m/t Enskeri

sentteritankki

Eikö olisi aika m/t enskerin nostalgia
tapaamiselle?

58

6655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylätunkki

      Myrkkyreissulla -75 mukana ollut!

    • oikeamerimies

      EI! Koska on kahdenlaisia merimiehiä on nesteen ja normaalit merimiehet

      • poppey!

        Kyllä sielläkin mertsuja aikoinaan oli!!! (huom. aikoinaan...)


      • Manttelisakkeli

        Mikä maa,mikä lippu?Puheet on kuin hevosen
        ostajalla.


      • poppey!!!
        Manttelisakkeli kirjoitti:

        Mikä maa,mikä lippu?Puheet on kuin hevosen
        ostajalla.

        Siellä seilataan missä aikuisia äijiä ei tarvitse holhota, ja suomenlippu...


      • oikeamerimies
        poppey!!! kirjoitti:

        Siellä seilataan missä aikuisia äijiä ei tarvitse holhota, ja suomenlippu...

        Muutama tosi asia neste on tai oli omat merimiehet sitte ko tarvittiin ammattimiehiä ni soitettiin myllyyn ja tarjottiin vikarieria.jos et osannu mielistellä ni ei täällä mitään jobeja ollu Sulle valtiojohtoisessa yrityksessä haluttiin niitä jotka osas nuoleskella


      • oikeamerimies
        Manttelisakkeli kirjoitti:

        Mikä maa,mikä lippu?Puheet on kuin hevosen
        ostajalla.

        Sulla on varmaan rinta rottingilla?


      • Ahteri seiluri
        Manttelisakkeli kirjoitti:

        Mikä maa,mikä lippu?Puheet on kuin hevosen
        ostajalla.

        mikä laiva mikä varustamo. Pääasia kuitenkin on
        että laiva ja lasti liikkuu.Homma hoidetaan
        ammatti taidolla.Ne tekee jotka osaa muut voi
        olla tekevinään.


      • Yksi meistä
        Ahteri seiluri kirjoitti:

        mikä laiva mikä varustamo. Pääasia kuitenkin on
        että laiva ja lasti liikkuu.Homma hoidetaan
        ammatti taidolla.Ne tekee jotka osaa muut voi
        olla tekevinään.

        En ole koskaan ollut Nesteen laivoissa, mutta sieltä tulleet ovat olleet aivan yhtä hyviä merimiehiä kuin muutkin.
        Ihmettelen noita toisten mollaajia. Heillä on ilmeisesti mennyt ura pieleen jossakin vaiheessa. Tai sitten on vain muuta henkistä hiertymää.

        Vaikka captain olenkin, niin ystäväpiiriini kuuluu iso joukko kenemestareita, kokkeja, täkkäreitä, dunkkeja, messityttöjäkin jne eri yhtiöistä ja erilaisilta liikennealueilta. Kaikkia meitä on tarvittu ja yleisesti ottaen aika kunnioitettavan kivaa porukkaa kohdalleni sattuneet seilauskaverit.


      • Lämminmies
        Yksi meistä kirjoitti:

        En ole koskaan ollut Nesteen laivoissa, mutta sieltä tulleet ovat olleet aivan yhtä hyviä merimiehiä kuin muutkin.
        Ihmettelen noita toisten mollaajia. Heillä on ilmeisesti mennyt ura pieleen jossakin vaiheessa. Tai sitten on vain muuta henkistä hiertymää.

        Vaikka captain olenkin, niin ystäväpiiriini kuuluu iso joukko kenemestareita, kokkeja, täkkäreitä, dunkkeja, messityttöjäkin jne eri yhtiöistä ja erilaisilta liikennealueilta. Kaikkia meitä on tarvittu ja yleisesti ottaen aika kunnioitettavan kivaa porukkaa kohdalleni sattuneet seilauskaverit.

        Ensi aamuna istuin messissä , Kipinä tuli ja ilmoitti olin hänen paikalla , sanoin ei tässä mitään lukenut . Hän väitti istuneen siinä ennen minua , sanoin istuneeni tässä viimereissulla . Sitten hän sanoi olleensa minua ennen Nesteellä ja kysyi milloin minä , kun ilmoitin että vanhassa M/T Jurmossa ja nytten oltiin uudessa T/T Jurmossa . Siitälähtien kipinä tuli messiin aina ennen minua ja sai istua omassa paikassa. Kyllä Nesteellä poruhka sai laivan enätys-ajassa Rumuksi NIINKUIN M/T Enskerin ( Ainoastaan pääkone toimi ) M/T Nunnalahti ajettiin myös ennätys-jassa romuksi.


      • Ent. sähkö
        Lämminmies kirjoitti:

        Ensi aamuna istuin messissä , Kipinä tuli ja ilmoitti olin hänen paikalla , sanoin ei tässä mitään lukenut . Hän väitti istuneen siinä ennen minua , sanoin istuneeni tässä viimereissulla . Sitten hän sanoi olleensa minua ennen Nesteellä ja kysyi milloin minä , kun ilmoitin että vanhassa M/T Jurmossa ja nytten oltiin uudessa T/T Jurmossa . Siitälähtien kipinä tuli messiin aina ennen minua ja sai istua omassa paikassa. Kyllä Nesteellä poruhka sai laivan enätys-ajassa Rumuksi NIINKUIN M/T Enskerin ( Ainoastaan pääkone toimi ) M/T Nunnalahti ajettiin myös ennätys-jassa romuksi.

        Kyllähän se oli suuri ero kun tuli Tiiskeristä Enskeriin, paikat olivat kuin vanhassa Panamalaispöntössä.
        Veikkaan että päällikköosastolla oli ratkaiseva merkitys laivan kunnossa.
        Lisäksi muistuu mieleen kaikenlaiset Ison Päällikön kaikenlaiset päähänpistot mm. "Raadelights", joista riittäisi monta tarinaa.
        Taidettiinhan laivojen värityskin muuttaa jostakin Ison Päällikön päähänpistosta.
        Kaikenkaikkiaan laivat olivat karuja sisustukseltaan, ainakin miehistöpuolella.
        Miitsipissä oli kyllä jalopuuta ja makeavesi uima-allasta , messinkiä ja punaista mattoa.
        Eipä tullut ikävä Nesteläisiä kun seuraava jopi oli Nielsenin paatissa.


      • poitsuja
        Ent. sähkö kirjoitti:

        Kyllähän se oli suuri ero kun tuli Tiiskeristä Enskeriin, paikat olivat kuin vanhassa Panamalaispöntössä.
        Veikkaan että päällikköosastolla oli ratkaiseva merkitys laivan kunnossa.
        Lisäksi muistuu mieleen kaikenlaiset Ison Päällikön kaikenlaiset päähänpistot mm. "Raadelights", joista riittäisi monta tarinaa.
        Taidettiinhan laivojen värityskin muuttaa jostakin Ison Päällikön päähänpistosta.
        Kaikenkaikkiaan laivat olivat karuja sisustukseltaan, ainakin miehistöpuolella.
        Miitsipissä oli kyllä jalopuuta ja makeavesi uima-allasta , messinkiä ja punaista mattoa.
        Eipä tullut ikävä Nesteläisiä kun seuraava jopi oli Nielsenin paatissa.

        olen samaa mieltä.olin tiiskerissä joskus ja ajattelin,että kyllä vika neste.outoa sakkia karu todella.päällystö kun no olkoon kaikki on melkein jo huru ukkoja..


      • Pumppumies
        Lämminmies kirjoitti:

        Ensi aamuna istuin messissä , Kipinä tuli ja ilmoitti olin hänen paikalla , sanoin ei tässä mitään lukenut . Hän väitti istuneen siinä ennen minua , sanoin istuneeni tässä viimereissulla . Sitten hän sanoi olleensa minua ennen Nesteellä ja kysyi milloin minä , kun ilmoitin että vanhassa M/T Jurmossa ja nytten oltiin uudessa T/T Jurmossa . Siitälähtien kipinä tuli messiin aina ennen minua ja sai istua omassa paikassa. Kyllä Nesteellä poruhka sai laivan enätys-ajassa Rumuksi NIINKUIN M/T Enskerin ( Ainoastaan pääkone toimi ) M/T Nunnalahti ajettiin myös ennätys-jassa romuksi.

        Miten Nunnalahti ajettiin ennätysajassa romuksi.? Se oli noin 20 vuotta vanha tankkeri kun meni viljavarastoksi Naantaliin, seilasin myös viimeisellä matkalla mukana Naantalista Vuosaareen. En usko että sitä oli tarkoitettu kestämään 50 vuotta. Olin itse Nesteen laivoissa junkista pumppumieheen noin 15 vuotta , kyllä ne niin hyvin pidettiin kun varustamon rahat riittivät.
        t [email protected]


      • Sorvi
        Pumppumies kirjoitti:

        Miten Nunnalahti ajettiin ennätysajassa romuksi.? Se oli noin 20 vuotta vanha tankkeri kun meni viljavarastoksi Naantaliin, seilasin myös viimeisellä matkalla mukana Naantalista Vuosaareen. En usko että sitä oli tarkoitettu kestämään 50 vuotta. Olin itse Nesteen laivoissa junkista pumppumieheen noin 15 vuotta , kyllä ne niin hyvin pidettiin kun varustamon rahat riittivät.
        t [email protected]

        Kyllä enskeri oli kelvollisessa käyttökunnossa kun sen turkkilaiselle miehistölle luovutimme! Oli myyntireissulla ainakin aikaa laittaa paikat kuntoon. Motivaatiot tietty hieman hukassa mutta kossukolasta niitäkin löytyi.


      • 1950 --- 1984
        Lämminmies kirjoitti:

        Ensi aamuna istuin messissä , Kipinä tuli ja ilmoitti olin hänen paikalla , sanoin ei tässä mitään lukenut . Hän väitti istuneen siinä ennen minua , sanoin istuneeni tässä viimereissulla . Sitten hän sanoi olleensa minua ennen Nesteellä ja kysyi milloin minä , kun ilmoitin että vanhassa M/T Jurmossa ja nytten oltiin uudessa T/T Jurmossa . Siitälähtien kipinä tuli messiin aina ennen minua ja sai istua omassa paikassa. Kyllä Nesteellä poruhka sai laivan enätys-ajassa Rumuksi NIINKUIN M/T Enskerin ( Ainoastaan pääkone toimi ) M/T Nunnalahti ajettiin myös ennätys-jassa romuksi.

        Kyllä " Lämminmien " puhuu asiaa . Olen ollut M/T Jurmossa M/T Nunnalahdessa T/T Jaarlissa T/T Jurmossa ( siellä oli paljon ns " omistajia" heillä oli omat sääntönsä, puuttui yhteishenki.


      • jenkki-junkki
        1950 --- 1984 kirjoitti:

        Kyllä " Lämminmien " puhuu asiaa . Olen ollut M/T Jurmossa M/T Nunnalahdessa T/T Jaarlissa T/T Jurmossa ( siellä oli paljon ns " omistajia" heillä oli omat sääntönsä, puuttui yhteishenki.

        varmaan pärjää noissa pippaloissa mutta semmoset merimiehet jotka ajattelee omilla aivoilla
        ja jotka on seilannu muissakin varustamoissa niin se voi olla vähän niinkuin stiikais
        kaverin muijjaa itte olin Enskerissä -77 just ku Elvis kuoli ja se oli kaks kummallisinta
        viikkoa se homma ei vaan maistunut ? Poosu oli semmonen vanhempi nesteen oma
        joka puuttu toisten asioihin tietämättä mistä oli edes kyse? ja se katselu muilta
        merenkulkijoilta oli niinko jostain Jenkki filmistä missä aletaan syödä ihmisiä.


      • JäiPahaMaku
        1950 --- 1984 kirjoitti:

        Kyllä " Lämminmien " puhuu asiaa . Olen ollut M/T Jurmossa M/T Nunnalahdessa T/T Jaarlissa T/T Jurmossa ( siellä oli paljon ns " omistajia" heillä oli omat sääntönsä, puuttui yhteishenki.

        Muistaako täällä kukaan kun M/T jurmossa meni pääkoneesta kaikki laakerin , sen lähdettyää Kiilistä telakasta
        Uudet laakerit maksoi 20 milj.
        8 syl. kaktoiminen MAN .


      • INHOKÄVIKII
        Pumppumies kirjoitti:

        Miten Nunnalahti ajettiin ennätysajassa romuksi.? Se oli noin 20 vuotta vanha tankkeri kun meni viljavarastoksi Naantaliin, seilasin myös viimeisellä matkalla mukana Naantalista Vuosaareen. En usko että sitä oli tarkoitettu kestämään 50 vuotta. Olin itse Nesteen laivoissa junkista pumppumieheen noin 15 vuotta , kyllä ne niin hyvin pidettiin kun varustamon rahat riittivät.
        t [email protected]

        Tuju oli " hitti "


      • tankkipöpi
        Ent. sähkö kirjoitti:

        Kyllähän se oli suuri ero kun tuli Tiiskeristä Enskeriin, paikat olivat kuin vanhassa Panamalaispöntössä.
        Veikkaan että päällikköosastolla oli ratkaiseva merkitys laivan kunnossa.
        Lisäksi muistuu mieleen kaikenlaiset Ison Päällikön kaikenlaiset päähänpistot mm. "Raadelights", joista riittäisi monta tarinaa.
        Taidettiinhan laivojen värityskin muuttaa jostakin Ison Päällikön päähänpistosta.
        Kaikenkaikkiaan laivat olivat karuja sisustukseltaan, ainakin miehistöpuolella.
        Miitsipissä oli kyllä jalopuuta ja makeavesi uima-allasta , messinkiä ja punaista mattoa.
        Eipä tullut ikävä Nesteläisiä kun seuraava jopi oli Nielsenin paatissa.

        Nesteeltä moni "nilsun seiluri" itsensä itsensä loppujenlopuksi löysi.


      • jenkki-junkki
        tankkipöpi kirjoitti:

        Nesteeltä moni "nilsun seiluri" itsensä itsensä loppujenlopuksi löysi.

        Löysi itsensä ? Tarkoitatko että ennen hävittivät itsensä ?


      • kokonaiseen
        INHOKÄVIKII kirjoitti:

        Tuju oli " hitti "

        lauseen merkityksen,,?


      • tankkipöpi
        jenkki-junkki kirjoitti:

        Löysi itsensä ? Tarkoitatko että ennen hävittivät itsensä ?

        Nesteen tankeista löysivät,hyvähän niissä oli seilata.Mutta jälkensä se jätti.Onko sitä
        selväpäistä jengii missää,mutta mitä siitä laivat seilaa.


      • 38000mk kk
        tankkipöpi kirjoitti:

        Nesteen tankeista löysivät,hyvähän niissä oli seilata.Mutta jälkensä se jätti.Onko sitä
        selväpäistä jengii missää,mutta mitä siitä laivat seilaa.

        inertia ! inertia kaasun tahtävä on saada nuoret merenkulkijat näyttämään vanhoilta!


      • Nisulta
        JäiPahaMaku kirjoitti:

        Muistaako täällä kukaan kun M/T jurmossa meni pääkoneesta kaikki laakerin , sen lähdettyää Kiilistä telakasta
        Uudet laakerit maksoi 20 milj.
        8 syl. kaktoiminen MAN .

        Kuka oli mukana Enskerin kanssa Jenkeissä kun , kun lastinpurkauksessa pumppaus " jämähti " Jenkit saivat toimimaan ( kuka lienee Pumppuna ( En Nesteläinen )


      • ahteriseiluri
        Nisulta kirjoitti:

        Kuka oli mukana Enskerin kanssa Jenkeissä kun , kun lastinpurkauksessa pumppaus " jämähti " Jenkit saivat toimimaan ( kuka lienee Pumppuna ( En Nesteläinen )

        Ei siinä pumppumiehellä ollut osaa eikä arpaa että lasti jämähti.


      • Vaseliinilasti
        ahteriseiluri kirjoitti:

        Ei siinä pumppumiehellä ollut osaa eikä arpaa että lasti jämähti.

        Kuule , siinä oli vaan syynä Pääkonttori joka lastin tilasi ( pumppu oli kuses.


      • TosionnetonSakki
        Vaseliinilasti kirjoitti:

        Kuule , siinä oli vaan syynä Pääkonttori joka lastin tilasi ( pumppu oli kuses.

        Kyllähän laiva oli rakennettu kuljettamaan tuollaistalastia , vaan miehistö joko ei osannut tai oli laskenut huonon huollon takia siihen kuntoon , eivät pystyneet lämmittää lastia . Olivat kuljettaneet vaan raakaöljyä jota ei tarvii lämmittää .


      • portonorkku
        TosionnetonSakki kirjoitti:

        Kyllähän laiva oli rakennettu kuljettamaan tuollaistalastia , vaan miehistö joko ei osannut tai oli laskenut huonon huollon takia siihen kuntoon , eivät pystyneet lämmittää lastia . Olivat kuljettaneet vaan raakaöljyä jota ei tarvii lämmittää .

        Me nyt kuitenskin kuljetettiin eräällä härmäläisellä pöntöllä Puerto Ordazista, laiturista nimeltä Punta Cuchillo 70-luvuulla erinäisiä lasteja raakaöjyä Eurooppaan. Paikka 192 mailia Orinoco riveriä ylös. Lasti oli raakaöjyä nimeltään "Monagas Crude" ja vaati lämmön 180 F. Ei kannata soittaa täällä poskeaan raakaöljyistä, jossei tunne niiden laatueroja. Tosin Enskerissäkin olleena tiedän, ettei ko. laatua olisi saatu ulos niillä turbiinipumpuilla. Meillä oli Carruthersin mäntäpumput ja slingat jonkinlaisessa kunnossa, joten jomma jotenkin sujui!


      • Omahakurahti
        portonorkku kirjoitti:

        Me nyt kuitenskin kuljetettiin eräällä härmäläisellä pöntöllä Puerto Ordazista, laiturista nimeltä Punta Cuchillo 70-luvuulla erinäisiä lasteja raakaöjyä Eurooppaan. Paikka 192 mailia Orinoco riveriä ylös. Lasti oli raakaöjyä nimeltään "Monagas Crude" ja vaati lämmön 180 F. Ei kannata soittaa täällä poskeaan raakaöljyistä, jossei tunne niiden laatueroja. Tosin Enskerissäkin olleena tiedän, ettei ko. laatua olisi saatu ulos niillä turbiinipumpuilla. Meillä oli Carruthersin mäntäpumput ja slingat jonkinlaisessa kunnossa, joten jomma jotenkin sujui!

        Nesteen laivat Tiiskeri ja Enskeri , ajoivat 1970 - 1980 luvuilla raakaöljyä Persianlahdelta omille jalostamoilleen


      • jenkki-junkki
        Omahakurahti kirjoitti:

        Nesteen laivat Tiiskeri ja Enskeri , ajoivat 1970 - 1980 luvuilla raakaöljyä Persianlahdelta omille jalostamoilleen

        onko Enskeri tai Tiiskeri ajanu yli jonkun ranskalaisen purjeveneen atlantilla
        huhuja kuullu joskus -70 luvulla?


      • Kyllä Nesteellä
        Nisulta kirjoitti:

        Kuka oli mukana Enskerin kanssa Jenkeissä kun , kun lastinpurkauksessa pumppaus " jämähti " Jenkit saivat toimimaan ( kuka lienee Pumppuna ( En Nesteläinen )

        Nesteen Enskerissä : Menimma aamulla Kipparinkassa sillalle , 3 perämies oli vahdissa , siellä Kippari ihmetteli " miksi olemme jo täällä " pojat oli yöllä ajaneet yli matalikon . Tuossa Garipialla ( vuotta en san )


      • joonas111
        portonorkku kirjoitti:

        Me nyt kuitenskin kuljetettiin eräällä härmäläisellä pöntöllä Puerto Ordazista, laiturista nimeltä Punta Cuchillo 70-luvuulla erinäisiä lasteja raakaöjyä Eurooppaan. Paikka 192 mailia Orinoco riveriä ylös. Lasti oli raakaöjyä nimeltään "Monagas Crude" ja vaati lämmön 180 F. Ei kannata soittaa täällä poskeaan raakaöljyistä, jossei tunne niiden laatueroja. Tosin Enskerissäkin olleena tiedän, ettei ko. laatua olisi saatu ulos niillä turbiinipumpuilla. Meillä oli Carruthersin mäntäpumput ja slingat jonkinlaisessa kunnossa, joten jomma jotenkin sujui!

        kylä on paskaa että crudeoil lämmitetään 180 asteeseen,se saatana räjähtää. jenkki-junkile hyvää joulua,on meitä vielä jäljellä !!!


      • Stimmit Topilla
        joonas111 kirjoitti:

        kylä on paskaa että crudeoil lämmitetään 180 asteeseen,se saatana räjähtää. jenkki-junkile hyvää joulua,on meitä vielä jäljellä !!!

        ".. ja vaati lämmön 180 F .." - tuosta sadaan n. 80°C ja se onkin normaalia.


      • ahteriseiluri
        jenkki-junkki kirjoitti:

        onko Enskeri tai Tiiskeri ajanu yli jonkun ranskalaisen purjeveneen atlantilla
        huhuja kuullu joskus -70 luvulla?

        Enskeri ajoi yli,dunkki huomasi aamulla kun seisoskeli helikopteri
        tasanteella.soitti byräkälle,eivät uskoneet.Purjehtijat kuitenkin
        pelastettiin.Kippari pani pelastetut töihin,ei sitä ilmaista kyytiä
        anneta.


      • sattuuhansitä
        Kyllä Nesteellä kirjoitti:

        Nesteen Enskerissä : Menimma aamulla Kipparinkassa sillalle , 3 perämies oli vahdissa , siellä Kippari ihmetteli " miksi olemme jo täällä " pojat oli yöllä ajaneet yli matalikon . Tuossa Garipialla ( vuotta en san )

        Onneksi oli nousuvesi,jos teidän vahti olis vetänyt pystyyn olisitte ajaneet ranta lepikkoon
        Försti se pelasti tilanteen.


      • horridus
        sattuuhansitä kirjoitti:

        Onneksi oli nousuvesi,jos teidän vahti olis vetänyt pystyyn olisitte ajaneet ranta lepikkoon
        Försti se pelasti tilanteen.

        -Boren ukot, Nesteen pojat ja Nassaun miehet...Et silleen...


      • ## EnskeristäKuva
        portonorkku kirjoitti:

        Me nyt kuitenskin kuljetettiin eräällä härmäläisellä pöntöllä Puerto Ordazista, laiturista nimeltä Punta Cuchillo 70-luvuulla erinäisiä lasteja raakaöjyä Eurooppaan. Paikka 192 mailia Orinoco riveriä ylös. Lasti oli raakaöjyä nimeltään "Monagas Crude" ja vaati lämmön 180 F. Ei kannata soittaa täällä poskeaan raakaöljyistä, jossei tunne niiden laatueroja. Tosin Enskerissäkin olleena tiedän, ettei ko. laatua olisi saatu ulos niillä turbiinipumpuilla. Meillä oli Carruthersin mäntäpumput ja slingat jonkinlaisessa kunnossa, joten jomma jotenkin sujui!

        " Laivakuvissa " Jossa siihen lastataan ( Joulukuussa )
        - 80 tuo kuuluisa " vaseliinilasti" ( katso merestä se tulee
        letkujamyöten )
        Jos laiva olisi pidetty kunnossa kyllä homma olisi hoitunut.
        Siellä " nestelaivojen ammatti-osaamin oli pohjamudissa.


      • Lämminmies
        1950 --- 1984 kirjoitti:

        Kyllä " Lämminmien " puhuu asiaa . Olen ollut M/T Jurmossa M/T Nunnalahdessa T/T Jaarlissa T/T Jurmossa ( siellä oli paljon ns " omistajia" heillä oli omat sääntönsä, puuttui yhteishenki.

        Olen Lämminmies Seilannut nuo ykkösmestarina paitsi Enskerissä KP


      • Lämminmies
        ## EnskeristäKuva kirjoitti:

        " Laivakuvissa " Jossa siihen lastataan ( Joulukuussa )
        - 80 tuo kuuluisa " vaseliinilasti" ( katso merestä se tulee
        letkujamyöten )
        Jos laiva olisi pidetty kunnossa kyllä homma olisi hoitunut.
        Siellä " nestelaivojen ammatti-osaamin oli pohjamudissa.

        Lämminmies,suurin osa tankkilämmityksistä oli epäkunnossa ei voitu lastia lämmittää Tämä laiva oli elämäni Waterloo


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        Lämminmies,suurin osa tankkilämmityksistä oli epäkunnossa ei voitu lastia lämmittää Tämä laiva oli elämäni Waterloo

        Tähän samaan liittyen . Kysyn Miksi ? Tiiskerin konepäälikkö ollessaan I mestarina Enskerissä . Tilasi laivaan 40.tonnia tislattua vettä . onneksi sipsu ei pystynyt toimittamaan.Mikä riemu olisi konttorissa tullut.


    • algot

      Korpiharppu (salokannel), joka oli kipparina nunnalahdessa ja Jurmossa oli ensimmäisiä tankkerikippareja Suomessa. Hän oli tuomassa sodan jälkeen amerikkalaisia ylijäämätankkereita Durango ja Garnet Hulings meille. Silloiset matkat odotuksineen saattoivat kestää puolitoista vuottakin . Kyllä ne miehet olivat aika kovia. Vanha Salokannel oli myös "kapoornari" ja erittäin taitava merenkulkija. Rauha hänen muistolleen.

    • kesä junkki

      kyllähän enskeri ja tiiskeri herätti kunnioitusta monessa nuoressa merenkulkiassa 70 luvulla kun itse seilasi jossain vanhassa ruoste läjässä oli kuullut vain kuinka hionoja laivoja ne oli kaikki kunnossa nehän olivat suomen kansan ylpeys.

      • Säkällä

        Oikein tulin itse siihen Nannasta.


    • jhkgb

      Velipoika oli enskerissä messikallena...
      jari v

    • 15v Nesteessä

      Ehheeh! Kyllä saa makeat naurut kun näitä lueskelee. Ei pysty kun kuvittelemaan mielessään kirjoittajien ulkonäköä. Osa niin jurrissa ettei kirjaimia löydä. Tässä menee ankkurivahti kuin siivillä! Kiitokset kaikille!

      • oravan-nahka

        Samat sanat! Hauskaa angstia nesteläisistä, muttei kuitenkaan juuri loukkaavaa. Neste oli, muttei ole enään, erillainen redari. Enskeri ja Tiiskeri olivat aikaansa edellä monella tapaa.


    • Merlin101

      Hohhoijaa etten paremmin sano. Aloitin Algotilla ja myös Nesteellä seilanneena ihmettelen näitä juttuja. Kaikilla laivoilla on porukka ollut vimpan päälle.
      Algotilla tietty muutama arvonsa tunteva uffari, mutta miehistön henki aina hyvä ja huumorilla mentiin. Mielestäni jokainen osasi hommansa Kallesta Kippariin.

      • loakul

        olen kanssasi samaa mieltä ne ajat oli niitä aikoja ja miehet oli miehiä seilasin myös samoissa yhtiöissä ter. jorma suvimäki


    • muramatti

      Varsin edistykselliset kalikat noi kaksi! Teknisesti vaativat ja modernit paatit. Kateellisten juttuja iisaa...!

      • eikateutta

        Olen seilannut Nesteessä . M/T Jurmo , M/T Nunnalahti
        M/T Enskeri
        Kyllähän Nunnassa huomasi pikkaista " osaamattomuutta jo1962"
        T/T Jaarli T/T Jurmo .
        T/T - tankit Loistokunnossa . ( osaamattomia höyrymiehiä )
        M/T - tankkereista voin vaan noittia . Enskeriä .
        Vaikka koneessa olikin sama Konemestari alusta-asti (olikohan tuossa syy )


      • Jens Rand
        eikateutta kirjoitti:

        Olen seilannut Nesteessä . M/T Jurmo , M/T Nunnalahti
        M/T Enskeri
        Kyllähän Nunnassa huomasi pikkaista " osaamattomuutta jo1962"
        T/T Jaarli T/T Jurmo .
        T/T - tankit Loistokunnossa . ( osaamattomia höyrymiehiä )
        M/T - tankkereista voin vaan noittia . Enskeriä .
        Vaikka koneessa olikin sama Konemestari alusta-asti (olikohan tuossa syy )

        Onko kuulolla ketään Enskerin myrkkyreisulla vuonna -75 mukana ollutta?


      • Jens Rand kirjoitti:

        Onko kuulolla ketään Enskerin myrkkyreisulla vuonna -75 mukana ollutta?

        Juu. Pidin opiskelussa välivuotta ja olin Enskerin myyntireissulla mukana sorvin jobilla kun kirjoja ei vielä silloin ollut. Ihan mukava reissu ja se Lissabon jotenkin kolahti. Vieläkin muistelen Lisbossa käydessä niitä mukavia iltoja Oslo- ja Africa.-baarissa. Samoin vanhan valloittajakansan merimuseo kolahti.
        Antoikohan Allah anteeksi vaihtobileiden turkkilaisille iltapimeässä syödyn sianlihan ja saunassa pimeässä dokatun viinan?


      • J.S.
        MarineroX kirjoitti:

        Juu. Pidin opiskelussa välivuotta ja olin Enskerin myyntireissulla mukana sorvin jobilla kun kirjoja ei vielä silloin ollut. Ihan mukava reissu ja se Lissabon jotenkin kolahti. Vieläkin muistelen Lisbossa käydessä niitä mukavia iltoja Oslo- ja Africa.-baarissa. Samoin vanhan valloittajakansan merimuseo kolahti.
        Antoikohan Allah anteeksi vaihtobileiden turkkilaisille iltapimeässä syödyn sianlihan ja saunassa pimeässä dokatun viinan?

        "Antoikohan Allah anteeksi vaihtobileiden turkkilaisille iltapimeässä syödyn sianlihan ja saunassa pimeässä dokatun viinan?"

        Kyllä, jos sulla oli ovi kiinni ettei Allah näe.:D


      • J.S. kirjoitti:

        "Antoikohan Allah anteeksi vaihtobileiden turkkilaisille iltapimeässä syödyn sianlihan ja saunassa pimeässä dokatun viinan?"

        Kyllä, jos sulla oli ovi kiinni ettei Allah näe.:D

        Sianlihaa söivät pimeässä mutta alkoholi oli niin kova juttu, että sitä joivat ainoastaan pimessä löylyhuoneessa ja kaikki ovet suljettuna. Ulkona sitten nousuhumalassa naureskelivat, ettei iso A huomannut mitään :-)


      • opis 2
        MarineroX kirjoitti:

        Juu. Pidin opiskelussa välivuotta ja olin Enskerin myyntireissulla mukana sorvin jobilla kun kirjoja ei vielä silloin ollut. Ihan mukava reissu ja se Lissabon jotenkin kolahti. Vieläkin muistelen Lisbossa käydessä niitä mukavia iltoja Oslo- ja Africa.-baarissa. Samoin vanhan valloittajakansan merimuseo kolahti.
        Antoikohan Allah anteeksi vaihtobileiden turkkilaisille iltapimeässä syödyn sianlihan ja saunassa pimeässä dokatun viinan?

        Juu mukana oltiin myyntireisulla ja tippuri tuliaisina lähdettiin kotiin.


      • Lämminmies

        Olen " Lämminmies " olin Konepäälikkönä Enskerissä 1980


      • Ei-nesteläinen

        Ei kai tässä ollut tarkoitus puhua varustamosta, laivojen hoidosta tai eri laivojen työilmapiiristä tms.
        Eikös alkuperäinen kirjoittaja kysynyt vanhojen seilauskavereiden tapaamisesta? Sitä ei ole pohdittu lainkaan.


      • Anonyymi
        Ei-nesteläinen kirjoitti:

        Ei kai tässä ollut tarkoitus puhua varustamosta, laivojen hoidosta tai eri laivojen työilmapiiristä tms.
        Eikös alkuperäinen kirjoittaja kysynyt vanhojen seilauskavereiden tapaamisesta? Sitä ei ole pohdittu lainkaan.

        Muistaako kukaan nunnalahden miehistöstä kun käytiin arubassa muutenhan seilattiin vaan mustallemerelle ja muualla pyykkivesillä t moottorimies antila


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe