Luther-säätiön kasvot

Luther-säätiöhän tunnetaan sukupuolten välistä tasa-arvoa vastustavana kirkon riippakivenä.

Nimimerkki Nana-nam on mielestäni antanut Luther-säätiölle ihan asiaan kuuluvat kasvot sillä onhan hän Luther-säätiön suurin puolustaja.

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=&poster=Nana-nam&sort=date&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2008&ed=20&em=5&ey=2008&hpp=25

Palstalla lienee kirjoittelevan muitakin Luther-säätiön puolustajia ja kysyisinkin heiltä onko Nana-nam mielestänne kannanotoillaan edistänyt kuvaa Luther-säätiöstä johonkin suuntaan?

40

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tony Soprano

      Naminami ei millään muotoa edusta Luther-säätiötä tai mitään muutakaan yhteisöä tai yhdistystä mielipiteineen. Kaikki hänen lausumansa on käsitettävä hänen henkilökohtaisina mielipiteinään.

      Mitä taas tulee sukupuolten väliseen tasa-arvoon, niin Luther-säätiön linja ei tässä kohdin oleellisesti poikkea esim. ortodoksikirkon tai roomalaiskatolisen kírkon virkateologisista linjauksista - islamisteista nyt puhumattakaan.

    • Alpo Ahola

      Suren tilannetta ja kielenkäyttöä. En tiedä miksi nimimerkki Nana-nam on tuomassa ulos asiat niin kärkevästi ja jopa epäasiallisesti. Viesteissä on myös sisällä aiheetonta kiroilua ja "kovisten" kielenkäyttöä. Mielestäni viittaukset alapääjuttuihin ovat kuvottavia näillä uskoon liittyvillä palstoilla. Mitkähän lienevät motiivit? Jotenkin ei uskovan suuhun sovi saman aikaisesti kiitos ja kirous.

      Luther-säätiön kasvot eivät asiassa tahriinnu, kun ottavat asian ensin sisäiseen pohdintaansa ja sitten ohjaukseen. Ilmeisesti Pe.ku nyt iloitsee enneaikaisesti asiassa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei Nana-namin viestit ja niiden sävy heijasta aina Luther-säätiön kielenkäyttöä.

      • että.

        Lutherkin käytti monesti räikeätä, jopa alatyylistä kieltä.
        Sisältöhän tärkeintä on.


      • Alpo Ahola
        että. kirjoitti:

        Lutherkin käytti monesti räikeätä, jopa alatyylistä kieltä.
        Sisältöhän tärkeintä on.

        Sekö on puolustus ja sekö tekee asian luvalliseksi ja paremmaksi. En pidä ihan hyvänä ajatuksena. Eikö asioita tule perustella asiaväittämin, eikä prutaalilla tasolla. Mielestäni hengellistä sanavastoa on hyvinkin vahvaa olematta alatyylistä.


      • hyvä muistaa
        että. kirjoitti:

        Lutherkin käytti monesti räikeätä, jopa alatyylistä kieltä.
        Sisältöhän tärkeintä on.

        se, että 500 vuotta sitten käytetty saksan kieli poikkeaa paljonkin nykyisestä. Tuolloin voitiin käyttää sellaisia sanoja ja sanontoja, joita nykyään ei missään nimessä käytettäisi.


    • aivan puppua

      Nana-nam ja Luther-säätiö ovat 2 eri asiaa.

      Nimimerkki Pe.ku on esimerkki vihakulttuuria
      lietsovasta suomalaisesta. Ei se silti tarkoita, että kaikki suomalaiset olisivat rasisteja ja vihaa lietsovia.

      Keskusrikospoliisi ottaa vihaajat erityiseen tarkkailuun viestimissä.
      Idea lähti tosin homovihan kriminalisoimisesta, mutta samanlaista vihaa lietsotaan uskovaisia ja vähemmistöjä kohtaan.

      Se tulee ehkäistä, koska jokaisella pitää olla oikeus uskoa ja harjoittaa uskoaan kenenkään sitä pilkkaamatta.

      • onkin osoituksena oma viestisi.

        Minun päähäni ei moista tunnetta edes mahdu.

        Sinä sorrut vihoissasi uhkailemaan ja puolustat Nana-namia joka alla yhdessä viestissä on valmis tappamaankin.

        Nana-nam on teidän äänitorvenne joka saa eri palstoilla solvata ja nimitellä ihmisiä joten on hyvä että minä sanon asiasta vaikka arvasin että saan "säätiön" kimppuuni.
        Itsehän ette siihen halua vaikuttaa ja hänen laittomia viestejäkään ei poisteta.


      • että olet paatunut ihminen
        Pe.ku kirjoitti:

        onkin osoituksena oma viestisi.

        Minun päähäni ei moista tunnetta edes mahdu.

        Sinä sorrut vihoissasi uhkailemaan ja puolustat Nana-namia joka alla yhdessä viestissä on valmis tappamaankin.

        Nana-nam on teidän äänitorvenne joka saa eri palstoilla solvata ja nimitellä ihmisiä joten on hyvä että minä sanon asiasta vaikka arvasin että saan "säätiön" kimppuuni.
        Itsehän ette siihen halua vaikuttaa ja hänen laittomia viestejäkään ei poisteta.

        En huomannut kaverin puolustavan Nana-namia ollenkaan.

        Se on hyvä, että sinun vihankylvöösi joku puuttuu.
        Täysin epäeettistä ja moraalitonta julkisesti viikosta toiseen pilkata ja halveksua toisten vakaumusta ja uskoa.

        Mikä on ihminen, jolla on tuollainen harrastus, toisten ihmisten julkinen pilkkaaminen?
        En pitäisi kovin henkevänä ihmisenä.

        Juutalaisvainot alkoivat aivan niillä samoilla puheenvuoroilla, joita Peku täällä käyttää uskovaisista.


      • E-.
        että olet paatunut ihminen kirjoitti:

        En huomannut kaverin puolustavan Nana-namia ollenkaan.

        Se on hyvä, että sinun vihankylvöösi joku puuttuu.
        Täysin epäeettistä ja moraalitonta julkisesti viikosta toiseen pilkata ja halveksua toisten vakaumusta ja uskoa.

        Mikä on ihminen, jolla on tuollainen harrastus, toisten ihmisten julkinen pilkkaaminen?
        En pitäisi kovin henkevänä ihmisenä.

        Juutalaisvainot alkoivat aivan niillä samoilla puheenvuoroilla, joita Peku täällä käyttää uskovaisista.

        seurannut Pekun keskusteluja, mutta muuten olen pannut merkille, että teitä uskovia ottaa päähän, kun ette pysty millään järkiargumenteilla puolustamaan uskomuksianne, ja sitten alatte parkua pilkkaamisesta.

        Ei ole teidän vikanne, että teille on ymmärtämättöminä lapsina tuputettu silkkaa satua muka suurena totuutena, mutta älykkään aikuisen pitäisi jo pystyä tutkiskelemaan kriittisesti uskomuksiansa. Miksette vaadi papeiltanne näyttöä Raamatun jumalallisesta alkuperästä, syntiinlankeemuksesta, Jeesuksesta, taivaasta, kadotuksesta ym. kristinuskon keskeisistä opeista, ennenkuin suostutte jatkamaan uskomistanne niihin?


      • Elwin, jauhaa
        E-. kirjoitti:

        seurannut Pekun keskusteluja, mutta muuten olen pannut merkille, että teitä uskovia ottaa päähän, kun ette pysty millään järkiargumenteilla puolustamaan uskomuksianne, ja sitten alatte parkua pilkkaamisesta.

        Ei ole teidän vikanne, että teille on ymmärtämättöminä lapsina tuputettu silkkaa satua muka suurena totuutena, mutta älykkään aikuisen pitäisi jo pystyä tutkiskelemaan kriittisesti uskomuksiansa. Miksette vaadi papeiltanne näyttöä Raamatun jumalallisesta alkuperästä, syntiinlankeemuksesta, Jeesuksesta, taivaasta, kadotuksesta ym. kristinuskon keskeisistä opeista, ennenkuin suostutte jatkamaan uskomistanne niihin?

        tuota samaa aina vain. Kun et ymmärrä yhtään mitään uskonnoista ja uskomisesta, mistä viestisi on oiva esimerkki, niin hyväksy se ja keskustele sitten niistä asioista, joista ymmärrät jotakin. Alkaa jo vähitellen näyttää siltä, että noine "miksette vaadi" ehdotuksinesi olet vähitellen siirtymässä ateismiin houkuttelijaksi. Varsinkin viimeinen virkkeesi on siitä hyvä esimerkki.

        Edelleen on olemassa tieteet, taiteet ja uskonto riippumatta siitä, vaikka sinä kai haluaisitkin pudottaa uskonnon tuosta pois. Hyväksy se, että itselläsi ei ole uskoa etkä ymmärrä mitään uskosta ja uskomisesta, ja jätä rauhaan ne, jotka uskovat.


      • E-.
        Elwin, jauhaa kirjoitti:

        tuota samaa aina vain. Kun et ymmärrä yhtään mitään uskonnoista ja uskomisesta, mistä viestisi on oiva esimerkki, niin hyväksy se ja keskustele sitten niistä asioista, joista ymmärrät jotakin. Alkaa jo vähitellen näyttää siltä, että noine "miksette vaadi" ehdotuksinesi olet vähitellen siirtymässä ateismiin houkuttelijaksi. Varsinkin viimeinen virkkeesi on siitä hyvä esimerkki.

        Edelleen on olemassa tieteet, taiteet ja uskonto riippumatta siitä, vaikka sinä kai haluaisitkin pudottaa uskonnon tuosta pois. Hyväksy se, että itselläsi ei ole uskoa etkä ymmärrä mitään uskosta ja uskomisesta, ja jätä rauhaan ne, jotka uskovat.

        Tottakai ymmärrän uskontoja.
        Jos hindulaisuuden mukaan synnyn uudelleen pyhän lehmän hahmossa ja islamin mukaan joudun ihmisenä helvettiin, niin tiedän, että joko toinen tai molemmat uskonnolliset lupaukset eivät toteudu.

        Myös luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksista olen selvillä.

        Mitä vielä pitäisi ymmärtää?


      • oma asiamme
        E-. kirjoitti:

        seurannut Pekun keskusteluja, mutta muuten olen pannut merkille, että teitä uskovia ottaa päähän, kun ette pysty millään järkiargumenteilla puolustamaan uskomuksianne, ja sitten alatte parkua pilkkaamisesta.

        Ei ole teidän vikanne, että teille on ymmärtämättöminä lapsina tuputettu silkkaa satua muka suurena totuutena, mutta älykkään aikuisen pitäisi jo pystyä tutkiskelemaan kriittisesti uskomuksiansa. Miksette vaadi papeiltanne näyttöä Raamatun jumalallisesta alkuperästä, syntiinlankeemuksesta, Jeesuksesta, taivaasta, kadotuksesta ym. kristinuskon keskeisistä opeista, ennenkuin suostutte jatkamaan uskomistanne niihin?

        Se on meidän asiamme!
        Etkö sitä kykene tajuamaan, että toiset ovat erilaisia kuin sinä itse?
        Sinähän kirjoitat kuin typerys!
        Monet meistä kelpaavat Mensaan.


      • E-.
        oma asiamme kirjoitti:

        Se on meidän asiamme!
        Etkö sitä kykene tajuamaan, että toiset ovat erilaisia kuin sinä itse?
        Sinähän kirjoitat kuin typerys!
        Monet meistä kelpaavat Mensaan.

        hyvä lammas, ja anna Jeesuksen rakkauden pursuta ulospäinkin sydämestäsi.


      • oikee leikkaa?
        E-. kirjoitti:

        hyvä lammas, ja anna Jeesuksen rakkauden pursuta ulospäinkin sydämestäsi.

        Se on aivan oma asiamme.
        Meillä on oikeus olla erilainen. Perustuslaki takaa sen.
        Eikö mene millään tajuntaan tällainen oikeus erilaisuuteen?

        Jos vähän olis älyä, olis jo mennyt.


      • E-.
        oikee leikkaa? kirjoitti:

        Se on aivan oma asiamme.
        Meillä on oikeus olla erilainen. Perustuslaki takaa sen.
        Eikö mene millään tajuntaan tällainen oikeus erilaisuuteen?

        Jos vähän olis älyä, olis jo mennyt.

        teillä on oikeus uskoa perustelemattomiin ja epätosiin tarinoihin, mutta jos siirrytään aiheeseen, eli Luther-säätiöön, niin luterilaisuuden mukaan esivallalle tulee olla kuuliainen, sillä se on Jumalan asettama.

        Joten jos maallinen esivalta säätää lain työelämässä noudatettavasta sukupuolten tasa-arvosta ja uskonnollinen esivalta eli ev.lut. kirkon johto hyväksyy naispappeuden, niin mitä ihmeen vastaan mökeltämistä siinä muutamalla Raamatun sadut kirjaimellisesti ottavalla on? Jos Raamattu on sananmukaisesti totta, niin aurinko ja tähdet laadittiin taivaankanteen vasta maan ja meren luomista myöhemmin, hah.


      • hahhaa
        E-. kirjoitti:

        teillä on oikeus uskoa perustelemattomiin ja epätosiin tarinoihin, mutta jos siirrytään aiheeseen, eli Luther-säätiöön, niin luterilaisuuden mukaan esivallalle tulee olla kuuliainen, sillä se on Jumalan asettama.

        Joten jos maallinen esivalta säätää lain työelämässä noudatettavasta sukupuolten tasa-arvosta ja uskonnollinen esivalta eli ev.lut. kirkon johto hyväksyy naispappeuden, niin mitä ihmeen vastaan mökeltämistä siinä muutamalla Raamatun sadut kirjaimellisesti ottavalla on? Jos Raamattu on sananmukaisesti totta, niin aurinko ja tähdet laadittiin taivaankanteen vasta maan ja meren luomista myöhemmin, hah.

        Tuskin sinua mikään tasa-arvo edes kiinnostaa.
        Muutkin juttusi ovat aika tietämätöntä jupinaa, mikä tavallaan henkiselle skinheadille sopiikin.

        Kristityillä on oikeus harjoittaa uskoaan.
        Sinun pitäisi se asia oppia hyväksymään.
        Maailmassa on erilaisuutta uskonnon, ihonvärin jne. perusteella.


      • E-.
        hahhaa kirjoitti:

        Tuskin sinua mikään tasa-arvo edes kiinnostaa.
        Muutkin juttusi ovat aika tietämätöntä jupinaa, mikä tavallaan henkiselle skinheadille sopiikin.

        Kristityillä on oikeus harjoittaa uskoaan.
        Sinun pitäisi se asia oppia hyväksymään.
        Maailmassa on erilaisuutta uskonnon, ihonvärin jne. perusteella.

        verrata sinua ja Luther-säätiötä kannattavaa Nana-namia, jota täällä on moitittu. Hänellä on paljon sinua enemmän verbaalista lahjakkuutta, ja myös myötätuntoa ainakin yhtä lähimmäistään kohtaan.

        Ei epäilystäkään, kumpi teistä sopisi paremmin papiksi :D


      • tuommosia asioita
        E-. kirjoitti:

        Tottakai ymmärrän uskontoja.
        Jos hindulaisuuden mukaan synnyn uudelleen pyhän lehmän hahmossa ja islamin mukaan joudun ihmisenä helvettiin, niin tiedän, että joko toinen tai molemmat uskonnolliset lupaukset eivät toteudu.

        Myös luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksista olen selvillä.

        Mitä vielä pitäisi ymmärtää?

        hindulaisuudesta, mitä sinä mainitset. Sen sijaan luin, että hindujen keskuudessa vallitsee vahva yhteisymmärrys, jonka mukaan kaikki uskonnot ovat oikeita polkuja ja johtavat lopulta kohti yhtä ja samaa jumalaa tai alkulähdettä. Tästä syystä hindut eivät myöskään tee lähetystyötä.

        Perusviesti hindulaisuudessa, kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa on samantapainen, buddhalaisuus poikkeaa niistä enemmän. ( Nuo yllä olevat tiedot ovat Wikipediasta, jonka luulisin sinun hyväksyvän lähteeksi. )

        "Myös luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksista olen selvillä."

        En tiedä, mitä tarkoitat "luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksilla", joista sanot olevasi selvillä. Sinun kanssasi voi varmaankin keskustella ihan mukavasti kaikista muista asioista, mutta uskonto taitaa olla ainoa poikkeus.


      • tekstiä tuo
        Elwin, jauhaa kirjoitti:

        tuota samaa aina vain. Kun et ymmärrä yhtään mitään uskonnoista ja uskomisesta, mistä viestisi on oiva esimerkki, niin hyväksy se ja keskustele sitten niistä asioista, joista ymmärrät jotakin. Alkaa jo vähitellen näyttää siltä, että noine "miksette vaadi" ehdotuksinesi olet vähitellen siirtymässä ateismiin houkuttelijaksi. Varsinkin viimeinen virkkeesi on siitä hyvä esimerkki.

        Edelleen on olemassa tieteet, taiteet ja uskonto riippumatta siitä, vaikka sinä kai haluaisitkin pudottaa uskonnon tuosta pois. Hyväksy se, että itselläsi ei ole uskoa etkä ymmärrä mitään uskosta ja uskomisesta, ja jätä rauhaan ne, jotka uskovat.

        Elwinin ja kumppanien tie vie Auschwitziin.
        Moniarvoisuus ei heidän maailmaansa sovi.

        Ensin vihataan juutalaisia, sitten mustia, sitten uskovaisia jne.
        Kaikessa on motiivina näiden typeryys, alkeellisuus tai alhaisuus.

        Amerikan Ku-Klux-Klan on täynnä tällaisia totisia heppuja.


      • E-.
        tuommosia asioita kirjoitti:

        hindulaisuudesta, mitä sinä mainitset. Sen sijaan luin, että hindujen keskuudessa vallitsee vahva yhteisymmärrys, jonka mukaan kaikki uskonnot ovat oikeita polkuja ja johtavat lopulta kohti yhtä ja samaa jumalaa tai alkulähdettä. Tästä syystä hindut eivät myöskään tee lähetystyötä.

        Perusviesti hindulaisuudessa, kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa on samantapainen, buddhalaisuus poikkeaa niistä enemmän. ( Nuo yllä olevat tiedot ovat Wikipediasta, jonka luulisin sinun hyväksyvän lähteeksi. )

        "Myös luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksista olen selvillä."

        En tiedä, mitä tarkoitat "luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksilla", joista sanot olevasi selvillä. Sinun kanssasi voi varmaankin keskustella ihan mukavasti kaikista muista asioista, mutta uskonto taitaa olla ainoa poikkeus.

        http://uskonto4.ning.com/

        "Hindulaisuuden oppikäsitysten oleellinen osa sielunvaellus. Tähän käsitykseen kuuluu se, että ihminen voi syntyä kuolemansa jälkeen jonkin eläimen, esimerkiksi lehmän, muodossa."

        Olen viime aikoina laittanut muutaman linkin, vaikka niin vaivalloinen uskisten valistaminen on vastoin keskusteluperiaatteitani, ja aionkin vähentää sitä, mutta tossa nyt tuli yksi.


      • E-.
        tekstiä tuo kirjoitti:

        Elwinin ja kumppanien tie vie Auschwitziin.
        Moniarvoisuus ei heidän maailmaansa sovi.

        Ensin vihataan juutalaisia, sitten mustia, sitten uskovaisia jne.
        Kaikessa on motiivina näiden typeryys, alkeellisuus tai alhaisuus.

        Amerikan Ku-Klux-Klan on täynnä tällaisia totisia heppuja.

        harvinaisen typerä uskis, joka ei huomaa, että hänen Raamatussa kuvattu jumalansa on varsinainen helvetin polttouunien, tulimerien ja toisinajattelijoiden kiduttamisen mitä hartain kannattaja.


      • E...............
        tuommosia asioita kirjoitti:

        hindulaisuudesta, mitä sinä mainitset. Sen sijaan luin, että hindujen keskuudessa vallitsee vahva yhteisymmärrys, jonka mukaan kaikki uskonnot ovat oikeita polkuja ja johtavat lopulta kohti yhtä ja samaa jumalaa tai alkulähdettä. Tästä syystä hindut eivät myöskään tee lähetystyötä.

        Perusviesti hindulaisuudessa, kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa on samantapainen, buddhalaisuus poikkeaa niistä enemmän. ( Nuo yllä olevat tiedot ovat Wikipediasta, jonka luulisin sinun hyväksyvän lähteeksi. )

        "Myös luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksista olen selvillä."

        En tiedä, mitä tarkoitat "luterilaisten lupausten toteutumismahdollisuuksilla", joista sanot olevasi selvillä. Sinun kanssasi voi varmaankin keskustella ihan mukavasti kaikista muista asioista, mutta uskonto taitaa olla ainoa poikkeus.

        samaa asiaa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jälleensyntyminen


      • mielestäni
        E-. kirjoitti:

        http://uskonto4.ning.com/

        "Hindulaisuuden oppikäsitysten oleellinen osa sielunvaellus. Tähän käsitykseen kuuluu se, että ihminen voi syntyä kuolemansa jälkeen jonkin eläimen, esimerkiksi lehmän, muodossa."

        Olen viime aikoina laittanut muutaman linkin, vaikka niin vaivalloinen uskisten valistaminen on vastoin keskusteluperiaatteitani, ja aionkin vähentää sitä, mutta tossa nyt tuli yksi.

        voit aivan hyvin jättää linkit laittamatta, sillä kyllä jokainen netinkäyttäjä löytää tarvitsemansa linkit itsekin. Eri asia on tietenkin, jos joku pyytää jotain linkkiä. On tuntunut viime aikoina siltä, että sinä koet olevasi jonkinlainen "uskisten valistaja". Älä viitsi turhaan nähdä sitä vaivaa, paitsi jos joku sinulta pyytää erikseen ateistinapua tai jotain linkkiä.

        Joillakin ihmisillä on usko ja joiltakin toisilta se usko puuttuu. Ajatus, että joku yrittää saada sellaisen, jolla on usko, menettämään uskonsa puheittensa ja linkkiensä vuoksi, tuntuu aika absurdilta. Vaikka kokisitkin nykyisin ( aikaisemmin et vaikuttanut sellaiselta ) olevasi jonkinlainen ateismin matkasaarnaaja, niin hellitä hetkeksi, aurinko paistaa ja kesä tulee. Ei ihmisiä saa väkisin olemaan uskomatta eikä myöskään uskomaan. Siksi voisit jo ainakin täällä lopettaa ateismin matkasaarnaajana olemisen. Sehän sinusta itsestäkin on ollut vain vaivalloista.


      • E-.
        mielestäni kirjoitti:

        voit aivan hyvin jättää linkit laittamatta, sillä kyllä jokainen netinkäyttäjä löytää tarvitsemansa linkit itsekin. Eri asia on tietenkin, jos joku pyytää jotain linkkiä. On tuntunut viime aikoina siltä, että sinä koet olevasi jonkinlainen "uskisten valistaja". Älä viitsi turhaan nähdä sitä vaivaa, paitsi jos joku sinulta pyytää erikseen ateistinapua tai jotain linkkiä.

        Joillakin ihmisillä on usko ja joiltakin toisilta se usko puuttuu. Ajatus, että joku yrittää saada sellaisen, jolla on usko, menettämään uskonsa puheittensa ja linkkiensä vuoksi, tuntuu aika absurdilta. Vaikka kokisitkin nykyisin ( aikaisemmin et vaikuttanut sellaiselta ) olevasi jonkinlainen ateismin matkasaarnaaja, niin hellitä hetkeksi, aurinko paistaa ja kesä tulee. Ei ihmisiä saa väkisin olemaan uskomatta eikä myöskään uskomaan. Siksi voisit jo ainakin täällä lopettaa ateismin matkasaarnaajana olemisen. Sehän sinusta itsestäkin on ollut vain vaivalloista.

        sinusta olevan hauska tietää, että joillakin ihmisillä on usko siihen, että he voivat syntyä uudelleen eläimeksikin, ja joiltakin se usko puuttuu. Itse asiassa olin aika hämmästynyt, ettet tuota tuntunut tietävän, vaikka mielelläsi esität suurta uskontojen tuntijaa ateisteihin verrattuna.

        Ehdin nykyään vierailla tunnollisemmin täällä, kun olen jättänyt ateismipalstan seuraamisen hyvin vähiin. Kiinnostukseni luterilaisuuteen lisääntyy näköjään aina, kun luen Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta. Ehkä sinun kannattaisi kirkon jäsenenä ottaa yhteyttä häneen ja ehdottaa, että hän pysyisi jatkossa hiljaa?


      • on tämäkin
        E-. kirjoitti:

        verrata sinua ja Luther-säätiötä kannattavaa Nana-namia, jota täällä on moitittu. Hänellä on paljon sinua enemmän verbaalista lahjakkuutta, ja myös myötätuntoa ainakin yhtä lähimmäistään kohtaan.

        Ei epäilystäkään, kumpi teistä sopisi paremmin papiksi :D

        käsitys, että papiksi sopii paremmin sellainen, jolla on ns. verbaalista lahjakkuutta, ilmenee se verbaalinen lahjakkuus sitten millaisin sanoin tai sanankääntein hyvänsä, ja jonka erityisen mielenkiinnon ja huolenpidon kohteena on ollut kolminkertainen murhaaja, josta ei ainakaan ole näkynyt kirjoitettavan, että hän olisi edes katunut tekojaan. Sama vebaalisesti lahjakas nimimerkki on kirjoittanut kyseisestä murhaajasta aikaisemminkin näille palstoille ja samaan ihailevaan sävyyn. Hänen naminamimainen tyylinsä tuskin sopii minkään kirkon papille, paitsi jonkun ateistin mielestä.


      • E-.
        on tämäkin kirjoitti:

        käsitys, että papiksi sopii paremmin sellainen, jolla on ns. verbaalista lahjakkuutta, ilmenee se verbaalinen lahjakkuus sitten millaisin sanoin tai sanankääntein hyvänsä, ja jonka erityisen mielenkiinnon ja huolenpidon kohteena on ollut kolminkertainen murhaaja, josta ei ainakaan ole näkynyt kirjoitettavan, että hän olisi edes katunut tekojaan. Sama vebaalisesti lahjakas nimimerkki on kirjoittanut kyseisestä murhaajasta aikaisemminkin näille palstoille ja samaan ihailevaan sävyyn. Hänen naminamimainen tyylinsä tuskin sopii minkään kirkon papille, paitsi jonkun ateistin mielestä.

        mukaan kaikki ovat yhtä lailla syntisiä jumalanne edessä, niin murhaajat kuin hyvien töiden harrastajatkin. Ei kenelläkään luterilaisella ole opillista perustetta korotella itseään tai muita Valjakkalan yläpuolelle.

        Nana-nam saattaa kuulua piireihin, joissa hiukan alatyylinen kielenkäyttö on normaalia. Ei hänen sanavalintojena takana välttämättä ole sen suurempaa ilkeyttä kuin jonkun "sivistyneemmän" henkilön asiatyylin sanoilla muotoillussa vinoilussa.


      • turhaaa puhut
        E-. kirjoitti:

        mukaan kaikki ovat yhtä lailla syntisiä jumalanne edessä, niin murhaajat kuin hyvien töiden harrastajatkin. Ei kenelläkään luterilaisella ole opillista perustetta korotella itseään tai muita Valjakkalan yläpuolelle.

        Nana-nam saattaa kuulua piireihin, joissa hiukan alatyylinen kielenkäyttö on normaalia. Ei hänen sanavalintojena takana välttämättä ole sen suurempaa ilkeyttä kuin jonkun "sivistyneemmän" henkilön asiatyylin sanoilla muotoillussa vinoilussa.

        Älä opeta asioita, joista itse et ymmärrä
        yhtään mitään.

        3-kertainen murhaaja.

        - on paheksuttava ihminen, koska hän EI
        kadu tekoaan.
        totta kai myös säälittävä

        - Kukaan luterilainen ei korota itseään hänen
        suhteensa, koska kaveri on itse runnonut
        itsensä pohjamutiin.

        - jos murhaaja tai ateisti katuu,
        hänelle on aina anteeksianto valmiina
        odottamassa.

        - paatunutta ihmistä on syytä paheksua ja nuhdella.


      • Nana-nam
        Pe.ku kirjoitti:

        onkin osoituksena oma viestisi.

        Minun päähäni ei moista tunnetta edes mahdu.

        Sinä sorrut vihoissasi uhkailemaan ja puolustat Nana-namia joka alla yhdessä viestissä on valmis tappamaankin.

        Nana-nam on teidän äänitorvenne joka saa eri palstoilla solvata ja nimitellä ihmisiä joten on hyvä että minä sanon asiasta vaikka arvasin että saan "säätiön" kimppuuni.
        Itsehän ette siihen halua vaikuttaa ja hänen laittomia viestejäkään ei poisteta.

        Mitä sä mua ryvetät munuais-älylläsi?

        Luulet vaan että oot joku kauhistuttavan vaikutusvaltainen henkilö jonka takia Säätiö olisi varpaillaan.

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt, että mielipiteitteni perusteella olen ikäänkuin 'Säätiön keulakuva'---siis oottekste ihan KILIKILIKILI JOKA HELVETIN TYYPPI TÄÄLLÄ--???

        HALOO HALOO--!!! Mä olen riviluterilainen jolla on MIELIPITEITÄ ja joka puolustaa Valjakkalan lisäksi Säätiötä! Mikä siinä saa aivonne nyrjähtelemään? Vai ootteko muuten vaan muoviaivoisia????

        Käsittääkseni Suomessa on uskonvapaus sekä mielipiteen vapaus MYÖS MINULLA, kuuluin Säätiöön tai en!

        Se, että TIEDÄN Säätiön pysyvän Raamatussa EI OIKEUTA vetämään mun kärsääni paskaan HENKILÖKOHTAISEN asian tähden tyyliin 'Säätiöstä puuttuu kuri...'. Voi helvetin peräseinä!

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt väitteestä että Säätiöön olisi muka 'kanneltu' mun takiani...Siis onko teillä ihan oikeesti ja nimenomaan aikuisen oikeesti jotain elämää???

        Vai kateusko se kalkattaa kun toiset ne uskaltaa sekä uskoa että rakastaa tavalla joka EI ole seksuaalisellakaan tasolla Raamatun vastainen ja uskaltaa olla oma rehellinen itsensä kaikkine puutteineen!!!

        Helppo ampua ku maali on nokan edessä. Ja te pellet ammutte anonyymien nimimerkkienne suojista. Voi smöör smöör...luuletteko että te saatte mut kaatumaan???

        Jumala voi heittää mut pikahissillä helvettiin, mutta niin HÄN voi tehdä TEILLEKIN! Jos luulette että pintapehmoinen kieli ja jeesustelijain mieli riittävät takaamaan teille IMMUNITEETIN kadotusta vastaan niin hah hah...

        Jumalan käsissä kaikki on, ja mä rakastan Valjakkalaa, Jumalan Kuvaa!!!! Senku ulisette Säätiölle että siellä käy kusipäistä väkeä jotka ei armoa ansaitse, siinähän saatanallisuutenne tulee esiin; olette Saatanan tavoin hajoittajia, eripuran aiheuttajia, rauhanrikkojia, tuomitsevia syyttäjiä...

        Varokaa vaan ettette vallan hajota Jumalan huonetta kiihkoissanne.

        Tai eihän teille Jumala ja kirkko ole tärkeitä vaan oman hurskautenne esilletuonti ja korostaminen toisia alaspainamalla...


      • Nana-nam
        E-. kirjoitti:

        mukaan kaikki ovat yhtä lailla syntisiä jumalanne edessä, niin murhaajat kuin hyvien töiden harrastajatkin. Ei kenelläkään luterilaisella ole opillista perustetta korotella itseään tai muita Valjakkalan yläpuolelle.

        Nana-nam saattaa kuulua piireihin, joissa hiukan alatyylinen kielenkäyttö on normaalia. Ei hänen sanavalintojena takana välttämättä ole sen suurempaa ilkeyttä kuin jonkun "sivistyneemmän" henkilön asiatyylin sanoilla muotoillussa vinoilussa.

        mikä näkyy kirjoittelustasi =)

        Et tuomitse ainakaan sen mukaan miltä jokin asia äkkisältään näyttää tai kuullostaa, vaan otat asiat laajakatseisemmin.

        Sulla on selvästi pää ja sydän kohdallaan. Näyt ymmärtävän että toisten ihmisten taustoissa voi olla paljon sellaista epätasaisuutta, jota ei sielultaan tasapaksu ja itserakas uskova halua edes YRITTÄÄ ymmärtää.

        Viisauttahan se on ajatella itseään laajemmin. Halit sulle ja zemppistä =)


      • ketä itse
        Nana-nam kirjoitti:

        Mitä sä mua ryvetät munuais-älylläsi?

        Luulet vaan että oot joku kauhistuttavan vaikutusvaltainen henkilö jonka takia Säätiö olisi varpaillaan.

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt, että mielipiteitteni perusteella olen ikäänkuin 'Säätiön keulakuva'---siis oottekste ihan KILIKILIKILI JOKA HELVETIN TYYPPI TÄÄLLÄ--???

        HALOO HALOO--!!! Mä olen riviluterilainen jolla on MIELIPITEITÄ ja joka puolustaa Valjakkalan lisäksi Säätiötä! Mikä siinä saa aivonne nyrjähtelemään? Vai ootteko muuten vaan muoviaivoisia????

        Käsittääkseni Suomessa on uskonvapaus sekä mielipiteen vapaus MYÖS MINULLA, kuuluin Säätiöön tai en!

        Se, että TIEDÄN Säätiön pysyvän Raamatussa EI OIKEUTA vetämään mun kärsääni paskaan HENKILÖKOHTAISEN asian tähden tyyliin 'Säätiöstä puuttuu kuri...'. Voi helvetin peräseinä!

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt väitteestä että Säätiöön olisi muka 'kanneltu' mun takiani...Siis onko teillä ihan oikeesti ja nimenomaan aikuisen oikeesti jotain elämää???

        Vai kateusko se kalkattaa kun toiset ne uskaltaa sekä uskoa että rakastaa tavalla joka EI ole seksuaalisellakaan tasolla Raamatun vastainen ja uskaltaa olla oma rehellinen itsensä kaikkine puutteineen!!!

        Helppo ampua ku maali on nokan edessä. Ja te pellet ammutte anonyymien nimimerkkienne suojista. Voi smöör smöör...luuletteko että te saatte mut kaatumaan???

        Jumala voi heittää mut pikahissillä helvettiin, mutta niin HÄN voi tehdä TEILLEKIN! Jos luulette että pintapehmoinen kieli ja jeesustelijain mieli riittävät takaamaan teille IMMUNITEETIN kadotusta vastaan niin hah hah...

        Jumalan käsissä kaikki on, ja mä rakastan Valjakkalaa, Jumalan Kuvaa!!!! Senku ulisette Säätiölle että siellä käy kusipäistä väkeä jotka ei armoa ansaitse, siinähän saatanallisuutenne tulee esiin; olette Saatanan tavoin hajoittajia, eripuran aiheuttajia, rauhanrikkojia, tuomitsevia syyttäjiä...

        Varokaa vaan ettette vallan hajota Jumalan huonetta kiihkoissanne.

        Tai eihän teille Jumala ja kirkko ole tärkeitä vaan oman hurskautenne esilletuonti ja korostaminen toisia alaspainamalla...

        painat alas huonolla ja turhan kärkevällä kielenkäytölläsi? Jos et hoksaa niin minäpä kerron: itseäsi ja asiaasi.


      • syntiset,
        Nana-nam kirjoitti:

        Mitä sä mua ryvetät munuais-älylläsi?

        Luulet vaan että oot joku kauhistuttavan vaikutusvaltainen henkilö jonka takia Säätiö olisi varpaillaan.

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt, että mielipiteitteni perusteella olen ikäänkuin 'Säätiön keulakuva'---siis oottekste ihan KILIKILIKILI JOKA HELVETIN TYYPPI TÄÄLLÄ--???

        HALOO HALOO--!!! Mä olen riviluterilainen jolla on MIELIPITEITÄ ja joka puolustaa Valjakkalan lisäksi Säätiötä! Mikä siinä saa aivonne nyrjähtelemään? Vai ootteko muuten vaan muoviaivoisia????

        Käsittääkseni Suomessa on uskonvapaus sekä mielipiteen vapaus MYÖS MINULLA, kuuluin Säätiöön tai en!

        Se, että TIEDÄN Säätiön pysyvän Raamatussa EI OIKEUTA vetämään mun kärsääni paskaan HENKILÖKOHTAISEN asian tähden tyyliin 'Säätiöstä puuttuu kuri...'. Voi helvetin peräseinä!

        Olen myös enemmän kuin yllättynyt väitteestä että Säätiöön olisi muka 'kanneltu' mun takiani...Siis onko teillä ihan oikeesti ja nimenomaan aikuisen oikeesti jotain elämää???

        Vai kateusko se kalkattaa kun toiset ne uskaltaa sekä uskoa että rakastaa tavalla joka EI ole seksuaalisellakaan tasolla Raamatun vastainen ja uskaltaa olla oma rehellinen itsensä kaikkine puutteineen!!!

        Helppo ampua ku maali on nokan edessä. Ja te pellet ammutte anonyymien nimimerkkienne suojista. Voi smöör smöör...luuletteko että te saatte mut kaatumaan???

        Jumala voi heittää mut pikahissillä helvettiin, mutta niin HÄN voi tehdä TEILLEKIN! Jos luulette että pintapehmoinen kieli ja jeesustelijain mieli riittävät takaamaan teille IMMUNITEETIN kadotusta vastaan niin hah hah...

        Jumalan käsissä kaikki on, ja mä rakastan Valjakkalaa, Jumalan Kuvaa!!!! Senku ulisette Säätiölle että siellä käy kusipäistä väkeä jotka ei armoa ansaitse, siinähän saatanallisuutenne tulee esiin; olette Saatanan tavoin hajoittajia, eripuran aiheuttajia, rauhanrikkojia, tuomitsevia syyttäjiä...

        Varokaa vaan ettette vallan hajota Jumalan huonetta kiihkoissanne.

        Tai eihän teille Jumala ja kirkko ole tärkeitä vaan oman hurskautenne esilletuonti ja korostaminen toisia alaspainamalla...

        joita sinä haukut ovat Jumalan kuvia. Mieti sitä ennen kuin kirjoittelet.


      • olet jättänyt
        E-. kirjoitti:

        sinusta olevan hauska tietää, että joillakin ihmisillä on usko siihen, että he voivat syntyä uudelleen eläimeksikin, ja joiltakin se usko puuttuu. Itse asiassa olin aika hämmästynyt, ettet tuota tuntunut tietävän, vaikka mielelläsi esität suurta uskontojen tuntijaa ateisteihin verrattuna.

        Ehdin nykyään vierailla tunnollisemmin täällä, kun olen jättänyt ateismipalstan seuraamisen hyvin vähiin. Kiinnostukseni luterilaisuuteen lisääntyy näköjään aina, kun luen Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta. Ehkä sinun kannattaisi kirkon jäsenenä ottaa yhteyttä häneen ja ehdottaa, että hän pysyisi jatkossa hiljaa?

        Ateismipalstan seuraamisen hyvin vähiin, kun sinne kuitenkin kirjoittaa paljon hengenheimolaisiasi, joiden kanssa jaat samat mielipiteet. Eikö siellä sinun olisi helppo keskustella hengenheimolaistesi kanssa?

        "Kiinnostukseni luterilaisuuteen lisääntyy näköjään aina, kun luen Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta. Ehkä sinun kannattaisi kirkon jäsenenä ottaa yhteyttä häneen ja ehdottaa, että hän pysyisi jatkossa hiljaa."

        En ole sattunut lukemaan tuommoisia arkkipiispa Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta, joista sinä puhut. ( Annapa linkki. ) Olen aina ollut sitä mieltä ja olen edelleen, että kirkosta saa vapaasti erota sellainen, joka ei usko tai joka ei muuten halua olla luterilaisen kirkon jäsen. En kannata mitään pakollista kirkon jäsenyyttä, mutta en myöskään pakollista kirkkoon kuulumattomuutta. Itse pidän arkkipiispaa ja hänen mielipiteitään arvossa. Jos joku muu ei pidä, niin se on hänen asiansa. En ehdota ateisteillekaan, että heidän tulisi pysyä hiljaa, miksi ehdottaisin sellaista myöskään arkkipiispalle? Mitä ajat takaa? Nykyisin ateisteja on pari prosenttia ihmisistä. Miksi ei noin saisi olla?

        "Luulin sinusta olevan hauska tietää, että joillain ihmisillä on usko siihen, että he voivat syntyä uudelleen eläimeksikin, ja joiltakin se usko puuttuu."

        Luin tuosta ja monesta muusta uskontoon liittyvästä asiasta jo murrosikäisenä, niin että ei tuossa ole mitään uutta. Luulisin, että monia kiinnostaa lukea noista asioista jo nuorena.

        "Itse asiassa olin aika hämmästynyt, ettet tuota tuntunut tietävän, vaikka mielelläsi esität suurta uskontojen tuntijaa ateisteihin verrattuna."

        En ole itse ainakaan kokenut, että olisin suuri uskontojen tuntija tai että edes esittäisin sellaista. Miten voisinkaan, kun en ole yliopistossa opiskellut mitään tuohon aiheeseen liittyvää. Yritän vain ottaa asioista edes vähän selvää, ennen kuin niistä kirjoitan. Eikö noin opetettu kouluaikoinasi myös sinua tekemään? Onko siinä jotain pahaa vai haluisitko mieluummin, että asioista ei otettaisi selvää? Mistä nyt kenkä puristaa?


      • E-.
        olet jättänyt kirjoitti:

        Ateismipalstan seuraamisen hyvin vähiin, kun sinne kuitenkin kirjoittaa paljon hengenheimolaisiasi, joiden kanssa jaat samat mielipiteet. Eikö siellä sinun olisi helppo keskustella hengenheimolaistesi kanssa?

        "Kiinnostukseni luterilaisuuteen lisääntyy näköjään aina, kun luen Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta. Ehkä sinun kannattaisi kirkon jäsenenä ottaa yhteyttä häneen ja ehdottaa, että hän pysyisi jatkossa hiljaa."

        En ole sattunut lukemaan tuommoisia arkkipiispa Paarman lausuntoja kirkosta eroamisesta, joista sinä puhut. ( Annapa linkki. ) Olen aina ollut sitä mieltä ja olen edelleen, että kirkosta saa vapaasti erota sellainen, joka ei usko tai joka ei muuten halua olla luterilaisen kirkon jäsen. En kannata mitään pakollista kirkon jäsenyyttä, mutta en myöskään pakollista kirkkoon kuulumattomuutta. Itse pidän arkkipiispaa ja hänen mielipiteitään arvossa. Jos joku muu ei pidä, niin se on hänen asiansa. En ehdota ateisteillekaan, että heidän tulisi pysyä hiljaa, miksi ehdottaisin sellaista myöskään arkkipiispalle? Mitä ajat takaa? Nykyisin ateisteja on pari prosenttia ihmisistä. Miksi ei noin saisi olla?

        "Luulin sinusta olevan hauska tietää, että joillain ihmisillä on usko siihen, että he voivat syntyä uudelleen eläimeksikin, ja joiltakin se usko puuttuu."

        Luin tuosta ja monesta muusta uskontoon liittyvästä asiasta jo murrosikäisenä, niin että ei tuossa ole mitään uutta. Luulisin, että monia kiinnostaa lukea noista asioista jo nuorena.

        "Itse asiassa olin aika hämmästynyt, ettet tuota tuntunut tietävän, vaikka mielelläsi esität suurta uskontojen tuntijaa ateisteihin verrattuna."

        En ole itse ainakaan kokenut, että olisin suuri uskontojen tuntija tai että edes esittäisin sellaista. Miten voisinkaan, kun en ole yliopistossa opiskellut mitään tuohon aiheeseen liittyvää. Yritän vain ottaa asioista edes vähän selvää, ennen kuin niistä kirjoitan. Eikö noin opetettu kouluaikoinasi myös sinua tekemään? Onko siinä jotain pahaa vai haluisitko mieluummin, että asioista ei otettaisi selvää? Mistä nyt kenkä puristaa?

        Ateismipalstalle tulee niin paljon viestejä, etten jouda syventymään siihen. Jos vastaan johonkin viestiin, niin en meinaa löytää sitä enää parin tunnin päästä. Tänään kylläkin kävin siellä, ja olipa taas melkoinen hihhulitungos.

        Paarma & kumppanit ovat antaneet lausuntoja, joissa he ovat nimitellet kirkosta eroajia vapaamatkustajiksi, itsekkäiden arvojen kannattajiksi, vastuun pakoilijoiksi, eettisistä arvoista eroon pyrkiviksi (lähde: ulkomuistini). Pidän erittäin sopimattomana, että jostain yhdistyksestä eroajia haukutaan, olipa kyseessä sitten uskonnollinen yhteisö, marttakerho, kennelliitto tai mikä tahansa. Varsinkin kun harva kirkosta eroja on edes oma-aloitteisesti siihen liittynyt.

        Kastamaton tyttäreni on usein ollut kerääjänä, kun koulussa on ollut jotain nälkä- tai janopäiväkeräyksiä, mutta olenpa aika varma, että jos hän lopettaa, niin ei Punaisesta rististä eikä Unicefista ladella solvauksia hänen peräänsä.

        Vakaumuksellisia ateisteja on hiljattain näkemäni tiedon mukaan n 7% suomalaisista, vähemmän vakaumuksellisia ei-uskovia on lisäksi joitakin kymmeniä prosentteja.

        Hindulaisuudesta keskustellessamme et tuntunut olevan oikein perillä sielunvaellusopista. Mutta mitäpä siitä enempää.

        Sanot mielelläsi, etteivät ateisitit ymmärrä uskontoja ja uskomista. Kysyin, mitä ymmärtämistä niissä sen enmpää on kuin että osaa arvioida uskonnollisten väitteiden totuusarvoja. Et vastannut.


      • kirjoittelusta yms.
        E-. kirjoitti:

        Ateismipalstalle tulee niin paljon viestejä, etten jouda syventymään siihen. Jos vastaan johonkin viestiin, niin en meinaa löytää sitä enää parin tunnin päästä. Tänään kylläkin kävin siellä, ja olipa taas melkoinen hihhulitungos.

        Paarma & kumppanit ovat antaneet lausuntoja, joissa he ovat nimitellet kirkosta eroajia vapaamatkustajiksi, itsekkäiden arvojen kannattajiksi, vastuun pakoilijoiksi, eettisistä arvoista eroon pyrkiviksi (lähde: ulkomuistini). Pidän erittäin sopimattomana, että jostain yhdistyksestä eroajia haukutaan, olipa kyseessä sitten uskonnollinen yhteisö, marttakerho, kennelliitto tai mikä tahansa. Varsinkin kun harva kirkosta eroja on edes oma-aloitteisesti siihen liittynyt.

        Kastamaton tyttäreni on usein ollut kerääjänä, kun koulussa on ollut jotain nälkä- tai janopäiväkeräyksiä, mutta olenpa aika varma, että jos hän lopettaa, niin ei Punaisesta rististä eikä Unicefista ladella solvauksia hänen peräänsä.

        Vakaumuksellisia ateisteja on hiljattain näkemäni tiedon mukaan n 7% suomalaisista, vähemmän vakaumuksellisia ei-uskovia on lisäksi joitakin kymmeniä prosentteja.

        Hindulaisuudesta keskustellessamme et tuntunut olevan oikein perillä sielunvaellusopista. Mutta mitäpä siitä enempää.

        Sanot mielelläsi, etteivät ateisitit ymmärrä uskontoja ja uskomista. Kysyin, mitä ymmärtämistä niissä sen enmpää on kuin että osaa arvioida uskonnollisten väitteiden totuusarvoja. Et vastannut.

        "Ateismipalstalle tulee niin paljon viestejä, etten jouda syventymään niihin. Jos vastaan johonkin viestiin, niin en meinaa löytää sitä enää parin tunnin päästä. Tänään kylläkin kävin siellä, ja olipa taas melkoinen hihhulitungos."

        Jotkut uskovat kokevat niin, että pitäisi käydä uskomattomien palstoilla käännyttämässä heitä. Itse en koe niin, vaan minun mielestäni palstoilla pitäisi puhua lähinnä palstan aiheesta. Mieleenikään ei tulisi mennä Ateismipalstalle yrittämään käännyttää niitä, joilta usko puuttuu. Olen kyllä käynyt joskus Ateismipalstalla keskustelmassa, mutta en yrittämässä käännyttää.

        "Paarma & kumppanit ovat antaneet lausuntoja, joissa he ovat nimitelleet kirkosta eroajia vapaamatkustajiksi, itsekkäiden arvojen kannattajiksi, vastuun pakoilijoiksi, eettistä arvoista eroon pyrkiviksi ( lähde: ulkomuistini)."

        Juuri tuollaista en ole sattunut lukemaan. Jos satut löytämään linkin noille sivuille, niin annapa se, niin luen, että tiedän, mistä oikein on kysymys. Luin Vihreän rouvan sivuilta uskonnon ja psykologianopettajasta ( Jorma Hietamäestä ), joka kertoi menettäneensä uskonsa ja joka ei sen vuoksi enää voi toimia pappina, mutta joka sanoi, että hän ei aio koskaan erota kirkosta. Olen ajatellut, että tekisin samoin kuin hän: en eroaisi kirkosta, vaikka sattuisinkin menettämään joskus uskoni.

        "Pidän erittäin sopimattomana, että jostain yhdistyksestä eroajia haukutaan, olipa kyseessä sitten uskonnollinen yhteisö, marttakerho, kennelliitto tai mikä tahansa. Varsinkin kun harva kirkosta eroaja on edes oma-aloitteisesti siihen liittynyt."

        Haukkumista en minäkään kannata, mutta missä hyvänsä yhdistyksessä oltaisiin huolissaan, jos siitä erotaan paljon. Eikö ole täysin luonnollista, että noin on? Itse kuulun marttoihin ( siis marttayhdistykseen, ei mihinkään kerhoon ) osittain kodin perintönä, sillä äiti oli hyvin innokas martta. Äiti oli erittäin käytännöllinen, minä taas epäkäytännöllinen, mutta ei se ihan hirveästi haittaa. Jäsenmaksu on vuodessa 30 euroa, matkat maksetaan erikseen. On vähän eroa siinä, mihin seurakunnassa ja mihin marttayhdistyksessä pitää rahojen riittää. Toimin myös seurakunnassa vapaaehtoistyössä, niin että luultavasti tiedän ainakin vähän enemmän kuin sinä noista asioista.

        "Kastamaton tyttäreni on usein ollut kerääjänä, kun koulussa on ollut jotain nälkä- tai janopäiväkeräyksiä, mutta olenpa aika varma, että jos hän lopettaa, niin ei Punaisesta Rististä tai Unicefista ladella solvauksia hänen peräänsä."

        No, ei varmaan missään ladella solvauksia perään, jos lopettaa keräämisen, vai väitätkö, että kirkossa olisi niin tehty? Minä en ainakaan ole moisesta kuullut. Täällä ei ole näkynyt koskaan ketään kerääjiä enkä ole niitä tarvinnutkaan, sillä laitan rahaa suoraan Unicefin tilille ja maksan pankin kautta Punaisen Ristin jäsenmaksuni.

        "Vakaumuksellisia ateisteja on hiljattain näkemäni tiedon mukaan 7% suomalaisista."

        Missä noin on sanottu? Yleensä ateistien lukumääräksi, ainakin maailmanlaajuisesti, on mainittu pari prosenttia.

        "Sanot mielelläsi, etteivät ateistit ymmärrä uskontoja ja uskomista. Kysyin, mitä ymmärtämistä niissä sen enempää on kuin että osaa arvioida uskonnollisten väitteiden totuusarvoja. Et vastannut."

        En osaakaan vastata tuohon. Tuntuu vain siltä, kuin sinun mielestäsi uskontoja ja tieteitä pitäisi voida mitata samoilla mittareilla.


    • puolustaa

      Kirkkoa tulisesti kirkkoa vastustava ateisti-uskoinen.

    • Nana-nam

      olevani Luther Säätiön EDUSTAJA??? Olen kannattaja ja vanhaluterilainen, mutta edustajan asemaan se ei mua kohota.

      Saatte ihan rauhassa lässyttää kuinka kauheeta mun kielenkäyttö on. Perkele kun ette tajua miltä tuntuu saada jatkuvasti sairasta palautetta tyyliin 'Valjakkala saunan taa'. Mä TUNNEN tämän ihmisen!!! Hän on mulle RAKKAIN IHMINEN TÄSSÄ MAAILMASSA.

      Ja sitte tekin lässytätte että voi kauheeta ja ilmeisesti joku kuvittelee että suhteessani Valjakkalaan on jotain siveetöntä (hah hah =D )

      Pitäiskö mun vaan istua kädet ristissä ja sietää rakastani loukattavan??? Jopa TÄLLÄ palstalla, jossa ollaan niin kristillisiä niin kristillisiä...

      Ja sitten vedetäänkin matto jalkojen alta ja tulee vielä pahempaa tekstiä kuin laki&rikos-palstalla. Puukotatte selkään ja alatte jeesustella kun huuto alkaa. Huh huh.

      PS. Tiesittekö että Valjakkala on käynyt kirkossa, ja nimenomaan Luther Säätiössä Sanaa kuulemassa??? Ja arvatkaa kenen mukana kävi---!!!!

      • käytöstavoistasi saa vaikutelman että olisit jossain vaiheessa joutunut jehovan todistajien aivopesun uhriksi.
        Mutta kaipa sitä luther-säätiössäkin tuo osataan.


      • kiroilemaan,

        Luther-säätiöltä vaiko Valjakkalalta? Sun on ihan turha opettaa mua kiroilemaan, sillä osaan sen ilman sun apuasikin.


      • Tinseltown

        Kun julkisesti haluat valjakkalasta puolisoa? kiihottaako läski murhaaja?


      • väittänyt

        olevani Luther Säätiön EDUSTAJA??? Olen kannattaja ja vanhaluterilainen, mutta edustajan asemaan se ei mua kohota."

        Sana edustaja tarkoittaa paitsi valtuutettua, kansanedustajaa,kauppaedustajaa yms. myös jonkin asian kannattajaa, jonkin ryhmän jäsentä, tyypillistä esimerkkiä jne. Kun sanot olevasi Luther-Säätiön kannattaja, niin se tarkoittaa myös, että olet Luther-Säätiön edustaja.

        Voit rakastaa Valjakkalaa niin paljon kuin haluat, mutta luterilaisuuteen ja tälle palstalle ei sinun rakkautesi kuulu mitenkään. Mutta eikös Valjakkala ole varattu mies? Hyväksyykö Valjakkalan naisystävä sinun suuren rakkautesi Valjakkalaa kohtaan? Jos hyväksyy, niin asia on O.K. Kai täällä on myös jokin rakkaus- tms. palsta, jossa voi keskustella enemmän tai vähemmän suuresta rakkaudestaan ja rakkautensa kohteista. Sieltä voisit löytää enemmän ymmärtämystä rakkauttasi ja rakastamistasi kohtaan kuin tältä Luterilaisuuspalstalta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe