Luonnonhygienia

Satte

Onko kukaan kuullut kyseisestä aiheesta, ja onko kukaan kiinnostunut siitä?
Sen avulla saa pois kaikki makkarat pysyvästi. Lisäksi sinusta tulle virkeä ja energinen.
Onko ketään, joka elää Elämäsi kuntoon ohjelman mukaisesti? Tai kiinnostaako ketään se?
Kerron ja jaan ajatuksia mielellään siitä. Oon ite 16-likka, elämäni kunnossa!
:) :) :) :)

45

5544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelli

kerro ihmeessä. minuu ainakin kiinnostaa:o)

• Satte

Heipähei nelli!

Ihanaa, että olet kiinnostunut luonnonhygieniasta.
        Kerron sen pääperiaatteet ensin:

Ihmisen tulisi syödä oikeita ruokia, oikein yhdisteltynä oikeaan aikaan. Silloin autat elimistöäsi pysymään terveenä ja kunnossa. Tämä koko juttu perustuu luonnonlaille ja totuuksille, se on todistettu 15 vuotta kestäneen tutkimuksen perusteella.
        Mitkä sitten ovat oikeat syömisajat?
        Ihmisen elimistö toimii kolmen päivittäisen syklin mukaisesti. Ne ovat jokainen kahdeksan tunnin mittaisia. Ensimmäinen sykli on ravinnonottostykli, ja tämä aika on tarkoitettu syömiseen. Toinen sykli on ravinnonkäyttösykli, ja sen aikana ei syödä. Kolmas sykli on eliminaatiosykli, sen aikana ihmisen elimistö poistaa kuona-aineita = ylimääräistä painolastia, ihminen siis laihtuu tämän eliminaatiosyklin aikana.
        Minulla on nyt rajotetusti aikaa, joten en kerkiä kertoa enempää, mutta jatakan heti, kun kerkiän. Muista tämä nelli: Nykyiset elintapasi voivat TAPPAA sinut, mutta niin EI TARVITSE käydä!
        Tee vapaasti kysymyksiä, vastaan kaikkiin. Tässä oli vasta mielettömän pieni osa koko luonnonhygieniasta, mutta tämä saa sinut ehkä kiinnostumaan lisää... Jos haluat, että laitan tämän infon sinulle mailina, voisitko laittaa mailiosotteesi seuraavaan viestiin?
        Energisin terveisin: Satte

• Satte
        Satte kirjoitti:

Heipähei nelli!

Ihmisen tulisi syödä oikeita ruokia, oikein yhdisteltynä oikeaan aikaan. Silloin autat elimistöäsi pysymään terveenä ja kunnossa. Tämä koko juttu perustuu luonnonlaille ja totuuksille, se on todistettu 15 vuotta kestäneen tutkimuksen perusteella.
        Ihmisen elimistö toimii kolmen päivittäisen syklin mukaisesti. Ne ovat jokainen kahdeksan tunnin mittaisia. Ensimmäinen sykli on ravinnonottostykli, ja tämä aika on tarkoitettu syömiseen. Toinen sykli on ravinnonkäyttösykli, ja sen aikana ei syödä. Kolmas sykli on eliminaatiosykli, sen aikana ihmisen elimistö poistaa kuona-aineita = ylimääräistä painolastia, ihminen siis laihtuu tämän eliminaatiosyklin aikana.
        Minulla on nyt rajotetusti aikaa, joten en kerkiä kertoa enempää, mutta jatakan heti, kun kerkiän. Muista tämä nelli: Nykyiset elintapasi voivat TAPPAA sinut, mutta niin EI TARVITSE käydä!
        Tee vapaasti kysymyksiä, vastaan kaikkiin. Tässä oli vasta mielettömän pieni osa koko luonnonhygieniasta, mutta tämä saa sinut ehkä kiinnostumaan lisää... Jos haluat, että laitan tämän infon sinulle mailina, voisitko laittaa mailiosotteesi seuraavaan viestiin?

Jatketaan. :)

Haluat ehkä tietää enemmän niistä sykleistä, joista viimeksi kerroin.

1. sykli - ravinnonottosykli KLO 12.00 - 20.00
        - voit syödä, elimistösi on valmis ottamaan ruokaa vastaan.

2. sykli - ravinnonkäyttösykli KLO 20.00 - 04.00
        - elimistö ei ole valmis ottamaan uutta ravintoa, se käyttää hyväkseen ravinnonottosyklin aikana elimistöösi tulleet ainekset, ne imeytyvät suolistossa

3. sykli - eliminaatiosykli KLO 04.00 - 12.00
        - elimistö polttaa kuona-aineita ja jätettä - laihdut koko ajan! Et voi siis syödä tämän syklin aikana.

Nyt täytyy taas lopettaa...
        - Satte-

• nelli
        Satte kirjoitti:

- elimistö ei ole valmis ottamaan uutta ravintoa, se käyttää hyväkseen ravinnonottosyklin aikana elimistöösi tulleet ainekset, ne imeytyvät suolistossa

- elimistö polttaa kuona-aineita ja jätettä - laihdut koko ajan! Et voi siis syödä tämän syklin aikana.

- Satte-

[email protected] on osote. kerro ihmeessä lisää ja millasta safkaa pitäs syödä.

• auttakaa muakin;)
        nelli kirjoitti:

[email protected] on osote. kerro ihmeessä lisää ja millasta safkaa pitäs syödä.

kertoisitteko mullekin tällä palstan välityksellä kaikkia hyviä juttuja ja vinkkejä ja ruokia joita voi syödä pelkäämättä lihomista...=)

• Satte
        Satte kirjoitti:

- Satte-

No niin.

Nyt olen siis kertonut sykleistä. Ajattelin jatkaa tätä juttua täällä, että mahdollisimman monet näkisivät kirjoitukseni.

Tietoni pohjautuvat kirjaan, jonka nimi on Elämäsi kuntoon (alkup. Fit for life). Sen ovat kirjoittaneet Marilyn ja Harvey Diamond, amerikkalais pariskunta. He molemmat laihtuivat muutamassa kuukaudessa noin 20 kiloa, ja ovat pysyneet ihannepainoisina tähän päivään asti. Lisäksi maailmassa, on monia heimoja ja yksittäisiä ihmisiä, jotka elävät luonnonmukaisesti, luonnonhygienian periaattein.

Nyt siis tiedämme oikeat ruokailuajat. Ne siis perustuvat luontaisiin sykleihin, jotka ohjaavat meidän jokaisen elimistön toimintaa.

Mitä sitten pitäisi syödä? Mikään ei ole kiellettyä, mutta tiedämme, mitä kaikkea pahaa jotkin ruuat tekevät elimistöllemme.
        On olemassa vääriä- ja oikeita yhdistelmiä ruuissa. Sinun tulisi YHDISTELLÄ ruuat OKEIN aterioiksi. Miksi sitten jotkin ruoka-aineet eivät käy yhteen? Selitän sen teille esimerkin avulla: Jos olet syönyt lihaa ja perunaa (normaalintuntuinen yhdistelmä, vai?) tapahtuu elimistössäsi seuraavaa: Lihan valkuaisaineiden hajoittamiseksi tarvitaan hapanta ruuansulatusnestettä. Perunassa oleva tärkkelys taas hajoaa emäksisellä ruuansulatusnesteellä. Kun liha ja peruna tulevat mahalaukkuun, alkaa sinne erittyä sekä hapanta- että emäksistä ruuansulatusnestettä. Ymmärrätte kai, että hapan ja emäksinen neutralisoivat toisensa; neste on siis pH arvoltaan neutraalia, eikä sellainen neste sulata mitään! Koska elimistösi yrittää tehdä parhaansa, se elkaa erittää lissä noita nesteitä, ja ne tulevat taas mahalaukkuun - ja neutralisoivat toisensa. Aikaa on kulunut noin 8 tuntia, kun mahalaukku viimein kyllästyy yrittämään hajottaa noita ruoka-aineita, ja työntää ne, nyt jo hapantuneet ja käyneet ainekset eteenpäin, suolistoon. Tämä mädäntynyt ruokamassa kulkee läpi suolistosi --- voit kuvitella mitä se saa siellä aikaan...

Nyt siis ymmärrät, miksi peruna ja liha eivät sovi yhteen. Samoin leipä ei käy yhteen lihan kanssa. On muitakin vääriä yhdistelmiä, mutta nyt minun täytyy mennä englannin tunnille, joten jatkan noin tunnin kuluttua, jos vain ehdin. :)
        Palataaan pian asiaan..
        -Satte-

• Satte
        Satte kirjoitti:

No niin.

Nyt olen siis kertonut sykleistä. Ajattelin jatkaa tätä juttua täällä, että mahdollisimman monet näkisivät kirjoitukseni.

Tietoni pohjautuvat kirjaan, jonka nimi on Elämäsi kuntoon (alkup. Fit for life). Sen ovat kirjoittaneet Marilyn ja Harvey Diamond, amerikkalais pariskunta. He molemmat laihtuivat muutamassa kuukaudessa noin 20 kiloa, ja ovat pysyneet ihannepainoisina tähän päivään asti. Lisäksi maailmassa, on monia heimoja ja yksittäisiä ihmisiä, jotka elävät luonnonmukaisesti, luonnonhygienian periaattein.

Nyt siis tiedämme oikeat ruokailuajat. Ne siis perustuvat luontaisiin sykleihin, jotka ohjaavat meidän jokaisen elimistön toimintaa.

Mitä sitten pitäisi syödä? Mikään ei ole kiellettyä, mutta tiedämme, mitä kaikkea pahaa jotkin ruuat tekevät elimistöllemme.
        On olemassa vääriä- ja oikeita yhdistelmiä ruuissa. Sinun tulisi YHDISTELLÄ ruuat OKEIN aterioiksi. Miksi sitten jotkin ruoka-aineet eivät käy yhteen? Selitän sen teille esimerkin avulla: Jos olet syönyt lihaa ja perunaa (normaalintuntuinen yhdistelmä, vai?) tapahtuu elimistössäsi seuraavaa: Lihan valkuaisaineiden hajoittamiseksi tarvitaan hapanta ruuansulatusnestettä. Perunassa oleva tärkkelys taas hajoaa emäksisellä ruuansulatusnesteellä. Kun liha ja peruna tulevat mahalaukkuun, alkaa sinne erittyä sekä hapanta- että emäksistä ruuansulatusnestettä. Ymmärrätte kai, että hapan ja emäksinen neutralisoivat toisensa; neste on siis pH arvoltaan neutraalia, eikä sellainen neste sulata mitään! Koska elimistösi yrittää tehdä parhaansa, se elkaa erittää lissä noita nesteitä, ja ne tulevat taas mahalaukkuun - ja neutralisoivat toisensa. Aikaa on kulunut noin 8 tuntia, kun mahalaukku viimein kyllästyy yrittämään hajottaa noita ruoka-aineita, ja työntää ne, nyt jo hapantuneet ja käyneet ainekset eteenpäin, suolistoon. Tämä mädäntynyt ruokamassa kulkee läpi suolistosi --- voit kuvitella mitä se saa siellä aikaan...

Nyt siis ymmärrät, miksi peruna ja liha eivät sovi yhteen. Samoin leipä ei käy yhteen lihan kanssa. On muitakin vääriä yhdistelmiä, mutta nyt minun täytyy mennä englannin tunnille, joten jatkan noin tunnin kuluttua, jos vain ehdin. :)
        Palataaan pian asiaan..
        -Satte-

Ok. Luonnonhygienan mukaan siis on olemassa vääriä ja oikeita yhdistelmiä. Pääasia on muistaa syödä vain yhtä tiivistä ruokaa kerrallaan. Tiiviitä aineita ovat siis kaikki muut ruoka-aineet kun hedelmät, kasvikset ja marjat. Voit tehdä ruokaa, jossa on lihaa, mutta älä yhdistä sitä perunan, makaronien tai riisin kanssa. Ja jos teet ruokaa perunasta, makaronista tai riisistä, yhdistele niitä vain kasvisten kanssa. Silloin syöt yhtä tiivistä ruoka-ainetta kerrallaan.

Kerron tässä vaiheessa oman ateriarytmini esimekiksi teille:

AAMU:

Aamulla on hyvä syädä hedelmiä ja marjoja, se edesauttaa eliminaatiota(=laihtumista), koska hedelmissä oleva vesi saa kuona-aineet liikkelle.

Minä syön:

Heräämisen ja puolen tunnin aamulenkin jälkeen klo seitsemän aikoihin:

- 1-2 appelsiinia
        TAI
        - 2 dl marjoja
        TAI
        - 1 banaani
        TAI
        - 1-2 mitä tahansa hedelmää

Tässä välissä mainitsen, että MAHALAUKUN ON OLTAVA TYHJÄ ENNEN KUN VOI TAAS SYÖDÄ! Mistä sitten tietää, onko mahalaukku tyhjä? Sen kerron myöhemmin. Hedelmät viipyvät kuitenkin mahalaukussa noin puoli tuntia, joten peraatteessa hedelmiä voi syödä puolen tunnin väkein, jos ei syö muuta.
        Mutta rajansa kaikella, hyvä määrä olisi 3 hedelmää ennen klo kahtatoista aamulla.

Ok. Syön seuraavan kerran koulussa, välipalan klo kymmenen aikoihin. Syön yleensä...

- 1 appelsiinin
        TAI
        - 1 banaanin

LOUNAS klo 12.00 (kouluruokailu)

Sain neuvottelemalla järjestettyä itselleni erityisen ruoka-aterian koulussa. Se on salaattilautanen, joka yleensä sisältää...

- 1 tomaatin
        - kurkkua
        - salaattia
        ja sitten syön myös yhden sämpylän ilman päällysteitä. Voin aina mahtavasti ruokailun jälkeen, ja NAUTIN kaikesta siitä ruuasta mitä syön, sillä se on NIIN terveellistä, ja minä tiedän sen! Kun syö terveellisesti ja yhdistelee oikein elimistö saa energiaa ruuasta, eikä kaikki energia mene ruuansulatukseen!!
        Olen aina energinen ja olen ruvennut saamaan parempia tuloksia koulussa. Kaverit ihmettelee joskus, kun olen niin pirteä ja iloinen. Olen aivan innoissani tästä kaikesta!

Seuraavaksi tulee välipala, klo kolmen aikoihin. Se on ..

- 1 hedelmä tai useampia hedelmiä

Ei ole merkitystä, syötkö muutaman hedelmän, vai yhden. Hedelmät ovat niin terveellisiä, että niitä kannattaa syödä mahdollisimman paljon, mutta kannattaa lopettaa syöminen silloin, kun on mukavan täysi olo.

PÄIVÄLLINEN klo: 17.00

- salaattia leipää ja rasvalevitettä
        TAI
        - kasvissosekeittoa
        Olen syönyt niin monenlaisia päivällisiä, etten jaksa listata niitä, mutta pääasia on se, että syön lämpimän aterian klo viideltä illalla. Voi syödä keittoa, salaattia ja leipää samaan aikaan! Syö niin paljon, että maha on täysi!

Sitten syön illalla kahdeksan aikaan, hedelmiä/hedelmän.

Olen laihtunut. Ensimmäisien päivien jälkeen huomasin kasvoissani selvää muutosta ja pian jalkani olivat laihtuneet.

Nyt joudun taas lopettamaan.

• Satte
        Satte kirjoitti:

Ok. Luonnonhygienan mukaan siis on olemassa vääriä ja oikeita yhdistelmiä. Pääasia on muistaa syödä vain yhtä tiivistä ruokaa kerrallaan. Tiiviitä aineita ovat siis kaikki muut ruoka-aineet kun hedelmät, kasvikset ja marjat. Voit tehdä ruokaa, jossa on lihaa, mutta älä yhdistä sitä perunan, makaronien tai riisin kanssa. Ja jos teet ruokaa perunasta, makaronista tai riisistä, yhdistele niitä vain kasvisten kanssa. Silloin syöt yhtä tiivistä ruoka-ainetta kerrallaan.

Kerron tässä vaiheessa oman ateriarytmini esimekiksi teille:

AAMU:

Aamulla on hyvä syädä hedelmiä ja marjoja, se edesauttaa eliminaatiota(=laihtumista), koska hedelmissä oleva vesi saa kuona-aineet liikkelle.

Minä syön:

Heräämisen ja puolen tunnin aamulenkin jälkeen klo seitsemän aikoihin:

- 1-2 appelsiinia
        TAI
        - 2 dl marjoja
        TAI
        - 1 banaani
        TAI
        - 1-2 mitä tahansa hedelmää

Tässä välissä mainitsen, että MAHALAUKUN ON OLTAVA TYHJÄ ENNEN KUN VOI TAAS SYÖDÄ! Mistä sitten tietää, onko mahalaukku tyhjä? Sen kerron myöhemmin. Hedelmät viipyvät kuitenkin mahalaukussa noin puoli tuntia, joten peraatteessa hedelmiä voi syödä puolen tunnin väkein, jos ei syö muuta.
        Mutta rajansa kaikella, hyvä määrä olisi 3 hedelmää ennen klo kahtatoista aamulla.

Ok. Syön seuraavan kerran koulussa, välipalan klo kymmenen aikoihin. Syön yleensä...

- 1 appelsiinin
        TAI
        - 1 banaanin

LOUNAS klo 12.00 (kouluruokailu)

Sain neuvottelemalla järjestettyä itselleni erityisen ruoka-aterian koulussa. Se on salaattilautanen, joka yleensä sisältää...

- 1 tomaatin
        - kurkkua
        - salaattia
        ja sitten syön myös yhden sämpylän ilman päällysteitä. Voin aina mahtavasti ruokailun jälkeen, ja NAUTIN kaikesta siitä ruuasta mitä syön, sillä se on NIIN terveellistä, ja minä tiedän sen! Kun syö terveellisesti ja yhdistelee oikein elimistö saa energiaa ruuasta, eikä kaikki energia mene ruuansulatukseen!!
        Olen aina energinen ja olen ruvennut saamaan parempia tuloksia koulussa. Kaverit ihmettelee joskus, kun olen niin pirteä ja iloinen. Olen aivan innoissani tästä kaikesta!

Seuraavaksi tulee välipala, klo kolmen aikoihin. Se on ..

- 1 hedelmä tai useampia hedelmiä

Ei ole merkitystä, syötkö muutaman hedelmän, vai yhden. Hedelmät ovat niin terveellisiä, että niitä kannattaa syödä mahdollisimman paljon, mutta kannattaa lopettaa syöminen silloin, kun on mukavan täysi olo.

PÄIVÄLLINEN klo: 17.00

- salaattia leipää ja rasvalevitettä
        TAI
        - kasvissosekeittoa
        Olen syönyt niin monenlaisia päivällisiä, etten jaksa listata niitä, mutta pääasia on se, että syön lämpimän aterian klo viideltä illalla. Voi syödä keittoa, salaattia ja leipää samaan aikaan! Syö niin paljon, että maha on täysi!

Sitten syön illalla kahdeksan aikaan, hedelmiä/hedelmän.

Olen laihtunut. Ensimmäisien päivien jälkeen huomasin kasvoissani selvää muutosta ja pian jalkani olivat laihtuneet.

Nyt joudun taas lopettamaan.

Viikonloppu on edessä, enkä luultavasti pääse viikonlopun aikana nettiin, joten joudumme pitämään taukoa muutaman päivän.. Mutta: Mannantaina palataan taas asiaan, syökähän viikonloppuna OIKEITA RUOKIA, OIKEIN YHDISTELTYNÄ, OIKEAAN AIKAAN! :) :) :)

- Satte -

• mä vaan
        Satte kirjoitti:

Viikonloppu on edessä, enkä luultavasti pääse viikonlopun aikana nettiin, joten joudumme pitämään taukoa muutaman päivän.. Mutta: Mannantaina palataan taas asiaan, syökähän viikonloppuna OIKEITA RUOKIA, OIKEIN YHDISTELTYNÄ, OIKEAAN AIKAAN! :) :) :)

- Satte -

ootko ikinä kuullu sellasesta SAIRAUDESTA kuin orthoreksia?? Se on aivan yhtä vakava kuin anoreksia ja bulimia!! Se ilmenee jonkin tietyn dietin, elintavan tai muun noudattamisena!! Siihen kuuluu yleensä tiettyjen ruokailu tapojen orjallinen noudattaminen ja sitä kautta laihtuminen!! Voisiko olla että olet sairastunut tähän vakavaan syömishäiriöön, josta paranemiseen tarvitaan APUA!! Ajattele itseäsi..

• Ihaa
        Satte kirjoitti:

No niin.

Palataaan pian asiaan..
        -Satte-

Jos sinulla ei ole lääketieteen tutkintoa, älä puhu tuollaista soopaa! Se on ihan sama, kuka alkuperäisen kirjan on kirjoittanut - ei ole silläkään aavistustakaan, mistä on puhumassa!

Niin niin, hapan ja emäksinen, tiedätkö SINÄ oikeasti edes mitä nuo termit oieasti tarkoittavat? Jos kerrot ne minulle, voin ehkä harkita auttaa sinua pärjäämään nyky-yhteiskunnassa :-)
        Äläkä puhu paskaa - se ei mene läpi!

• Puritaani
        Satte kirjoitti:

Heipähei nelli!

Voi sinua nuorta hömppeliä! Uskot kaiken, mitä on paperille kirjoitettu!
        Kerrohan tarkemmin tosta 15 vuoden tutkimuksesta, eli esim.mikä yliopisto on tutkinut asiaa?

Jokaikinen ihminen tietää, että on tärkeätä syödä järkevästi. Jos haluat olla perfektionisti, syöt paljon viljatuotteita, hedelmiä ja vihanneksia unohtamatta kalaa ja kanaa!

Noi syklit voi jokaikinen ihminen päätellä itse - kun on nälkä, syödään. Kun ei ole, ei syödä!
        Että unohtakaa kellonlyömät ja kuunnelkaa itseänne!

• Ihaa
        Puritaani kirjoitti:

Kerrohan tarkemmin tosta 15 vuoden tutkimuksesta, eli esim.mikä yliopisto on tutkinut asiaa?

Jokaikinen ihminen tietää, että on tärkeätä syödä järkevästi. Jos haluat olla perfektionisti, syöt paljon viljatuotteita, hedelmiä ja vihanneksia unohtamatta kalaa ja kanaa!

Noi syklit voi jokaikinen ihminen päätellä itse - kun on nälkä, syödään. Kun ei ole, ei syödä!

Ihan hirveetä, että kaiken maailman hihhulit voi julistaa mitä tahansa soopaa näillä sivuilla!
        No joo, alaikäiset on oma tieteenlajinsa.
        Silti - älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan!

• APUA!
        Satte kirjoitti:

Heipähei nelli!

Mistä ihmeestä sä Satte olet keksinyt noin idioottimaisen jutun? Oletko ihan tosissasi vai koitatko vain saada tälle palstalle jotain keskustelua aikaiseksi?

Siis noi sun kertomat "syklit" on jotain niin puppulääketiedettä, etten ole ihan vähään aikaan moiseen edes törmännyt :-) Nyt vaan todella toivon, ettei kaikki pienet ihmisparat ole ottaneet todesta tuota huijausta!

• Ihaa
        auttakaa muakin;) kirjoitti:

kertoisitteko mullekin tällä palstan välityksellä kaikkia hyviä juttuja ja vinkkejä ja ruokia joita voi syödä pelkäämättä lihomista...=)

- salaatti
        - kurkku
        - tomaatti
        - kesäkurpitsa
        - kaali
        - paprika
        - sipuli

Eli syö esim. näitä mielin määrin - mitä enemmän näitä syöt, sitä vähemmän jaksat syödä mitään lihottavaa! Ja tokihan silloin laihtuu!

• Ihaa
        Satte kirjoitti:

No niin.

Palataaan pian asiaan..
        -Satte-

Niin varmaan ne laihtui monta kymmentä kiloa yhdessä kuukaudessa!
        Et taida tietää lääketieteestä yhtään mitään!
        "Amerikkalaispariskunnat" on yhtä uskottavia kuin TV-shopin mainokset. Tai itseasiassa vielä vähemmän uskottavia!

Eikö tämä vieläkään mene perille: noi huuhaa-kirjat on tehty juuri sitä varten, että tyhmiltä rahat pois! Ja ne erityisen tyhmät, jotka vielä viittii julistaa kusetusta eteenpäin, ni ....

No mitäs se sinänsä minulle kuuluu, vaikka ostaisitte sata "laihdu 10 kiloa päivässä"-kirjaa, mutta siinä vaiheessa se alkaa häiritsemään, kun tuollaisia valheita koitetaan ängetä myös oman pienen tyttäreni päähän !
        Että kirjoittakaa mitä tahansa sontaa, mutta älkää suoltako siitä mitään näillä palstoilla - me ollaan ihan liian älykkäitä, jotta mentäis tollaseen huijaukseen.

• Jeppe
        Satte kirjoitti:

- Satte -

Hei kuules nyt, nuori tyttö! Sait potkut!
        Et kai muuten voi olla tosissasi, ethän! Ainakin laivayhtiön mukaan meillä piti olla ikiomat hytit !

Jotta lasken Word-lomakkeen oikein, koitan löytää jossain vaiheessa jotain konkreettistakin bussiin noustessa.

• Satte
        mä vaan kirjoitti:

ootko ikinä kuullu sellasesta SAIRAUDESTA kuin orthoreksia?? Se on aivan yhtä vakava kuin anoreksia ja bulimia!! Se ilmenee jonkin tietyn dietin, elintavan tai muun noudattamisena!! Siihen kuuluu yleensä tiettyjen ruokailu tapojen orjallinen noudattaminen ja sitä kautta laihtuminen!! Voisiko olla että olet sairastunut tähän vakavaan syömishäiriöön, josta paranemiseen tarvitaan APUA!! Ajattele itseäsi..

Enpä ole kuullut moisesta sairaudesta, eikä minulla ole kysestä sairautta. Noudatin noin vuosi sitten orjallisesti jotain ihme sääntöjä, jota itse keksin itselleni, ja se olikin jotain anorexian tapaista, mutta tällä hetkellä en todellakaan ole mitään tarkkojen sääntöjen noudattajaja. En näe esim. luontaisia syklejä pakollisina ruoka-aikojen määräytymisenä, vaan antavat minulle mahdollisuuksia. Syön aina sitä miltä tuntuu, ja niin paljon että olen täysi. Vanhempani tietävät kyllä tästä, ja he ovat iloisia siitä. Äitini on laihduttanut Elämäsi kuntoon ohjelman avulla ylimääräisiä kiloja muutamia vuosia sitten. Olen myös jutellut terveydenhoitajani kanssa, eikä hän pidä minua ollenkaan sairaana. Oloni on kaikkea muuta kuin sairas. Olet ehkä käsittänyt kirjoituksiani hieman väärin.
        -Satte-

• Satte
        Ihaa kirjoitti:

- salaatti
        - kurkku
        - tomaatti
        - kesäkurpitsa
        - kaali
        - paprika
        - sipuli

Eli syö esim. näitä mielin määrin - mitä enemmän näitä syöt, sitä vähemmän jaksat syödä mitään lihottavaa! Ja tokihan silloin laihtuu!

Olet aivan oikeassa. Mutta rajansa kaikella. Hyväkin aines liian suurina määrinä pilaantuu mahalaukussa.

• Satte
        Ihaa kirjoitti:

Jos sinulla ei ole lääketieteen tutkintoa, älä puhu tuollaista soopaa! Se on ihan sama, kuka alkuperäisen kirjan on kirjoittanut - ei ole silläkään aavistustakaan, mistä on puhumassa!

Niin niin, hapan ja emäksinen, tiedätkö SINÄ oikeasti edes mitä nuo termit oieasti tarkoittavat? Jos kerrot ne minulle, voin ehkä harkita auttaa sinua pärjäämään nyky-yhteiskunnassa :-)
        Äläkä puhu paskaa - se ei mene läpi!

Sinun ei tietenkään ole pakko uskoa mitään mistä puhun. Suosittelen vaan sulle, että lukisit sen kirjan ja kokeilisit. Kirjan kirjoittajat ovat opiskelleet lääketiedettä ja terveysalaa, ja osaavat kyllä hommansa. Millä sinä selität minun hyvän olon ja energisyyden, jos kirja on pelkkää puppua? Entä sen väsymyksen mitä teillä muilla ihmisillä tulee ruuan syönnin jälkeen?
        Sinä et, luulenpa vain, taida oikein tietää mitään ruuansulatuksesta, jos noin vähän mahalaukunkin toiminnasta tiedät. Jos sinulla on kiinnostusta väitellä hapan ja emäksinen ruuansulatusneste-aiheesta kehotan sinua opiskelemaan asiaa HIEMAN enemmän, ja tekemään vaikkapa väitöskirjankin. Toiset vaan oppivat nämä asiat kantapään kautta, toiset uskovat kun kerrotaan.
        -Satte-

• Satte
        Ihaa kirjoitti:

Niin varmaan ne laihtui monta kymmentä kiloa yhdessä kuukaudessa!
        Et taida tietää lääketieteestä yhtään mitään!
        "Amerikkalaispariskunnat" on yhtä uskottavia kuin TV-shopin mainokset. Tai itseasiassa vielä vähemmän uskottavia!

Eikö tämä vieläkään mene perille: noi huuhaa-kirjat on tehty juuri sitä varten, että tyhmiltä rahat pois! Ja ne erityisen tyhmät, jotka vielä viittii julistaa kusetusta eteenpäin, ni ....

No mitäs se sinänsä minulle kuuluu, vaikka ostaisitte sata "laihdu 10 kiloa päivässä"-kirjaa, mutta siinä vaiheessa se alkaa häiritsemään, kun tuollaisia valheita koitetaan ängetä myös oman pienen tyttäreni päähän !
        Että kirjoittakaa mitä tahansa sontaa, mutta älkää suoltako siitä mitään näillä palstoilla - me ollaan ihan liian älykkäitä, jotta mentäis tollaseen huijaukseen.

Kirjan ovat kirjoittaneet Harvey ja Marilyn Diamond. Jos haluat osotteetkin, voin ilomielin kertoa. Käyppä vaikka tarkistamassa hänen ammattinimikkeensä hänen henkilökohtaisilta kotisivuiltaan, tai jos et muuten usko, matkusta Amerikkaan ja tarkista asia itse. Kiitos uudesta lempparista "Ja ne erityisen tyhmät". En usko että olisin tyhmä. Olen erityisen fiksu, kun uskon asiat niin, kun ne minulle kerrotaan, ja uskallan ottaa tiedon faktana vastaan.
        Kyseessä ei todellakaan ole minkään sortin huuhaa kirja! Lue se oikeasti, niin tiedät mitä se sisältää. Sen antamat ohjeet eivät todellakaan pilaa ihmisen elämää, päinvastoin, parantavat sen laatua.
        Se sonta mitä sun pienen tyttäresi silmät näiltä palstoilta lukee, olisi muuten ihan tarpeellista tietoa sinulle itsellesikin.
        -Satte-

• Satte
        Puritaani kirjoitti:

Sinulla ei ole oikeutta mennä muuttamaan luonnonlakeja - etkä onnistukkaan siinä. Kehotan sinua menemään itse tutkimaan noita luontaisia syklejä, jos et usko niitä yhdellä kertaa. Kaikkiin kysymyksiisi saat vastauksen Elämäsi kuntoon kirjasta.

Ja vielä selvennys kirjasta ja sen alkuperästä:

Teos perustuu huolelliseen tutkimustyöhön. Harvey Diamond on ravinto-opin tohtori, ja molemmat tekijät ovat tunnettuja terveydenhoidon opettajia Yhdysvalloissa. He ovat julkaisseet useita menestysteoksia.

Paneuduppa vähän parmmin asiaan ennen kun rupeat kumoamaan väittämiä, jotka ovat tosia!
        -Satte-

• Satte
        APUA! kirjoitti:

Mistä ihmeestä sä Satte olet keksinyt noin idioottimaisen jutun? Oletko ihan tosissasi vai koitatko vain saada tälle palstalle jotain keskustelua aikaiseksi?

Siis noi sun kertomat "syklit" on jotain niin puppulääketiedettä, etten ole ihan vähään aikaan moiseen edes törmännyt :-) Nyt vaan todella toivon, ettei kaikki pienet ihmisparat ole ottaneet todesta tuota huijausta!

Et usko niitä syklejä sen takia, koska et ole (ihmis polonen) sattunut koskaan aikaisemmin kuulemaan niistä. Äläpä mene sanomaan ettei ne ole totta, kun et ole YHTÄÄN perillä näistä asioista. Ollanpa sitä nyt niin tietävinään, vaikka todellisuudessa tiedät elimistösi toiminnasta varmaan vähemmän kun sika sinusta.
        Toi puppulääketiede taitaa olla oma alasi. Niin epäloogiselta sinun väittämäsi kuullostavat. Paneuduppa asiaan hieman paremmin..
        -Satte-

• Satte
        Satte kirjoitti:

Kirjan ovat kirjoittaneet Harvey ja Marilyn Diamond. Jos haluat osotteetkin, voin ilomielin kertoa. Käyppä vaikka tarkistamassa hänen ammattinimikkeensä hänen henkilökohtaisilta kotisivuiltaan, tai jos et muuten usko, matkusta Amerikkaan ja tarkista asia itse. Kiitos uudesta lempparista "Ja ne erityisen tyhmät". En usko että olisin tyhmä. Olen erityisen fiksu, kun uskon asiat niin, kun ne minulle kerrotaan, ja uskallan ottaa tiedon faktana vastaan.
        Kyseessä ei todellakaan ole minkään sortin huuhaa kirja! Lue se oikeasti, niin tiedät mitä se sisältää. Sen antamat ohjeet eivät todellakaan pilaa ihmisen elämää, päinvastoin, parantavat sen laatua.
        Se sonta mitä sun pienen tyttäresi silmät näiltä palstoilta lukee, olisi muuten ihan tarpeellista tietoa sinulle itsellesikin.
        -Satte-

Teos perustuu huolelliseen tutkimustyöhön. Harvey Diamond on ravinto-opin tohtori, ja molemmat tekijät ovat tunnettuja terveydenhoidon opettajia Yhdysvalloissa. He ovat julkaisseet useita menestysteoksia.

• fsldf
        Satte kirjoitti:

Sinun ei tietenkään ole pakko uskoa mitään mistä puhun. Suosittelen vaan sulle, että lukisit sen kirjan ja kokeilisit. Kirjan kirjoittajat ovat opiskelleet lääketiedettä ja terveysalaa, ja osaavat kyllä hommansa. Millä sinä selität minun hyvän olon ja energisyyden, jos kirja on pelkkää puppua? Entä sen väsymyksen mitä teillä muilla ihmisillä tulee ruuan syönnin jälkeen?
        Sinä et, luulenpa vain, taida oikein tietää mitään ruuansulatuksesta, jos noin vähän mahalaukunkin toiminnasta tiedät. Jos sinulla on kiinnostusta väitellä hapan ja emäksinen ruuansulatusneste-aiheesta kehotan sinua opiskelemaan asiaa HIEMAN enemmän, ja tekemään vaikkapa väitöskirjankin. Toiset vaan oppivat nämä asiat kantapään kautta, toiset uskovat kun kerrotaan.
        -Satte-

Minkä takia kaikki kyseenalaistavat vähän turhan tiukasti noita syklejä? Kyllä ne minusta ainakin ihan järkeviltä kuulostavat. Ja lisäksi tuo että ei syödä ennenkun maha on taas tyhjä. Jälkimmäinenhän nyt on jo itsestäänselvyys.
        En oo lukenu kirjoja mutta voishan tuota olla jännä kuulla asiasta enemmänki. Ite kärsin jonkinsorttisesta ahmimishäiriöstä tai jostain mutta haluaisin päästä siitä eroon, vatsakun ei ole varmaan koskaan tyhjänä.
        Niin ja sanon sen verran joilleikkin niille jotka vaan sanovat että liikunta on se joka laihduttaa, liikunta kyllä kiinteyttää ja sen avulla voi polttaa kaloreita ja sitä tarvitaan laihtumisen tueksi mutta oikeanlainen ruoka on se joka sen laihtumisen määrää.

Tuo sinun ruokavalios kuulostaa kyllä kamalan niukalta mutta jos sitä jotenkin onnistuisi soveltamaan niin sit vaikuttais kyllä ihan hyvältä. Ei minusta tässä ole mitään mikä olisi ristiriidassa kuulemien asioiden kanssa (paitsi lautasmallin mukaan noiden kiinteiden ruokien kanssa).

Voisinkin googlettaa aiheesta lisää : )
        Ja kyllähän minäkin suosittelen kritiikkiä kaikenlaisten poppaskonstien suhteen mutta hyviä ja ihan järkevänkuuloisia neuvoja minusta tuossa jutussa oli.

• anorektikko

tajuatko että tämä on syömishäiriöisten palsta ja toi sun terveysintoilu vaan pahentaa joidenkin sairautta! minä ite luin ton kirjan joskus ja arvaa vaan mikä sairaus mulle tuli koska oon niin tarkka noudattamaan tommosta.. en tarkota etteikö toi ois hyvä syömistapa joillekin mut syömishäiriöisille sun ei kannata tulla tommosta neuvomaan ellet sitten halua vaan pahentaa tilannetta...

• Xbulimikko

Noita ihmekirjoja on pullollaan maailman sivu ja silti maapallolla liikalihavat vain lihovat.
        Ne kun uskovat kaikkeen tällaiseen hihhulilääketieteeseen, eivätkä viitsi laihduttaa sillä ainoalla ja varmalla tavalla.

• Satte

Taidankin olla väärässä luentosalissa...

• Ihaa

Nyt olet kyllä ihan hakoteillä! Ei ole mitään muuta tapaa saada makkaroita pois kuin käydä punttisalilla! Tai treenaamalla muuten.

Virkeä ja energinen ihminen tulee popsimalla vitamiineja, ei popsimalla mitään ihmerohtoja.
      Usko minua - kaikkien ihmerohtojen myyjät haluavat vain sinun rahasi!

• Satte

Lukekaa itse kirja nimeltä Elämäsi kuntoon!
        Siitä saatte vastauksen kysymyksiinne. Ei luonnonhygienia käske ihmisetn popsia mitään ihmerohtija, sen periaattena on juuri se, että kaikki vitamiinit ja ravintoaineet saadaan syötävästä ruuasta. Kokeile vaikka itse, niin makkarat lähtevät pois ja pysyvästi tämän luonnollisen ruokailun avulla, tottakai siihen yhdistetään liikuntakin.

• anorektikko
        Satte kirjoitti:

Lukekaa itse kirja nimeltä Elämäsi kuntoon!
        Siitä saatte vastauksen kysymyksiinne. Ei luonnonhygienia käske ihmisetn popsia mitään ihmerohtija, sen periaattena on juuri se, että kaikki vitamiinit ja ravintoaineet saadaan syötävästä ruuasta. Kokeile vaikka itse, niin makkarat lähtevät pois ja pysyvästi tämän luonnollisen ruokailun avulla, tottakai siihen yhdistetään liikuntakin.

kyllä minäkin pari kuukautta noudatin tuota kirjaa ja alussa olinki tosi energinen, mutta sitten se romahus tuli yhtäkkiä.. ja sitä paitsi kirjan lopussa lukee joltai suomalaiselta lääkäriltä(tai ravintoterapeutilta) varoitus että ei kannata ottaa vakavasti tota juttua ja että jos se niille amerikkalaisille sopii niin ei ehkä suomalaisille koska terveellisempää on syödä perusruokaa. jos et usko niin meneppä lääkärille se kirja kädessä niin varmasti nauraa vaan.. ja onhan moni amerikkalainen ravinto"asiantuntija" kehitelly kaikenmaailman ihmediettejä ja sitten kuolluki niihin! että kaikkee ei sunkaan kannata uskoo..

• Juska
        anorektikko kirjoitti:

kyllä minäkin pari kuukautta noudatin tuota kirjaa ja alussa olinki tosi energinen, mutta sitten se romahus tuli yhtäkkiä.. ja sitä paitsi kirjan lopussa lukee joltai suomalaiselta lääkäriltä(tai ravintoterapeutilta) varoitus että ei kannata ottaa vakavasti tota juttua ja että jos se niille amerikkalaisille sopii niin ei ehkä suomalaisille koska terveellisempää on syödä perusruokaa. jos et usko niin meneppä lääkärille se kirja kädessä niin varmasti nauraa vaan.. ja onhan moni amerikkalainen ravinto"asiantuntija" kehitelly kaikenmaailman ihmediettejä ja sitten kuolluki niihin! että kaikkee ei sunkaan kannata uskoo..

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, Satte. Minulla on 2 Elämäsi kuntoon - kirjaa kotona ja kirjastosta olen lukenut sen kolmannenkin: Elä terveesti. Yritin jo nuorempana aloittaa sitä ruokavaliota, mutta en ilmeisesti ollut silloin vielä valmis muuttamaan ruokailutapojani.

Nyt olen aloittanut sen uudestaan ja tunnen olevani siihen täysin valmis. Paras todiste Elämäsi kuntoon - kirjan totuudellisuudesta oli se, että pahin nuhavaiheeni kesti vain yhden päivän, kun se normaalisti on kestänyt ainakin
        4 - 5 päivää. Tämä toteutui ainoastaan syömällä runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia nuhan aikana. Todellinen ihme siis!

Täällä on näköjään paljon vastaanpulisijoita, mutta melkein jokaisen kirjoituksesta näkee, etteivät he tiedä asiasta mitään. Aiheesi on todella hyvä, Satte, mutta voi tosiaan olla, ettei tämä ole se paras osasto siitä kertomiseen. Syömishäiriöisten on varmastikin syytä päästä sopuun itsensä kanssa ennen kuin voivat olla valmiita tähän Elämäsi kuntoon - elämäntapaan. Olen ehkä paras henkilö sanomaan tämän, koska olen koko ikäni kärsinyt bulimiasta (ahmin, mutta en oksenna). Nyt kuitenkin koen, että bulimiani alkaa olla taaksejäänyttä elämää (ei ole enää tarvetta ahmia). Siksipä olenkin nyt valmis tähän Ek - elämäntapaan.

Tsemppiä sinulle, Satte!

• Satte
        Juska kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, Satte. Minulla on 2 Elämäsi kuntoon - kirjaa kotona ja kirjastosta olen lukenut sen kolmannenkin: Elä terveesti. Yritin jo nuorempana aloittaa sitä ruokavaliota, mutta en ilmeisesti ollut silloin vielä valmis muuttamaan ruokailutapojani.

Nyt olen aloittanut sen uudestaan ja tunnen olevani siihen täysin valmis. Paras todiste Elämäsi kuntoon - kirjan totuudellisuudesta oli se, että pahin nuhavaiheeni kesti vain yhden päivän, kun se normaalisti on kestänyt ainakin
        4 - 5 päivää. Tämä toteutui ainoastaan syömällä runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia nuhan aikana. Todellinen ihme siis!

Täällä on näköjään paljon vastaanpulisijoita, mutta melkein jokaisen kirjoituksesta näkee, etteivät he tiedä asiasta mitään. Aiheesi on todella hyvä, Satte, mutta voi tosiaan olla, ettei tämä ole se paras osasto siitä kertomiseen. Syömishäiriöisten on varmastikin syytä päästä sopuun itsensä kanssa ennen kuin voivat olla valmiita tähän Elämäsi kuntoon - elämäntapaan. Olen ehkä paras henkilö sanomaan tämän, koska olen koko ikäni kärsinyt bulimiasta (ahmin, mutta en oksenna). Nyt kuitenkin koen, että bulimiani alkaa olla taaksejäänyttä elämää (ei ole enää tarvetta ahmia). Siksipä olenkin nyt valmis tähän Ek - elämäntapaan.

Tsemppiä sinulle, Satte!

Hei kuule, minkä nimisiä ne muut kirjat on?
        Haluaisin lukea ne kaikki, mutta mulla ei oo muuta kun se yksi; Elämäsi kuntoon, joka on painettu joskus 85! Voisitko kertoa mulle niiden muitten nimet?? Oo kiltti.
        Joo, oot ihan oikeessa. Oikeesti minä alunperin laitoin tän aiheen vahingossa tänne syömisäiriöosastolle! Tää on tosiaanki väärä paikka.
        Huippua, että bulimiasi on takanapäin.
        Hyvää jatkoa sullekkin. :)
        -Satte-

• Juska
        Satte kirjoitti:

Hei kuule, minkä nimisiä ne muut kirjat on?
        Haluaisin lukea ne kaikki, mutta mulla ei oo muuta kun se yksi; Elämäsi kuntoon, joka on painettu joskus 85! Voisitko kertoa mulle niiden muitten nimet?? Oo kiltti.
        Joo, oot ihan oikeessa. Oikeesti minä alunperin laitoin tän aiheen vahingossa tänne syömisäiriöosastolle! Tää on tosiaanki väärä paikka.
        Huippua, että bulimiasi on takanapäin.
        Hyvää jatkoa sullekkin. :)
        -Satte-

1.Elämäsi kuntoon

2.Elämäsi kuntoon - keittokirja

3.Elä terveesti

Ole hyvä vain, Satte :)
        Ihana elämäntapa, eikö vain?
        Hienoa kuulla, että aikaa myöten se voi ehkä sulatella noita vatsamakkaroitakin...

• kurkunpää
        Juska kirjoitti:

1.Elämäsi kuntoon

2.Elämäsi kuntoon - keittokirja

3.Elä terveesti

Ole hyvä vain, Satte :)
        Ihana elämäntapa, eikö vain?
        Hienoa kuulla, että aikaa myöten se voi ehkä sulatella noita vatsamakkaroitakin...

Moi Satte!

Olen itsekin lukemassa tuota elämäsi kuntoon kirjaa. Siinä on paljon hyvää.
        Minusta kuitenkin tuo sinun päivittäinen ruokasi on liian niukka. Eihän kukaan voi elää pelkillä salaatinlehdillä ja tomaateilla. En oikein ymmärrä mikset voisi syödä koulussa tavallista kasvisruokaa?
        Ja kyllähän lihaakin saa syödä, kunhan syö sitä vain kasvisten/juuresten/tai salaatin kanssa. En ainakaan toisille suosittelisi noin niukkaa ruokavaliota.

On siinä kirjassa paljon järkeä. Mutta ei sitä nyt kannata ihan Jumalan sanana pitää. Itsekin siitä vähän vauhkoonnuin, onneksi luonteeni on kuitenkin erittäin suurpiirteinen...heh..Joten painotan nyt enemmän sitä normaalia kehon liikunnan tarvetta, puol tuntia päivässä ulkoilua jne.. ja edes suuntaa terveellisempään ruokailuun.

En tiedä kannattaako tästä tehdä mitään uskontoa itselleen. Varo ylilyöntejä.

hyvät jatkot!

• mamma mia
        kurkunpää kirjoitti:

Moi Satte!

Olen itsekin lukemassa tuota elämäsi kuntoon kirjaa. Siinä on paljon hyvää.
        Minusta kuitenkin tuo sinun päivittäinen ruokasi on liian niukka. Eihän kukaan voi elää pelkillä salaatinlehdillä ja tomaateilla. En oikein ymmärrä mikset voisi syödä koulussa tavallista kasvisruokaa?
        Ja kyllähän lihaakin saa syödä, kunhan syö sitä vain kasvisten/juuresten/tai salaatin kanssa. En ainakaan toisille suosittelisi noin niukkaa ruokavaliota.

On siinä kirjassa paljon järkeä. Mutta ei sitä nyt kannata ihan Jumalan sanana pitää. Itsekin siitä vähän vauhkoonnuin, onneksi luonteeni on kuitenkin erittäin suurpiirteinen...heh..Joten painotan nyt enemmän sitä normaalia kehon liikunnan tarvetta, puol tuntia päivässä ulkoilua jne.. ja edes suuntaa terveellisempään ruokailuun.

En tiedä kannattaako tästä tehdä mitään uskontoa itselleen. Varo ylilyöntejä.

hyvät jatkot!

Tervehdys teille kaikille!

Olen itsekkin lukenut tuon kyseisen kirjan kauan sitten. Noudatin eliminaatio syklia kirjaimellisesti, eli aamupaiva vain hedelmia klo 12 saakka. Laihduin 8 kiloa vuoden kuluessa, vaikka en ollut edes ylipainoinen. Iho oli kuulas ja silmat saihkyivat. Olen palaamassa samaan periatteeseen taalla 12 ulkomailla olo vuoden jalkeen.

Olemme mieheni kanssa kulinaristeja, rakastamme hyvaa ruokaa ja kokkaamme mielellamme myos hyville ystavillemme. Annetaan eliminaatio syklin toimia ja poistaa kuonat, sekin auttaa elimistoamme.

Hyvaa kesaa!

• ammattilainen

Yksin liikunnalla ei saa yhtäkään makkaraa pois,tarvitaan myös ruokavalio.
        Liialla ruuallahan ne makkarat tulleetkin.

• Totuuden nähnyt

Tässä kirjassa ei edes puhuta mistään ihme rohdoista, anteeksi nyt vain. Itse olen vasta tutustunut luonnonhygieniaan ja olin myöskin epäileväinen, sillä se kumosi monia perinteitä. Mutta hieman tarkemmin luettuani tutkimustuloksi (mm. IVAN PAVLOVIN TEKEMIÄ, kiistattomia sellaisia) huomasin, että nyky-yhteiskunta on vain länsimaisen ja kaupallisen markkinoinnin uhreja.
        Luonnonhygienistit syövät terveellisesti, saavat tarpeeksi ravintoa ja kaloreita. Olen kokeillut ruokavaliota itsekin, ja syön 1800 kaloria päivässä. Eli sen oikean määrän. Kyse siis ei ole mistään orthorexiasta tai muusta hömpän pömpästä.
        Itse olen sitä mieltä, että länsimainen kulttuuri on pilannut ihmisten käsitykset ruuasta ja terveydestä. Millä selitätte sen, että luonnonhygienistit ovat terveyden perikuvia lääketieteellisestikin tutkitusti, mutta tavallisesti/länsimaista ruokavaliota noudattavat sitten ovatkin pulleita, saattavat sairastaa kaiken näköisiä sydän-ja verisuonitauteja ja muita sairauksia.

Sanoisin, että tutkikaa aihetta enemmän, ennen kuin teilaatte ne suoralta kädeltä. Itsekin epäilin, mutta kokeilin, ja oloni ei voisi olla tämän parempi. Painoni on indeksin mukaan 23 (ihanteellinen siis) eikä se ole tästä laskemassa. Kyse ei siis ole syömishäiriöstä, vaan siitä, että ihmiset eivät usko mainoksien vääristymiin ja muuhun roskaan, vaan noudattavat ruumiille terveellistä elämäntapaa.

Sitä paitsi, kirjassa ei vähätellä liikunnan määrää. Ihmiset syövät kyllä erilailla, mutta kirjassa kehotetaan myös liikuntaan samalla lailla kuin muissakin dieeteissä ja teidän hömpän pömpissänne.

Tutkikaa asiaa, älkääkä olko noin lapsellisen kriittisiä.

• Meri_Mari

Kiinnostuin ja luin kirjan tänään. Se ei ole mikään "laihdu 100 kiloa 10 päivässä!!11" todellakaan. Se EI OLE ihmedieettikirja! Kirjan opit on järkeviä ja kuulostavat just luonnollisilta. Lukekaa ite ja haukkukaa sitten.

• iloa elämään

Heippa!
        Luin myös viikonloppuna kyseisen kirjan ja kiinnostuin kovasti. Kiitos kaikista kommenteistanne, erityisesti Sattelle!

• kiitti moi

Tarviiko tänne tulla selittää tommosta soopaa.. "Ratkaisu kaikille syömishäiriöisille", luonnonhygienia! Eiköhän tää kuulu tonne laihdutuspuolelle, pistää vihaks näin bulimikon näkökulmasta kun ihmiset kertovat ratkaisunsa hoikkana pysymiselle. Pysynkö hoikkana vaikka söisin sen 5000kcal päivässä? En!
      Syömishäiriöt kun on hieman toisenlainen ongelma eikä niillä oo tekemistä terveellisen laihduttamisen kanssa.

• Seireeni17

Terve, oon itsekkin lukenut tuon loistavan kirjan ja se toimii. Itse olen vasta 14-vuotias likka ja muuten tietäisitkö pystyykö sitä opiskelemaan suomessa vai pitääkö mennä amerikkaan asti?

• Nissinenhps

Tekee mieleni juustoista uunimakkaraa ketsupilla ja sinapilla..

• Jaaha...

Miksi tämä on syömishäiriöpalstalla, jos et kerran ole sairas? Tämä teksti on saattanut pahentaa monen anorektikon tai ortorektikon sairautta, kokemusta kyllä näistä sairauksista on. Ei kai se vahingossa tänne palstalle tule, ei kai normaali ihminen ajattele koko syömishäiriötä. En ainakaan minä, ennen kuin sairastuin.

• Totuuden nähnyt

Vai pahentaa syömishäiriötä?

Jos lukija noudattaa kirjan ruokavaliota, se ei häiriötä todellakaan pahenna, vaan parantaisi! Kirja puhuu terveellisestä ja ravitsevasta ruuasta. Toisin kuin mitä anorektikot, bulimikot ja orthorektikot syövät.

Oletko lukenut kirjaa, vai kuulutko porukkaan "Se mitä olen oppinut, on totta. En jaksa kyseenalaistaa vanhoja tottumuksia ja väitän kiistattomille tutkimustuloksillekin vastaan." ?

Mikä luonnonhygieniassa niin pahalta kuulostaa? Ravintoa ja liikuntaa saadaan ihanteellinen määrä, jolloin fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi on parantunut huomattavasti.

En tosin huomannut, että tekstit olivat syömishäiriö palstalla, ja se harmittaa. Sillä tämä ei ole syömishäiriöisten sanelemaa tekstiä. Oma olonikin on parantunut huomattavasti ja lääkärit vain toteavat: "Miten nyt olet onnistunut laihduttamaan? Oletpas ihanne kunnossa!"

Olette käsittäneet tämän palstan tekstejä ilmeisesti aivan väärin. Lukekaa se kirja, niin täällä puhutut asiat saavat selkoa.

• Niin...

Jos "normaali ihminen" noudattaisi tuota kirjaa, niin se saattaisi toimiakkin, mutta sairas vetää kaiken yli. Anorektikolle laihduttaminen on helppoa, eikä mikään "onnistunut laihduttamaan". Päin vastoin, anorektikko ei pysty sitä lopettamaan.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57