Kuka alistuu

teinikihloihin?

Silloin jää kokematta se oikean tuntuinen OIKEA kihlaus, jota seuraa se avioliitto, ihan säällisen ajan jälkeen heti perässä.

Kymmenien vuosien kihlaus kun on sama kuin huijaus tai petos.

Oikea kihlaus on AVIOLIITTOLUPAUS. Nuoriso ei tätä ymmärrä.

11

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n17

      Olen kolme vuotta ollut yhdessä mieheni kanssa :) Olemme kyllä puhuneet kihloista, mutta emme niin vakavasti.. Ja minä haluaisin että mies kosii kun on valmis suunnittelemaan naimisiin menoa.. Eli kosii puoli vuotta tai vuoden ennen mahdollista hääpäivää :) Minä en halua olla miehen kanssa kymmentä vuotta kihloissa, toivoen että joskus sitä naimisiin mennää.. Ehkä.. :)

      Eli on täällä nuorisoakin joka ymmärtää kihlauksen oikean ja perinteisen merkityksen. Mutta enpä minä tuomitse niitä "teinikihlaajiakaan".. Tehkööt mitä haluavat, ei ole minun ongelma :)

    • Mtti

      No mutta kihloissa ja kännissä on kivaa. Kantsii siis pitkittää.

    • Ninja27

      "Kymmenien vuosien kihlaus kun on sama kuin huijaus tai petos."

      Tästä asiasta ollaan niin monta mieltä, mut pakko sanoo tohon että miu vanhemmat meni naimisiin vasta ku mie olin 8-vuotta ja ovat yhessä edelleenki. Ja mie oon siis nyt 27v.

      Kaikki ei vaan haluu sillä samalla sekunnilla mennä naimisiin kun saa sormuksen sormeen. Ite oon ollu 1,5 vuotta kihloissa ja naimisiin ollaan menossa sitten jossain vaiheessa, kun on varaaa. Ei meillä oo sen kanssa kiire. Ja tämä on kyllä ihan OIKEA kihlaus.

      Mut tuohan on vaan siun mielipide. Mie en ainakaa koe että miuta nyt huijataan tai petetään ko mies ei haluukaan naimisiin heti. Tosin mie meillä kosin eikä mies ja kiire ei oo miullakaa...vaikka tuo sormus sormessa onkin.

    • ollaan oltu

      kihloissa 5 vuotta ja tässä pikku hiljaa ollaan alettu puhuun naimisiinmenon päivämäärästä. Yhtälailla sitä ehtii naimisiin, vaikka olisikin useamman vuoden kihloissa. :)

      Ja tällä hetkellä meillä on naimisiin menoon varaakin huomattavasti enemmän, kuin tuolloin 5 vuotta sitten. Olen nyt 25v.

      • kihlauksessa

        ole mitään väärää jos kuitenkin päämääränä on mennä naimisiin eihän se muuten mikän kihlaus olisikaan jos se ei olisi lupaus siitä että mennään naimisiin. :) Se ei ole kihloissa oloa että sanotaan vain että ollaan kihloissa mutta kun hääpäivää kysyy niin siihen vastataan että ei me naimisiin olla menossa.


    • yleistä

      Minä menin kihloihin tämän vuoden puolella, täytin joku aika sitten 19. Kihlaus tuntui silti ihan oikealta;) Vihkimisen odotteluun vaikuttanee monilla nuorilla ihmisillä puhtaasti rahatilannekin, opiskelijana esim. ei liiemmin häitä järkätä vaikka haluja löytyisikin. Kihloihin meno ei vaadi suuria rahallisia uhrauksia ja toimii silti suhteen kummallekin osapuolelle ja ulkopuolisille todisteena siitä, että ollaan yhdessä muussakin kuin "hengailumielessä".
      Sitä paitsi, loppujen lopuksi tärkeintä ihmisten olisi ymmärtää, että häät eivät ole se päämäärä parisuhteessa vaan ainoastaan suhteen "varmistus".
      Tuntuu että näillä puheilla yllytetään menemään naimisiin mahdollisimman pian, luulisi sitä nyt ehtivän, vaikka muutaman vuoden ensin kihloissakin harjoittelisi yhdessäoloa:)

      • hasgajf

        "...luulisi sitä nyt ehtivän, vaikka muutaman vuoden ensin kihloissakin harjoittelisi yhdessäoloa:)"

        no kun sitä yhdessäoloa kyllä pitäisi "harjoitella" ennen kuin tekee avioliittolupauksen (=kihlaus). sitten kun ollaan kihloissa pitää kyllä olla varma että tämän kanssa haluan viettää loppuelämäni, jos ei ole satavarma ei ole valmis tekemään avioliittolupaustakaan...


      • ei esittelyä tai todistelua...

        Meille kihlaus ja avioliitto henkilökohtaisella tasolla valtavan merkittävä asia. Ei missään nimessä asia, jolla yritetään saada muut vakuuttuneeksi siitä että suhde ei ole vain "hengailua". Sormus ei ole näyttelyesine vaan siinä piilee syvempi merkitys, lupaus siitä, että sulhaseni ja minä olemme toisillemme lupautuneet mieheksi ja vaimoksi myötä- ja vastamäessä. Päätös kihalautua on aivan meidän kahden välinen vaikka sormukset sormia koristaakin.

        Kyllä ulkopuoliset huomaavat suhteen toimivuuden/ vakavuuden aivan muusta kuin sormuksista. Ne eivät ole todiste millekään. Riittää kun teidät nähdään yhdessä ja teidän kanssanne vietetään aikaa. Jos suhteestaan on varma, miksi kiirehtiä kihloihin ellei olla kuitenkaan vielä valmiita avioon?

        "Tuntuu että näillä puheilla yllytetään menemään naimisiin mahdollisimman pian, luulisi sitä nyt ehtivän, vaikka muutaman vuoden ensin kihloissakin harjoittelisi yhdessäoloa:)"

        Samaa mieltä aiemmin vastanneen kanssa siitä, että harjoittelun on tapahduttava kyllä paljon ennen kihloihin menoa. Toisin tietysti on, mikäli kihla on vain sormus muiden joukossa -korvattavissa ja vaihdettavissa uuteen kun vanha ei enää miellytä. Kihloihin mennessä on oltava varmuus siitä että on omansa loppuelämäkseen löytänyt.


    • teinikihlatko?

      esimerkiksi 1800-luvulla on ollut tavallista pitkätkin kihlausajat, jopa vuosikausia. oliko ne teinikihloja sinusta?

      • hulabalo

        ..on naisia myyty oravannahkoja vastaan..

        Eiköhän ajat ja ajatukset ajan mukana muutu.

        Meillä miehen kosiessa sovittiin hääpäivä ja aloitettiin järjestelyt. Molemmilla on aina ollut se ajatus, että sitten kun mennään kihloihin on se todella lupaus avioitumisesta.
        1.1. kihlat ja 8.8. häät. :)


    • Nimetön

      Minusta teinikihlat ovat aivan liian yleinen juttu. Vanhempani ja isovanhempanikin sanovat, että niiden merkitys on kadonnut. Tiedän monia 14-16 vuotiaita jotka kihlautuvat heti kun ovat käyneet rippikoulun ja seurustelleet ehkä vuoden - Onko tässä muka mitään järkeä? Nyt jokainen heistä on eronnut.

      Onko loppupeleissä kukaan teini OIKEASTI valmis 14vuotiaana vakavaan parisuheteseen mihin ei kuulu fritsut, julkisilla paikoilla perseiden puristelu ja 'kielarit' vai miksikä niitä kutsutaan. Minusta ei, ei oikeastaan kukaan. Pojat kun tulevat henkisesti vielä jäljessä.

      Tiedän yhden parin, alkoivat seurustella kun tyttö oli 14 vuotias ja poika 13 vuotias. He alkoivat seurustelemaan, erosivat, seurustelivat, erosivat jne kymmeniä kertoja. Se oli sellainen on/off -suhde.
      Kun he menivät yhdessä riparille, erosivat he ainakin kolmesti. Riparin jälkeen he kumminkin menivät kihloihin.
      Kasilla he saivat lapsen, joka oli vahinko. Molemmat innostuivat perhe ideasta ja suunnittelivat yhteistä muuttoa heti kun jätkä täyttäisi 16v. Kumpikaan ei käynyt töissä, joten vanhemmat maksaisivat.
      On/off suhde jatkui yhdeksänteen luokkaan asti - kunnes talvella he lopullisesti erosivat, koska tyttö petti häntä (eikä ollut ensimmäinen kerta. aiemmin oli tietääkseni poikakin pettänyt parikin kertaa, flirttailua ainakin oli jatkunut tiettyjen kanssa pidempään.)
      Tyttö haki yksinhuoltajuutta, mutta poika sai yhteishuoltajuuden. Tyttö on tällä hetkellä 17v ja poika 16v.

      Kysymys siis - olivatko he valmiita muka kihlautumaan? Nuorena tulee tehtyä kaikkea tyhmää - petettyä kokeilun takia ja tekemään kaikkea, mitä vanhemmatkaan eivät haluaisi kuulla. 19 vuotiaana (mikä ion vielä teini-ikää) voisi olla valmis kihlautumaan, ehkä vähän aiemmin. Rajatapauksia tosin on, äitini oli 17 vuotias ja isäni 19 kun menivät kihloihin. Ja edelleen ovat yhdessä - 30 yhteistä vuotta täyttynyt jo.

      Asia pointti on siis - miksi pitää kihlautua nuorena ja niin nopeasti? Mikä kiire sillä on? Miksi on niin tärkeää saada sormukset sormeen? Miksi ei voi olla vain yhdessä ja katsoa vanhempana, rakastaako oikeasti toista, että voisi naimisiinkin joskus päätyä? Sehän kihlautumisen idea on, minkä monet teinit unohtavat. Jotkut teinit haluavat ehkä vain pitää kiinni omastaan ettei joutuisi petetyksi, nolatuksi tjms. Minusta kihlautuminen ei silti ole paras 'lääke' siihen vaivaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe