kohdunpohjamitta

20+5 toinen raskaus

Hei!

Olen nyt rv 20 5, ja tulossa olisi meidän toinen ja kolmas lapset.
Tänään neuvolassa mitattiin ensimmäistä kertaa kohdunpohjan korkeuden, ja oli 24,5cm.
Onko tämä normaalia?
Ekan lapsen kanssa oli vasta 26 jotain, kun oli 24cm...

Ehkä vaikuttaa ettei ole eka lapsi, mutta aika moinen ero???

Kiitos vastauksista!

14

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurie

      Tuo mitta on kaksosraskauksissa ihan normaalin kuuloinen. Kaksosraskauksissa on ihan turha tuijotella sitä neuvolakortin yksöskäyrää koska kaksosten seuranta tapahtuu ihan muuta kautta. Sun tulevassa synnytyssairaalassa seurataan ultrien yhteydessä vauveleita painoarvion perusteella molempia yksilöinä yksöskäyräällä. Jos vauvat kasvavat suht sen käyrän mukaan ja sun oma pissa pysyy puhtaana (ei glukoosia) niin ei mitään hätää. Vaavit voi ihan hyvin. Kaksosista asiallista tietoa haettaessa suosittelen enemmänkin esimerkiksi kaksplussan tuplamammakeskusteluita, hmp:n sivuja tai suljettua monikko-onnea foorumia. Noista saat asiallista tietoa jo synnyttäneiltä ja vielä raskaana olevilta tuleviltä äideiltä. Huolet kaakkoon ja nauttimaan toukkavaaveista.

    • 5:n äiti

      ........ kohtu on isompi kahta odottaessa....

      • kaksosmaama

        Kyllähän se kohdunpohjan mitta on huomattavasti isompi kaksosraskaudessa. Mullaki meni loppuraskaudesta mitat niin isoksi ettei kaavio riittäny.... Ja olo oli sen mukainen...


    • johanna-84

      Mulla oli kans toinen raskaus, ku odottelin näitä meidän kaksospoikia.. oli hauska seurata, kuinka paljon nopeemmin vatsa kasvoi ensimmäiseen raskauteen verrattuna!;) mulla oli mitat rv 17 5 24 cm, ja rv 22 5 29 cm! viimenen mittaus tehtiin rv 34 5 ja silloin oli 40 cm! sen jälkeen ei enää mittailtu, ku en käyny enää neuvolas vaan äitiyspolilla kerran viikossa.. pojat syntyi vasta rv 39 3, eli tosi hienosti meni. melkein laskettuun aikaan asti!:) muutenki mun raskaus sujui aivan loistavasti!:)

      • alkuviestin kirjoittaja

        Kiva kuulla, että sinulla sujui kaikki hyvin!
        En tunne ketään, jolla on kaksosia ja vähän jännittää, kun joka paikassa kerrotaan vaan vaikeudesta ym.

        Tällä hetkellä mullakin kaikki hyvin, itseasiassa paremmin voin kuin esikoista odottaessa! Potkivat pitkin päivää hirveästi :)


      • Tuore kaksosmamma
        alkuviestin kirjoittaja kirjoitti:

        Kiva kuulla, että sinulla sujui kaikki hyvin!
        En tunne ketään, jolla on kaksosia ja vähän jännittää, kun joka paikassa kerrotaan vaan vaikeudesta ym.

        Tällä hetkellä mullakin kaikki hyvin, itseasiassa paremmin voin kuin esikoista odottaessa! Potkivat pitkin päivää hirveästi :)

        niin suosittelen tutustumaan monikkoyhdistysten toimintaan (jos et ole sitä jo tehnyt), suomenmonikkoperheet.fi -sivustolta löydät linkin paikallisyhdistysten omille sivuille. Itsekään en tunne ketään kaksosvanhempia, mutta raskausaikana ja nyt synnytyksen jälkeenkin olen itse kokenut oman yhdistykseni sivuilla käydyt keskustelut hyödyllisiksi; kiva tietää, ettei ole yksin kysymystensä kanssa. Jotkut yhdistykset järjestävät myös monikkotapaamisia, jos haluat tutustua ihan "livenä" muihin.

        Meidänkin pojat syntyivät vasta 39 6 ja kaikki meni hyvin; arjen sujumisestakaan en valita. Kaikkeen kannattaa varautua, mutta älä ota varoitteluja silti liian vakavasti, on tässä iloa ja riemua kaksin verroin! Jotkut kaksoset ovat tietysti työläämpiä kuin toiset, mutta joku viisas sanoi, että kaksosia suodaan vain harvoille ja valituille - niille, jotka pärjäävät. Tsemppiä loppuraskauteen!


      • johanna-84
        alkuviestin kirjoittaja kirjoitti:

        Kiva kuulla, että sinulla sujui kaikki hyvin!
        En tunne ketään, jolla on kaksosia ja vähän jännittää, kun joka paikassa kerrotaan vaan vaikeudesta ym.

        Tällä hetkellä mullakin kaikki hyvin, itseasiassa paremmin voin kuin esikoista odottaessa! Potkivat pitkin päivää hirveästi :)

        Ei kannata liian paljon jännittää tulevaa.. Mä en kans tunne ketään kaksosten vanhempia ja kyllä odotusaikana peloteltiin neuvolaa myöten, että kuinka raskasta ja hankalaa tulee olemaan! Ja välillä ihan kauhulla odotin tulevaa. Neuvolasta meidät melkein pakotettiin hommaamaan kotiapua.. onneksi ei lähdetty siihen vaan ajateltiin, että katotaan kuinka lähtee sujumaan. Kaikki tutut aina päivittelee, että "kuinka sä jaksat" ja siihen sanon, että kyllähän kaksosten kans välillä raskasta on, mutta huonomminkin vois asiat olla! Meillä pojat (pian 4kk) esimerkiksi nukkuu tosi hienosti.. nyt jo nukutaan yöllä yhteen menoon 7-9 tuntia!:) Aluksi toki oli hankalaa, mutta kun saatiin jonkinlainen rytmi päivään, niin ihan hyvin oon pärjänny lasten kans yksinkin (mies on vuorotyös). Onko sulla perhettä tai ystäviä lähellä, joilta saat tarvittaessa apua? Meillä on esimerkiksi mun äiti ja sisko käyny toisinaan siivoamassa, kun ei itse tahdo ehtiä. Ja joskus oon vieny esikoisen muutamaksi tunniksi hoitoon siskon luo. Mieheni kans osallistuu paljon kotitöihin!:) Ihanaa odotusta sulle!


      • KEH
        alkuviestin kirjoittaja kirjoitti:

        Kiva kuulla, että sinulla sujui kaikki hyvin!
        En tunne ketään, jolla on kaksosia ja vähän jännittää, kun joka paikassa kerrotaan vaan vaikeudesta ym.

        Tällä hetkellä mullakin kaikki hyvin, itseasiassa paremmin voin kuin esikoista odottaessa! Potkivat pitkin päivää hirveästi :)

        Meillä kaksostytöt 9kk, ja varsin tuttua tekstiä tuo "joka paikassa kerrotaan vaan vaikeudesta". Itse olen täysin hermoni menettänyt ensin noihin "varotteluihin", nyt sitten kun ihmiset (kenellä itsellään ei tietysti ole kokemusta kaksosista) tulevat kaupungilla surkuttelemaan "kyllä sulla on pakko olla aivan kauheaa kahden vauvan kans, kun yhdenki kans on niin raskasta".
        Tuntuu ettei ihmiset paljoa ajattele mitä suustaan laukovat. Siis oikeasti, kuka kehtaa moisia edes sanoa!?
        Yhdelle muorille totesin vain että lapsettomuudesta kärsivät kärsii varmasti enemmän kuin minä, tai voisihan mun lapset olla sairaitakin, jolloin olisi varmaan kauhean raskasta.

        Ei muuta ku lykkyä pyttyyn kaikille kaksosten odottajille ja kaksosten vanhemmille. Joku nero on keksinyt sanoa "kaksosten äitiä ymmärtää vaan toinen kaksosten äiti"!!!


    • *-*-

      Tyttäreni odottaa ekaa lastaan. Itselläni muksuja 4.
      Viime viikolla tytär oli ollut neuvolassa ja siellä oli syntynyt hirveä haloo siitä, että kohdun pohjan korkeus ei ollut kasvanut.
      Tyttö kertoi asiasta minulle suunnattoman hädissään ja tuleva isäkin suurin piirtein sinkoili seinille.
      Katselin neidin pöppö-masua hetken, kysyin miten vaavin liikkeet tuntuvat ja olin täysin varma, että vaavi on poikkitilassa.

      Ultra tänään... OLIN oikeassa!!!
      Ja täysin turhaan neuvolantäti sai ekaansa odottavat nuoret sinkoilemaan seinille.

      Raskausviikkoja onneksi vasta n. 30 eli vaavi on vasta kääntymässä oikeaan asentoon.
      Kohdun pohjan korkeus ei kasva jos vaavi kasvaa poikkitilassa.
      Käsittämätöntä ettei kukaan ole tajunnut mitata korkeuden lisäksi myös leveyttä!

      • joku muukin

        Minä odotan toista lastani. Eka lapseni on kolmen vanha.
        Minullekin sanottiin neuvolassa, ettei kohdunpohjan korkeus ole paljoa kasvanut. Raskausviikkoja on 33 5.
        Minun vaavini ei ole poikittain!

        Mistä tämä siis johtuu, ja onko tilanne vakavakin?
        Ehkäpä lapsi on vain alempana, vai voiko se olla mahdollista?


      • tuleva tuplamamma rv 24+5
        joku muukin kirjoitti:

        Minä odotan toista lastani. Eka lapseni on kolmen vanha.
        Minullekin sanottiin neuvolassa, ettei kohdunpohjan korkeus ole paljoa kasvanut. Raskausviikkoja on 33 5.
        Minun vaavini ei ole poikittain!

        Mistä tämä siis johtuu, ja onko tilanne vakavakin?
        Ehkäpä lapsi on vain alempana, vai voiko se olla mahdollista?

        Hei!

        Luulisin että on hyvinkin mahdollista että ovat laskeneet.
        En tiedä miten on kaksosta odottaessa, mutta ainakin esikoista odottaessa minulla maha laski joskus rv 32 niin että muutkin huomasivat :)

        Eiköhän asiat hyvin, jos siellä potkiskelee!
        Mukavaa loppuodotusta!


    • mammatrio

      Miulla sama tilanne lasten suhteen 123, masu kasvoi tajutonta vauhtia. Melkeimpä oi sanoa, että tuplaraskaudessa normaalia on että on n. 1kk edellä sf-mitassa. Mulla viimenen sf-mitta neuvolassa oli yli 55cm rv:t taisi olla lähellä 38. Pienet syntyivät rv 39. Syntymä painot lähellä 3kg. Mulla masu ei koskaan laskeutunut, eikä tehnyt niin esikoisen kanssa, vaan lähti heti alusta kasvamaan alhaalta, mikä sinänsä outoo. Mutta kaikki on mennyt aina hyvin ja A-vauva ja esikoinen kiinnittyi oikein ja oikeinpäin.
      Synnytys meni hyvin ja lapset heti vierihoitoon :)

      • mammatrio

        Pakko korjata: siis sf-mitta ei ollut tuo 55cm vaan 47cm, rv 38. Pahoittelen. Mutta yhtä odottavan sf-mitta synnytyksen mentäessä n. 32-36, joten ero on iso.


    • heinäkuu 1977

      ihan normaalihan tuo ... minulla 20 viikkoa ja mitta 25cm. huom. yksi vauva mahassa ... nauraa
      esikoisesta kans kokoajan 5cm enemmän viikoihin mitattuna .. siis 25 rv ,30cm ... jne. vauva syntyi sit 3810 g ja 52cm. nyt hoikka pitkä 6v poika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      1995
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1671
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1491
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      957
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe