Museologia

kertokaapas

Miten hyvin museologiaa pääaineenaan opiskelleet työllistyvät? Miten paljon kyseiseen oppiaineeseen liittyy seminaareja ja noita "tutustumiskäyntejä" museoihin? Onko rankka aine?

3

3360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Museoon töihin

Museologia on kyllä siitä merkittävä aine, että ilman museologian opintoja ei oikein voi työllistyä museoalalle kun "museologian opintoja" pitää olla. Tuo ei tietenkään tarkoita sitä, että pitää olla pääaine museologia vaan mikä tahansa ns. museoaineista kelpaa, kunhan on suorittanut esim. museologian perusopinnot. Museologiaa ei kai voi opiskella pääaineena kuin Jyväskylässä, mutta esim. Helsingissä voi suorittaa sekä perus- että aineopinnot. Tulevaisuudessa asia ehkä muuttuu. Humanistien työtilanne vaihtelee ja museovirkoja lakkautetaan jatkuvasti valtionvarainministeriön ns. tuottavuusohjelman nimessä. Heikolta näyttää.

Perusopintoihin kuului Helsingissä 4 tai 5 museokäyntiä, ryhmätöitä ja esityksiä sekä kirjallisuustenttejä ja esseitä. Aine ei ole sen rankempi kuin mikään muukaan kulttuuriaine, paljon lukemista vain.

• .,.,,

on työtilanne. Virkoja ei perusteta uusia, ja vanhoja lakkautetaan sitä mukaa, kun vanhat työntekijät jäävät eläkkeelle. Eli museologiaa ei kannata välttämättä ykkösammattihaaveeksi asettaa.

Itse olen lukenut museologian perusopinnot Porin yliopistokeskuksessa osana historian pääaineopintoja. Opinnot eivät olleet kovin rankat;jonkinlaien essee, kirjatentti ja luento-osuus oli joka kurssissa, mutta eivät olleet mitään ylivoimaisen suuritöisiä.

• .....

Työllistymisestä en tiedä muuta, kuin että museologiaa kannattaa opiskella, jos museoalalle haluaa.

Jyväskylässä, missä tosiaan voi opiskella museologiaa pääaineena, museologian opinnot ovat melko vaativat ja monipuoliset. Olen opiskellut ainetta vain muutaman kurssin, mutta tutustumiskäyntejä on, jopa koko viikonlopun kestäviä ekskursioita, ja muutenkin opetusmetodit ovat vaihtelevia. Oppilaita ei myöskään päästetä helpolla, rimaa pidetään aika korkealla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      233
      4477
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2894
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2423
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1717
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1399
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      83
      1202
    7. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      18
      1048
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      929
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      888
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      864
    Aihe