armeija, masennus, uupumus...

ahdistusko edessä?

Toivottavasti kirjoitan edes oikeaan paikkaan tätä viestiä. Ajattelin jos täältä löytyisi kohtalotoveria tai edes ymmärtäväisiä/asiasta tietäviä ihmisiä. Oon tämmönen nuorimies muutaman vuoden masennus takana, ties kuinka monen vuoden masennus edessä. Tämä masennus ei ole päässyt vielä ns. "vakavaksi" vaan yleislääkärini puhuu keskivaikeasta masennuksesta minun kohdallani. Olen ollut kohta kolme vuotta lääkityksellä, vaste lääkitykseen on ollut kohtuullinen, tällä hetkellä menee sepramia ja lisäksi lääkäri on määrännyt mirtatsapiinia.

Varsinainen ongelma tai stressin aihe minulle on armeija, en usko että olen henkisesti valmis sitä käymään. Heinäkuussa olisi näillä näkymin palvelukseen astuminen mutta lääkärini kirjoitti minulle paperit joiden perusteella saan vielä lykkäystä. Käyn siis vuoden töissä ja katson tilannetta. Olen viime aikoina miettinyt josko pyytäisin lausuntoa psykiatrilta että saisin vapautuksen. Sisimmässäni tiedän etten kykene armeijaa käymään ilman että masennus pahenee entisestään, mutta riittääkö se psykiatrille? Lääkärini aikoi laittaa potilaskertomukseni tälle erikoislääkärille joka lausunnon laatisi.

Onko kellään kokemusta tällaisesta lääkärinlausunnon hankkimisesta? Tai muuten tietoa miten puolustusvoimat suhtautuu masennustaustaan ja vapautushakemukseen? Tiedän, ettei armeija nykyisellään ole kovin raskas fyysisesti, enemmän minua huolettaakin henkinen puoli. Nykyisin tuntuu että olen välillä töissäkin aivan lopussa...

20

19939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.M.K.R

hakemaan vapautusta, ei se armeija ainakaan tule helpottamaan oloasi.

• Eräs äiti vaan!

Onko joku pelotellut sinua armeijalla?Minun poikani oli hyvin arka nuori,ei masentunut kylläkään,mutta pelkäsi kovin,ettei armeijassa pärjää.Sinne kasarmin portille hänet sitten vein ja täytyy sanoa,että itku pääsi,kun hän lähti menemään yksinäisen ja orvon näköisenä kohti jotain sellaista,josta ei mitään tiennyt.Alkoi sopeutuminen armeijaan ja 2 viikon kuluttua hän pääsi ensimmäiselle lomalleen.Jo heti huomasin muutoksen hänessä-tupakavereitten kesken oli syntynyt hyvin voimakas ME-henki ja niin armeija-aika kului kuin huomaamatta.Vielä nytkin-viisi vuotta jälkeenpäin-pitää hän yhteyttä armeijakavereihinsa ja kertausharjoituksiin menee mielellään.Ei siellä niin kauheata ole-pelkäät suotta ja jos ei kuka jaksa olla siellä,niin poishan sieltä pääsee.Rohkeasti vain kohti huomista-mene vaikka tutustumaan niihin oloihin,kun on omaistenpäivä,niin näet,että pelkäät turhaan!

• Mitä sinä D-mies luulet tietäväsi armeijasta yhtään mitään? Ethän ole edes käynyt kutsunnoissa tai saanut kirjettä Puolustusvoimilta.

Ap, mene sivariin, jos kuntoudut sairaudestasi, niin C-miehenä joudut sotaan ja sitten vasta oletkin kusessa.

• Uneton Pohjois-Savosta

Et ennen kuin olet saanut itsesi kuntoon.
      Minä suosittelisin että pidät kiinni lykäämisen mahdollisuudesta. Tuttuni sai lykkäystä 6 vuotta.
      Oma poikani on nyt armeijassa ja alkupelkojen myötä (tammikuussa meni) kävi aliupseerikoulun ja nyt on reserviupseerikoulussa. Aikoo jäädä armeijaan töihin.
      Mutta ei se armeija sovi kaikille, poikani sanoi että joillekin olisi parempi että menisivät suosiolla vasta ehkä 4 vuotta myöhemmin. Yksi serkkupojista ei vieläkään ole käynyt armeijaa vaikka on jo 22 vuotias eikä ole syytä olla menemättä. Tällä tarkoitan että ei opiskele eikä käy töissä.

• ....

Oman kokemuseni mukaan armeijasta saa helposti vapautuksen masennuksen perusteella. Olin itse armeijassa kuusi viikkoa ja menin lääkärille ja sanoin vain olevani "masentunut ja ahdistunut". Minut lähetettiin lykkäyksen kanssa samantien kotiin ilman mitään diagnooseja tai muuta. Kahden vuoden päästä uusintakutsunnassa oli lääkärintarkastus jossa kysyttiin lähinnä että tunnenko oloni paremmaksi (vastasin "en tiedä") ja sain vapautuksen.

• kyllä vain

Itsekin sain armeijasta vapautuksen vaikean masennuksen vuoksi. Olin kasarmilla kolmisen viikkoa, sitten ravasin muutamia kertoja psykiatrin juttusilla ja sanoi että "eiköhän laiteta peli poikki". Eli todellakin, masennus on erittäin hyvä syy saada vapautus armeijasta.

• Vapautus 2005
        kyllä vain kirjoitti:

Itsekin sain armeijasta vapautuksen vaikean masennuksen vuoksi. Olin kasarmilla kolmisen viikkoa, sitten ravasin muutamia kertoja psykiatrin juttusilla ja sanoi että "eiköhän laiteta peli poikki". Eli todellakin, masennus on erittäin hyvä syy saada vapautus armeijasta.

ITse sain myöskin vapautuksen armeijasta masennuksen vuoksi. LÄheiseni kuoli noin muutamaa kuukautta ennen armeijaa ja se otti niin koville etten pystynyt sitten menemään...toki olin jo aikaisemmin saanut lykkäystä pari vuotta. Mutta hae ihmeessä vapautusta, tai ainakin lykkäystä vielä kunnes tunnet olevasi valmis.

• ...

musta ois ehdottomasti hyvä et jättäisit armeijan väliin ja ymmärtääkseni sellaisen lääkärinlausunnon todellakin saa, olen ihan varma että saat sen. en tiedä oisko tästä sulle mitään apua...mut mä sain apua eri luontaishoidoista, jotka auttoi masennukseen, ahdistukseen, pelkoihin,pakkoajatuksiin yms, kun en uskaltanut masennuslääkkeitä käyttää, ja luin paljon mitkä luontaistuotteet auttaa mielenterveyden ongelmiin, tässä kaikki jutut mitä käytin (ja nämä ihan oikeasti auttoivat): mäkikuismaa (masennukseen) valeriaanaa ja kärsimyskukkaa (ahdistukseen, jännitykseen, pelkotiloihin, rauhoitti ja rentoutti). E-EPA-kalaöljyä (myös pellavansiemenöljy on kuulemma hyvä, siinä samoja omega 3-öljyjä) ja sinkkiä, magnesiumia ja dolomiittia (tutustuin ortomolekulaariseen lääketieteeseen jossa mielenterveyden ongelmia hoidetaan vitamiinein, mineraalein ja rasvahapoin, ja näin tasapainotetaan ja hoidetaan aivoja ja hermojärjestelmää ja näin mieli paranee) ja bachin kukkatipat olivat mulle tosi suuri apu: bachin kukkatippoja on 38 erilaisiin ongelmiin, kuten masennukseen, pelkoihin, päättämättömyyteen, ahdistukseen, vihaan yms ja niiden käyttö on tosi helppoa; 2 tippaa jokaista valittua kukkatippaa (samanaikaisesti voi käyttää 5 eri tippaa) lasiin vettä ja pari kulausta päivän mittaan. esim. mimulus ja aspen auttavan pelkoihin, rock rose kauhuun, cherry plum kun pelkää tulevansa hulluksi ja menettävänsä kontrollin ja tekevänsä jotain mitä ei halua, kun ei vaan kestä enää, white chestnut mieleen tunkeutuviin epämielyttäviin ajatuksiin, joista ei pääse eroon, mustard syvään masennukseen, gentian ja gorse toivottumuuteen jne. näitä tippoja saa luontaistuotekaupoista, noita yrttejä ja E-EPA:aa saa apteekeista. lisäksi jätin kaiken kofeiinin ja suurimmaks osaks sokerit, lisäaineet ja valkoiset vehnäjauhot (ortomolekulaarisessa lääketieteessä vitamiinien yms. ohella suositellaan myös gluteenitonta dieettiä, koska gluteiini aiheuttaa joissakin paitsi fyysisiä, myös psyykkisiä oireita, jos gluteeniallergia on voimakas, esim. autismista kärsiviä gluteeniton dieetti on auttanut paljon, se on suosittu ja hyväksikoettu apu). oon lukenut paljon netistä ja kirjoista mielenterveyden ongelmien luonnonmukaisesta hoidosta, ja toivottomissakin tilanteissa ovat monet apua saaneet. kirja joka auttoi mua tosi paljon oli tommy hellstenin "saat sen mistä luovut" se helpotti oloa ja toi levollisuutta ja rauhaa. toivon sulle joka tapauksessa kaikkea hyvää ja että elämä hymyilisi sulle, joku sanoi joskus että kun on ollut tarpeeksi sadetta, on auringon aika.

• buumbuumbum

Nostetaas ylös. Mitä luuletteko saako nykyään keskivaikee masennus ja ahdistushäiriöllä vapautuksen kertausharjoituksista jos tulee?

• körmy

aivan varmasti saat jos niin haluat. dont worry

• buumbuumbum
        körmy kirjoitti:

aivan varmasti saat jos niin haluat. dont worry

Ok ja kiitos nopeasta vastauksesta. Ei siin ettenkö sinänsä haluis vetää kertauksia ja saada korpin natsat... mutta saakeli välillä meen niin omiin maailmoihin ajatuksissani että ahdistaa ja pelottaa olenko tääl vai missä. Mukavia uusia vuosia teille kaikille. Etenkin körmylle :).

• army1

Tätä se on kun nykyään nysvät ei käy ees armeijaa. Ei oo yhtään seikkailunhalua. Se oli pirun hieno kokemus jota ei muualta saa. Oppi kaikkee hienoo. Ite olin vapaaehtonen ja kävin heti ammattikoulun jälkeen, kun vaan pääsi menemään ja sain mennä minne halusin. Olin myös vapaaehtosesti 9kk. Urheiltiin paljon sekä opetettiin lähitaistelukoulutusta ynnä muuta. Sai ampua singolla ja heittää oikeaa kranaattia sekä olla napalmi sateessa myös kaasuteltassa sai testaa omaa sitetökykyään:D Sai opetella kaikenlaista. Ammuttiin konekiväärillä ja poljettiin pyörällä 40km marsseja. Alokas aika oli mukavaa aikaa jos sitä ei ota niin vakavasti eli vähän huumorilla.... Eikä simputtaminen niin pahasta ole, oppii tavoille...

• Anonyymi

Tapa itsesi, huoranvittu. Sinulla ei ole mitään arvoa.

• qreyetyh

Lähetät vaan dg-paperit sotilaspiirisi esikuntaan.

• Morttivirhe

Tää on iha täyttä paskaa. Vituttaa masentaa ahistaa. Vaikka olis kuinka kova jätkä niin ei vaan kaikilla kyllä pää kestä. Ite vielä viikon kattelen ja maitojunalla takasi kämpille.

• inttimiäs

kaikki kovat äijät käy armeijan mistään muualta et saa yhtä hienoo kokemusta kuin sieltä vähän seikkailuhenkee mukaan ja eiku menox vaan sinne vähän leikkii sotaa ja oppii uusii asioita niin muukin elämä alkaa luonnistumaan kummasti

• Anonyymi

Tapa itsesi.

• ymmärrystä-toivon

Mä en oo mies enkä käynyt armeijaa ja olen tyytyväinen, ettei henkilökohtaisesti mun täydy suorittaa mitään asepalvelusta (en ota nyt kantaa psyykkisesti ja fyysisesti terveisiin naisiin). Oon hämmentyny, miten vähän ymmärrystä jollakin huutelijoilla tässäkin ketjussa riittää. Masentuneelle se intti voi hyvinkin olla seikkailu siinä mielessä, että millon itsehillintä pettää ja ampuu itsensä. Ja muutenkin jos mieliala ja henkinen vointi on aivan sietämättömällä tasolla jo valmiiksi, ei tollanen pakkotahtinen laitos tosiaan tee hyvää. Oikeaa masennusta ei saa noin vaan mielestään pois muulla tekemisellä, päin vastoin.

• Barbaarit

Jostakin kuulin että armeijaan menevät ovat keskimäärin vähemmän sivistyneitä kuin armeijasta pois jäävät. Pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin miksi näin?

• ArmejaVanhaAika

Armejaan menevät ovat yleensä nuoria, jotka ovat juuri käynneet koulun, eivätkä tiedä mitä tekevät elämässään vielä, joten armeja kuulostaa hyvältä tavalta pitkittää tilannetta ennen kuin se iso kysymys tulee eteen: mitä tekisi loppuelämän. Sinne kuitenkin menee niin paljon jengiä jotka ovat vielä niin lapsia henkisesti. Koko systeemi vain seisoo paikoillaan ja armeja suurimmilta osin tuntuu mielivaltaiselta rangaistusleiriltä aikuisille jotka tietävät mitä haluavat elämältä tai kenties eivät mutta ovat valmiita alkamaan tekemään työtä ja ansaita rahaa sen eteen.

On se hienoa että miehet käyvät armejan ja puolustavat maata, jonkunhan se homma pitää tehdä jos tänne hyökätään tai kaverivaltiota pitää mennä auttamaan, mutta sillon myös pitäisi tiedostaa se tosiasia, että Suomi on pieni valtio. Meidän armeja tänä päivänä voisi ihan hyvin olla palkka-aremja, jolloin armejaan värväytyisi oikeanlaista jengiä valmiina tekemään oikeita hommia. Meidän resurssit ja verorahat menevät ihan viemäristä alas kun tuhlaamme ne lapsiin armejassa jotka eivät sielä halua olla. He voisivat sen sijaan olla oikeissa töissä ja maksaa veroa.

Sen lisäksi se on niin aivokuollutta touhua kuulla ihmisten puhuvan lusmuilusta jne, kun otetaan puheeksi armeja. Meillä on siviilipalvelu, joka pakottaa miehen tekemään töitä ilmaiseksi valtiolle, koska hän on mies syntynyt sivistysvaltioon nimeltä Suomi. Armejan ymmärtää kukathansa, koska maata pitää puollustaa, mutta miksi naiset eivät mene sivariin? Mikä heidän este moiselle on jos kerta aikanaan vedottiin, että naiset eivät ole tehty armejalle, koska se on miehen työ. Me puhumme nyt vanhentuneesta maailmankatsoomuksesta ja laista mikä todellakin pitäisi uudistaa, kun elämme jo vuotta 2017 - Armeja ja sivari tänäpäivänä ei ole muuta kuin kuritusleiri ja aresti aikuisille siitä että he ovat syntyneet miehiksi.

Voisiko Suomi jo vihdoinkin alkaa viisastumaan ja tajuamaan, että vain koska se lukee meillä laissa tänäpäivänä, ei tarkoita että se on järkevä laki.

Ja voisiko Suomen kansa viisastua ja lopettaa kiusaamasta niitä ketkä eivät halua armejaa käydä. Luuletteko te, että jokaisen miehen on pakko käytäytyä oppikirja miesmäisesti ja ns. kasvaa aikuisiksi käymällä armeja ja olemalla toisten simputettavana. Voin sanoa, että minulla on kourallinen kavereita jotka kävivät armejan, ja alle puolenvuoden jälkeen sieltä tultuaan he elävät yhtä lusmusti ja uusavuttomasti kuin ennen sinne menoa. Ei armeja sinusta miestä tee, ellet halua itse sitä. Kaikkien ei tarvitse osata selviytymistaitoja tänäpäivänä, koska asumme valtiossa joka hoitaa kaiken puolestamme. Moni meistä hyväksyy ja on sujut sen kanssa, että jos koskaan tarvitsismme selviytymistaitoja ja niitä ei sitten ole, niin luultavammin kuolemme sitten "tyhmyytemme" takia kun emme niitä jaksaneet/halunneet oppia. Mitä se on sinulta pois?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe