Maanis-depressiivisyys?!

Hättärä

Psykiatri sanoi eilen minulle,että hän alkaa epäillä minulla olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö,koska SSRI lääkkeet eivät tunnu auttavan-nyt kokeilussa Sepram Opamox.Millaisia ovat oireet kyseisessä sairaudessa.Minulla on kyllä mielialan vaihteluita-välillä suunnitelmat tulevaisuuden suhteen ovat hyvinkin korkealentoisia,mutta äkkiä mieli muuttuu ja millään ei ole silloin mitään merkitystä.Kuinka tuollainen maanis-debressiivisyys diagnosoidaan?

4

1414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulla..

sellainen voisi olla. Opamox rentouttaa kyllä, mutta sitä ei kannattaisi ottaa kuin todella tarpeeseen. Siihen voi jäädä koukkuun. Mutta lääke se on sekin. Voihan olla, että olet tottunut niihin SSRI-lääkkeisiin ja ne eivät enää tehoa. Kuka tietää? Mikset kokeilisi ihan jotakin muuta kuin SSRI-lääkkeitä?

• apua saanut

Sairastan maanisdepressiivisyyttä. Itselleni diagnoosi tehtiin, kun aloin touhuta aivan hurjia. Omasta mielestäni en ollut sairas. Eli maniaa sairastava ei käsitä olevansa sairas, ennenkuin toinen sen sanoo. Omassa tapauksessani kerroin "omalääkärille" touhuiluistani ja hän sanoi suoraan, että mulla maaninen psykoosi on puhjennut ja aloitti lääkityksen heti. Sairaalaan ei tarvinnut mennä, koska itse hyväksyin lääkärini diagnoosin. Nykyään on hyviä lääkkeitä ja jos on todisteita siitä, että maanisdepressiivisyyttä on ollut jo kauan, voi lääkäri kirjoittaa Kelaan pyynnön ilmaislääkkeistä.

• eli kaksisuuntainen

Puolisoni sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, niinkuin maanisdepressiivisyyttä nykyään nimitetään. Tautiinhaan kuuluvat vaihtelevat masennuksen ja manian ajat.
      Puolisollani ei ole varsinaista maniaa, vaan hänen sairastamansa kaksisuuntainen on ns. tyyppi 2:sta eli maniat ovat hypomanioita, lievempiä.
      Hänellä lääkityksenä on kahta depressiolääkettä (Efexor ja Tolvon) ja kahta mielialaa tasaavaa lääkettä (Deprakine ja Zyprexa). Bentsoja hän ei käytä, diagnoosin tehnyt psykiatri oli sitä mieltä, että kaksisuuntaista sairastavan EHDOTTOMASTI EI tule käyttää bentsolääkitystä (kuten Opamoxia).
      Kun diagnoosi on varma, kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava saa Kela-korttiinsa 112-koodin, joka merkitsee "psykooseja ja muita vaikeita mielenterveyden häiriöitä". Kun Kela-kortissa on tämä koodi, saa lääkkeet apteekista 6 eurolla. Muutenhan lääkekustannukset jo kuukaudessa kohoaisivat tuhansiin euroihin.
      Kun sopiva lääkitys löytyy, voi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava elää normaalia elämää ja kuntoutua työelämään.

• Hättärä

kaikille asiallisista vastauksistanne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe