hei.
Asentaisin veneeseeni Radio/cd soittiminen mutta kysyisin näin alkuun että tapahtuuko se samalla tavalla kuin autoon asentaessa? jos ei niin voisiko joku piirtää jonkin näköistä yksinkertaista kaaviota
Radio Veneeseen
18
8433
Vastaukset
- on valmiina
kuten autoissa on. Joudut ehkä katkaisemaan radiossa valmiina olevat liittimet ja käyttämään tavallisia puristusliittimiä. Ei se vaikeaa ole: yhdistä 12V akun plussaan (väliin sulake, ehkä myös katkaisija), -12V akun miinukseen, kaiuttimien johdot kaiuttimiin ja asenna antenni.....Ohjeet siitä mikä radion johto on mikäkin, on radion mukana tulevissa kaavioissa ja asennusohjeissa.
Hienoa muuten, että noita autoradio/cd-soittimia saa aika edullisesti. Hankin äskettäin veneeseeni upouuden 66 eurolla. Ehkä jostain marketista olisi löytynyt vieläkin halvempi.- Motti masa
Iso johtosarjan joka maksaa 4 euroa niin ei tarvitse johtoja pätkiä, vain liittää abikoilla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&ryhmaid=26&tuote=risojohdot&SID=984771728407234737862 - Entä antenni?
Motti masa kirjoitti:
Iso johtosarjan joka maksaa 4 euroa niin ei tarvitse johtoja pätkiä, vain liittää abikoilla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&ryhmaid=26&tuote=risojohdot&SID=984771728407234737862tulee tehtäväksi noita abiko-puristusliitoksia ja johtimien asennuksia. Sen lisäksi olisi ensin matkattava Biltemaan ostamaan se 4 euron sarja. Kannattaako tuollainen vaivannäkö sittenkään? Minä en katsonut tarpeelliseksi. Radio oli paikallaan siinä ajassa, joka olisi kulunut Biltemassa.
Miten ratkaisisit antennikysymyksen? Omaan veneeseeni asensin VHF/FM-radiojakajan (Banten Duplexer 083), joka olikin sitten kalliimpi, peräti 55 e. (VHF-antenni oli ennestään). FM-radio ei vaikuta VHF:n toimintaan eikä VHF-lähetin radioon. Tietysti voisi laittaa jonkun erillisen antennin radiolle, jos antennia ei ole ennestään. - kannattaa.
Entä antenni? kirjoitti:
tulee tehtäväksi noita abiko-puristusliitoksia ja johtimien asennuksia. Sen lisäksi olisi ensin matkattava Biltemaan ostamaan se 4 euron sarja. Kannattaako tuollainen vaivannäkö sittenkään? Minä en katsonut tarpeelliseksi. Radio oli paikallaan siinä ajassa, joka olisi kulunut Biltemassa.
Miten ratkaisisit antennikysymyksen? Omaan veneeseeni asensin VHF/FM-radiojakajan (Banten Duplexer 083), joka olikin sitten kalliimpi, peräti 55 e. (VHF-antenni oli ennestään). FM-radio ei vaikuta VHF:n toimintaan eikä VHF-lähetin radioon. Tietysti voisi laittaa jonkun erillisen antennin radiolle, jos antennia ei ole ennestään.just otin vanhan radion pois ja vi****aa kun joutuu kolvata/yhdistellä johtoja. jos edellinen veneenomistanut pässi olis laittanut isoliittimet vois mankan vaihtaa alle minuutissa ja talveksikin helppo ottaa pois vorojen kynsistä. noita liittimiä saa lähempääkin kun biltemasta (huom).
antennin ostin venetarvikeliikkeestä, koska normi auton piiska ei taida pelittää oikein kunnolla. maksoi muistaakseni 30e.
- Vinkkiä.
Punainen plussaan , musta miinukseen- ja oranssi suoraan akulta(heräte)
Nykyajan soittimissa ei pysy kanavat muistissa, jos päävirtakatkaisijalta poikkastaan kaikki sähkö.
Katso että soitin on rds, niin ei tarvitse paikkojen vaihtuessa arpoa merisääkanavaa.- kuluu
Muista kuitenkin, että jos Radio on kytketty ohi pääkytkimen, ja siten on jatkuvasti valmiustilassa, niin se kuluttaa yllättävän paljon virtaa.
- Telkkaritalkkari
kuluu kirjoitti:
Muista kuitenkin, että jos Radio on kytketty ohi pääkytkimen, ja siten on jatkuvasti valmiustilassa, niin se kuluttaa yllättävän paljon virtaa.
Ei radio ole missään valmiustilassa, kuten TV. Sammutetulla radiolla et akkuasi tyhjäksi saa.
- Huh huh
kuluu kirjoitti:
Eipä tuo heräte virtaa paljoa vie, ainakaan auton akku ei tyhjene edes 2 kk.
Ainakaan startatessa ei mitään eroa. - joo
Eli siis oranssi suoraan akulta? Eli siis kummasta navasta vai - ? Ja miten eikö musta johto ole maajohto?
- autovaraosa-...
...liikkeestä elektroninen antenni joka tulee tarralla ikkunaan.Ei ole kallis,ja toimii kuitenkin hyvin.Turha porailla hankalia (piiskoja).
- kunhan on jossain
Ei sitä piiska-antenniakaan tarvitse katolle laittaa sojottamaan. Riittää että on vaikka komeron nurkassa ylösalaisin kunhan on kytketty radioon. Rautaveneessä on hieman krantumpaa. Toimiihan tavallinen matkaradiokin sisällä veneessä ja kotonakin vaikka antenni ei ole ulkona. Minulla radion antenni on ohjaamon nurkassa sisäpuolella. Narulla kiinni latvastaan. Radio soida rallattaa ihan kunnolla.
- kaaviota ei tarvita
ala vaan asentaa
- radion
Tivoli audion PAL radion hommasin ja tyytyväinen olen ollut.
laitteessa todella laadukas ääni ja viritin, laite on akkukäyttöinen, joten voi kuunnella eri hyteissä, kannella, maissa...radio on siellä missä sinäkin ei tarvitse voluumia nostaa. Akkua voi ladata tarvittaessa 12V johdolla ja laite on vesitiivis.
Jos levyjä haluaa soittaa niin sitten ko. laite ei palvele.- ht-mies
Veneissä on eroja. 4,7 metriseen tuulilasiveneeseen pitää iskeä autoradio ja mielellään lisävahvistimet, että kuuluu jytä rannalle saakka. Hitaassa matkaveneessä taas Tivoli PAL on hyvä ratkaisu. Itse olen HT:n kanssa hoitanut homman niin, että otin vanhan matkaradion varastosta ja siirsin veneeseen. Luonnonsatamassa mukava kuunnella hissukseen iltamusiikkia. Patteri kestävät monta kesää.
- ht veneilijä
miten asennan tälläisen radion veneesee kun tässä on keltaisen sulake ja punaisen sulake ja mikä toi oranssi piuha on ja musta on normaalisti akun miinukseen vaan?
- ht veneilijä
keltaisessa johdossa ja punaisessa johdossa on sulake
- Kytkijä.
ht veneilijä kirjoitti:
keltaisessa johdossa ja punaisessa johdossa on sulake
Keltainen pitää kytkeä tod.näk. sellaiseen kohtaan, että radio saa sähköa sitä kautta myös päävirtakytkimen 0-asennossa. Nykyradiot tarvitset vähän virtasta asemien ja säätöjen muistissa pitämiseen eli jos jätät keltaisen kytkemättä, joudut aina pääkytkimen käyttämisen 0-asennossa jälkeen virittämään radion ja asettamaan säädöt. Punainen on yleensä varsinainen päävirtajohto, kytketään normaalisti pääkytkimen perään. Varmista johtimien värit ja kytkennät käyttöohjeesta! (Oranssi voisi olla vaikkapa sähköantennin ohjauspiuha tms...)
- Kapu III
Biliteemasta saa hyvä radion/soittimen veneeseen...siinä jopa paikka muistitikulle...ostin viimekesänä ja todella tyytyväinen olen ollut...jopa kaukosäätölaite on siinä !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978