Osaisiko joku kertoa mistä voisi johtua seuraavanlainen Evinrude 30 vm. 94 -perämoottoriongelma: sähköstartti lyö startatessa tyhjää eikä pyöritä ollenkaan vauhtipyörää. Aluksi luultiin, että vika on akussa muttei taida niin olla, kun 12 V näyttää mittari ja sähkövehkeet pelaa ok. Sitten epäilyksen kohteeksi joutu starttimoottori, että se olisi paskana. Kone saatiin käyntiin remmillä vauhtipyörästä riuhtaisemalla ja samalla starttia käyttämällä. Eräs tuttava aiheen kuultuaan mietiskeli, että voisiko solenoidissa olla jotain häikkää. Mitä ootte mieltä; mistä tässä voisi olla kysymys ja mitä asialle voisi tehdä?
Toinen asia, Yamarin Big Fish 415 –veneessäni (samaa ikäluokkaa kuin moottori) on sähköpilssipumppu, joka on heittänyt toimimasta. Toimiessahan se pitää hurinaa, jota ei enää kuulu. Mitä tämän kanssa voisi tehdä; onko mahdollista että esim. sulake olisi mennyt vai mitä muuta tulee mieleen?
--Evinrude 30 käynnistysongelma--
28
10188
Vastaukset
Itsellä oli vähän samanlainen juttu uuden moottorin kanssa ja ei auttanut muu kuin vaihtaa akku isompaan. Ainakin mun Tohatsussa startti toimii niin että tarvii kunnolla virtaa, siinä on kyllä solenoidi, mutta ei toimi samoin kuin esim. autossa. En tiedä miten siinä evinrudessa, voi olla myös solenoidivika, mutta ensin kannattais ladata akku tai käynnistyskaapeleilla kokoeilla toisen akun kanssa. Vaikka jännite mitattuna näyttää 12, voi olla että ei silti anna tarpeeksi virtaa.
- sama vika joskus
Jos startti pyörii muttei nosta hampaita vauhtipyörälle asti niin suosittelen rasvaamaan startin akselin.
- Johnson tyyppivika
Jos akku on hyvä ja startti pyörii, niin vika on varmuudella siinä starttimoottorin vetorattaassa.
Johnsoneissa on vetorattaassa "kytkinlevy" joka uutena pitää ja pehmentää startti-iskua. Vanhemmiten tuo alkaa luistamaan. Edes merkkihuollossa ei huomattu vikaa, kun vein oman startin mittauksiin. Tarkemmin tutkiessani huomasin, että roottori pyörii startissa, vaan ratas luistaa. Kohtuullisen arvokas mutikka vaan on ostaa!!- Evikka30
Jos ei voitelu auta, niin putsaa paskat pois ja voitele. Ja toimii!
- akkujännite
on vain 12v ni silloin startti ei pyöri riittävän lujaa et ottais kiinni hammaskehään,pitäsolla ainakin 12,4v.pelkkä jännite ei kerro akun varauksesta paljon mitään.Lataa se akku täyteen (mittaa ominaispaino mittarilla varaus),muistaakseni pitäis olla jotain 1,28 ateikolla ni sit pyörii riittävän ripeästi.Huomioi myös akun ikä.Naapuri lähti aamulla vesille,starttas hyvin.Iltapäivällä toinen starttaus vielä käyntiin,tunnin ajon jälkeen pensatankin vaihto ja eipä enää startannut,akku oli vaiinaa.Ettäpä aloita homma AKUSTA
- kaljaasi08
oli sama vika, putsasin startin, siellä oli ankkurin ja kentän välissä rauta murusia, putsauksen jälkeen startti on pelannu tosi reippaasti, voit kyllä vielä sen akun tsekata rasitus mittarilla onko menny oikoseen ja purkaa latingin tosi nopeasti.
- täälläkin
välillä startin ratas ei nouse vauhtipyörälle ja jos nouseekin niin ei jaksa pyörittää vauhtipyörää. Akku on kunnossa ja ladattu. Yleismittari näyttäis että startille tulee sama virta kuin akun navoista mitattuna, mutta toisesta kohtaa starttia näyttää 7,4 V. Voisko nuo em.metallimurut tehdä moisen virtahävikin startille ja siitä johtua tuo riittämätön pyörityskyky ? Vai mistä moinen voisi johtua?
- löytyy
täälläkin kirjoitti:
välillä startin ratas ei nouse vauhtipyörälle ja jos nouseekin niin ei jaksa pyörittää vauhtipyörää. Akku on kunnossa ja ladattu. Yleismittari näyttäis että startille tulee sama virta kuin akun navoista mitattuna, mutta toisesta kohtaa starttia näyttää 7,4 V. Voisko nuo em.metallimurut tehdä moisen virtahävikin startille ja siitä johtua tuo riittämätön pyörityskyky ? Vai mistä moinen voisi johtua?
todennäköisesti solenoidissa vikaa. Viisaammat varmistakoon asian.
- kaljaasi08
täälläkin kirjoitti:
välillä startin ratas ei nouse vauhtipyörälle ja jos nouseekin niin ei jaksa pyörittää vauhtipyörää. Akku on kunnossa ja ladattu. Yleismittari näyttäis että startille tulee sama virta kuin akun navoista mitattuna, mutta toisesta kohtaa starttia näyttää 7,4 V. Voisko nuo em.metallimurut tehdä moisen virtahävikin startille ja siitä johtua tuo riittämätön pyörityskyky ? Vai mistä moinen voisi johtua?
kiinostaa tietää saitko startin pelaamaan ja mikä oli vialla
- 24
löytyy kirjoitti:
todennäköisesti solenoidissa vikaa. Viisaammat varmistakoon asian.
miksi vika olisi solkussa, jos kerran startti pyörii? eihän se solenoidi tee muuta kun annan virtaa startille.
- luultavasti
Startatessa ei siis ratas nouse akselilla niin ylös, että pyörittäisi vauhtipyörää.
Putsaus ja rasvaus useimmiten auttaa!
Pilssipumppu ei siis saa virtaa.
Syynä voi olla palanut sulake jos sellaista välissä on.
Toisena vaihtoehtona valitettavan tyypilliset venesähköt merkkiä "Rane asentaa". Käytetty luultavasti tavallisia abico-liittimiä, jotka ovat niin hapettuneita, ettei virta kulje läpi.
Kolmas vaihtoehto voi olla myös ns. automaattisulake joka toimii ihan miten huvittaa. Ainakin mallissa Biltema yleinen ominaisuus.
Ja sitten se neljäs. Pilssipumpussa tullut "tunnit täyteen" --> uusi tilalle. Maritimissakaan ei kustanna kun reilut 20 €, joka luultavasti pikkuveneen tarpeeseen riittää.
Itse tein veneen sähköt kokonaan uudestaan, kun noita veneliikkeen asennuksia katsellessa rupes hirvitttämään. - Kiitollinen tiedoista!
Hei venemiehet,
Itselläni on Evinrude 30 vm.-95. Olipa huojentavaa kuulla teidän kokemuksista. Minun moottorissani ongelma on seuraavanlainen: Kerran kylmänä kone aluksi starttasi hyvin, muttei lähtenyt käyntiin. Sitten alkoi vouvata ja lakkasi lopuksi starttaamasta. No, ajattelin akun olevan vähissä, joten latasin sen täyteen. Yllätykseksi heti ensimmäisellä yrityksellä vouvasi samalla tavalla, vauhtipyörä hädin tuskin pyörähteli. Moottorin sain kuitenkin hörähtämään käyntiin, kun se oli vaaka-asennossa, siis ei vedessä? Olisiko kyseessä tuo jonkun kuvailema metallitöhnä startin sisällä, vai mikä? Kuka tietää, miten startti irroitetaan /puretaan? Lähtee ilmeisesti purkautumaan ylhäältäpäin?- akkumilaattori
Akkusi taitaa olla finaalissa. Koita virtakaapeleilla auton akusta tai varmasti toimivalla akulla!
- Ykä2
Jos startin hammaspyörän saa nousemaan vauhtipyörän hammaskehälle, niin jaksaako startti silloin pyörittää konetta? Jos, niin vika melkoisella varmuudella korjaantuu putsaamalla startin päässä olevan akselin loivan kierteen ja voitelemalla sen riittävän ohuella liukasteella, tavallinen vaseliini tuppaa kovettumaan muutamassa kesässä liikaa. Tuohon tarkoitukseen on edustajalla myynnissä ihan omaa voidettakin. Hätäapuna voiteluspray. Pääsee liikkeelle ja kotiin. Vika tyypillinen OMC:n startille.
Mikäli startti ei jaksa pyörittää kunnolla konetta kun hammaspyörä vauhtipyörän tavoittaa, on vika muualla. Lähtömittaus akulta ennen starttausta ja starttauksen aikana. Mikäli jännite akulla romahtaa alle 11V on vikaa mahdollisesti akussa tai starttimoottorissa, eli akku ei anna tarpeeksi ulos tai starttimoottori ottaa liikaa virtaa.
Jos akun jännite pysyy 12V tai yli, ei vika löydy akusta. Mitataan jännite pääkytkimen edestä ja jälkeen startin aikana. Seuraavaksi ennen solenoidia ja sen jälkeen. Jostain löytyy jännitteen putoama ja ennen sitä oleva kapine on viallinen. Jos jännite ei laske missään, mutta startti voimaton, on startti viallinen, todennäköisesti hiilet loppu.- hidas hämäläinen
Alkuperäinen kysyjä oli ongelmissaan 1,5 vuotta sitten. Eiköhän tuo ole jo ratkennut ilman väliin tuloasi
- Monella sama pulma
hidas hämäläinen kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä oli ongelmissaan 1,5 vuotta sitten. Eiköhän tuo ole jo ratkennut ilman väliin tuloasi
Tämä ketju onkin hitaille hämäläisille.
- Yamaha F20 -99
Monella sama pulma kirjoitti:
Tämä ketju onkin hitaille hämäläisille.
Akku uusittu, maakaapelin liitos putsattu, oire esiintyy edelleen: bendix-pyörä nousee ylös ja tapaa vauhtipyörän, muttei pyöritä. Jännitepudotus pitäisi ilmeisesti mitata, miten se käytännössä tehdään?
- E50
Yamaha F20 -99 kirjoitti:
Akku uusittu, maakaapelin liitos putsattu, oire esiintyy edelleen: bendix-pyörä nousee ylös ja tapaa vauhtipyörän, muttei pyöritä. Jännitepudotus pitäisi ilmeisesti mitata, miten se käytännössä tehdään?
Tässäpä mielenkiintoinen vanha ja kivan aktiivinenkin ketju, joten en malta olla kysymättä omasta, samanseudun viasta, vaikkakin ihan erilaisesta...
Eli meillä startin ratas nousee hyvin, pyörittää aivan vinhasti, muttei starttaa. Moottori pyörii aivan kuin siinä ei olisi paineita, eli tosiaan vinhasti! Siis moottori pyörii startin voimalla aivan kuin olisi tulpat irti, vaikka tulpat on normaalisti kiinni. Väljä kone ja huonosti öljyä? Kyseessä 2 -tahtinen E50.
Ja näin käy ehkä joka kymmenennellä starttauskerralla, yleensä aina pyörittää muutaman sekunnin normaalisti ja siten kone hurisee - ja käy hyvin.
Mistä tuollainen voisi johtua?
- Samat on ongelmat
Täällä on samat ongelma
Kone on evinrude 85hv
Juu tilanne oli alkujaan tämä.
Käynnistäessä startti ei halunnut pyöriä kunnolla vaan tuntui että akut on loppu, no ostin toisen uuden akun ja koitin uudestaan no ihan saman homma, seuraavaksi revin startin irti ja vein mittaukseen no saatana sekin on ehjä.. no sit runnoin sen takasin ja putsasin liittimet ja samalla putsasin solenoidin liittimet oikein huolella ja taas käänsin konetta käyntiin ja vitut se käyntiin lähtenyt... hermostuksissa ränkkäsin virta-avainta ees taas ja yhtä äkkiä starttas ku viimistä päivää mut en ollut niin messissä että olisin konetta käyntiin saanut.. jolloin tajusin että akuissa ainakin on puhtia.. mutta missä tää vika on`??
Vene on ihana harrastus :)- <<<<<<<ei paha
Lähde akulta asti, ja uusi kaikki johdot, ja liittimet, startille, ja virtalukkoon asti ,ihan johdon mukaisesti, niin saat luotettavat t liitännät, ja ei tule trhia yllätyksiä sen jälkeen.
- Kesä vasta alussa
Hauskaa että, ketju kasvaa yhä. Mut vois stzekata ton avaimen pohjan yleensä ongelma on siellä jos ei tapahdu mitään ja välillä tapahtuu mut onhan toi startti väli pari vuotta aika pitkä. mut ei se mitään mullakin vene seisoo pukeilla trimmi ei pelitä ja just löysin startin vierestä musta laatikko ( CDI BOX )palanut 15A sulkee hain sitä päivän vikaa kun ei starttaa Eikä trimmi nouse mut muuten ajovalot ja pilssi kyllä toimii mut ihan kuin niillä tekis jotain kun ei edes veteen voi laskea per....le! veneily on hauskaa abico liittymillä kyhätty sähköt pitäis polttaa noi veneet jossa on toi teesse itse meininki. Saa korjailla toisten paskoja tekeleitä. Veneily on hauskaa PS. Vinkkejä otetaan vastaan jos jotain löytyis
- Samat on ongelma OLI
Meitsin ongelmat evikassa ratkes!!
Avasin startin ja se olikin niin paskanen ettei mitään järkeä!! ei saanut startinpohja kunnolla maata nyt pelaa.
Kalmerssilla ku käytin starttia niin sano että pelaa ihan normaalisti mut ku koneeseen laitto kiinni niin puhtiloppu.. ihan ku akuissa ei ois ollut virtaa.. no syy olikin ettei saanut RIITTÄVÄSTI MAATA mulkut otti viel rahaa siitä testauksesta.- JakeVator
Moottori on johnson gt 20hp vuosimallia 1998
Minulla startti toimii aluksi hyvin eli ongelma saattaa ilmaantua vaikka tunnin jälkeen, jonka jälkeen startti pyörittää, mutta ei nouse ylös. Sitten kun starttia kopauttaa se nousee taas nätistä ja käynnistää moottorin.
- johno30
Itsellä Johnson 30, sama "pata". Viime kesänä sama vaiva kuin sinulla, ostin uuden akunkin- tulos sama.
Vika paikallistui hapettuneisiin akkukaapeliliitoksiin. irti, putsaus ja kiinni...
toivottavasti on samasta asiasta kyse. - Ketuttaa
Osaako joku kertoa missä vika kun bensa ei mene pyttyyn asti? Kaasarit on kyllä täynnä mutta ei mene eteenpäin. Kyseessä evinrude 175 vm-90
- repes
pääsuuttimet tukossa. Osts kaasarin putsaus sprayta ja starttaa. Mikäli ei tepsi avaa kaasari ja putsaa kunnolla.
- yamahamään
Jatketaan vielä ketjua.
Eli koneeni on Yamaha 60 vuosimallia 1982 ja ongelmani , että startti pyörii välillä tyhjää. Siis startti nousee vauhtipyörälle saakka välillä, pyörähtää muutaman kerran ja sen jälkeen kuuluu koneesta vaan suhina, eikä startti pyöritä enää ollenkaan.
Välillä taas kun starttaat niin starttiratas ei nouse ollenkaan ja startti ikään kuin lyö tyhjää.
Missähän voisi olla vika ?
Akku on ladattu ja virtaa kyllä kulkee hyvin starttimoottorille saakka.. - Anonyymi
minkänlainen bensan syötö on 30 hv 2000 vuosimalli lähtee huonosti käyntiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156