Järvisen suksitehdas

ex Hollolalainen

Järvisen suksitehdas oli aikoinaan maailman suurin, ja taidettiin siellä valmistaa muutakin kuin suksia.
Onko kellään tietoa mitä siellä tehtiin paitsi suksia, ja paljonko oli työntekijöitä?

10

4188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syndrooma Lahti

      Noita on vaikea muistaa, mutta asiasta lienee lisää kirjassa:

      Esko Järvinen Oy 1932-1991; Helena Peippo, Raimo Toivonen

      Historiikki on kertomus suksitehdas Esko Järvinen Oy:n vaiheista, mutta samalla siinä kuvataan suomalaisen murtomaasuksen teollista valmistusta yksipuisesta suksesta sälesukseen ja edelleen nykypäivän lasikuitusukseen.
      23 s. 1992, 3 €

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Esko_Järvinen

      Olisi tietenkin hyvä, mikäli tästä kirjoitettaisiin edes hieman perusteellisemmin. Luulisin, että jotain tietoa voi olla Lahden kaupunginkirjasto-Maakuntakirjastossa Päijät-Hämeen maakunta-arkistossa.

      • Osund

        Hei!

        Onko suksitehdas Esko Järvinen Oy:n historiikki edelleen myytävänä?

        Ystävällisin terveisin

        Ola Sundqvist


    • Syndrooma Lahti

      Murtomaahiihtosuksien lisäksi siellä valmistettiin ainakin 1980-luvulla purjelautoja.

    • Esko-tuotteita

      Järvinen oli melkoinen sporttitehdas. Sukset toki oli pääartikkeli mutta mielenkiintoinen vaihe oli sekin kun pesäpallomailat muuttui lasikuituvalmisteisiksi. Järvinen toi markkinoille Kanuuna pesäpallomailan, sitä käytti monet Super-pesisjoukkueetkin. Maila oli väriltään punainen ja kädensija musta. Myös Esko-nimisiä räpylöitä valmistettiin. Hieno juttu myös tämä pesäpallo-osaaminen Järviseltä.

    • AOJ

      Minulla on pyykkilauta jossa lukee Järvinen

      • Sukspert

        Ja minulla postilaatikko. Ja sitten asiaan, missä suksitehdas toimi ennen soramäen tehdasta? Liittyykö tien toisella puolella, vähän kukonkoivuunpäin, oleva navetannäköinen rakennus jotenkin siihen?


      • Anaantsa1
        Sukspert kirjoitti:

        Ja minulla postilaatikko. Ja sitten asiaan, missä suksitehdas toimi ennen soramäen tehdasta? Liittyykö tien toisella puolella, vähän kukonkoivuunpäin, oleva navetannäköinen rakennus jotenkin siihen?

        Järvisen suksitehdas aloitti Lahdessa Takojankadulla.(Kärpäsenmäen alapuolella) uusi tehdas valmistui 60-luvun lopulla soramäkeen.


    • mukana15

      nuorena poikas olin siellä töissä, silloin siellä myös valmistettiin suksiprässejä Venäjälle (sikkoiseen NL )

    • Suxiaddikti

      Äkkiä sekin tehdas kammettiin kaatopaikalle, olin nelisen vuotta ruåttissa töissä ja palatessa ajattelin käydä töitä kyselemässä ni paikalla oli rivitaloja, tuli melkoinen OHO!-tunne.

    • Anaantsa1

      mm.purjelautoja ja jääkiekkomailoja.Työntekijöitä oli yli 300 -80 luvun alussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe