miten saan ensikeväänä nurmikon tuuheaksi ja kauniiksi??
nurmikolla sammalta ja muutenkin kituvalta näyttää.
onko nyt oikea aika aloittaa syyslannoituksella?
sitten keväällä lisätä jotain muuta lannoitetta?
suositelkaa jotain hyviä lannoitteita
kiitti neuvoista.
nurmikko kuntoon?
3
619
Vastaukset
- anju
näin tos muutama viikko sitten aiheesta yhen ohjelman. Siinä kerrottiin, et voipi laittaa lannoitetta. kannattaa kysyä jostain alan liikkeestä. Tärkeää on myös, että nurmikko hengittää. Kunnon haravointi syksyllä ja sit talikolla teet ihan reikiä maahan ja nostat hieman nurmikkoa..
- jukka
Kysy jostakin kuutrhamyymälästä lanoitteet, minä olen kyllä käyttänyt ihan y-lannosta ja ostanut isossa säkissä, 40 kg se on paljon halvempaa ja ajaa saman asian. Käytä myös kalkkia, maa on hapanta kun on sammalta. Dolomiittikalkki on halvinta, mutta vähän sottaista levittää. Kalkkia pitää laittaa paljon, mieluummin sateella niin imeytyy heti. Vanha agrologi neuvoi minua: anna nurmikon kasvaa keväällä tosi pitkäksi...se juurtuu silloin, energia ei mene lehden kasvattamiseen, olen kokeillut parina keväänä ja hyvin tuuheutunut ja talvehtinut....
- Ministeri
Kituu ja sammalta...En tiedä, jos se kamalan hurjalta näyttää, teet uuden nurmikon. Käännä maa, lisää multaa, kalkitse, tasaa ja kylvä siemen, peitä mullalla, ettei linnut syö. Sitten kun lähtee kasvuun, leikkaat jos ehdit(lumentulo), tavallinen syyslannos on hyvä levittää nurtsille. Nyt kun teet sen, niin ehdit. Keväälläkin sama onnistuu, mutta syksyllä parempi kosteus.
Keväällä lannotat nurmikon kestolannoitteella(kesänaikana 1-2 kertaa. Itse lannoitin 2vko sitten toisen kerran ja voin kertoa, että hyvin vihertää. Laitan myös syyslannoitteen.
Nurmikon ilmaaminen sitten myöhemmin kuuluu asiaan, rikkaruohojen poisto ja leikkaus riittävän usein(joka toinen viikko). Leikkaa nurtsi illalla, ettei aurinko polta. Herätät samalla kastemadot ruokailemaan leikkuujätteellä, ja saat ilmausapua madoilta. Nurmikkoa voi ilmata vaikka tekemällä reikiä talikolla sinne tänne. En itse anna nurmikon kasvaa liian pitkäksi: leikkaaminen vaikeutuu ja väri muuttuu vaaleaksi. Helppoa hoito ei ole, mutta palkitsee kyllä. Itselläni on tavoite englantilaistyyppinen nurtsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067718Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733571Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322057Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221906- 361679
- 441494
- 551452
- 221441