opiskelija vailla kesätöitä

mistä rahaa?

Opiskelen Amk:ssa ja olen jäänyt ilman kesätöitä. Kesän ajalta minulla ei ole mahdollista nostaa tukea. Ankeat ja köyhät ajat ovat edessä. Onko minulla mahdollista saada rahaa esim. työkkäristä? Opiskeluja olisi tarkoitus jatkaa syksyllä. Työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ei varmaankaan ole asiaa, että saisi työmarkkinatukea. Eli mistä saisin rahaa?

13

3521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÅPETTAJA

KÄSITTÄMÄTÖNTÄ:D:D:D:D!!!!! MITEN KUKAAN VOI JÄÄDÄ ILMAN KESÄTÖITÄ???? VOIT YRITÄÄ HAKEA TOIMEEN TULO TUKEA, TAI JOS VAIKKA YRITTÄISIT ESIM. PUHELI MYYJÄKSI, NAKKI KIOSKILLE TAI EROOTIIKKAALALLE. IHAN VARMASTI JOSSAKIN ON TÖITÄ TARJOLLA TARTU VAIN PUHELIMEEEN!!!:)!!!!!!!!!!:D!!!!!

• minäkin amk:ssa

et voi ilmoittautua työkkäriin, koska olet koulun kirjoilla, eli et voi saada työttömyyskorvausta. Voisiko paikkakuntasi sosiaalitoimisto neuvoa? Muistan kun eräs tuttuni jäi ilman kesätyötä ja meni toiveikkaana sosiaalitoimistoon sieltä toimeentulotukea saadakseen. Sieltä ei tosin tukea myönnetty, koska hän ei ollut nostanut opintolainaa, jota pidetään opiskelijan seuraavana tulolähteenä opintotuen lisäksi.
      Löytyisikö esim. siivoojan tai varastotyöntekijän ym. työtä?

• minäkin amk:ssa

onko paikkakunnallasi työvoimanvuokrausyrityksiä? Kannattaa ilmoittautua niiden listoille, sieltä voi löytyä vielä hyvinkin satunnaisia työkeikkoja.

• häh?

Kannattaako joka päivä tehdä uusi aloitus täsmälleen samasta aiheesta kuin edellisenä päivänä. Olisi pitänyt etsiä niinkin kaukaan kuin suoraan tämän viestin alapuolelta, että olisi löytänyt saman kysymyksen ja samat vastaukset.

Täysin ilmeistä on se, että olet liian laiska mihinkään viestien selaamiseen, joten en ihmettele yhtään ettei sinulla ole kesätöitä. Tuskin olet laiskuuttasi niitä edes viitsinyt hakea. Etkä taatusti hae ensimmäistäkään paikkaa, joka vielä on auki ja niitä paikkojahan on.

• vaan

Yrityksistä huolimatta kaikkia, ei aina onnista kesätyönhaussa. Ei se välttämättä ole hakijan laiskuutta.

• tiedossa tännekin

Minulle on tulossa kamala kesä. Olen opiskelija ja elämässäni minulaa on vain opintoni. Opintotuki on ainoa tuloni. Minulla ei ole kesäksi mitään työtä, eikä myöskään mitään tuloja.

Valmistuin vuosi sitten edellisestä koulustani ja viime syksyllä aloitin tässä nykyisessä. Viime kesänä hain ollessani työtön, mutta en saanut sitä kun olin saanut osuuden kuolleen äitin henkivakuutuksesta. Nyt olen käyttänyt nuo rahat, enkä voi kertoa siitä kenellekään. Lisäksi olen osakkaana sijaisperiänä isovanhempieni kuolinpesissä. Olen monta kertaa vaatinut noiden kuolinpesien asioita hoitavaa enoani jakamaan kuolinpesät osakkaiden kesken. Perintökaaren mukaanhan vaatimukseni on oikeutettu. Eno ei kuitenkaan tee mitään. Kuolinpesään kuuluu myös osakkeita ja olen sanonut haluavani oman osuuteni rahssa. Olen yrittänyt selittää, että osakkeet on myytävä kuolinpesän nimissä, koska myyntivoitot vaikuttavat opintotukeen.Lisäksi isäni on uhannut vetää välistä ja ottaa hallintaansa minulle kuuluvaa omaisuutta.

Kesälomani kestää toukokuun lopusta elokuun loppuun. Se on pitkä aika olla ilman rahaa ja mitään tekemistä. Tiedän, että minun pitäisi mennä sossuun, mutta en taida toimeentulotukea saada. Mutta minkä minä sille voin, jos enoni ei hoida hänelle kuuluvia asioita. Oma vikanihan on kun käytin kaikki saamani rahat. Taisin innostua ostelemaan kaikkea kun se ensimmäistä kertaa elämässäni oli mahdollista.

Kysynkin, miten selviän kesästä. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada toimeentulotukea, jos selvitän, että koulussani ei ole minulle soveltuvia kesäopintoja, että olen käyttänyt kaikki rahani ja että kuolinpesää ei ole jaettu, vaikka olen sitä vaatinut ? Kannattaako minun ylipäättän mennä sossuun ? Olen käynyt siellä viiden vuoden aikana useita kertoja ja saanut järkyttävän huonoa palvelua. En siis edes odottaisi mitään ihmeitä.

Suorittaisin tutkintooni kuuluvia opintoja myös kesän aikana, jos se vain olisi mahdollista. Näin minulla olisi jotakin tekemistäkin ja saisin opintotukeakin. Kesäloma on aivan liian pitkä. Todennäköisesti ehdin moneen kertaan masentua sen aikana.

Itse olen kokenut yhteiskunnan nöyrryytyksen monta kertaa. Kirjoitettuani ylioppilaaksi vuonna 2003 jäin työttömäks. Tulloin niin tietämättömänä 19- vuotiaana minulle oli järkytys , kuinka järkyttävän huonoa ja ihmisarvoa loukkaavaa työkkärin toiminta on. En saanut työttömyyskorvausta ja menin sossuun, jossa vallitsi samanlainen meininki. Sain toimeentulotukea parin kuukauden ajan. Sitten jouduin asioimaan vastenmielisen miehen kanssa, vaikka nimenomaan pyysin saada asioida naisen kanssa. Noh, en saanut. Niinpä lopetin käynnit ja toimeentulotuen haun kokonaan. Pikkuhiljaa 6 kuukauden alkukarenssi loppui ja luulin saavani vihdoin työttömyyskorvausta. Minulee tarjottiin jotain humpuukikoulutusta ja tulloinkin vielä niin tyhmänä en tajunnut, että minun olisi pitänyt hakea. Sain karenssin, joka on voimassa yhä edelleen.

Aika kului. Kukaan ei välittänyt minusta, eikä työkkäri tarjonnut minulle mitään. Täysin ilman tuloja tai miellekästä tekemistä olin vain kotona. En muista tuosta ajasta paljon mitään, sillä masennuin ja aloin pikkuhiljaa ymmärtämään tämän yhteiskunnan pelisäännöt. Apua tarvitseva ihminen ei sitä saa ja ihminen jätetään oman onnensa nojaan. Menetin luottamukseni ihmisiin, jota en ole saavuttanut takaisin vieläkään. Työkkäri tai sossu eivät osoittaneet mitään kiinnostusta minua kohtaan. Tuona aikana opin myös sen, että selviytyäkseen elämässään edes jollakin tavoin on oltava kova ja tyly. Koska työkkärissä ja sossussa minua kohdeltiin niin kaltoin, muodostinkin itselleni suojakuoren aina joutuessani asioimaan noissa laitoksissa. Tuo suojakuori on auttanut minua elämässäni muissakin asioissa. Tosin minusta on tullut yhä enemmän oikeastikin kova, kylmä ja muista välinpitämätön, eikä se ole vain esitettyä.

Joka tapauksessa kaiken kokemani jälkeen hain 2005 toisen asteen kouluun ja pääsin. Keväällä 2005 uskallauduin vihdoin sossuun. Ehkä jostakin syystä en enää ollut niin masentunut. Sossun toiminta oli taas järkyttävän huonoa, mutta olin onneksi varautunut siihen. Sain toimeentuloatukea. Syksyllä 2005 aloitin opinnot ja sain naurettavan pientä opintotukea en muuta.

Kesällä 2006 minulla ei ollut mitään tekemistä ja jouduin taas hakemaan toimeentulotukea. Aluksi en sitä saanut kesäkuulle, mutta valituksen ja tiukan sossussa asioinnin jälkeen sain lopulta heinäkuulle ja elokuulle. Kuitenkin tuokin kesä oli täyttä tuskaa kun mitään tekemistä ei ollut ja sossu ei taaskaan halunnut millään tavalla minua auttaa.

Valmistuessani keväällä 2007 ammattitutkintoon jäin toista kertaa työttömäksi. Joutuessani asioimaan työkkärissä ja sossussa laitoin heti kovat kovaa vastaan ollen siis varautunut näistä paikoista saatavaan "palveluun". Minulle oli silti järkytys, että vanha karenssi painoi päälle, enkä saanut työttömyyskorvausta. Työkkäri ei ollut taaskaan valmis tekemään mitään minun hyväkseni. Koska olin saanut osuuteni henkivakuutuksesta en myöskään saanut toimeentulotukea. Tuokin kesä oli aivan kamala. Tekemistä ei ollut ja aika kävi pitkäksi. Ketään ei taaskaan kiinnostanut hyvinvointini.

Minut pelasti työttömyydeltä pääsy korkeakouluun. Nyt olen opiskellut vuoden korkeakoulussa ja taas on edessä yksi kesä ilman mitään järkevää tekemistä tai tuloja. Ketään ei taaskaan kiinnosta. Tällä kertaa toimeentulotuen saamisen esteenä lieneen osuuteni jakamattomasta kuolinpesästä. Tässä pitää taas jälleen kerran yrittää saada aika jotenkin kulumaan.

Kerroin tarinani, koska haluan sanoa , että on paljon muitakin, jotka ovat joutuneet sossun ja työkkärin mielivallan uhreiksi. Minulta se on vienyt uskon ihmisiin ja ihmisistä välittämiseen tehden minusta entistä kylmemmän ja kovemman. En myöskään ole enää pitkään aikaan luottanut yhteiskunnan kykyyn pystyä hoitamaan ongelmiaan. Lisäksi kun minulle kerta kerran jälkeen sanottiin, että "et osaa mitään", "sinusta ei ole mihinkään" jne. on itseluottamuksenikin mennyttä. Työkkäri ja sossu ovat pitkälti omilla toimillaan syyllisiä moniin näiden paikkojen apua tarvitsevien ihmisten ahdinkoon. Olenkin usein miettinyt, saavatko esim. työkkärin virkailijat provikkaa karenssien jakamisesta. Samalla olen myös miettinyt, miksi työkkäri ja sossu eivät halua auttaa, vaan nöyryyttävät ja luokkaavat apua tarvitsevan ihmisen ihmisoikeuksia. Tuskin kukaan asioi näissä paikoissa huvin vuoksi.

Myönnän, että olen selviytynyt elämässäni huonosti. Silti minun on sanottava, että työkkärissä ja sossussa sekä myös kelassa on oltava aina nissä asioidessa tyly, epäystävällinen, konditionaalia ei saa käyttää, täytyy valehdella jne. Yksinkertaistettuna on siis käyttäydyttävä samalla tavoin kuin virkailijat käyttäytyvät. Vain tällä tavoin on mahdollista saavuttaakin jotain. Lisäksi koskaan ei saa missään nimessä kertoa koko totuutta tilanteestaan. Se voi vain kääntyä itseään vastaan. Olen kokenut tämänkin.
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001399&posting=22000000035370561
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001399&posting=22000000035031266

• neiti...X

"Olen monta kertaa vaatinut noiden kuolinpesien asioita hoitavaa enoani jakamaan kuolinpesät osakkaiden kesken. Perintökaaren mukaanhan vaatimukseni on oikeutettu. Eno ei kuitenkaan tee mitään.Lisäksi isäni on uhannut vetää välistä ja ottaa hallintaansa minulle kuuluvaa omaisuutta.Mutta minkä minä sille voin, jos enoni ei hoida hänelle kuuluvia asioita."
        En ole asiantuntija, mutta neuvoisin ottamaan yhteyttä ilmaiseen oikeusaputoimistoon kysyäksesi tuosta enosi toimettomuudesta. Tietääkseni sinulla on täysi oikeus saada omasi kuolinpesästä pois. Isälläsi taas ei ole mitään oikeuksia ottaa haltuun sinulle kuuluvaa omaisuutta (kunhan olet täysikäinen etkä holhouksen alainen).

"- Minulla ei ole kesäksi mitään työtä
        - Viime kesänä ollessani työtön
        - Kesälomani kestää toukokuun lopusta elokuun loppuun. Se on pitkä aika olla ilman rahaa ja mitään tekemistä.
        - Suorittaisin tutkintooni kuuluvia opintoja myös kesän aikana, jos se vain olisi mahdollista. Näin minulla olisi jotakin tekemistäkin ja saisin opintotukeakin. Kesäloma on aivan liian pitkä. Todennäköisesti ehdin moneen kertaan masentua sen aikana.
        - Täysin ilman tuloja tai miellekästä tekemistä olin vain kotona.
        - Kesällä 2006 minulla ei ollut mitään tekemistä ja jouduin taas hakemaan toimeentulotukea.
        - Valmistuessani keväällä 2007 ammattitutkintoon jäin toista kertaa työttömäksi. Tuokin kesä oli aivan kamala. Tekemistä ei ollut ja aika kävi pitkäksi.
        - taas on edessä yksi kesä ilman mitään järkevää tekemistä tai tuloja.
        - Tässä pitää taas jälleen kerran yrittää saada aika jotenkin kulumaan."
        Luepa tuo ylläoleva pariin kertaan. Montako kesää olet ollut kotona täysin toimettomana pohtien kohtaloasi? Ei ole tullut (kesä)töiden haku mieleen?

"- Aika kului. Kukaan ei välittänyt minusta, eikä työkkäri tarjonnut minulle mitään. Työkkäri tai sossu eivät osoittaneet mitään kiinnostusta minua kohtaan.
        - Ketään ei taaskaan kiinnostanut hyvinvointini.
        - Työkkäri ei ollut taaskaan valmis tekemään mitään minun hyväkseni.
        - Ketään ei taaskaan kiinnosta.
        - olen miettinyt, miksi työkkäri ja sossu eivät halua auttaa"
        Saattaa tulla yllätyksenä, mutta ihmisen on tarkoitus auttaa itse itseään. Jos et siihen kykene, hakeudu ammattiauttajalle (psykologi tms. EI sossu tai työkkäri).

"Syksyllä 2005 aloitin opinnot ja sain naurettavan pientä opintotukea en muuta."
        Opintotukesi oli täysin suhteessa kaikkien muidenkin opintotukiin. Jos/kun pelkällä opintotuella ei pärjää, kannattaa hakea osa-aikatöitä opintojen ohelle.

Aivan uskomatonta, miten tuudittaudut siihen että yhteiskuta hoitasi kaikki asiasi puolestasi. Ota nyt hyvä ihminen vastuuta itsestäsi ja tekemisistäsi ja tee asioille jotain!

• töihin!

Kenenkään ei tarvitse auttaa aikuista ihmistä.
        Siivoushommia saat melko varmasti tai lehdenjakoa. Oletko käynyt jo monessa paikassa kysymässä?

• löllöpöllö
        töihin! kirjoitti:

Kenenkään ei tarvitse auttaa aikuista ihmistä.
        Siivoushommia saat melko varmasti tai lehdenjakoa. Oletko käynyt jo monessa paikassa kysymässä?

Itse on oman elämän eteen töitä tehtävä. Ei yhteiskunta sinulle tuo töitä valmiiksi kotiovellesi. Tietenkin on työkkäri, mutta sieltäkään on turha odottaa mitään yhteydenotta, vaan itse on mentävä ja haettava, kyseltävä, oltava aktiivinen.

Olet nyt tuossa tilanteessa, koska olet vain passiivisena odottanut yhteiskunnan tekevän asioita puolestasi. Yhtä surkeaa tulee elämäsi olemaan, ellet itse ala tehdä asioiden eteen jotain. Se voi aluksi tuntua vaikealta, mutta oikeasti: se on ainoa mahdollisuutesi nousta pohjalta.

• mielestäni

kun puhut koko ajan, että sinua ei auteta, sinusta ei pidetä huolta. Onko käynyt mielessä, että harvoja ovat ne, joille ikinä lankeaa mitään perintöjä yms opiskeluajalla käytettäväksi? Köyhiä tässä kuule ollaan lähes kaikki opiskelijat. Itse sitten vielä olet hommasi sössinyt ja nyt kaikkien pitäisi vain hyysätä sinua ja antaa rahaa, rahaa ja rahaa.
        Mielestäni olet tilanteesi ansainnut. Ja tietämättömyys ei ole mikään syy, ota asioista selvää, ole aktiivinen ja oma-aloitteinen niin selviät vähemmällä surkuttelulla.

• ole kokeneet
        mielestäni kirjoitti:

kun puhut koko ajan, että sinua ei auteta, sinusta ei pidetä huolta. Onko käynyt mielessä, että harvoja ovat ne, joille ikinä lankeaa mitään perintöjä yms opiskeluajalla käytettäväksi? Köyhiä tässä kuule ollaan lähes kaikki opiskelijat. Itse sitten vielä olet hommasi sössinyt ja nyt kaikkien pitäisi vain hyysätä sinua ja antaa rahaa, rahaa ja rahaa.
        Mielestäni olet tilanteesi ansainnut. Ja tietämättömyys ei ole mikään syy, ota asioista selvää, ole aktiivinen ja oma-aloitteinen niin selviät vähemmällä surkuttelulla.

Helppo niiden on arvstella, jotka eivät ole samaa kokeneet. Parhaiten ihmistä voi ymmärtää vain sellainen, joka on itse kokenut saman.

• on yhtä
        ole kokeneet kirjoitti:

Helppo niiden on arvstella, jotka eivät ole samaa kokeneet. Parhaiten ihmistä voi ymmärtää vain sellainen, joka on itse kokenut saman.

jos toistakin.
        Minun nuoruudessani ei ollut opintotukia, ei edes opintolainojen valtiontakausta. Moni joutui lopettamaan opinnot ja menemään ansiotyöhön, niin minäkin.
        Vasta kun olin saanut lapseni isoiksi - ilman yhteiskunnan kustantamia päivähoitopaikkoja - saatoin suorittaa opintoni loppuun ansiotyön ohella. Lapseni ovat myös olleet pienestä asti ahkerasti töissä kesäisin ja säästäneet rahansa, eivätkä ole joutuneet sosiaaliluukulle. Ahkeruus ja säästäväisyys ovat hyvinvoinnin avaimet.
        Kyllä ihmisen pitää yrittää itse elättää itsensä niin kauan kuin voimia on. Yhteiskunnalla on riittävästi avuttomia elätettävänä.

• dake

Olkaa oma-aloitteisia ja perustakaa vaikka oma yritys, jos teillä on liikaa vapaa-aikaa!
      Törmäsin eilen hyvältä vaikuttavaan blogiin, jossa nuori yrittäjäopiskelija avautuu elämästään: http://miljonaariksi.blogspot.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe