Ihana etappi on koittamassa. Pojalla on kohta ekaluokka käytynä. Todistus jaetaan ilmeisesti la kirkon jälkeen.
Kysynkin nyt tieltä kokoneemmat... Oletteko käyneet lapsenna luokassa seuraamassa todistusten jakoa? Onko vanhemmilla tapana mennä sinne, vaikka ei erikseen mainita, että vanhemmat ovat tervetulleita tilaisuuteen? Tietty voi tulla tungosta luokkaan jos jokaisen vanhemmat ovat siellä, mutta ainakin omasta mielestä nyt on kyse niin isosta asiasta, että mielellään siellä olisin. Samalla vois kiittää opea ruusulla kuluneesta lukuvuodesta.
Mites muut aiotte toimia?
Todistusten jakoa seuraamaan?
18
2636
Vastaukset
- ollut tapana
Se voisi toisaalta olla lapsellesi "nolo" juttu, jos olisit ainoa vanhempi tilaisuudessa. Koulun alkaessa kun yleensä käy niin, että se oma opettaja onkin ihan ihmeellinen, tietää kaikki paremmin, kuin vanhemmat ja hänen sanansa on laki :)
Tilaisuus on mielestäni tarkoitettu vain oppilaille opettajineen, heidän oma juttunsa. En menisi, ellei nimenomaan kutsuta. - vain!!!!!
Olen ollut seuraamassa todistuksen jakoa-ja oli siellä muitakin vanhempia.Nyt oma kakkosella ja pitää jo varovasti "kysyä häneltä lupa" voinko mennä seuraamaan tilaisuutta, etten nolaa kavereiden silmissä.
Mene vain-se on ekaluokkalaiselle suuri hetki ja osoittaa hänelle välittämistäsi! - tarja 2
voi mennä...meillä onensin juhlasalissa esitykset ja päästötodistusten ja stipendien jako jonka jälkeen siirrytään luokkiin ja sinne voi mennä vanhemmatkin.Tosin usein vanhemmat ovat käytävän puolella koska oppilaat syövät jätskit vielä ennen todistusten jakoa,ovi on auki joten todistusten jako näkyy siihenkin.
- vanhemmat mukaan
Ilman muuta olet tervetullut seuraamaan niin tärkeää tilaisuutta! Se on tärkeää myös lapsellesi. Ehkä tulevina vuosina hän ei enää halua sinua mukaan, joten käytä tilaisuus nyt. Ei kukaan ekaluokkalainen toista kiusaa siksi, että vanhempi on mukana! Jännitykseltään muuten tuskin edes huomaavat.
Vanhemmat arastelevat suotta kouluun tulemista muutenkin. Tiesithän että oppitunteja saa tulla seuraamaan myös, tietysti on kiva sopia etukäteen opettajan kanssa, ettei mene suunnitelmat ihan uusiksi? Mitä useampi vanhempi koululla kävisi, sitä selvemmäksi saattaisi tulla ymmärrys vanhempien joukossa siitä, että kouluissa tarvittaisiin lisää resursseja ja toisaalta, että oppilailla on koulussa hyvä olla ja opettajan kanssa voi tehdä hyvää yhteistyötä.
- goeajö
Haluaisin todellakin viestiä lapselleni, että minulla tosiaankin kiinnostaa hänen koulunkäynti ja ekaluokan kunnialla loppuun saattaminen on iso asia. En missään nimessä halua nolata häntä rynnimällä sinne minne ei saa/sovi tulla. Pitääpä vielä kuulostetta mitä muut vanhemmat aikovat tehdä. En kuitenkaan haluaisi olla ainoa vanhempi luokan ovella.
Ajattelin myös viedä hänet lauantaina ravintolaan syömään perinteisen mäkkärin asemasta. Pitäähän sitä juhlistaa kesäloman alkua. Samalla tulee juhlavaatteilla muutakin käyttöä kuin tuo yksi tilaisuus koululla. - villiruusu-kristalli
en mene luokkaan vaan odotan ulkona tai kotona ihan kuinka olen lapsen kanssa sopinut.
- poikkeuksellisesti
Aikaisempina vuosina emme ole menneet katsomaan lapsemme todistusten jakoa, mutta tänä vuonna menemme. Meillä on meinaan ylioppilasjuhlat.
- mie.mie
Omat vanhempani olivat alakoulussa aina katsomassa todistustenjakoa. Sitten kun pikkuveikkakin aloitti koulun, vuoroteltiin. Kevät -ja joulujuhlissa ovat käyneet katsomassa myös isovanhemmat.
Yläkoulussa vain haimme nopeasti todistukset (paitsi tietysti ysillä, jolloin ne jaettiin salissa missä kevätjuhlakin oli). Yläkoulussa vanhemmat eivät joka kerta olleet todistustenjakoa katsomassa, jokusen kerran sielläkin.
Nyt olen lukiossa enkä aio itsekään mennä kevätjuhlaamme. Todistus löytyy netistä ja se myös paperisena lähetetään postitse. - ope-äiti
Mene ihmeessä lapsesi juhliin. Siellähän on harjoiteltu ohjelmia ym. juuri kai vanhempia varten. Nykyisin vielä kun juhlat on lauantaina, luulisi jokaisen vapaalla olevan vanhemman suunnistavan koululle kevätjuhlaan.
Kun omat lapseni olivat ala-asteella en koskaan päässyt heidän juhlaansa katsomaan kun itse olin yläasteella opettajana ja juhlat olivat samaan aikaan. Onneksi isä meni aina juhlaan.
Kun lapseni tulivat yläasteelle, luonnollisesti olin siellä sitten läsnä. Myös isä tuli sinne juhlaan. Onneksi meidän kouluilla on aina ollut paljon vanhempia juhlissa, vuosi vuodelta yläasteellakin enemmän. Vanhemmathan ovat tärkeä osa koko juhlaa. Myös niille murkuille, jotka yrittävät sanoa, ettei sinne sitten ole tulemista :)
Eli mukaan vaan. Lapset ovat yllättävän joutuisasti käyneet koulunsa. Minullakin viimeinen on jo lukion toisella... Eli juhlat on kohta koulussa juhlittu.- entäs kun
mitään juhlia ei ole. Meillä ekaluokkalainen vain menee lauantaina kouluun, saavat jäätelöt ja todistukset ja tulevat takaisin. Tilaisuus kestää puoli tuntia ja mitään kutsua ei sinne ole tullut. Totta kai menisin heti, jos olisi joku oikea juhla, harjoteltuja esityksiä tai muuta, mutta ei ole.
Jos tietäisin, että vanhemmilla on tapana mennä seuraamaan todistusten jakamista, niin menisin itsekin. Mutta varsinaisesti minua ei kiinnosta katsoa, kuinka lapset vuorollaan ottaa opettajalta paperin, joten en viitsisi sen takia mennä, jos muut eivät sinne ole menossa. - tällänen tilaisuus
entäs kun kirjoitti:
mitään juhlia ei ole. Meillä ekaluokkalainen vain menee lauantaina kouluun, saavat jäätelöt ja todistukset ja tulevat takaisin. Tilaisuus kestää puoli tuntia ja mitään kutsua ei sinne ole tullut. Totta kai menisin heti, jos olisi joku oikea juhla, harjoteltuja esityksiä tai muuta, mutta ei ole.
Jos tietäisin, että vanhemmilla on tapana mennä seuraamaan todistusten jakamista, niin menisin itsekin. Mutta varsinaisesti minua ei kiinnosta katsoa, kuinka lapset vuorollaan ottaa opettajalta paperin, joten en viitsisi sen takia mennä, jos muut eivät sinne ole menossa.meilläkin on lauantaina. Aamusta lapset käyvät kirkossa ja sen jälkeen luokkiin. Siellä sitten varmaan saadaan ne odotetut jäätelöt ja todistukset. Minua ainakin kiinnostaisi kovasti nähdä se miten lapsi saa todistuksen opelta.
Hmm.... en vieläkään siis tiedä pitäisi/voisinko mennä lauantaina käytävälle "kurkkimaan". Juhlat tosin pidetään myöhemmin eli käydään syömässä oikeassa ravintolassa.
ap. - helinä3
tällänen tilaisuus kirjoitti:
meilläkin on lauantaina. Aamusta lapset käyvät kirkossa ja sen jälkeen luokkiin. Siellä sitten varmaan saadaan ne odotetut jäätelöt ja todistukset. Minua ainakin kiinnostaisi kovasti nähdä se miten lapsi saa todistuksen opelta.
Hmm.... en vieläkään siis tiedä pitäisi/voisinko mennä lauantaina käytävälle "kurkkimaan". Juhlat tosin pidetään myöhemmin eli käydään syömässä oikeassa ravintolassa.
ap.kyllä aion mennä katsomaan todistuksen jakoa ainakin tänä vuonna kun lapsi on ekalla luokalla.pitäähän se nyt nähdä kun lapsi saa ensimmäisen todistuksen.opettajan näin ohi mennen ja sano että voi tulla.
- Igg
helinä3 kirjoitti:
kyllä aion mennä katsomaan todistuksen jakoa ainakin tänä vuonna kun lapsi on ekalla luokalla.pitäähän se nyt nähdä kun lapsi saa ensimmäisen todistuksen.opettajan näin ohi mennen ja sano että voi tulla.
Menkää kuitenkin. Se on opettajallekin kiva viesti siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita.
Tosi kurjaa ettei kaikissa kouluissa ole kevätjuhlaa. Voisiko siitä kysäistä, miksi ihmeessä ei ole? Minusta se on ihan valtava menetys oppilaille; juhlaesitysten harjoittelu ja esittäminen ovat tosi merkittävä oppimistilanne, ja juhla sinänsä tärkeä traditio ja parhaimmillaan elinikäinen muisto.
En opettajana suostuisi olemaan järjestämättä juhlia. Luokkaretket voisin jättää väliin ja leirikoulut ja varsinkin rahankeruun niihin kyllä jätänkin, mutta en lukukauden päättäjäisiä! - toivoa voi
Igg kirjoitti:
Menkää kuitenkin. Se on opettajallekin kiva viesti siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita.
Tosi kurjaa ettei kaikissa kouluissa ole kevätjuhlaa. Voisiko siitä kysäistä, miksi ihmeessä ei ole? Minusta se on ihan valtava menetys oppilaille; juhlaesitysten harjoittelu ja esittäminen ovat tosi merkittävä oppimistilanne, ja juhla sinänsä tärkeä traditio ja parhaimmillaan elinikäinen muisto.
En opettajana suostuisi olemaan järjestämättä juhlia. Luokkaretket voisin jättää väliin ja leirikoulut ja varsinkin rahankeruun niihin kyllä jätänkin, mutta en lukukauden päättäjäisiä!Miksi kaikissa kouluissa ei ole kevätjuhlia? Siksi, että se on ylimääräinen stressi vielä tässä kaiken tohinan keskellä. Nimenomaan se juhlaesitysten harjoittelu on se, joka tökkii - aikaa ei ole kaikkeen. Ja sinne saliin pitäisi lähes 20 luokan päästä vuorollaan harjoittelemaan eikä vuoroja ole kuin viimeisellä viikolla (edellisellä viikolla on voi olla liikuntatunteja jos huono sää eikä välttämättä av-laitteita vielä) niin ei siinä kauheasti ehdi harjoittelemaan.
Minä voisin jättää kevätjuhlat hyvinkin vähälle - kirkko, jonka jälkeen saliin jakamaan stipendit ja hymyt ja sitten luokkaan todistusten jakoon! Mieluummin kunnon juhlat jouluna ja keväällä vähemmällä. Enkä muuten ole ainoa meidän työpaikalla, joka on samaa mieltä. Saa nähdä, joko ensi vuonna kokeillaan ettei ole esityksellisiä juhlia...
Ap. kysyi voiko todistusten jakoa mennä seuraamaan niin totta kai voi. Mutta jos on vanhempia on paljon tulossa ja luokassa paljon oppilaita, niin voi olla ettei luokkaan mahdu kuin joitakin. Ikävää mutta tilat ovat rajalliset. - Tuleva ope
toivoa voi kirjoitti:
Miksi kaikissa kouluissa ei ole kevätjuhlia? Siksi, että se on ylimääräinen stressi vielä tässä kaiken tohinan keskellä. Nimenomaan se juhlaesitysten harjoittelu on se, joka tökkii - aikaa ei ole kaikkeen. Ja sinne saliin pitäisi lähes 20 luokan päästä vuorollaan harjoittelemaan eikä vuoroja ole kuin viimeisellä viikolla (edellisellä viikolla on voi olla liikuntatunteja jos huono sää eikä välttämättä av-laitteita vielä) niin ei siinä kauheasti ehdi harjoittelemaan.
Minä voisin jättää kevätjuhlat hyvinkin vähälle - kirkko, jonka jälkeen saliin jakamaan stipendit ja hymyt ja sitten luokkaan todistusten jakoon! Mieluummin kunnon juhlat jouluna ja keväällä vähemmällä. Enkä muuten ole ainoa meidän työpaikalla, joka on samaa mieltä. Saa nähdä, joko ensi vuonna kokeillaan ettei ole esityksellisiä juhlia...
Ap. kysyi voiko todistusten jakoa mennä seuraamaan niin totta kai voi. Mutta jos on vanhempia on paljon tulossa ja luokassa paljon oppilaita, niin voi olla ettei luokkaan mahdu kuin joitakin. Ikävää mutta tilat ovat rajalliset.muistan sen, että meillä ei ollut keväisin kuin kirkko, sitten koululle ja luokkiin, jossa saatiin todistukset ja jäätelöt. Hetki oli ihan tarpeeksi juhlallinen silloinkin, ja muistan aina sen fiiliksen kun kävelin metsän poikki kaverin kanssa "kesän ensimmäisenä päivänä" ja tuntui, että lomaa on koko loppuelämä :)
Toisaalta itse pian valmistuvana opettajana voisi olla hauskaa valmistaa kevätjuhla. Näissä asioissa noudatetaan varmasti aika pitkälti koulun käytänteitä eikä yksittäiset opettajat välttämättä voi lähteä "sooloilemaan".
Tämä voisi olla yksi asia, joka kevään vanhempainillassa päätetään. Jos vanhemmilla on innostusta tulla koululle, niin äkkiäkös sinne lasten kanssa keväällä pienen näytelmän ja lauluesityksen luokan kanssa harjoittelee, saavatpahan ilmaisukokemustakin. :) - Igg
Tuleva ope kirjoitti:
muistan sen, että meillä ei ollut keväisin kuin kirkko, sitten koululle ja luokkiin, jossa saatiin todistukset ja jäätelöt. Hetki oli ihan tarpeeksi juhlallinen silloinkin, ja muistan aina sen fiiliksen kun kävelin metsän poikki kaverin kanssa "kesän ensimmäisenä päivänä" ja tuntui, että lomaa on koko loppuelämä :)
Toisaalta itse pian valmistuvana opettajana voisi olla hauskaa valmistaa kevätjuhla. Näissä asioissa noudatetaan varmasti aika pitkälti koulun käytänteitä eikä yksittäiset opettajat välttämättä voi lähteä "sooloilemaan".
Tämä voisi olla yksi asia, joka kevään vanhempainillassa päätetään. Jos vanhemmilla on innostusta tulla koululle, niin äkkiäkös sinne lasten kanssa keväällä pienen näytelmän ja lauluesityksen luokan kanssa harjoittelee, saavatpahan ilmaisukokemustakin. :)No ei kyllä äkkiä. Toivottavasti. Tosi on, että esitystsen harjoittelu vie valtavasti aikaa ja energiaa, ja asiaan sisältyy monia käytännön hankaluuksia. Stressiä juhlat varmasti aikeuttavat. Silti minusta ne ovat tärkeitä, ja olennainen osa opettajan työtä alakoulussa. Jos ei sitä jaksa, ei jaksa työtään (ja kieltämättä se monesti vaikeaa onkin!). Ja silti minusta esitykset pitää vieläpä harjoitella hyvin. Vähän sinnepäin tekeminen on ohjaamista väärään asenteeseen eikä hyöty oppimiselle ole sama kuin kunnollisen harjoittelun kautta. Sitä paitsi äkkiäkös sitä -asenteella väsätty esitys on yleisölle usein piinallista katsottavaa.
Pitää osoittaa kunnioitusta paitsi esiintyjiä myös yleisöä kohtaan, se on minkä tahansa esityksen ohjaajan tehtävä.
Homman työläyttä lissä se, että paitsi luokan esitys, pitää harjoitella ja suunnitella myös se koulun kokonaisuus. Sekään ei ole pieni juttu. Vaatii isossa koulussa monia suunnittelupalavereja ja yhteisharjoituksia. Pikkukouluss se on helpompaa, mutta siellä taas pitää tehdä sitten kaikki itse.
Mutta sitten on monia vaihtoehtoja siihen, kuinka työlään ja vaativan esityksen haluaa ja jaksaa tehdä. Tunnin musikaali tai itse kirjoitettu näytelmä ovat toista äärilaitaa, runosikermä tai laulu toista. Tason, keston ja vaativuuden voi opettaja päättää oman jaksamisensa ja oppilaitten kykyjen mukaan.
Minusta asiaa ei myöskään pidä kysyä vanhemmilta. Kyllä he sinne tulevat, kun vain kutsutaan ja jotain katsottavaa on järjestetty. Mutta olisi kyllä hienoa, jos vanhemmat myös ymmärtäisivät, miten valtavan työn takana onnistuneet juhlat ovat. - Tuleva ope
Igg kirjoitti:
No ei kyllä äkkiä. Toivottavasti. Tosi on, että esitystsen harjoittelu vie valtavasti aikaa ja energiaa, ja asiaan sisältyy monia käytännön hankaluuksia. Stressiä juhlat varmasti aikeuttavat. Silti minusta ne ovat tärkeitä, ja olennainen osa opettajan työtä alakoulussa. Jos ei sitä jaksa, ei jaksa työtään (ja kieltämättä se monesti vaikeaa onkin!). Ja silti minusta esitykset pitää vieläpä harjoitella hyvin. Vähän sinnepäin tekeminen on ohjaamista väärään asenteeseen eikä hyöty oppimiselle ole sama kuin kunnollisen harjoittelun kautta. Sitä paitsi äkkiäkös sitä -asenteella väsätty esitys on yleisölle usein piinallista katsottavaa.
Pitää osoittaa kunnioitusta paitsi esiintyjiä myös yleisöä kohtaan, se on minkä tahansa esityksen ohjaajan tehtävä.
Homman työläyttä lissä se, että paitsi luokan esitys, pitää harjoitella ja suunnitella myös se koulun kokonaisuus. Sekään ei ole pieni juttu. Vaatii isossa koulussa monia suunnittelupalavereja ja yhteisharjoituksia. Pikkukouluss se on helpompaa, mutta siellä taas pitää tehdä sitten kaikki itse.
Mutta sitten on monia vaihtoehtoja siihen, kuinka työlään ja vaativan esityksen haluaa ja jaksaa tehdä. Tunnin musikaali tai itse kirjoitettu näytelmä ovat toista äärilaitaa, runosikermä tai laulu toista. Tason, keston ja vaativuuden voi opettaja päättää oman jaksamisensa ja oppilaitten kykyjen mukaan.
Minusta asiaa ei myöskään pidä kysyä vanhemmilta. Kyllä he sinne tulevat, kun vain kutsutaan ja jotain katsottavaa on järjestetty. Mutta olisi kyllä hienoa, jos vanhemmat myös ymmärtäisivät, miten valtavan työn takana onnistuneet juhlat ovat.Minä olen kanssasi eri mieltä tuosta.
"Ja silti minusta esitykset pitää vieläpä harjoitella hyvin. Vähän sinnepäin tekeminen on ohjaamista väärään asenteeseen eikä hyöty oppimiselle ole sama kuin kunnollisen harjoittelun kautta. Sitä paitsi äkkiäkös sitä -asenteella väsätty esitys on yleisölle usein piinallista katsottavaa.
Pitää osoittaa kunnioitusta paitsi esiintyjiä myös yleisöä kohtaan, se on minkä tahansa esityksen ohjaajan tehtävä."
MInusta lapsia voisi harjoittaa luontevaan esiintymiseen ja ennen kaikkea VÄHEMMÄN STRESSAAVIIN esiintymistilanteisiin.
Jos jokainen esitys koulussa on kauhean työn ja tuskan takana, opettaja vaatii täydellisyyttä ja virheitä ei katsota läpi sormien, ei ihme että lapsia alkaa myöhemmin pelottamaan esiintymistilanteet. Jos lapsi luottaa omiin kykyihinsä, lapsen olemus tulee esityksissä hyvin esiin, ja mielestäni se on paljon hienompaa katsottavaa kuin tuskanhiki päällä Einoa Leinoa pusertava 10-vuotias.
Minun mielestäni voisi vallan mainiosti laskea esiintymiskriteerejä johonkin luokan omaan juhlaan, koko koulun esiintymiset ovat ehkä eri asia. Mutta jos oma luokka itsekseen järjestäisi jotain ohjelmaa omaan luokkaan kevätjuhlapäiväksi, minusta esitykset voisivat vallan hyvin olla muutama kiva laulu reippaasti laulettuna ja vaikkapa halukkaiden esittämä näytelmä, riippuen lapsista jopa heidän itse käsikirjoittamansa.
En halua kasvattaa lapsia siihen, että jos esiintyy, kaikki pitää olla drillattuna tuhanteen kertaan ja virheille ei ole varaa. Minusta opettavaisempaa olisi se, että luokka oppisi esim näytelmissä pelaamaan yhteen ja pelastamaan toisen, jos toinen unohtaa vuorosanat. Jos jokainen keskittyy tiukasti vain omiin, opettajan käsikirjoittamiin vuorosanoihinsa jotka täytyy muistaa sana sanalta, unohduksia ja mustia hetkiä tulee varmasti.
Mutta tässä meillä siis näkemysero,
suodaan se meille molemmille. :) - Edellinen kirjoittaja
tällänen tilaisuus kirjoitti:
meilläkin on lauantaina. Aamusta lapset käyvät kirkossa ja sen jälkeen luokkiin. Siellä sitten varmaan saadaan ne odotetut jäätelöt ja todistukset. Minua ainakin kiinnostaisi kovasti nähdä se miten lapsi saa todistuksen opelta.
ap.Olitko seuraamassa todistusten jakoa? Itse jäin kotiin valmistelemaan meidän omia kevätjuhlia (yllätys lapsille), mutta mies meni saattamaan ekaluokkalaista koululle. Kun kuitenkaan kenenkään muun vanhemmat eivät olleet seuraamassa todistusten jakoa, jäi mieheni sen ajaksi koulun pihalle leikkimään meidän kaksivuotiaan kanssa. Eli ei nähty, kuinka lapsi ojentaa kätensä ja ottaa paperin ja jäätelön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1023665Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292413Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1422059Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.35925- 44841
En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30820Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen61815Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet5809- 40717
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies89705