Siis kävinpä koeajamassa suuren haaveni Harley-Davidson Fat boyn männäviikolla.Koeajon jälkeen tulin siihen tulokseen, jotta kun japanilainen tekee kopion jostain, niin perhana sehän tekee siitä vielä paremman kuin alkuperäinen!!! Jokos arvasitte että ajelen Wildstarilla....
Aiemmin ajattelin jotta Fat boyn täytyy olla massiivinen peli. Johan siihen nimikin viittaa, mutta ei. Tuntui omituiselta rimpulalta ja hallintalaitteet jokseenkin oudot. Tottumis kymysys. Omalla mopolla ajaessa asento paljon letkeämpi ja mopo tuntuu järeämmältä. Myös äänet olivat mielestäni paremmat (vance & haynesin long shotit).
Hintaerokin valta ainakin tälläselle tavalliselle duunarille HD 32000€ ja Yammu 18000€.
Kun ajatellaan tota hinta/laatu-suhdetta niin ainahan HD:sta on sanottu niiden "merkkavan reviiriään" Yammut taasen ovat olleet aina idiootti varmoja. Semmonen käsitys mulla on?!
Mutta jokin siinä harrikassa on, taitaa olla nimi ja nimen mukana tulema status/fiilis/mielikuva tai jotain.
Jotkut sanoo japsi kustomeiden olevan biltemaharrikoita eli onko HD ainoa oikea kustomi?
Tälläsiä oon tässä pähkäilly yön pimeinä tunteina, onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia?
Pientä vertailua HD ja Yammu
52
12036
Vastaukset
- Bikerman
Pyörän valinta on moninainen juttu. Usein perustellaan omaa valintaa kovinkin järkisyillä, vaikka koko prätkäharrastus on fiilisjuttu ja lopulta ne omat kriteeritkin fiilisjuttuja.
Sinäkin kerrot että fatboy "tuntui omituiselta rimpulalta ja halintalaitteet olivat oudot". Samoin sitä, että wildstarin ajoasento on letkeämpi ja mopo järeämmän tuntuinen.
Ajoasento on tietty täysin kokemusperäinen juttu, ihmisen mitat vaikuttaa siihen ja ennen kaikkea se, millaisesta asennosta tykkää. Samoin äänet on kokemusperäinen juttu, makuasia. Missään pyörässähän ei ole samanlaisia ääniä kuin harleyssä eikä saa. Eikä tarvitsekaan. Hienoja ääniä on varmaan monissa vehkeissä, mutta kuten sanottua, on makuasia mistä tykkää. Jos sattuu tykkäämään HD:n äänistä ja jos sillä on paljon merkitystä, muihin vehkeisiin ei sitä saundia saa. Joillekinhan eivät äänet merkkaa mitään.. Mulla on sekä japsicustomi, että vanha harley. Minun mielestäni mikään ei voita harleyn soundia, varsinkin kun kone on vähän vanhempi ja pitkäiskuisempi kuin uudet twincamit...
Järeydestä voi todeta sen, että varmaan joku goldwing on paljon järeämpi ja vakaampi kuin wildstarkin. Tai joku xxr:ä. Mutta sekin on makuasia. Oma mieltymykseni on esim sellainen, että wildstar on ehdottomasti jo liian iso ja leveä lehmä, kun itse suosin sirompaa chopper/custom linjaa. Fatboyn voisin cruiseriksi huoliakin, varsinkin jos siitä riisuisi ylimääräisiä. Mutta sehän ei ole tarpeen, koska softailia saa standardina, jos sellaisesta tyylistä tykkää ja stanu maksaakin sitten vain 24.000. Tosin uusista malleista oma lempparini on ehdottomasti FXD, jonka hinta on samaa luokkaa kuin vastaavat japsit (noin 20.000). Eli osa harrikoista on hinnoiteltu todella kilpailukykyisiksi, samaan hintaluokkaan japsien kanssa, sporster on jopa markkinoiden halvin v -moottorinen 900 kuutioinen customi (883). Samaan hintaluokkaan menee jo 650 kuutioinen dragstarikin ja ne ovat kyllä täysin eri pyöriä.
Se on totta, että jos vaihtoehdoiksi jää wildstar ja fatboy ja jos vielä tykkää "järeästä" pyörästä, jota minä kutsun leikillisesti, mutta ei halveksivasti "lehmämalliksi", on yamaha erittäin edullinen. Ja miksi maksaa siitä, mistä ei tykkää. Mutta kuten todettu yllä, osa HD -malleista on edullisia tai saman hintaisia kuin vastaavat kilpailijat, joten jos niissä mieltymykset osuu kohdalleen, ei ole vaikea valita.
Kysymykseesi, onko HD ainoa oikea customi on helppo vastata. Saattaahan se jollekin olla, se hänelle suotakoon. Mutta ei tietenkään yleisesti. On niitä sellaisiakin, joille Goldwing on ainut oikea moottoripyörä, vaikka toisille se edustaa lähinnä avoautoa :) Kyllä tuolla tiellä on tilaa kaikille.
Kirjoitin pitkästi, vaikka toisaalta mietin, että oliko kirjoituksesi joku provo, jos menit maksamaan yamahasta 18.000, kun sellaisen saa 16.500:llakin. Liikettä en viitsi sanoa, ettei moitita mainostamisesta, mutta kyllä se on helppo löytää tuolta hämeen puolelta :)- Moto
Hei,
Itse ajelen bokseri RT 1150:llä. Kaksi päällä 2 x sivulaukut takalaukku tankkilaukku - ja vauhtia baanalla 140 - 160 k / h... Suomen mutkateillä 100 - 120 k / h.
Pyörä kulkee vakaasti ja turvallisesti. Hyvä.
Pyöriä on erilaisia ja makuja monia.
Harley asiantuntijat; mikä olisi em. merkin matkamalli ja kestääkö pyörä kahta matkustajaa ja 120 litraa reissutavaroita. Jos kestää voiko mutkiin ajaan yli 80 k / h? - Bikerman
Moto kirjoitti:
Hei,
Itse ajelen bokseri RT 1150:llä. Kaksi päällä 2 x sivulaukut takalaukku tankkilaukku - ja vauhtia baanalla 140 - 160 k / h... Suomen mutkateillä 100 - 120 k / h.
Pyörä kulkee vakaasti ja turvallisesti. Hyvä.
Pyöriä on erilaisia ja makuja monia.
Harley asiantuntijat; mikä olisi em. merkin matkamalli ja kestääkö pyörä kahta matkustajaa ja 120 litraa reissutavaroita. Jos kestää voiko mutkiin ajaan yli 80 k / h?Vastaan nyt, vaikka en kyllä ihan mikään harley asiantuntija olekaan. Eikös tuo RT1150 ole sellainen perusbmw -matkapyörä?
Kuten totesit itsekin, pyöriä on erilaisia ja makuja monia. Ei taida Harley mallistossa olla oikein tuollaisesta peruspyörästä pitävälle suunnattua. Nimittäin sporsterit, dynat ja softailitkin on pääasiassa enemmän custom/cruiser pyöriä, joita bemarilla ei pahemmin ole. Japseilla on, enkä kyllä lähtisi niitäkään vertailemaan ajo-ominaisuuksiltaan matkapyörään. Ajo-ominaisuudet ovat muutoinkin sellainen juttu, että ei ole olemassa tiettyjä "hyviä" ajo-ominaisuuksia. Minä en ainakaan nauti esim. kyykkypyörän "hyvistä" ajo-ominaisuuksista, minulle ne tekevät ajamisesta tylsän helppoa :) Ennemmin ajan vaikka vanhalla 60 -luvun jawalla, jossa ei ajo-ominaisuuksia joidenkin kriteerien mukaan ole lainkaan :)
Harleyllä on toki nuo matkapyörämallit Electra- ja Roadking sarjasta. Mutta nekään eivät ole tuollaisia bmw -tyyppisiä peruspyöriä, vaan alkavat lähentelemään enemmän jopa jotai goldwing tekelettä ja ovatkin samantyyppisessä käytössä varmasti kovin eteviä matkapyöriä. Mutta ei se goldwingikään ole ominaisuuksiltaan verrattavissa bemariisi.
Mulla on muuten HD:n lisäksi tuollainen Suzuki VS1400 intruder. Ajelen sillä lähinnä yksi päällä. En pidä tuulisuojasta enkä umpikypärästä, koska nautin kosketuksesta luontoon ja ympäristöön ajaessa, siis mahdollisimman kaukana automaisesta koteloinnista. Ajaessa mulla ei ole kiire enkä halua nopeuden tuomaa lisästressiä liikenteessä, vaan tykkään cruisata pitkätkin matkat maksimi satasta. Joten ei tällä japsillakaan bahnalla voi pitää vauhtia ainakaan yli 120, ei ole enää nautittavaa (enkä nauti siitä vaikka olisi pleksi, olen kokeillut). Mutta siten miten ajan, pyörä kulkee vakaasti ja turvallisesti ja ennen kaikkea erittäin nautittavasti!!! Kyytiin en missään tapauksessa halua pakata yhdenkään sivulaukun verran roinaa, reppuun pitää mahtua kaikki mitä tarvitsen. Mutkiin en tiedä, miten kovaa tuolla voi ajaa, mutta en haluakaan ajaa kovaa, vaan sopivasti kallistaen, nauttien elämästä :) Ja jos lähden vaikka tuollaisella bemarilla ajamaan noin, kuten olen kuvaillut, ei homma tosiaankaan ole nautittavaa :)
Vanha harrikkani on aika pitkälle samantyyppisessä ajossa. Se on oikeastaan vielä letkeämpi peli kuin tuo truderi, siinä kun on oikein tosi maamoottori voimanlähteenä ja muutenkin miehekäs käsiteltävä. Mutta nautinto on huippuluokkaa!
Joten ajele vaan rauhassa sillä bemarilla, äläkä kaihoile harrikoiden suuntaan. Niissä lienee sulle vääränlaiset ajo-ominaisuudet ajotapaasi nähden. Tosin kyllä nuo electrat ja roadkingit täyttävät aikalailla kriteerisi, taitavat vain olla jo liian raskasta kalustoa sinun mieltymyksiisi, ennemmin noiden goldwing miesten harrikoita. - Jussi
"jos menit maksamaan yamahasta 18.000, kun sellaisen saa 16.500:llakin"
Mitäs tohon hintaan saa UUTTA wildstaria?
Ovh 17900 toimituskulut!! - Bikerman
Jussi kirjoitti:
"jos menit maksamaan yamahasta 18.000, kun sellaisen saa 16.500:llakin"
Mitäs tohon hintaan saa UUTTA wildstaria?
Ovh 17900 toimituskulut!!Sieltä saa monenlaisia uusia mopoja halvalla.
http://www.motofocus.fi - joo
Olen ajellut,...siis oikein ajellut..myös fatboilla..ja kyllä edellämainittu on totta.
Fatboi ei ole niin monipuolinen pyörä,kuin yamaha..varsinkin jos ajaa matkaajoa 2-päällä. - tähti
joo kirjoitti:
Olen ajellut,...siis oikein ajellut..myös fatboilla..ja kyllä edellämainittu on totta.
Fatboi ei ole niin monipuolinen pyörä,kuin yamaha..varsinkin jos ajaa matkaajoa 2-päällä.Aivan, näin on, mutta muista että hd onkin tehty yksinajeluun ilman isoja laukkuja. Silloin siinä on vielä kohtuulliset ajo-ominaisuudet, jos ei lasketa puuttuvia jarruja sekä heikkoa runkoa, mutta muuten kyllä ihan jees!
Ei muuten ole yksi tai kaksi hd:tä joista runko on mennyt murteilleen, joten muistakaa tsekata se alaosasta silloin tällöin, ettei tarvitse hihnoilla ja muilla vippaskonsteilla paikata, jotta pääsisi kotiin - esim mp-meetingistä! (vierestä paikkausyritystä katsellut)
- phoenix82
Pyörämerkkejä on kymmeniä mutta vain yksi niistä on Harley Davidson. Enkä halua provoisoida ketään itsekkin olen bemarin päällä kesäisin, mutta joka kerta kun HD on parkissa tai liikkeellä se kyllä saa selässä kulkemaan sellaset fibat että ai jai... Eihän se tekniikaltaan aina/enää kulje modernien pyörien edellä vaan joskus jää jopa jälkeenkin mutta se kuuluu kulttuuriin.
- hondamies
Niin tai on autoja ja sitten on mercedes... kuulostaa ihan yhtä hömöltä! Pyöriä on moneen lähtöön ja käyttötarkoitukseen. Joku voi pitää järjenvastaisena enskapyörällä ajamista pitkin jänkhiä huonoilla sorateillä, toinen taas ajaa silkkihanskat kädessä vain alle 2v vanhaa asfalttia.. Hd pyörässä on ulkonäköä kiiltävän perään persoille ihan mukavasti, ajaminen pikitiellä on varmaan kokemus isolla k:lla.
Mutta jokainen meistä saa kiksit vähän eri asioista, kaikille ei riitä steriili urbaaniympäristö vaan pitää päästä mahdollisimman kauas sivistyksestä, luonnon armoille missä selviytyminen pyörän kanssa antaa toisenlaisia fiiliksiä. Silloin pyörä saa olla jopa helvetin ruma kunhan se on pomminvarma, kiiltävät venakopat menettää merkityksensä. On siis olemassa niin monta oikeaa pyörää (ja autoa) kuin on tarpeita, ei ole yhtä ja oikeaa vaikka se tuossa iässä vähän siltä saattaa joskus tuntua ;-))
- Köyhä
kannan. Minulle harley on suuri unelma. Ja kun kesällä kävin koeajamassa paria uudenkarheaa bigtwiniä, unelma sai lisää poltetta. Miellyin softail standardiin. Ajoasento ja ajotuntuma olivat minulle todella mieluisia ja kun tuossa ajamassani käytetyssä oli vielä putketkin vaihdettu (custom chrome) oli soundi kyllä myös miellyttävä, ei liian kova, mutta juuri se oikea harley soundi. Kävin minä koejamassa wildstariakin, mutta se tuntui jotekin liian raskaalta, kankealta ja lehmämäiseltä. Enkä löytänyt siinä itstelleni oikein miellyttävää asentoakaan..
No tällä hetkellä täytyy rahapulan takia tyytyä 80 -luvun customin tapaiseen. Ehkä ensi keväänä rahat riittää jo uudehkoon tai uuteen pyörään. Eikä se ole koeajoni perusteella mikään muu kuin HD:n softaili. Ja kun ei se sitten enää tuossa hinnassa paljon merkkaa, jos muutaman tonnin enemmän maksaakin, kun saa sellaisen pyörän, josta eniten pitää! - ostamassa
Minä olen tällainen uusio mp-harrastaja ja palasin mp-harrasteen pariin pienemmästä aloittaen, eli suurempaan päin ollaan menossa.
Nyt uskoisin taas (3. vaihto) taitojeni puolesta olevan aika vaihtaa isompaan customiin - nyt alla on 1100 star.
Itselläni on myös ollut mielessäni aina merkkien merkkinä HD ja siitä nyt lähdinkin liikkeelle, että se on ehdottomasti seuraava pyörämme.
Hain sellaisen koeajoon (Dyna), siihen oli tehty jo joitakin muutoksia mm. putket ja joitakin muita lisävarusteita, eli hienon näköinen peli. Ajelin sillä ylpeänä yksikseni kotiinpäin, enkä malttanut heti ajaa kotiin, koska ajonautinto oli niin miellyttävä. Menin kuitenkin hakemaan vaimoni mukaan, koska yhdessä hankinta päätöksen teemme.
Koimme kuitenkin heti alussa ensimmäisen negatiivisen tunteen, koska pyörä tuntuikin kaksi päällä kovin "ahtaalta".
No - ajelemaan vain ja pikatietä nautiskelemaan ja hyvin meni. Päätin kuitenkin kääntyä tutulle asvaltoidulle mutkatielle ja ajella se vajaa 20:n km pätkä kaksi päällä, niin saisi tuntumaa myös mutka-ajosta.
Koimme heti toisen negatiivisen tunteen, jarrut? Todella kehnot jarrut, ero oli suuri koska jammussa ne ovat todella purevat. Ajelin siis hieman varovaisemmin mutkiin, koska pyörä ei sallinut myöhäisempää jarrutusta hieman ennen mutkaan tuloa.
Koimme kolmannen ja viimeisenä pitämäni negatiivisen tunteen - pyörällä ei ollut nautinto ajaa kaksi päällä mutkatietä. Siihen oli kaiketi syynä ei vain huonot jarrut vaan myös pyöränrunko,joka ei todellakaan toiminut kuormitettuna!
En pystynyt missään vaiheessa ajamaan samoilla nopeuksilla mutkatietä tällä HD:llä, kuin mitä ajelen omallani. HD tuntui jotenkin huteralta ja turvattomalta nopeutta nostettaessa. Eli nautinnollinen ajelu päättyi nopsasti pyörän palauttamiseen.
Nyt pitää alkaa uusi harkinta - mikä se on meidän uusi pyörämme? Varoituksena vain kaikille, käykää ihmeessä koeajamassa uusi pyörä kaksi päällä, jos kuitenkin harrastatte sitä kaksin!
nimim HD mielessä - mutta ei alle!- Baikkeri
Jep. Noita makuja on monia ja se on hyvä, riittää ottajia niin äideille kuin tyttärillekin :)
Minäkin innostuin tuossa neljääkymppiä lähestyttäessa hankkimaan taas prätkän nuoruusvuosien jälkeisen pitkän tauon jälkeen. 70 -luvulla tuli pörrättyä monelaisella häksättimellä ja nyt kun oli pitkä tauko takana, niin kyllähän uudet vehkeet tuntui erilaisilta. Kyykyt hylkäsin heti, kun ei tuo vauhdin hurma enää innostanut ja ne olivat jo tavalliseen cruisaamiseen "liian hyviä" ajettavia. Jotenkin ajamisen fiilis puuttui. Vähän sama kuin ero purjeveneen ja muskelimoottoriveneen kera, jos haluaa cruisata rauhassa. Vaatiihan purjeilu työtä toisella tavalla, mutta....
Aloitin pikkucustomilla, kasisatasella intrulla. Sitten ajattelin hankkia isomman ja ostin cruiserimallisen 1100 Dragstarin. Siinä olisi pitänyt noudattaa edellisen kirjoiittajan myös mainitsemaa yleisohjetta ja koeajaa pyör huolella. Dragstari tuntui tällaisen karvaisen körilään käsissä jotenkin japanilaisen pikkumiehen lelulta. Kaikki toimi niin kevyesti, kytkin, jarrut, vaihteet ja pyöräkin meni tiellä kuin itsestään. Helppoa ajaminen oli, mutta kyllästyin siihen jo puolessa kaudessa. Pyörä oli liian steriili ja fiini. Niin ja lisämiinuksena sellainen kierrosvingutin, vaikka odotin että olisi ollut kasisatasen intrun jälkeen iso hyppäys voimapyörän suuntaan. Huusi satasen vauhdissa jo kuin pieni eläin...ei fiilistä.
Sitten koeajoin Suzukin vanhaa Intruder 1400:sta. Siinä oli jo rautapyörän meininkiä. Sitä sai tosissaan jo vähä ajaa mutkiinkin ja yleensäki, vaati vähän miehen otetta eikä mitään hipaisua. Joka suhteessa. Mutta oli kyllä jo erilainen nautintokin. Niin ja kone jytkytti pitkäiskuisesti ja harvatahtisesti kuin maamoottori...ja voiman tunne tuli nimenomaan matalilta kierroksilta alkaen :) Tuli sellainen tunne, että ei se helpoin ole aina se nautittavin.
Kuitenkin mieli teki vielä kokeilla noita "oikeita" moottoripyöriäki eli harrikkaa. Kokeilin piruttain ihan uusia twincamejäkin, mutta ne eivät sytyttäneet. Mylly tuntui enemmän kierrospeliltä mitä kunnon intru ja hallintalaitteet ja koko pyörän käsittely oli neutraalimpaa kuin karvarintaisten miesten truderilla.
Mutta sitten tuli koeajettua peliä joka sytytti. Vuoden 1981 mallista 1340 kuutioista Harley Davidson FX:ää. Juuri niin. Shovelhead koneella, iskunpituus 107 milliä, kone pultattu runkoon kiinni suoraan...WAU. Se vei miehen. Siinä tosin on vielä jäykemmät hallintalaitteet; kytkin, jarrut, vaihteet, mitä intruderissa, mutta se ei ole homman juju. Kyllähän prätkästä voi siirtyä monessa suhteessa paljon vaivattomampaan suuntaan, jos sellaista arvostaa...vaikkapa näin; pleksi (mukavasti tuulen suojassa), katteet (mukavasti säiltä suojassa), lämmitys (mukavempi kylmällä), ilmastointi (mukavempi kuumalla), neljä pyörää ja katto (mukavempi kaikissa olosuhteissa), automaattivaihteet (helpompi ajaa)....hmm...taidettiin päästä jo autoon..mutta jokainen valitsee sen mistä tykkää!
Mulle se juttu ei ole elämässä muutenkaan, että tehdään kaikesta mahdollisimman helppoa. Onhan toki helpompaa maata sohvalla ja katsoa, kun muut elää ja seikkailee, kuin lähteä itse elämään seikkailujen keskelle. Mutta minä nautin itse olemisesta. Samoin prätkällä nautin, kun ajaminen vaatii vähän vaivaa, eikä kaikki ole helpointa. Nautin, kun tuuli tuivertaa kasvoilla, kun kuulen moottorin jyrinän, kun pyörää saa ja pitää ohjata kaarteeseen tai yleensäkin käsitellä, nautin kun kone elää omaa elämäänsä ja välittäää voimansa kokemuksen kun kaasua kiertää myös runkoa pitkin...Mulle ei ikinä pleksiä eikä liiallista vaivattomutta....
Niin se vain on. Ja onneksi pyöriä on joka lähtöön. Onko minun pyöräni sitten parempi kuin jonkun toisen. On se, nimittäin minulle. En enää ikinä palaa steriiliin pappapyörään...tai ei pitäisi sanoa en ikinä, ehkä sitten, kun ikä painaa ja kroppa on rapistunut, eikä enää ole nuoren miehen otetta kourissa, vaan vanhan miehen heikko ote. Ehkä sitten on tyydyttävä muuhun.. - hd man
KYSYMYS:2 ajelevat ,onko painonne yhteensä yli 240 kg?
- Petteri
Baikkeri kirjoitti:
Jep. Noita makuja on monia ja se on hyvä, riittää ottajia niin äideille kuin tyttärillekin :)
Minäkin innostuin tuossa neljääkymppiä lähestyttäessa hankkimaan taas prätkän nuoruusvuosien jälkeisen pitkän tauon jälkeen. 70 -luvulla tuli pörrättyä monelaisella häksättimellä ja nyt kun oli pitkä tauko takana, niin kyllähän uudet vehkeet tuntui erilaisilta. Kyykyt hylkäsin heti, kun ei tuo vauhdin hurma enää innostanut ja ne olivat jo tavalliseen cruisaamiseen "liian hyviä" ajettavia. Jotenkin ajamisen fiilis puuttui. Vähän sama kuin ero purjeveneen ja muskelimoottoriveneen kera, jos haluaa cruisata rauhassa. Vaatiihan purjeilu työtä toisella tavalla, mutta....
Aloitin pikkucustomilla, kasisatasella intrulla. Sitten ajattelin hankkia isomman ja ostin cruiserimallisen 1100 Dragstarin. Siinä olisi pitänyt noudattaa edellisen kirjoiittajan myös mainitsemaa yleisohjetta ja koeajaa pyör huolella. Dragstari tuntui tällaisen karvaisen körilään käsissä jotenkin japanilaisen pikkumiehen lelulta. Kaikki toimi niin kevyesti, kytkin, jarrut, vaihteet ja pyöräkin meni tiellä kuin itsestään. Helppoa ajaminen oli, mutta kyllästyin siihen jo puolessa kaudessa. Pyörä oli liian steriili ja fiini. Niin ja lisämiinuksena sellainen kierrosvingutin, vaikka odotin että olisi ollut kasisatasen intrun jälkeen iso hyppäys voimapyörän suuntaan. Huusi satasen vauhdissa jo kuin pieni eläin...ei fiilistä.
Sitten koeajoin Suzukin vanhaa Intruder 1400:sta. Siinä oli jo rautapyörän meininkiä. Sitä sai tosissaan jo vähä ajaa mutkiinkin ja yleensäki, vaati vähän miehen otetta eikä mitään hipaisua. Joka suhteessa. Mutta oli kyllä jo erilainen nautintokin. Niin ja kone jytkytti pitkäiskuisesti ja harvatahtisesti kuin maamoottori...ja voiman tunne tuli nimenomaan matalilta kierroksilta alkaen :) Tuli sellainen tunne, että ei se helpoin ole aina se nautittavin.
Kuitenkin mieli teki vielä kokeilla noita "oikeita" moottoripyöriäki eli harrikkaa. Kokeilin piruttain ihan uusia twincamejäkin, mutta ne eivät sytyttäneet. Mylly tuntui enemmän kierrospeliltä mitä kunnon intru ja hallintalaitteet ja koko pyörän käsittely oli neutraalimpaa kuin karvarintaisten miesten truderilla.
Mutta sitten tuli koeajettua peliä joka sytytti. Vuoden 1981 mallista 1340 kuutioista Harley Davidson FX:ää. Juuri niin. Shovelhead koneella, iskunpituus 107 milliä, kone pultattu runkoon kiinni suoraan...WAU. Se vei miehen. Siinä tosin on vielä jäykemmät hallintalaitteet; kytkin, jarrut, vaihteet, mitä intruderissa, mutta se ei ole homman juju. Kyllähän prätkästä voi siirtyä monessa suhteessa paljon vaivattomampaan suuntaan, jos sellaista arvostaa...vaikkapa näin; pleksi (mukavasti tuulen suojassa), katteet (mukavasti säiltä suojassa), lämmitys (mukavempi kylmällä), ilmastointi (mukavempi kuumalla), neljä pyörää ja katto (mukavempi kaikissa olosuhteissa), automaattivaihteet (helpompi ajaa)....hmm...taidettiin päästä jo autoon..mutta jokainen valitsee sen mistä tykkää!
Mulle se juttu ei ole elämässä muutenkaan, että tehdään kaikesta mahdollisimman helppoa. Onhan toki helpompaa maata sohvalla ja katsoa, kun muut elää ja seikkailee, kuin lähteä itse elämään seikkailujen keskelle. Mutta minä nautin itse olemisesta. Samoin prätkällä nautin, kun ajaminen vaatii vähän vaivaa, eikä kaikki ole helpointa. Nautin, kun tuuli tuivertaa kasvoilla, kun kuulen moottorin jyrinän, kun pyörää saa ja pitää ohjata kaarteeseen tai yleensäkin käsitellä, nautin kun kone elää omaa elämäänsä ja välittäää voimansa kokemuksen kun kaasua kiertää myös runkoa pitkin...Mulle ei ikinä pleksiä eikä liiallista vaivattomutta....
Niin se vain on. Ja onneksi pyöriä on joka lähtöön. Onko minun pyöräni sitten parempi kuin jonkun toisen. On se, nimittäin minulle. En enää ikinä palaa steriiliin pappapyörään...tai ei pitäisi sanoa en ikinä, ehkä sitten, kun ikä painaa ja kroppa on rapistunut, eikä enää ole nuoren miehen otetta kourissa, vaan vanhan miehen heikko ote. Ehkä sitten on tyydyttävä muuhun.."Kyllähän prätkästä voi siirtyä monessa suhteessa paljon vaivattomampaan suuntaan, jos sellaista arvostaa...vaikkapa näin; pleksi (mukavasti tuulen suojassa), katteet (mukavasti säiltä suojassa), lämmitys (mukavempi kylmällä), ilmastointi (mukavempi kuumalla), neljä pyörää ja katto (mukavempi kaikissa olosuhteissa), automaattivaihteet (helpompi ajaa)....hmm...taidettiin päästä jo autoon..mutta jokainen valitsee sen mistä tykkää!"
Eikös ennen pleksiä ja katetta tule umpipotta! - selvennys
hd man kirjoitti:
KYSYMYS:2 ajelevat ,onko painonne yhteensä yli 240 kg?
Mitä tarkoitat kysymykselläsi "onko painonne yli 240 kg"? Onko se jokin maaginen rajapyykki, vaiko max painoraja HD:llä?
Sikäli mikäli minä olen näitä juttuja ymmärrykselläni lukenut, niin ei kait sillä ole suurta merkitystä mikä se paino tarkalleen ottaen oli - vai? Koska täällähän suoritettiin kokeilevaa vertailua pyörä Y / vastaa Pyörä H - eikö?
Kysymyksestäsi voisi vetää päätelmän, että HD:lla ei missään nimessä saa ajaa kuormitettuna, vaikka toisella merkillä niin saakin tehdä. Tätäkö tarkoitit?
Mielestäni HD:kin kestää ajokuormaa, vaikka menettääkin enemmän ajo-ominaisuuksia kuin eo. mainitut pyörät.
Niinkuin täällä jo usealla nimimerkillä on todettu HD-miehet eivät ajo-ominaisuuksia arvosta, eivätkä turvallisuutta, eivätkä laatua - vaan brändiä - hyvää aitoamerikkalaista, suitsuttavaa ja isolla dollarikasalla tehtyä tuotebrändiä, nimeltään HD. Tämän brändin luomisesta ja ylläpidosta he ovat valmiita maksamaan ja tinkimään tietyistä asioista, jopa omasta turvallisuudestaan. Suotakoon se heille! - Bikerman
selvennys kirjoitti:
Mitä tarkoitat kysymykselläsi "onko painonne yli 240 kg"? Onko se jokin maaginen rajapyykki, vaiko max painoraja HD:llä?
Sikäli mikäli minä olen näitä juttuja ymmärrykselläni lukenut, niin ei kait sillä ole suurta merkitystä mikä se paino tarkalleen ottaen oli - vai? Koska täällähän suoritettiin kokeilevaa vertailua pyörä Y / vastaa Pyörä H - eikö?
Kysymyksestäsi voisi vetää päätelmän, että HD:lla ei missään nimessä saa ajaa kuormitettuna, vaikka toisella merkillä niin saakin tehdä. Tätäkö tarkoitit?
Mielestäni HD:kin kestää ajokuormaa, vaikka menettääkin enemmän ajo-ominaisuuksia kuin eo. mainitut pyörät.
Niinkuin täällä jo usealla nimimerkillä on todettu HD-miehet eivät ajo-ominaisuuksia arvosta, eivätkä turvallisuutta, eivätkä laatua - vaan brändiä - hyvää aitoamerikkalaista, suitsuttavaa ja isolla dollarikasalla tehtyä tuotebrändiä, nimeltään HD. Tämän brändin luomisesta ja ylläpidosta he ovat valmiita maksamaan ja tinkimään tietyistä asioista, jopa omasta turvallisuudestaan. Suotakoon se heille!Itse taidat olla jonkun päähänpinttymäsi vanki, koska puhut kaikkea muuta kuin asiaa. Viime vuosina HD on saanut runsaasti hyviä arvosanoja mp -lehtien koeajoissa. Esim. saksalainen motorrad -lehti 4/2001 -> HD:n softail malli voitti mennen tullen customien vertailutestin. V-Rod voitti viime vuonna saman lehden custom/cruiser -vertailun. Alan harrastajat tietävät, että HD:n laatu on ollut jo kaksikymmentä vuotta hyvä, evolution moottori kestää helposti 100-200 tuhatta kilometriä. Ruotsissa, jossa vakuutusyhtiöt pitävät tarkempaa tilastoa pyörien onnettomuuksista, on HD:n vakuuttaminen samasta syystä edullisempaa kuin esim. honda CBR:n -> HD on paljon turvallisempi.
" Tämän brändin luomisesta ja ylläpidosta he ovat valmiita maksamaan ja tinkimään tietyistä asioista, jopa omasta turvallisuudestaan. Suotakoon se heille! "
Tuollaisen väittämän jankuttaminen ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan pinttyneeseen pakkomielteeseen. Nimittäin tosiasiaa on se, että HD on voittanut lukuisia testejä luokassaan, kuten jo mainitsin ja käyttäjien motiivi selviää kyllä näitä juttuja lukemalla, siitähän ei saa selvää kuin kysymällä omistajilta, miksi he ovat valinneet kyseisen merkin. Sinun väittämäsi mukaisia syitä ei kukaan ole tuonut suorasti tai epäsuorasti esiin. Yleisin syy, miksi käyttäjät ovat valinneet HD:n, on se että sillä ajaminen ja sen harrastaminen tuo suurimman ilon.
Niin se on mullakin. Tuo pyörä on vertaansa vailla. Lähelle samaa yltää vain pari japsipyörää, toinen on intruderi toinen tuo mainittu wildstar, joka taas isona cruiserina jää minun mielenkiinnon ulkopuolelle samoin kuin muutamat hd -mallitkin. - Baikkeri
Petteri kirjoitti:
"Kyllähän prätkästä voi siirtyä monessa suhteessa paljon vaivattomampaan suuntaan, jos sellaista arvostaa...vaikkapa näin; pleksi (mukavasti tuulen suojassa), katteet (mukavasti säiltä suojassa), lämmitys (mukavempi kylmällä), ilmastointi (mukavempi kuumalla), neljä pyörää ja katto (mukavempi kaikissa olosuhteissa), automaattivaihteet (helpompi ajaa)....hmm...taidettiin päästä jo autoon..mutta jokainen valitsee sen mistä tykkää!"
Eikös ennen pleksiä ja katetta tule umpipotta!Niinhän se on. Avopottaa pitää käyttää, koska viranomainen niin vaatii. Kyllä tuolla pärjäisi ilman kypärääkin suht mukavasti, ainakin maalla hiljaa cruisaten ja varoen...
- Panhead -55
selvennys kirjoitti:
Mitä tarkoitat kysymykselläsi "onko painonne yli 240 kg"? Onko se jokin maaginen rajapyykki, vaiko max painoraja HD:llä?
Sikäli mikäli minä olen näitä juttuja ymmärrykselläni lukenut, niin ei kait sillä ole suurta merkitystä mikä se paino tarkalleen ottaen oli - vai? Koska täällähän suoritettiin kokeilevaa vertailua pyörä Y / vastaa Pyörä H - eikö?
Kysymyksestäsi voisi vetää päätelmän, että HD:lla ei missään nimessä saa ajaa kuormitettuna, vaikka toisella merkillä niin saakin tehdä. Tätäkö tarkoitit?
Mielestäni HD:kin kestää ajokuormaa, vaikka menettääkin enemmän ajo-ominaisuuksia kuin eo. mainitut pyörät.
Niinkuin täällä jo usealla nimimerkillä on todettu HD-miehet eivät ajo-ominaisuuksia arvosta, eivätkä turvallisuutta, eivätkä laatua - vaan brändiä - hyvää aitoamerikkalaista, suitsuttavaa ja isolla dollarikasalla tehtyä tuotebrändiä, nimeltään HD. Tämän brändin luomisesta ja ylläpidosta he ovat valmiita maksamaan ja tinkimään tietyistä asioista, jopa omasta turvallisuudestaan. Suotakoon se heille!Tuskimpa tuo tarkkaa painorajaa tarkoitti.
Jäykkäperällä ei paljon ominaisuudet muutu vaikka painoa olisi 300 kg.
Onhan se mukava huomata että joku itsesäälissä rypövä Japsihomo viitsii ajatella meidän pitkäpartojenkin turvallisuutta, mutta eikö se ole meidän oma asiamme, jos haluamme viettää kylmiä talvi-iltoja rakasta häksätintämme korjaillen ja rakennellen.
Rakenteluun on jo koittanut valtiokin väliin, mutta turhaan, eli älä viitsi sinäkään pientä nuppiasi sillä vaivata...... - penkki 170
Panhead -55 kirjoitti:
Tuskimpa tuo tarkkaa painorajaa tarkoitti.
Jäykkäperällä ei paljon ominaisuudet muutu vaikka painoa olisi 300 kg.
Onhan se mukava huomata että joku itsesäälissä rypövä Japsihomo viitsii ajatella meidän pitkäpartojenkin turvallisuutta, mutta eikö se ole meidän oma asiamme, jos haluamme viettää kylmiä talvi-iltoja rakasta häksätintämme korjaillen ja rakennellen.
Rakenteluun on jo koittanut valtiokin väliin, mutta turhaan, eli älä viitsi sinäkään pientä nuppiasi sillä vaivata......Menisit syömään ja juomaan ittes miehen näköiseksi. Ple kun naurattaa kun "HD miehet" on tyyliin kukkakeppejä, parrat ja poninhännät vaan heiluu ja puheet on isot.. Taitaa olla se vanha totuus kuten autojen kanssa, että mitä isompi ja mahtavampi auto,sitä pienempi kuski..
- Baikkeri
penkki 170 kirjoitti:
Menisit syömään ja juomaan ittes miehen näköiseksi. Ple kun naurattaa kun "HD miehet" on tyyliin kukkakeppejä, parrat ja poninhännät vaan heiluu ja puheet on isot.. Taitaa olla se vanha totuus kuten autojen kanssa, että mitä isompi ja mahtavampi auto,sitä pienempi kuski..
Mitens sä nyt noin tuohdut kun juuri moni japsihomo näälinkäinen on haukkunut meitä Harrikka-kuskeja lihaviks, karvasiks ja pahaltahaiseviks? Oli kiva kuulla että yhtäkkiä ollankin normaalin kokoisia... Ettekö pojut osaa päättää?????
- Nuijamallinpyörä
Bikerman kirjoitti:
Itse taidat olla jonkun päähänpinttymäsi vanki, koska puhut kaikkea muuta kuin asiaa. Viime vuosina HD on saanut runsaasti hyviä arvosanoja mp -lehtien koeajoissa. Esim. saksalainen motorrad -lehti 4/2001 -> HD:n softail malli voitti mennen tullen customien vertailutestin. V-Rod voitti viime vuonna saman lehden custom/cruiser -vertailun. Alan harrastajat tietävät, että HD:n laatu on ollut jo kaksikymmentä vuotta hyvä, evolution moottori kestää helposti 100-200 tuhatta kilometriä. Ruotsissa, jossa vakuutusyhtiöt pitävät tarkempaa tilastoa pyörien onnettomuuksista, on HD:n vakuuttaminen samasta syystä edullisempaa kuin esim. honda CBR:n -> HD on paljon turvallisempi.
" Tämän brändin luomisesta ja ylläpidosta he ovat valmiita maksamaan ja tinkimään tietyistä asioista, jopa omasta turvallisuudestaan. Suotakoon se heille! "
Tuollaisen väittämän jankuttaminen ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan pinttyneeseen pakkomielteeseen. Nimittäin tosiasiaa on se, että HD on voittanut lukuisia testejä luokassaan, kuten jo mainitsin ja käyttäjien motiivi selviää kyllä näitä juttuja lukemalla, siitähän ei saa selvää kuin kysymällä omistajilta, miksi he ovat valinneet kyseisen merkin. Sinun väittämäsi mukaisia syitä ei kukaan ole tuonut suorasti tai epäsuorasti esiin. Yleisin syy, miksi käyttäjät ovat valinneet HD:n, on se että sillä ajaminen ja sen harrastaminen tuo suurimman ilon.
Niin se on mullakin. Tuo pyörä on vertaansa vailla. Lähelle samaa yltää vain pari japsipyörää, toinen on intruderi toinen tuo mainittu wildstar, joka taas isona cruiserina jää minun mielenkiinnon ulkopuolelle samoin kuin muutamat hd -mallitkin."honda CBR:n -> HD on paljon turvallisempi. "
Aika naurerttavia nämä HD sällit, johtuukohan tuo vakuutus maksu teho erosta`? HD 1700cc ehkä 70-80hv ja CBR vähintään 100hv- 170hv.
- jusander
Itse ajelen 60 vuotiaalla flatheadilla, ja on se vaan peli. Öljyä roiskuu, pultit löystyy ja ruuvailua riittää. Mutta kyllä päät kääntyy rantabulevardilla ajelessa. Mulle se on ainoa oikea pyörä, mutta kyllä Wildstaarikin aika makeennäköinen on.
- Petteri
Sää varmaan allekirjoitat sellaisen sanonnan, että Harrikassa on jotakin vikaa, jos se tuntuu hyvältä ajaa...
- jusander
Petteri kirjoitti:
Sää varmaan allekirjoitat sellaisen sanonnan, että Harrikassa on jotakin vikaa, jos se tuntuu hyvältä ajaa...
Juu kyllä. Vaatihan se vähän urheilumieltä vanhalla vehkeellä reissuun.
- Olen HD-MIES
Kävin koeajamassa ja blaa blaa..... Ette nuijat ymmärrä mikä on HD. Se on tärisevää patarautaa joka liikkuu ikuisesti. Pultattuna jäykkään runkoon pitkän keulan kera ei tunnu missään vaikka panis takapyrälle kuusi mottia halkoja. Ajo-ominaisuudet ovat jäykän rungon ansiosta samat. Ainoastaan tehot loppuvat painon kasvaessa. Tietysti kuormaus vaikuttaa, mutta jos halot lyödään kahta puolen sivulaukkuihin perseen tasolle, niin hyvin kulkee. Moottoreista pannu on kaunein ja toimii huollettuna kuin kello.
Tienvarressa paskojaan ruuvaavat poropeukalot ajavat liian vähän tietääkseen koneestaan tarpeeksi. Muuten eivät viettäisi aikaansa ruuvaten. Itse olen ruuvannut viimeksi katkenneita ketjuja ja syyhän oli aivan oma, ei paskan HDn. Olin mennyt halvimmilla kuminauhaketjuilla jo kaksi kesää. Tilalle ostin vahvimmat mitä löytyy. Eipä ole tarvinnut edes kiristää.
Koneeni alakerta on tehty viimeksi n10v sitten eikä laakereissa vielä näy mitään hälyttävää. Pyttyjä on mennyt pari sarjaa kun katkesivat liikaan kiristämiseen (jännityksiä). Toinen pyttysatsi oli eriparia. Toinen pytty oli tonniseen fl pannuun ja vaati korotuspalan toimiakseen.
Nyt kun kaikki on timmissä, ei tavitse muuta kuin nautiskella. Matkavauhtina voi pitää turvalliset 140km/h. Siitä kun lähtee ylöspäin joutuu pannumies keräämään osia tieltä ja kiristelemään muttereita 500km välein. Maltti pidellä nopeus aisoissa takaa että pääset ehjänä perille vaikka Gibraltarille ja takaisin.
Voihan sitä välillä räkäistä 180km/h tauluun kunhan ei jää sinne fiilistelemään. Vanhan koneen kiusaaminen hirvittää kyllä senverran että kaasukäsi pysyy kurissa.
Ainahan voi mennä mutkateille irrottelmaan niin ei tarvitse puristaa kaikkea irti moottorista. Alpeilta löytyy hienoja maisemia ja sileätä pintaa jäykkäperälle. Siellä on upeaa vetää korva maassa, eipä ole kovin moni japsihomo ohi painellut.
Kun mennään pelkkää mutkaa puolelta toiselle on jäykkä runko elementissään. Saa tulla nyky HD tosissaan yrittämään takajousiensa kanssa. Siinä rupeaa softtailit vatkaamaan kun vanha pannu etenee kuin juna. Asiaa on kokeiltu ja pannu oli ensin perillä. Tietysti joku yli 2 litrainen stroker menee pienillä suorilla kuin sika, vaan taipuvat kyllä mutkaosuuksilla vakiolle jäykkispannulle. PERRKELE!!! Tärinästä se fiilis tulee!!!!- tiedoton
Niimpä - "Kun mennään pelkkää mutkaa puolelta toiselle on jäykkä runko elementissään. Saa tulla nyky HD tosissaan yrittämään takajousiensa kanssa. Siinä rupeaa softtailit vatkaamaan kun vanha pannu etenee kuin juna. "
Teoriassa ehkä on näin, siis optimitilanteessa, jossa tienpintä on aivan tasainen - mutta mutta entäpä kun tiessä on pieni monttu tai kuoppa ehkäpä juuri siellä kurvissa - jäykkäperä hyppää ilmaan kuin pieni sairas jänis pelästyksissään ja samalla viedään jäykkiksen kuskia niin, että peltinen potta päässä pyörähtää!
Nii-iin moni asia näyttää erilaiselta kun sitä tarkastelee maanpinnalta - kokeilkaa! - Olen HD-MIES
tiedoton kirjoitti:
Niimpä - "Kun mennään pelkkää mutkaa puolelta toiselle on jäykkä runko elementissään. Saa tulla nyky HD tosissaan yrittämään takajousiensa kanssa. Siinä rupeaa softtailit vatkaamaan kun vanha pannu etenee kuin juna. "
Teoriassa ehkä on näin, siis optimitilanteessa, jossa tienpintä on aivan tasainen - mutta mutta entäpä kun tiessä on pieni monttu tai kuoppa ehkäpä juuri siellä kurvissa - jäykkäperä hyppää ilmaan kuin pieni sairas jänis pelästyksissään ja samalla viedään jäykkiksen kuskia niin, että peltinen potta päässä pyörähtää!
Nii-iin moni asia näyttää erilaiselta kun sitä tarkastelee maanpinnalta - kokeilkaa!Sitä varten prätkässä on ilmalla täytetty rengas, jos et tiennyt. Alas tullaan tasan yhtä nopeasti kuin jousitetullakin, ei se pyörä pikku knöölistä lentoon lähde. Vaimennuksen puute tulee esiin vasta useassa peräkkäisssä montussa. Niitähän on aivan turha etsiä alppiteiden marmoripinnnasta.
Kyllä se vain niin on, että kuski vie pyörää eikä toisinpäin. Ja jäykkäperällä ja kovaa. Ainoa joka pyörähtää on evokuskin pää, kun se seuraa pannumiehen ohitusta - twinimies
Olen HD-MIES kirjoitti:
Sitä varten prätkässä on ilmalla täytetty rengas, jos et tiennyt. Alas tullaan tasan yhtä nopeasti kuin jousitetullakin, ei se pyörä pikku knöölistä lentoon lähde. Vaimennuksen puute tulee esiin vasta useassa peräkkäisssä montussa. Niitähän on aivan turha etsiä alppiteiden marmoripinnnasta.
Kyllä se vain niin on, että kuski vie pyörää eikä toisinpäin. Ja jäykkäperällä ja kovaa. Ainoa joka pyörähtää on evokuskin pää, kun se seuraa pannumiehen ohitustaNyt menee teorisoinnin puolelle mutta tuo nyt on silkkaa liirumlaarumipuhetta että jäykkäperäisen renkas seuraisi yhtä hyvin asfaltin pintaa. Kyllä se takajousituksen ja iskunvaimennuksen tehtävä on juuri tien pinnan heittojen tasoittaminen ja PIDON parantaminen sekä jarrutuksissa että kiihdytyksissä ja tasaisessa ajossa. Fysiikan lakeja ei jäykkäperä muuta. Iskunvaimennus on tehty pyöriin juuri sen vuoksi että takapyörä (tässä tapauksessa) seuraa tarkemmin ja nopeammin tien pintaa.
- Olen HD-MIES
twinimies kirjoitti:
Nyt menee teorisoinnin puolelle mutta tuo nyt on silkkaa liirumlaarumipuhetta että jäykkäperäisen renkas seuraisi yhtä hyvin asfaltin pintaa. Kyllä se takajousituksen ja iskunvaimennuksen tehtävä on juuri tien pinnan heittojen tasoittaminen ja PIDON parantaminen sekä jarrutuksissa että kiihdytyksissä ja tasaisessa ajossa. Fysiikan lakeja ei jäykkäperä muuta. Iskunvaimennus on tehty pyöriin juuri sen vuoksi että takapyörä (tässä tapauksessa) seuraa tarkemmin ja nopeammin tien pintaa.
Kyse olikin marmorinsileästä alppitiestä, jossa softtail alkoi soutaa ja vispata, kun pannu kulki kuin kiskoilla
- kahva
..on ajeluista useammallakin fillarilla ja aika monta vuosikymmentä.
Myös HD:llä.
Vähän aina ihmetyttää se, että aina kun puhuu HD-omistajan kans, se alkaa heti puhuun soundeista..?
"Kuuntele mitkä äänet" jnejne...
Ihan niinku prätkät olis jotain megafoneja.
Jos mä haluan kuunnella huikeita soundeja niin ostan huippukorvalapustereot!
Tai otan Fenderin esiin..
Vai onko kyse siitä, että pitää saada aikaan semmonen soundi et kaikki kääntyy tsiikaamaan?
Siihen HD on hyvä. ..patpatpatpat..
Mutta kun ajan prätkää niin itelleni tärkeintä on että se taittuu mun käsissä jouheesti sinne minne ja milloin haluan ja voima (ei tärinä!) tuntuu kun väännän kahvaa..
Eikä perse tai selkä puudu vaikaa ajasin vähä kovempaakin ja kauemmas.
Niinku se prätkä olis osa minua..
Jos prätkä on vielä luotettava ja näyttääkin hyvältä niin sillon on kaikki ok.
Tätä mää niin kovast itekseni ihimettelen..- bikerman
prätkä on tunneasia, sillä ajaminen on kokemus, joka tuo fiilareita. Monille äänet on osa kokemusta. Tiesitkö, että myös urheiluautot on tehty sellaiseksi, että äänet välittyvät myös ohjaamoon ja ääniin kiinnitetään myös huomiota muutenkin. Äänet on osa ajamisen kokemusta. Harva prätkämies/nainen tykkäisi prätkästä, jossa olisi äänetön sähkömoottori. Tyylistä riippumatta.
Sinä kerroit kovasti, mikä sinulle on ajamisessa tärkeintä. Oletko tullut ajatelleeksi, että se ei ole välttämättä sama muillakin? Oletko tullut ajatelleeksi, että se oma tärkein ei ole se ainut oikea, paitsi ehkä itselle. Mulle on ajamisessa tärkeintä hyvä fiilis. Se tulee mulle rauhallisesta cruisaamisesta pyörällä, jota saa vähän ajaa, pyörällä joka ei ole tylsän hyvä hitaammassa vauhdissa. Customit sopivat sen vuoksi minulle, niillä ajaessa saa esim. kaarreajosta nautintoa hitaammassakin vauhdissa, samoin suorilla ajosta. Eikä niillä nautikaan kovasta vauhdista. On paljon muitakin tekijöitä ja vaikuttimia, mutta en koe tarpeelliseksi analysoida niitä tarkasti. Tärkeintä on ajamisen fiilis. Nautittavinta ajaminen on minulle customin kanssa, kaikkein parhaat fiilikset tulevat vanhalla HD:llani ajaessa.
Enkä kovasti yhtään ihmettele muiden mieltymyksiä. Ei edes hirveästi kiinnosta, ymmärrän hyvin, että prätkäilystä voi nauttia ja nauttiikin niin monella eri tavalla ja eri vehkeillä, aivan kuten elämästä muutoinkin. Älä sinäkään niin kovasti ihmettele, koita vähän avartua, kaikkien ihmisten kokemusmaailma ei ole samanlainen kuin omasi. - omamieli
bikerman kirjoitti:
prätkä on tunneasia, sillä ajaminen on kokemus, joka tuo fiilareita. Monille äänet on osa kokemusta. Tiesitkö, että myös urheiluautot on tehty sellaiseksi, että äänet välittyvät myös ohjaamoon ja ääniin kiinnitetään myös huomiota muutenkin. Äänet on osa ajamisen kokemusta. Harva prätkämies/nainen tykkäisi prätkästä, jossa olisi äänetön sähkömoottori. Tyylistä riippumatta.
Sinä kerroit kovasti, mikä sinulle on ajamisessa tärkeintä. Oletko tullut ajatelleeksi, että se ei ole välttämättä sama muillakin? Oletko tullut ajatelleeksi, että se oma tärkein ei ole se ainut oikea, paitsi ehkä itselle. Mulle on ajamisessa tärkeintä hyvä fiilis. Se tulee mulle rauhallisesta cruisaamisesta pyörällä, jota saa vähän ajaa, pyörällä joka ei ole tylsän hyvä hitaammassa vauhdissa. Customit sopivat sen vuoksi minulle, niillä ajaessa saa esim. kaarreajosta nautintoa hitaammassakin vauhdissa, samoin suorilla ajosta. Eikä niillä nautikaan kovasta vauhdista. On paljon muitakin tekijöitä ja vaikuttimia, mutta en koe tarpeelliseksi analysoida niitä tarkasti. Tärkeintä on ajamisen fiilis. Nautittavinta ajaminen on minulle customin kanssa, kaikkein parhaat fiilikset tulevat vanhalla HD:llani ajaessa.
Enkä kovasti yhtään ihmettele muiden mieltymyksiä. Ei edes hirveästi kiinnosta, ymmärrän hyvin, että prätkäilystä voi nauttia ja nauttiikin niin monella eri tavalla ja eri vehkeillä, aivan kuten elämästä muutoinkin. Älä sinäkään niin kovasti ihmettele, koita vähän avartua, kaikkien ihmisten kokemusmaailma ei ole samanlainen kuin omasi.Ekaksi, olen samaa mieltä eo. b-miehen kanssa, että moottoripyöräily on tunneasia ja mp:n ääni on osa kokonaisuutta ajofiilistelystä - lue; osa kokonaisuutta.
Toisille se tosin merkitsee enemmän kuin toisille, useat eivät kuitenkaan viitsi mopoonsa hankkia uusia trumpetteja pelkän äänen vuoksi. Miksiköhän kaikkiin hd:n täytyy vaihtaa uudet trumpetit, tehtaalla asennettujen tilalle? Haetaanko sillä parannusta - vaiko huononnusta hd:n tehtaalla säädettyyn pakettiin??
Muuten en kyllä toisellakaan lukemalla havainnut siinä tekstissä, jota kovin sanoin ruoskit, että siinä olisi pois suljettu Customit! Kyllä ko viesti piti sisällään mielestäni myös Custom pyörät yleisesti.
Lasketko sinä b-mies muut customit niiiiiiiin paljon paremmiksi ajettaviksi, kuin hd (lainatakseni sinua; "tylsän hyviä ajettavia..."), että sinun pitää erityisesti painottaa hidasta cruisailua ...hd:llä?
No, lainatakseni erään herran sanoja " Oletko tullut ajatelleeksi, että se ei ole välttämättä sama muillakin? "
Hyviä ajofiilistelyjä vain sinullekin - äläkä ole noin piukka pipoinen toisten mielipiteille! - Bikerman
omamieli kirjoitti:
Ekaksi, olen samaa mieltä eo. b-miehen kanssa, että moottoripyöräily on tunneasia ja mp:n ääni on osa kokonaisuutta ajofiilistelystä - lue; osa kokonaisuutta.
Toisille se tosin merkitsee enemmän kuin toisille, useat eivät kuitenkaan viitsi mopoonsa hankkia uusia trumpetteja pelkän äänen vuoksi. Miksiköhän kaikkiin hd:n täytyy vaihtaa uudet trumpetit, tehtaalla asennettujen tilalle? Haetaanko sillä parannusta - vaiko huononnusta hd:n tehtaalla säädettyyn pakettiin??
Muuten en kyllä toisellakaan lukemalla havainnut siinä tekstissä, jota kovin sanoin ruoskit, että siinä olisi pois suljettu Customit! Kyllä ko viesti piti sisällään mielestäni myös Custom pyörät yleisesti.
Lasketko sinä b-mies muut customit niiiiiiiin paljon paremmiksi ajettaviksi, kuin hd (lainatakseni sinua; "tylsän hyviä ajettavia..."), että sinun pitää erityisesti painottaa hidasta cruisailua ...hd:llä?
No, lainatakseni erään herran sanoja " Oletko tullut ajatelleeksi, että se ei ole välttämättä sama muillakin? "
Hyviä ajofiilistelyjä vain sinullekin - äläkä ole noin piukka pipoinen toisten mielipiteille!Huomaan, että käsitit kirjoitukseni monin kohdin väärin ja varsinkin tunnelataukseltaan, joka ei ollut kireää eikä äreää. Joten vähän oikaisua.
" Miksiköhän kaikkiin hd:n täytyy vaihtaa uudet trumpetit, tehtaalla asennettujen tilalle? Haetaanko sillä parannusta - vaiko huononnusta hd:n tehtaalla säädettyyn pakettiin?? "
Eikä pelkästään putkistot, vaan paljon muuta. Aivan kuten autoissa, myös moottoripyörissä on rakentajien suosikkeja. Harva lähtee rakentamaan ja customoimaan esim. ladaa, myös autoissa rakentelun kohteena on suosittuja sellaiset pelit, joita "viitsii" rakentaa, eli jotka ovat perustaltaan arvostettuja sekä ominaisuuksiltaan että ulkonäöltään. Katsopa vaikka autoissa, eniten rakennetaan muutenkin upeita urheiluautoja ja mallisarjansa parhaita. HD:ta ei siis rakenneta sen vuoksi, että sitä pidetään sellaisenaan huonona, vaan sen vuoksi, että se on rakentajien suosikki. Ne, jotka eivät ole rakentelusta innostuneita, ostavat sekä autoissa että prätkissä niitä "perusvehkeitä". Valtaosa prätkistä on sellaisia, että en minäkään viitsisi niistä ruveta rakentamaan mitään, kun ei niissä ole lähtökohtaisesti tarpeeksi kiinnostava ulkonäkö ja tekniikka. Joutuisi rakentamaan koko pyörän uusiksi eikä se olisi edes prosenttisääntöjen puitteissa mahdollista.
" Muuten en kyllä toisellakaan lukemalla havainnut siinä tekstissä, jota kovin sanoin ruoskit, että siinä olisi pois suljettu Customit! "
Enhän minä mitään ruoskinut??? Kehotin vain avartumaan hiukan niin, ettei pidä omien mieltymystensä kriteerejä yleisinä hyvän prätkän kriteereinä.
" Lasketko sinä b-mies muut customit niiiiiiiin paljon paremmiksi ajettaviksi, kuin hd (lainatakseni sinua; "tylsän hyviä ajettavia..."), että sinun pitää erityisesti painottaa hidasta cruisailua ...hd:llä? "
En toki. Kirjoituksellani yritin vain saada "kahvaa" ymmärtämään se, että prätkähemmotkin saavat erilaisista ajotavoista mielihyvää. Tämä on kuin ikuisuuskeskustelua ranskalaisten autojen mukavuuden ja saksalaisten urheiluautojen jämäkkyyden välillä. Jämäkän arvostajat eivät millään meinaa tajuta, että joku voi nauttia pehmeästä kyydistä, koska tuo pehmeän kyydin tarjoava peli on "huono" ajettava urheilullisessa ajotavassa. Niinpä hän yrittää kiivaasti osoittaa, kuinka tuo mukava peli on "huono" ajettava, sillähän ei voi ajaa edes niin kovaa mutkiin. Mukavuutta arvostava ei meinaa taas millään ymmärtää sitä, että toinen saa nautinnon tiukoista kurveista ja vauhdista.
En toki moittinut muita customeita "tylsän" hyviksi ajettaviksi, enkä mitään erityistä pyörää. Yritin selittää, että minä koen (ei siis mikään yleistys, vaan omakohtainen kokemus), monet sellaiset vehkeet, jotka on tehty vauhdikkaaseen ajoon, aika tylsiksi omassa ajossani, joka on rauhallisesta cruisaamisesta nautiskelua. Ja se, että sanoin saavani itse eniten mielihyvää vanhalla HD:lla ajamisesta, oli kai riittävän selvästi ilmaistu omakohtaiseksi kokemukseksi, ei miksikään yleiseksi arvioinnin kriteeriksi. Mulla on kaksi pyörää, toinen on VS1400(japsi) ja toinen vanha HD. Itse nautin eniten tuolla vanhalla HD:lla ajosta, mutta VS1400:nkin puikoissa saan paremmat fiilarit kuin esim. uuden softailin puikoissa (testattu on). Sanoin alun alkaenkin sen vain siksi, että tulisi esille se, että ei ole oikeaa ja väärää tyyliä harrastaa, vaan kukin saa fiilarit eri asioista. Enpä tosiaan mitenkään erityisesti painottanut HD:llä cruisailua aiemminkaan, saati että oisin tehnyt siitä opinkappaleen. Ei kai se mikään ihme, jos rauhallisemmasta cruisailusta pitävä ei usein saa fiiliksiä sellaisesta pyörästä, joka on suunniteltu vauhtiin ja kanttaamiseen. Niinpä on oikeastaan vähän harhaanjohtavaa puhua tylsän hyvistä ajettavista, kuten itse ilmaisin asian. "Hyvät" ajo-ominaisuudet omaava peli voikin siis omata huonot ajo-ominaisuudet, jos ajatellaan ajamisen fiilistä, kun sillä ei ajeta siten, mihin se on parhaiten suunniteltu. Kuten sanoin, nämä ovat fiilisjuttuja ja jos kerron omista fiiliksistä, en yritä väittääkään, että oma tapani harrastaa on se oikea, jonka pohjalta määritellään kriteeristö hyvälle pyörälle. Joillakin kyllä näyttää olevan hirmuinen tarve osoittaa, että toinen pyörä on hyvä ajettava ja toinen huono. Minusta esim. vanhalla 60 -luvun Jawalla on tosi hauska ajaa, vaikka se on varmaan joidenkin kriteeristöjen mukaan hirveän "huono" ajettava :) - kahva
Bikerman kirjoitti:
Huomaan, että käsitit kirjoitukseni monin kohdin väärin ja varsinkin tunnelataukseltaan, joka ei ollut kireää eikä äreää. Joten vähän oikaisua.
" Miksiköhän kaikkiin hd:n täytyy vaihtaa uudet trumpetit, tehtaalla asennettujen tilalle? Haetaanko sillä parannusta - vaiko huononnusta hd:n tehtaalla säädettyyn pakettiin?? "
Eikä pelkästään putkistot, vaan paljon muuta. Aivan kuten autoissa, myös moottoripyörissä on rakentajien suosikkeja. Harva lähtee rakentamaan ja customoimaan esim. ladaa, myös autoissa rakentelun kohteena on suosittuja sellaiset pelit, joita "viitsii" rakentaa, eli jotka ovat perustaltaan arvostettuja sekä ominaisuuksiltaan että ulkonäöltään. Katsopa vaikka autoissa, eniten rakennetaan muutenkin upeita urheiluautoja ja mallisarjansa parhaita. HD:ta ei siis rakenneta sen vuoksi, että sitä pidetään sellaisenaan huonona, vaan sen vuoksi, että se on rakentajien suosikki. Ne, jotka eivät ole rakentelusta innostuneita, ostavat sekä autoissa että prätkissä niitä "perusvehkeitä". Valtaosa prätkistä on sellaisia, että en minäkään viitsisi niistä ruveta rakentamaan mitään, kun ei niissä ole lähtökohtaisesti tarpeeksi kiinnostava ulkonäkö ja tekniikka. Joutuisi rakentamaan koko pyörän uusiksi eikä se olisi edes prosenttisääntöjen puitteissa mahdollista.
" Muuten en kyllä toisellakaan lukemalla havainnut siinä tekstissä, jota kovin sanoin ruoskit, että siinä olisi pois suljettu Customit! "
Enhän minä mitään ruoskinut??? Kehotin vain avartumaan hiukan niin, ettei pidä omien mieltymystensä kriteerejä yleisinä hyvän prätkän kriteereinä.
" Lasketko sinä b-mies muut customit niiiiiiiin paljon paremmiksi ajettaviksi, kuin hd (lainatakseni sinua; "tylsän hyviä ajettavia..."), että sinun pitää erityisesti painottaa hidasta cruisailua ...hd:llä? "
En toki. Kirjoituksellani yritin vain saada "kahvaa" ymmärtämään se, että prätkähemmotkin saavat erilaisista ajotavoista mielihyvää. Tämä on kuin ikuisuuskeskustelua ranskalaisten autojen mukavuuden ja saksalaisten urheiluautojen jämäkkyyden välillä. Jämäkän arvostajat eivät millään meinaa tajuta, että joku voi nauttia pehmeästä kyydistä, koska tuo pehmeän kyydin tarjoava peli on "huono" ajettava urheilullisessa ajotavassa. Niinpä hän yrittää kiivaasti osoittaa, kuinka tuo mukava peli on "huono" ajettava, sillähän ei voi ajaa edes niin kovaa mutkiin. Mukavuutta arvostava ei meinaa taas millään ymmärtää sitä, että toinen saa nautinnon tiukoista kurveista ja vauhdista.
En toki moittinut muita customeita "tylsän" hyviksi ajettaviksi, enkä mitään erityistä pyörää. Yritin selittää, että minä koen (ei siis mikään yleistys, vaan omakohtainen kokemus), monet sellaiset vehkeet, jotka on tehty vauhdikkaaseen ajoon, aika tylsiksi omassa ajossani, joka on rauhallisesta cruisaamisesta nautiskelua. Ja se, että sanoin saavani itse eniten mielihyvää vanhalla HD:lla ajamisesta, oli kai riittävän selvästi ilmaistu omakohtaiseksi kokemukseksi, ei miksikään yleiseksi arvioinnin kriteeriksi. Mulla on kaksi pyörää, toinen on VS1400(japsi) ja toinen vanha HD. Itse nautin eniten tuolla vanhalla HD:lla ajosta, mutta VS1400:nkin puikoissa saan paremmat fiilarit kuin esim. uuden softailin puikoissa (testattu on). Sanoin alun alkaenkin sen vain siksi, että tulisi esille se, että ei ole oikeaa ja väärää tyyliä harrastaa, vaan kukin saa fiilarit eri asioista. Enpä tosiaan mitenkään erityisesti painottanut HD:llä cruisailua aiemminkaan, saati että oisin tehnyt siitä opinkappaleen. Ei kai se mikään ihme, jos rauhallisemmasta cruisailusta pitävä ei usein saa fiiliksiä sellaisesta pyörästä, joka on suunniteltu vauhtiin ja kanttaamiseen. Niinpä on oikeastaan vähän harhaanjohtavaa puhua tylsän hyvistä ajettavista, kuten itse ilmaisin asian. "Hyvät" ajo-ominaisuudet omaava peli voikin siis omata huonot ajo-ominaisuudet, jos ajatellaan ajamisen fiilistä, kun sillä ei ajeta siten, mihin se on parhaiten suunniteltu. Kuten sanoin, nämä ovat fiilisjuttuja ja jos kerron omista fiiliksistä, en yritä väittääkään, että oma tapani harrastaa on se oikea, jonka pohjalta määritellään kriteeristö hyvälle pyörälle. Joillakin kyllä näyttää olevan hirmuinen tarve osoittaa, että toinen pyörä on hyvä ajettava ja toinen huono. Minusta esim. vanhalla 60 -luvun Jawalla on tosi hauska ajaa, vaikka se on varmaan joidenkin kriteeristöjen mukaan hirveän "huono" ajettava :)Hyviä kommentteja, kiitos arvon Herrat.
Vähän tarkennan kuitenkin, ettei minua ihan pässinä pidettäis:
Ihmettelen tuota HD-ääniprioriteettiä vähän samanlailla kuin esim tähtiä: Ymmärrän ihmisten eri mieltymykset ja kunnioitankin niitä, mutten voi välttyä asian ihmettelemiseltä..
Ja Bikerman: ei HD mikään rakentajien pyörä ole sen enempää kuin muutkaan.
Jos et usko, käys kattoon uralroikka-, britti-, Classic-, veteraani-, bomber- yms. sivuja.
Puhumattakaan uusien kyykkypyörien omistajista, jotka kantavat ison laatikollisen viriosaa kaupasta uuden prätkän ostaessaan.. ;) .. no, ehkäpä ne käsitetään erikseen.
Joten edelleenkin jatkan äänimaailman ihmettelyä ajellessani syysajoja omalla rivinelkullani ja moikkailen harvoille vastaantuleville motoristeille.
Paitsi HD-miehille, joilla tuntuu olevan aina muuta tärkeämpää tekemistä..
P.S. Tallissani on mm. wanha Jawa, joten tiedän miten hyvä ajofiilis voi kompensoida tekniikan puutteita.(Rinnastus on tässä tahaton).
Hyviä ja turvallisia kilometrejä itsekullekkin omakseen tuntevansa ajopelin kyydittämänä. Pääasia että pidetään kumit tiessä. - Bikerman
kahva kirjoitti:
Hyviä kommentteja, kiitos arvon Herrat.
Vähän tarkennan kuitenkin, ettei minua ihan pässinä pidettäis:
Ihmettelen tuota HD-ääniprioriteettiä vähän samanlailla kuin esim tähtiä: Ymmärrän ihmisten eri mieltymykset ja kunnioitankin niitä, mutten voi välttyä asian ihmettelemiseltä..
Ja Bikerman: ei HD mikään rakentajien pyörä ole sen enempää kuin muutkaan.
Jos et usko, käys kattoon uralroikka-, britti-, Classic-, veteraani-, bomber- yms. sivuja.
Puhumattakaan uusien kyykkypyörien omistajista, jotka kantavat ison laatikollisen viriosaa kaupasta uuden prätkän ostaessaan.. ;) .. no, ehkäpä ne käsitetään erikseen.
Joten edelleenkin jatkan äänimaailman ihmettelyä ajellessani syysajoja omalla rivinelkullani ja moikkailen harvoille vastaantuleville motoristeille.
Paitsi HD-miehille, joilla tuntuu olevan aina muuta tärkeämpää tekemistä..
P.S. Tallissani on mm. wanha Jawa, joten tiedän miten hyvä ajofiilis voi kompensoida tekniikan puutteita.(Rinnastus on tässä tahaton).
Hyviä ja turvallisia kilometrejä itsekullekkin omakseen tuntevansa ajopelin kyydittämänä. Pääasia että pidetään kumit tiessä." Ihmettelen tuota HD-ääniprioriteettiä vähän samanlailla kuin esim tähtiä: Ymmärrän ihmisten eri mieltymykset ja kunnioitankin niitä, mutten voi välttyä asian ihmettelemiseltä.. "
Niitä asioitahan sitä ihmetellään, joita ei ymmärrä. Jos kerran ymmärrät eri mieltymyksiä, niin ei siinä mitään ihmettelemistä ole. Mullakin, vaikka on sekä japsi että HD, on sellainen mieltymys, että HD:n ääniä ei mikään voita. Äänet on monille moottoriurheilun harrastajille tärkeitä, toiset taas tykkää formulatyyppisestä koneen ujelluksesta kuin hullu puurosta :)
" Ja Bikerman: ei HD mikään rakentajien pyörä ole sen enempää kuin muutkaan.
Jos et usko, käys kattoon uralroikka-, britti-, Classic-, veteraani-, bomber- yms. sivuja. "
Aluksi voin sanoa, että olen katsonut noita sivuja ja harrastellut prätkiä tosi laajasti. Yksi suosikkilehteni on BSH, jossa on paljon erilaisista aihoista rakennettuja vehkeitä. Maailmalla rakennetaan paljon enemmän erilaisia aihioita. Mutta jos nyt kuitenkin ollaan rehellisiä itsellemme, niin kyllähän HD on prätkissä rakentajien ykkössuosikki. Et kyllä voi rehllisesti väittää muuta. Missä tahansa liikut pyörällä, suomessa tai muualla, menet kokoontumisajoihin, luet lehti jne., et voi välttyä omin silmin havaitsemasta, että Härräköistä on rakennettuja monin verroin suurempi prosentuaalinen osuus kuin muista pyöristä! Varsinkin suomessa, mutta myös muualla. Kun menen jonnekin, missä on paljon pyöriä koolla, jopa tuhansia, niin jos menen rakennetulla Intruderillani, on se poikkeus japsicustomeiden joukossa, joista harva on juurikaan rakennettu (ehkä on pistetty siirtosarjat ja live-to-ride koristeita). Sen huomaa siitäkin, että tuollainen rakennettu intikka tai japsi yleensä, herättää kovasti huomiota ja erottuu joukosta. Harrikoissa taas orkkis on melkein harvinaisuus, varsinkin kun pyörällä on ikää 5 tai 10 vuotta tai yli. Pitää oikein mennä katsomaan aina netistä, että miltähän tuokin pyörä on näyttänyt uutena.
" Puhumattakaan uusien kyykkypyörien omistajista, jotka kantavat ison laatikollisen viriosaa kaupasta uuden prätkän ostaessaan.. ;) .. no, ehkäpä ne käsitetään erikseen. "
Pitää paikkansa. Se on kuitenkin vielä aika pientä rakentelua siihen verrattuna, että koneen rakentamisen lisäksi pistetään runko, tankit, lokarit, keula, swingit jne uuteen kuosiin. Ihan vaan rakentelun ja yksilöimisen ilosta. Aivan kuten autoissakin niitä parhaita rakennetaan eniten :)
" Joten edelleenkin jatkan äänimaailman ihmettelyä ajellessani syysajoja omalla rivinelkullani ja moikkailen harvoille vastaantuleville motoristeille.
Paitsi HD-miehille, joilla tuntuu olevan aina muuta tärkeämpää tekemistä.. "
Samoin minäkin cruisaan syyskeliin, välillä härräkällä, välillä japsilla, ihmettelemättä lainkaan toisten ääniä tai muita mieltymyksiä, moikkaillen kaikille vastaantuleville motoristeille, myös härrköille, joista ei tänäkään kesänä käytännössä kukaan ole jättänyt reippaasti tervehtimättä, vaikka olen ollut japsichopperilla liikenteessä. Ainoat tyypit, jotka ovat vähemmän tervehtineet, vaikka olisin moikannut ensin, on jotkut muoviluotimiehet. Tosin täytyy myönteisesti sanoa, että monien motoristien kampanjoima "moikkaa kaikkia" periaate on tehonnut ja tänä kesänä on ollut tervehtimättömyys harvinaisempaa myös muoviluotimiehillä. Alkavat vissiin oppia, että prätkmies on aina prätkämies :)
" P.S. Tallissani on mm. wanha Jawa, joten tiedän miten hyvä ajofiilis voi kompensoida tekniikan puutteita.(Rinnastus on tässä tahaton). "
Niinpä. Saattaa jopa olla niinpäin, että hyvä ajofiilis syntyykin juuri sen vuoksi, että vehkeessä ei ole turhaa tekniikkaa. Mulla ainakin on juuri noinpäin. Jawan tekniikkahan on tädyellinen, siitä ei puutu yhtään mitään :) Kuviteltu syy onkin seuraus :)
- Jupe
Joo,täytyy sanoa,jotta itsekkin valitsin wildstar:n,tulee vakiona jarrutkin,mitkä HD:npitää ostaa erikseen.
Kävin kaverin dynalla ajamassa.oli kuin olisi raisun selkään hypänny,eli mopo mikä mopo!- Läskiperse
Joo mäkin ajelin noilla ht:llä vähän koeajoja siten myös wiltstarilla. Mutta siten ajoin goldwingiä ja siinä on pyörä. kuuspyttynen kone ja muutenkin reilun kokonen. toi wiltstari tuntu sen jälkeen ihan onnettomalta pikkupyörältä. eihän siinä ollu edes lämmitystä ja ilmastointia eikä reteoita vakiona. ihan onneton peli. kyllä goldwing on ainut oikee prätkä.
- custoministi
Läskiperse kirjoitti:
Joo mäkin ajelin noilla ht:llä vähän koeajoja siten myös wiltstarilla. Mutta siten ajoin goldwingiä ja siinä on pyörä. kuuspyttynen kone ja muutenkin reilun kokonen. toi wiltstari tuntu sen jälkeen ihan onnettomalta pikkupyörältä. eihän siinä ollu edes lämmitystä ja ilmastointia eikä reteoita vakiona. ihan onneton peli. kyllä goldwing on ainut oikee prätkä.
Sen lisäksi goltvinki on vielä ihan aito Custom - mopo niinkuin nuo kaksi em. vertailussa olluttakin - eikö?
Entäs jos menisit ajamaan BossHossia, ihan vaikkapa sitä pikkulohkoa V8-koneella, joka muuten on Custom-mopeti(montakos pyttyä siinä vinkissä olikaan?). Mahtaako vinki tuntua ihan raisu mopetilta sen jälkeen kun on isoa customia ajanut?? - jupe
custoministi kirjoitti:
Sen lisäksi goltvinki on vielä ihan aito Custom - mopo niinkuin nuo kaksi em. vertailussa olluttakin - eikö?
Entäs jos menisit ajamaan BossHossia, ihan vaikkapa sitä pikkulohkoa V8-koneella, joka muuten on Custom-mopeti(montakos pyttyä siinä vinkissä olikaan?). Mahtaako vinki tuntua ihan raisu mopetilta sen jälkeen kun on isoa customia ajanut??Näin iltapäivän ratoksi,väitelläänkö,kellä on pienin moottoripyörä,kun nämä isot o käsitelty..?
Tää on niinku työmaallakin mersumiehet,aamuyöllä lähtevät salaa pajalle,jotta muut ei tietäis,ja vaikka perä korjataan alle kaksi vuotiaasta mersusta,se on vain "huoltoa",muissa merkeissä se on heikkoutta tai peräti vika.
No,se on makuasia sano musti,kun muniansa nuoli - Truderi
custoministi kirjoitti:
Sen lisäksi goltvinki on vielä ihan aito Custom - mopo niinkuin nuo kaksi em. vertailussa olluttakin - eikö?
Entäs jos menisit ajamaan BossHossia, ihan vaikkapa sitä pikkulohkoa V8-koneella, joka muuten on Custom-mopeti(montakos pyttyä siinä vinkissä olikaan?). Mahtaako vinki tuntua ihan raisu mopetilta sen jälkeen kun on isoa customia ajanut??Mulla on suzukin intruderi. Se on miesten pyörä. Ajoin tommosta yamahaa, mutta sehän on sellanen cruiseri, ei mikkään kunnon customi tai chopperi. Semmonen ruma ja lihava läskipyörä rumille ja lihaville ja heikoille läskikuskeille. Niin ja sitä varten siinä on ne jarrut sun muutkin niin herkät, että pullamössöporsaat jaksaa niitä käytellä. Ei sovi tämmösen oikeen miehen kouraan sitten alkuunkaan. Intruteri on sentään tosi miesten pyörä. Sitä saapi vähän ajaa ja ei oo noi hallintalaitteetkaan liian herkät, vaan pikemminkin miehen käteen sopivat. Se on toi yamaha semmonen goldwing läskiperseiden pyörä, jotka haluais olla customikuskeja, niin pitää ostaa tommonen cruisertyylinen matkapyörä. Reppanoitten vehje, ei tosi miehille.
- Haloo
Oot nähny unta niinä yön pimeinä tunteina ????
Toisaalta unien selitykset ovat aina mielenkiintoisia !!!
Mutta tässä tapauksessa kaukana totuudesta...
Harrikkaan vaihtanut- pettynyt
Kuten moni tietää kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja.
Minäkin, avoin ja kokeilunhaluinen, ilman luutuneita ennakkokäsityksiä oleva ja cruisailuhenkinen motoristi päätin viimein kokeilla jenkkistyleä! Kokeilu alkoi 2001 keväällä ja loppui viimekesänä, koska minun täytyy sanoa suoraan olin niin pettynyt hd:n.
Miksi sen pitää olla niin huono ajettava ja arvaamaton kuljetettava varsinkin heti kun siihen tulee lastia päälle (lue= kaksi hlöä ja laukut)? Eikä sen pyörän hd henki riittänyt kompensoimaan ko mopon huonoa laatua ja vikaherkkyyttä - ainakaan meidän perheen kohdalla.
Päätin siis vaihtaa pyörän takaisin japsiin ja nyt saimmekin taas ajella loppukesän huoletta ja nautiskella ajo-ominaisuuksista. Täten saatoin kiinnittää huomioni myös ympäröivään kauniiseen luontoonkin, eikä pelkästään rutistaa kaksin käsin sarvista kiinni ja keskittyä vain pyörään, kuten hd:n kohdalla oli.
Ymmärrän kyllä joitakin vannoutuneita hd kuskeja omasta asenteestaan, koska he eivät ole kokeilleet parempaa.
Toinen harmi tässä kokeilussa oli se, kun tuo harmin kappale eli hd laski hintaansa niin pirusti, että tuli tuo kokeilu sitten melkoisen kalliiksi - taloudellisessa mielessäkin!!Vaihdossa uuteen Yamahaan sain kärsiä todella paljon taloudellisesti, eivät arvostaneet hd:tä kovinkaan paljon!!Onneksi japsit pitävät hintansa paremmin ja tasaisemmin, ei ole enää ko yllätyksiä tulossa seuraavan vaihdon yhteydessä.
nimim. onnellinen Wildstar perhe
ps. huomaa kyllä mikä aihe kiinnostaa hd-kuskeja eniten - eli kunnon japsi pyörä YAMAHA - Runtta
pettynyt kirjoitti:
Kuten moni tietää kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja.
Minäkin, avoin ja kokeilunhaluinen, ilman luutuneita ennakkokäsityksiä oleva ja cruisailuhenkinen motoristi päätin viimein kokeilla jenkkistyleä! Kokeilu alkoi 2001 keväällä ja loppui viimekesänä, koska minun täytyy sanoa suoraan olin niin pettynyt hd:n.
Miksi sen pitää olla niin huono ajettava ja arvaamaton kuljetettava varsinkin heti kun siihen tulee lastia päälle (lue= kaksi hlöä ja laukut)? Eikä sen pyörän hd henki riittänyt kompensoimaan ko mopon huonoa laatua ja vikaherkkyyttä - ainakaan meidän perheen kohdalla.
Päätin siis vaihtaa pyörän takaisin japsiin ja nyt saimmekin taas ajella loppukesän huoletta ja nautiskella ajo-ominaisuuksista. Täten saatoin kiinnittää huomioni myös ympäröivään kauniiseen luontoonkin, eikä pelkästään rutistaa kaksin käsin sarvista kiinni ja keskittyä vain pyörään, kuten hd:n kohdalla oli.
Ymmärrän kyllä joitakin vannoutuneita hd kuskeja omasta asenteestaan, koska he eivät ole kokeilleet parempaa.
Toinen harmi tässä kokeilussa oli se, kun tuo harmin kappale eli hd laski hintaansa niin pirusti, että tuli tuo kokeilu sitten melkoisen kalliiksi - taloudellisessa mielessäkin!!Vaihdossa uuteen Yamahaan sain kärsiä todella paljon taloudellisesti, eivät arvostaneet hd:tä kovinkaan paljon!!Onneksi japsit pitävät hintansa paremmin ja tasaisemmin, ei ole enää ko yllätyksiä tulossa seuraavan vaihdon yhteydessä.
nimim. onnellinen Wildstar perhe
ps. huomaa kyllä mikä aihe kiinnostaa hd-kuskeja eniten - eli kunnon japsi pyörä YAMAHA" Kuten moni tietää kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja. "
Joo ja kirjoituksestas näki, ettet oo hd:ta koskaan edes ajanutkaan. Tuon kokeilemispuolen kyllä uskon jutustasi, ei sulla mitään vaimookaan oo, mutta naapurin peran kanssa on tainnut tulla useempaan otteeseen kokeiltua (kokeilunhaluinen kun olet), miltä ruskeen reiän ritareista tuntuu. Ja hyvältä on tuntunut, kun sinusta on tullut niin masokistinen, että tulet tänne päätäs aukomaan, jotta saat kuunnelle vähän totuuksia ittestäs. Ps. Muista rasvapurkki. - pettynyt
Runtta kirjoitti:
" Kuten moni tietää kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja. "
Joo ja kirjoituksestas näki, ettet oo hd:ta koskaan edes ajanutkaan. Tuon kokeilemispuolen kyllä uskon jutustasi, ei sulla mitään vaimookaan oo, mutta naapurin peran kanssa on tainnut tulla useempaan otteeseen kokeiltua (kokeilunhaluinen kun olet), miltä ruskeen reiän ritareista tuntuu. Ja hyvältä on tuntunut, kun sinusta on tullut niin masokistinen, että tulet tänne päätäs aukomaan, jotta saat kuunnelle vähän totuuksia ittestäs. Ps. Muista rasvapurkki.Onpas pojulla kovat puheet, taidatkin olla "kokenut hd-mies", eli äitisi osti sulle kesällä liekkipaidan maatalousnäyttelystä ja nyt sitä sitten pullistellaan. Sielläkö sinä opit nuo kaikki "hd-sanat ruskean reiän ja ..."
Ehkä sinun kannattaisi jo tulla pois peilin edestä ihailemasta itseäsi ja samalla lakata puhumasta itsellesi ja ota samalla se liekkipaita jo pois päältäsi - ei se sinusta miestä tehnytkään!!
Itse tiedän kyllä, että sinä et voi olla aito hd-mies, koska en ole koskaan tavannut aidossa hd porukassa yhtään noin matalaotsaista henkilöä. Eikä se porukka vieläkään ole tasoaan laskenut, vaikka minä en enää halua hd:llä ajaakaan, mutta se onkin jo eri asia.
- kumpikampi
Jompi kumpi on huonompi motoristi, olisiko se HooDeellä ajava, vaiko japsikustomilla ajava. Mene ja tiedä.
- ldkdjhfd
Alkaa nuo hd:t olee tusinapyöriä , huonolaatuisia semmoisia , japskit lopettivat isompien valmistuksen kustannussyistä lie ,kohta joutuu hd:n tyytymään jos ison customin haluaa , vaatii vaan paksun lompakon korjailuun ja malttia korjailuun kun ei ajokausi olekkaan pelkkää naatiskelua.
- FistingHD
Tuhkaluukun ronkkijat leikkii isoa miestä. Jatkakaa peppuleikkejänne.
- Narskis
https://www.youtube.com/watch?v=p-ZApNGjOuM
Tämmösiä puolivalmisteita ne on, tehottomia ja laatu venäjän tasoa. - EskoRaisvuo
Jos on huono itseluottamus niin silloin valinta on HD.
- Hullumikähullu
Koko ketjun aloittaja: " Jotkut sanoo japsi kustomeiden olevan biltemaharrikoita eli onko HD ainoa oikea kustomi?
Tälläsiä oon tässä pähkäilly yön pimeinä tunteina, onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia? "
Minä: Joo, sinulla on ongelmia ja pahoja sellaisia, suosittelen käymään puhumassa ammatti-auttajan pakeilla. Nämä sinun tekstit tänne kertoo vakavasta mielenhäiriöstä. - Jutustelija1
WildStar on parempi mutta Harleyssä on fiilistä, jokaisen pitää valita paremmuuden ja fiiliksen väliltä ja tehdä päätöksensä sen mukaan.
Toki voi ostaa molemmat...- SitäOdotellessa
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.com/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346