Miten hyvin museologiaa pääaineenaan opiskelleet työllistyvät? Miten paljon kyseiseen oppiaineeseen liittyy seminaareja ja noita "tutustumiskäyntejä" museoihin? Onko rankka aine?
Museologia
3
3282
Vastaukset
- Museoon töihin
Museologia on kyllä siitä merkittävä aine, että ilman museologian opintoja ei oikein voi työllistyä museoalalle kun "museologian opintoja" pitää olla. Tuo ei tietenkään tarkoita sitä, että pitää olla pääaine museologia vaan mikä tahansa ns. museoaineista kelpaa, kunhan on suorittanut esim. museologian perusopinnot. Museologiaa ei kai voi opiskella pääaineena kuin Jyväskylässä, mutta esim. Helsingissä voi suorittaa sekä perus- että aineopinnot. Tulevaisuudessa asia ehkä muuttuu. Humanistien työtilanne vaihtelee ja museovirkoja lakkautetaan jatkuvasti valtionvarainministeriön ns. tuottavuusohjelman nimessä. Heikolta näyttää.
Perusopintoihin kuului Helsingissä 4 tai 5 museokäyntiä, ryhmätöitä ja esityksiä sekä kirjallisuustenttejä ja esseitä. Aine ei ole sen rankempi kuin mikään muukaan kulttuuriaine, paljon lukemista vain.- .,.,,
on työtilanne. Virkoja ei perusteta uusia, ja vanhoja lakkautetaan sitä mukaa, kun vanhat työntekijät jäävät eläkkeelle. Eli museologiaa ei kannata välttämättä ykkösammattihaaveeksi asettaa.
Itse olen lukenut museologian perusopinnot Porin yliopistokeskuksessa osana historian pääaineopintoja. Opinnot eivät olleet kovin rankat;jonkinlaien essee, kirjatentti ja luento-osuus oli joka kurssissa, mutta eivät olleet mitään ylivoimaisen suuritöisiä.
- .....
Työllistymisestä en tiedä muuta, kuin että museologiaa kannattaa opiskella, jos museoalalle haluaa.
Jyväskylässä, missä tosiaan voi opiskella museologiaa pääaineena, museologian opinnot ovat melko vaativat ja monipuoliset. Olen opiskellut ainetta vain muutaman kurssin, mutta tutustumiskäyntejä on, jopa koko viikonlopun kestäviä ekskursioita, ja muutenkin opetusmetodit ovat vaihtelevia. Oppilaita ei myöskään päästetä helpolla, rimaa pidetään aika korkealla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848465
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264578- 504138
- 543622
- 513136
- 502900
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262596- 372378
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382063- 292046