Puhallusputki

BiggBBooore

Eli aihe Puhallusputkista.
Itsellä on noin 1,2m pitkä aluputki,käytän hitsipuikon puolikkaita rautanuolina ja uppoo melkein tavallisen vaneeri levyn läpi 5m matkalta.
Millaisia nuolia muut käyttävät ja millaisia ''peräsulkia'' muilla on?
Itse käytän paperikaartiota joka ikävä kyllä menee paskaksi kun se kastuu :(

29

8361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peuramies

      Peuroja olen kaatanut puhallusputkella.
      Putkena 20 millin sisähalkaisijalla oleva 1,5 metrinen rautaputki. Nuolet sorvattu rosterista,irroitettavilla metsästyskärjillä.
      Kompressoria on hyvä käyttää keuhkojen vahvistamiseen.

      • Mitääää

        Saako peuroja muka roiskia puhallusputkeellaaa ?!?!?! :D


      • Curaren
        Mitääää kirjoitti:

        Saako peuroja muka roiskia puhallusputkeellaaa ?!?!?! :D

        Kera.


      • lollerooo asfdgadhb

        Miten saatte paineen sillä kompressorilla siihen nuoleen...?
        Tein alkeellisen ``pulloonreikä´´ tekniikalla enkä saanut sen kummallisempaa tulosta kuin keuhkoilla...


      • peuramies
        lollerooo asfdgadhb kirjoitti:

        Miten saatte paineen sillä kompressorilla siihen nuoleen...?
        Tein alkeellisen ``pulloonreikä´´ tekniikalla enkä saanut sen kummallisempaa tulosta kuin keuhkoilla...

        Puhallusputkeen puhalletaan, eikä paineta ilmaa kompuralla. Keuhkoja vahvistetaan kompuran tuottamalla paineella.
        Kompuran letku suuhun, ja kompura päälle. Aloitetaan alhaisista paineista ja pikku hiljaa nostetaan. Tulokset nähtävissä jo muutamassa viikossa. Ja kyllä nuoli lentää. Peura on kaatunut puhallusputken nuolella jopa 180 metriin.


      • supmppeli
        peuramies kirjoitti:

        Puhallusputkeen puhalletaan, eikä paineta ilmaa kompuralla. Keuhkoja vahvistetaan kompuran tuottamalla paineella.
        Kompuran letku suuhun, ja kompura päälle. Aloitetaan alhaisista paineista ja pikku hiljaa nostetaan. Tulokset nähtävissä jo muutamassa viikossa. Ja kyllä nuoli lentää. Peura on kaatunut puhallusputken nuolella jopa 180 metriin.

        Itsehän olen kaatanut hirven yli 200 metristä. Tosi täytyy myöntää, että sillä tavalla olen vähän fuskannut, että en ole käyttänyt harjoittelussa paineilmaa vaan sukeltajan happipulloja. Niissä on niin paljon kovempi paine, että jo muutamassa viikossa kehittyy kunnolliset "hirventappokeuhkot", kuten meillä putkimetsästysseurassa tavataan sanoa.


      • itsellä on
        supmppeli kirjoitti:

        Itsehän olen kaatanut hirven yli 200 metristä. Tosi täytyy myöntää, että sillä tavalla olen vähän fuskannut, että en ole käyttänyt harjoittelussa paineilmaa vaan sukeltajan happipulloja. Niissä on niin paljon kovempi paine, että jo muutamassa viikossa kehittyy kunnolliset "hirventappokeuhkot", kuten meillä putkimetsästysseurassa tavataan sanoa.

        käytössä hernekeitto illalla syötynä. Aamulla passipaikalla vain putki perseeseen ja hirvi kaatuu jopa kolmensadan metrin päähän.


      • Tuleva puhalteleva metsästäjä
        itsellä on kirjoitti:

        käytössä hernekeitto illalla syötynä. Aamulla passipaikalla vain putki perseeseen ja hirvi kaatuu jopa kolmensadan metrin päähän.

        Kiitos asiallisista vastauksistanne puhallusputkimetsästyksen suhteen. Aion hankkia metsästyskortin, ja kysyisin, miten paljon metsästyskorttikokeessa käsitellään puhallusputkimetsästystä?


      • paljonkaan
        Tuleva puhalteleva metsästäjä kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksistanne puhallusputkimetsästyksen suhteen. Aion hankkia metsästyskortin, ja kysyisin, miten paljon metsästyskorttikokeessa käsitellään puhallusputkimetsästystä?

        ole ko metsästyksestä, ainoastaa vertailuja miten peräpukamat vaikuttaa ilman(kaasun)paineeseen.


      • Lolektidgjad
        paljonkaan kirjoitti:

        ole ko metsästyksestä, ainoastaa vertailuja miten peräpukamat vaikuttaa ilman(kaasun)paineeseen.

        Onko kellään kokemusta että onko 2,5m putkella ja 1,2m putkella miten suuria eroja
        Eli jos putki on noin 3m niin tehot pitäs ollu huipussaan ??


      • riippuu
        Lolektidgjad kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta että onko 2,5m putkella ja 1,2m putkella miten suuria eroja
        Eli jos putki on noin 3m niin tehot pitäs ollu huipussaan ??

        pierun pituudesta. Pitkällä pierulla toimii 2.5m putki mainiosti. Joka toisen laukauksen jälkeen tosin pitää puhdistaa sulamattomat herneen kuoret putkesta.


      • pantaskos
        supmppeli kirjoitti:

        Itsehän olen kaatanut hirven yli 200 metristä. Tosi täytyy myöntää, että sillä tavalla olen vähän fuskannut, että en ole käyttänyt harjoittelussa paineilmaa vaan sukeltajan happipulloja. Niissä on niin paljon kovempi paine, että jo muutamassa viikossa kehittyy kunnolliset "hirventappokeuhkot", kuten meillä putkimetsästysseurassa tavataan sanoa.

        Eilen ammuin puhallusputkella hirven kolmen kilometrin päästä. Just tämnä aamuna ammuin elefantin 10 kilometrin päästä, mutta väliin juoksi lauma peuroja ja yksi karhu, ne kuolivat siinä samassa ihan vahingossa. No onneksi kuoli se elefanttikin!

        Illalla ajattelin ampua puhallusputkella pari satelliittia taivaalta, ennen kuin ammun sukkulan alas, joka sekin on vasta treeniä. Ensi vuonna ammun kuun sammuksiin ja sen jälkeen suoritan bravuurini, ammun maailman pois radaltaan. Ettekö te muut puhallusputki metästelijät osaa oikein puhaltaa vai onko laitteissa vika?


      • pantaskos
        Tuleva puhalteleva metsästäjä kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksistanne puhallusputkimetsästyksen suhteen. Aion hankkia metsästyskortin, ja kysyisin, miten paljon metsästyskorttikokeessa käsitellään puhallusputkimetsästystä?

        Ilma-aseilla metsästys on kiellettyä koko Suomenmaassa, mukaan lukien myös puhallusputket. Mitä muuten ajattelit ampua puhallusputkella? Sorsan voisi saada, jänistä ei, sillä vaikka osuisit, pupo tuskin siihen kuolisi. Vai ajattelitko käyttää puhaltamiseen muutakin kuin keuhkojasi?


      • pantaskos
        Lolektidgjad kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta että onko 2,5m putkella ja 1,2m putkella miten suuria eroja
        Eli jos putki on noin 3m niin tehot pitäs ollu huipussaan ??

        Tarkkuus paranee tarkkuden kasvaessa, samoin jossain määrin kantama. Joku viisas voisi kertoa, johtuuko se vetovoiman vähenemä fysiikasta? Kylläpä kai.

        Enemmän tehoon varmaan vaikuttaa putken halkaisija ja käytetyn " ammuksen " laatu ja paino.

        Törmäysvoima on AINA massa kertaa nopeus, eli suurempi massainen pieni on parempi kuin raskas ja hauras samalla nopeudella. Jos nopeutta voidaan kasvattaa, joissain tapauksissa kiihtyvyyttä, sillä on merkitystä. Pieni pyörä kiihtyy vähemmällä voimalla ( ohuempi putki on tehokkaampi ) kuin suuri pyörä, mutta jos suurella saa saman nopeuden kehitettyä kuin pienellä, masssa vie, ja törmäysvoima on suurella suurempi kuin pienellä, jos törmäysvoima pysyy samana. Silkkaa matematiikkaa ja siinä sivussa fysiikkaa sekä väistämätön totuus.


      • konan parpaari
        supmppeli kirjoitti:

        Itsehän olen kaatanut hirven yli 200 metristä. Tosi täytyy myöntää, että sillä tavalla olen vähän fuskannut, että en ole käyttänyt harjoittelussa paineilmaa vaan sukeltajan happipulloja. Niissä on niin paljon kovempi paine, että jo muutamassa viikossa kehittyy kunnolliset "hirventappokeuhkot", kuten meillä putkimetsästysseurassa tavataan sanoa.

        Joo hirvimetsällä ihan hyvä ja hiljainen ase. Viimeksi tosin unohtui nuolet kämpille, joten juoksin siinä hirven rinnalla ja pieksin sen kuoliaaksi pelkällä putkella.


      • puhallustpa
        supmppeli kirjoitti:

        Itsehän olen kaatanut hirven yli 200 metristä. Tosi täytyy myöntää, että sillä tavalla olen vähän fuskannut, että en ole käyttänyt harjoittelussa paineilmaa vaan sukeltajan happipulloja. Niissä on niin paljon kovempi paine, että jo muutamassa viikossa kehittyy kunnolliset "hirventappokeuhkot", kuten meillä putkimetsästysseurassa tavataan sanoa.

        miten se kehukojen ilma tumpataan putkeen? tekniikasta kiinni lähtönopeus? täh? oikea


      • valheitten paljastaja
        pantaskos kirjoitti:

        Eilen ammuin puhallusputkella hirven kolmen kilometrin päästä. Just tämnä aamuna ammuin elefantin 10 kilometrin päästä, mutta väliin juoksi lauma peuroja ja yksi karhu, ne kuolivat siinä samassa ihan vahingossa. No onneksi kuoli se elefanttikin!

        Illalla ajattelin ampua puhallusputkella pari satelliittia taivaalta, ennen kuin ammun sukkulan alas, joka sekin on vasta treeniä. Ensi vuonna ammun kuun sammuksiin ja sen jälkeen suoritan bravuurini, ammun maailman pois radaltaan. Ettekö te muut puhallusputki metästelijät osaa oikein puhaltaa vai onko laitteissa vika?

        Vittu menkää muualle jakamaan metästys vahlheitanne


    • Plasspuktii

      Mullakin on putki.
      Mneee 39 centtisen laudan läpi että pamahtaa.
      Olen puhaltanut n 78899 metrin päähän.
      Ja läpi meni

      • ihmeellistä tuossa

        aloitusviestissä oli? etkö usko että puhallusputki voi olla tehokas? katso youtubesta videoita.


    • pantaskos

      mutta kun aletaan puhua todella asiasta asiaa, säästyy vaiva ja rahaa.

      Huomasin kyllä tuon nimmarisi, viittaa Teräasekeskuksen myymään tuotteeseen. Eikö?

      Puhallusputki on aseena itsessään tehoton kapine. Sillä voi metsästyskärjellä tappaa linnun, jos oikein hyvin osuu. Jäniksen tappaminen on ko temppu joka ei taida onnistua edes vaikka jänis istuisi maassa torkkuen. Hyvällä osumalla toki karhunkin saa tapettua pienoiskiväärillä, mutta puhallusputkella ei tapeta edes kissaakaan, ellei käytetä nuolimyrkkyä.

      Oikeastaan pitää kysyä, mitä aiot ampua puhallusputkella? Jos aiot metsästäjäksi, metsästyslaki kieltää ilma-aseiden käytön metsästyksessä ( onneksi ). Jos kuvittelit sillä metsästäväsi, niin älä heitä rahojasi hukkaan, ellet satu pitämään salametsästyksestä ja varpusen kokoisesta " riistasta ". Minua kyllä kiinnostaa eräasiat ja primitiivisnen metsästäminen, vaikka olenkin itse enemmän kiinnostunut atraimella kalastamisesta, jota myös tuulastamiseen rinnastetaan, metsästäminen kiinnostaa vain tepriassa ja historiallisessa mielessä, sampoin todelliset survival asiat.

      Nuolella metsästyskään ei huomattavasti suuremasta tehosta ( verrattuna puhallusputkeen ) ole mikään joka pojan harrastus, sillä välineet ovat kalliit ( jos ovat laadukkammaatkin ) ja onnistuminen kiikun-kaakun luokkaa. Helpompi on " metsästää " lähikapakasta kana kuin ottaa Tapiolta tai Ahdilta antimia, sillä kaikki ei käy kuin elokuvissa.

      Paperikartiot ovat ihan hyvä " ammus " kun harrastetaan sotaleikkejä kuten harrastettiin niitä aikana ennen värikuulapysyyjä, lentävät helposti satoja metrejä jos tuuli on suotuisa, mutta osumatarkkuus on sitten jotain ihan muuta. Lähietäisyydelllä raa´at marjat ( esim pihlajanmarjat ) ovat hyviä ammuksia " sotaleikeissä " ja suu täyteen marjoja, saa hyvät sarjatulet aikaiseksi.

      Oikeasti puhallusputkella metsästyksen aikominen on ajan ja rahan hukkaa, pelkkää utopiaa. Menee samaan luokkaan kuin heittotähtien käyttö, pinniritsalla ampuminen ja vastaava leikkisota.

      • isoisä39

        yläasteikäisiä pellejä joilla on tuskin metsästyskokemusta.


      • ...
        isoisä39 kirjoitti:

        yläasteikäisiä pellejä joilla on tuskin metsästyskokemusta.

        ylä-asteella ja puhallusputkia kauan harrastanut. Omatekosia löytyy 3 joista jokaisella olen tappanu. ja kyllähän ne ihan kivoja laitteita on. jostaan kuulin sellasen et kun on piipun halkasija 16mm ja mittaa 160cm ni olis paras,lieneeköhän totta. mutta kun aletaan puhua tappamisesta niin kyllähän isommalla putkella isompaakin elukkaa kaataa kunhan nuolen paino ja lähtökulma ovat kohdallaan. esim oma 18mm ja 2.32m putki antaa lasketulla teholta peurankaato ominaisuuksia.

        ajatelkaa ennenku kirjotatte.


    • puhhkun ja puhallan

      Me kaivettiin riistapellon reunasta kaukolämpöputki esille ja suunnattiin se nuolukivelle. 7 kilometrin päästä puhaltelemme tasaisin väliajoin putkeen lipputankoja. Väliin on kasapäin ruhoja kemillä.

    • Kaasper99

      Ja haistakaa paska! vittu ihan heti joku saatanan paperipala lentää satoja metrejä!Haistakaa nyt SAATANAVITTU!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Jaahas... No ensin teille jotka kiven takaa rohkeasti ammutte sadan metrin päässä oleva riistaa. Miettikää puheitanne ja sen jälkeen voitte katsoa esim. Bear killed with Blowgun youtubesta. Niin vain mustakarhu kaatuu puhallusputkella ja samalta mieheltä löytyy metsästystä monelta muultakin mantereelta.
      Kyllä siinä on ihmettelemistä näille nykyisille metsästäjille jotka varmaan alkaa seuraavaksi jo metsästämään helikoptereista käsin ja moottorikelkoilla yms. apuvälineillä. Itseasiassa jo näin sellaisen videonpätkän jossa susilaumaa jahdattiin ja lopulta teurastettiin helikopterista käsin. Illan päätteeksi oli näille suurmiehille jahtijuhlat asianmukaisine virvokkeineen.
      Mutta asiaan.... kaupoista saa hyviä nuoliaihioita jotka voit teroittaa partaveitsen teräviksi. Itse käytän 16mm putkea jolloin tappava matka on max 20-25 metriä.
      Kannattaa ottaa huomioon että nuolessa oleva puhalluskuppi on suht löysänä jolloin se irtoaa törmätessään ja nuoli pääsee painumaan esteettä riistaan.
      Putki on aina ns. kyttäysase esim haaskalla mutta siinä se voittaa useimmat muut ja vaatii kyllä harjoitusta.
      Kannattaa tosiaan muistaa että varsinainen metsästys on kiellettyä mutta se ei koske ns vieraslajeja/haittaeläimiä joita on mm. supi, minkki jne.
      Onnea harrastukselle- Se on paljon mielekkäämpää kuin noilla ruutiaseilla tussuttelu !!!

      • Anonyymi

        Tuollainen "metsästäminen" ei kunnioita riistaa. Ammutaan lähes kesykarhuja alitehoisilla nuolilla, jolloin karhu kuolee hitaasti. Käytetyn aseen teho pitää aina suhteuttaa riistan kokoon ja laukauksen tulee olla nopeasti tappava.
        Minkä aseen puhallusputki voittaa kytiksessä? Se ei voi olla kivääri, varsijousi tai edes pitkäjousi. Kaikki nuo ovat paljon tehokkaampia ja lentonopeus paljon nopeampi.
        Uskallan väittää, että et edes pääse niin lähelle minkkiä, että siihen osuisit. Minkki on sen verran nopea ja pieni eläin. Supiin voi saada osuman kunhan sitä on ensin pitkään ruokkinut ja totuttanut ihmiseen eli ammut kesyjä eläimiä.


    • Anonyymi

      Jos käyttää salaoja putkea niin se toimii samalla äänenvaimentimena.

    • Anonyymi

      Supeja ym ei saa metsästää puhkuputkilla

    • Anonyymi

      mitään paitsi kärpäsiä ja muita pikkupörrejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3530
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2942
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2830
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2718
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2624
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2425
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      2034
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1857
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1763
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      161
      1694
    Aihe