Kova aaltomainen ylävatsakipu

Muilla?

Hei. Onko muilla ollut ikinä tällaista:yöllä herättävä, äkillisesti alkava, aaltomainen, kouristava ylävatsakipu? Aivan kuin sappikivut mutta keskellä ylävatsaa (itselläni sappi leikattu -88). Kestää esim. 5 minuuttia, lientyy vähäksi aikaa ja alkaa taas. Aivan kamalaa...mistä voi johtua?
t. nainen vm-62

5

3554

Vastaukset

• ... ovat minulla! Jännää, että kuvailit ne aivan kirjaimellisesti samalla tavalla, kuin itsekin olisin tehnyt. Viime yö oli taas yhtä helvettiä noitten kipujen kanssa. Varsinaisesti en tiedä, että mistä ne johtuu, mutta kaiketi vatsan ärsytyksestä. Jos olet syönyt rasvaisia / grillattuja / mausteisia ruokia, juonut alkoholia reilummasti, tupakoinut, juonut paljon kahvia, syönyt esim. sipulia reilummasti, niin ne voivat käsittääkseni laukaista nuo oireet. Vatsansuojalääke, esim. Antepsin auttaa ainakin minulla. Kerro ihmeessä, jos olet saanut asiasta tarkempaa tietoa tai jos olet vaikka käynyt lääkärissä ja saanut diagnoosin.

• Oisko kellään tarkempaa tietoa mistä johtuu? Itselläni oli monta kk sitten toinen ja viimeyönä toinen. Omalla kohdalla saattaa johtua kovat ylävatsa krampit liiasta syönnistä kesken laihdutuksen kun on tottunut vähempään ruokaan. Hetken kärvisteltyäni hain buranan joka ilmeisesti auttoi koska nukahdin. Kivut tosiaan sellaisia todella kovia aaltoilevia kramppimaisia ylävatsakipuja.

• Närästysoireksi ainnakin minulla lääkäri sanoi. Tai ehkä paremmin närästyksen jälkeisiksi oireiksi. Esimerkiksi yöllä on närästänyt ja kun siihen ei ole herännyt, väkevät mahahapot ovat korventaneet ruokatorven rikki joka aiheuttaa kivut. Minulla oireet helpotti litalgin nimisellä lääkkellä, joka vähentää mahan kouristelua, ja sain myös mahahappopumpun salpaaja lääkkeitä, joittenka pitäisi vähentää närästystä.

Ihan samanlaiset oireet olivat minullakin, kun makailin päivän ensiavun tarkkailuhuoneessa. Buranaa en suosittele kun se rasittaa mahaa entistä enemmän.

• Ihan samanlaisia, ja kovia sellaisia kipuaaltoja oli itselläkin viimekevään ajan, epäili lääkäri ensin sappikiviä, kun ei löytynyt niin vatsahaavaa. Kramppeihin auttoi viimein juuri Litalgin.
      Lisäksi söin somacia monta kuukautta.

Nyt tilanne rauhoittunut, mutta vahvasti maustettuja en uskalla kokeilla.

• Sama juttu viime yönä, ylävatsakipu kauhea, todettu jo kyllä palleatyrä, mutta ei hoitoa. Harmi, että Litalgin-tabletit jossain, enkä siihen hätään niitä löytänyt. Muutenkaan en voi syödä mausteisia ruokia, enkä nytkään. Lisäksi alan öisin yskiä kuivaa yskää monta kertaa. Huh, huh...

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vaarallinen neuvo kansalle

Hätkähdyttävä tieto marjastajille: Jopa yli puolet yksityisteiden rajoitusmerkeistä laittomia – Asiantuntija: "Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa" Ra
      Maailman menoa
      333
      6278
    2. Martinan kunnioitus muita kohtaan?

Astuu kirkkoon rinnat paljaana . Just ja just peittää nännit. Hirveä myötähäpeä- kuka oikeesti kehtaa muutakuin Martina? Liian lyhyt hame! Ollaan k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      374
      3579
    3. Vihreiltä selvä viesti,jos emme saa ilmastotavotteita

läpi lähdemme tästä hallituksesta. Ja tämä tule tapahtumaan aivan varmasti koska meillä ei ole varaa toteuttaa vihreiden toivomuslista. Nyt pitäisi al
      Perussuomalaiset
      155
      3109
    4. Onko taas Stefulla ja Sofialle tilanne päällä?

Eilen niin iloisesti kilisteltiin laseja ja tänään ei kumpaakaan näy instassa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1494