta ja kestävyydestä. Minulla on rautakanki jota ei saa rikki niin millään, mutta en silti osaa pitää sitä erityisen laadukkaana tuotteena.
Että silleen.
- ole kuin
fiiatti,mutta kalliimpi ja monimutkaisempi,ja samaa ferrarin f1 laatua,eli heikko kestämään.kannattaa pysyä erossa jos haluaa käyttö autoksi.
- erqy
nyt v..un noiden huonojen vitsien kera
- taida kuule
erqy kirjoitti:
nyt v..un noiden huonojen vitsien kera
suksia yhtään mihinkään,totta joka sana,tietänet sen itsekin.
- auto!!!!!!
Itselläni ei ole ollut muita autoja kuin Alfa romeoita, enkä aio muita autoja hankkiakkaan. Jos on Alfoissa vikoja, niin sitten on...entä sitten ??!!
- se varmaan
paras niin pitkään kun ei ole muita ollut,mielesi muuttuu kun kokeilet muitakin,se kannattaa,ihan vain vinkkinä,ettei tarvitse alfalla koko ikäänsä ajaa sinunkaan.
- ... ...
...niistä tietävät parhaiten ne, joilla ei ole koskaan Alfaa ollutkaan.
- 156 V6 Fun
Näin se on! Ne eniten Alfaa moittivat joilla ks. autoa ei ole...!
Merkillistä! :)
- huonoja yksilöitä
olet katsellut... Itse olen löytänyt aivan virheettömänkin, no voihan ne kilometritkin joskus olla vääräät. Jotkut kyllä saa auton vuodessakin ajettua pas...
- hajottaa.....
Minä taas olen huomannut että yleensä alfat käytettynä siistissä ulkoisessa kunnossa, paitsi keula täynnä kivenhakkaumia (roikutaan persiissä odottamassa malttamattomana ohituspaikkaa). Mutta: alusta ja vaihteensiirto/kytkin noissa on usein kärsinyt. Alustan puslat, nivelet ja iskarit kuluvat nopeasti sporttisella kanttaavalla ajotavalla, ja renkaat ja jarrut ovat normaalia nopeammin kulutustavaraa. 156-mallissa oli eräs vakava heikko kohta taka-akseliston vulkanointi, kumiaines repeää herkästi vauhdikkaan ajotavan vuoksi, ja materiaalivalinnallakin on osuutta asiaan.
- Alfailija
Olet oikeassa noiden nivelien ja pyöräntuentojen suhteen. Ne ovat vallankin 156:sen "heikko kohta" (saisivat olla tukevammat) mutta kai niiden hennossa rakenteessa on pyritty painon ja materiaalin säästämiseen.
Ajotavalla on myös suuri merkitys auton kulumiseen. Pyrkivä ja paiskova ajotyyli kuluttaa niveliä, jarruja, renkaita ja polttoainetta, sekä ajo-ominaisuuksiltaan huonolla autolla kuskin hermoja.
Moni ajaa Alfalla varsin "kulmikkaasti" ja tempperamenttisesti, sillä auton luonne, kierroskone ja tarkka ohjaus ikään kuin varkain houkuttelevat siihen, vaikkei kuski mikään räppäilijä olisikaan.
Noista kiveniskemistä keulassa saanen esittää eriävän mielipiteen. Meidän 156:sessamme on niitä myös, vaikka ensimmäinen omistaja ei 90% todennäköisyydellä ole roikkunut kenenkään perässä, emmekä itse ole 100% varmuudella roikkuneet kenenkään perässä.
Ohitamme maantiellä toisen ajoneuvon harvoin, koska pyrimme ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti. Ohitettava on lähinnä ollut traktori tai raskaasti lastattu rekka.
Muuten, montako Alfaa on viimeisen vuoden aikana roikkunut oman takapuskurisi tuntumassa kärkkymässä ohituspaikkaa??? - laskeskellen
Alfailija kirjoitti:
Olet oikeassa noiden nivelien ja pyöräntuentojen suhteen. Ne ovat vallankin 156:sen "heikko kohta" (saisivat olla tukevammat) mutta kai niiden hennossa rakenteessa on pyritty painon ja materiaalin säästämiseen.
Ajotavalla on myös suuri merkitys auton kulumiseen. Pyrkivä ja paiskova ajotyyli kuluttaa niveliä, jarruja, renkaita ja polttoainetta, sekä ajo-ominaisuuksiltaan huonolla autolla kuskin hermoja.
Moni ajaa Alfalla varsin "kulmikkaasti" ja tempperamenttisesti, sillä auton luonne, kierroskone ja tarkka ohjaus ikään kuin varkain houkuttelevat siihen, vaikkei kuski mikään räppäilijä olisikaan.
Noista kiveniskemistä keulassa saanen esittää eriävän mielipiteen. Meidän 156:sessamme on niitä myös, vaikka ensimmäinen omistaja ei 90% todennäköisyydellä ole roikkunut kenenkään perässä, emmekä itse ole 100% varmuudella roikkuneet kenenkään perässä.
Ohitamme maantiellä toisen ajoneuvon harvoin, koska pyrimme ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti. Ohitettava on lähinnä ollut traktori tai raskaasti lastattu rekka.
Muuten, montako Alfaa on viimeisen vuoden aikana roikkunut oman takapuskurisi tuntumassa kärkkymässä ohituspaikkaa???niitä on ollut kärkkymässä noin 25-30,mutta eihän ne ohi ole yksikään pääsyt.tehot ei vaan ole riittäneet siihen,eivät ole yksinkertaisesti ole pystyneet vastaamaan mersun voimaan,eikä mulla ole kuin c 280 -95.jotkut luovuttaa ennemmin,pari kaveria yrittäneet 200 tuntumaan ja sitten alkaneet jäädä selvemmin.
- taas niin tätä
laskeskellen kirjoitti:
niitä on ollut kärkkymässä noin 25-30,mutta eihän ne ohi ole yksikään pääsyt.tehot ei vaan ole riittäneet siihen,eivät ole yksinkertaisesti ole pystyneet vastaamaan mersun voimaan,eikä mulla ole kuin c 280 -95.jotkut luovuttaa ennemmin,pari kaveria yrittäneet 200 tuntumaan ja sitten alkaneet jäädä selvemmin.
...nää on taas näitä tyyppejä, jotka ajelevat kuvitelmissaan taksimersuillaan 200km/h suomalaisella keskivertomaantiellä.......
Toivottavasti jäävät nopeasti ratsiaan, etteivät vaaranna normaalien ihmisten päivittäistä matkantekoa! - kuitenkaan
taas niin tätä kirjoitti:
...nää on taas näitä tyyppejä, jotka ajelevat kuvitelmissaan taksimersuillaan 200km/h suomalaisella keskivertomaantiellä.......
Toivottavasti jäävät nopeasti ratsiaan, etteivät vaaranna normaalien ihmisten päivittäistä matkantekoa!taksilla ajeta.ihan siviili mese ollut uudesta lähtien.kyllä suomessa oikealla autolla voi turvallisesti joskus päästellä yli 200km/h nopeuksia,toki ei aina läheskään.ja ei kuvitella minun tarvitse,sinun taitaa pitää..
- taas niin tätä
kuitenkaan kirjoitti:
taksilla ajeta.ihan siviili mese ollut uudesta lähtien.kyllä suomessa oikealla autolla voi turvallisesti joskus päästellä yli 200km/h nopeuksia,toki ei aina läheskään.ja ei kuvitella minun tarvitse,sinun taitaa pitää..
...jäät mahdollisimman nopeasti kiinni ylinopeudesta, kortti pois ja Mese pihalle huilimaan, ennen kuin mitään vakavaa ehtii tapahtua. Tuollaisella puupääasenteella tehdään maassamme ne n. 400 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta vuosittain....
Varokaa!
- entinen alfisti
Nyt on sitten uudehko skoda pihassa. Eihän se ole lähellekään niin tyylikäs ja menevän näköinen, kun alfa, mutta siisti ja toimiva auto se kuitenkin on. Sporttinenkaan se ei ole, mutta bensaturbo lastutuksella liikuttaa skodaa mukavasti eteenpäin...jopa niin mukavasti, että v6 2.5 156 alfat jäävät jalkoihin liikennevaloista lähdettäessä =)
Huonoina puolina näkisin näin äkkiseltään karun ulkomuodon ja askeettiset sisätilat... ja hihnakin tähän vekottimeen on vaihdettava aina välillä. Onneksi hihnan vaihtoväli on kuitenkin 90 tkm/5vuotta.
Hyvinä puolina näkisin ne asiat, että auton tekniikka on selkeää ja omalla tavallaan yksinkertaista. Selkeästä tekniikasta johtuen osaavia huoltoliikeitäkin löytyy roppakaupalla, toisin kuin alfojen kohdalla, joiden kanssa hyvän huoltoliikkeen löytäminen voi olla hankalaa asuinpaikkakunnasta riippuen.
Se täytyy kuintekin sanoa, että seuraava autoni ei tule olemaan Japanilainen, jenkki eikä todellakaan Ranskalainen. Italialaisen ja Saksalaisen väliltä se täytyy valita....toivottavasti Alfojen pitäjät ovat siihen mennessä oppineet pitäämään autojaan hyvin, että minullekin löytyisi hyväkuntoinen alfa...tai sitten ostan uuden =)- Alfailija
Luin juttusi läpi pariinkin kertaan ja suosittelisin sinun pitäytyvän nyt valitsemassasi, tai muussa vastaavassa merkissä (esim. Volkswagenissa, mikä nyky-Skodakin periaatteessa on)
Monet tuntuvat hankkivan Alfan samalla tapaa, kuin jonkun "tavallisemman" merkin. He olettavat saavansa japanilaista kokoonpanotyön laatua saksalaisella ikikestävällä patarauta -tekniikalla varustettuna, mutta italialaisilla ajo-ominaisuuksilla ja ulkonäöllä.
Jos näin olisi, olisi Alfa ollut varmasti myyntitilastojen ykkönen vuosikaudet!
Mutta kun näin ei ole! Alfassa ostat lähinnä tyyliä ja fiilistä, se on kauniisti muotoiltu ja tempperamenttinen ajettava, sillä italiaanonoilla on sisäänrakennettu tyylitaju, eivätkä he kerta kaikkiaan voi valmistaa tylsästi ajettavaa autoa, muulla ei sitten ole niin väliä.
Alfasta puhuttaessa asiasta tietämättömät sekoittavat juttuun monasti käsitteen urheiluauto tai sportti (muotisanaa, jota nykyisin viljellään ahkerasti verkkareista varmuusvälineisiin).
Alfa ei ole mikään sportti urheiluauto, merkillä on vain autourheilullinen tausta. Ainoastaan C8 Competizione voidaan laskea sellaiseksi ja Brera etäisesti sellaiseksi. Spiderit ovat taas malliston avoautoja ja loput nelioviset melko normaaleita käyttöautoja.
Jos jokin lisänimitys pitäisi Alfoihin liittää, olisi se lähinnä GT -auto. Tällä en nyt tarkoita niitä mistä tahansa kansankinnereistä, muovispoilereilla, jälkiasennusturboilla ja sorvinlastuilla tuunattuja teinivinguttimia (niillä kun ei ole mitään yhteistä GT -autojen kanssa), vaan aitoa ja alkuperäistä Gran Turismoa!
Autoa, joka jo tehtaalta lähtiessään pystyy kuljettamaan rekisteriotteeseen merkityn määrän henkilöitä mukavasti, tarvittaessa suurellakin nopeudella ja pitkiä matkoja määränpäähänsä.
Kun on hankkimassa Alfaa, kannattaa tarkkaan puntaroida, mitä autoltaan haluaa sillä kaikkea ei voi saada samassa paketissa.
Haluatko tyyliä, persoonallisuutta ja hyvän ajettavuuden kohtalaisella suorituskyvyllä, vai haluatko harmaan, helposti huollettavan ja kaikkien hyväksymän perusauton, jonka voi jälkilastuttamalla saada kulkemaan melkein kuin aidon "urheiluauton" vain sen aidon puuttuessa?
Lopuksi: Hämmästelen syvästi, mikäli Alfailijan täytyy lähteä kisaamaan arkiliikenteen liikennevalolähdöissä jonkun Skoda -kuskin kanssa.
Miksikö? Siksi, ettei Alfoja ole tehty sellaisiin lapsellisuuksiin vaan tyylikkääseen etenemiseen, ei niiden kuljettajien tarvitse todistella mitään..... Heillä on vain Alfa Romeo!
Turvallista matkaa kaikille! - Römperi
No hyvä juttu että ostit Skodan! Se on sinulle juuri oikea auto. Yksinkertainen ja simppeli auto on juuri omiaan sinun omistukseen... ;)
Kuinkahan moni Alfa on tosissaan kisannut kanssasi liikennevaloista lähdöissä? Tuommoinen lapsellinen leikkiminen liikenteessä kun ei yleensä Alfakuskien luonteenpiirteeseen kuulu.
Muista pysyä myös tulevaisuudessa muissa merkeissä kuin Alfassa... - entinen alfisti
Römperi kirjoitti:
No hyvä juttu että ostit Skodan! Se on sinulle juuri oikea auto. Yksinkertainen ja simppeli auto on juuri omiaan sinun omistukseen... ;)
Kuinkahan moni Alfa on tosissaan kisannut kanssasi liikennevaloista lähdöissä? Tuommoinen lapsellinen leikkiminen liikenteessä kun ei yleensä Alfakuskien luonteenpiirteeseen kuulu.
Muista pysyä myös tulevaisuudessa muissa merkeissä kuin Alfassa...Kiitos kiitos =) Neuvona sinullekin, että eri automerkkejä voi välillä aina kokeilla. Sanonta "ei se vaihtamalla kummene" ei aina pidä paikkaansa. Minulla on ollut kaksi alfaa aiemmin, minulla on varmaankin ollut kaiken merkkisiä autoja, jos jenkkejä ja näitä uusia idänihme-autoja ei lasketa. Jos luit koko ketjun aloittaneen kirjoitukseni ymmärrät varmaan hieman paremmin mitä olen afoista mieltä.
Tällä hetkellä olen Skodaan tyytyväinen, mutta se ei tarkoita sitä, että tulen koko loppuelämäni ajamaan Skodalla. Seuraava autoni saattaa olla alfakin, tai sitten joku muun merkkinen auto.... auton kunto ja toimivuus ratkaisee... ei niinkään merkki.
Yleensä kartan automerkkejä joista minulla on huonoja kokemuksia, tästä esimerkkinä Ranskalaiset autot, jotka ilman poikkeuksia ovat olleet oman kokemukseni mukaan hyviä ajettavia, mutta varsinaisia "vikapommeja". Viimeisin autoni oli uusi c4 citikka ja täytyy sanoa, että en osta citroenia enään ikinä.
Nyt vastaan sitten kysymykseesi, että moniko alfa on kanssani tosissaan kisannut liikennevaloissa. Vastaukseni on, että moni. Alfa romeoiden omistajat ovat samanlaisia autoilijoita kuin muutkin autoilijat. Kyllä siihen keski-ikäiseen Nokian insinööriin iskee auton ratissa samanlainen "minua et ohita" vimma kuin suurinpaan osaan ihmisistä, on aivan sama millä autolla hän ajaa. Ihmisluonne vain yksinkertaisesti on sellainen.... ja autot tuovat tunnetusti ihmisten huonoimmat puolet esille. Tätä ns "road rage" ilmiötähän on tutkittu ja siitä on todettu, että järjettömimmät aivan tavallisten ja hyväkäytöksisten ihmisten teot liittyvät monesti autoiluun ja liikenteessä ajamiseen. Tämä ihmisen kisailun tarve ei liity millään tavalla automerkkiin. Ainakin täällä meillä päin alfoilla ajelee aivan samanlaisia ihmisiä kuin muillakin autoilla. Kyllä, myös amisteinit ovat löytäneet tämän merkin, eli karvanopat ja mauttomat levikesarjat ovat löytäneet tiensä jo alfoihinkin.
Minä laitan pääni pantiksi, että sinäkin olet alfallasi liikennevaloita kiihdytellyt ja illalla mutkaista tietä ajaessasi kuvitellut olevasi urheiluauton ratissa. Ja alfathan ovat hyvä ajettavia sitä ei voi kiistää kukaan, ohjaus on nopea ja kone on kierroskone. Itse autoa hankkiessani kiinnitän huomioita moniin asioihin...etenkin käytettyä autoa hankkiessani. Kunto, auton historia, auton ulkonäkö, ajokilometrit, luotettavuus, kuinka kallista autoa on pitää (huoltaminen/viat), suorituskyky ja nykypäivänä yksi kriteeri on myös polttoaineenkulutus. Näitten asioiden yhteisestä summasta syntyy ostopäätös. Se auto joka täyttää kaikki kriteerit edes jollakin tavalla kelpaa minulle. Minä henkilökohtaisesti voin tinkiä auton ulkonäöstä jos auto täyttää muut kriteerini, eli en osta autoa vain ulkonäön/imagon mukaan.
Todennäköisesti ostan vielä itselleni joskus alfa romeon, mutta varmaankin uuden sellaisen, käytettyä alfaa en osta...syyt voit lukea tuolta aloituskirjoituksestani.
Nyt päätän tämän vuodatukseni yhteen esimerkkiin: Tuttavani osti käytetyn alfa romeon suuresta autoliikkeestä Hänellä oli useita eri vaihtoehtoja eri automerkeistä. Lopuksi hänellä oli kaksi mieluista autoa joista valita omansa, toinen oli alfa ja toinen eräs erinmerkkinen eurooppalainen auto. Ystäväni valitsi alfan, joka jälkeen automyyjä totesi, että "tunne voitti järjen". Samat myyntiprovikat tämä myyjä olisi saanut kummasta tahansa autosta, joten voikin olettaa, että toteamus tuli aidosti sydämestä. - Römperi
entinen alfisti kirjoitti:
Kiitos kiitos =) Neuvona sinullekin, että eri automerkkejä voi välillä aina kokeilla. Sanonta "ei se vaihtamalla kummene" ei aina pidä paikkaansa. Minulla on ollut kaksi alfaa aiemmin, minulla on varmaankin ollut kaiken merkkisiä autoja, jos jenkkejä ja näitä uusia idänihme-autoja ei lasketa. Jos luit koko ketjun aloittaneen kirjoitukseni ymmärrät varmaan hieman paremmin mitä olen afoista mieltä.
Tällä hetkellä olen Skodaan tyytyväinen, mutta se ei tarkoita sitä, että tulen koko loppuelämäni ajamaan Skodalla. Seuraava autoni saattaa olla alfakin, tai sitten joku muun merkkinen auto.... auton kunto ja toimivuus ratkaisee... ei niinkään merkki.
Yleensä kartan automerkkejä joista minulla on huonoja kokemuksia, tästä esimerkkinä Ranskalaiset autot, jotka ilman poikkeuksia ovat olleet oman kokemukseni mukaan hyviä ajettavia, mutta varsinaisia "vikapommeja". Viimeisin autoni oli uusi c4 citikka ja täytyy sanoa, että en osta citroenia enään ikinä.
Nyt vastaan sitten kysymykseesi, että moniko alfa on kanssani tosissaan kisannut liikennevaloissa. Vastaukseni on, että moni. Alfa romeoiden omistajat ovat samanlaisia autoilijoita kuin muutkin autoilijat. Kyllä siihen keski-ikäiseen Nokian insinööriin iskee auton ratissa samanlainen "minua et ohita" vimma kuin suurinpaan osaan ihmisistä, on aivan sama millä autolla hän ajaa. Ihmisluonne vain yksinkertaisesti on sellainen.... ja autot tuovat tunnetusti ihmisten huonoimmat puolet esille. Tätä ns "road rage" ilmiötähän on tutkittu ja siitä on todettu, että järjettömimmät aivan tavallisten ja hyväkäytöksisten ihmisten teot liittyvät monesti autoiluun ja liikenteessä ajamiseen. Tämä ihmisen kisailun tarve ei liity millään tavalla automerkkiin. Ainakin täällä meillä päin alfoilla ajelee aivan samanlaisia ihmisiä kuin muillakin autoilla. Kyllä, myös amisteinit ovat löytäneet tämän merkin, eli karvanopat ja mauttomat levikesarjat ovat löytäneet tiensä jo alfoihinkin.
Minä laitan pääni pantiksi, että sinäkin olet alfallasi liikennevaloita kiihdytellyt ja illalla mutkaista tietä ajaessasi kuvitellut olevasi urheiluauton ratissa. Ja alfathan ovat hyvä ajettavia sitä ei voi kiistää kukaan, ohjaus on nopea ja kone on kierroskone. Itse autoa hankkiessani kiinnitän huomioita moniin asioihin...etenkin käytettyä autoa hankkiessani. Kunto, auton historia, auton ulkonäkö, ajokilometrit, luotettavuus, kuinka kallista autoa on pitää (huoltaminen/viat), suorituskyky ja nykypäivänä yksi kriteeri on myös polttoaineenkulutus. Näitten asioiden yhteisestä summasta syntyy ostopäätös. Se auto joka täyttää kaikki kriteerit edes jollakin tavalla kelpaa minulle. Minä henkilökohtaisesti voin tinkiä auton ulkonäöstä jos auto täyttää muut kriteerini, eli en osta autoa vain ulkonäön/imagon mukaan.
Todennäköisesti ostan vielä itselleni joskus alfa romeon, mutta varmaankin uuden sellaisen, käytettyä alfaa en osta...syyt voit lukea tuolta aloituskirjoituksestani.
Nyt päätän tämän vuodatukseni yhteen esimerkkiin: Tuttavani osti käytetyn alfa romeon suuresta autoliikkeestä Hänellä oli useita eri vaihtoehtoja eri automerkeistä. Lopuksi hänellä oli kaksi mieluista autoa joista valita omansa, toinen oli alfa ja toinen eräs erinmerkkinen eurooppalainen auto. Ystäväni valitsi alfan, joka jälkeen automyyjä totesi, että "tunne voitti järjen". Samat myyntiprovikat tämä myyjä olisi saanut kummasta tahansa autosta, joten voikin olettaa, että toteamus tuli aidosti sydämestä.No kiitos vaan myös neuvosta, mutta on tähän ikään jo kerennyt kokeilemaan myös muita merkkejä mm. Ford,Opel, Renault, Volvo, Nissan, Saab, Toyota, Lancia ja Alfoja on ollut 3 kpl.
Nykyinen on mainitsemasi "tientukko" V6 156...
Olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että ranskalaiseen autoon en ihan heti kyllä enää erehdy
Itse taidan olla sitten hiukan tylsä Alfailija koska en todellakaan ole kuvitellut Alfan ratissa itseäni kilpa-ajajaksi :) !
Kiihdyttelen kyllä liikennevaloista joskus ripeästi, mutta en kenenkään kanssa kilpaa. Mutkaisilla asfalttiteillä tulee joskus ajettua jouhevan ripeästi koska siellä minusta Alfan ominaisuudet on parhaimmillaan.
Etköhän nyt kuitenkin hiukan yleistä liikaa meitä Alfailijoita kaahareiksi.Merkki on liikenteessä kuitenkin sen verran harvinainen, että harvoin sitä Romeon kanssa edes liikennevaloihin rinnakkain pääsee :)
Itse olen kyllä huomannut, että usein Alfan rinnalla jostain syystä provosoidutaan kiihdyttelemään otsasuoni kireänä jos vaikka minkälaisella kottosella.Olen vain ihmetellyt, että mikäs tuolle nyt tuli kun pitää huudattaa autonsa ylikierroksille, että kerkee ekaksi valoihin seisomaan.Tällöin tämä "kisailu" on siis varsin yksipuolista , mutta kai se jollekin tuo tyydytystä.
Alfan suorituskyky on mielestäni kyllä aivan riittävä Suomen oloihin eikä minulla ole ollut koskaan tarvetta tosissaan kokeilla mitä se kulkee ja tuskin se sinäkään sitä "lastuasi" autossasi välttämättä tarviit...
Toivotan hyviä kilometrejä Skodan puikoissa ja toivottavasti viihdyt autosi ratissa. Omalla kohdalla saattaisin kyllä kyllästyä ks. autoon varsin nopeasti. Alfan ratissa vaan jotenkin viihtyy paremmin vaikka siinä tietysti on omat puutteensa.Ajaminen Alfalla on vaan niin pirun mukavaa, en sitä osaa paremmin selittää...
Kai täälläkin on sitten tunne voittanut järjen, mutta se onkin sitten toinen juttu mikä se "järkevyys" loppupelissä on :) - Alfailija
Römperi kirjoitti:
No kiitos vaan myös neuvosta, mutta on tähän ikään jo kerennyt kokeilemaan myös muita merkkejä mm. Ford,Opel, Renault, Volvo, Nissan, Saab, Toyota, Lancia ja Alfoja on ollut 3 kpl.
Nykyinen on mainitsemasi "tientukko" V6 156...
Olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että ranskalaiseen autoon en ihan heti kyllä enää erehdy
Itse taidan olla sitten hiukan tylsä Alfailija koska en todellakaan ole kuvitellut Alfan ratissa itseäni kilpa-ajajaksi :) !
Kiihdyttelen kyllä liikennevaloista joskus ripeästi, mutta en kenenkään kanssa kilpaa. Mutkaisilla asfalttiteillä tulee joskus ajettua jouhevan ripeästi koska siellä minusta Alfan ominaisuudet on parhaimmillaan.
Etköhän nyt kuitenkin hiukan yleistä liikaa meitä Alfailijoita kaahareiksi.Merkki on liikenteessä kuitenkin sen verran harvinainen, että harvoin sitä Romeon kanssa edes liikennevaloihin rinnakkain pääsee :)
Itse olen kyllä huomannut, että usein Alfan rinnalla jostain syystä provosoidutaan kiihdyttelemään otsasuoni kireänä jos vaikka minkälaisella kottosella.Olen vain ihmetellyt, että mikäs tuolle nyt tuli kun pitää huudattaa autonsa ylikierroksille, että kerkee ekaksi valoihin seisomaan.Tällöin tämä "kisailu" on siis varsin yksipuolista , mutta kai se jollekin tuo tyydytystä.
Alfan suorituskyky on mielestäni kyllä aivan riittävä Suomen oloihin eikä minulla ole ollut koskaan tarvetta tosissaan kokeilla mitä se kulkee ja tuskin se sinäkään sitä "lastuasi" autossasi välttämättä tarviit...
Toivotan hyviä kilometrejä Skodan puikoissa ja toivottavasti viihdyt autosi ratissa. Omalla kohdalla saattaisin kyllä kyllästyä ks. autoon varsin nopeasti. Alfan ratissa vaan jotenkin viihtyy paremmin vaikka siinä tietysti on omat puutteensa.Ajaminen Alfalla on vaan niin pirun mukavaa, en sitä osaa paremmin selittää...
Kai täälläkin on sitten tunne voittanut järjen, mutta se onkin sitten toinen juttu mikä se "järkevyys" loppupelissä on :)...sitä vaan, että olen 1000% :sesti kanssasi samaa mieltä! Moikataan, kun vastaan ajetaan!
Hyvää kesänjatkoa!!!!! - uuttaautoaharkitsemassa
entinen alfisti kirjoitti:
Kiitos kiitos =) Neuvona sinullekin, että eri automerkkejä voi välillä aina kokeilla. Sanonta "ei se vaihtamalla kummene" ei aina pidä paikkaansa. Minulla on ollut kaksi alfaa aiemmin, minulla on varmaankin ollut kaiken merkkisiä autoja, jos jenkkejä ja näitä uusia idänihme-autoja ei lasketa. Jos luit koko ketjun aloittaneen kirjoitukseni ymmärrät varmaan hieman paremmin mitä olen afoista mieltä.
Tällä hetkellä olen Skodaan tyytyväinen, mutta se ei tarkoita sitä, että tulen koko loppuelämäni ajamaan Skodalla. Seuraava autoni saattaa olla alfakin, tai sitten joku muun merkkinen auto.... auton kunto ja toimivuus ratkaisee... ei niinkään merkki.
Yleensä kartan automerkkejä joista minulla on huonoja kokemuksia, tästä esimerkkinä Ranskalaiset autot, jotka ilman poikkeuksia ovat olleet oman kokemukseni mukaan hyviä ajettavia, mutta varsinaisia "vikapommeja". Viimeisin autoni oli uusi c4 citikka ja täytyy sanoa, että en osta citroenia enään ikinä.
Nyt vastaan sitten kysymykseesi, että moniko alfa on kanssani tosissaan kisannut liikennevaloissa. Vastaukseni on, että moni. Alfa romeoiden omistajat ovat samanlaisia autoilijoita kuin muutkin autoilijat. Kyllä siihen keski-ikäiseen Nokian insinööriin iskee auton ratissa samanlainen "minua et ohita" vimma kuin suurinpaan osaan ihmisistä, on aivan sama millä autolla hän ajaa. Ihmisluonne vain yksinkertaisesti on sellainen.... ja autot tuovat tunnetusti ihmisten huonoimmat puolet esille. Tätä ns "road rage" ilmiötähän on tutkittu ja siitä on todettu, että järjettömimmät aivan tavallisten ja hyväkäytöksisten ihmisten teot liittyvät monesti autoiluun ja liikenteessä ajamiseen. Tämä ihmisen kisailun tarve ei liity millään tavalla automerkkiin. Ainakin täällä meillä päin alfoilla ajelee aivan samanlaisia ihmisiä kuin muillakin autoilla. Kyllä, myös amisteinit ovat löytäneet tämän merkin, eli karvanopat ja mauttomat levikesarjat ovat löytäneet tiensä jo alfoihinkin.
Minä laitan pääni pantiksi, että sinäkin olet alfallasi liikennevaloita kiihdytellyt ja illalla mutkaista tietä ajaessasi kuvitellut olevasi urheiluauton ratissa. Ja alfathan ovat hyvä ajettavia sitä ei voi kiistää kukaan, ohjaus on nopea ja kone on kierroskone. Itse autoa hankkiessani kiinnitän huomioita moniin asioihin...etenkin käytettyä autoa hankkiessani. Kunto, auton historia, auton ulkonäkö, ajokilometrit, luotettavuus, kuinka kallista autoa on pitää (huoltaminen/viat), suorituskyky ja nykypäivänä yksi kriteeri on myös polttoaineenkulutus. Näitten asioiden yhteisestä summasta syntyy ostopäätös. Se auto joka täyttää kaikki kriteerit edes jollakin tavalla kelpaa minulle. Minä henkilökohtaisesti voin tinkiä auton ulkonäöstä jos auto täyttää muut kriteerini, eli en osta autoa vain ulkonäön/imagon mukaan.
Todennäköisesti ostan vielä itselleni joskus alfa romeon, mutta varmaankin uuden sellaisen, käytettyä alfaa en osta...syyt voit lukea tuolta aloituskirjoituksestani.
Nyt päätän tämän vuodatukseni yhteen esimerkkiin: Tuttavani osti käytetyn alfa romeon suuresta autoliikkeestä Hänellä oli useita eri vaihtoehtoja eri automerkeistä. Lopuksi hänellä oli kaksi mieluista autoa joista valita omansa, toinen oli alfa ja toinen eräs erinmerkkinen eurooppalainen auto. Ystäväni valitsi alfan, joka jälkeen automyyjä totesi, että "tunne voitti järjen". Samat myyntiprovikat tämä myyjä olisi saanut kummasta tahansa autosta, joten voikin olettaa, että toteamus tuli aidosti sydämestä.Citroen on toinen aliarvostettu auto luotettavuuden puolesta. Itselläni on nyt viidettä vuotta -97 Citroen Xsara 1.8i. Ja jos tämä kyseinen auto on yksi vikaisimmista autoista, niin voin huoletta vaihtaa sen mihin uudempaan autoon tahansa, vikatilastoja tutkimatta.
Xsarassa olleita vikoja viiden viimeisen vuoden aikana.
- takavasemman oven keskuslukitus ei toiminut, koska johto meni poikki pakkasella
- pakoputkeen tullut pari reikää, toisella kerralla putki tipahti 5 kilometriä ennen määränpäätä
- kauko-ohjaimen keskuslukituksen avausnapin hajoaminen, joten tilalle piti hankkia uusi kauko-ohjain
Katsastusmies aina kehunut ja ehkä vähän ihmetellytkin, kun ei mistään löydy vikaa... Kerran huomautti takavalojen heijastimien heikkoudesta (e-hyväksytyt lexus-valot) ja kehotti lisäämään niihin jonkinlaiset heijastimet, en lisännyt. Sen jälkeen katsastanut eripaikassa, eikä mitään ongelmia koskaan, jos normaalia ajovalojen polttimoiden palamista juuri katsastuspäivänä ei oteta huomioon (menee auton jännityksen piikkiin).
Keskikulutus 9l/100km, joka eroaa varmaankin sporttiautoista siinä määrin, että vaikka tällä polettaa kuinka paljon, niin tuo lukema ei nouse kovin paljon yli 10, mutta ei se kyllä laske alle 7:kään, vaikka ajaisi miten taloudellisesti.
Itsellä tällä hetkellä haaveissa mm. Alfa Romeo 159, Mazda RX-8 tai Mercedes-Benz C36, joissa jokaisessa on sitä jotain.
Alfassa on tyyliä ja tilavuutta. Mazdassa on urheilullisuutta ja tilavuutta sopivasti. Mersussa taas ylellisyyttä ja hieman urheilullisuutta. Mutta, koska omistan jo yleisesti tiedossa olevan maailman vikaisimman auton, ei minun siis tarvitse huolehtia näiden autojen luotettavuudesta, vaan ostan sen mikä koeajon perusteella tuntuisi parhaimmalta ajaa/omistaa.
Ja miksi kaikki haukkuu yleensä Alfa Romeoita vikaisiksi, ja samaan hengenvetoon ylistävät Ferrareita ja Lamborghineja yms., jotka ovat taatusti yhtä vikaisia, ja lisäksi korjaus maksaa tähtitieteellisiä summia, puhumattakaan auton hinnasta. Huikean kahden auton kokemuksella sanoisin, että Citroen on parempi kuin Ford, koska se ei ruostu. En silti väitä, että Ford olisi huono ja vikainen auto, koska en ole enää potkuhousuikäinen.
Tämän Xsaran kanssa on ollut todella huolemmat vuodet, kun tietää 100% varmasti, että se lähtee aamulla käyntiin ja vie luotettavasti perille ilman mitään kikkailuja. Tästäkin huolimatta haaveilen urheilullisemmasta tai muuten vaan tyylikkäämmästä autosta, koska mielestäni auton ei tarvitse olla vain kulkuväline, vaan sen pitää myös tuntua hyvältä ja mukavalta.
- pilalle....
Alfa-kuskien ajoa pk-seudulla seuranneena voin vain todeta, että ns. väärällä ajotavalla ne pilataan nopeasti. Liikkeelle lähdetään valoista repien, mikä syö vaihteistoa, vetoniveliä ja kytkintä. Kylmää konetta vingutetaan yläkierroksilla. Kaarteisiin ajetaan väärissä paikoissa liian kovaa, jolloin alustan komponentit ovat todella kovalla (mm. 156-Alfan taka-akseliston puslien vulkanointi repeää herkästi). Toisen auton takapuskurissa hiostetaan ohituspaikkaa joten keula on noissa yleensä "kupan syömä" eli kivenhakkaumaa täynnä.
Nuo vinguttelijat ovat yleensä työsuhde/leasing-kuskeja tai rikastuneita nuoria kundeja. Ne harvemmat vanhempi-ikäiset, omalla rahalla Alfansa ostaneet, pitävät autoaan hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865