kevon kanjoni kokemuksia

anterohan-se-siin

kyselen? kuinka teit reissun?
Kummastapäästä on "parempi" aloittaa?

15

6785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia........

      Pari reissua olen tuolla tehnyt.

      Ensimmäisellä Kenestuvalta Sulaojalle, julkisilla kulkuneuvoilla.
      ( Finnairilla ja Eskelisellä )

      Toisen reissun tein omalla autolla Sulaojalle, sitten Fiellun putoukselle ja takaisin.

      Ensikertalaiselle suositellaan useimmiten lähtöä Sulaojalta, koska silloin kanjonin aavautuminen on dramaattisempi kokemus. ( Tosin loppumatka puolivälin jälkeen onkin sitten "jäähdyttelyä", kun parhaat paikat on takanapäin...)

      • anterohan-se-siin

        Kiitos palautteestasi.
        Kennestupa on ennen kevoa joten siitä siis jalkaantuminen yksi parhaista kohdista maastoon?

        Onko alueella merkityt telttapaikat vai saako omineen toimia? En nimittäin ole koskaan retkeillyt puisto-alueella lapissa.


      • on jopa
        anterohan-se-siin kirjoitti:

        Kiitos palautteestasi.
        Kennestupa on ennen kevoa joten siitä siis jalkaantuminen yksi parhaista kohdista maastoon?

        Onko alueella merkityt telttapaikat vai saako omineen toimia? En nimittäin ole koskaan retkeillyt puisto-alueella lapissa.

        pakko kulkea polulla ja lairipaikkoja on runsaasti eli n 5 - 10 km välein. Ruktajärvellä on autiotupa ja laavu. Kartta kanttaa silti ostaa.

        Kenestupa taitaa olla kiinni nykyään. Lähtö on siitä vastapäätä p-paikalta tai sitten Karikasniemen tien varrelta.


      • anterohan-se-siin
        on jopa kirjoitti:

        pakko kulkea polulla ja lairipaikkoja on runsaasti eli n 5 - 10 km välein. Ruktajärvellä on autiotupa ja laavu. Kartta kanttaa silti ostaa.

        Kenestupa taitaa olla kiinni nykyään. Lähtö on siitä vastapäätä p-paikalta tai sitten Karikasniemen tien varrelta.

        Aikoinaan karikasniementietä kulkenut ja pysähtynytkin kohdalla mistä ilmeisemmin matka alkaisi kanjonille.
        Aikaa taitaa olla 12v vaikka aluetta kierrellyt viimeksi muutamakesä aiemmin angelin kautta matinköngäs, karikasniemi, utsjoki, norjaan ja neiden ja sevetin kautta takas....ivalo ja etelä-suomi.

        Onkohan koskaan ollut kyseisillä parkkipaikoilla ongelmia? nimitäin murtoja jne?


      • kuullut
        anterohan-se-siin kirjoitti:

        Aikoinaan karikasniementietä kulkenut ja pysähtynytkin kohdalla mistä ilmeisemmin matka alkaisi kanjonille.
        Aikaa taitaa olla 12v vaikka aluetta kierrellyt viimeksi muutamakesä aiemmin angelin kautta matinköngäs, karikasniemi, utsjoki, norjaan ja neiden ja sevetin kautta takas....ivalo ja etelä-suomi.

        Onkohan koskaan ollut kyseisillä parkkipaikoilla ongelmia? nimitäin murtoja jne?

        että autoja olisi säretty mutta onhan se riski joka paikassa.


    • päin noita

      kulkijoita riittää ja hyvä eipä tule jonoa. Kolme yötä siellä taitaa mennä normaalivauhdilla.

      • Tuleen tuijottaja

        Kyllä vetää kiireeksi jos meinaa kolmella yöllä selvittää Kevon reitin, on se vaan niin hankalakulkuista maastoa ja maisematkin jäävät ihailematta.


      • pitää mutta
        Tuleen tuijottaja kirjoitti:

        Kyllä vetää kiireeksi jos meinaa kolmella yöllä selvittää Kevon reitin, on se vaan niin hankalakulkuista maastoa ja maisematkin jäävät ihailematta.

        64 km neljä päivää tekee 16 km päivää kohden eli aivan normaalitahti, en oikein keksi missä siellä lepopäivän kuluttaisi. Tietysti Kuivilla käynti vaatii lisaäaikaa jos se kiinnostaa.


    • kannatan lähtöä

      MInä suosittelen myös ensikertaa ko reitin kulkijalle lähtemistä Sulaojan päästä.
      Itse aikoinaan vaelsin sen jättämällä autoni Sulaojan parkkipaikalle ja Kenestuvalta sitten tilataksikyydillä, jossa onneksi oli maksajina myös muita vaeltajia. Ajatukseni oli mennä Eskelisen bussilla, mutta olisimme joutuneet odottelemaan Kenestuvalla pari päivää, kun oli joku tauko bussien kulussa.
      Kenestupaa ei muuten ole enää, kun se paloi ja omistajapariskunta ikävä kyllä löytyi raunioista.
      Paikka on ollut vissiin myynnissä, mutta ainakin viime kesänä hiljaista oli paikalla eli ei mitään turisteille tarjottavaa palvelua.
      Kevon leirialueilla on muuten melko kivikkoinen maasto. Ainakin minulla oli ongelmia löytää sopivaa koloa telttakiiloille kivien välistä. Jos olisi ollut itsestään seisova teltta, niin siellä oli "lauta lavereita", jotka oli tarkoitettu teltan alle laitettaviksi. Enpä tiedä onko enää.

      Niin ja semmoisella rapakunnolla kuin minulla on, niin vaelsin sen kolmessa yössä, eikä tehnyt heikkoa. Vesitilanne kannatta myös tarkistaa etukäteen jokien ylityksen kannalta.

      Paljon muuten kahden auton porukat tekevät niinkin, että lähtevät eri päistä ja vaihtavat kohdatessaan autojen avaimia, jolloin kuljetusongelma ratkeaa.

    • vanha juttu mutta...

      vaikkakin aikaa tästä viestiketjusta jo on, niin silti:

      Kenestuvalla on uusi omistaja, Eräsaukko Oy, joka pyörittää toimintaa vanhaan malliin, mökkimajoitusta ja suihkut yms retkeilijöille, ja auton siirtopalvelua Sulaojalle. Kenestupa ei siis missään nimessä ole suljettu.

      www.lapiosalmi.fi

    • Juila

      Jeps, Kenestuvan uusi omistaja puhelimessa kehui autonsiirtoa samaan hintaan kuin muilla..Noh vaeltamisen jälkeen selvisi että kusettaja otti 50 € ylimääräistä kun 70 € olisi ollut oikea hinta. Vlttäkää siis hänen palveluja koska muutenkin sama meininki.

      Ja joo, omaa tyhmyyttä luotta pohjalaiseen kun oikeen puhelimessa kehuskeli sellainen olevansa.

    • Retkipaikka
    • kovempi kuin Kevo

      Sanotaan että "Kevo on kova" mutta minä olen kovempi kuin Kevo, minä poika painelin koko reitin 36 tuntiin.

      • Kovaakin kovempi

        käytin Kevon reittiin kahdeksan vuorokautta, seuraavalla kerralla vielä kauemmin...


    • retkipoeka

      Oletpa tosi löysäpöksy, ei sinusta kovaa saa mitenkään. Turha vinkuja olet vain.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe