vanha koira rähisee pennulle

minä vaan

Heippa, voisiko joku kertoa vinkkejä mitä tehdä kun vanha koira ja uusi koira ei tule juttuun.. vanha koira on 6-vuotias kultaisennoutajan ja bretonin sekoitus ja pentu on 8 vko ja monirotuinen, muttta näyttäisi ainakin jämtlanninpystykorvalta. Vanha koira murisee pennulle tyhjistäkin asioista, mutta ei ole kuitenkaan puraissut pentua.. pentu ja vanha koira ovat olleet nyt saman katon alla vasta kolme päivää. pitäisikö huolestua? mikä avuksi? kiitos vastauksista! :)

9

5226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stand by you

      Jos saman katon alla ollaan asuttu vasta 3 päivää uskon, että se murina siitä vielä laantuu =)

      Minähän sitä en voi varmaksi tietää (tietenkään) mutta kuulostaa vaan siltä, että vanha koira ei vielä ole päässy ns. jyvälle uudesta pennusta, ja kenties pelkää, että se ottaa paikan häneltä perheen silmäteränä =)

      Älkää jättäkö vanhaa koiraa vähemmälle huomiolle, kohdelkaa kumpaakin tasavertaisesti, hellikää, leikkikää ja telmikää yhtälailla molempien kanssa, niin vanhempi koiranne kenties huomaa, ettei pentu ole sille uhka, eikä sen tulo taloon ole häneltä mitään pois =)

      Vanhempi koiranne yrittää kenties näyttää kirmailevalle pennulle kaapin paikkaa.. =)

      Lykkyä pyttyyn!

      • minä vaan

        Olipa kiva kuulla että ei tässä mitään hätää vielä ole :) en ole vielä kuitenkaan tohinnut koirien antaa öitä viettää samassa huoneessa tai jättää kahdestaan kotiin, onko tämä oikein?


      • stand by you
        minä vaan kirjoitti:

        Olipa kiva kuulla että ei tässä mitään hätää vielä ole :) en ole vielä kuitenkaan tohinnut koirien antaa öitä viettää samassa huoneessa tai jättää kahdestaan kotiin, onko tämä oikein?

        Ihan se on oikein minun mielestäni..

        Taloon tullutta pentua ei kannata jättää vielä ns. vieraan koiran kanssa kaksistaan, ennen kuin on varma, että koirat tulevat toimeen keskenään..

        Johan se olisi pennunkin kannalta kova paikka, jos se joutuisi toisen koiran riepoteltavaksi uuteen kotiin tultua... =/

        Anna niiden olla kimpassa vain silloin, kun on joku teistä paikalla, ettei pääse vahingossakaan mitään sattumaan..

        Toisethan sanoo, että kyllä ne elukat välinsä hoitelee, itse en niinkään yhtyisi tähän...


      • minä vaan
        stand by you kirjoitti:

        Ihan se on oikein minun mielestäni..

        Taloon tullutta pentua ei kannata jättää vielä ns. vieraan koiran kanssa kaksistaan, ennen kuin on varma, että koirat tulevat toimeen keskenään..

        Johan se olisi pennunkin kannalta kova paikka, jos se joutuisi toisen koiran riepoteltavaksi uuteen kotiin tultua... =/

        Anna niiden olla kimpassa vain silloin, kun on joku teistä paikalla, ettei pääse vahingossakaan mitään sattumaan..

        Toisethan sanoo, että kyllä ne elukat välinsä hoitelee, itse en niinkään yhtyisi tähän...

        juu, niin minäkin ajattelen :) Kyllä ne on nyt vähän paremmin alkanu tullakki juttuun ku alkuviikosta, mutta ei voi sanoa että vanha koira olisi mielissään.. Mutta ajan kanssa kaikki :) vanhalla koiralla on niin paljon omia lelujaki ja niihin ei saa pikku koira koskea..:D ja niin haluttais leikkiä niillä mutta pikku koira aina änkeää väliin ja leikit jää sitten siihen..


      • stand by you
        minä vaan kirjoitti:

        juu, niin minäkin ajattelen :) Kyllä ne on nyt vähän paremmin alkanu tullakki juttuun ku alkuviikosta, mutta ei voi sanoa että vanha koira olisi mielissään.. Mutta ajan kanssa kaikki :) vanhalla koiralla on niin paljon omia lelujaki ja niihin ei saa pikku koira koskea..:D ja niin haluttais leikkiä niillä mutta pikku koira aina änkeää väliin ja leikit jää sitten siihen..

        Jos teitä immeisiä on siellä enemmän, joku pitää pennun huomion muualla, tai vie muksun toiseen huoneeseen siksi aikaa, että saa peuhata vanhemman koiran kanssa..

        Tai sitte ihan samassa huoneessa telmitte eri koirien kanssa niin, että pääsee vanhempikin rekku telmimään teidän kanssa.. =)

        Kyllä se tosiaan pentu oppii ajan kanssa että hei, tuo toinenkin kaipaa huomiota, enkä minä räpeltäjä ainoastaan.. =)

        Hauskaa kesän jatkoa!


      • minä vaan
        stand by you kirjoitti:

        Jos teitä immeisiä on siellä enemmän, joku pitää pennun huomion muualla, tai vie muksun toiseen huoneeseen siksi aikaa, että saa peuhata vanhemman koiran kanssa..

        Tai sitte ihan samassa huoneessa telmitte eri koirien kanssa niin, että pääsee vanhempikin rekku telmimään teidän kanssa.. =)

        Kyllä se tosiaan pentu oppii ajan kanssa että hei, tuo toinenkin kaipaa huomiota, enkä minä räpeltäjä ainoastaan.. =)

        Hauskaa kesän jatkoa!

        Juu, niin ollaan alettu tekemäänki ja paivä paivältä paremmin koirat alkaa tulemaan toimeen :) hätäilin vaan alussa aivan liikaa:D Hauskaa kesän jatkoa sinullekki!! :)


      • Anonyymi
        stand by you kirjoitti:

        Ihan se on oikein minun mielestäni..

        Taloon tullutta pentua ei kannata jättää vielä ns. vieraan koiran kanssa kaksistaan, ennen kuin on varma, että koirat tulevat toimeen keskenään..

        Johan se olisi pennunkin kannalta kova paikka, jos se joutuisi toisen koiran riepoteltavaksi uuteen kotiin tultua... =/

        Anna niiden olla kimpassa vain silloin, kun on joku teistä paikalla, ettei pääse vahingossakaan mitään sattumaan..

        Toisethan sanoo, että kyllä ne elukat välinsä hoitelee, itse en niinkään yhtyisi tähän...

        Ehdottomasti ei saa jättää pentua ja aikuista koiraa keskenään ikinä ei tiedä mitä tapahtuu. Pennun ja aikuisen on totuttava toisiinsa ensin. Kahdestaan työpäivän ajaksi eri tiloihin aina. Aikuinen koira voi purra pientä ikuinen pelko sille pennulle. Pelko ei katoa koira muistaa sen aina.


    • tuo kuulostaa :) parissa viikossa varmaa tottuu ja sitte saatki alakaa murehtii sitä et kuinka "vanhakin nyt nuortuu" ku yhessä keppostellaan ;)

      ja vanahaa koiraa kannattaa tosiaa huomioida vähä enemmän ku pentua mutta itse tilannetta ei kannata korostaa paitsi jos vanhempi alakaa simputtaan pentua iha liian kovaa.. mutta se kuuluu tapoihin että uuelle tulokkaalle näytetää kaapin paikka, vai kupin paikka tässä tapauksessa :)

      nii kaua ku hampaat ei kolise ja pentu ei pelekää nii asiat on hyvin..

      • ...

        Meillä samankaltainen tilanne. Vanhempi koira tosin kohta 11v. Pentu 11 viikkoa. En ole ollut huolissani murisemisesta. Vanhempi koira haluaa selkeästi opettaa pennun tavoille. Meillä on ollut myös tilanteita, joissa vanhempi on suojellut pentua uhalta, joten tämä on kyllä vahvistanut käsitystäni.
        Meillä pentu on välillä todella rasittava hampaineen. Koko ajan kiinni lapsissa ja vanhemmassa koirassa. Olen todellakin tyytyväinen, että tämä meidän 'vanhus' on ottanut tehtäväkseen ojentaa tarpeen tullen pienokaista. Pentu puree jo kovalla voimalla ja välillä tuolla vanhemmalla koiralla tuntuu riittävän enemmän pinnaa, kuin meillä muilla.
        Haluaisin vielä sanoa, että on todella tärkeää huomata joka asiassa vanhempi koira ennen pentua. Esim. ruoka tarjotaan ensin vanhemmalle. Olen myös huomannut, kuinka vanhuksemme mulkoilee jos joku hellii pentua, eikä häntä. Pennun pitää tulla arvojärjestyksessä vanhemman koiran jälkeen, muutoin tulee ongelmia.
        Nämä ovat haastavia kysymyksiä ja niiden kanssa itsekin kamppailemme. Periaate on selvillä, mutta käytännön toteuttamisessa saattaa joskus tulla erehdyksiä.
        Kaikkea hyvää koko porukalle! -Mii-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe