Iäkään puutalon maalaus

Maalata haluaisin

Olen täysin ummikko talon maalauksen suhteen, mutta koti vaatisi uutta "takkia". Eli 1950-luvun lopulla rakennettu 2 kerroksinen talo (noin 180m2 yhteensä) on kyseessä. Alakerran seinat ovat kiveä, eikä kaipaa maalia, mutta koko yläosan, melko alkuperäisiltä näyttävät maalit ovat rapistuneet jonkin verran. Mitähän sellaiselle pitäisi ihan kokonaisuudessaan tehdä ja millaisia summia rahaa se veisi (tekien itse vs. teettämällä)?

4

1004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nm hm

      Mene maalikauppaan kysymään. Myyvät maalit, tarvittaessa löytyy tekijätkin tai ainakin yhteystiedot.

      Paljon riippuu siitäkin mitä maalia seinissä nyt on, mutta joka tapauksessa rapistunut maali pitäisi saada mahdollisimman tarkkaan pois, muuten uusi maali ei pysy. Parhaassa tapauksessa lähtee helposti harjaamalla, pahimmassa tapauksessa vanha maali on sitkeässä mutta ei niin sitkeässä että sen päälle voisi uutta maalata, jolloin irottamisessa on voi olla hirveä homma...

      Silläkin on väliä, että onko tuuletusrakoa verhoilun takana, vai onko pienellä tuuletuksella oleva lomalaudoitus (jolloin ei lateksia kannata ainakaan laittaa, ei vaikka nyt olisi lateksi).

      Jos et ole ihan heti myymässä taloa, niin minä investoisin petrooliöljymaaliin (muutamaltakin valmistajalta löytyy), koska sillä saa pisimpään kestävän maalipinnan, vaikka se onkin kallista.

    • ja ytimekäs

      vastaus:
      -maalaa Tikkurilan TEHO-öljymaalilla.

      • maalannut

        Käyttökelpoista maaliahan tuo, mutta värisävyt tuppaa haalistumaan turhan nopeasti. Ja mitä tummempi sävy, sen huomattavampaa on haalistuminenkin.

        Paremminkin sävynsä säilyttäviä oikeita öljymaaleja on saatavilla. Vaikka Virtasen neljän öljyn maali, tai sitte petroliöljymaalit. Tehohan ei aivan perinteinen öljymaali olekaan, vaikka sitä sellaisena myydään. Taitaa olla niin, että oikeat öljymaalit ei ole alkydiöljymaaleja..


    • TSillfors

      - Kylmäpuristettu pellavaöljy joka on keitetty vernissaksi ½.
      - Maaväripigmentti esim. keltaokra ja sinkkivalkoinen ½.
      - Homeenestoaine 0,25% myrkkypitoisuuteen (pigmentin myrkyn lisäksi).

      Irtoava vanha maali pois. Karkea pohjan hionta 40. Pohjalle kynnet kylmäpuristetulla pellavaöljyllä puulle auenneisiin kohtiin - mieluiten pariin kertaan ja kuivumista viikko. Maalaus 2 - 4 kertaan / kunnes pinta sulkeutuu himmeään tasaiseen kiiltoon 3pv:n välein ohuesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe