Aikuisten nyyttärit

Käsittämätöntä

Ruoan hintahan on tunnetusti kova ja tuntuu kukkarossa, mutta silti mulle ei mene jakeluun, että vieraita kylään kutsuttaessa pyydetään jokaista tuomaan jotain ruokaa mukanaan.

Eiköhän tämä käytäntö ollut sitä teiniaikojen meininkiä, jolloin kellään ei yksinkertaisesti ollut omaa rahaa. Nyt aikuisena nyyttärimeininki tuntuu vähän omituiselta.

Meillä ei ainakaan olla niin köyhiä, että kun pyydetään ihmisiä katsomaan meille esim. jääkiekkomatsia, niin pyydetään samalla ottamaan omat eväät mukaan. Aina löytyy jotain pientä tarjoilua, eikä kenenkään budjetti voi parin kympin safkoihin kaatua.
Jos joku vieras sitten jotain tuo mukanaan, niin se on toki kohteliasta, mutta täysin omaan vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

Kiva mennä kylään oma salaattikulho kainalossa...

16

21961

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akateemisilla

Eihän se syöminen ja juominen ole pääasia vaan ihmiset. Niillä mennään, mitä kukakin tuo. Ja ainahan sitä voidaan vähän ennakolta sopia, mitä kukakin tuo.

Nyyttärit on hyvä systeemi, ei emännän/isännän tarvitse turhaan stressata turhilla näyttääkseen, että meillä on ja millä mällätä tms.

• Aika retroa

Minunkin mielestäni se yhdessäolo ja meininki on pääasia. Nyyttäreissä on jotain retroa, rento meininki, ei todellakaan tarvitse emännän hikoilla keittiössä, eikä miettiä, mille tarjoiluastialle mitäkin laittaa. Niitä tulee mukavasti useita ja tyylilaji on kirjava. Kivaa.

• mieltä..!

Mä kans tykkään nyyttäri-ideasta!

Homma ei oo turhan tiukkapipoista ja jokainen saa osallistua tarjoiluun omalla tyylillään. Teemasta ja tarjoiltavista voi aina sopia etukäteen ja jos kauha ei pysy omassa kädessä, niin voi laittaa muutaman euron vaikka suolakekseihin ja tuorejuustoon, joille on yleensä aina menekkiäkin.

• ..jos..-

Sellainen "meillä on millä mällätä"-juhliminen tuntuu tosiaan luovan paineita.. :) Itse olen jo siinä iässä, että moni kaveripiiristä - myös me - olemme "pankin torppareita" ja ainakin joillakin on kova näytön tarve. Sitten etenkin illan emäntä on silmänaluset mustina ja kiehuu kiukusta, kun on väsynyt värkkäämisistään ja kuitenkin pitää huolta kantaa konjakkimerkin sopivuudesta jne.

Joskus ikävöin huolettomia nuoruusaikoja, kun yksi toi juuston ja toinen kinkun ja sitten kolmannen luona tehtiin näistä aineista pizza. Kukaan ei kytännyt sitä, onko toinen saanut viran, onko julkisella puolella (luuseri)töissä vai yksityisfirmassa.. Nykyisin elämästä on tullut sellaista surullista kilpajuoksua - itse en välitä osallistua..

Sellaiset nyyttärit kyllä tympäisivät kerran, kun syöjiä oli 8 aikuista ja iso lauma lapsia, keskellä talvea, ja isäntäväki kehotti meitä tekemään salaatin koko joukolle. Sopii arvata tuliko ihan halvaksi se huvi! Kun toki pitää olla yrttejä sun muita.. eikä riitä ihan mikään yksinkertainen viritys. Vähän jäi paha maku suuhun.

• Nyyttikestit ovat nyyttikestit - ja voihan niitä sellaisena järjestää vaikka kerran kesässä. Joskus idea voi jopa toimiakin ja isäntäväki ja vieraat voivat yhteistoimin saada aikaan - tosin yleensä ylen sekavan, mutta joskus jopa toimivankin - pöydän.

Parempi voisi olla jos sopii, että esimerkiksi grillijuhliin isäntäväki hoitaa grillattavan ja vieraat tuovat tykötarpeet: salaatit, leivät, pikkelsit, yms. Näin einespuoli ei näytä ihan suolakekseiltä, sipseiltä ja kaatopaikalta. Viisi vierasta tuo kuitenkin aina sen Aurajuuston ja suolakeksit - kun se on niin hyvää ja helppoa.

Kyllä nyyttikestitkin pientä koordinaatiota vaatii.

Mutta muut kestit ovat sitten asia erikseen: jos vieraat on kutsuttu kylään, hoitaa keskityksen isäntäväki - tarjoilua, kattausta, koristelua ja illan suunnittelua myöten. Muuten ei kannata kutsua vieraita, jos ei pane parastaan.

• lköfjog

En kyllä itsekkään ymmärrä nyyttäreiden päälle. Tarjoilusta tulee helposti sekava ja epäonnistunut. Sehän on emännälle suuri ilo ja kunnia suunnitella vieraille juuri heitä varten tehty menu ja kattaus. Itse ainakin suunnittelen eri vieraita varten hyvinkin erillaiset kattaukset/ruuat. On aina ilo yllättää vieraat kauniilla kattauksella ja hyvällä ruualla, se toivottaa vieraat tervetulleeksi ja vieraat saavat tuntea, että ovat meille tärkeitä : )

• oi että ootte avuttomia

Pienellä organisoinnilla saa loihdittua ihanan tarjoilun. Muutaman harjoittelukerran jälkeen homma toimii jo ihan itsestään!

Ja ei se niin vakavaa, jos ihan kaikki ei ole täydellistä!

• nyyttärit tulevat

taas enemmän muotiin kunhan ruuan hinta tästä kaksinkertaistuu. Ja ei sitä salaattia kannata kulhossa sinne kantaa, kaikilla persaukisillakin nyt luulisi olevan varaa ostaa kannellinen iso muovirasia, sitä voi sitten käyttää nyyttärien jälkeenkin.

• tipata tarjoilijaa

Tässä taas yksi hyvä syy kotibileitten pitämiseen nyyttärimeiningillä!

• ..jos..-

Minua nyyttikutsut eivät haittaa. Koska kutsussa usein ilmoitetaan, että nyyttärit on tarkoitus pitää, niin sittenhän jokainen voi valita osallistuuko niihin vai ei. Jos ei sellainen kiinnosta, niin sitten voi kutsujalle sanoa, että kiitos kutsusta, meillä on valitettavasti aiemmin sovittua menoa juuri silloin.

Nyyttikutsut ovat itse asiassa AINOA kutsujen muoto, joka minulle sallisi esimerkiksi KYMMENIEN ihmisten kutsumisen samalla kertaa. En varmasti sellaiselle joukolle voisi konkurssia kohtaamatta alkaa vääntää riittävän hyviä sapuskoja. Mutta toisaalta en ole tässä tilanteessa koskaan ollut - oma ystäväpiiri on onneksi pieni ja on varaa kutsua vaikka heidät kaikki kerralla.. :)

Nykyisin, näin aikuisiällä, ovat illanvietot ystävien ja tuttujen kanssa surullisen harvinaista huvia. Ihmiset ovat perheytyneet ja moni elää tiukasti sitä töistä kotiin, viikonloppuna telkkua-rutiinia. Minä hyväksyisin ILOMIELIN vaikka nyyttärikutsun, jos se rohkaisisi ihmisiä järjestämään illanviettoja. Yhdessäolo on nimittäin ainakin minulle tärkeintä.. tiedän tosin joidenkin ihmisten käyvän illanvietoissa vaan, että saavat sitten esim. tällaisilla palstoilla haukkua kodin tarjottavat ja interiöörit lyttyyn.

• ei oikein toimi

isommalle ihmismäärälle, ainakaan ilman selkeää etukäteiskoordinointia (l. päätetty etukäteen mitä kukin tuo). Nyyttäreihin kuitenkin oletusarvoisesti viedään vähän jotain, eli kymmenistä puhuttaessa monestikaan ei riitä kaikille, lopputuloksena sitten armoton sekamelska tai vaihtoehtoisesti puolet tuo jotain sinne päin (esim. juuri niitä suolakeksejä tai vastaavaa).

Riippuu tietysti tapauksesta, mutta omalla kohdallani kyllä näen asian siten, että jos ihmisiä kutsun, niin minun pitää järjestää kaikki. Tuntuu vähän kummalta kutsua ihmisiä kylään ja samalla pyytää sitten tuomaan jotain.

• kukin tyylillään
        ei oikein toimi kirjoitti:

isommalle ihmismäärälle, ainakaan ilman selkeää etukäteiskoordinointia (l. päätetty etukäteen mitä kukin tuo). Nyyttäreihin kuitenkin oletusarvoisesti viedään vähän jotain, eli kymmenistä puhuttaessa monestikaan ei riitä kaikille, lopputuloksena sitten armoton sekamelska tai vaihtoehtoisesti puolet tuo jotain sinne päin (esim. juuri niitä suolakeksejä tai vastaavaa).

Riippuu tietysti tapauksesta, mutta omalla kohdallani kyllä näen asian siten, että jos ihmisiä kutsun, niin minun pitää järjestää kaikki. Tuntuu vähän kummalta kutsua ihmisiä kylään ja samalla pyytää sitten tuomaan jotain.

Nyyttärit on ihan jees! Monesti paljon hauskempaakin kuin tuttu ja teennäinen perinnepötyä!

• ..jos..-
        ei oikein toimi kirjoitti:

Jos nyyttikutsut on tarkoitettu suurelle ihmismäärälle, niin silloin on tietysti ihan luonnollista, että sovitaan mitä kukin tuo. Olen itse ollut nyyttigrillijuhlilla: yksi pariskunta toimi kutsujana ja samalla ilmoitti, että tarkoitus olisi pitää nyyttikestit. Siinä sitten sai asiaa harkita, lähteekö mukaan vai ei. Meidän "osuutemme" muodostui siitä, että veimme neljä broilerin rintafilepihviä grillattavaksi. Kun osallistujia oli paljon ja kaikilla tuomisia, niin veikkaisinpa meidän kaikkien saaneen kivan illan todella pienillä kustannuksilla.

Jos taas kyse on pienestä porukasta, niin sitten voi vaikka pyytää ihmisiä tuomaan lempileivonnaistaan tai oman isoäidin rakkaimmalla reseptillä leivottua kahvikakkua.

No, periaatteessa olen minäkin sitä mieltä, että jos kutsuu ihmisiä niin pitäisi myös pystyä järjestämään tarjoamukset. Pakkoko on tarjota vieraille 8 ruokalajin menyyt ja olla sitten katkerana konkurssissa. Cocktail-tyyppisen "pikkusuolaisen" pöydän järjestää hyvinkin huokein eväin, jos siis ei pyri briljeerailemaan hanhenmaksoilla sun muilla.. ;)

SELLAINEN on törkeää, että kutsuu ihmisiä ja sitten kun ihmiset hyväksyvät kutsun, niin alkaa tulla "vaatimuksia", että tuo sitä ja tuo tätä.. Kutsun luonne pitää ilmoittaa ainakin minusta heti, siis heti kun sen esittää.

Enpä tiedä, nyyttäreitä tai ei nyyttäreitä - kärsin joskus tästä millaiseksi elämä on "aikuistuttua" mennyt. Jokainen tosiaan yrittää niin pirusti, kahvit ja konjakit ja sisäfileet ja väsymyksestä kiukkuiset emännät.

Suosittelisin kaikille diivailijoille kirjaa "Tyylikkään köyhäilyn taito". (Diivailijalla EN siis tarkoita sinua, jonka viestiin vastasin, vaan juuri näitä pingottajia!)

• ajatus!!!
        ..jos..- kirjoitti:

Jos nyyttikutsut on tarkoitettu suurelle ihmismäärälle, niin silloin on tietysti ihan luonnollista, että sovitaan mitä kukin tuo. Olen itse ollut nyyttigrillijuhlilla: yksi pariskunta toimi kutsujana ja samalla ilmoitti, että tarkoitus olisi pitää nyyttikestit. Siinä sitten sai asiaa harkita, lähteekö mukaan vai ei. Meidän "osuutemme" muodostui siitä, että veimme neljä broilerin rintafilepihviä grillattavaksi. Kun osallistujia oli paljon ja kaikilla tuomisia, niin veikkaisinpa meidän kaikkien saaneen kivan illan todella pienillä kustannuksilla.

Jos taas kyse on pienestä porukasta, niin sitten voi vaikka pyytää ihmisiä tuomaan lempileivonnaistaan tai oman isoäidin rakkaimmalla reseptillä leivottua kahvikakkua.

No, periaatteessa olen minäkin sitä mieltä, että jos kutsuu ihmisiä niin pitäisi myös pystyä järjestämään tarjoamukset. Pakkoko on tarjota vieraille 8 ruokalajin menyyt ja olla sitten katkerana konkurssissa. Cocktail-tyyppisen "pikkusuolaisen" pöydän järjestää hyvinkin huokein eväin, jos siis ei pyri briljeerailemaan hanhenmaksoilla sun muilla.. ;)

SELLAINEN on törkeää, että kutsuu ihmisiä ja sitten kun ihmiset hyväksyvät kutsun, niin alkaa tulla "vaatimuksia", että tuo sitä ja tuo tätä.. Kutsun luonne pitää ilmoittaa ainakin minusta heti, siis heti kun sen esittää.

Enpä tiedä, nyyttäreitä tai ei nyyttäreitä - kärsin joskus tästä millaiseksi elämä on "aikuistuttua" mennyt. Jokainen tosiaan yrittää niin pirusti, kahvit ja konjakit ja sisäfileet ja väsymyksestä kiukkuiset emännät.

Suosittelisin kaikille diivailijoille kirjaa "Tyylikkään köyhäilyn taito". (Diivailijalla EN siis tarkoita sinua, jonka viestiin vastasin, vaan juuri näitä pingottajia!)

Jokainen tuo jotakin syötävää sekä juotavaa mökille.
        Etukäteen sovittuna kuka mitäkin hoitaa ei jokaisella ole kaljakoria ja grillimakkaraa.
        Jakoon:
        -salaattitarpeet
        -lihat
        -makkarat
        -virvoitusjuomat ja mehut
        -oluet
        -viinit
        -väkevät
        -snacksit
        -jälkiruoat
        -lasten herkut (jos lapsia mukana)
        HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!

• mennään vaunualueelle
        ajatus!!! kirjoitti:

Jokainen tuo jotakin syötävää sekä juotavaa mökille.
        Etukäteen sovittuna kuka mitäkin hoitaa ei jokaisella ole kaljakoria ja grillimakkaraa.
        Jakoon:
        -salaattitarpeet
        -lihat
        -makkarat
        -virvoitusjuomat ja mehut
        -oluet
        -viinit
        -väkevät
        -snacksit
        -jälkiruoat
        -lasten herkut (jos lapsia mukana)
        HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!

kolmen tuttavaperheen kanssa. Oikeasti ei mitään järkeä että kaikki tuovat kaikkea.
        Miehet hoitaa juomat ja me rouvat helpotetaan töitämme siten, että neuvosi otettiin käyttöön.

• on kivoja välillä
        mennään vaunualueelle kirjoitti:

kolmen tuttavaperheen kanssa. Oikeasti ei mitään järkeä että kaikki tuovat kaikkea.
        Miehet hoitaa juomat ja me rouvat helpotetaan töitämme siten, että neuvosi otettiin käyttöön.

En nyt tiedä, että menenkö ihan aikuisten kategoriaan vielä, mutta kyllä siitä ajokortin saamisesta alkaa jo aika monta vuotta olemaan.

Meidän kaveripiirissä on sellainen yksinkertainen ongelma, että harvalla on tiloja ja varsinkaan riittävän isoa pöytää, joten sitä tulee usein kutsuttua porukkaa meille. Onkin silloin mun mielestä vähintään kohtuullista, että aina välillä on jonkinlaista nyyttärimeininkiä. Esim. joku voi tuoda jälkkärit ja joku toinen viinit yms. Myös vappubrunssi toimi hyvin nyyttärimeiningillä, niin ettei tarvinnut yksinään alkaa kokkaamaan koko köörille, kun oli hiukan väsynyt olo muutenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe