Haluaisin kuulla mielipiteitänne Steiner-koulusta. Tunnetteko ihmisiä jotka ovat siellä olleet? Mitä tiedätte koulusta ylipäätään? Olen harkinnut tätä varteenotettavana vaihtoehtona lapsellemme ja haluaisin tietää miten steiner-pedagogiikka eroaa ns. tavallisesta peruskouluopetuksesta.
Steiner-koulusta mitä mieltä?
14
2395
Vastaukset
- Pettynyt
Opetus on laadukasta mutta muuten voi tulla isoja pettymyksiä. Koska on yksityinen koulu niin sinun rahasi ja työpanoksesi kyllä kelpaavat. Sitten kun et enää jaksa tai halua olet silmätikku ja rasite jolta yritetään väkisin saada koulumaksuja yms. Steinerkoulussa eivät päde samat asiat kuin lähikoulussa. Kysy mihin kaikkeen joudut moraalisesti sitoutumaan ja mitä yllätyksiä voi tulla matkan varrella!
- ikinä
Te ette ees tiiä miten paljon teitä ihmisiä kusetetaan... Älä anna lapsesi joutua ansaan... Ne ihmiset sielä on niin eksyksissä....
- kukka76
olen kuullut paljon juttuja kyseisen koulun oppilaista. Pääosin heistä puhutaan että ,siellä on ne lapset jotka eivät pärjää tavallisessa peruskoulussa. Kyllähän siellä on varmasti hyviäkin oppilaita, mutta koulumenestys riippuu aivan lapsen omasta kiinnostuksesta. Jos ei kiinnosta opetella laskuja ja lukemista niin ei sitten voihan sitä maalata...
- Äiti 69
kukka76 kirjoitti:
olen kuullut paljon juttuja kyseisen koulun oppilaista. Pääosin heistä puhutaan että ,siellä on ne lapset jotka eivät pärjää tavallisessa peruskoulussa. Kyllähän siellä on varmasti hyviäkin oppilaita, mutta koulumenestys riippuu aivan lapsen omasta kiinnostuksesta. Jos ei kiinnosta opetella laskuja ja lukemista niin ei sitten voihan sitä maalata...
En kyllä itse suosittelisi steiner pedagogiaa. Oma lapseni on montessori koulussa, joka on lähes päinvastainen steinerille. Steiner perustuu fantasioihin, eikä siellä juurikaan sääntöjä ole. Montessoriin olen ollut erittäin tyytyväinen, kuten myös lapseni on ollut. Montessori perustuu lapsen herkkyyskausiin,ja ajatukseen opeta minua tekemään se itse. Siellä on selkeät säännöt, toisen työrauhaa kunnioitetaan, ja toiset huomioidaan. Kannattaa hakea kirjallisuutta kirjastosta ja tutustua sitä kautta. Voithan käydä myös paikan päällä tutstumassa.
- tpi
kukka76 kirjoitti:
Steiner-kouluista:
Niissä on edelleen _erittäin_ paljon erilaista huuhaata, jota tosin yritetään lasten vanhemmilta salata ja ssen osuutta vähätellä. Oikeasti kuitenkin jopa koulujen pohjapiirrokset pohjautuvat astrologisiin uskomuksiin.
Steiner-koulut kyllä homeopatian ja biodynaamisen viljelyn lisäksi kuuluvat omasta mielestäni luokkaan "pitäis lailla kieltää.."
Tässä vähän faktoja, perustuen Steiner-koulun opettajien opetusmateriaaleihin, ja muuhun varsin luotettavaan tietoon:
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=52064
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=51952
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=51580
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=46068
http://gamma.nic.fi/~luolapsi/uudet_lapset_ovat_taalla.htm
- sanja
Ota selvää mikä on lähin Steinerkoulu teidän perheelle ja soita sitten sinne ja sovi tutustumiskäynnistä.Näin saat suoraa ja asiallista tietoa sekä näet itse samalla kouluympäristön.Näillä palstoilla kun useimmiten eniten tietojaan jakavat ne joilla sitä on vähiten.
- pettynyt
Niin, kokemusta on lapsen käynnistä steinerkoulussa ihan riittävästi. Kuten jo aiemmin mainitsin niin opetus on aivan ok. Mutta muut asiat voivat aiheuttaa ylipääsemättömiä vaikeuksia ja suuria ongelmia. Kun kaikki sujuu hyvin niin ei todellakaan ole ongelmia. Ongelmatilanteessa onkin sitten vastassa todellinen muuri ja sinisilmäiset vanhemmat joutuvat kärsijän rooliin. Toinen vaihtoehto on se että lapsi kärsii kun joutuu vaihtamaan koulua.
- Ei steinerkouluun
pettynyt kirjoitti:
Niin, kokemusta on lapsen käynnistä steinerkoulussa ihan riittävästi. Kuten jo aiemmin mainitsin niin opetus on aivan ok. Mutta muut asiat voivat aiheuttaa ylipääsemättömiä vaikeuksia ja suuria ongelmia. Kun kaikki sujuu hyvin niin ei todellakaan ole ongelmia. Ongelmatilanteessa onkin sitten vastassa todellinen muuri ja sinisilmäiset vanhemmat joutuvat kärsijän rooliin. Toinen vaihtoehto on se että lapsi kärsii kun joutuu vaihtamaan koulua.
Steinerkoulu on perseestä. Joutuu käymää monta vuotta ylimäärästä koulua, jos sinne menee.
Mulla on tuttavaperheessä lapsia steinerkoulussa, ja jos heille puhuu jotain koulusta, niin ne ei tiedä yhtään mitään, ja sit vanhemmat selittää, kun heille ei ole opetettu niitä asioita, silloin kun ovat piirtäneet, leikkineet ja istuttaneet kukkia. - viisi steinerkoululaista
Ei steinerkouluun kirjoitti:
Steinerkoulu on perseestä. Joutuu käymää monta vuotta ylimäärästä koulua, jos sinne menee.
Mulla on tuttavaperheessä lapsia steinerkoulussa, ja jos heille puhuu jotain koulusta, niin ne ei tiedä yhtään mitään, ja sit vanhemmat selittää, kun heille ei ole opetettu niitä asioita, silloin kun ovat piirtäneet, leikkineet ja istuttaneet kukkia.tai siltä ainakin toivot mahdollisesti vaikuttavasi.mitenhän lie veljeni lapset lähteneet lukioon steinerkoulusta yli 9 keskiarvolla ja suorittaneet lukion kahdessa ja puolessa vuodessa ilman suurempia ponnisteluja.Nyt toinen opiskelee Englannissa ja toinen Saksassa.
vai tarkoititkohan kenties ettei peruskoulun käytyään tarvitse lisäopintoja? - Tyytyväinen
Ei steinerkouluun kirjoitti:
Mulla on tuttavaperheessä lapsia steinerkoulussa, ja jos heille puhuu jotain koulusta, niin ne ei tiedä yhtään mitään, ja sit vanhemmat selittää, kun heille ei ole opetettu niitä asioita, silloin kun ovat piirtäneet, leikkineet ja istuttaneet kukkia.Mielestäni sinunkin pitäisi käydä muutama vuosi ylimääräistä. Kirjoituksesi oli taysin ala-arvoista.
- viisi..
Tyytyväinen kirjoitti:
Mielestäni sinunkin pitäisi käydä muutama vuosi ylimääräistä. Kirjoituksesi oli taysin ala-arvoista.
ehkä olisi paikallaan,olenhan käynyt tämän "upean" peruskoulun..onneksi ymmärsin kuitenkin tarjota omille lapsilleni parempaa =)
- EI!!
Steiner-koulut opettavat käytännössä antroposofiaa, vaikkei sanaa "antroposofia" kouluissa käytetäkään. Jos sitä käytettäisiin, lakkaisivat koulujen valtiolta saamat tuet, koska Suomen kouluissa ei saa harrastaa uskonnollista aivopesua ja/tai sisällyttää uskonnonopetusta muihin kuin uskontotunteihin.
Steiner oli antroposofi ja suuri osa Steiner-koulun käyneistä omaksuu aikuisena antroposofisen maailmankatsomuksen.
Lukekaa mm. Steinerin itse kirjoittama kirja "Antroposofinen hengentiede".
Suosittelen myös kirjaa "Mitä Rudolf Steiner todella opetti" (Steinerin elämän ja opetusten kokonaisvaltaista kuvaus).- xxx
Suosittelen avarakatseisuutta putkiaivoisuuden tilalle. On varmaan tuskallista jos ei halua ajatella asioita laaja-alaisesti.
- tyllerö
Älä hyvä ihminen laita lastas huuhaiden seuraan, opetus voi olla hyvää mutta se muu huuhaa ei.
Ota selvää mitä se Rudolf Steiner oikein on opettanut. huh huh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676