niin, minua kiinnostaisi farmaseutin ammatti, eli mitä pitäis opiskella ja missä? koulut yms? lukuaineet yms? kauanko kestää? vaikea päästä ja entä mikä on farmaseutin palkka? kiitos jo etukäteen!
miten farmaseutiksi???
4
2590
Vastaukset
- Jukka
Opinnot sisältävät paljon kemiaa, myös matematiikkaa ja muita tieteitä jonkun verran. Jos hallitset nämä, pääset sisälle suht helposti. Farmaseuteista on juuri nyt pulaa. Tulevat farmaseutit opiskelevat yliopistossa. Koulu kestää 3 vuotta(alempi korkeakoulututkinto), johon sisältyy pakollinen puolen vuoden ohjattu harjoittelu.
Työnantajat:
Apteekit, lääketehtaat, lääketukkukaupat, sairaalat, terveyskeskukset,Lääkelaitos, kansanterveyslaitos, kansaneläkelaitos,SPR, sosiaali- ja terveysministeriö.
Palkka:
(I paikkakuntakalleusluokka apteekeissa)
Alkupalkka 1 855e
5 vuoden kokemus 1 968e
10 ” ” 2 088e
20 ” ” 2 240e- myös kiinnostunut
Onko Turussa ainoa koulu Åbo Akademi, niinkuin olen ymmärtänyt?
Olisiko aikuisen ensin kannattavaa lukea lääketyöntekijäksi ja sitä
kautta farmaseutiksi? - tuleva farmaseutti
myös kiinnostunut kirjoitti:
Onko Turussa ainoa koulu Åbo Akademi, niinkuin olen ymmärtänyt?
Olisiko aikuisen ensin kannattavaa lukea lääketyöntekijäksi ja sitä
kautta farmaseutiksi?Farmaseutiksi ja proviisoriksi voi opiskella Kuopion ja Helsingin yliopistoissa sekä Åbo Akademissa. Farmaseutin tutkinto kestää n.3 vuotta ja proviisorin 5 vuotta.
En osaa sanoa tuosta aikuisen koulutuksesta, mutta ehkä kannattaisi hakea suoraan farmaseutin koulutusohjelmaan.. aikuiset (omassa kiintiössään) pääsevät sinne yllättävän helposti!
Sisäänpääsyähän helpottaa se, kun rupee jo hyvissä ajoin lukemaan pääsykokeisiin (kemiaa ja ihmisen fysiologiaa).
Farmaseutin tutkintoon kuuluu mm.
-lääke ja apuaineiden kemia
-lääkkeiden valmistus
-biolääketieteellinen farmasia
-lääkehoito
-lääke ja yhteiskunta
Lisää tietoa löytyy yliopistojen sivuilta esim. www.uku.fi - Aikuinen pyrkijä
tuleva farmaseutti kirjoitti:
Farmaseutiksi ja proviisoriksi voi opiskella Kuopion ja Helsingin yliopistoissa sekä Åbo Akademissa. Farmaseutin tutkinto kestää n.3 vuotta ja proviisorin 5 vuotta.
En osaa sanoa tuosta aikuisen koulutuksesta, mutta ehkä kannattaisi hakea suoraan farmaseutin koulutusohjelmaan.. aikuiset (omassa kiintiössään) pääsevät sinne yllättävän helposti!
Sisäänpääsyähän helpottaa se, kun rupee jo hyvissä ajoin lukemaan pääsykokeisiin (kemiaa ja ihmisen fysiologiaa).
Farmaseutin tutkintoon kuuluu mm.
-lääke ja apuaineiden kemia
-lääkkeiden valmistus
-biolääketieteellinen farmasia
-lääkehoito
-lääke ja yhteiskunta
Lisää tietoa löytyy yliopistojen sivuilta esim. www.uku.fiViime keväänä Kuopioon pyrkineenä hyvinkin aikuisena olen kyllä sitä mieltä, että mitään aikuisten kiintiötä ei ole ainakaan Kuopiossa. Jos Helsingissä tai Åbo Akademissa on niin hienoa.
Sen sijaan on kiintiö lääketyöntekijöille, joita menneenä keväänä oli hakijoissa 6, sisään pääsi 4
(http://www.uku.fi/opiskelu/opintoneuvonta/valtau.pdf), joten sinne näyttää sisäänpääsy olevan kohtalaisen "helppoa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192715Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151119- 401035
- 61001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36926
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36837