Kieli kutiaa ja hengitystiet tukkenee

hengen ahdstusta

Mä olen tässä miettinyt mille voisin olla allerginen. Syödessäni esim. sämpylöitä alkaa kieltäni ensi kutista ärsyttävästi ja sitten se "valuu" kurkkuun (siis kutina ei kieli...) ja alkaa myös vaikuttaa hengittämiseen.

Olen tutkinut tuoteselosteita ja vaihtoehtoina taitaa olla jotkin lisäaineet (emulgointiaineet) tai esim. vehnä. Mulle on aikoinaan tehty jotain veriarvojen perusteella tapahtuvaa keliaki kartotusta eikä sitä todettu. Voisinko olla esim. vehnälle allerginen?

2

3678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      monet reagoi pähkinäallergiassa jo pieniinki annoksiin..Suklaassa, leivässä...

    • Vehnälle voi olla samoin allerginen kuin muillekin proteiineille.
      Siihenkin pätee kyllä tarkka keliakiadieetti, mutta vehnäallergia voi olla herkempi ( ja nopeampi) reagoimaan IgE välitteisesti vehnälle kuin keliakia, joka reagoi IgA ja IgG välitteisesti.

      Koeta saada tarkempi selko allergioistasi. Jos kieli ja kurkku turpoaa, se on kohtalaisen vakava oire.( Quincken ödema, angioödema) Siihen tarvitsee pyytää terveyskeskuksesta estolääke ja hoitolääke.

      Esim. Sellainen allergialääke kuin Lomudal esiintyy myös netemäisessä muodossa, joka niellään vähän ennen syömistä ( Lomudal G.I.) Siitä on apua estolääkkeenä siinä vaiheessa kun ei ole varmaa tietoa vielä, mikä allergeeni pitää eliminoida ja se auttaa estämään pahempaa tuollaista angioödemaa, josta kerrot ja joka on jo kohtalaisen voimakas allerginen reaktio.

      Jos sattuu olemaan kaukana avusta, kyypakkaus voi olla ensiapuna, jos pystyy vielä nielemään.
      jos huomaa että kurkussa alkaa kihelmöidä jostain ruoasta, kannattaa heti poistaa se ruoka-aine suusta ja huuhtoa kurkku puhtaalla vedellä ja niellä puhdasta vettä.
      Jositakin voi tulla hankalampi spasmi kurkunpäähän. Silloin säikähtää pahan kerran, ei saa vedettyä henkeä johonkin hetkeen, mutta säikähdys puristaa lisämunuaisesta adrenaliinit vereen ja tilanne voi laueta. Mutta silloin olisi jo viimeistään hankittava allergialääke lääkäriltä.
      Keho ei voi hyvin toistuvista allergisista reaktioista. Niitä tulee vältää monin keinoin joista allergeenisen ruoka-aineen eliminoiminen ja välttö on yksi.

      Yleensä ruoka-aineallergioissa pitää kirjoittaa muistiin reaktiot, että löytää loogisuuden niitten takaa ja periaate on, että välttää sitä ruoka-ainetta, mistä reaktio triggeröityy.

      Moni allergia on sitä laatua, mikä kestää koko iän, eikä kannata koko iän ärsyttää immuunisolujaan reaktioon. Ne kuluvat ja siitä immunivaste syöpyy ja alenee vuosien myötä aivan turhaan.

      Muuten_ jos yhden kerran olisin tukehtua johonkin sämpylään,tuskin toista kertaa sitä koetan syödä.

      Ruoka-aineallergiat ovat tosiasioita. Mitään suurta sankaruutta ei esitä altistaa itseänsä uudestaan vaaraan. Muitakin ruokia on . Jos et itse pidä dieetistäsi huolta, tuskin maapallon miljardit pitävät sinun dieetistäsi huolta. Ei lääkäri sinun dieettiäsi syö eikä lääkäri siitä muutu miksikään, jos sinä laiminlyöt oman dieettisi. Mutta ihmettelee, jos toisen kerran syöt sellaista sämpylää, josta kerran olet saanut pahan hengenahdistuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe