Lestadiolainen kasteopetus

ei ole luterilainen. Maassamme on oikea kasteopetus retuperällä. Ellei opetus seuraa, usko ei voi säilyä, kasvaa ja olla tunnustavaa uskoa.

Kaste on liittona aina Jumalan puolelta voimassa (1.piet.3:21), uudelleen meitä ei tarvitse, eikä saa kastaa. Uuden kasteenkin kyllä saa hyljätä syntinä ja siten uskoa anteeksi ja palata siihen ensimmäiseen kasteeseen.Ef.4, puhuukin siis siitä, että Hengen luomaan ykseyteen kuuluu vain yksi kaste.

Se, että voidaanko jossain pelastua, jätän tietysti yksin Jumalan päätettäväksi, koska hänen on tuomio...uskon kyllä, että lahkoissakin saattaa olla "onnellisesti epäjohdonmukaisia", jotka eivät ole omaksuneet kadottavia harhoja ja lain töitä.

Näissä Räämatunkohdissa, yhtä hyvin puhutaankin uskoontulevien kasteesta:

kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

Tuon kohdan mukaan, kasteessa hengellisesti kuollut herää, ja siinä (kasteessa) Jumala vaikuttaa uskon.

apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Kasteessa luvataan parannuksessa, synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Tämän vaikuttaa sanan lupaus kasteessa, ei toimitus sinänsä, ei käsi tai jalka.

Oikein onkin sanottu: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kassa".

Raamattuhan kokoaakin nämä kasteen lahjat yhteen sanomalla:

21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus".

Kaste pelastaa: Tämä on Jumalan sanaa!!!. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Kaste on myös liitto Jumalan luona. Tämä jo osoittaa, että kasteen lupaus, on täyttä armoa.

67

2355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myönnän ihan auliisti Raamatun opetuksen mukaisesti, että ympärileikkauksen tilalle tuli kristillinen kaste kaikille kansoille:

      Kastettahan sanotaankin tässä Kristuksen ympärileikkaukseksi, eli siis sydämmen ympärileikkaus, sen sanan lupauksen kautta, joka kasteessa on:

      kol.2:11. "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: 12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

      jakeen. 12, mukaan siis kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa myös uskon.

      • Winston Churchill

        Wehan opetus ei täytä Uuden Testamentin ehtoja.
        Vain uskoon tulleita kastetaan.
        Lapsenkastamisesta ei löydy mainintaa, mutta Weha esittää omia tulkintojaan.
        Pyhä Henkin on Uuden Testamentin opetuksen ja ehtojen takana.
        On yksi Herra Jeesus Kristus johon usko perustuu.
        Jeesus on yksin uskon kohde.
        On yksi uskovien kaste.
        Uutta Testamentti on noudatettava niin kuin se meitä opettaa Pyhässä Hengessä.
        Eikä niin kuin Weha joka vastustaa Pyhää Henkeä
        eikä tottele häntä .


      • Winston Churchill kirjoitti:

        Wehan opetus ei täytä Uuden Testamentin ehtoja.
        Vain uskoon tulleita kastetaan.
        Lapsenkastamisesta ei löydy mainintaa, mutta Weha esittää omia tulkintojaan.
        Pyhä Henkin on Uuden Testamentin opetuksen ja ehtojen takana.
        On yksi Herra Jeesus Kristus johon usko perustuu.
        Jeesus on yksin uskon kohde.
        On yksi uskovien kaste.
        Uutta Testamentti on noudatettava niin kuin se meitä opettaa Pyhässä Hengessä.
        Eikä niin kuin Weha joka vastustaa Pyhää Henkeä
        eikä tottele häntä .

        Uudestikastajilla ja esim. viidesläisillä pietistisillä ratkaisukristityillä menee laki ja evankeliumi sekaisin. Se on yksin Pyhän Hengen teko kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Tämä on niin monessa Raamatunkohdassa kerrottu, että pelastus on YKSIN ARMOSTA, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja. Esim. muutama kohta vain Raamatusta:

        Joh.6:63. "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä".

        Kohta sanoo selvästi, että yksin Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä.

        Vapaantahdon kannattajat käyttävät seuraavaa kohtaa:
        Joh.1:12. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"= Mutta todellisuudessa kohta on moukari sitä vastaan:
        13. "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta".

        Tahdon tällä sanoa, että vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, yksin uskon kautta. Usko ei ole lain omainen ihmisen oma teko, vaan yksin armosta annettu ja tällöin se on pelastavaa uskoa. Eli ero kaikkiin kasteentoistajiin, on jo vanhurskauttamisopissa. Näin olen asian ymmärtänyt.

        Jeesuksen luo vietiin myös pieniä lapsia:
        Luuk.18.15. "Jeesus ottaa vastaan lapset
        Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
        16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse".

        Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista, on tässä mielenkiintoinen "prefos", äskensyntynyt lapsi. Ns. lasten evankeliumeista käy ilmi, kuinka Jeesus otti lapsia syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan.
        Koska Jeesus ei enää elä maanpäällä, kuten silloin täällä oli kaltaisemallamme tavalla, niin viemme pienokaiset Vapahtajan luokse juuri kasteessa. Siinä on Jeesus kongreettisesti läsnä asettamallaan tavalla. Tahdon yhä sanoa: "Sana kasteessa antaa mitä lupaakin". Raamatun sana ei valehtele.

        Pientä lastahan juuri kuvataan, ettei se vastaanhangoittele ja järkeile, vaan ottaa Jeesuksen vastaan, kun sen Jeesus heissä vaikuttaa. Muutamia kohtia Raamatusta, kuinka pieni lapsikin voi uskoa:

        Matt.18:5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

        Tässä puhutaan pienimmistä. Pieninhän on kooltaan kaikkein pienin.

        Matt.21:16: Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"

        -Kiitoshan on uskon hedelmää. Sitä on jo imeväiselläkin.

        Lainaan ihan pienen otteen alustuksesta:

        Näissä Räämatunkohdissa, yhtä hyvin puhutaankin uskoontulevien kasteesta:

        kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

        Tuon kohdan mukaan, kasteessa hengellisesti kuollut herää, ja siinä (kasteessa) Jumala vaikuttaa uskon.

        apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Kasteessa luvataan parannuksessa, synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Tämän vaikuttaa sanan lupaus kasteessa, ei toimitus sinänsä, ei käsi tai jalka.

        Oikein onkin sanottu: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kassa".


      • Winston Churchill kirjoitti:

        Wehan opetus ei täytä Uuden Testamentin ehtoja.
        Vain uskoon tulleita kastetaan.
        Lapsenkastamisesta ei löydy mainintaa, mutta Weha esittää omia tulkintojaan.
        Pyhä Henkin on Uuden Testamentin opetuksen ja ehtojen takana.
        On yksi Herra Jeesus Kristus johon usko perustuu.
        Jeesus on yksin uskon kohde.
        On yksi uskovien kaste.
        Uutta Testamentti on noudatettava niin kuin se meitä opettaa Pyhässä Hengessä.
        Eikä niin kuin Weha joka vastustaa Pyhää Henkeä
        eikä tottele häntä .

        Jos vaaditaan pakosta, että kastettavalla tulee olla usko, emme voisi kastaa ketään. Emmehän näe kenenkään sydämeen, tai oikeastaan pienten lasten kaste on varmin kaste, sillä hän ei valehtele ja petä. Sensijaan aikuisen sydämessä voi piillä petos. Simon noita Raamatussa, tästä on hyvä esimerkki.

        Emmehän kasta ketään uskon varaan, vaan Jumalan sanan ja asetuksen varaan.


      • Wehaa viisaampi:
        weha kirjoitti:

        Jos vaaditaan pakosta, että kastettavalla tulee olla usko, emme voisi kastaa ketään. Emmehän näe kenenkään sydämeen, tai oikeastaan pienten lasten kaste on varmin kaste, sillä hän ei valehtele ja petä. Sensijaan aikuisen sydämessä voi piillä petos. Simon noita Raamatussa, tästä on hyvä esimerkki.

        Emmehän kasta ketään uskon varaan, vaan Jumalan sanan ja asetuksen varaan.

        Hän sanoi:
        Kaste ilman uskoa on ilveilyä!!!!!!

        Weha hylkää tuosta vaan Jumalan sanan:

        "Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen."
        Hebr 11:6


      • Wehaa viisaampi: kirjoitti:

        Hän sanoi:
        Kaste ilman uskoa on ilveilyä!!!!!!

        Weha hylkää tuosta vaan Jumalan sanan:

        "Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen."
        Hebr 11:6

        opetuksiin kun, et niitä ulkopuolisena ymmärrä, vaan katsot niitä omaan korvasyyhyysi.

        Luther ainoastaan sanoi, että jos kastamma lapsia tahallisesti siinä luulossa, ettei heillä ole omaa uskoa kasteessa, niin se olisi ilveilyä. Mutta hän opettaa, että kasteessa lapsella on oma uskonsa, niinkuin kasteen lupaus opettaa ja antaa.


      • Winston Churchill
        weha kirjoitti:

        Uudestikastajilla ja esim. viidesläisillä pietistisillä ratkaisukristityillä menee laki ja evankeliumi sekaisin. Se on yksin Pyhän Hengen teko kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Tämä on niin monessa Raamatunkohdassa kerrottu, että pelastus on YKSIN ARMOSTA, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja. Esim. muutama kohta vain Raamatusta:

        Joh.6:63. "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä".

        Kohta sanoo selvästi, että yksin Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä.

        Vapaantahdon kannattajat käyttävät seuraavaa kohtaa:
        Joh.1:12. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"= Mutta todellisuudessa kohta on moukari sitä vastaan:
        13. "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta".

        Tahdon tällä sanoa, että vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, yksin uskon kautta. Usko ei ole lain omainen ihmisen oma teko, vaan yksin armosta annettu ja tällöin se on pelastavaa uskoa. Eli ero kaikkiin kasteentoistajiin, on jo vanhurskauttamisopissa. Näin olen asian ymmärtänyt.

        Jeesuksen luo vietiin myös pieniä lapsia:
        Luuk.18.15. "Jeesus ottaa vastaan lapset
        Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
        16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse".

        Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista, on tässä mielenkiintoinen "prefos", äskensyntynyt lapsi. Ns. lasten evankeliumeista käy ilmi, kuinka Jeesus otti lapsia syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan.
        Koska Jeesus ei enää elä maanpäällä, kuten silloin täällä oli kaltaisemallamme tavalla, niin viemme pienokaiset Vapahtajan luokse juuri kasteessa. Siinä on Jeesus kongreettisesti läsnä asettamallaan tavalla. Tahdon yhä sanoa: "Sana kasteessa antaa mitä lupaakin". Raamatun sana ei valehtele.

        Pientä lastahan juuri kuvataan, ettei se vastaanhangoittele ja järkeile, vaan ottaa Jeesuksen vastaan, kun sen Jeesus heissä vaikuttaa. Muutamia kohtia Raamatusta, kuinka pieni lapsikin voi uskoa:

        Matt.18:5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

        Tässä puhutaan pienimmistä. Pieninhän on kooltaan kaikkein pienin.

        Matt.21:16: Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"

        -Kiitoshan on uskon hedelmää. Sitä on jo imeväiselläkin.

        Lainaan ihan pienen otteen alustuksesta:

        Näissä Räämatunkohdissa, yhtä hyvin puhutaankin uskoontulevien kasteesta:

        kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

        Tuon kohdan mukaan, kasteessa hengellisesti kuollut herää, ja siinä (kasteessa) Jumala vaikuttaa uskon.

        apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Kasteessa luvataan parannuksessa, synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja. Tämän vaikuttaa sanan lupaus kasteessa, ei toimitus sinänsä, ei käsi tai jalka.

        Oikein onkin sanottu: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kassa".

        yksikertaisissa asioissa. Hän ei tottele Raamattua vaan harha oppista lutterusta.

        Jonnes kirjoitta Pyhässä Hengessä:"Mutta kaikille, jotka OTTIVAT HÄNET (JEESUKSEN) vastaan
        HÄN antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,niille jotka Uskoivat Hänen nimmeensä.
        jotka eivät ole syntyneet verestä, eikä lihan tahdosta eikä miehentahdosta vaan Jumalasta.

        "Sanoessaan uuden hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se mikä vanhenee ja jäy iälliseksi, on lähellä häviämistään ."

        Uusi Testamentti on voimassa oleva testamentti Jumalalta, uusi liitto jonka ehdot ovat kirjattu
        Uuteen Testamenttiin, tätä meidän tulee totella.
        Vanhaa Testamenttia voidaan käyttää silloin jos Uusi Testamentti siihen viittaa.

        Johannes Pyhässä Hengessä Sanoo;
        Mutta keille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi voimana tulla Jumalan lapseksi.

        Evankeliumin mukainen pelastus on otettava vastaan
        uskomalla hänen nimeensä, sen perustella saadaan voima tulle Jumalan lapseksi,ja syntien anteeksi antamus .

        Sitä ei saada Uudelle Testamentille täysin vieraalle tavalle kastaa lapsia.
        Kun ihmisen sydämmessä syntyy usko Vapahtajaan, hän Pyhän Hengen opastamana tekee parannuksen ja menee ja kastattaa itsensä Jeesukseen Kristukseen
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Tämä sanoma kulkee oppina läpi Uuden Testamentin,
        Jeesuksen ja Apostolien esimerkin mukaan.

        Raamattu ei tue lutterin harhaoppeja.


      • Etkö tunne
        weha kirjoitti:

        opetuksiin kun, et niitä ulkopuolisena ymmärrä, vaan katsot niitä omaan korvasyyhyysi.

        Luther ainoastaan sanoi, että jos kastamma lapsia tahallisesti siinä luulossa, ettei heillä ole omaa uskoa kasteessa, niin se olisi ilveilyä. Mutta hän opettaa, että kasteessa lapsella on oma uskonsa, niinkuin kasteen lupaus opettaa ja antaa.

        Lutherin kasteopetusta?

        Luther opettaa, että lapsi saa uskon seurakunnan ja
        kummien esirukousten kautta kasteessa!

        Siis VASTA KASTEESSA, eli kirkko kastaa USKOMATTO-
        MIA LAPSIA!


    • ehkä kiinnostavaa

      Erityisesti osui simiini tekstistäsi 'onkin sanottu: "Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kassa". '

      Onko Jumalan sana kaikessa vedessä, vai koskeeko tämä vain jotain erikoisvettä? Yleisesti kai uskotaan, että perinteisen tyylin H2O:n lisäksi on raskasta vettä, jonka vetyatomit ovatkin deuteriumia.

      • , että pilkkaat Jumalan asetuksia. Se minkä Jumala on säätänyt ja asettanut sanansa kautta, on eriasia, kuin muu vesi.

        Sitten vielä jotain tuosta Johanneksen kasteesta jotain. Meitä ei olle kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta. Johanneksen kaste oli lähinnä tarkoitettu juutalaisille (apt.13:24).

        ihan uudestikastajia varten tämä:Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti uudenliiton kasteen, kaikille kansoille (Matt.28:19-20).
        Sillä Jeesus ei ollut ennemmin tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3): "Olemme hänen kuolemaansa kastetut".

        Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (apt.19:1-6).

        Lutherista vielä senverran, ettei hän ole koskaan kieltänyt lapsikastetta. Sen verran tuntemusta minulla on hänen opetuksistaan. Toki tiedän, että hänen kirjoituksiaan on tahdottu vääristellä. Se taas, että miekoin on viety evankeliumia tms. ei tarkoita, että puhdasoppiset luterilaiset sen hyväksyisivät. Sanon vielä, etten ole luopiokirkon jäsen.

        Vielä tässä senverran, ettei lasten siunaaminen ole mikään korvike kasteelle, sillä siitä ei ole lupausta, että sillä pääsee taivaaseen.

        Sensijaan kasteen vesi on Jeesusken verellä punattu (Room.6:3: Gal.3:27, 29), ja kasteesta on siten tämä lupaus.

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua"(2.Moos.20:24). kasteessa on Jeesusken nimen muisto, ja siinä Jeesus siunaa meitä.


      • Kirjoitat tuossa:
        weha kirjoitti:

        , että pilkkaat Jumalan asetuksia. Se minkä Jumala on säätänyt ja asettanut sanansa kautta, on eriasia, kuin muu vesi.

        Sitten vielä jotain tuosta Johanneksen kasteesta jotain. Meitä ei olle kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta. Johanneksen kaste oli lähinnä tarkoitettu juutalaisille (apt.13:24).

        ihan uudestikastajia varten tämä:Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti uudenliiton kasteen, kaikille kansoille (Matt.28:19-20).
        Sillä Jeesus ei ollut ennemmin tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3): "Olemme hänen kuolemaansa kastetut".

        Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (apt.19:1-6).

        Lutherista vielä senverran, ettei hän ole koskaan kieltänyt lapsikastetta. Sen verran tuntemusta minulla on hänen opetuksistaan. Toki tiedän, että hänen kirjoituksiaan on tahdottu vääristellä. Se taas, että miekoin on viety evankeliumia tms. ei tarkoita, että puhdasoppiset luterilaiset sen hyväksyisivät. Sanon vielä, etten ole luopiokirkon jäsen.

        Vielä tässä senverran, ettei lasten siunaaminen ole mikään korvike kasteelle, sillä siitä ei ole lupausta, että sillä pääsee taivaaseen.

        Sensijaan kasteen vesi on Jeesusken verellä punattu (Room.6:3: Gal.3:27, 29), ja kasteesta on siten tämä lupaus.

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua"(2.Moos.20:24). kasteessa on Jeesusken nimen muisto, ja siinä Jeesus siunaa meitä.

        "Sensijaan kasteen vesi on Jeesusken verellä punattu".

        Ei ihan noin, vaan se kastevesi värjäytyi niiden
        ihmisten verestä, jotka kieltäytyivät tuosta
        pakkoarmosta!!!!!

        Kirkkolaitos ei ole muuttanut tapojaan.


      • Kirjoitat tuossa: kirjoitti:

        "Sensijaan kasteen vesi on Jeesusken verellä punattu".

        Ei ihan noin, vaan se kastevesi värjäytyi niiden
        ihmisten verestä, jotka kieltäytyivät tuosta
        pakkoarmosta!!!!!

        Kirkkolaitos ei ole muuttanut tapojaan.

        "Olemme hänen kuolemaansa kastetut"(Room.6:3)
        kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu, tämä siis kasteessa olevan sanan lupauksen kautta. Ei tietenkään niin, että vesi värjäytyy näkyvästi punaiseksi.

        Älä nyt puhu mistään epäuskoisista kirkkolaitoksista, jotka noin toimii.


      • historialle?
        weha kirjoitti:

        "Olemme hänen kuolemaansa kastetut"(Room.6:3)
        kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu, tämä siis kasteessa olevan sanan lupauksen kautta. Ei tietenkään niin, että vesi värjäytyy näkyvästi punaiseksi.

        Älä nyt puhu mistään epäuskoisista kirkkolaitoksista, jotka noin toimii.

        Kirkkolaitoshan on kehittänyt tuon lapsikasteopin,
        joten jo historia todistaa, että se EI OLE
        RAAMATULLINEN KASTE, joka peruss vapaaehtoisuuteen!


      • ehkä kiinnostavaa
        weha kirjoitti:

        , että pilkkaat Jumalan asetuksia. Se minkä Jumala on säätänyt ja asettanut sanansa kautta, on eriasia, kuin muu vesi.

        Sitten vielä jotain tuosta Johanneksen kasteesta jotain. Meitä ei olle kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta. Johanneksen kaste oli lähinnä tarkoitettu juutalaisille (apt.13:24).

        ihan uudestikastajia varten tämä:Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti uudenliiton kasteen, kaikille kansoille (Matt.28:19-20).
        Sillä Jeesus ei ollut ennemmin tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3): "Olemme hänen kuolemaansa kastetut".

        Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (apt.19:1-6).

        Lutherista vielä senverran, ettei hän ole koskaan kieltänyt lapsikastetta. Sen verran tuntemusta minulla on hänen opetuksistaan. Toki tiedän, että hänen kirjoituksiaan on tahdottu vääristellä. Se taas, että miekoin on viety evankeliumia tms. ei tarkoita, että puhdasoppiset luterilaiset sen hyväksyisivät. Sanon vielä, etten ole luopiokirkon jäsen.

        Vielä tässä senverran, ettei lasten siunaaminen ole mikään korvike kasteelle, sillä siitä ei ole lupausta, että sillä pääsee taivaaseen.

        Sensijaan kasteen vesi on Jeesusken verellä punattu (Room.6:3: Gal.3:27, 29), ja kasteesta on siten tämä lupaus.

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua"(2.Moos.20:24). kasteessa on Jeesusken nimen muisto, ja siinä Jeesus siunaa meitä.

        " että pilkkaat Jumalan asetuksia. Se minkä Jumala on säätänyt ja asettanut sanansa kautta, on eriasia, kuin muu vesi."

        Selvitä nyt meille uusille palstalaisille
        - mikä on kompetenssisi pilkkaamisen arvioinnissa,
        - minkälainen vesi on Jumalan asetuksien mukaista ja
        - mikä on mainitsemasi asetus, mistä löytyy?


    • Trim Cat

      Mitä sitten tarkoittaa..?
      "..te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta.."

      Miksi tuosta on jäänyt mainitsemasi KASTE pois? Tuossahan lukee USKON kautta!

      Samoin lainaamissasi Pietarin sanoissa lukee TEHKÄÄ PARANNUS! Vasta myöhemmin puhutaan kasteesta!

      Vastaavati kerrottuna Jeesuksen veri on vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi! Kuitenkin pelastus luvataan vain niille, jotka uskovat.

      Lapsilla on usko, vaikka kasteesta eivät olisi kuulleetkaan.
      Eikö Jeesus tuntenut kasteen merkitystä, koska Hän nosti pienen lapsen uskon esikuvaksi?

      • 12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

        siellä missä hengellisesti kuollut herää eloon, sillä on myös usko, kuten teksti sanookin.

        Siis tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesusken Kristukseen nimeen, saatte syntinne anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Apt.2:37-39, noin siis tapahtui synnintuntoisille ihmisille nyt kasteessa, niinkuin teksti sanookin.

        alustuksessa on käsitelty tuota lapsen uskoa paljonkin.

        Minusta Joh.3, liittyy myös hyvin tähän aiheeseen:

        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Kohta osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?


      • Trim Cat
        weha kirjoitti:

        12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset"

        siellä missä hengellisesti kuollut herää eloon, sillä on myös usko, kuten teksti sanookin.

        Siis tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesusken Kristukseen nimeen, saatte syntinne anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Apt.2:37-39, noin siis tapahtui synnintuntoisille ihmisille nyt kasteessa, niinkuin teksti sanookin.

        alustuksessa on käsitelty tuota lapsen uskoa paljonkin.

        Minusta Joh.3, liittyy myös hyvin tähän aiheeseen:

        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Kohta osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?

        Tuo keskusteluhan käytiin Nikodemuksen ja Jeesuksen välillä. Nikodemus kysyi, kuinka ihminen voi VANHANA syntyä! Nikodemus tiesi, miten lapsi on uskovainen syntyessään, mutta VANHANA syntymistä hän ei ymmärtänyt.

        Niinpä Jeesus selitti, että VANHANA ihminen uudestisyntyy HENGELLISESTI. Se, mikä on lihasta syntynyt, on liha. Tätä lihaa ei Jeesus opettanut liottamaan lisää! Ei edes lasta!

        Myöskään uudestisyntynyttä (lasta tai aikuista uskovaista) ei käsketä uudestisyntymään, vaan pesemää ainoastaan jalat. Siis tarvitsee peseytyä matkalla tarttuneista synneistä. Syntymisellä ja jalkojen pesemisellä on jotain eroa!


      • Trim Cat kirjoitti:

        Tuo keskusteluhan käytiin Nikodemuksen ja Jeesuksen välillä. Nikodemus kysyi, kuinka ihminen voi VANHANA syntyä! Nikodemus tiesi, miten lapsi on uskovainen syntyessään, mutta VANHANA syntymistä hän ei ymmärtänyt.

        Niinpä Jeesus selitti, että VANHANA ihminen uudestisyntyy HENGELLISESTI. Se, mikä on lihasta syntynyt, on liha. Tätä lihaa ei Jeesus opettanut liottamaan lisää! Ei edes lasta!

        Myöskään uudestisyntynyttä (lasta tai aikuista uskovaista) ei käsketä uudestisyntymään, vaan pesemää ainoastaan jalat. Siis tarvitsee peseytyä matkalla tarttuneista synneistä. Syntymisellä ja jalkojen pesemisellä on jotain eroa!

        Mikä lihasta on syntynyt on liha= Job.25:4. Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas? 5. Katso, eipä kuukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaat hänen silmissänsä; 6. saati sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka!"

        Joh.3:5, osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?


      • Trim Cat
        weha kirjoitti:

        Mikä lihasta on syntynyt on liha= Job.25:4. Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas? 5. Katso, eipä kuukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaat hänen silmissänsä; 6. saati sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka!"

        Joh.3:5, osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?

        "..kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas"

        Näin juuri, vaimosta syntynyt, eli lihallisesti lapsi ei ole taivaskelpoinen, mutta USKON kautta on! Mitään saastaista (lihaa) ei pääse taivaaseen, ei edes pienen lapsen, joka vaimosta syntynyt on. Lapsi on USKON esikuva...eikä LIHAN. Siinäkin käy selvlle, että lapsikin on kaksiosainen. Lapsella vain on se ero, ettei hän ole tehnyt syntiä!
        Niin, se pienen lapsenkin taivaaseen menevä osa on sielu, joka tosiaan on ylhäältä annettu ja palaa kerran Isänsä luoke taivaaseen. Tämä taivaaseen pääsevä osa ei olekaan syntynyt VAIMOSTA, vaan ylhäältä!

        Tuleeko mielestäsi sielu vasta kasteessa?


      • Trim Cat kirjoitti:

        "..kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas"

        Näin juuri, vaimosta syntynyt, eli lihallisesti lapsi ei ole taivaskelpoinen, mutta USKON kautta on! Mitään saastaista (lihaa) ei pääse taivaaseen, ei edes pienen lapsen, joka vaimosta syntynyt on. Lapsi on USKON esikuva...eikä LIHAN. Siinäkin käy selvlle, että lapsikin on kaksiosainen. Lapsella vain on se ero, ettei hän ole tehnyt syntiä!
        Niin, se pienen lapsenkin taivaaseen menevä osa on sielu, joka tosiaan on ylhäältä annettu ja palaa kerran Isänsä luoke taivaaseen. Tämä taivaaseen pääsevä osa ei olekaan syntynyt VAIMOSTA, vaan ylhäältä!

        Tuleeko mielestäsi sielu vasta kasteessa?

        uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisään Jumalan valtakuntaan.

        Sielu on ihmisellä, oli uskovainen tai ei, mutta täytyy syntyä vedestä ja Hengestä. Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei oo hänen omansa (Room.8:9).


      • näin son
        Trim Cat kirjoitti:

        "..kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas"

        Näin juuri, vaimosta syntynyt, eli lihallisesti lapsi ei ole taivaskelpoinen, mutta USKON kautta on! Mitään saastaista (lihaa) ei pääse taivaaseen, ei edes pienen lapsen, joka vaimosta syntynyt on. Lapsi on USKON esikuva...eikä LIHAN. Siinäkin käy selvlle, että lapsikin on kaksiosainen. Lapsella vain on se ero, ettei hän ole tehnyt syntiä!
        Niin, se pienen lapsenkin taivaaseen menevä osa on sielu, joka tosiaan on ylhäältä annettu ja palaa kerran Isänsä luoke taivaaseen. Tämä taivaaseen pääsevä osa ei olekaan syntynyt VAIMOSTA, vaan ylhäältä!

        Tuleeko mielestäsi sielu vasta kasteessa?

        Hyvin ja oikein osaat ajatella .. USKON kautta asiat.
        Noin minäkin uskon.

        Sinunkaltaisiasi täällä tarvittais montaaaaa!


      • näin son
        Trim Cat kirjoitti:

        Tuo keskusteluhan käytiin Nikodemuksen ja Jeesuksen välillä. Nikodemus kysyi, kuinka ihminen voi VANHANA syntyä! Nikodemus tiesi, miten lapsi on uskovainen syntyessään, mutta VANHANA syntymistä hän ei ymmärtänyt.

        Niinpä Jeesus selitti, että VANHANA ihminen uudestisyntyy HENGELLISESTI. Se, mikä on lihasta syntynyt, on liha. Tätä lihaa ei Jeesus opettanut liottamaan lisää! Ei edes lasta!

        Myöskään uudestisyntynyttä (lasta tai aikuista uskovaista) ei käsketä uudestisyntymään, vaan pesemää ainoastaan jalat. Siis tarvitsee peseytyä matkalla tarttuneista synneistä. Syntymisellä ja jalkojen pesemisellä on jotain eroa!

        Juuri noin :)

        Niin mukava lukea henkeenvastaavia viestejäsi!


    • huo23

      12. Mutta kuin he uskoivat Philippuksen, joka saarnasi Jumalan valtakunnasta ja Jesuksen Kristuksen nimestä, niin he kastettiin sekä miehet että vaimot.
      13. Niin Simon myös itse uskoi, ja kuin hän kastettu oli, viipyi hän Philippuksen tykönä. Ja kuin hän näki ne merkit ja suuret voimalliset työt tapahtuvan, niin hän hämmästyi.
      14. Mutta kuin apostolit, jotka Jerusalemissa olivat, kuulivat Samarian Jumalan sanan ottaneen vastaan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen,
      15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
      16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
      17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
      18. Mutta kuin Simon näki, että apostolien kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki annettiin, taritsi hän heille rahaa,
      19. Sanoen: antakaat minullekin se voima, että kenenkä päälle minä käteni panen, se sais Pyhän Hengen.
      20. Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
      21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.

      • koitat selittää, mutta hyväksyn itse tuon kohdan sellaisenaan.

        On niin, että minulle kaste antaa, mitä sana siinä lupaa, eikä Jumalan sana valehtele. Raamatullinen ja myöskin luterilainen tunnustus antaa Raamatun sanan puhua vapaasti tekemättä sille väkivaltaa.
        Sekä Jumalan sanalla ja kasteella on uudestisynnyttävä voima. Molempia tarvitaan, eikä kumpaakaan saa hyljätä.

        Yksi esimerkki: Paavali sanoo synnyttäneensä evankeliumin sanan kautta korintialaiset:

        1.kor.4:15:"Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa".

        Nyt on huomioitava mitä Paavali sanoo, näistä sanan kautta uudestisyntyneistä korintissa:

        1.kor.6:11. "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä".

        Tiit.3:4. "Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
        5. pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta"

        Paavali sanoo heidän saaneen uudensyntymisen peson ja vahvistuksen kasteen kautta.


        Niinpä Luther sanookin Kirkkopostillassa oikein: "Kun olemme kastettuja, Jumala on antanut meille näkyvän merkin, ettemme olisi hurmahenkiä, Vaan tietäisimme missä olemme hengen saaneet" niinpä katumuskin on aina kasteeseen palaamista. Kastehan pelastaa ja on hyvän omantunnoliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21).

        Evankeliumi vaikuttaa MYÖS kasteessa. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa opetetaan:
        ”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” (CA V)


      • ...hämärää!

        Voisit kirjoittaa ymmärrettävästi etkä käyttää jotain näennäissuomea, eikös juu?


      • ...hämärää! kirjoitti:

        Voisit kirjoittaa ymmärrettävästi etkä käyttää jotain näennäissuomea, eikös juu?

        että kansalle olisi saarnattava sen omaa äidinkieltä, eikä kieltä jota kansa ei ymmärrä.


    • kaikillle

      osapuolille olisi, jos ry:t menis kimppaan ja perustais oman kirkkokunnan. Ei luteril piispoilla ym. olisi kiusallisia tilanteita eikä kenelläkään olisi mitään sanomista. Suomessahan on monia ryhmiä, jotka saa ihan vapaasti toimia itsenäisinä.

    • Lähtöarvot

      Kuinka

      Kastamatoon tulee uskoon?

      Kuinka kastettu tulee uskoon?

      • Kastamaton pienokainen siis saa kasteessa saa omakseen taivaan valtakunnan, niinkuin monissa Raamatun kohdissa kasteen merkityksestä kerrotaan.


        Kastettu tietysti, uskon kautta palaa kasteen armoon, eli siihen samaan syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut.


      • vielä.
        weha kirjoitti:

        Kastamaton pienokainen siis saa kasteessa saa omakseen taivaan valtakunnan, niinkuin monissa Raamatun kohdissa kasteen merkityksestä kerrotaan.


        Kastettu tietysti, uskon kautta palaa kasteen armoon, eli siihen samaan syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut.

        "Kastamaton pienokainen siis saa kasteessa saa omakseen taivaan valtakunnan, niinkuin monissa Raamatun kohdissa kasteen merkityksestä kerrotaan."

        Entä kastamaton aikuinen?


        "Kastettu tietysti, uskon kautta palaa kasteen armoon, eli siihen samaan syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut."

        Kysyinkin juuri siihen uskoon tulosta jonka kautta palataan kasteen armoon?


      • vielä. kirjoitti:

        "Kastamaton pienokainen siis saa kasteessa saa omakseen taivaan valtakunnan, niinkuin monissa Raamatun kohdissa kasteen merkityksestä kerrotaan."

        Entä kastamaton aikuinen?


        "Kastettu tietysti, uskon kautta palaa kasteen armoon, eli siihen samaan syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut."

        Kysyinkin juuri siihen uskoon tulosta jonka kautta palataan kasteen armoon?

        Olen täällä kirjoittanut noista, mutta koitan lyhyesti kertoa käsitykseni. Voit lukea sen myös tästä: 18.5.2008 klo 16.29

        Näin on kasteen lupauksenkin laita. Sen (kasteen) sanan lupaus on voimassa myös aikuisen kohdalla.

        Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy ja samalla hetkellä palaa siihen kasteen syntymiseensä, eli omistaa sen. Uudelleen ei siis tarvitse kastaa, koska hautaaminen, on hengellistä hautaamista Jeesuksen kuolemaan (Room.6:3-5).


      • En saanut vastausta
        weha kirjoitti:

        Olen täällä kirjoittanut noista, mutta koitan lyhyesti kertoa käsitykseni. Voit lukea sen myös tästä: 18.5.2008 klo 16.29

        Näin on kasteen lupauksenkin laita. Sen (kasteen) sanan lupaus on voimassa myös aikuisen kohdalla.

        Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy ja samalla hetkellä palaa siihen kasteen syntymiseensä, eli omistaa sen. Uudelleen ei siis tarvitse kastaa, koska hautaaminen, on hengellistä hautaamista Jeesuksen kuolemaan (Room.6:3-5).

        "Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy"

        Miten kaikki tapahtuu?

        Miten uudestisynnytään?


      • En saanut vastausta kirjoitti:

        "Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy"

        Miten kaikki tapahtuu?

        Miten uudestisynnytään?

        kun aikuinen kuulee Jumalan sanaa ja saa halun ottaa sen vastaan ja saa näin uskon lahjan, on se palaamista siihen ksteen syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut.

        Lähetystyössä taas Jumalan sanaa ja sakramentteja käyttäen, joku voi haluta ottaa ne vastaan ja näin uskoa.

        Evankeliumi vaikuttaa myös kasteessa. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa opetetaan:
        ”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” (CA V)


      • Mutta kerron sinulle
        weha kirjoitti:

        kun aikuinen kuulee Jumalan sanaa ja saa halun ottaa sen vastaan ja saa näin uskon lahjan, on se palaamista siihen ksteen syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut.

        Lähetystyössä taas Jumalan sanaa ja sakramentteja käyttäen, joku voi haluta ottaa ne vastaan ja näin uskoa.

        Evankeliumi vaikuttaa myös kasteessa. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa opetetaan:
        ”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” (CA V)

        Maan päällä on Jumalan lasten joukko joilla on valtuutus saarnata synnit katuvaiselle (parannus)

        "Etsikää ensin Jumalan valtakunta"

        valtakunta on siellä jossa näin tapahtuu


      • Mutta kerron sinulle kirjoitti:

        Maan päällä on Jumalan lasten joukko joilla on valtuutus saarnata synnit katuvaiselle (parannus)

        "Etsikää ensin Jumalan valtakunta"

        valtakunta on siellä jossa näin tapahtuu

        Jumalan valtakunta ole uskovaisten oma? siis niiden, jotka omistavat evankeliumin omakseen.

        "Jeesuksen kuolo ja kasteeni kallis, niissä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos väärin ois turvata kasteeseen, jos Jumala teki mut lapsekseen, niin kiusaajakin jättäis mut rauhaan. niin sitä kiusaaja karehtii, etten vain taivasta perisi"


      • esimerkki
        weha kirjoitti:

        Jumalan valtakunta ole uskovaisten oma? siis niiden, jotka omistavat evankeliumin omakseen.

        "Jeesuksen kuolo ja kasteeni kallis, niissä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos väärin ois turvata kasteeseen, jos Jumala teki mut lapsekseen, niin kiusaajakin jättäis mut rauhaan. niin sitä kiusaaja karehtii, etten vain taivasta perisi"

        Raamatusta, missä epäuskoinen ihminen on tullut Jumalan lapseksi kastamalla. Sehän vahvistaisi käsitystäsi, että kaste vanhurskauttaa epäuskoisen ihmisen.


      • esimerkki kirjoitti:

        Raamatusta, missä epäuskoinen ihminen on tullut Jumalan lapseksi kastamalla. Sehän vahvistaisi käsitystäsi, että kaste vanhurskauttaa epäuskoisen ihmisen.

        Tässäkin on yhtähyvin USKOONTULEVIEN kaste:

        38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

        Siis synnintuntoisille ihmisille Pietari neuvoi, että heidän tuli parannuksessa, kasteessa ottaa vastaan syntien anteeksisaaminen ja näin Pyhän Hengen lahja.Lain kauttahan se synnin tunto tulee. Näinhän teksti opettaa tässä kasteesta.

        39. "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Näin tää kasteen lupaus syntien anteeksisaamisesta ja pyhästä Hengestä, kuuluu ilman ikärajoitusta myös pienille lapsille.

        kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset".

        Teksti sanoo, että kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa myös uskon. Siinä missä herätetään, siellä on myös usko. Näinhän se sana tässä opettaa.

        Joh.3:3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Kohta osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?


      • uskovainen89
        weha kirjoitti:

        kun aikuinen kuulee Jumalan sanaa ja saa halun ottaa sen vastaan ja saa näin uskon lahjan, on se palaamista siihen ksteen syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut.

        Lähetystyössä taas Jumalan sanaa ja sakramentteja käyttäen, joku voi haluta ottaa ne vastaan ja näin uskoa.

        Evankeliumi vaikuttaa myös kasteessa. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa opetetaan:
        ”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” (CA V)

        Sanoit:
        ”Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy ja samalla hetkellä palaa siihen kasteen syntymiseensä, eli omistaa sen. ”

        Mutta sanoit myös:

        "kun aikuinen kuulee Jumalan sanaa ja saa halun ottaa sen vastaan ja saa näin uskon lahjan, on se palaamista siihen ksteen syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut. ”

        Puheestasi sain sellaisen käsityksen, että kun aikuinen tulee ”uskoon” siinä samalla hän uudestisyntyy mutta ei toisaalta uudesti synny vaan palaa kasteen syntymiseen... ?

        Tarkoitatko, että syntymiseen palaaminen on uusi uudestisyntymä? Eli palaaminen ei ole pelkkää palaamista vaan aivan uusi tapahtuma, ikään kuin ei palaisikaan?

        En ymmärrä kovin Piperiä - johtuu siitä että en ole lukenut sen dogmatiikkaa kuin pari sivua sieltä täältä - kun hän kertoo:

        ”Ja samoin kuin evankeliumin sana tarjotessaan syntien anteeksiantamusta herättää uskoa tai vastaavasti vahvistaa sitä, ollen näin uudestisyntymisen väline (1. Piet.1:23), samoin kastekin on samaa armoa tarjotessaan väline uskon herättämiseksi ja vahvistamiseksi ja siitä johtuen samoin uudestisyntymisen pesu ja Pyhän Hengen uudistus (Tit.3:5). Jo edellä olemme raamatunvastaisena torjuneet sen väitteen, että uudestisyntymisen saisi aikaan vain kaste eikä myös evankeliumin sana. Jos tuntuu vaikealta käsittää, miten kaste kastettaessa aikuisia, jotka jo ennen kastettaan ovat tulleet uskoon ja uskon kautta uudestisyntyneet, kuitenkin pysyy uudestisyntymisen pesuna, ei vaikeus ole suurempi kuin evankeliumin sanan kohdalla. Säilyttäähän evankeliumi uudestisynnyttävän voimansa ja osoittaa sen, kun sitä julistetaan jo entuudestaan uskoville ja uskon kautta uudestisyntyneille (1.Piet.1:23; Jaak.1:18). Aivan samoin on laita myös kasteen, kun se suoritetaan aikuisille, jotka jo entuudestaan ovat uskovia ja siten uudestisyntyneitä. Uudestisyntymän säilyttämiseen ja vahvistamiseen tarvitaan samaa Jumalan voimaa joka kerran on saanut aikaan uudestisyntymän (vrt. Ap.t.8:38; 10:47; Gerh., Loci, De sacram., 123).

        Teidän ajatuksenne vaikuttaa paljonkin Pieperin ajatuksilta? Mutta jonkinlainen uudestisyntymisen käsitteen käyttö tuntuu olevan omituinen? Eihän uudestisyntyminen, palaaminen ja kääntyminen voi olla täysin samaa tarkoittava?

        Ajatteleekos siis Pieper, että Kasteessa ei vaikuta evankeliumin uudestisyntymä? Mielestäni se olisi yksinkertaista ymmärtää vähän niinkin kun Raamatun lupauksen mukaan kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen johon Jeesus jo viittasi... Ja antoihan Hän siitä käskynkin ”kastekäsky”...


      • esimerkki
        weha kirjoitti:

        Tässäkin on yhtähyvin USKOONTULEVIEN kaste:

        38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

        Siis synnintuntoisille ihmisille Pietari neuvoi, että heidän tuli parannuksessa, kasteessa ottaa vastaan syntien anteeksisaaminen ja näin Pyhän Hengen lahja.Lain kauttahan se synnin tunto tulee. Näinhän teksti opettaa tässä kasteesta.

        39. "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Näin tää kasteen lupaus syntien anteeksisaamisesta ja pyhästä Hengestä, kuuluu ilman ikärajoitusta myös pienille lapsille.

        kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset".

        Teksti sanoo, että kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa myös uskon. Siinä missä herätetään, siellä on myös usko. Näinhän se sana tässä opettaa.

        Joh.3:3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Kohta osoittaa, että lihasta syntyneen, siis myös pienen lapsen tulee syntyä uudesti ylhäältä, vedestä ja Hengestä, päästäkseen sisälle Jumaaln valtakuntaan. Missäs muualla se pieni lapsi voisikaan syntyä uudesti ylhäältä kuin kasteessa, vedestä ja Hengestä?

        konkreettisesta tapahtumasta, josss epäuskoinen tulee Jumalan lapseksi kasteessa, ihminen, jolla on nimi. Kaikki edellä olevat Raamatun paikat ovat tulkintaasi kasteen vanhurskauttavasta voimasta.

        Pietarin tapauksessa oli usko ensin ja sitten vasta kastettiin:

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        ...
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.[Ap.t. 2]

        Jotka siis ottivat sanan mielellänsä vastaan eli uskoivat evankeliumin, ne kastettiin.

        tai esimerkkisi Nikodemuksen ja Jeesuksen välisestä keskustelusta, kohdassa ei edes puhuta kasteesta. Raamatussa ei vesi tarkoita aina kastevettä, tämä on huomattava.


      • "kastelasit"
        esimerkki kirjoitti:

        konkreettisesta tapahtumasta, josss epäuskoinen tulee Jumalan lapseksi kasteessa, ihminen, jolla on nimi. Kaikki edellä olevat Raamatun paikat ovat tulkintaasi kasteen vanhurskauttavasta voimasta.

        Pietarin tapauksessa oli usko ensin ja sitten vasta kastettiin:

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        ...
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.[Ap.t. 2]

        Jotka siis ottivat sanan mielellänsä vastaan eli uskoivat evankeliumin, ne kastettiin.

        tai esimerkkisi Nikodemuksen ja Jeesuksen välisestä keskustelusta, kohdassa ei edes puhuta kasteesta. Raamatussa ei vesi tarkoita aina kastevettä, tämä on huomattava.

        silmillään ja olettaa, että kaste olisi joku mystinen taikatemppu, joka uudestisynnyttää ihmisen.
        Weha ei osaa selittää, miten Suomessa kastamaton
        henkilö voisi pelastua!!!!!!!!!

        Erikoita on, että lähetysmailla ei kukaan lähetys-
        saarnaaja rupea suoralta kädeltä kastamaan ketään,
        vaan ENSIKSI saarnataan evankeljumia ja VASTA SIT-
        TEN kastetaan ne, jotka uskovat!!!!!
        Näinhän apostolitkin tekivät!
        Mark 16:20
        "Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla."

        Raamatussa ei ole yhtään tapausta, että kastamala
        olisi kukaan uudestisyntynyt, vaan AINA ENSIN
        SAARNATTIIN Sanaa:
        "uSKO TULEE KUULEMISESTA" ja sitten kastettiin VAIN NE, JOTKA OTTIVAT SANAN VASTAAN,
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin."

        Weha on pyöräyttänyt nurinpäin Raamatun selvän il-
        moituksen ja yrittää kastamalla tehdä opetuslapsia.
        Tulokset ovat tosi huonot!


      • uskovainen89 kirjoitti:

        Sanoit:
        ”Siis kun aikuinen ns. tulee uskoon, niin hän uudestisyntyy ja samalla hetkellä palaa siihen kasteen syntymiseensä, eli omistaa sen. ”

        Mutta sanoit myös:

        "kun aikuinen kuulee Jumalan sanaa ja saa halun ottaa sen vastaan ja saa näin uskon lahjan, on se palaamista siihen ksteen syntymiseen, jonka on kerran lapsena saanut. ”

        Puheestasi sain sellaisen käsityksen, että kun aikuinen tulee ”uskoon” siinä samalla hän uudestisyntyy mutta ei toisaalta uudesti synny vaan palaa kasteen syntymiseen... ?

        Tarkoitatko, että syntymiseen palaaminen on uusi uudestisyntymä? Eli palaaminen ei ole pelkkää palaamista vaan aivan uusi tapahtuma, ikään kuin ei palaisikaan?

        En ymmärrä kovin Piperiä - johtuu siitä että en ole lukenut sen dogmatiikkaa kuin pari sivua sieltä täältä - kun hän kertoo:

        ”Ja samoin kuin evankeliumin sana tarjotessaan syntien anteeksiantamusta herättää uskoa tai vastaavasti vahvistaa sitä, ollen näin uudestisyntymisen väline (1. Piet.1:23), samoin kastekin on samaa armoa tarjotessaan väline uskon herättämiseksi ja vahvistamiseksi ja siitä johtuen samoin uudestisyntymisen pesu ja Pyhän Hengen uudistus (Tit.3:5). Jo edellä olemme raamatunvastaisena torjuneet sen väitteen, että uudestisyntymisen saisi aikaan vain kaste eikä myös evankeliumin sana. Jos tuntuu vaikealta käsittää, miten kaste kastettaessa aikuisia, jotka jo ennen kastettaan ovat tulleet uskoon ja uskon kautta uudestisyntyneet, kuitenkin pysyy uudestisyntymisen pesuna, ei vaikeus ole suurempi kuin evankeliumin sanan kohdalla. Säilyttäähän evankeliumi uudestisynnyttävän voimansa ja osoittaa sen, kun sitä julistetaan jo entuudestaan uskoville ja uskon kautta uudestisyntyneille (1.Piet.1:23; Jaak.1:18). Aivan samoin on laita myös kasteen, kun se suoritetaan aikuisille, jotka jo entuudestaan ovat uskovia ja siten uudestisyntyneitä. Uudestisyntymän säilyttämiseen ja vahvistamiseen tarvitaan samaa Jumalan voimaa joka kerran on saanut aikaan uudestisyntymän (vrt. Ap.t.8:38; 10:47; Gerh., Loci, De sacram., 123).

        Teidän ajatuksenne vaikuttaa paljonkin Pieperin ajatuksilta? Mutta jonkinlainen uudestisyntymisen käsitteen käyttö tuntuu olevan omituinen? Eihän uudestisyntyminen, palaaminen ja kääntyminen voi olla täysin samaa tarkoittava?

        Ajatteleekos siis Pieper, että Kasteessa ei vaikuta evankeliumin uudestisyntymä? Mielestäni se olisi yksinkertaista ymmärtää vähän niinkin kun Raamatun lupauksen mukaan kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen johon Jeesus jo viittasi... Ja antoihan Hän siitä käskynkin ”kastekäsky”...

        Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaan, palaaminen on aina uudestisyntyminen.

        Merkitseehän tuhlaajapojan palaaminen, myös Pyhän Hengen saamista ja "kellä ei oo Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).


      • "kastelasit" kirjoitti:

        silmillään ja olettaa, että kaste olisi joku mystinen taikatemppu, joka uudestisynnyttää ihmisen.
        Weha ei osaa selittää, miten Suomessa kastamaton
        henkilö voisi pelastua!!!!!!!!!

        Erikoita on, että lähetysmailla ei kukaan lähetys-
        saarnaaja rupea suoralta kädeltä kastamaan ketään,
        vaan ENSIKSI saarnataan evankeljumia ja VASTA SIT-
        TEN kastetaan ne, jotka uskovat!!!!!
        Näinhän apostolitkin tekivät!
        Mark 16:20
        "Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla."

        Raamatussa ei ole yhtään tapausta, että kastamala
        olisi kukaan uudestisyntynyt, vaan AINA ENSIN
        SAARNATTIIN Sanaa:
        "uSKO TULEE KUULEMISESTA" ja sitten kastettiin VAIN NE, JOTKA OTTIVAT SANAN VASTAAN,
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kas-
        tettiin."

        Weha on pyöräyttänyt nurinpäin Raamatun selvän il-
        moituksen ja yrittää kastamalla tehdä opetuslapsia.
        Tulokset ovat tosi huonot!

        tulee ottaa evankeliumi vastaan ja kasteessa on Jumalan sanaa....


      • esimerkki kirjoitti:

        konkreettisesta tapahtumasta, josss epäuskoinen tulee Jumalan lapseksi kasteessa, ihminen, jolla on nimi. Kaikki edellä olevat Raamatun paikat ovat tulkintaasi kasteen vanhurskauttavasta voimasta.

        Pietarin tapauksessa oli usko ensin ja sitten vasta kastettiin:

        38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        ...
        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.[Ap.t. 2]

        Jotka siis ottivat sanan mielellänsä vastaan eli uskoivat evankeliumin, ne kastettiin.

        tai esimerkkisi Nikodemuksen ja Jeesuksen välisestä keskustelusta, kohdassa ei edes puhuta kasteesta. Raamatussa ei vesi tarkoita aina kastevettä, tämä on huomattava.

        puhuu kasteesta, ja myös lihasta syntyneen lapsen, tulee uudestisyntyä siten ylhäältä.

        Joh.3:3.Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.


      • ja juuri tässä kohdassa
        weha kirjoitti:

        puhuu kasteesta, ja myös lihasta syntyneen lapsen, tulee uudestisyntyä siten ylhäältä.

        Joh.3:3.Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        Täytyisi näin tapahtua.

        Ei kannata ratsastaa enempi lapsella vaan nyt ja tässä

        Kerran kysytään onko syntisi anteeksi ei omia mielipiteitä lapsen mahdollisuuksista pelastua.


      • Joh 3:5 ei
        weha kirjoitti:

        puhuu kasteesta, ja myös lihasta syntyneen lapsen, tulee uudestisyntyä siten ylhäältä.

        Joh.3:3.Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

        puhu kasteesta mitään, vaan uudestisyntymisestä
        ylhäältä!!!
        Vesi on alhaalta, maasta ja Jeesus itse sanoo:
        "Henki on se, joka eläväksi tekee", Joh 6:63.

        Tuossa Joh 3:5 käytetään vedestä sanaa "hydor",
        eikä sanaa "baptismo", joka merkitsisi kastetta.
        Vesi on Jumalan sanan vertauskuva, kuten 1. Piet 1:23
        osoittaa:
        "Te olette uudestisyntyneet elävän sanan kautta."

        Weha uskoo materian maagisenn voimaan, eli hän
        on materianpalvoja, kuten epäjumalanpalvojat.
        Heillä pitää olla jotain konkreettista, ennenkuin voivat uskoa.
        Jeesus sanoi:
        "Autuaat ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät
        näe."


      • taas klantaasi???
        weha kirjoitti:

        tulee ottaa evankeliumi vastaan ja kasteessa on Jumalan sanaa....

        Eli ennen kastetta pitää ottaa evankeljumi vastaan!
        Hyvä!

        Mutta edellä olet vaahdonnut sen puolesta, että
        kaste pelastaa. Nurinkurista oppia sinulla.

        Miten vauva ottaa vastaan evankeljumin sanoman
        Jeesuksen ristinkuolemasta, kun ei tajua asiasta
        mitään????????


      • palaa, jota ei
        weha kirjoitti:

        Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaan, palaaminen on aina uudestisyntyminen.

        Merkitseehän tuhlaajapojan palaaminen, myös Pyhän Hengen saamista ja "kellä ei oo Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).

        ole kastettu vauvana??????


      • Trim Cat
        weha kirjoitti:

        Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaan, palaaminen on aina uudestisyntyminen.

        Merkitseehän tuhlaajapojan palaaminen, myös Pyhän Hengen saamista ja "kellä ei oo Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).

        "....palaaminen on aina uudestisyntyminen"

        Muistatkos, miten Jeesus sanoi syntiselle naiselle, "mene, äläkä enää silleen tee". Miksi Jeesus ei neuvonut naista palaamaan?

        Palaaminen ei merkitse entiseen palaamista, vaan palaamista siihen kohtaan, jossa poikkesi uskosta ja tieltä. Lapsi on valmiina oikealla tiellä, ja sille LAPSEN tielle täytyy palata.
        Tämä tieltä poikkeaminen on kerrottu myös esim. "katso, kussas lankesit" (Ilm.2:5).

        Palaaminen lankeamispaikalle ei ole uudestisyntymistä. Jos luit tuon Ilm.2:5 -kohdan, niin siinä neuvotaan muistamisen jälkeen "ja tee parannus". Ei neuvota kastamaan, eikä edes PALAAMAAN, vaan tekemään parannus.

        Parannuksen jälkeen ihminen uudestisyntyy lapseksi. Jeesus selitti, mitä tämä lapseksi syntyminen tarkoittaa, eli palaamista lapseksi ja lapsenkaltaiseen uskoon ja samalla Jumalan valtakuntaan, joka on joukko lapsenkaltaisesti uskovia.


      • palaa, jota ei kirjoitti:

        ole kastettu vauvana??????

        kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan luonna, eli kun ihminen sitten kastetaan, on kaste jokapaiväistä katumusta ja hengellistä hautaamistä Jeesuksen kuolemaan...

        3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? 4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. 5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"


      • Anonyymi
        weha kirjoitti:

        Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaan, palaaminen on aina uudestisyntyminen.

        Merkitseehän tuhlaajapojan palaaminen, myös Pyhän Hengen saamista ja "kellä ei oo Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).

        Palaaminen on palaamista kasteen armoon ts. siihen samaan syntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet.


      • Anonyymi
        Trim Cat kirjoitti:

        "....palaaminen on aina uudestisyntyminen"

        Muistatkos, miten Jeesus sanoi syntiselle naiselle, "mene, äläkä enää silleen tee". Miksi Jeesus ei neuvonut naista palaamaan?

        Palaaminen ei merkitse entiseen palaamista, vaan palaamista siihen kohtaan, jossa poikkesi uskosta ja tieltä. Lapsi on valmiina oikealla tiellä, ja sille LAPSEN tielle täytyy palata.
        Tämä tieltä poikkeaminen on kerrottu myös esim. "katso, kussas lankesit" (Ilm.2:5).

        Palaaminen lankeamispaikalle ei ole uudestisyntymistä. Jos luit tuon Ilm.2:5 -kohdan, niin siinä neuvotaan muistamisen jälkeen "ja tee parannus". Ei neuvota kastamaan, eikä edes PALAAMAAN, vaan tekemään parannus.

        Parannuksen jälkeen ihminen uudestisyntyy lapseksi. Jeesus selitti, mitä tämä lapseksi syntyminen tarkoittaa, eli palaamista lapseksi ja lapsenkaltaiseen uskoon ja samalla Jumalan valtakuntaan, joka on joukko lapsenkaltaisesti uskovia.

        Palaaminen on kasteeseen palaamista ja siihen samaan uudestisyntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet.


    • kasteopetus

      Vl-kasteopetus on yksinketainen: lapsi on ennen kastettaan uskovainen eikä kasteessa syntejä pestä pois. Kaste ei ole uudestisyntymisen paikka. Jos lapsi ehtii kuolla ennen kastetta, hän pääsee silti taivaaseen.
      Vl-opetuksen mukaan kaste on hyvän oman tunnon liitto.
      Mutta Vl-liikkeessä ei oikeasti selitetä, miksi lapset ylipäätänsä kastetaan ja mitä kaste sitten on. Todetaan vain, että Jeesus antoi kastekäskyn ja kastetaan, koska niin on käsketty. Ja että kaste velvoittaa opetukseen.
      Vl-kastekäsityksen teologinen anti on hyvin ohut.

      • varmasti

        Kelvollinen kasteelle

        Eikä lapsi tunne edes harhaoppeja ja tule siten kastetuksi harhaopissa kuten aikuiselle on vaarana.


      • ja kommunistien
        varmasti kirjoitti:

        Kelvollinen kasteelle

        Eikä lapsi tunne edes harhaoppeja ja tule siten kastetuksi harhaopissa kuten aikuiselle on vaarana.

        Islamilaisten, buddhalaisten, kommunistien ym. kosolaisten, pikkuesikooisten ja Nokian herätyksen kannatjien pikkulapset ovat uskovaisia,siis lestadiolaisia. Ilman kastettakin. Kaikki hairahtuvat oikeasta uskosta, kun alkavat ymmärtää vanhempiensa hapatusta, kastettuinakin.


      • sellaista oppia,
        varmasti kirjoitti:

        Kelvollinen kasteelle

        Eikä lapsi tunne edes harhaoppeja ja tule siten kastetuksi harhaopissa kuten aikuiselle on vaarana.

        että joku kastetaan vastoin omaa tahtoaan!
        Sehän on väkivaltaa. Tuollainen "pakkoarmo" on
        julmaa armottomuutta, jota kirkkolaitos on yrittänyt
        harrastaa menneinä aikoina.

        Vauvoja on turha kastaa, sillä he ovat taivaskelpoi-
        sia sellaisenaan, kuten Jeesus sanoi!
        Raamattu kehoittaa vanhempia kasvattamaan lapset
        Herran tuntemiseen ja siunaamaan heitä mutta ei kehoita kastamaan heitä.
        Sitten, kun lapsi itse uskoo ja haluaa tulla kastetuksi, se hänelle suotakoon!


      • eli omistavat
        sellaista oppia, kirjoitti:

        että joku kastetaan vastoin omaa tahtoaan!
        Sehän on väkivaltaa. Tuollainen "pakkoarmo" on
        julmaa armottomuutta, jota kirkkolaitos on yrittänyt
        harrastaa menneinä aikoina.

        Vauvoja on turha kastaa, sillä he ovat taivaskelpoi-
        sia sellaisenaan, kuten Jeesus sanoi!
        Raamattu kehoittaa vanhempia kasvattamaan lapset
        Herran tuntemiseen ja siunaamaan heitä mutta ei kehoita kastamaan heitä.
        Sitten, kun lapsi itse uskoo ja haluaa tulla kastetuksi, se hänelle suotakoon!

        Uskon

        Joka uskoo ja kastetaan

        Eli ollaan varmalla puolella kun kastetaan lapsena

        Helppoahan on sitten usko kieltää tai mennä harhaoppiin ei kaste ole este siihen ja siten ole haitaksi kellekkään.


      • Jumalan sanaa!
        eli omistavat kirjoitti:

        Uskon

        Joka uskoo ja kastetaan

        Eli ollaan varmalla puolella kun kastetaan lapsena

        Helppoahan on sitten usko kieltää tai mennä harhaoppiin ei kaste ole este siihen ja siten ole haitaksi kellekkään.

        Vauvat eivät tarvitse uskoa!!!!, koska eivät ole
        vielä poikenneet pois Jumalan armosta.

        Usko tulee kuulemisesta, Room 10:17, eikä kasteesta.

        Raamattu ei tunne syntymäuskoa, vaan vasta sitten, kun ymmärrys kasvaa, ja lapselle opetetaan Jumalan
        sanaa, hänelle syntyy usko!
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole kuullut",
        Room 10:14.


    • ..kuin

      ..uudestisyntyminen. Moniin Raamatun kohtiin on lisätty Kristus -sanan eteen tai perään "Jeesus" sen jälkeen, kun kristikunnassa vakiintui käsitys ulkopuolisesta vapahtajasta ja sijaissvituksesta.

      Aatami on jokaisessa ihmisessä siinä missä Kristuskin. Kaste on siinä, että ihminen tulee kristustuntemiseen itsessään. Hyvin harva tulee siihen nykyisessä ruumiistuksessaan.



      .."Tärkeämpi tätä kielitieteellistä on kuitenkin oleellinen ero Jeesuksen ja Kristuksen välillä, sillä jos emme sitä tunne, emme tunne kristinuskon olemusta. Oleellinen ero on näet henkinen tosiseikka, joka selviää kristitylle vasta kokemuksen kautta. Siitä voidaan kyllä puhua, mutta sanat jäävät sanoiksi, kunnes saavat henkeä ja elämää kunkin yksilön omassa kokemuksessa.

      Jeesus sai nimen Kristus vasta kasteensa jälkeen. Minkätähden? Mitä merkillistä tapahtui kasteessa?

      Sen evankeliumi meille tarkasti selittää, kuvatessaan Jeesuksen oman kokemuksen kasteen ohella ja kertoessaan, kuinka Johannes Kastaja selvänäköisesti oli todistajana siitä osallinen. Korkein henkimaailma avautui Jeesuksen sisäiselle näkemykselle ja (Isän Jumalan) ääni taivaista kuului: "sinä olet minun rakas poikani, jonka tänään olen synnyttänyt."

      Kasteessa siis syntyi jotakin. Jeesusko? Ei suinkaan, koska Jeesus jo kolmekymmentä vuotta aikaisemmin oli syntynyt. Vaan mikä se syntyi? Niinkuin evankeliumi kertoo: Jumalan poika.

      Jumalan poika siis syntyi, mutta missä ja millä tavalla? Henkisellä tavalla, fyysisille silmille näkymättömästi Jeesuksen omassa sielussa.

      Tämä on kristinuskon kulmakivi: Jumalan poika, joka syntyi Jeesuksen, ihmisen, sielussa. Siitä se sai alkunsa, voimansa ja sisällyksensä. Vähän kristinuskoa vielä tunnetaan. Luullaan, että Jeesus Natsarealainen on historiassa ainoa, jota Jumala on pojakseen nimittänyt; otaksutaan kristinuskon olevan siinä, että Jeesusta palvotaan Jumalan poikana ja Jumalana, maailman ja ihmiskunnan vapahtajana. Ja kuitenkin asia on päinvastoin.

      Kristinusko on uskoa ja luottamusta siihen, että Jeesus oli "esikoinen", edelläkävijä, että hän ikäänkuin näytti tien ja itse oli tie, toisin sanoen, että se, mitä Jeesus sai kokea, voi ja täytyy jokaisen todellisen kristityn kokea. Ei ole vielä "kristitty" eikä varsinaisesti Jeesuksen seuraaja se, jota ei Isä Jumala ole pojakseen kutsunut. Vasta, joka on kasteen sisäisen kokemuksen läpikäynyt, vasta hän on sanan varsinaisessa merkityksessä kristitty.

      Kirkko on tehnyt kasteesta ulkonaisen toimituksen, jolla kyllä on maaginen, mutta ei henkinen merkitys. Mutta ainoastaan henkinen kaste on pätevä. Ja henkinen kaste on siinä, että ihmisessä syntyy uusi ihminen, jonka Jumala tunnustaa pojakseen.

      Kasteen jälkeen Jeesus oli Kristus eli "voideltu". Henkisen kasteensa jälkeen on niinikään jokainen.. Kristus eli voideltu, vaikka hän asiallisessa vaatimattomuudessaan ei sitä nimitystä itselleen ota...

      Oi te vähäuskoiset, jotka epäilette ja epäröitte, nouskaa, rohkaiskaa mielenne, etsikää Jumalan valtakuntaa ja antakaa isän kutsua teidät pojikseen!

      {Toimittajalta — Ruusu-Risti, helmikuu 1921}

      • Trim Cat

        " Kasteessa siis syntyi jotakin....Jumalan poika."

        Jo ennen maailman luomista Isä ja Poika keskustelivat ja Jeesus mainitaan jo silloin Jumalan poikana.
        Tapahtuiko siis Jeesuksen kaste jo ennen maailman luomista, koska Hänet poikana mainitaan?

        Käyttämäsi lainaukset eivät ilmeisesti muutoinkaan ole Raamatusta? Esim.
        Jeesus, Jumalan poika ei ole syntynyt ihmisen sielussa, kuten lainaamasi kirjoitus kertoo.


      • jatka tätä
        Trim Cat kirjoitti:

        " Kasteessa siis syntyi jotakin....Jumalan poika."

        Jo ennen maailman luomista Isä ja Poika keskustelivat ja Jeesus mainitaan jo silloin Jumalan poikana.
        Tapahtuiko siis Jeesuksen kaste jo ennen maailman luomista, koska Hänet poikana mainitaan?

        Käyttämäsi lainaukset eivät ilmeisesti muutoinkaan ole Raamatusta? Esim.
        Jeesus, Jumalan poika ei ole syntynyt ihmisen sielussa, kuten lainaamasi kirjoitus kertoo.

        olet mennyt jo aivan harhaan. Usko minua!


    • Vai harhaan? Sana antaa edelleenkin mitä lupaa kasteessa. Näin opettaa Raamattu, kirkon perimätieto sekä kirkon jo varhaiset kirkkoisät, ihan Johanneksen oppilaat.

      Eihän te uudestikastajat mitään välitä moisista, vaan omasta vanhurskaudesta vaan.

      • näin Raamatussa

        Weha on oikeassa, Sana ei lupaa kasteelle mitään maagista ominaisuutta:

        "Vaikka pesisit itsesi saippualla ja käyttäisit paljon lipeää, niin saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni, sanoo Herra, Herra." Jer 2.22


    • taika vesien orja

      Jos ensin uudestisyntyisit ja tutustuist Raamatun sanomaan, saattaisivat silmäsi jopa avautua.

      nyt ne ovat umpeenmuuratut.

      • Seurannut asiaa

        Weha sanoi, ettei kaste ole taikameno, vaan Jumalan sana antaa siinä mitä lupaakin, mm. synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, että myös ruumiillisen yhteyden, jota kutsumme sakramentiksi. Näitä kohtia on apt.22:16; apt.2:38-39; gal.3:27 jne. jne.


    • hukassa koko kansa

      Kaiketi tämä suomen kansa wehan mielestä on hyvinkin Jeesuksen seuraajia !

      Eiköhän kyse ole pikemminkin Barabbaan seuraajista kaikine kasteineen ja kuviteltuine pyhine henkineen.

      • Seurannut asiaa

        Tuskin suomen kansanmielestä weha on Jeesuksen seuraaja, mutta varmasti Raamatun mukaan, noiden kohtien valossa.


      • asiaa seurannut
        Seurannut asiaa kirjoitti:

        Tuskin suomen kansanmielestä weha on Jeesuksen seuraaja, mutta varmasti Raamatun mukaan, noiden kohtien valossa.

        Ei todellinen Jeesuksen seuraaja usko keski-aikaisiin satuihin ja hauku uskovia
        riivaajien seuraajiksi.
        Jeesuksen seuraaja on nöyrä eikä lyö kanssapalvelijaa.

        Weha on omasta luulo-uskostaan paisunut kloppi, joka muuttaa mielipidettään
        kulloisenkin tuulen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe