Kourukirves vai telso?

V-mies

Kumpi on parempi käyttää. En haluaisi veistää hirsiin V-muotoista rakoa, vaan pienemmän pyöreäpohjaisen.

Hirsikurssilla tehtiin vain tuota V-mallia.

8

5508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulussa

moottorisahalla pyöreäpohjaista varausta. Kirveellähän on komiaa tehdä, mutta itse tekisin moottorisahalla. Ensin tehdään v-uraa vähän ja loppu tehdään laipan kärjellä.

• telsolla paikat kipeeks

ja kourukirveellä ranteet. ennen oli miehet rautaa nyt piäsöö sairaseläkkeelle. moottorisahalla, KOPIOKAMPA on paras työkalu hankinta niin saat varauksen niinku pitääkin, jotkut hurjat käyttää erikoisketjua tähän hommaan mallia purupiikkejä matalaksi

tämmöistä olen kuullut, voi olla mutuakin.
      ;)

• Veistäjä

Varausten tekoon paras vehje on kourukirves.
      Moottorisahalla sahataan varausviivaa pitkin noin
      kahden tai kolmen sentin syvyinen sahaus, riippuen hirren ja varauksen leveydestä, sahaus siis vinoittain sisäänpäin jonka jälkeen sahauksien väli sahataan noin kolmenkymmenen sentin mittaisiksi palikoiksi ja lyödään kourukirveellä palikat pois.
      Varauksen pohjasta tulee näin pyöreähkö ei
      v-mallinen ja rakennus laskeutuukin näin hieman vähemmän.

• tapio1234

Varauksen viimeistely..eikö löydy sähköhöylää,jolla saa varauksen pohjan
      pyöreäksi (varauksen muotoinen terä ja höylän pohja jolla työnnetään varausta pitkin)..
      Meinaan että bensiiniä palaa sahatessa paljon.

• ffssffs
      • Telso

Varauksen merkk. jälkeen selkään viilto m.sahalla pitkittäin, poikittain muutaman kymmenen sentin välein katkot, hirsi pukin päälle kallelleen ja milli pari viivaa näkyviin (v). Lopuksi telsolla vain viimeistely.

Kourukirves on pakissa mutta käyttämättömänä, niin paljon parempi telso on. Erittäin suurella prosentilla veistäjät "fuskaa" ja tekee varauksen kokonaan moottorisahalla. Nopeasti repimällä mutta..nopeasti.

Jos bensan palaminen on ongelma, lienee sama tilata rautakaupasta kevythirsirakennus?

• kas,
        Telso kirjoitti:

Varauksen merkk. jälkeen selkään viilto m.sahalla pitkittäin, poikittain muutaman kymmenen sentin välein katkot, hirsi pukin päälle kallelleen ja milli pari viivaa näkyviin (v). Lopuksi telsolla vain viimeistely.

Kourukirves on pakissa mutta käyttämättömänä, niin paljon parempi telso on. Erittäin suurella prosentilla veistäjät "fuskaa" ja tekee varauksen kokonaan moottorisahalla. Nopeasti repimällä mutta..nopeasti.

Jos bensan palaminen on ongelma, lienee sama tilata rautakaupasta kevythirsirakennus?

Ei taida pakistani kourukirvestä löytyä, enkä ole sellaista liiemmin osannut kaivatakaan, sillä moottorisahaa parempaa värkkiä ei mielestäni varauksen teossa tarvita, laipan kärjellä saa varauksen muotoiltua juuri sellaiseksi ja niin sileksi kun haluaa. Kysehän on yksinomaan käden taidosta hallita työkälua ja mihinkä niin on kirjoitettu, että varauksen teko sahalla on fuskuuta? Mootrisahalla taiteilijat tekevät mitä hienompia eläin ja ihmishahmoja eikä kukaan puhu repimisestä ja fuskauksesta mitään. Varauksen minun puolestani saa tehdä jokainen taitonsa ja tahtonsa mukaan, mutta telsomiehille sanoisin, että ei kannata pätkiä varausta sen pohjaa syvemmältä, sillä syvät poikittais-sahaukset saattavat olla jopa lieviä kylmäsiltoja, ei ne ainakaan rakennukselle eduksi ole.

• Kouruhaapa

Voi ei, haapion teko m-sahalla on jo tosi vaikeeta ja siihen tuo telso varmaan ensiksi keksittiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe