Isopistooli

msifajfijafij

Moi!
Olen halukas aloittamaan kyseisen harrastuksen, aseita ei minulla ole vielä ollut.
Lajia harrastaisin luultavasti .357Magnumilla ja ampuisin sillä .38Specialeja. Revolveriksi joku S&W tai Ruger...
Ampumaseuraan aijon liittyä sittenkuin asiat alkavat selkiintymään.

Kysymyksiä liittyen isopistooli sääntöihin:
- Piipun maksimipituus?
- Muita huomioon otettavia sääntöjä aseen osia ja toimintoja koskien tarvitsen

Jos jollain olisi linkkiä laittaa isopistoolin sääntöihin, jotka koskevat asetta niin olisin kiitollinen!

Kiitos jo etukäteen!

10

6786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gägägägähä

      Säännöistä Ampumaurheiluliiton sivuilta:

      Aseen laukaisuvastus on 1,360 kg ja pistoolin tai revolverin kaliiperi on 7,62-9,65 mm.

      Kilpailu on kaksiosainen. Ensin ammutaan 30 laukausta ns. kouluammuntaa (kuusi viiden laukauksen sarjaa). Kuhunkin sarjaan on aikaa viisi minuuttia. Toisen osan nimi on kuvioammunta ja kv. kisoissa se suoritetaan useimmiten kouluosan jälkeisenä päivänä. Kuviossa ammutaan myös kuusi viiden laukauksen sarjaa. Kuvio-osalla ammutaan viiden laukauksen sarjoja ja taulu on näkyvissä kolmen sekunnin ajan kutakin laukausta kohti ja sitten piilossa seitsemän sekuntia. Ennen kumpaakin osaa voidaan ampua yksi viiden laukauksen koesarja.

      Aseen tulee sopia tarkistuslaatikkoon, jonka mitat ovat:pituus 30cm, leveys 15 cm ja korkeus 5 cm. Ase saa painaa enintään 1,4 kg.


      .... eli käytännössä 6" piippu sopii laatikkoon ja useimmat revolverit menee alle 1,4kg 6" piipulla. Parhaat revolverit on Manurhin ja S&W .32,
      .38 sopisi S&w M14 (käytettynä), uusista S&W M686.
      Rugereista en osaa sanoa kun en oo niitten kanssa pelannut mutta kisoissa en oo koskaan nähnyt yhtään, revolvereita joitain ja niista S&W suurin osa- manurhin ehkä parempi mutta kalliimpi.

      • msifajfijafij

        Kiitos tiedosta! Tuo S&W M686 kiinnostaa kovasti, ammuttuna tietenkin .38 Specialeja... kun kerta .357Magnumit ei käy. :D


      • Lupakansliasta
        msifajfijafij kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Tuo S&W M686 kiinnostaa kovasti, ammuttuna tietenkin .38 Specialeja... kun kerta .357Magnumit ei käy. :D

        Sinut nauretaan ulos lupakansliasta, jos noilla perusteilla ("Olen halukas aloittamaan kyseisen harrastuksen, aseita ei minulla ole vielä ollut" ) haet ensiaseeksi lupaa .357-magnumille isopistooliammuntaan. Kyseiseen aseeseen kyllä saa Suomessa luvan, mutta ei ensimmäiseksi aseeksi ja varsinkaan henkilö, jonka täytyy kysyä jopa isopistoolin sääntöjä netistä.

        Hae ensin lupaa kaliiperille .32, niin luvanhaku saattaa jopa onnistua jos luvanmyöntäjä on todella suopealla tuulella. Mitä suurimmalla varmuudella joudut kuitenkin aloittamaan pienoispistoolilla ja ampumaan ensin sillä vuoden. Kuten yhtenäistämisohjekin vaatii. Isopistoolia ei oikein pysty (kääntyvien taulujen takia) ampumaan kuin ampumaseurassa, joissa useimmissa pystyy harjoittelemaan seuran aseella. Pääset sillälailla ihan hyvin harrastuksen alkuun ja kokeneemmat ampujat opettavat sinulle lajin tekniikkaa. Aseena tietenkin ensin alkuun seuran omistama halpispienoispistooli, vaikkapa Ruger vähän paremmalla kahvalla.

        Kun olet vuoden ampunut ensin kakskakkosella ja toisen vuoden kolmekakkosella, ja pitänyt koko ajan muiden ampujien oikeaksi todistamaa ampumapäiväkirjaa sinulla on teoreettisesti jo saumat saada se .357 magnum, mikäli saat ampumaseuran tms. kirjoittamaan sinulle harrastustodistuksen. Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, että pystyt erittäin hyvin ja aukottomasti perustelemaan miksi kaikkein yleisin kaliiperi isotpistoolissa, eli .32, ei sinulle riittäisi.

        Mikäli olet ihan oikeasti kiinnostunut isopistooliammunnasta, ammu kolmekakkosella. Saat varmuudella hyviä ohjeita ampumaseurojen kokeneilta kilpa-ampujilta. Oikeasti: Et tarvitse .357-magnumia siihen hommaan. Ja sen tietävät lupien myöntäjätkin.

        Jotenkin kirjoituksestasi kuultaa läpi se, että et oikeasti ole kiinnostunut niinkään isopistoolista lajina, vaan sen varjolla hankkimaan .357-magnumin nice-to-have-aseeksi.


      • gägägägähä
        Lupakansliasta kirjoitti:

        Sinut nauretaan ulos lupakansliasta, jos noilla perusteilla ("Olen halukas aloittamaan kyseisen harrastuksen, aseita ei minulla ole vielä ollut" ) haet ensiaseeksi lupaa .357-magnumille isopistooliammuntaan. Kyseiseen aseeseen kyllä saa Suomessa luvan, mutta ei ensimmäiseksi aseeksi ja varsinkaan henkilö, jonka täytyy kysyä jopa isopistoolin sääntöjä netistä.

        Hae ensin lupaa kaliiperille .32, niin luvanhaku saattaa jopa onnistua jos luvanmyöntäjä on todella suopealla tuulella. Mitä suurimmalla varmuudella joudut kuitenkin aloittamaan pienoispistoolilla ja ampumaan ensin sillä vuoden. Kuten yhtenäistämisohjekin vaatii. Isopistoolia ei oikein pysty (kääntyvien taulujen takia) ampumaan kuin ampumaseurassa, joissa useimmissa pystyy harjoittelemaan seuran aseella. Pääset sillälailla ihan hyvin harrastuksen alkuun ja kokeneemmat ampujat opettavat sinulle lajin tekniikkaa. Aseena tietenkin ensin alkuun seuran omistama halpispienoispistooli, vaikkapa Ruger vähän paremmalla kahvalla.

        Kun olet vuoden ampunut ensin kakskakkosella ja toisen vuoden kolmekakkosella, ja pitänyt koko ajan muiden ampujien oikeaksi todistamaa ampumapäiväkirjaa sinulla on teoreettisesti jo saumat saada se .357 magnum, mikäli saat ampumaseuran tms. kirjoittamaan sinulle harrastustodistuksen. Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, että pystyt erittäin hyvin ja aukottomasti perustelemaan miksi kaikkein yleisin kaliiperi isotpistoolissa, eli .32, ei sinulle riittäisi.

        Mikäli olet ihan oikeasti kiinnostunut isopistooliammunnasta, ammu kolmekakkosella. Saat varmuudella hyviä ohjeita ampumaseurojen kokeneilta kilpa-ampujilta. Oikeasti: Et tarvitse .357-magnumia siihen hommaan. Ja sen tietävät lupien myöntäjätkin.

        Jotenkin kirjoituksestasi kuultaa läpi se, että et oikeasti ole kiinnostunut niinkään isopistoolista lajina, vaan sen varjolla hankkimaan .357-magnumin nice-to-have-aseeksi.

        ... toki on suositeltavaa lähteä liikkeeelle siitä että liityt ampumaseuraan ja sitä kautta tutustut eri lajeihin ja niiden aseisiin. Voi olla että se isopistooli ei heti nappaakaan, vaan on mielekkäämpää aloittaa jollain muulla. En silti pidä mitenkään mahdottomana että aloittaa ampumaharrastuksen .38 aseella, ei se ole aikuiselle mikään paha ammuttava. Kalliiksi se kyllä enemmän ampuvalle käy jos ei itse lataa patruunoita.

        Kilpailukäytössähän .32 pistoolit on kieltämättä kärkisijoilla, osasyynä pienempi rekyyli mutta myös se että ne ovat hyvin samanlaisia tai vaihtosarjalla jopa täysin samoja kuin vakiopistoolit joilla useimmat kilpa-ampujat myös paljon ampuvat.

        Jos nyt itse olisin hankkimassa ensimmäistä tarkkuusasetta, laittaisin kyllä etusijalle .38/357 revolverin ennen .32 isopistoolia. Syynä se että harrastan muutakin ammuntaa, johon revolveri sopii paremmin. .32 isopistooli olisi minulle käytännössä tyhjän panttina. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

        En lähtisi lyttäämään alkuperäistä kysyjää sen enempää tietämättä, voihan olla kyseessä amiksen egonkohotus tai ihan vilpitön kiinnostus yhdistettynä tiedonpuutteeseen. Molemmissa tapauksissa asia ratkeaa ottamalla yhteyttä seuraan ja tutustumalla asiaan paikan päällä. mahdollinen asennevika havaitaan ja homma loppuu siihen, tai sitten tietoa alkaa karttua ja harrastus pääsee hyvään alkuun, ehkä ensin lainavehkeillä, muiden ampujien avulla.


      • msifajfijafij
        gägägägähä kirjoitti:

        ... toki on suositeltavaa lähteä liikkeeelle siitä että liityt ampumaseuraan ja sitä kautta tutustut eri lajeihin ja niiden aseisiin. Voi olla että se isopistooli ei heti nappaakaan, vaan on mielekkäämpää aloittaa jollain muulla. En silti pidä mitenkään mahdottomana että aloittaa ampumaharrastuksen .38 aseella, ei se ole aikuiselle mikään paha ammuttava. Kalliiksi se kyllä enemmän ampuvalle käy jos ei itse lataa patruunoita.

        Kilpailukäytössähän .32 pistoolit on kieltämättä kärkisijoilla, osasyynä pienempi rekyyli mutta myös se että ne ovat hyvin samanlaisia tai vaihtosarjalla jopa täysin samoja kuin vakiopistoolit joilla useimmat kilpa-ampujat myös paljon ampuvat.

        Jos nyt itse olisin hankkimassa ensimmäistä tarkkuusasetta, laittaisin kyllä etusijalle .38/357 revolverin ennen .32 isopistoolia. Syynä se että harrastan muutakin ammuntaa, johon revolveri sopii paremmin. .32 isopistooli olisi minulle käytännössä tyhjän panttina. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

        En lähtisi lyttäämään alkuperäistä kysyjää sen enempää tietämättä, voihan olla kyseessä amiksen egonkohotus tai ihan vilpitön kiinnostus yhdistettynä tiedonpuutteeseen. Molemmissa tapauksissa asia ratkeaa ottamalla yhteyttä seuraan ja tutustumalla asiaan paikan päällä. mahdollinen asennevika havaitaan ja homma loppuu siihen, tai sitten tietoa alkaa karttua ja harrastus pääsee hyvään alkuun, ehkä ensin lainavehkeillä, muiden ampujien avulla.

        Olen kiinnostunut isopistoolista. .38 olisi muuten hyvä, mutta isopistooliin soveltuvia rekkuja ei valmisteta, tai ei ainakaan Smith&Wessonilta joten S&W:n mallistosta ainoa vaihtoehto olisi .357 Magnum ammuttuna .38 Specialeilla, tarkemmin M686.
        Ja S&W sen takia että laukaisu on vakionakin jo varsin hyvä.
        Pitääkin ottaa yhteyttä paikalliseen ampumaseuraan!


      • ammuskelija.
        Lupakansliasta kirjoitti:

        Sinut nauretaan ulos lupakansliasta, jos noilla perusteilla ("Olen halukas aloittamaan kyseisen harrastuksen, aseita ei minulla ole vielä ollut" ) haet ensiaseeksi lupaa .357-magnumille isopistooliammuntaan. Kyseiseen aseeseen kyllä saa Suomessa luvan, mutta ei ensimmäiseksi aseeksi ja varsinkaan henkilö, jonka täytyy kysyä jopa isopistoolin sääntöjä netistä.

        Hae ensin lupaa kaliiperille .32, niin luvanhaku saattaa jopa onnistua jos luvanmyöntäjä on todella suopealla tuulella. Mitä suurimmalla varmuudella joudut kuitenkin aloittamaan pienoispistoolilla ja ampumaan ensin sillä vuoden. Kuten yhtenäistämisohjekin vaatii. Isopistoolia ei oikein pysty (kääntyvien taulujen takia) ampumaan kuin ampumaseurassa, joissa useimmissa pystyy harjoittelemaan seuran aseella. Pääset sillälailla ihan hyvin harrastuksen alkuun ja kokeneemmat ampujat opettavat sinulle lajin tekniikkaa. Aseena tietenkin ensin alkuun seuran omistama halpispienoispistooli, vaikkapa Ruger vähän paremmalla kahvalla.

        Kun olet vuoden ampunut ensin kakskakkosella ja toisen vuoden kolmekakkosella, ja pitänyt koko ajan muiden ampujien oikeaksi todistamaa ampumapäiväkirjaa sinulla on teoreettisesti jo saumat saada se .357 magnum, mikäli saat ampumaseuran tms. kirjoittamaan sinulle harrastustodistuksen. Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, että pystyt erittäin hyvin ja aukottomasti perustelemaan miksi kaikkein yleisin kaliiperi isotpistoolissa, eli .32, ei sinulle riittäisi.

        Mikäli olet ihan oikeasti kiinnostunut isopistooliammunnasta, ammu kolmekakkosella. Saat varmuudella hyviä ohjeita ampumaseurojen kokeneilta kilpa-ampujilta. Oikeasti: Et tarvitse .357-magnumia siihen hommaan. Ja sen tietävät lupien myöntäjätkin.

        Jotenkin kirjoituksestasi kuultaa läpi se, että et oikeasti ole kiinnostunut niinkään isopistoolista lajina, vaan sen varjolla hankkimaan .357-magnumin nice-to-have-aseeksi.

        Ei yhtenäistämisohje vaadi alittamaan pienemmällä kaliberilla. Mitä tälläisen vaatimuslistan olet keksinyt.

        Yhtenäistämisohje on laadittu sitä varten, että kaikki luvanmyöntäjät myöntäisivät lupia samalla tavalla ja samoin perustein.

        Lupa on myönnettävä, jos hakija esittää hyväksyttävät perusteet ja on ominaisuuksiltaan sopiva. Mitään muuta ei vaadita.


      • Salainen_Agentti
        msifajfijafij kirjoitti:

        Olen kiinnostunut isopistoolista. .38 olisi muuten hyvä, mutta isopistooliin soveltuvia rekkuja ei valmisteta, tai ei ainakaan Smith&Wessonilta joten S&W:n mallistosta ainoa vaihtoehto olisi .357 Magnum ammuttuna .38 Specialeilla, tarkemmin M686.
        Ja S&W sen takia että laukaisu on vakionakin jo varsin hyvä.
        Pitääkin ottaa yhteyttä paikalliseen ampumaseuraan!

        Yksi keino perustella .357 .32:n sijaan olisi siluettiammunta tuon isopistoolin lisäksi. .357 mag on yleinen kaliiperi siluetissa, ja sen lisäksi ks. laji on oikeasti hauskaa.


      • Teoria ja käytäntö
        ammuskelija. kirjoitti:

        Ei yhtenäistämisohje vaadi alittamaan pienemmällä kaliberilla. Mitä tälläisen vaatimuslistan olet keksinyt.

        Yhtenäistämisohje on laadittu sitä varten, että kaikki luvanmyöntäjät myöntäisivät lupia samalla tavalla ja samoin perustein.

        Lupa on myönnettävä, jos hakija esittää hyväksyttävät perusteet ja on ominaisuuksiltaan sopiva. Mitään muuta ei vaadita.

        Teoria voi olla juuri tuo että jos aikeet ja aseen ominaisuudet täsmää, niin lupaan on perusteet, mutta vahvasti epäilen että tämän jatkuvan asehysterian keskellä ei viranomainen .357 magnumia myönnä ensiaseeksi sillä perusteella että "vakaa aikomukseni on ryhtyä aloittamaan isopistooliammuntaa jossakussa seurassa aivan lähiaikoina".

        Toinen ihan käytännön asia on se, että samoin kuin purjehtimaan oppii oikeasti kevyillä jollilla ja raasereilla eikä 36 jalkaisella Swanilla, niin pistooliammunnan oppii kyllä parhaiten (ja halvimmalla) pienoispistoolilla. Sitten kun osaa ampua voi siirtyä tukevimpiin pyssyihin.


      • John Wayne oli kova luu
        gägägägähä kirjoitti:

        ... toki on suositeltavaa lähteä liikkeeelle siitä että liityt ampumaseuraan ja sitä kautta tutustut eri lajeihin ja niiden aseisiin. Voi olla että se isopistooli ei heti nappaakaan, vaan on mielekkäämpää aloittaa jollain muulla. En silti pidä mitenkään mahdottomana että aloittaa ampumaharrastuksen .38 aseella, ei se ole aikuiselle mikään paha ammuttava. Kalliiksi se kyllä enemmän ampuvalle käy jos ei itse lataa patruunoita.

        Kilpailukäytössähän .32 pistoolit on kieltämättä kärkisijoilla, osasyynä pienempi rekyyli mutta myös se että ne ovat hyvin samanlaisia tai vaihtosarjalla jopa täysin samoja kuin vakiopistoolit joilla useimmat kilpa-ampujat myös paljon ampuvat.

        Jos nyt itse olisin hankkimassa ensimmäistä tarkkuusasetta, laittaisin kyllä etusijalle .38/357 revolverin ennen .32 isopistoolia. Syynä se että harrastan muutakin ammuntaa, johon revolveri sopii paremmin. .32 isopistooli olisi minulle käytännössä tyhjän panttina. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

        En lähtisi lyttäämään alkuperäistä kysyjää sen enempää tietämättä, voihan olla kyseessä amiksen egonkohotus tai ihan vilpitön kiinnostus yhdistettynä tiedonpuutteeseen. Molemmissa tapauksissa asia ratkeaa ottamalla yhteyttä seuraan ja tutustumalla asiaan paikan päällä. mahdollinen asennevika havaitaan ja homma loppuu siihen, tai sitten tietoa alkaa karttua ja harrastus pääsee hyvään alkuun, ehkä ensin lainavehkeillä, muiden ampujien avulla.

        "Jos nyt itse olisin hankkimassa ensimmäistä tarkkuusasetta, laittaisin kyllä etusijalle .38/357 revolverin ennen .32 isopistoolia."

        Sama täällä. Revolveri on yleiskäyttöisempi väline.

        Kolmekakkonen pistooli saattaisi sinänsä olla lähes ideaali isopistooli jos rahaa olisi rajattomasti ja jokaiseen tarpeeseen voisi hankkia ihanteellisen ratkaisun. Mutta reaalitodellisuudessa reukku on valintani.

        Reukku ei oma-alotteisesti sirottele patruunoiden hylsyjä ympäristöön. Reukku on myös miellyttävämpi ampua sikäli että aseen laukaiseminen vaatii erillisen virittämisliikkeen (tai päättäväisen vedon liipaisimesta).


    • syntynyt

      Viesti tulee todella myöhään, mutta jos on homma vielä kesken, niin.
      Ammun pienois- ja isopistoolia.
      .357 revolveri oli ennestään joten sillä oli hyvä kokeilla isopistoolia .38:lla.
      Nykyään präiskin pelkästään .22 ja isopistooli on jäänyt kaappiin. Ensinnäkin revolveri on todella kömpelö vehje, jos aidosti haluaa harrastaa. Kuvioammunnassa taulu on poissa 7s
      jona aikana pitää reukku virittää uudelleen
      ja se häiritsee ammuntaa. Jos taas pyöräytät
      rullaa liipasimella, niin tulos on sen mukainen.
      Taulut on näkyvissä 3s.
      pienois- ja isopistooliammunnassa ei sitten ole muuta eroa kuin panosten hinta ja isop. isompi ääni ja rekyyli. Mikäli haluat ruveta aidosti harrastamaan, niin osta pistooli.
      .22 on suotta aliarvostettu ase.
      Suosittelen sitä. Eri asia on sitten, jos muuten on miehekästä omistaa .357 mag

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe