Mitä eroa on espanjan ja portugalin vesikoirilla? olen allerginen eräälle espanjan koiralle, olisiko kuitenkin mahdollista ottaa portugalin pentu?
vesikoirista
12
612
Vastaukset
- Portugeesi
Heip! Meillä ollaan allergisia koirille ja meillä on kaksi portugalinvesikoiraa. Mitään oireita ei ole ilmennyt. Koirilla on pitkä kihara karva. Muista koirista tulee heti oireita!Espanjanvesikoira on vähän suurempi ja tukevampi rakenteinen kuin portugeesi, muuten aika samannäköisiä!
- Perro
Oikeasti portugalin vesikoirat (uros: 50-57cm) ovat isompia ja rotevampia kuin espikset (maksimi 50 cm uroksella).
Turkin hoidossa on myös eroja.
Portugeesi ajellaan takapuolesta kaljuksi ja turkki harjataan auki (toinenkin koulukunta on). Espiksellä näytetään keritsintä koko turkille kerran tai kaksi vuodessa. Muutoin vain pestään ja nypitään, jos tulee takkuja.
Portugalilaiset ovat näemmä rauhallisempia yleistäen kuin espanjalaiset. - portugeesi
Perro kirjoitti:
Oikeasti portugalin vesikoirat (uros: 50-57cm) ovat isompia ja rotevampia kuin espikset (maksimi 50 cm uroksella).
Turkin hoidossa on myös eroja.
Portugeesi ajellaan takapuolesta kaljuksi ja turkki harjataan auki (toinenkin koulukunta on). Espiksellä näytetään keritsintä koko turkille kerran tai kaksi vuodessa. Muutoin vain pestään ja nypitään, jos tulee takkuja.
Portugalilaiset ovat näemmä rauhallisempia yleistäen kuin espanjalaiset.No ehkä meidän koirat ovat sitten kitukasvuisia ja kääpiöitä! Kaksi narttua jotka ovat kumpikin 2 vuotta ja ovat 46 cm....taidat olla itse koiraexpertti...minä vaan harrastaja joka juuri ja juuri erottaa koiran kissasta....
- susa
Kyllä rotumääritelmän mukaan portugalilaiset ovat korkeampia kuin espanjalaiset vesikoirat. Kenen koiran on minkäkin kokoinen on aivan eri asia.
- Perro
portugeesi kirjoitti:
No ehkä meidän koirat ovat sitten kitukasvuisia ja kääpiöitä! Kaksi narttua jotka ovat kumpikin 2 vuotta ja ovat 46 cm....taidat olla itse koiraexpertti...minä vaan harrastaja joka juuri ja juuri erottaa koiran kissasta....
Emmä mikään ekspertti o, satun vaan tietämään muutamia kymmeniä espanjanvesikoiria ja portugalinvesikoiria :).
- maiju
Jos on allerginen koirille, ei kannata koiraa hankkia. Kaikilta koirilta ei lähde karvoja, mutta "hilsettä" lähtee kaikilta.
Mikään ei tee "portugalia" allergiavapaammaksi kuin espanjalainen. Vai osaako joku selitää asiaa paremmin? - Jaani
Jos olet yhdelle koiralle allerginen, olet koirille ylipäätänsäkin. Koiran hilse ja sylki aiheuttavat allergiaa, ei karva. Pentu aiheuttaa yleensä vielä voimakkaammin allergiaoireita kuin aikuinen koira.
Älä ota koiraa. On ikävää sekä koiralle että itsellesi, jos joudut siitä luopumaan.- Perro
Hurraa Jaani,
Kiva kun valistit.
Kohta tänne kirjoittelee minun lisäkseni seitsemäntoista muuta ja kertoo kuinka ovat allergisia jollekin rodulle, mutta eivät toiselle tai parhaimmassa tapauksessa jollekin koiralle rodussa, mutta eivät kaikille.
Omaa tarinaani en jaksa toistaa (katsokaa aikaisempia allergiakeskusteluita jos kiinnostaa), mutta nyt olen sen verran nyppiintynyt kaikille, jotka ovat allergiasta ja astmasta tuota mieltä. (Varsinkin - sinusta en tiedä - jos ei ole omakohtaista kokemusta.)
So long! Kyllä ihminen on viisas. - susa
Perro kirjoitti:
Hurraa Jaani,
Kiva kun valistit.
Kohta tänne kirjoittelee minun lisäkseni seitsemäntoista muuta ja kertoo kuinka ovat allergisia jollekin rodulle, mutta eivät toiselle tai parhaimmassa tapauksessa jollekin koiralle rodussa, mutta eivät kaikille.
Omaa tarinaani en jaksa toistaa (katsokaa aikaisempia allergiakeskusteluita jos kiinnostaa), mutta nyt olen sen verran nyppiintynyt kaikille, jotka ovat allergiasta ja astmasta tuota mieltä. (Varsinkin - sinusta en tiedä - jos ei ole omakohtaista kokemusta.)
So long! Kyllä ihminen on viisas.Jos aikuinen on koira-allergikko ja ottaa itselleen koiran, ottaa hän sen täysin omalla vastuullaan. Sääli vain koiraa, jos joutuu muuttamaan, kun on tottunut kotiinsa.
Mutta, jos perheessä on mille vain allerginen lapsi, ei koiraa mielestäni tule ottaa. Miksi altistaa lasta enenpää? Lapselle on kamalaa, jos koirasta joudutaan luopumaan.
Olen seurannut läheltä perhettä, johon otettiin koira ja myöhemmin kävikin ilmi, että lapsi on allerginen koiralle. Ennen koiraa lapsi ei oireillut mitenkään koirille, kissoille eikä edes "keväälle/kesälle". Ja voi sitä surua, kun koira jouduttiin antamaan pois.
Kenen koiria Sinulla on Perro? Minullakin on espanjalaisia ja niitä on kotona enemmän kuin yksi. Oletko sinä Perro henkilö, jonka koiran nimi on koira eli perro? - Perro
susa kirjoitti:
Jos aikuinen on koira-allergikko ja ottaa itselleen koiran, ottaa hän sen täysin omalla vastuullaan. Sääli vain koiraa, jos joutuu muuttamaan, kun on tottunut kotiinsa.
Mutta, jos perheessä on mille vain allerginen lapsi, ei koiraa mielestäni tule ottaa. Miksi altistaa lasta enenpää? Lapselle on kamalaa, jos koirasta joudutaan luopumaan.
Olen seurannut läheltä perhettä, johon otettiin koira ja myöhemmin kävikin ilmi, että lapsi on allerginen koiralle. Ennen koiraa lapsi ei oireillut mitenkään koirille, kissoille eikä edes "keväälle/kesälle". Ja voi sitä surua, kun koira jouduttiin antamaan pois.
Kenen koiria Sinulla on Perro? Minullakin on espanjalaisia ja niitä on kotona enemmän kuin yksi. Oletko sinä Perro henkilö, jonka koiran nimi on koira eli perro?Moro Susa,
Meillä on kaksi espanjanvesikoiraa. Toinen on Boisterousista ja toinen on Ubriquesta.
Kummankaan nimi ei ole Perro :) ... se on vain nimimerkkini täällä keskustelupalstalla.
- allerginen
Olen lukenut näiltä sivuilta aikaisemmin että voi ottaa koiran ja siihen voi ajanmittaan tottua (SIEDÄTYS)
- Perro
Allerginen,
Jos olet lainakoiralle allerginen kovin, ei kannata edes kokeilla omaa koiraa samasta rodusta. Luultavasti joudut luopumaan koirasta kuitenkin.
Jos taas lainakoirista ei tule oireita pitkällä aikavälillä, voit miettiä omaa koiraa uudestaan. Ei todellakaan kannata hätiköidä. SIedätys voi onnistua, mutta se voi myös heittää häränpyllyä ja voit tulla todella sairaaksi:
- vakavia silmätulehduksia
- vaikeita limakalvotulehduksia
...puhumattakaan hengenahdistuksesta.
Viisautta ja tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883