Painoarvio + iso vauva tulossa?

rv 37+2

Olin tänään vauvan painoarvioissa, rv 37 2.
Painoarvio oli nyt 3800g!! Alkoi pelottamaan, että jos tässä sinne 40 viikolle mennään (tai vaikka yli),niin kuinka suurta vauvaa tässä saakaan oikein punnata... :( Lääkäri vain sanoi, että onneksi lantio on hyvä. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Kuinka suuri vauva sitten on syntyessään ollut? Miten synnytys mennyt, ja millä viikolla syntynyt? Jakakaa kokemuksia.

11

3938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

Saanko kysyä että paljonko sinulla oli viimeisin neuvolan sf-mitta? Kun minulla viimeksi 40 ja kanssa ylimääräiseen ultraan menossa tällä viikolla... samat viikot kuin sinulla.

• painoarvio

oikein tehdään? Kätilö käsikopelolla vai ultrassa?

• 4:n mamma

Mulla eka lapsi arvioitiin ultrassa MONEEN kertaan noin 2,5 kiloiseksi ja viel tytöksi,mutta sieltä tulikin yli neljäkiloinen poika,että tällästä!!!

• vähän järkyttynyt

Kävin juuri loppuraskauden ultrassa eli synnytys on jo ovella. Olin vähän järkyttynyt, kun lapseni arvioitiin todella pieneksi, vain 2,6 kg painavaksi. Me vanhemmat olemme ihan normaalikokoisia, minä tosin mikään valtavan pitkä.

Millä viikoilla sait lopullisen arvion (sen väärin menneen) lapsesi painosta? Kävikö lapsesi arvioinnissa siis siten, että jokin/jotkin luiden mitat oli ultrassa mitattu väärin, jonka perusteella paino arvioitiin väärin?

Olen kiitollinen, jos vastaat. Olen todellakin omasta ultrakokemuksesta järkyttynyt. Raskaus on sujunut moitteettomasti ja juuri nyt ennen h-hetkeä ultraava lääkäri sanoi, että sikiön reisiluu on poikkeuksellisen lyhyt, mikä saattaa kertoa kromosomipoikkeavuudesta. Kaikki muu oli kunnossam, mutta tuon kromosomipoikkeavuuden mainitseminen tuli kyllä järkytyksenä.

Asia ahdistaa todellakin ja yritän vain uskotella itselleni, että näin loppumetreillä ultratessa sikiö on jo niin suuri, että sen kokoa on vaikea mitata. Toivon siis sydämestäni mittausvirhettä.

• 4:n mamma
        vähän järkyttynyt kirjoitti:

Kävin juuri loppuraskauden ultrassa eli synnytys on jo ovella. Olin vähän järkyttynyt, kun lapseni arvioitiin todella pieneksi, vain 2,6 kg painavaksi. Me vanhemmat olemme ihan normaalikokoisia, minä tosin mikään valtavan pitkä.

Millä viikoilla sait lopullisen arvion (sen väärin menneen) lapsesi painosta? Kävikö lapsesi arvioinnissa siis siten, että jokin/jotkin luiden mitat oli ultrassa mitattu väärin, jonka perusteella paino arvioitiin väärin?

Olen kiitollinen, jos vastaat. Olen todellakin omasta ultrakokemuksesta järkyttynyt. Raskaus on sujunut moitteettomasti ja juuri nyt ennen h-hetkeä ultraava lääkäri sanoi, että sikiön reisiluu on poikkeuksellisen lyhyt, mikä saattaa kertoa kromosomipoikkeavuudesta. Kaikki muu oli kunnossam, mutta tuon kromosomipoikkeavuuden mainitseminen tuli kyllä järkytyksenä.

Asia ahdistaa todellakin ja yritän vain uskotella itselleni, että näin loppumetreillä ultratessa sikiö on jo niin suuri, että sen kokoa on vaikea mitata. Toivon siis sydämestäni mittausvirhettä.

Viikolla 40 2 sanottiin että KORKEINTAAN 2,5 kiloinen TYTTÖ!!En muista oliko sääriluun mitasta vai mistä päätelty.Kävin silloin raskaus aikana usealla lääkärillä ja terveyden hoitajalla,eikä kukaan huomannut "käsikopelolla" että lapsi olisi niin suuri.Minä olen ainakin huomannut sen että on lääkäristäkin kiinni kuinka hyvin "lukee" ultraa.Otappa selvää miten muilla on käynyt vastaavanlaisessa tilanteessa,onko lapsi ollut normaali ym.?! Eikä se 2,6kg nyt niin kauhean pieni ole:)

• koitan relata
        4:n mamma kirjoitti:

Viikolla 40 2 sanottiin että KORKEINTAAN 2,5 kiloinen TYTTÖ!!En muista oliko sääriluun mitasta vai mistä päätelty.Kävin silloin raskaus aikana usealla lääkärillä ja terveyden hoitajalla,eikä kukaan huomannut "käsikopelolla" että lapsi olisi niin suuri.Minä olen ainakin huomannut sen että on lääkäristäkin kiinni kuinka hyvin "lukee" ultraa.Otappa selvää miten muilla on käynyt vastaavanlaisessa tilanteessa,onko lapsi ollut normaali ym.?! Eikä se 2,6kg nyt niin kauhean pieni ole:)

Kiitos tosiaankin vastauksestasi. Yritän unohtaa ultranneen lääkärin sanat kromosomipoikkeavuuden mahdollisuudesta. Välillä onnistun paremmin, välillä huonommin. Allottaista on...

Minulla lääkäri ei sitten edes käsikopelolla koittanut vauvan kokoa. Luin juuri joltain viralliseslta sivustolta, että mitä pidemmällä raskaus on, sitä vaikeampaa on jostain yksittäisestä luusta mennä päättelemään mitään.

Raskauteni on jo niin loppumetreillä, etten joudu jännittämään kauan. Laskettu aika on tällä viikolla, joten eiköhän lapsikin synnyt ainakin lähiviikkoina. Pian siis nähdään, miten lääkärin mittaukset ja arviot menivät. Toivon parasta!

Kiitos sinulle kuitenkin vastauksestasi. Se helpotti oloani ja valoi minuun taas uskoa, että saattavat ne ammattilaisetkin erehtyä. Sinulla arviot menivät ainakin täysin pieleen - toivottavasti niin on minunkin kohdallani. Niin, ja ei kai se 2,6kg ihan hirvittävän pieni ole. En ole sellaista vaan koskaan pidellyt.

• meni hyvin...

esikoisen viimeisessä neuvolassa painoarvio käsituntumalla oli reilu 3,5kg.Synnärille kun mentiin muutaman päivän jälkeen synnyttään niin vielä salissa kätilö kokeili ja sanoi että sellanen 3,7kg olis tulossa.Synnytys kesti 12,5h,ponnistus 14min. ja pari pikku tikkiä.Yllätys oli melkoinen kun tyttö syntyi,kätilöt huusivat että nyt meni 4kg rikki,tuokaa uusi puntari!tosiaan meidän huoneessa oleva puntari oli vain 4kg asti...:)puntari vaihdettiin ja tyttö painoi 4315g. Kakkonen painoi syntyessään 4100g, synnytys puolet lyhyempi ja ponnistus 3min, ei tikkejä. Toi on tosi yleinen luulo et kun tulee iso vauva myös alapää hajoo siinä ja synnytys kestää pitkään ja on vaikea...näin ei mulla ollut, synnytykset oli helppoja.Niin ja esikoinen oli 12 pvä yli la:n ja kakkonen synty just la:na :)

• ...

Mulle tehtiin painoarvio myös rv 37 2 ja se oli 3636g ja lääkäri totesi että syntymäpaino tulee olemaan siinä 4-4,2kg.Nyt menossa 40 5 ja alkaa kyllä pelottaa pikkasen et miten isoksi on ehtinyt vauva kasvaa tai vielä kasvaa kun synnytyksestä ei merkkiäkään...ja tää on mun neljäs lapsi jo.

• sandariini

Viikolla 36 tasan, vauvan painoksi arvioitiin 3600g tasan (: Pelotti kyllä!
        Poika syntyi laskettuna päivänä 4080g painoisena!

• didi74

Neuvolan täti sanoi, että iso on tulossa, että älä suostu lähtemään mammapolilta, ennen kuin asia on tutkittu. Röntgenissä selvisi, että pää ei mahdu edes laskeutumaan. Hoitava lääkäri määräsi sitten seuraavalle päivälle sektion. Päänympärys lienee kuitenkin se määräävämpi tekijä. Poika oli 54 cm, 4390g ja pää 37cm. Lantioni on myös aika ahdas. Nyt odotan toista lasta ja huolestuttaa miten tällä kertaa asiat etenevät.

• Kaksosia odottava

painoarvio viikoilla 37 3 oli 3800g. Raskausdiabeteksen ja vauvan arvioidun ison koon vuoksi menin käynnistykseen (pilleri), kun viikkoja oli 38 1. Käynnistely kesti 3 päivää ja 3 päivän jälkeen yöllä meni lapsivedet. Lapsi syntyi siis viikoilla 38 4 ja painoi 3730g. Pituutta oli 52 cm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      184
      5052
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      24
      4453
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      257
      3034
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2922
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27