MOVIPREP,vaikutusaika?

yököttää

Huomenna olis kolonoskopia ja moviprepillä neuvottiin tyhjennys suorittamaan. Olen tässä nyt litran juonut ja viimeisestä kuvottavasta lasillisesta on jo tunti mennyt(alottamisesta jo 2,5h). Mitään ei vaan tapahdu... pissalla oon kyllä juossu jo useamman kerran, mutta siihen se sitten jää. Onko tämä ihan normaalia? Miten nopeasti teillä alkoi vaikuttaa? Jotenkin kuvittelin, että menee vaan tovi kun jo paska alkaa lentää :)

44

31150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten roiskui

      mulla alkoi 3 tunnin kuluttua litkunjuonnin aloittamisesta paska lentään,
      on ehkä hieman yksilöllistä tuokin, ja se vaikuttaa, onko suolet täynnä tavaraa, minulla kaamea ripuli eli suoli lähes tyhjä,

      kai nyt jo on p---a lentänyt ? Jos ei, odota rauhassa, kyllä se vielä lentää ja viimeistään kun aamulla juot sen toisen litran.
      Yleensä kyllä illan aikana roiskahtaa.

      • IBD

        Olethan juonut muuta nestettä tarpeeksi?


      • mira2
        IBD kirjoitti:

        Olethan juonut muuta nestettä tarpeeksi?

        Mulla edessä tänään toi litkun juominen, ajattelin juoda 18-19, jotta tulisi ulos ennen 22 että pääsee nukkumaan.

        Saiko aloittaja kaikki pihalle ? ;)


      • aloittaja
        mira2 kirjoitti:

        Mulla edessä tänään toi litkun juominen, ajattelin juoda 18-19, jotta tulisi ulos ennen 22 että pääsee nukkumaan.

        Saiko aloittaja kaikki pihalle ? ;)

        Moi!

        No ei mennyt ihan putkeen sen tyhjennyksen kanssa :-/. Kesti ensin 4h ennen kuin mitään alkoi tapahtua ja yöunethan siinä sitten meni kun vessassa sai alituiseen ravata. Sen toisen moviprep-litran kanssa aamulla oli todella tuskaisaa. Sain vaan yhden lasin juotua joten kuten kunnolla ja sen jälkeen kulaus kerrallaan niin, että aina piti oksennusta niellä takasin. Lopulta kunnon hörpyn jälkeen tuli varmaankin kaikki sen aamun litkut oksennuksena ylös. Ja kannuun jäi vielä 4dl. että sillä tavalla...ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt sisällä se kuvottavan hajuinen ja makuinen limaisa juoma.Yhteensä sain siis sisällä pysymään hiukan reilun litran.

        Tähystys tehtiin silti ja tyhjennyksen ongelmat ei haitannu tutkimusta. Suoli oli siis sen edellisen illan litran jälkeenkin jo lähes täysin tyhjä.

        Täytyy kyllä sanoa, että tähystystä en ollenkaan pelännyt ennen vastaanottoa, mutta olis varmaan pitänyt. Kyllä sen verran kovakourasta ja ikävää kohtelu oli, että en tule toiste menemään vaikka mikä olis.Täältä olen lueskellut juttuja, miten kipeässä paikassa hoitaja painaa vatsaa ja auttaa ja lääkäri hidastaa tutkimusta. Vaan eipä ollu meininki tämmöstä Turussa. Sen kun vaan runtattiin sisään ja kipuun (niin kovaan, että itku pääsi ja kipukynnys minulla ei ainakaan matalimmasta päästä ole) ei reagoitu mitenkään. Lääkäri totes, että "päivää" ja seuraavat sanat potilaalle oli kolmen vartin päästä, että "mene tuonne toiseen huoneeseen odottamaan lausuntoa".Toipumishuoneessa edellinen tähypotilas itki, ettei ole koskaan ennen tähystys sattunut noin kovasti. Että semmonen keikka, ensimmäinen ja ehdottomasti viimeinen kerta meikäläisen kohdalla.

        Positiivista on se, että mitään pahaa tulehdusta ei löytynyt ja koepaloista sitten selviää ne, mitä ei silmällä voi havaita. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Toivon sinulle parempaa onnea tutkimuksen kanssa ja uskon kyllä, että jos vaan asiansa osaava lääkäri tuon tutkimuksen tekee, niin homma sujuu paljon helpommin!TSEMPPIÄ!!!


      • mira2
        aloittaja kirjoitti:

        Moi!

        No ei mennyt ihan putkeen sen tyhjennyksen kanssa :-/. Kesti ensin 4h ennen kuin mitään alkoi tapahtua ja yöunethan siinä sitten meni kun vessassa sai alituiseen ravata. Sen toisen moviprep-litran kanssa aamulla oli todella tuskaisaa. Sain vaan yhden lasin juotua joten kuten kunnolla ja sen jälkeen kulaus kerrallaan niin, että aina piti oksennusta niellä takasin. Lopulta kunnon hörpyn jälkeen tuli varmaankin kaikki sen aamun litkut oksennuksena ylös. Ja kannuun jäi vielä 4dl. että sillä tavalla...ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt sisällä se kuvottavan hajuinen ja makuinen limaisa juoma.Yhteensä sain siis sisällä pysymään hiukan reilun litran.

        Tähystys tehtiin silti ja tyhjennyksen ongelmat ei haitannu tutkimusta. Suoli oli siis sen edellisen illan litran jälkeenkin jo lähes täysin tyhjä.

        Täytyy kyllä sanoa, että tähystystä en ollenkaan pelännyt ennen vastaanottoa, mutta olis varmaan pitänyt. Kyllä sen verran kovakourasta ja ikävää kohtelu oli, että en tule toiste menemään vaikka mikä olis.Täältä olen lueskellut juttuja, miten kipeässä paikassa hoitaja painaa vatsaa ja auttaa ja lääkäri hidastaa tutkimusta. Vaan eipä ollu meininki tämmöstä Turussa. Sen kun vaan runtattiin sisään ja kipuun (niin kovaan, että itku pääsi ja kipukynnys minulla ei ainakaan matalimmasta päästä ole) ei reagoitu mitenkään. Lääkäri totes, että "päivää" ja seuraavat sanat potilaalle oli kolmen vartin päästä, että "mene tuonne toiseen huoneeseen odottamaan lausuntoa".Toipumishuoneessa edellinen tähypotilas itki, ettei ole koskaan ennen tähystys sattunut noin kovasti. Että semmonen keikka, ensimmäinen ja ehdottomasti viimeinen kerta meikäläisen kohdalla.

        Positiivista on se, että mitään pahaa tulehdusta ei löytynyt ja koepaloista sitten selviää ne, mitä ei silmällä voi havaita. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Toivon sinulle parempaa onnea tutkimuksen kanssa ja uskon kyllä, että jos vaan asiansa osaava lääkäri tuon tutkimuksen tekee, niin homma sujuu paljon helpommin!TSEMPPIÄ!!!

        Onpa sulla käynyt ikävästi !
        Toivon tosiaan että mulla menis erilailla. Juomisesta alkaen.
        Itsellä tehdään ainakin eri paikassa ja kaupungissakin. Esilääkityksen otan, sen saa kun ilmottautuu puolta tuntia ennen.
        Noh katsotaan mitä huominen tuo tullessaan..


      • mira2
        mira2 kirjoitti:

        Onpa sulla käynyt ikävästi !
        Toivon tosiaan että mulla menis erilailla. Juomisesta alkaen.
        Itsellä tehdään ainakin eri paikassa ja kaupungissakin. Esilääkityksen otan, sen saa kun ilmottautuu puolta tuntia ennen.
        Noh katsotaan mitä huominen tuo tullessaan..

        Eilen aloitin juomaan hiukan ennen klo 18. Eka vessareissu alkoi puoli tuntia aloituksesta ja jatkuu edelleen.. "Vettä" tuli melki heti ulos.

        Täytyy sanoo kun tein ekan liemen, mietin tuoksusta, että mitä vaikeaa tätä juodessa voi olla? ..Erehdyin.

        Haju on teennäinen lime. Ensin maistuu suola kielellä, sitten järjetön makeus, tekolime ja viimeiseksi suola. Ekan lasin jälkeen pakko pitää nenästä kiinni, mutta piru vie se suola maistuu silti! Sen tuntee koko kielellä.

        Tokan lasin aikana alkoi kyökkiin, vaikka pidin nenästä kii, otin heti perään lasista juissi-mehua ja purkan sitten suuhun. Sain kuitenkin juotua melkein koko litran, lähes 3 coca-cola lasillista, ehkä n. 2 dl jäi.

        Nyt meen tekeen uuden coctailin, ajattelin kokeilla pillillä ja jäillä. En kyllä onnistu koko litraa selättään. No eiköhän se sisäinen puhdistus ole käynnissä ku kirkasta tulee jo ulos..

        Ja tosiaan se maistuu limaiselle, kuten joku mainitsikin joskus. Vaikka ei ole limaista.


      • mira2
        mira2 kirjoitti:

        Eilen aloitin juomaan hiukan ennen klo 18. Eka vessareissu alkoi puoli tuntia aloituksesta ja jatkuu edelleen.. "Vettä" tuli melki heti ulos.

        Täytyy sanoo kun tein ekan liemen, mietin tuoksusta, että mitä vaikeaa tätä juodessa voi olla? ..Erehdyin.

        Haju on teennäinen lime. Ensin maistuu suola kielellä, sitten järjetön makeus, tekolime ja viimeiseksi suola. Ekan lasin jälkeen pakko pitää nenästä kiinni, mutta piru vie se suola maistuu silti! Sen tuntee koko kielellä.

        Tokan lasin aikana alkoi kyökkiin, vaikka pidin nenästä kii, otin heti perään lasista juissi-mehua ja purkan sitten suuhun. Sain kuitenkin juotua melkein koko litran, lähes 3 coca-cola lasillista, ehkä n. 2 dl jäi.

        Nyt meen tekeen uuden coctailin, ajattelin kokeilla pillillä ja jäillä. En kyllä onnistu koko litraa selättään. No eiköhän se sisäinen puhdistus ole käynnissä ku kirkasta tulee jo ulos..

        Ja tosiaan se maistuu limaiselle, kuten joku mainitsikin joskus. Vaikka ei ole limaista.

        Nyt on menny 2,5 lasillista, pilli on oiva keino!!
        Pillin saa kielellä pidemmälle, niin suola ei puske läpi niin paljon. Ei kyllä koko litra mene, jos ton lasin juon, jää taas se sama pari desiä..

        Miten ihmeessä jotkut saa sen 4-6 l alas niitä muita aineita? Kai ne maistuu erille?


      • tähy 13.5,
        aloittaja kirjoitti:

        Moi!

        No ei mennyt ihan putkeen sen tyhjennyksen kanssa :-/. Kesti ensin 4h ennen kuin mitään alkoi tapahtua ja yöunethan siinä sitten meni kun vessassa sai alituiseen ravata. Sen toisen moviprep-litran kanssa aamulla oli todella tuskaisaa. Sain vaan yhden lasin juotua joten kuten kunnolla ja sen jälkeen kulaus kerrallaan niin, että aina piti oksennusta niellä takasin. Lopulta kunnon hörpyn jälkeen tuli varmaankin kaikki sen aamun litkut oksennuksena ylös. Ja kannuun jäi vielä 4dl. että sillä tavalla...ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt sisällä se kuvottavan hajuinen ja makuinen limaisa juoma.Yhteensä sain siis sisällä pysymään hiukan reilun litran.

        Tähystys tehtiin silti ja tyhjennyksen ongelmat ei haitannu tutkimusta. Suoli oli siis sen edellisen illan litran jälkeenkin jo lähes täysin tyhjä.

        Täytyy kyllä sanoa, että tähystystä en ollenkaan pelännyt ennen vastaanottoa, mutta olis varmaan pitänyt. Kyllä sen verran kovakourasta ja ikävää kohtelu oli, että en tule toiste menemään vaikka mikä olis.Täältä olen lueskellut juttuja, miten kipeässä paikassa hoitaja painaa vatsaa ja auttaa ja lääkäri hidastaa tutkimusta. Vaan eipä ollu meininki tämmöstä Turussa. Sen kun vaan runtattiin sisään ja kipuun (niin kovaan, että itku pääsi ja kipukynnys minulla ei ainakaan matalimmasta päästä ole) ei reagoitu mitenkään. Lääkäri totes, että "päivää" ja seuraavat sanat potilaalle oli kolmen vartin päästä, että "mene tuonne toiseen huoneeseen odottamaan lausuntoa".Toipumishuoneessa edellinen tähypotilas itki, ettei ole koskaan ennen tähystys sattunut noin kovasti. Että semmonen keikka, ensimmäinen ja ehdottomasti viimeinen kerta meikäläisen kohdalla.

        Positiivista on se, että mitään pahaa tulehdusta ei löytynyt ja koepaloista sitten selviää ne, mitä ei silmällä voi havaita. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Toivon sinulle parempaa onnea tutkimuksen kanssa ja uskon kyllä, että jos vaan asiansa osaava lääkäri tuon tutkimuksen tekee, niin homma sujuu paljon helpommin!TSEMPPIÄ!!!

        menisin, jos aivan pakko olis, koskiklinikalla pätevä letkumies ja hoitsu paineli nuppia sillain, että hyvin meni,
        mitä tulee tuohon litkuun, litran join vajaassa tunnissa, olisin juonut 45 sekunnissa, eihän se ollu oikeastaan minkään makuistakaan,
        Kannattaa myös muistaa, tutkimukset ovat tärkeitä. Jos niitä ei tehdä, kärsimykset voivat olla paljon pahempia.
        On keskusteltu paksunsuolen tähystyksestä, monellako oireena on ollut ripuli ja kenties laihtuminen ? Mikä on ollut taustalla, onko löytynyt syöpää ?
        Koepalojen tulokset tullee ensi viikolla, ripuli jatkuu edelleen,
        samoista vaivoista eli pitkään jatkuneesta ripulista on 13.5 jälkeen jo leikattukin, eli ripulin takana voi olla vakavakin sairaus.


      • tähy 13.5,,,,,
        tähy 13.5, kirjoitti:

        menisin, jos aivan pakko olis, koskiklinikalla pätevä letkumies ja hoitsu paineli nuppia sillain, että hyvin meni,
        mitä tulee tuohon litkuun, litran join vajaassa tunnissa, olisin juonut 45 sekunnissa, eihän se ollu oikeastaan minkään makuistakaan,
        Kannattaa myös muistaa, tutkimukset ovat tärkeitä. Jos niitä ei tehdä, kärsimykset voivat olla paljon pahempia.
        On keskusteltu paksunsuolen tähystyksestä, monellako oireena on ollut ripuli ja kenties laihtuminen ? Mikä on ollut taustalla, onko löytynyt syöpää ?
        Koepalojen tulokset tullee ensi viikolla, ripuli jatkuu edelleen,
        samoista vaivoista eli pitkään jatkuneesta ripulista on 13.5 jälkeen jo leikattukin, eli ripulin takana voi olla vakavakin sairaus.

        Histologinen löydös sopii hyvin kollageenikoliittiin.

        Onko tarpeeksi hyvä syy tilata aika lääkärille ? Mitään lääkkeitä minulla ei nyt ole, ripuli jatkuu edelleen.
        Jos olisi jossain hyvät sivut, voisin lueskella. Ja turha minua on pelotella, en pelkää muuta kuin ukkosta.


      • tähy 13.5,,,,
        tähy 13.5,,,,, kirjoitti:

        Histologinen löydös sopii hyvin kollageenikoliittiin.

        Onko tarpeeksi hyvä syy tilata aika lääkärille ? Mitään lääkkeitä minulla ei nyt ole, ripuli jatkuu edelleen.
        Jos olisi jossain hyvät sivut, voisin lueskella. Ja turha minua on pelotella, en pelkää muuta kuin ukkosta.

        http://www.gastrolab.net/ksqcomif.htm


      • mira2
        tähy 13.5,,,, kirjoitti:

        http://www.gastrolab.net/ksqcomif.htm

        Reissulta kotiuduttu.
        Suoli oli hyvin tyhjä, vaikka vähän jätin juomatta molemmista litroista.
        Tähystys ei kovin paha, muutaman kerran tuntu että maha räjähtää kylläkin.
        Suoli näytti hyvältä, katsotaan vielä koepalat.
        Hyvä mieli jäi ja tarvittaessa uudelleen menen. Litku silti edelleen pahaa ;)


      • Kaisa
        aloittaja kirjoitti:

        Moi!

        No ei mennyt ihan putkeen sen tyhjennyksen kanssa :-/. Kesti ensin 4h ennen kuin mitään alkoi tapahtua ja yöunethan siinä sitten meni kun vessassa sai alituiseen ravata. Sen toisen moviprep-litran kanssa aamulla oli todella tuskaisaa. Sain vaan yhden lasin juotua joten kuten kunnolla ja sen jälkeen kulaus kerrallaan niin, että aina piti oksennusta niellä takasin. Lopulta kunnon hörpyn jälkeen tuli varmaankin kaikki sen aamun litkut oksennuksena ylös. Ja kannuun jäi vielä 4dl. että sillä tavalla...ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt sisällä se kuvottavan hajuinen ja makuinen limaisa juoma.Yhteensä sain siis sisällä pysymään hiukan reilun litran.

        Tähystys tehtiin silti ja tyhjennyksen ongelmat ei haitannu tutkimusta. Suoli oli siis sen edellisen illan litran jälkeenkin jo lähes täysin tyhjä.

        Täytyy kyllä sanoa, että tähystystä en ollenkaan pelännyt ennen vastaanottoa, mutta olis varmaan pitänyt. Kyllä sen verran kovakourasta ja ikävää kohtelu oli, että en tule toiste menemään vaikka mikä olis.Täältä olen lueskellut juttuja, miten kipeässä paikassa hoitaja painaa vatsaa ja auttaa ja lääkäri hidastaa tutkimusta. Vaan eipä ollu meininki tämmöstä Turussa. Sen kun vaan runtattiin sisään ja kipuun (niin kovaan, että itku pääsi ja kipukynnys minulla ei ainakaan matalimmasta päästä ole) ei reagoitu mitenkään. Lääkäri totes, että "päivää" ja seuraavat sanat potilaalle oli kolmen vartin päästä, että "mene tuonne toiseen huoneeseen odottamaan lausuntoa".Toipumishuoneessa edellinen tähypotilas itki, ettei ole koskaan ennen tähystys sattunut noin kovasti. Että semmonen keikka, ensimmäinen ja ehdottomasti viimeinen kerta meikäläisen kohdalla.

        Positiivista on se, että mitään pahaa tulehdusta ei löytynyt ja koepaloista sitten selviää ne, mitä ei silmällä voi havaita. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Toivon sinulle parempaa onnea tutkimuksen kanssa ja uskon kyllä, että jos vaan asiansa osaava lääkäri tuon tutkimuksen tekee, niin homma sujuu paljon helpommin!TSEMPPIÄ!!!

        Kyllä minullekin sattui tähystys ihan mielettömästi, vaikka en mielestäni ole kipuherkkä. Temppu on tehty aikaisemminkin, mutta silloin meni ihan hyvin mitä nyt
        yhdessä kohdassa vähän tuntui, kun suoli teki siinä mutkan. Täytyy olla vika tekijässä
        tai tyhjennysaineessa ehkä molemmissa. Jo ennen tähystystä tuntui suoli olevan
        hyvin ärtynyt. Onko Movipreppiä kunnolla tutkittu, mitä saa aikaan suolen limakalvolla.


      • Anonyymi

        Mulla alkoi nopeimmin mitä olin ajatellut n.45 min. Loppuvaiheessa tuli tosi kirkasta (ulostette), kun join vain vettä ja kupin kirkasta lihalientä, en tykkää limuista.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Moi!

        No ei mennyt ihan putkeen sen tyhjennyksen kanssa :-/. Kesti ensin 4h ennen kuin mitään alkoi tapahtua ja yöunethan siinä sitten meni kun vessassa sai alituiseen ravata. Sen toisen moviprep-litran kanssa aamulla oli todella tuskaisaa. Sain vaan yhden lasin juotua joten kuten kunnolla ja sen jälkeen kulaus kerrallaan niin, että aina piti oksennusta niellä takasin. Lopulta kunnon hörpyn jälkeen tuli varmaankin kaikki sen aamun litkut oksennuksena ylös. Ja kannuun jäi vielä 4dl. että sillä tavalla...ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt sisällä se kuvottavan hajuinen ja makuinen limaisa juoma.Yhteensä sain siis sisällä pysymään hiukan reilun litran.

        Tähystys tehtiin silti ja tyhjennyksen ongelmat ei haitannu tutkimusta. Suoli oli siis sen edellisen illan litran jälkeenkin jo lähes täysin tyhjä.

        Täytyy kyllä sanoa, että tähystystä en ollenkaan pelännyt ennen vastaanottoa, mutta olis varmaan pitänyt. Kyllä sen verran kovakourasta ja ikävää kohtelu oli, että en tule toiste menemään vaikka mikä olis.Täältä olen lueskellut juttuja, miten kipeässä paikassa hoitaja painaa vatsaa ja auttaa ja lääkäri hidastaa tutkimusta. Vaan eipä ollu meininki tämmöstä Turussa. Sen kun vaan runtattiin sisään ja kipuun (niin kovaan, että itku pääsi ja kipukynnys minulla ei ainakaan matalimmasta päästä ole) ei reagoitu mitenkään. Lääkäri totes, että "päivää" ja seuraavat sanat potilaalle oli kolmen vartin päästä, että "mene tuonne toiseen huoneeseen odottamaan lausuntoa".Toipumishuoneessa edellinen tähypotilas itki, ettei ole koskaan ennen tähystys sattunut noin kovasti. Että semmonen keikka, ensimmäinen ja ehdottomasti viimeinen kerta meikäläisen kohdalla.

        Positiivista on se, että mitään pahaa tulehdusta ei löytynyt ja koepaloista sitten selviää ne, mitä ei silmällä voi havaita. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Toivon sinulle parempaa onnea tutkimuksen kanssa ja uskon kyllä, että jos vaan asiansa osaava lääkäri tuon tutkimuksen tekee, niin homma sujuu paljon helpommin!TSEMPPIÄ!!!

        Oliko maha kipua


    • stillborn``

      itellä huomenna aamupäivällä tuo tähystys... 2 tuntia sitten alotin ensimmäisen litran ja nyt on siitä jo jonkin aikaa ku sain sen juotua, mutta ei tapahdu mitään :S ja kun tänään pitäis vielä juoda se toinenki ennen nukkumaanmenoa... menee sitte koko yö paskan lentäessä jos tää näin hitaasti vaikuttaa, jos menee vielä 3 tuntia ennen ku mitään tapahtuu tän ekan litran kaa?

      • vierassss

        Itellä huomenna tähystys ja joudun juomaan tuota movipreppiä. Vielä pitäisi litra juoda tänään. Kaikkein helpoiten litkun saa alas sillä että pitää nenästä kiinni ja kun on saanut lasillisen juotua otat esim mehua siihen päälle ja mintuukarkin suuhun. Ainakin autoi itseä.


    • chiisaichiisai

      Olen ollut aikaisemmin suolen (2001) ja vatsan (2005) tähystyksissä ilman puudutuksia ja lääkkeitä (kukaan ei edes maininnut sellaisista). Molemmat olivat traumatisoivia ja todella kivuliaita kokemuksia. Mahalaukun tähystyksen jälkeen muistan itkeneeni hillittömästi ja tärisseeni. Henkilökunta oli varmasti ammattitaitoista, mutta ei millään tapaa ihmisystävällistä. Nyt eri kaupungissa. Huomenna sekä mahan että suolen tähystykset ja vaadin lääkkeitä tällä kertaa.

      Nyt tämä moviprep. Reilu 3 tuntia on ensimmäisestä lasillisesta. Maha on niin täysi että kipeää tekee. Kohta varmaan alkaa tapahtuakin jotain kun kurina on siirtyny aina pidemmälle ja pidemmälle. Omalla kohdalla light kola olisi varmasti tehokkaampi tyhjentäjä, eikä aiheuttaisi oksennusreaktiota jokaisen kulauksen jälkeen.

      Edellisessä tyhjennyksessä piti juoda 4l lääkettä, joka itse asiassa maistui paremmalta kuin tämä. Muistaakseni se ei ollut makeaa ollenkaan. Kyllähän sekin koitti ylös tulla, mutta ei ollut ihan näin hirveää. Mieli tekisi laittaa palautetta valmistajalle...

      Katselenpa elokuvia ämpärin kanssa. Vielä 0,75l litkua jäljellä. Kamalaa tavaraa.

      • yyök

        miksi ei voi tehdä suolihuuhtelua.
        Toi litku on aivan hirveää.


      • ...........
        yyök kirjoitti:

        miksi ei voi tehdä suolihuuhtelua.
        Toi litku on aivan hirveää.

        Menkää vain sellaiseen hyvään paikkaan, vaikka yksityiselle, jossa suostutaan tekemään tähystykset nukutuksessa. Vaikka se maksaakin jonkun satasen (ylimääräistä), niin ei sitä jatkuvasti kuitenkaan joudu pulittamaan. Voi pistää vaikka muutaman kympin kuussa säästöön, niin on sitten varalla tai ottaa pikku lainan. Se on asia, johon kannattaa satsata. Tämä on tätä suomalaisen terveydenhoidon nurjaa puolta, että aina yritetään päästä itsen kannalta helpoimmalla ja halvimmalla (ja muun maalaiset ihmettelee), mutta vaatia pitää, ja valita jo alustavasti hyväluonteinen lääkäri. Itse soitin Terveystaloon ja kysyin, kuka tekee nukutuksessa ja sain häneltä (työskentelee näköjään myös Diacorilla, josta saa myös helposti anestesian/humausnukutuksen) ajan ens maanantaiksi. Työnantaja maksaa tähystyksen ja minä humauksen. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Olen tosi pahoillani kaikkien puolesta, jotka ovat joutuneet kokemaan kipua ja ammattitaidotonta kohtelua. Kun luin näitä nettijuttuja, päätin panostaa anestesiaan, että se hyöty asian esille tuomisesta on ollut, kiitos siitä.


      • ........
        ........... kirjoitti:

        Menkää vain sellaiseen hyvään paikkaan, vaikka yksityiselle, jossa suostutaan tekemään tähystykset nukutuksessa. Vaikka se maksaakin jonkun satasen (ylimääräistä), niin ei sitä jatkuvasti kuitenkaan joudu pulittamaan. Voi pistää vaikka muutaman kympin kuussa säästöön, niin on sitten varalla tai ottaa pikku lainan. Se on asia, johon kannattaa satsata. Tämä on tätä suomalaisen terveydenhoidon nurjaa puolta, että aina yritetään päästä itsen kannalta helpoimmalla ja halvimmalla (ja muun maalaiset ihmettelee), mutta vaatia pitää, ja valita jo alustavasti hyväluonteinen lääkäri. Itse soitin Terveystaloon ja kysyin, kuka tekee nukutuksessa ja sain häneltä (työskentelee näköjään myös Diacorilla, josta saa myös helposti anestesian/humausnukutuksen) ajan ens maanantaiksi. Työnantaja maksaa tähystyksen ja minä humauksen. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Olen tosi pahoillani kaikkien puolesta, jotka ovat joutuneet kokemaan kipua ja ammattitaidotonta kohtelua. Kun luin näitä nettijuttuja, päätin panostaa anestesiaan, että se hyöty asian esille tuomisesta on ollut, kiitos siitä.

        Ja valittaakin saa, ei se ota jos ei annakaan. Ehkä kun valituksia alkaa kertyä, johto tekee oikeat johtopäätökset. Lehteenkin voi kirjoittaa. Luultavasti toimitus poistaa itse paikan nimen, mutta tekstiin voi jättää sellaista viitettä, ettei erehtymisen vaaraa ole.


      • Wessa-maraton

        Alkuperäiseen kysymykseen vastaten...
        Ensimmäinen annos moviprep:ä vaikuttaa vähän hitaammin kuin toinen.
        Ensimmäinen satsi alkoin minulla vaikuttamaan kolmen tunnin päästä ja yölläkin piti vielä kaydä paskomassa :)
        Toinen satsi alkoi toimimaan puolen tunnin päästä ja se olikin sitten wessa-maraton 2-3 tuntia yhtä soittoa...
        Nyt toinen kerta kun teen tyhjennyksen moviprepillä ja hyvin on onnistunut!


    • ohhohrewt4e

      Itse juuri aloittelen toista litraa. Ensimmäinen litra meni erittäin hyvin. Pyykkipoika nenään ja lasillisen jälkeen hörppy ediä, ja olo on kuin ei ois mitään maistanut :).

      Tosin tavara rupes lentää 40min ja 3 lasillisen jälkeen.

    • tuskomaton

      mitä ihmettä?

      Mä yritin ensin sillä colon......sto.. Jollain. En perehtynyt asiaan, ja söinkin ihan normaalisti. Mut toi em. juttu. MITÄ PASKAA! mä en todellakaan pystynyt juomaan sitä... Ei pysynyt edes yksi kulaus sisällä. Sit soitin lääkäriin ja sanoi että sitä ei voi tehdä...

      Nyt sitten tuolla moviprepillä. oon yhden satsin melkein juonut. Tosin kolmen tunnin sisällä. Mitään ei ole tapahtunut, paitsi kamala kurina mahasa siirtyy alemmas ja alemmas... En voi soittaa lääkärillekkään kun on näin myöhä. En ole nyt syönyt mitään, enkä syö, mut siis mitä vittua.


      Mä join tuota kolme lasillista veteen sekoitettuna. Sit sekoitin fantaan.......... Sit lisäsin siihen lisää vettä, eli siitä tuli laimeampaa. Ei vaan pysty :(( Tostako se nyt johtuu että EI toimi??? hmpf:''''(

    • ...

      Juo se moviprep kertakulauksella alas. Minä join juuri kaksi litraa. pari päivää sitten. molemmat puolessa tunnissa. vesilasi aina päälle. olisin kerinnyt paljon nopeamminkin juomaan. ei se nyt niin pahaa ole. ei sitä pidä ruveta maistelemaan. kerralla vaan alas ja vesilasi päälle

    • Movia juonut

      Kyllä se alkaa jossain vaiheessa tulemaan, älä mene kauaksi vessasta.

    • movit ei toimi

      Pitkä vaikutusaika??
      Movipreppi lähti toimimaan vasta 20h jälkeen, kävin lenkilläkin välillä jos auttaisi.

      Aamusella käynyt n. 2ltr paskomassa vettä. 2,5h sisään.

    • Voi elämä

      Eihän tuo herkkua ole, mutta turha tehdä siitä isompaa draamaa. Huiviin vaan ja välillä huikka limua, juotava se on kun on määrätty. Tervaleijonapastilli suussa auttoi hyvin. Ripuliin otettava Osmosal on paljon kamalampaa.

    • Kounani

      Pari tuntia ensimmäisen lasin jälkeen ja alkoi vessarumba, jota kesti reilu pari tuntia sitäkin. Kannattaa juoda tai ainakin yrittää juoda se 2 litraa vettä tai muuta kirkasta nestettä Moviprepin lisäks.

    • tyhmylipaniikissa

      Voiko mountain dewtä juoda huoletta ennen tähystystä?

    • Hepulissa

      Jos vatsa on hyvin arka jo valmiiksi, saakohan Moviprepin juotua ollenkaan ?
      Onko se vaikutus raju suolistossa ? Siis kipua aiheuttavaa arassa suolistossa ?

    • Mikkeliskikkelis

      Mulla alkoi tämä aspartaami-litki vaikuttamaan heti n.30min ja jo ekan litran jälkeen tyhjeni koko suoli. Toinen litra vaan vettä tuo ulos ja kirvelee niin kuolettavasti peppureikään nyt et kamalaa!! Peppu niin ärtynyt tästä jatkuvasta vesirallosta pyllyssä. Aijjaijjaj ja litku ei oisi ollenkaan paha juoda ilman tota kamalaa esanssi-makua ja aspartaamia!? Ihan järkyttävää käyttää apteekkivalnisteessa , saatika missään ASPARTAAMIA!? Kuvotti ajatus ihan sairaasti juoda sellaista. En ikini koskaan sitä suuhuni laittais mut nyt oli vaan pakko. Mitään näin kamalan tekomakeeta ikinä oo joutunu suuhuni tunkee.... mut toimii

    • Vähänhermostunut

      Join äsken litran Moviprepiä (klo: 18.30) ja siihen meni tasan 10min. kävin juuri ennen sitä 3km kävelylenkillä ja join tuon litkun heti sen jälkeen. Ehkä reipas kävely lisäsi janoa sen verran että meni nopeasti. Tähystys on Laakson sairaalassa huomenna klo.14, ja toinen litra pitäisi juoda 3 tuntia ennen sitä. Mietin vaan että miten jaksan kiskoa illan aikana 3litraa mehua tms ja miten paljon se aiheuttaa valvomista sekä wc:ssä juoksua. Aiempi tähystys oli joskus 90-luvulla enkä enää muista miten se meni

    • Odottava

      Kohta 2 tuntia mennyt Moviprepin ottamisesta eikä vielä tapahtunut mitään. 2 lasia päärynämehua olen saanut juotua tänä aikana. Pitää vissiin lisätä tahtia.

      • lolmit

        Ite aloin juomaan Movipreppiä klo. 18:15 ja klo. on jo nyt 21:54 eikä mitään oo tapahtunu. Ois kiva mennä joskus nukkuu... Huomenna klo. 11 jo se tähystys, ett jos täs ekas litras kestää näin kaua nii kuinka kaua sitt kestää huomenna aamulla ku pitää juoda taas toinen litra sitä lääkettä, ett ehinkö ees tähystykseen.


    • Suomi-takapajulako

      Amerikkalaisilta ystäviltäni olen kuullut, että heillä kolonoskopia tehdään aina nukutuksessa. Silloin ei tietenkään mitään kiputuntemuksia ole. He ovat monta kertaa käyneet, ja aina tuossa toimemnpiteessä potilas nukutetaan. KIpuja ei tietenkään tunnu ja kaikki ovat heräämisen jälkeen täysin ok.

      Miksi siis Suomen takapaljulassa halutaan kiduttaa potilaita. Ei nukuteta eikä edes kipulääkkeitä, ylläkerrottujen kuvausten perusteella anneta? Tätä jäiin ihmettelen.

      Jos muualla maailmassa asiat hoidetaan paremmin, miksi näin ei tehdä myös Suomessa?

    • Elämäntaistelija

      Hei kiva nähdä etten ole joutunut yksin elämään näiden ikävien tyhjennysongelmien kanssa ...ja siis movipreppiä aikuisiällä vedetty siihen asti kunnes 2013 vihdoin poistettiin isompi tulehtunut kasvain ja suurin osa paksusuolta pois. Sen jälkeen joka vuosi jälkitarkastus jäävästä osasta ja mahalaukusta.. nukutuksessa tehty aina kaikki tähystykset sen yhden kerran jälkeen kun vaadin nukutusta!

    • Anonyymi

      Täällä paksusuolentähystys takana moviprepin kanssa. Itse tähystys on minusta paljon helpompi, kuin tuo litkun juominen. Menisin vaikka 2 kertaa tähystykseen, kuin joisin sitä litkua.

      Edeltävänä päivänä join 6 desiä movipreppiä, kunnes oksensin. Join loput 4 desiä perään. Vaikutus alkoi suhteellisen viiveellä eikä suoli tuntunut tyhjentyvän. Tänä aamuna join toisen litran movipreppiä ja sain litkun pysymään sisällä. Aikaa juomiseen kului tosin 2 tuntia. Aivan hirvittävän makuista. Ensimmäinen muutama desi menee vielä jotenkin, mutta sen jälkeen ottaa vastaan ja kovin. Joka tapauksessa tyhjennys oli omassa tapauksessa onnistunut hyvin, joten vaikka oksentaisitte ei kannata pelästyä. Muistakaa vaan juoda muita nesteitä runsaasti.

      Itse tähystys tuntuu sisäänmentäessä hieman epämukavalta ja joissakin mutkakohdissa tuntuu pientä kipua. Tämä on kuitenkin vain hetkellistä. Ulospäin tullessa ei kipua juurikaan tunnu missään vaiheessa.

      Toki kaikki on yksilöllistä, sanoisin kuitenkin, että todennäköisempää on suhteellisen kivuton tutkimus, kuin nämä kauhutarinat mitä täällä viljellään.

    • Anonyymi

      Pahaa on litku,jäi pari desiä,toisessa kädessä oli mehulasi ja Fisherman pastilleja,vaikutus alkoi litkun juonnin lopetuksesta 1t40min,maha turpos ja sattui,tyhjennyksen jälkeen helpotti.Aamulla klo 10 tähystys ja pitäisi kiskoa vielä litra tuota herkkua.
      Moviprepin nauttiminen on mielestäni pahempaa, kuin itse tähystys,joka on tehty useita kertoja.

    • Anonyymi

      Jaffamuki toisessa kädessä ja Moviprep pillillä menee paremmin alas

    • Anonyymi

      Siivilöity lihaliemi auttaa. 4 tunnin päästä toimi.
      Usein ollut ummetusta, tuo Yosa bifilus- jogurtti auttoi siihen.

    • Anonyymi

      Pitäö juoda nesteitä ja liikkua. Mene kävelylle vaipoisss.

    • Anonyymi

      On ihmisiä joiden on pakko paksunsuolen tähystykseen mennä eikä heitä kannata sillä pelotella etukäteen. Omasta tähystyksestäni on jo vuosia ja silloin piti kitata 6l colontsteriliä. Juominen oli pahinta. Kipulääkitystä en tähystyksen yhteydessä ottanut enkä tarvinnut. Nämä kokemukset (kivuliaisuudesta) ovat tietenkin yksilöllisiä. Voi hyvinkin olla -epäilen- että voittopuolisesti tutkimus on melko helppo useimmille. He harvemmin ovat siitä kertomassa kun ei ole tarvetta purkautua.

    • Anonyymi

      Itse join juuri äsken litran kahdella kulauksella. Käytän miltei kerta kolmeen kuukauteen tyhjentääkseni suolen ja sitten vatsanpeite hapot jne lääkkeet kun vaikutus lakannut. Ei ole niin pahan makuista, asenne ratkaisee. Pääasia että toimii ja vaikutuksen alkaminen/ kesto toki käyttäjästä kiinni sekä suoliston sisällöstä.

    • Anonyymi

      Klo 15-16 join ekan litran. Klo 16:10 alkoi tulla peräpäästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe