EI OTA KIERROKSIA AJAESSA

swenookke

elikkäs mulla on evinrude 60hv vm. 1982 hienosti lähtee käymään ja käy hyvin tyhjäkäyntiä sit kun lähtee liikkeellä kiihtyy max 10km/h sen jälkeen se kulkee tasasesti kierroksia ottamatta

vika on tullut viime talvisäilytyksen aikana viime kesänä toimi kuin uusi.

kyllä ketuttaa kun vanhat herrat menee 4heppasella soutuveneellä ohi

jos tiette mikä vikana olisi suuri apu minulle että saisin koneen kuntoon ja pääsisin näyttämään moottorin murinat vanhoille herroille:)

59

45438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikea..

      tuohon on vastata, olisiko kaasuvivustossa jotain vialla, aukeneekohan kaasarin läpät. Tarviis varmaan vähän lisäselvitystä, käykö kaikilla pytyillä? Ei kai tankin ilmaruuvi ole kiinni? Jos kone saa liian vähän bensaa, niin vois kokeilla auttaako jos puristelee sitä bensaletkussa olevaa pullukkaa tai laittaa ryypyn päälle, jos saa...

    • swenookke

      voiko olla mahdollisesti vika siinä että käytin 95 bensaa enkä 98 nyt epäilen että kaasarissa on vesihelmi kun tankin pohjalle oli jääny viimevuotista bensaa n.1-2L

      kokeilin ajaa eilen lisää ja nyt se kone otti väliajoin pienimuotosia piikkejä eli joku polttoaineen saanti ongelma siinä kait on

      voi myös olla ongelmana polttoainepunpun kalvot

      • olla

        tulpissa vikaa


    • Ja kurkista

      Onko kaikkien kaasuttimien vivut kunnolla paikoillaan.

      Jos jonkun kaasuttimen vivusto on irti, niin se kyllä käy tyhjäkäyntiä, mutta kaasua lisättäessä ei kaikki pytyt lähekään hommiin.- Kolme kaasutintahan siinä on.

      • swenookke

        jos tarkotit 3 kaasutinta kaasareina niin siinä on 2 kaasaria


    • swenookke

      Elikkäs ajelin tänään uusilla bensoilla ja se meni taas sen 10km/h ja välillä se sai ns. virta piikkejä ja väliin nopeus nousi melki 20km/h ja sit kone puutu ja nopeus laske 10km/h. Koitin kaasun laittaa pohjaan ja kuulu koneesta pienimuotoinen PÖÖ ja sit pieni muotoinen piikki ja PÖÖ, ihan kun se ei saisi polttoainetta

      koitin etsia polttoaine suodatinta mutta en ainaskaan vielä löytänyt:(

      • swenookke

        eräs moottorikorjaaja sanoi että on vika on suuttimissa (kuulemma yleinen vika) kun kone on ollut talvisäilytyksessä vanhat bensat sisällä ja polttoaine on tehnyt jonkun kemiallisen reaktion kait ilman kanssa ja tukkinut suuttimet!!

        pitäisi kai avata kaasarit ja putsata suuttimet... Mutta eräs toinen herra kertoi että ei ehkä tarvi avata kaasareita vaan kokeilee ensin polttoaineen stabilisaatori ainetta sen pitäisi poistaa suuttimissa oleva pinttymä... kehui motonetissä myytävää Liguid moly stabilisaatoriaineen olevan todella hyvä aine semmoiseen

        Onkohan kokeilemisen arvoinen aine??


      • swenookke
        swenookke kirjoitti:

        eräs moottorikorjaaja sanoi että on vika on suuttimissa (kuulemma yleinen vika) kun kone on ollut talvisäilytyksessä vanhat bensat sisällä ja polttoaine on tehnyt jonkun kemiallisen reaktion kait ilman kanssa ja tukkinut suuttimet!!

        pitäisi kai avata kaasarit ja putsata suuttimet... Mutta eräs toinen herra kertoi että ei ehkä tarvi avata kaasareita vaan kokeilee ensin polttoaineen stabilisaatori ainetta sen pitäisi poistaa suuttimissa oleva pinttymä... kehui motonetissä myytävää Liguid moly stabilisaatoriaineen olevan todella hyvä aine semmoiseen

        Onkohan kokeilemisen arvoinen aine??

        Kyseinen aine toimi poistamaan vanhan polttoaineen pintyymän kaasareista vaikka stabilisaatori aine on tarkoitettu ennelta ehkäiseen polttoaineen korrosiutumista.

        onneks ei tarvinnut avata kaasareita.. nyt kone ei pätki ajaessa


      • ...---...

        nythän se alkaa näyttää siltä, että vikaa on kipinässä, eli välillä se antaa kipinää ja silloin vetää. Mulla oli samanlaista vikaa toissavuonna ja sähköpiuhat oli katkeilleet johtosarjan sisältä. Uusin kumikaapelilla piuhat ja nyt toimii toivottavasti taas sen 40v.(40v. vanha kone).


    • ongelmat

      minun nelitahti yamahassa [9.9hv] tuli samanlainen ongelma tälle keväälle,kone ei savuta yhtään enempi vaikka kaasu on täysillä mutta se ei kulje kuin soutu vauhtia,bensa letkun puristelu ei vaikuta millään lailla toimivuuteen.tyhjä käynti ja käyntiin lähtö on moitteeton.kun laitan koneen käymään niin noin 10 sekuntia kone ottaa kierroksia normaalisti kaasutettaessa mutta sitten ei löydy enää kierroksia.kun sammutan koneen ja heti uudelleen käynnistän niin taas sama juttu.kone on 90 luvun malli.kerrothan heti jos löydät ongelmaan ratkaisun.

      • kaasari koho vai kalvo malli, jos kalvo niin kalvossa vois olla vikaa. Tai sitten kaasarissa joku roska, joka tukkii pääsuuttimen. Voi tietysti olla muutakin, niin ja sitten se tankin ilmaruuvi? Tulpat vois katsoa onko nokiset ym. tai sitten kokeilla toisilla tulpilla.


      • ilo oli
        LuckyLake kirjoitti:

        kaasari koho vai kalvo malli, jos kalvo niin kalvossa vois olla vikaa. Tai sitten kaasarissa joku roska, joka tukkii pääsuuttimen. Voi tietysti olla muutakin, niin ja sitten se tankin ilmaruuvi? Tulpat vois katsoa onko nokiset ym. tai sitten kokeilla toisilla tulpilla.

        kaasarissa on `"yläpuolella" kalvo ja alapuolella olevassa "sakkakupissa" koho.otin kaasarin irti ja löysin siitä omasta mielestäni kolme suutinta ,ylös päin oli pieni terävä päinen "suutin" jossa oli ympärillä jousi.alhaalla oli isoin suutin jossa oli sivulle päin kuusi reikää ja tietenkin keskeltä auki[onko tämä se pääsuutin]sitten toinen alhaalla oleva suutin oli pienen muovi nipan alla[onko tämä tyhjäkäynti suutin].kaikki näytti olevan auki.kokeiltuani konetta se pelasi noin kilometrin aivan normaalisti mutta sitten samat ongelmat alkoivat taas.


      • Anonyymi

        Luisti jumissa.


      • Anonyymi
        ilo oli kirjoitti:

        kaasarissa on `"yläpuolella" kalvo ja alapuolella olevassa "sakkakupissa" koho.otin kaasarin irti ja löysin siitä omasta mielestäni kolme suutinta ,ylös päin oli pieni terävä päinen "suutin" jossa oli ympärillä jousi.alhaalla oli isoin suutin jossa oli sivulle päin kuusi reikää ja tietenkin keskeltä auki[onko tämä se pääsuutin]sitten toinen alhaalla oleva suutin oli pienen muovi nipan alla[onko tämä tyhjäkäynti suutin].kaikki näytti olevan auki.kokeiltuani konetta se pelasi noin kilometrin aivan normaalisti mutta sitten samat ongelmat alkoivat taas.

        Moro ! On vanhoissa 2t värkeissä vikoja, joskus....
        Itselläni Johnsson 50hv ( jenkkiversio).
        Käy tyhjäkäynnillä nätisti ja täydellä kaasulla noin 5min.... sitten kierrokset pysyy VAIN SÄHKÖRYYPPYÄ PAINELEMALLA taajasti parin sekunnin välein... siis bensansaanti ongelma.
        Tulpat vaihdettu, kaasari putsattu ( suuttimet putsattu,kalvot
        tarkistettu, kiinteän tankin korvausilmaletku varmistettu... Osaiskos joku vielä kertoa mitä en ole ottanut huomioon?!? Kiitollisena vinkkejä odotellen, petu.
        tarkistettu


    • rutku76

      Hei, oletko jo löytänyt mitään apua tähän vikaan?
      Itselläni myös samanlainen ongelma. Viikonloppuna olisi tarkoitus avata kaasuttimet ja putsata röörit.

      • swenookke

        Liguid moly stabilisointi aine auttoi minun tilanteessani.stabilisaatio aine poisti pinttyneen bensan kaasareista (onneksi) ettei tarvinnut avata kaasareita

        työkaveri kehui että on olemasas jotain puhdistus sprayta kaasareihin... en itse oo ainakaan ikinä kuullutkaan sellaisesta jos joku tietää niin korjatkaa virheeni:)


      • kaasarin purkamisesta
        swenookke kirjoitti:

        Liguid moly stabilisointi aine auttoi minun tilanteessani.stabilisaatio aine poisti pinttyneen bensan kaasareista (onneksi) ettei tarvinnut avata kaasareita

        työkaveri kehui että on olemasas jotain puhdistus sprayta kaasareihin... en itse oo ainakaan ikinä kuullutkaan sellaisesta jos joku tietää niin korjatkaa virheeni:)

        onko tämä aine sitä motonetin ainetta.mistä reiästä sinä laitat sitä kaasariin.


      • swenookke
        kaasarin purkamisesta kirjoitti:

        onko tämä aine sitä motonetin ainetta.mistä reiästä sinä laitat sitä kaasariin.

        jos ostit motonetistä liguid moly ainetta luitko pullon kyljestä että se laitetaan polttoaineen joukkoon 25ml riittää 20litraan laitoin itse pikkasen reilummin,,,

        käytin konetta tyhjäkäynnillä hetken ja lähdin ajelemaan niin että sabilointi ainetta pääsi kaasareiden suuttimiin ja pikku hiljaa 15minuutin kulutta kone kiersi enempi je enempi ajelin joku 30min

        seuraavana päivänä kokeilin uudestaan ja huomasin että koneessa ei ollut minkään näköistä kierros-ongelmaa enää


    • ajojokela

      Minulla on sama ongelma Johnson 50 2000 malli ei ota kierroksia muuten kone käy tasaisesti kone on 2pyttyinen kaasari mallinen.
      Läpät aukee ja sytytysennakko pelaa ok.Koitin ajaessa antaa ryyppyä niin hyyty
      entisestään.Mikä neuvoksi?

      • Ongelmabensa

        Näyttää siltä että muillakin on tätä samaa ongelmaa keväisin. Viime syksyistä bensaa tankissa ja koko talven maannut. Bensassa/kaasareissa on todennäköisesti vettä. Kone käy ensin ihan ok ja ottaa käsikaasulla kierroksia mutta kun laittaa vedon päälle ja yrittää liikkeelle niin hyytyy totaalisesti tai jopa sammuu.

        Tässä vähän omia kokemuksiani.

        Isäukkon kanssa ostettiin muutama vuosi sitten pieni matkavene jonka persiissä tuollainen vanha 30hp kakstahtijammu. Jo ensimmäisenä kesänä alkoi esiintyä haamuvika että kone hyytyy kesken ajon täysin yhtäkkiä vaikka olisi toiminut moitteetta tunninkin verran ja sitten ei millään käyntiin. Aluksi pelkäsimme jäähdytysvikaa ja lämpöleikkausta mutta kun kerran vesi kiertää normaalisti niin seuraavaksi vaihdettiin bensapumpun kalvot.

        Taas toimi pitkän aikaa normaalisti ja onnittelimme itseämme onnistuneesta korjauksesta kunnes seuraavana kesänä eräällä reissulla noin 20 minuutin ajon jälkeen voimat hiipuivat taas täysin varoittamatta ja starttaamalla ei elonmerkkiäkään. Pikku odottelun jälkeen alkoi kone taas heräillä ja täydellä ryypyllä jaksoi käydä sen verran että päästiin nilkuttamaan takaisin kotisatamaan.

        Jostain sitten kuulimme vinkin että lorauttaa tankkiin joka täytön yhteydessä korkillisen Masinolia. No tämän vinkin jälkeen onkin sitten kolme kesää moottori kehrännyt kuin kissa kunnes tänä keväänä pääsi eläkkeelle ja tilalle tuli nelitahtinen 40 heppainen jammu. Syypääksi arveltiin ja todettiin liian harvoin tapahtuva ajaminen ja sitämyötä kondenssiveden kertyminen polttoaineeseen joka korjaantui Masinolin jatkuvalla mutta vähäisellä käytöllä.

        Pulautin tuossa kuukausi sitten vesille myöskin kesämökkimme 20hp kaksitahtijammulla varustetun yhteysveneen joka on syysbensat sisuksissaan talvehtinut. Tämä kone on toiminut viimeiset 10 vuotta moitteetta mutta sillä myös ajetaan kesässä monikymmenkertaisesti enemmän kuin retkiveneellämme joten bensan vaihtuvuus on aika tiuhaa. Vaan nytpä antoi kevään ensiajolla samanlaiset merkit. Käynnistyy ja tyhjäkäy nätisti. Ottaa käsikaasulla kierroksia vaikka kuinka paljon. Vaan annas olla kun laitat vaihteen päälle ja yrität kiihdyttää niin jo hyytyy. Ryypyllä jaksaa kyllä liikuttaa reipasta soutuvauhtia.

        Tässä kohtaa muistin sitten sen retkiveneemme taannoiset ongelmat ja ostin pullon masinolia jonka kaadoin yliannostusmielessä melkein kokonaan tankkiin ja tuoretta bensaa perään. Sitten vaan rannasta ulos ja ryypyn ja kaasun kanssa kikkailemaan. Sellaisen 15-20 minuutin kikkailun jälkeen alkoi kone antaa merkkejä että menohalujakin alkaisi taas löytyä. Pariin otteeseen intoutui jopa plaanaamaan täydellä kaasulla kunnes hyytyi taas ja alkoi kikkailu. Vielä 5-10 minuuttia sekalaista kaasukikkailua kunnes poistui viimeisetkin hyytymisen merkit.

        Varmaankin sen vesihelmen poistaminen kaasuttimesta onnistuisi nopeammin työkaluilla ja kone asennuspukilla mutta kun paatti on vedessä ja työkalut mantereella niin näköjään sen tuollaisella liuotushoidollakin saa hoidettua kun vaan on vähän kärsivällisyyttä.

        Noista polttoaineiden lisäaineistahan on jyrkkiä mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin ainakin autopuolella. Mutta perämoottorit, varsinkin 2-t koneet, ovat sen verran yksinkertaisia vehkeitä että niillä uskaltaa hiukan polttoaineilla pelleilläkin toisin kuin jossain tietokoneohjatuissa yhteispainedieseleissä.

        Mikäli mistään mitään ymmärrän niin olettaisin että tuo Masinol (ym. isopropanoliin perustuva bensan jäänestoaine) laskee bensan oktaanilukua eli puristuskestävyyttä ja yliannosteltuna mahdollisesti rajustikin joten jos joku tätä minun konstiani käyttää niin ihan omalla vastuulla sitten vaan. Nakuttava kone kun tuhoaa itsensä varsin nopeasti. Eli jos melkein tyhjään 24 litran tankkiin kaadat ison määrän Masinolia niin kaada perään myöskin tuoretta bensaa niin paljon kuin ikinä mahtuu!


      • sunbird229
        Ongelmabensa kirjoitti:

        Näyttää siltä että muillakin on tätä samaa ongelmaa keväisin. Viime syksyistä bensaa tankissa ja koko talven maannut. Bensassa/kaasareissa on todennäköisesti vettä. Kone käy ensin ihan ok ja ottaa käsikaasulla kierroksia mutta kun laittaa vedon päälle ja yrittää liikkeelle niin hyytyy totaalisesti tai jopa sammuu.

        Tässä vähän omia kokemuksiani.

        Isäukkon kanssa ostettiin muutama vuosi sitten pieni matkavene jonka persiissä tuollainen vanha 30hp kakstahtijammu. Jo ensimmäisenä kesänä alkoi esiintyä haamuvika että kone hyytyy kesken ajon täysin yhtäkkiä vaikka olisi toiminut moitteetta tunninkin verran ja sitten ei millään käyntiin. Aluksi pelkäsimme jäähdytysvikaa ja lämpöleikkausta mutta kun kerran vesi kiertää normaalisti niin seuraavaksi vaihdettiin bensapumpun kalvot.

        Taas toimi pitkän aikaa normaalisti ja onnittelimme itseämme onnistuneesta korjauksesta kunnes seuraavana kesänä eräällä reissulla noin 20 minuutin ajon jälkeen voimat hiipuivat taas täysin varoittamatta ja starttaamalla ei elonmerkkiäkään. Pikku odottelun jälkeen alkoi kone taas heräillä ja täydellä ryypyllä jaksoi käydä sen verran että päästiin nilkuttamaan takaisin kotisatamaan.

        Jostain sitten kuulimme vinkin että lorauttaa tankkiin joka täytön yhteydessä korkillisen Masinolia. No tämän vinkin jälkeen onkin sitten kolme kesää moottori kehrännyt kuin kissa kunnes tänä keväänä pääsi eläkkeelle ja tilalle tuli nelitahtinen 40 heppainen jammu. Syypääksi arveltiin ja todettiin liian harvoin tapahtuva ajaminen ja sitämyötä kondenssiveden kertyminen polttoaineeseen joka korjaantui Masinolin jatkuvalla mutta vähäisellä käytöllä.

        Pulautin tuossa kuukausi sitten vesille myöskin kesämökkimme 20hp kaksitahtijammulla varustetun yhteysveneen joka on syysbensat sisuksissaan talvehtinut. Tämä kone on toiminut viimeiset 10 vuotta moitteetta mutta sillä myös ajetaan kesässä monikymmenkertaisesti enemmän kuin retkiveneellämme joten bensan vaihtuvuus on aika tiuhaa. Vaan nytpä antoi kevään ensiajolla samanlaiset merkit. Käynnistyy ja tyhjäkäy nätisti. Ottaa käsikaasulla kierroksia vaikka kuinka paljon. Vaan annas olla kun laitat vaihteen päälle ja yrität kiihdyttää niin jo hyytyy. Ryypyllä jaksaa kyllä liikuttaa reipasta soutuvauhtia.

        Tässä kohtaa muistin sitten sen retkiveneemme taannoiset ongelmat ja ostin pullon masinolia jonka kaadoin yliannostusmielessä melkein kokonaan tankkiin ja tuoretta bensaa perään. Sitten vaan rannasta ulos ja ryypyn ja kaasun kanssa kikkailemaan. Sellaisen 15-20 minuutin kikkailun jälkeen alkoi kone antaa merkkejä että menohalujakin alkaisi taas löytyä. Pariin otteeseen intoutui jopa plaanaamaan täydellä kaasulla kunnes hyytyi taas ja alkoi kikkailu. Vielä 5-10 minuuttia sekalaista kaasukikkailua kunnes poistui viimeisetkin hyytymisen merkit.

        Varmaankin sen vesihelmen poistaminen kaasuttimesta onnistuisi nopeammin työkaluilla ja kone asennuspukilla mutta kun paatti on vedessä ja työkalut mantereella niin näköjään sen tuollaisella liuotushoidollakin saa hoidettua kun vaan on vähän kärsivällisyyttä.

        Noista polttoaineiden lisäaineistahan on jyrkkiä mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin ainakin autopuolella. Mutta perämoottorit, varsinkin 2-t koneet, ovat sen verran yksinkertaisia vehkeitä että niillä uskaltaa hiukan polttoaineilla pelleilläkin toisin kuin jossain tietokoneohjatuissa yhteispainedieseleissä.

        Mikäli mistään mitään ymmärrän niin olettaisin että tuo Masinol (ym. isopropanoliin perustuva bensan jäänestoaine) laskee bensan oktaanilukua eli puristuskestävyyttä ja yliannosteltuna mahdollisesti rajustikin joten jos joku tätä minun konstiani käyttää niin ihan omalla vastuulla sitten vaan. Nakuttava kone kun tuhoaa itsensä varsin nopeasti. Eli jos melkein tyhjään 24 litran tankkiin kaadat ison määrän Masinolia niin kaada perään myöskin tuoretta bensaa niin paljon kuin ikinä mahtuu!

        Sulla voi olla 3 vikaa Ensin tarkista vuotaako jokin Kaasarien letkuista pienikin murtuma se saa ilmaa toinen jos sulla on puhdistettava pensan suodin katso etta sentiivisteet on oikein paikallaanetta ne ei tiputa pensaa mistaan kun pumpaat pallon kovaksi pysyykö se kovana? toimiiko äänimerkki vai onko serikki (ylilämpö) aja veneellä jos se ei ota kierroksia niin sylinterin kannessa on lämpö anturi 1 ruskealla johdolla erota liittimestä niin kiertääkö kone sitten enemmän odotan vastauksia kerron sitten lisää :)


      • ehdotuksia...
        sunbird229 kirjoitti:

        Sulla voi olla 3 vikaa Ensin tarkista vuotaako jokin Kaasarien letkuista pienikin murtuma se saa ilmaa toinen jos sulla on puhdistettava pensan suodin katso etta sentiivisteet on oikein paikallaanetta ne ei tiputa pensaa mistaan kun pumpaat pallon kovaksi pysyykö se kovana? toimiiko äänimerkki vai onko serikki (ylilämpö) aja veneellä jos se ei ota kierroksia niin sylinterin kannessa on lämpö anturi 1 ruskealla johdolla erota liittimestä niin kiertääkö kone sitten enemmän odotan vastauksia kerron sitten lisää :)

        samaseen vikaan


      • 1vene
        Ongelmabensa kirjoitti:

        Näyttää siltä että muillakin on tätä samaa ongelmaa keväisin. Viime syksyistä bensaa tankissa ja koko talven maannut. Bensassa/kaasareissa on todennäköisesti vettä. Kone käy ensin ihan ok ja ottaa käsikaasulla kierroksia mutta kun laittaa vedon päälle ja yrittää liikkeelle niin hyytyy totaalisesti tai jopa sammuu.

        Tässä vähän omia kokemuksiani.

        Isäukkon kanssa ostettiin muutama vuosi sitten pieni matkavene jonka persiissä tuollainen vanha 30hp kakstahtijammu. Jo ensimmäisenä kesänä alkoi esiintyä haamuvika että kone hyytyy kesken ajon täysin yhtäkkiä vaikka olisi toiminut moitteetta tunninkin verran ja sitten ei millään käyntiin. Aluksi pelkäsimme jäähdytysvikaa ja lämpöleikkausta mutta kun kerran vesi kiertää normaalisti niin seuraavaksi vaihdettiin bensapumpun kalvot.

        Taas toimi pitkän aikaa normaalisti ja onnittelimme itseämme onnistuneesta korjauksesta kunnes seuraavana kesänä eräällä reissulla noin 20 minuutin ajon jälkeen voimat hiipuivat taas täysin varoittamatta ja starttaamalla ei elonmerkkiäkään. Pikku odottelun jälkeen alkoi kone taas heräillä ja täydellä ryypyllä jaksoi käydä sen verran että päästiin nilkuttamaan takaisin kotisatamaan.

        Jostain sitten kuulimme vinkin että lorauttaa tankkiin joka täytön yhteydessä korkillisen Masinolia. No tämän vinkin jälkeen onkin sitten kolme kesää moottori kehrännyt kuin kissa kunnes tänä keväänä pääsi eläkkeelle ja tilalle tuli nelitahtinen 40 heppainen jammu. Syypääksi arveltiin ja todettiin liian harvoin tapahtuva ajaminen ja sitämyötä kondenssiveden kertyminen polttoaineeseen joka korjaantui Masinolin jatkuvalla mutta vähäisellä käytöllä.

        Pulautin tuossa kuukausi sitten vesille myöskin kesämökkimme 20hp kaksitahtijammulla varustetun yhteysveneen joka on syysbensat sisuksissaan talvehtinut. Tämä kone on toiminut viimeiset 10 vuotta moitteetta mutta sillä myös ajetaan kesässä monikymmenkertaisesti enemmän kuin retkiveneellämme joten bensan vaihtuvuus on aika tiuhaa. Vaan nytpä antoi kevään ensiajolla samanlaiset merkit. Käynnistyy ja tyhjäkäy nätisti. Ottaa käsikaasulla kierroksia vaikka kuinka paljon. Vaan annas olla kun laitat vaihteen päälle ja yrität kiihdyttää niin jo hyytyy. Ryypyllä jaksaa kyllä liikuttaa reipasta soutuvauhtia.

        Tässä kohtaa muistin sitten sen retkiveneemme taannoiset ongelmat ja ostin pullon masinolia jonka kaadoin yliannostusmielessä melkein kokonaan tankkiin ja tuoretta bensaa perään. Sitten vaan rannasta ulos ja ryypyn ja kaasun kanssa kikkailemaan. Sellaisen 15-20 minuutin kikkailun jälkeen alkoi kone antaa merkkejä että menohalujakin alkaisi taas löytyä. Pariin otteeseen intoutui jopa plaanaamaan täydellä kaasulla kunnes hyytyi taas ja alkoi kikkailu. Vielä 5-10 minuuttia sekalaista kaasukikkailua kunnes poistui viimeisetkin hyytymisen merkit.

        Varmaankin sen vesihelmen poistaminen kaasuttimesta onnistuisi nopeammin työkaluilla ja kone asennuspukilla mutta kun paatti on vedessä ja työkalut mantereella niin näköjään sen tuollaisella liuotushoidollakin saa hoidettua kun vaan on vähän kärsivällisyyttä.

        Noista polttoaineiden lisäaineistahan on jyrkkiä mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin ainakin autopuolella. Mutta perämoottorit, varsinkin 2-t koneet, ovat sen verran yksinkertaisia vehkeitä että niillä uskaltaa hiukan polttoaineilla pelleilläkin toisin kuin jossain tietokoneohjatuissa yhteispainedieseleissä.

        Mikäli mistään mitään ymmärrän niin olettaisin että tuo Masinol (ym. isopropanoliin perustuva bensan jäänestoaine) laskee bensan oktaanilukua eli puristuskestävyyttä ja yliannosteltuna mahdollisesti rajustikin joten jos joku tätä minun konstiani käyttää niin ihan omalla vastuulla sitten vaan. Nakuttava kone kun tuhoaa itsensä varsin nopeasti. Eli jos melkein tyhjään 24 litran tankkiin kaadat ison määrän Masinolia niin kaada perään myöskin tuoretta bensaa niin paljon kuin ikinä mahtuu!

        onkos Masinol sama aine kuin autoissa ruiskun puhdistaja?


      • masinisti 0+ 18vu
        1vene kirjoitti:

        onkos Masinol sama aine kuin autoissa ruiskun puhdistaja?

        ei ole samaa ainetta


    • Uudet tulpat

      Sama vika oli mulla vanhassa evikassa. Vaihdoin tulpat ja pelaa taas kuin uusi.

    • R & D engineer

      Jampissa -06 40 ja vikaa oli tuorevoitelun puolella..ei anna kierroksia yli 2000 rpm...blackbox suojaa systeemiä..anturitietoja lukien...väärä tai puuttuva data...usein syynä..tarkista ja tarvittaessa vaihda suodattimet..öljy/menovesi ( polttoaine ), putsaa tankit jne tutki ja eliminoi kohde kerrallaan...kertomasi probleema tavanomainen..joka valmistajalla omansa..akilleen kantapää..tsemppiä.. t. R & D engineer.

      • KALJAA

        juttu on 1,5 vuotta vanha, joten kokeileppa laittaa ihka oma aloitus.


      • swenookke
        KALJAA kirjoitti:

        juttu on 1,5 vuotta vanha, joten kokeileppa laittaa ihka oma aloitus.

        juttu on vanha mutta mitä sitten.. kaikki neuvot on aina tervetulleita niille jotka taistelevat samoista probleemista....

        löysi oman kirjoittamani tekstin kun oli tullut ylös foorumille...

        koneeni toimii vieläkin hyvin kiitos Liguid moly stabilisointi aine ja suosittelen sitä vieläkin kaikille toivottavasti auttaa...

        ps. vanhat herrat on vaihtanut 4hv moottorinsa saman kokoisiin että pääsisivät nopeemmin parhaille kalapaikoille... kovat on kilpailut hyvistä kalapaikoista


    • tommi kr

      mulla tohatsun 90 moottori vm 91 mikä voi olla paikalla kiertää 5000 ja ajossa vaan 2000-2500 oiskmoja ongelmia muuten moottori toimii hienostios jollakin ollu sa

      • vivut

        Vanha ketju mutta vastaanpa silti. Mulla 60-heppainen suiza teki ihan samaa. Ajattelin ensin että bensaletku imee ilmaa jostain sisäänsä, kun edellinen konekin teki samaa. Mutta huomasin että alemman pytyn ryypyn vivustosta oli lähtenyt mutteri irti, mikä sai aikaan sen, että ryyppyläppä röpötti hervottomana, välillä auki asennossa, jolloin mentiin, mutta suurimman osan aikaa kiinni, jolloin alempi pytty pimeänä. Korjauksen hinnaksi tuli n. 3€.


    • Made in japani

      4 tahti Yamaha yksipyttyinen . Tyhjäkäynti pelaa eikä savuuta ja lähtee nätisti pyörimään . Mutta ei ota kieroksia. Kaasua laittaessa huutaa HOOTA ja hyytyy . Kun muutaman sekunnin kuluttua annan taas kaasua ottaa kieroksia jonkun verran mutta HOOTA huutaa. Avasin kaasarin ja putsailin paineilmalla kaikki röörit auki. Kaikki näytti olevan OK. Kun laitoin kaasarin paikoilleen niin sama HOO tuli .

    • Uusi bensaletkun liittimet ;)

    • Entäs pumppu

      Ootko tarkistanu bensapumpun tiivisteet ja kalvon ?
      Ja myös bensaletkut ja liitokset, kun vika tuntuu olevan bensapuolella, jos kummankin kaasuttimen läpät aukeaa samallalailla.

    • murtovesi

      F4:sta. Kokeileppa tapahtuuko sama HOOO... kun käytät kiinteää tankkia tai irtotankkia.
      Jos toisella pelaa toisella ei on koneella ilmavaiva, vuoto.
      Jos tekee samalla tavalla molemmissa tapauksissa, kierrä kaasarin seosruuvia auki kierroksen verran ja kokeile vaikutusta.
      Sit pahin skenaario sytytysboxi on kabut.
      Minkä vuotinen kone on?

    • Jarno Markus

      Evinrude 4 hv ei ota kierroksia. Käynnistyy hyvin ja käy tyhjäkäyntiä, mutta kun kiertää kahvaa kuuluu vaan mooo... Irroitin kaasarin, mutta en sen päälle ymmärtänyt eli ei ainakaan roskia, mutta...
      Vinkistä olisin kiitollinen.

    • murtovesi

      Ev 4:Jos pidät hitusen rikastinta auki, tekeekö saman kun väännät hahvasta.
      Kuulostaa tämäkin ilmavaivalta.

    • Basse911

      Mulla oli toiseen sylinteriin päässyt merivettä (syöpynyt 28 vuoden aikana) ja siksi kulki vain toisella pytyllä eikä mennyt kovempaa kun ihan jokunen solmu

    • perrämoottori

      moro meillä on yamaha 9.9 4tahti moottori vuosimalli jotain 90?? vikana on että kun lähtee käyntiin ei pudota kierroksia vaan käy kovaa aika hankala ajaa kun ei pudota kierroksia. oisko vikana cdi-boxi???

      • Jamahat kuulemma

        Syöpyy, elikkä se syöpi ihteään, ja siihen se käyttää takapuoltaan.. Joten tuli mieleen, että sen tietokoneessa on ihan selvä virus, joka toimii kuskina.

        Karjaise sille, ja lyö tai nyrkillä , tai parempi melalla päälakeen, niin kovaa, kuin pystyt, ennen rantakivikkoa, niin saattaa auttaa.

        Taikka jos ei oo melaa matkassa, niin tempaise puukolla bensaletku poikki hyvissä ajoin.

        Sellaista se on jamahalla ajo .)


      • YAMAHA 9.9
        Jamahat kuulemma kirjoitti:

        Syöpyy, elikkä se syöpi ihteään, ja siihen se käyttää takapuoltaan.. Joten tuli mieleen, että sen tietokoneessa on ihan selvä virus, joka toimii kuskina.

        Karjaise sille, ja lyö tai nyrkillä , tai parempi melalla päälakeen, niin kovaa, kuin pystyt, ennen rantakivikkoa, niin saattaa auttaa.

        Taikka jos ei oo melaa matkassa, niin tempaise puukolla bensaletku poikki hyvissä ajoin.

        Sellaista se on jamahalla ajo .)

        Nii ei kannata ostaa YAMAHAA on kuulemma paskinpia ja tehottomia perämoottoreita tässä maalimassa :D On se vaan hyvä ettet niihin sekaantunu/ryhtyny. Katohan kusipää mitä tännne kirjoittelet!! ja tarkista Yamahan historia kestävyys ja Tehokkuus uudelleen.


      • Anonyymi
        YAMAHA 9.9 kirjoitti:

        Nii ei kannata ostaa YAMAHAA on kuulemma paskinpia ja tehottomia perämoottoreita tässä maalimassa :D On se vaan hyvä ettet niihin sekaantunu/ryhtyny. Katohan kusipää mitä tännne kirjoittelet!! ja tarkista Yamahan historia kestävyys ja Tehokkuus uudelleen.

        On paras kone sitä käyttää melkein kaikki


    • Jeppc

      Mistä voi johtua kun kone käy paikallaan kuin unelma sekä ''ryyppykaasua antaessa ottaa kierokset tappiin ,mutta kun laittaa koneella vedonpäälle koko kakka hyytyy taikka sammuu???.

      Kaikki pieni näperrys on tehty. Kone saa liian vähän bensaa ??

    • Johnson john

      Vastaava vika oli. Putsasin kaasarit (helppo homma) ja taas menee täysillä!

    • Jii3

      20hp Yamahalla sama ongelma. Tietty liian vähän ajettu monena vuotena. Tyhjäkäyntiä käy moitteetta mutta kun antaa kaasua sammuu. Putsasin kaasuttimet - löytyi vihertävää kalvomaista ainetta kohon ympäriltä ym. Vaihdoin uudet tulpat ja bensat.
      Vähän auttoi, nyt mennään puolikaasulla mutta kun yrittää täyttä, sammuu.
      Ilmavuoto polttoaineletkussa? Olisiko?

    • 56788yrer45567787

      Mul Evinrude 60 hp! Kaik on vaihdettu, sytytysboksii myören! Lähtee käymään, käy tyhjäkäyntiä! Piennillä kierroksilla, mennään moitteettomasti! Pistää hanaa, ni alkaa koneen käynti aaltoilemaan ja sammuu tyystin! Käynnistyy kyl, jos vaan akus virtaa! Olen, pohtinut jo, et otan koneen kiinnityspultit auki ja tiputan koneen merenpohjaan!

      • Anonyymi

        Joko on Johnson merenpohjassa?
        Johnson 60 ssäkin on bensapumppu heikoin lenkki ja vieläpä tehoton.
        Omassa koneessa olen asentanut tankin viereen sähköisen bensapumpun .
        Vakio bensapumpulla Johnson ei suostunut kulkemaan kuin pienillä kierroksilla muuten tukehtui, sähköisellä lisäpumpulla saa ajaa täydellä teholla!
        (tarkista myös kohokammion neulaventtiilit jumittaako)


    • Anonyymi

      Suzuki 50hp, ekalla ajolla kone hyytyi. Ei ottanut kierroksia nimeksikään. Kaasari irti, perusteellinen puhdistus, ultraäänipesu jos mahdollista, tai suihkuta kaikkiin kanavaiin jarrucleanieria. Kone alkoi toimia. Jos jää vanhaa bensaa kaasariin niin bensa haihtuu talvella ja lisäaineet saostuvat. Tuoreella bensalla saostumat lähtevät liikkeelle, jolloin kaasari voi tukkeutua. Tyhjennä kaasari syksyllä tai aja se isoilla kierroksilla tyhjäksi. Yksi hyvä kikka on käyttää viimeisenä konetta pienkonebensalla joka säilyy paljon pidempään kuin 98. 95 on tosi huono valinta, koska etanoli kerää kosteutta ja sitä riittää perämoottoreissa. Muita perusjuttuja on uudet tulpat. Harvinaista olisi sellainen ongelma, että sytytyksen ajoitus olisi mennyt pieleen. Osta Motonetistä 20e:lla puritusmittari ja katso, että löytyy puristuket. about saman verran molemmissa sylintereissä ja min 6bar, jos ei puristuksia niin sitten on leikkannut kiinni. Mittari kiinni ja muista pytyistä tulpat pois, starttaa ja katso puristusmittaria. Mutta ongelma luultavasti tuossakin on tukossa oleva kaasari. katso tää: https://www.youtube.com/watch?v=HFVSV7QNEY8

    • Anonyymi

      Mahtaa olla jo paalattu.

      • Anonyymi

        Toivottavasti.


    • Anonyymi

      Forte bensan sekaan toimii - putsasi ainakin meikäläisen honda bf50a suuttimet. Suosittelen 👍😎

      • Anonyymi

        Liquid Moly stabilsaattori liuotti mulla talven (parin) jäljiltä vahan ja taas mennään.


    • Anonyymi

      Nitroa ku laittaa puolitankkia ni kone käy ku unelma.

    • Anonyymi

      Mulla seuraava vika. Kone 95 vuoden 50 hv Mercury. Lähtee käyntiin hyvin. Menee täydellä kaasulla jonkin aikaa kunnes kierrokset putoaa tyystin. Ei sammu. Sitten pystyn taas varovasti nostamaan kaasua. Uskallan ajaa nyt vaan hieman pienemmällä kaasulla. Moottori on täysihuollettu 2 vuotta sitten (kaasarit yms).

      • Anonyymi

        Mikähän siis voisi olla kysymys tässä ongelmassa?


      • Anonyymi

        Saako polttoainetankki ilmaa?


      • Anonyymi

        Tuliko tähän ikinä selvyyttä? Itsellä on samallainen vika 85 vm 50 hv Suzukissa


    • Anonyymi

      Täytyy muistaa, että kasari vehkeet oli pääsääntöisesti matala kierros koneita. Sen takia ne oli niin julmetun kestäviä. Nämä nyky koneet ovat pitkärikisiä, mutta lyhyt Ikäisiä jokseenkin kaikki. Ei auta, vaikka olisi nelari. Ei se nelitahti autuaaksi tee, näin se vaan on. Annat mennä pienillä kierroksilla ja pääset varmemmin perille. Siinä jää enemmän aikaa navigoinnille eikä maisemat ala vilisemään. Hyvin se menee kunhan et ala hermoilemaan ja päästät hätäsimmät ohi.

      • Anonyymi

        hohhoijaa eli mielestäsi vika kannattaa jättää huomioimatta ja körötellä hiljalleen?


      • Anonyymi

        Mulla piti järjestää Evarille 6000 krpm, ja sitten rupesi vauhtia löytymään ja toimii uistellessa todella hyvin tuntikausia, eikä yritäkkään pupeltaa. Öljy% oon pitäny 1,5 %. Ei edes savua yhtään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe