häntäluuko syylllinen???

kipua alaselässä ja jaloissa

Minulla on ollut välillä sitämätöntäkin kipua alaselässä pari vuotta. Olen käynyt monilla lääkäreillä, fysioterapeuteilla, kiropraktikolla ym.ym. Olen vasta 23 vuotias nuori nainen. Alaselkä ja si-nivelet on kuvattu. Pieni pullistuma, pieni repeämä, molemmat si- nivelet kuluneet. Olen itse alkanut syyksi miettiä häntäluutani, joka on "kääntynyt sisäänpäin". Se takia sen yläpuolella oleva kaksipäinen luu törröttää ulospäin. Olen joskus aikoinaan tippunut usein hevosen selästä ja häntäluuhun on sattunut. Kysynkin teiltä, että saako häntäluuta käännettyä enää suoraksi, jolloin kivut saattaisivat helpottua? Nyt en voi istua kuin hetken ja molemmat jalat puutuvat, samoin alaselässä on hirveän iso notko.

Kaiken lisäksi olen juuri saanut tietää olevani raskaana. Vauva ei ehkä mahdu pihalle häntäluun asennon takia?! Toivon toki, että vauva voimallansa saisi "käännettyä" häntäluuni oikeaan asentoon, jollon kivut helpottuisivat. Luultavastihan synnytyksessä se häntäluu murtuisi, jos sitä ei nyt saada oikeaan asentoon.

En halua epäasiallisia kommentteja enkä tietoa si-nivelestä, josta tien jo paljon. Haluaisin vaan tietää, onko kenelläkään korjattu väärässä asennossa olevaa häntäluuta suoraksi??? Missä ja miten?

6

4952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On...

Häntäluu vaivoista. Minulla myös häntäluu oli kääntynyt sisään päin, röntgen kuvasta näki että oli kuin "ongenkoukku". Röntgen lääkäri kertoi minulle että jos olen raskaana tai tarkoitus hankkia perheenlisäystä niin alakautta synnyttäminen ei tule onnistumaan,että kätilölle olisi sanottava asiasta hyvissä ajoin..Minulla oli niin tuskaiset oltavat häntäluun takia että terveyskeskus lääkäri laittoi lähetteen kirurgille tilanteen arvioimiseksi. Kirurgi sanoi että poistetaan häntäluu koska häntäluu hetkuu,eli osittain irti. Mihinkään en muista satuttaneeni häntäluuta,itsekin harrastan ratsastusta ja monet kerrat olen puonnut hevosen selästä että syy voi löytyä sieltä..Eli minulta poistettiin häntäluu kokonaan,ei sitä olisi voitu suoristaa kun jo niin hetkui. Leikkauksesta on jo 4 vuotta aikaa, kivut loppuivat siihen! Toipuminen oli sitten että 4 vko oli istumakieltoa, sairaslomaa tuli vähän reilu kk:si. Suosittelen sinuakin kääntymään kirurgin puoleen! Noin 6 cm avohaavan kautta leikkasivat. Haavan sijainti oli aika tulehdus alttiilla kohdalla kun tuli pakaroiden väliin,mutta ei minulla onneksi tullut mitään tulehdusta kun muisti vaan huuhdella ja hoitaa haavaa hyvin. Leikkauksen jälkeiset kivutkaan ei olleet pahat. Suosittelen leikkausta!

• edelliseen..

On varmasti parasta sinun kääntyä lääkärin puoleen koska olet raskaana. Ja kun mainitsit tuosta luun törröttämisestä..minulla ei törröttänyt mikään luu..Että mene joko yksityiselle kirurgille tai terveyskeskus lääkärin kautta jos lääkäri vaikka laittaisi lähetteen eteenpäin jatkotutkimuksiin. Minulla aiheutti lisäksi häntäluun rikko sen että verenpurkauksesta johtuen noin 3 cm levyinen patti ilmestyi pakaraan häntäluun lähelle. Röntgen lääkäri kuvasi ultralla sen patin. Mene toki ihmeessä lääkäriin!

• tai ristiluu

En tiedä voiko häntäluuta oikasta. Jostain muistan lukeneeni että jotkut kiropraktikot osaisivat käsitellä niitä, mutta enpä asiasta tarkemmin tiedä. Se että häntäluu murtuu synnyttäessä on ei kuulema ole kovinkaan tavatonta!

Minulla on häntäluun yläpuolella kaksiosaisessa luussa (ristiluun alaosa?) oikean puolen patti paljon suurempi kuin vasemman puolen eli jotenkin se on toispuoleinen. Ajoittain tuo häntäluun seutu lisäksi on kipeä, vaikka en ole koskaan ruhjonut sitä. Olen näyttänyt sitä lääkärille, joka kommentoi asiaan vain, että "no siellähän voi olla mitä vaan"!. Minä olen myös alkanut miettimään josko pitkäaikaiset iskiasvaivani voisivat johtua tästä epäsymmetriasta. Skolioosiakin löytyy jonkin verran.

• Skorppari_71

Viestistäsi on aikaa yli puoltoista vuotta - toivottavasti luet tämän kuitenkin.. Mulle tuli alaselkäkipu 20 vuotta sitten, eli aika nuorena. Lopulta syyksi epäiltiin yliliikkuvaa vasenta SI-niveltä. Siinä käsityksessä elin 20 vuotta. Kipua oli nuorena vuosia ja makasin lattialla ajoittain kykenemättä tekemään mitään. Sitten kipu hävisi itsekseen kuin tuhka tuuleen. Jossain vaiheessa uudelleen vaivasi hieman ja taas hävisi. Viime kesänä se tuli kovana takaisin ja kesti koko kesän. Kävin kaikenlaisilla "ammattilaisilla", mm. kiropraktikolla, OMT-fysioterapeutilla ja erilaisissa energiahoidoissa saamatta mistään apua. Kalevalainen jäsenkorjaus tosin helpotti kipua, mutta ei sekään parantanut. Sitten lähdin hakemaan apua Perusta. Siellä yksi nainen kävi kroppani läpi ja sanoi häntäluuni kääntyneen sisäänpäin. Hän oikaisi sen. Samaten korjasi virheasennon lantiossani. Tämän jälkeen kipu poistui. Muutama viikko sitten kipu palasi. Kävin röntgenissä josta selvisi, että häntäluuni on voimakkaasti kääntynyt sisäänpäin. En tiedä johtuuko tämä kipu nyt sitten siitä häntäluusta, vai SI-nivelestä vai molemmista. En tiedä miten häntäluu on kääntynyt uudelleen sisäänpäin, sillä en ole kaatunut. Ehkä se ei pysynyt suorassa, jos oli ollut 20 vuotta kääntyneenä. Haluaisin kysyä, oletko löytänyt apua ja minkälaista? Olen tosi kiitollinen jos voit vastata!

• köskaå

keskustelussa taas sama sinivel . jos haluat maksaa vanhoille miehille 50e takamuksen kansankourinnasta suosittelen että käännyt kipufoorumin tai selkäsivujen puoleen. sinivelessä voi olla repeymä ja tämä luudutetaan . Häntäluu mikäli vääntynyt voidaan leikata mutta kukaan ei kykene vääntämään sitä kuntoon.

• Ongenkoukkuhäntäluu

Hei!

Minulla osteopaatti huomasi että häntäluu on kuin ongenkoukku. On ilmeisesti ollut jo kolmisenkymmentä vuotta, kun nuorena murtui. Nyt hiihtolenkillä pyllähdyksen seurauksena alkoi taas kipeytymään ja aiheuttaa selkävaivoja. Osteopaatti sanoi että kerralla ei suoristu, kun on rustottunut jo väärään asentoon. Pitää siis useamman kerran varovasti käsitellä. Sisäkautta käsittely jännitti etukäteen, mutta sujui hyvin kun oli hyvä tekijä. Kerran olen vasta ollut käsittelyssä, katsotaan mitä muutama kerta saa aikaan.

Häntäluu kipeytyy monesti vasta viiveellä, minullakin nyt vasta muutaman viikon päästä pyllähdyksestä. Nuorena, kun se murtui, en ollut huomannut minkäänlaista kaatumista tms. Aivan yhtäkkiä autoon istuessa tuli aivan julmettu kipu. En vieläkään tiedä, mistä se murtui.

Lukekaapa häntäluukokemuksia sivustolta www.coccyx.org (englanniksi).
      Häntäluuvaivat kannattaisi hoitaa heti kuntoon eikä odottaa vuosikausia... Minulle eivät lääkärit aikoinaan antaneet muuta kuin kipulääkkeitä. Kannattaa etsiä asiansa osaava osteopaatti tai kiropraktikko!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe