Heippa!
Olen Lähihoitaja ja olen nyt jo n. neljän vuoden ajan tehnyt lastenhoitajan sijaisuuksia, sekä nähnyt monen moista tapaa toimia päiväkodissa.
Kysymykseni koskee LTO:n suunnitteluaikaa. Eräässä päiväkodissa lto:lla on talossa tapahtuvaa suunnitteluaikaa, mikä on mielestäni todella kummallista. Että kesken päivän opettaja lähtee suunnittelemaan toiseen huoeeseen ja kahdelle hoitajalle tai jopa yhdelle jää vähän yli 20 3-5 vuotiasta lasta. Olen aina ajatellut että suunnitteluaika tehdään sitten kotona ja juuri siksi opettajilla on lyhyempiä päiviä.
Toinen esimerkki toisesta päiväkodista: Siellä opettaja on omistautunut työlleen ja on koko ajan lasten kanssa koko päivän ja suunnittelee sitten kotona ei työaikanaan...mikä onkin toiminut todella hyvin. Mielestäni tärkeää on että antaa kaiken ajan työssään juuri lapsille.
Eli miten sen suunnitteluajan kuuluisi oikeasti mennä??
Toinen mietteeni on sellainen toimintatapa eräässä päiväkodissa mikä on ollut todella rasittavaa, mutta sijaiseni en ole viitsinyt puuttua asiaan:
Ryhmässä on enimmillään n.23 3-5 vuotiasta lasta. Päiväunille menee yksi henkilö lukemaan unisatua ja yrittää sitten siinä ohessa komentaa 20:tä lasta päätä tyynyyn, sillä välin kaksi muuta ryhmässä olevaa aikuista menee mitään tekemättä vain kahvihuoneeseen ja yhden ihmisen on pärjättävä tämän lapsiryhmän kanssa nukutuksessa. Hassua sinänsä että tällaista voi olla, jos ei mitään muuta tekemistä ole niin miksi ei voisi tulla edes hetkeksi silittelemään ja nukuttamaan lapsia kun toinen lukee satua....mielipiteitänne!
LTO:n suunnitteluaika...
12
3645
Vastaukset
- olin töissä
Turun päiväkodissa ja siellä kaikki hoitajat ja harjoittelijat olivat nukuttamassa lapsia. Yksi luki satua ja muut peittelivät ja silittelivät lapsia. Lapset nukahtivat aika nopeaan ja sen jälkeen yksi jäi lasten kanssa ja muut pääsivät kahville. Toimi hyvin, suosittelen. Alussa minut kyllä yritettiin jättää lasten kanssa keskenään, mutta en suostunut moiseen. Kun käytäntöä muutettin yllä kertomalleni tavalle, kaikki olivat tyytyväisiä.
- näin meillä
Olen ollut nyt kymmenen vuotta tällä alalla ja ollut useassa päiväkodissa pidempään töissä. Niissä taloissa missä lto tekee suunnittelut työajan jälkeen kotona, heillä on lyhyempi työaika mutta niissä taloissa missä lto hoitaa suunnittelun työajalla (käytännössä nukkari aikana), heillä on sama työaika kun lastenhoitajilla. Tuo jälkimmäinen vaihtoehto on käytössä nykyisessä työpaikassani ja toiminut erittäin hyvin. Kyllä normaaleissa olosuhteissa nukkari aikana pystyy suunnittelemaan ilman että se kuormittaa kovasti meitä lastenhoitajia ja onhan se lto:llekkin mukava kun saa suunnnitella siellä missä kaikki materiaalit ovat. Eihän se lto:n suunnitteluaika edes tarkoita pelkkää toiminnan suunnittelua, meillä ainakin viikkopalaverissa yhdessä päätetään että mitä tehdään, milloin ja kuka hoitaa. Meillä myös me lastenhoitajat suunnittelemme toimintaa esim. askateluja, jumppia, retkiä yms ja teemme sen työaikana.
Itse olen kokenut hankalampana sen että lto on tehnyt 7h päivää jolloin hän lähtee tai tulee myöhemmin töihin eli iltapv tai aamupv on tehty "vajaalla" miehityksellä. Meillä nukutetaan lapset yhdessä ja sitä mukaa kun lapsia nukahtaa niin aikuiset voivat poistua nukkarista. Jos on lto:n suunnittelu päivä niin hän lähtee tietysti ensin ja sitten me hoitajat päästämme toisiamme kahville ja muihin töihin. Kun meidän talossa vastuuta on jaettu tasaisesti lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille niin kaikille suodaan vuorostaan aikaa tehdä niitä "muita" töitä.
Joskus jos on henkilökuntaa paljon poissa niin tietysti niitä "muita" töitä ei tee kukaan vaan huolehditaan siitä että lapset tulevat hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla. Toisaalta joskun on päiviä kun lapsia sattuu olemaan paljon pois niin annamme lto:lle mahdollisuuden olla suunnittelemassa useita tunteja kerrallaan ja hoidamme ryhmää lastenhoitajien kesken.
Eihän se suunnittelu aika ole mitään muuta kun järjestely kysymys.
- Lukko
Meillä on paikallislehdessä ollut jonkun LH-sijaisen juttu lähes samasta aiheesta. Missä opet luuraa kaiken aikaan? Miksi 40min.per päivä kotona oleva suunnitteluaika ei riitä, vaan työaikanakin pitää olla suunnittelemassa.
Viimein joku LTO vastasi, mutta itsekkin ihmettelin vastausta. Siinä hän vaan ylisti yliopistotasoista koulutustaan.
Onneksi joku ÄITI laittoi palautetta ja ihmetteli, miksi lastenhoidosta on tehty niin FIKSUA, kun hänelle riittäisi että 1-5 vuotiaille lapsille olisi vaan ne aikuiset läsnä. Turhaan sellaiset yliopistotasoiset suunitelmat. Hän myös ihmetteli, eikö LTO:lle jää vuosien saatossa mitään takataskuun, vaan aina on suuniteltava uudestaan?
En itse ole mikään hoitaja tai opettaja, mutta äiti ja kovia loukkauksia saanut lastentarha opettajilta, mutta onneksi on ollut ihan ihaniakin opettajia lapsillani. Mutta ei sellaisia asiattomia huomautuksia silti unohda, etenkin kun sellainen paremmin koulutettu niitä ylimielisesti laukoo
...Ja kun ne aina muistaa kertoa: Minä olen lastentarhaopettaja se ja se.
Hitot minä titteleistä! - meikä vaan
Meillä on ryhmässä 21 4-5 vuotiasta lasta. Nukkariin menee vain yksi aikuinen. Näin koska meistä se toimii parhaiten. Alku syksystä kokeilimme, että oli kaksi siellä nukkarissa, niin ei ne lapset sen nopeammin nukahtaneet, kuin jos on yksi. Näin kahdella työntekijällä on aikaa suunnitella toimintaa tai laittaa kuvia kasvunkansioon. Ja välillä aamuvuorolainen lähtee kotiin nukkariaikana. Meillä pienten ryhmissä on kyllä kolme aikuista/nukkari. Isoilla vain yksi. Eikä ole ollut valittamista.
- naristaan
Hoitakaa lapsenne kotona tai viekää naapurin tädille hoitoon jos hän kerran pystyy tarjoamaan yhtä laadukasta varhaiskasvatusta kun kasvatustieteiden kandi tai maisteri. Sitten ihmetellään miksi ltoista on pulaa eikä kukaan halua jäädä kentälle töihin. Mistään ei saa arvostusta, ei edes näköjään lasten vanhemmilta joiden luulisi nimenomaan haluavan lapselle mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Paskaa tulee vaan niskaan. Onneksi on sentään ne lapset.
Miksi teidän mielestänne on kummallista, että kaikki toiminta on suunniteltava? Kyllä tietysti improvisoidakin voi ja touhuta lasten kanssa vaan sen touhuamisen ilosta. Lastentarhanopettajan tehtävä on kuitenkin suunnitella toiminta niin, etää hän huomioi myös lasten kehitystason ja heidän tarpeensa. Myös yksilötasolla. Toiminnalle on luotava selkeät tavoitteet, ettei se ole vaan touhuamista vaan lapset todella saavat sitä kasvatusta.
Suunnittelu on toki järjestettävä niin että lapset eivät siitä kärsi, mutta kuten työehtosopimuksessakin lukee, se on oltava eikä sitä saa väheksyä. Siihen kuuluu myös paperityöt(jokaisen lapsen yksilölliset suunnitelmat, keskustelut ym).
Minusta se että on todella suunnitellut toiminnan hyvin on sitä, että omistautuu työlleen, ei se, että on koko ajan lasten kanssa ja ilmaisiksi rupee kotona suunnittelemaan. Silloin tuloksena on burnout.
Minusta kuulostaa ihan normaalilta myös tuo teidän nukkari-toiminta. Meillä ainakin nukkari aika on sitä milloin pystyy tehdä paperitöitä ja hakea materiaaleja ja suunnitella sekä myöskin käydä kahvilla. JOs koet, että sinun on vaikea hallita lapsiryhmää nukkarissa niin kiinnittäkää ensimmäiseksi huomiota siihen nukkarii menoon. Rauhoittakaa tilanne jo siinä vaiheessa. Muutama lapsi kerrallaan nukkariin ja peittelet heitä sitä mukaan. Sinun on oltava aikuinen ja oltava sen verran auktorieteettia ettet joudu jatkuvasti komentamaan, vaan lapset tietävät miten nukkairssa käyttäydytään. ELi pelisäännöt selväksi. Eri asia on jos ryhmässä on paljon esim. erityislapsia jotka eivät vain kykene olemaan hiljaa ja paikallaan.- ryhmän mukaan
Sen olen huomannut että jokaisessa talossa on omat tottumuksensa ja tavat. Minusta on turha syyllistää jostakin nukkumaan menosta että "on oltava auktoriteettiä" tms. Joskus on sellainen ryhmä jossa voi hyvinkin olla yksin nukkarissa mutta samassa talossa voi taas syksyllä olla sellainen ryhmä että nukkarissa ei todellakaan pärjää yksin. Se ei liity minusta mitenkään työntekijöiden epäpätevyyteen vaan ryhmän koostumukseen. Jos ryhmässä melkein puolet lapsista eivät puhu tai ymmärrä sanaakaan suomea eivätkä ole ikinä ennen olleet päiväkoti ympäristössä niin tietenkin heidän on vaikea rauhoittua sänkyyn.
Minusta on täysin naurettavaa ruveta ihmettelemään että miksi sitä suunnittelua täytyy piitää! Siihen on syynsä että sellaisesta asiasta on tehty mainita ihan tyäehtosopimukseen! Itse olen lastenhoitaja ja kyllä se joskus kieltämättä harmittaa että aina korostetaan lastentarhanopettajan oikeutta suunnitteluun, tämä siksi että ainakin meillä on paperitöitä jaettu myös lastenhoitajille. Myös suunnittelu vastuu on jaettu tasan koko tiimin kesken. Keväisin ja syksyisin suunnitellaan tulevan kauden toiminnan pääpiirteet joiden mukaan sitten tiimipalaverissa viikottain suunnitellaan tekemistä. Eli käytännössä katsottuna tuohon toiminnan suunnitteluun ei meillä ainakaan lto käytä sen enempää aikaa kun me lastenhoitajatkaan mutta silti itse saa lähes rukoilla että saisi joskus tehdä suunnittelun rauhassa poissa lapsiryhmästä.
Meilläkin suunnittelut ja palaverit hoidetaan nukkari aikana vaikka aluksi kaikki aikuiset ovatkin nukkarissa. - sitäkin on...
Tässä kyseisessä ryhmässä on ainakin kolme lasta jotka ovat selvästi erityislapsia ja rauhoittuminen on todella vaikeaa...ja kyllä olen käyttänyt monta toimintatapaa, mutta silti parin lapsen on vaikea rauhoittua(juuri sitä yksi kerrallaan nukkariin ja peittely). Välillä vain tuntuu siltä ettei ihmiset viitsi tehdä töitään..kerrankin lto meni suuren lapsiryhmän kanssa nukkariin ja me vaan sitten toisen hoitajan kanssa mietittiin mitähän sitä oikein tekisi, mikä estää olemasta lasten kanssa??
Mutta tällainen toimintatapa heillä on, eikä siihen ole nokan koputtamista. En menisi sanomaan etteikö minulla olisi pätevyyttä ja auktoriteettia...mutta ei se sijaisuuksien tekeminen niin helppoa ole. Kun vaihtuu paikat ja lapset ovat taas ihmeissään kukas tuo on...yritä siinä sitten erityislapsia saada rauhoittuun mitkä juuri eniten asiaan reagoivat. On tullut monia ryhmiä eteen, missä on erityislapsia...mutta ei minkäänlaista yksilö hoitoa sellaiselle lapselle. Onneksi minulla kohta alkaa vakityö..missä on otettu nyt huomioon pienryhmien tärkeys ja yksilöllinen hoito ja huomioiminen... - vierasta ihmistä
sitäkin on... kirjoitti:
Tässä kyseisessä ryhmässä on ainakin kolme lasta jotka ovat selvästi erityislapsia ja rauhoittuminen on todella vaikeaa...ja kyllä olen käyttänyt monta toimintatapaa, mutta silti parin lapsen on vaikea rauhoittua(juuri sitä yksi kerrallaan nukkariin ja peittely). Välillä vain tuntuu siltä ettei ihmiset viitsi tehdä töitään..kerrankin lto meni suuren lapsiryhmän kanssa nukkariin ja me vaan sitten toisen hoitajan kanssa mietittiin mitähän sitä oikein tekisi, mikä estää olemasta lasten kanssa??
Mutta tällainen toimintatapa heillä on, eikä siihen ole nokan koputtamista. En menisi sanomaan etteikö minulla olisi pätevyyttä ja auktoriteettia...mutta ei se sijaisuuksien tekeminen niin helppoa ole. Kun vaihtuu paikat ja lapset ovat taas ihmeissään kukas tuo on...yritä siinä sitten erityislapsia saada rauhoittuun mitkä juuri eniten asiaan reagoivat. On tullut monia ryhmiä eteen, missä on erityislapsia...mutta ei minkäänlaista yksilö hoitoa sellaiselle lapselle. Onneksi minulla kohta alkaa vakityö..missä on otettu nyt huomioon pienryhmien tärkeys ja yksilöllinen hoito ja huomioiminen...jos suinkin mahdollista, penskathan ottaa siitä kaiken lystin irti, ne kyllä sen tempun osaa!
Varsinkin jos on kokematon, ei saa kyl kuria sinne! Nukkuminen on "intiimiä" pitäs olla tuttu ihminen! - löytyy
vierasta ihmistä kirjoitti:
jos suinkin mahdollista, penskathan ottaa siitä kaiken lystin irti, ne kyllä sen tempun osaa!
Varsinkin jos on kokematon, ei saa kyl kuria sinne! Nukkuminen on "intiimiä" pitäs olla tuttu ihminen!niin kyllähän tuota kokemusta on kertynyt..mutta silti se on rasittavaa kun on yleensä vain viikon tai päivän pari yhdessä paikkaa..niin lapset kokeilee aina...ja sitten kun sen luottamuksen kasvaminen alkais..niin taas vaihdan paikkaa.
- nukkumatti
Kun tarpeeksi kova kuri on ei lapset uskalla mekkaloida vaan nukkuu.
- nukkarissakin
nukkumatti kirjoitti:
Kun tarpeeksi kova kuri on ei lapset uskalla mekkaloida vaan nukkuu.
olen myös huomannut että jos nukkarissa on useampi ihminen, saattavat lapset käydä seurailemaan tarkemmmin heidän touhujaan, ja heti jos ovi käy(jos joku poistuu kun on tarpeeksi nukahtaneita) päitä nousee ja joku kysyy "kuka meni?". ymmärrän kyllä että pienten puolella nukuttajia ja silittäjiä tarvitaan, mutta isoilla minusta on tärkeämää että nukkari on rauhallinen. ovi ei käy turhaan ja aikuinen on rauhallinen ja keskittyy lapsiin!
olan huomannut että nukkariin ei pidä varata mitään muista paperitöitä tai muita sellaisia, sillä lapset kyllä havaistevat jos aikuinen ei keskity heihin. poikkeuksena tietysti pienten puoli silloin, kun kaikki nukkuvat.
toki isojenpuolellakin, jos on rauhattomia lapsia, saattaa olla eduksi että nukkarissa on kaksi aikuista, toinen keskittyy lukemiseen ja yleiseen rauhallisuuteen, toinen keskittyy rauhattomaan lapseen, joka tarvitsee oman aikuisen vierelleen.
ja on myös hyvä että nukkarin ulkopuolella on joku valmiina, jos jollain tulee vaikka pissihätä.
- vuorohoitaja
ei ole missään työ-ja virkaehtosopimuksessa määritelty tehtäväksi kotona. Myös lto:n viikkotyöaika on 38h15min, mutta joissakin paikoissa se 3h15min on sovittu tehtäväksi kotona, jolloin vastaavasti työmaalla vietetty aika on lyhyempi.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että suunnittelun voisi hyvinkin tehdä työmaalla, jolloin henkilökuntaa olisi töissä pidemmän aikaa. Nyt opet lähtevät meillä esim klo 15.00, jolloin hoitaja jää lasten kanssa yksin. Pue siinä sitten lapset yksinäsi ulos talvella tai kurahousuaikaan...
Esimerkiksi lasten päiväuniaikaan on yleensä mahdollisuus suunnitella, jos vaikka henkilökunta sopii niin, että ope ei mene nukuttamaan lapsia.
Suunnittelun sijoittaminen työpaikalla tehtäväksi on vain järjestelykysymys, eli ei ole pakko lähteä suunnittelemaan juuri silloin, kun toiminta on aktiivisimmillaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 291215
- 261151