Gerbiilin asumus

m-aayy

Hello! Gerbiili ois kesällä tulossa ja mietin sen asumusta. Olen kuullut että muovinen duna on yhtä hyvä jollei parempi kuin akvaario. Onko näin? Ajattelin käytännöllisyyden kannalta, koska haluaisin että se on helppo puhdistaa, jotta voin pitää gerbujen elinympäristön mahdollisimman siistinä. Ja se olisi myös helppo siirtää, jos haluaa vaihtaa gerbujem paikkaa. Kiitos etukäteen kaikille :)

22

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amanda T.

      Ota mielummin akvaario. Sen saa ihan yhtä hyvin siivottua kuin dunan.

      Duna on huononpi vahtoehto sillä gerbiili pure eitsensä sieltä ulos ja dunat ovat yleensä liian pieniä.

    • gerbiili_love

      Voi dunia käyttää. Meillä on jättiduna, kokoa 95x50x35. Se on sopiva kahdelle gerbulle. Dunaa ei oo purtu. Lasiterraario on aika hyvä, mutta se painaa varmaan sata kiloa. Dunaa suosittelen, sitä on helpompi pestä. Eihän sitä pysty puremaan, jos juomapulloaukkojen kohdalle laittaa tukkeet.

      • nimeätön

        Lasiterraariot ei paina " sataa kiloa " yhtä kevyitä on ehkä hitusen painavempia kuin dunat, meillä 35*30*60 lasiterraario 2 gerbulla, ei paina juuri mitään ja suht helppo puhdistaa.


      • Gerbiili_love
        nimeätön kirjoitti:

        Lasiterraariot ei paina " sataa kiloa " yhtä kevyitä on ehkä hitusen painavempia kuin dunat, meillä 35*30*60 lasiterraario 2 gerbulla, ei paina juuri mitään ja suht helppo puhdistaa.

        ja tarkoitin jotain 90x40x40-senttistä lasiterraa, ja sehän riippuu lasin paksuudesta. Kaverillani on gerbuterra, joka oli ennen kilpikonna-akvaario, joten lasi on tosi paksua ja terra painaa paljon.


    • IvoryMoon

      Minä suosittelen dunaa (juuri sellaista isoa, minkä joku mainitsi), mutta oma on päätöksesi.

    • Cimma

      AKVAARIO


      Puru ei lennä minnekkään
      Helppo pitää siistinä
      Gerbat ei pääse sieltä pois muuten kuin hyppäämällä
      Saa paljon purua

      -
      Vaikea kuljettaa
      Painaa paljon


      DUNA:


      Helppo pitää siistinä
      Gerbiili saa kaivaa hyvin

      -
      Gerbat voi päästä ulos sieltä (vaikkapa juomapullon reikää pureskelemalla). Meillä Varga syö ne päätypidikkeet >;/

    • Rakkautta jyrsiöihin

      Duna
      kevyt
      halpa
      -voi pureskella
      -aika helposti rikkoutuva

      Terra
      voi tehdä itse
      ei voi karata
      iso
      -kallis ostettuna
      -voi olla painava

    • TerraAkvaDuna

      tulee ajatella gerbiilien hyvinvoinnin kannalta. Gerbiilien kannalta akvaario olisi parempi. Duna on ehkä sinun kannalta hyvä, mutta pitää myös ajatella gerbiilejä. Jos aikoo hankkia eläimiä, pitää myös jaksata siivota kunnolla sen asumus. Silkkaa laiskuutta hankkia duna.

      Hieman myöhäinen vastaus, olen pahoillani.

      • parsagaali

        duna ei olisi gerbiilien kannalta parempi, jos ne eivät sitä järsi? Eivät järsi meilläkään, ja mitähän eroa niistä on onko puruja täynnä oleva duna vai puruja täynnä oleva terraario, jos kumpikin ovat suuria? ja miten niin "jaksaa siivota sen asumus?" Kyllä minusta on ihan sama onko asumuksena terra vai duna, kummankin siivoaisin samalla tavalla ja yhtä usein.


    • Nirpsuli

      Meillä on nyt kolmesta dunasta gerbiili syönyt itsensä ulos ja yksi niistä oli tällainen jättiduna. :D Niinpä meillä on nyt seitsämän kappaletta lasisia terroja joissa möyrii kaiken kokoista ja näköistä gerbaa. :D

      Gerbiilillä on luonnostaan hirveän suuri tarve jyrsiä joten jos haluaa muoviseen dunaan laittaa niin kannattaa antaa eläimelle todella paljon virikkeitä ja jyrsittävää niin ei missään vaiheessa pääse vahinkoja sattumaan.

      Meillä gerbiilit jyrsivät itsensä ulos tuolta dunan päistä missä on nuo kiinnityslukot tai nuo pidikkeet siis. Niistä on helppo aloittaa jyrsiskely, mutta täytyy muistaa, että gerbiili voi tukehtua muovin palasiin. Näin ei onneksi meillä kuitenkaan käynyt.

      Kuvittelin pitäväni eläimet tarpeeksi työläinä, ettei tylsää kerkeäisi tulemaan, mutta yöaikaan ei ole mahdollista olla koko ajan katsomassa onko näillä tarpeeksi jyrsittävää. :D Siksi itse päädyin lasisiin terroihin.

      • älisämmä

        Varsinkin jos sinulla on muita eläimiä


      • kerbbu

        Akvaario tai terra on turvallinen vaihtoehto. Meillä oli ennen duna, jossa gerbiilit pysyivät kersoina hetken ja tulivat sitten läpi. Tukin sitä, kehitin jyrsimistä ja tein vaikka mitä aina samalla tuloksella. Sitten kyllästyin ja marssin eläikauppaan ja mukaan tarttui sellainen metrin korkuinen, 50cm syvyydeltään oleva terra missä edessä liukuovet. Ne olivat ennen lasia, mutta vaihdoin ne pleksiin, tai mitä se läpinäkyvä levy nyt onkaan. Ne saa siivouksen ajaksi kokonaan pois, joilloin se on helpompaa. Sinne saa hyvin ainakin 40-50cm kerroksen purua. Se purumäärä on sillain huono, koska mulla menee suursiivouksee melkein puolet 25kg säkistä.. rakensimme terraan parvekkeen, jonne menee raput ja siellä on juoksupyörä, kaksi mökkiä, juomapaikka, hiekkakylpy ja ruokakuppi. Eli tilaa on rutkasti meidän kahdelle tytölle. Niiden käytävät on sairaan hienoja, kun laittaa purun päälle niiden puisen pesälaatikon, kananmunakennon ja pari pahvirullaa niin seuraavan aamuna jo ihan sairaan upeet käytävät jotka näkyy lasin läpi..että ne on taitavia..Sinne on helppo keksiä kaikkee puuhaa kun on tilaa...mutta kyllä se aika lailla maksoikin, mutta ajattelin asiaa niin se on erittäin kestävä ja käytännöllinen..että kerran se vaan kirpasee ja töissä käyn, niin miksen tuhlaisi rakkaisiin eläimiin, kun niitä kerran itselläni pidän..=) Terra ei paina paljoa, mutta on kokonsa puolesta epäkäytännöllinen siirrellä, mutta eipä sitä juuri tarvi liikutella ja aina voi pyytää apua nostamiseen, kaksin se on helpompi roudata pesuhuoneeseen pesua varten...


    • ---

      tossa lukee että:"gerbiili tulossa..." mutta muista että gerbiili on laumaeläin ja tarvitsee vähintään yhden lajitoverin seurakseen;)
      en mää mikään gerbuasiantuntia oo mutta senverran määki tiiän:pp

    • I ♥ Gerbil

      Hei olisin kysellyt myös.

      Meille olisi tulossa kaksi gerbiilin poikasta. En ole ihan varma mistä saisin semmosella 20-50e hyvän käytetyn akvaarion/dunan ja kumpi olisi sille parempi?

      Ps: Laittakaa minulle neuvoja gerbu asiantuntijat ;)

      • I ♥ Gerbil

        Korjaan: "Niille" :)


    • nimim. Kokemusta on!

      Terraaaario! Dunista (on muovia) gerbiilit tulee läpi ja ne on tosi pieniä. Terraariot taasen ovat isompia (myös pieniä löytyy) ja niistä ei gerbut tule läpi. Todella helppoja siirtää ja puhdistaa :)

    • Ton-za

      Mulla on Duna sekä Terraario molemmat hyviä!

    • apua kaipaava

      Oon hankkimas gerbiileit ja mull on 50x35x25 duna. Onko se liian pieni kahdelle gerbulle??

    • hhjc

      ^ Aivan liian pieni. Kahdelle ehdottomasti vähintään 60x40 kokoinen.

      Sitäpaitsi gerbiileiden asumuksen täytyy lain mukaan olla vähintöön 30cm.

    • Nipsuliini

      Huomasin kun joku mainitsi, että duna on paljon halvempi kuin terraario. Niin ei ainakaan täällä Turun seudulla ole, sain kunnon lasisen Joki -terraarion halvemmalla mitä saman kokoinen duna olisi maksanut. Itse suosittelen lämpimästi lasiterraariota, mun kolmella gerballa ollut ensin hetken käytössä duna. Kun ostin terraarion/akvaarion totesin sen paljon paremmaksi. Tietysti kaikillahan on omat mielipiteensä ja kokemuksensa asiasta :)

    • allu11

      Kuinka usein Akvaario tai terra tai duna kannattaa pestä?

    • Gerbiili-Fani :3

      Allu11, sitä kannattaa pestä kerran kuukaudessa, tietääkseni.

      Itselläni on lasinen terraario, painaa kyllä jonkin verran, mutta
      eihän sillä kamalasti ole väliä.

      Akvaario on myös hyvä, kaverini gerbiileilläkin on.

      Dunasta on mielestäni aika huono...
      Ne on aika pieniä.

      Joten itse suosittelisin terraariota tai
      akvaariota, mutta terraario on kuitenkin
      paras mahdollinen mielestäni! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe