Hei
Minulla on tod. näk. säätöongelma oman OMC 4,3l cobra vetolaitteen kanssa (-89). Viime kesänä ongelma ilmeni siten että eteenpäin tyhjäkäyntiä ajaessa ajoittain vaihde oli todella vaikea vetää vapaalle, piti käyttää voimaa, ja sitten tietysti joskus ryntäyttää pakille, kun voimalla pelaa. Epäilen mikorkytkimien säätöä. Vivustossa moottorin päällä on kaksi kytkintä, kumpikin pelaa kyllä mitattessa, mutta toinen, vetolaitteeseen menevään vaijeriin kiinnitetyn "nokkalevyn" käyttämä kytkin oli väärin säädetty, ja se ei ylettänyt käyttämään itse mikrokytkintä. Korjasin asian.
Mutta nyt epäilen myös kytkimen, joka kiinnitetty vaijereiden väliseen linkkuun, toimintaa ajoituksen suhteen. Miten sen pitäisi toimia, ennen kuin vaihde lähtee pois?
Voisiko joku tietävä valaista vaihdevaijerissa/linkkumekanismissa olevien mikrokytkimien toimintaa, mitä nuo kaksi eri kytkintä ohjaavat (siis tiedän että ne pudottavat kierroksia poistamalla sylintereitä pois, mutta milloin vaihtamistapahtumassa pitäisi kummankin kytkimen toimia ajoitukselllisesti?
Avusta kiittäen
ps.
OMC mikrokytkimen säätö
6
5238
Vastaukset
- säätää
Juuri hetki sitten sain vastaavan homman kuntoon mutta ei oo ihmekään että omc on mennyt konkaan :-) toimiihan systeemi kohtalaisen hyvin kun on säädöissä mutta ne säädötkin on uskomattoman tarkat että missä toimii!! että molempiin suuntiin vaihteet pelaa ja vielä katkasee sytytyksen oikeassa vaiheessa!! kyllä sen järjellä ajattelemalla systeemin saa pelamaan kun siihen hiukankin keskittyy!?
- edelliseen
toinen mikrokytkin kytkee sytytyksen "sekoittajan" päälle kun vaijeri kiristyy ja samalla vaihteen on mentävä päälle ja toinen nollaa sen kun veto loppuu vaijerista, näin yksinkertaisesti selitettynä.. vaijerin pituus vaan ekaksi kuntoon että molempiin suuntiin vaihtaa sorvaamatta, ja sen jälkeen vipuasentoa kohdistamaan mutta molemmat säädöt kulkevat käsikädessä joten molemmista on säädöt yhtenäisesti saatava kohallleen että pelittää. vivuston kulman säätö muuttaa vaan että kuinka paljon vaihdevaijeri liikkuu tai kuinka laaja on liikkuma vara
- omc 4,3
edelliseen kirjoitti:
toinen mikrokytkin kytkee sytytyksen "sekoittajan" päälle kun vaijeri kiristyy ja samalla vaihteen on mentävä päälle ja toinen nollaa sen kun veto loppuu vaijerista, näin yksinkertaisesti selitettynä.. vaijerin pituus vaan ekaksi kuntoon että molempiin suuntiin vaihtaa sorvaamatta, ja sen jälkeen vipuasentoa kohdistamaan mutta molemmat säädöt kulkevat käsikädessä joten molemmista on säädöt yhtenäisesti saatava kohallleen että pelittää. vivuston kulman säätö muuttaa vaan että kuinka paljon vaihdevaijeri liikkuu tai kuinka laaja on liikkuma vara
Hei
Kiitos neuvosta, käy järkeen tuo selittämäsi. Ilmeisesti siirsit sitten kytkintä käyttävää nastaa esim. 1 mm kerralla ja kokeilu jne...? - mariner
omc 4,3 kirjoitti:
Hei
Kiitos neuvosta, käy järkeen tuo selittämäsi. Ilmeisesti siirsit sitten kytkintä käyttävää nastaa esim. 1 mm kerralla ja kokeilu jne...?ainoastaan varmista sitä että ei voi käynnistää kun on vaihde päällä?
- stoner69
Terve. Oon pulannut ton cobran kanssa "muutaman" kerran ja vaijerin joka menee vetariin tuosta "vipuvarresta"(lever arm) täytyy liikua herkästi ja myös muutkin liikkuvat osat jotka liittyvät vaihteisiin.
Kytkimen jossa on se pieni vipu on nimeltään "shift interrupt switch" (vaihteen häiritsijä katkaisin?) joka antaa impulssin "ESA";lle että häiritsee virran saantia. Se toinen on jossa on pelkkä pieni nappula on "overstroke switch" (mitätöinti katkaisin?) joka mitätöi sen ensimmäisen katkaisimen sen juuttuessa.
Voi vaikka testata koneen käynnissä ollessa vapaalla painaa ensimmäistä katkaisijaa jolloin kone alkaa käydä heikosti( ei kuitenkaan niin että sammuu) tämä painettua painaa toista kytkintä ohuella ruuvarilla niin kone käy taas normaalia tyhjäkäyntiä.
Vaihteen ollessa "pesässä" niin toinen katkaisin tulee olla kytkettynä, siis se jossa on pelkästään se nappula.
Nyt en jaksa enää selitellä mutta jos hallitset englantia niin lue tämä linkki josta selviää säädöistä luultavasti kaikki. http://www.hastings.org/~stuart/cobra/
Itse kopioin ne paperi versioksi niin helpottaa sitä säätöä kun pääsee samalla koneen/ vetarin viereen tutkailemaan.- omc 4,3litr
Hei
Kiitos vastauksesta Stoner, nyt taisi selvitä. Sainkin tuon vivullisen kytkimen toimimaan,vipu oli vain liian kaukana ja ei liikkuessaan käyttänyt itse kytkintä. Ei näkymä viimekesänä toiminut ollenkaan, ja eron huomaa selvästi. Ja nytpä sitten tarkastamaan tuo toinen "poiskytkennän varmistus" niin eiköhän nuo kelitkin rupea lämpenemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632