Hei
Hankin syksyllä MV-Marin 5400 MC:n ja siihen Mercury F 80 EFI -perämoottorin. Ongelmana on, että trimmi pitää olla melkein täysin alhaalla, ettei vehje laukkaa. Onko vastaavia kokemuksia?
Laukkaava MV-Marin 5400
24
17362
Vastaukset
- Seam
Asenna paattiisi trimmitasot...
Auttaa asiaan.
Tai vähennä nopeutta. - untamovaan
Säädät vaan trimmillä ja kaasulla veneen kulkemaan siten ettei se laukkaa;)
Kaasulla annostelet ensin nopeuden ja trimmillä säädät sitten kulun hyväksi. Taloudellisin ja miellyttävin kulkuasento on usein juuri sen laukkaamisen rajalla.- m.petäjä
lisää. Jos ei auta, niin trimmilevyt kannattaa hankkia.
- painava kone
mulla oli MV marin 5400 HT ja siinä 90 Mercury. vene oli laiska lähteen plaaniin vaikka tehoa oli reilusti. Vaihdoin sen heti ekan kesän jälkeen niinkuin edellinen omistajakin.
- ht
Itse hankin 5400ht ja 75hp nelari Mercuryn(-02). Ostaessa veneessä oli 13" alumiini propeli, sillä pomppasi liukuun hetkessä, mutta konetta joutui kierrättämään turha paljon ja huiput jäi muistaakseni 28 solmun tienoille.
Valmistaja suositteli 15" potkuria.. Hankin sellaisen, rosterista tehdyn. Sillä kulkee 32 solmua ja moottoria ei tarvitse huudattaa, mutta liukuun lähtö on 5 aikuisen kanssa hankalaa..
Käsittääkseni rosteri potkuri vastaa tuuman suurempaa alumiinista, elikkä olisi pitänyt hommata 14" rosteri tai 15"alumiininen.
Veneeseen olen suht tyytyväinen, hiljaa ajaessa vene ei tahdo kulkea suoraa ja kuomulle kaipaisi "kotelon" jonne sen saisi helposti piiloon..
Läpi kuljettavuus on aivan ehdoton juttu, kun sattuu olemaan pieniä läpsia.. Vene vaikuttaisi olevan erittäin lujaa tekoa, ei notku, eikä "hiushalkeimia" missään. - ....,,,...
ht kirjoitti:
Itse hankin 5400ht ja 75hp nelari Mercuryn(-02). Ostaessa veneessä oli 13" alumiini propeli, sillä pomppasi liukuun hetkessä, mutta konetta joutui kierrättämään turha paljon ja huiput jäi muistaakseni 28 solmun tienoille.
Valmistaja suositteli 15" potkuria.. Hankin sellaisen, rosterista tehdyn. Sillä kulkee 32 solmua ja moottoria ei tarvitse huudattaa, mutta liukuun lähtö on 5 aikuisen kanssa hankalaa..
Käsittääkseni rosteri potkuri vastaa tuuman suurempaa alumiinista, elikkä olisi pitänyt hommata 14" rosteri tai 15"alumiininen.
Veneeseen olen suht tyytyväinen, hiljaa ajaessa vene ei tahdo kulkea suoraa ja kuomulle kaipaisi "kotelon" jonne sen saisi helposti piiloon..
Läpi kuljettavuus on aivan ehdoton juttu, kun sattuu olemaan pieniä läpsia.. Vene vaikuttaisi olevan erittäin lujaa tekoa, ei notku, eikä "hiushalkeimia" missään.Potkureita valmistetaan useilla ominaisuuksilla, eikä vain kahta mallia, alumiini ja rosteri...
- piiloon
ht kirjoitti:
Läpi kuljettavuus on aivan ehdoton juttu, kun sattuu olemaan pieniä läpsia.. Vene vaikuttaisi olevan erittäin lujaa tekoa, ei notku, eikä "hiushalkeimia" missään."Veneeseen olen suht tyytyväinen, hiljaa ajaessa vene ei tahdo kulkea suoraa ja kuomulle kaipaisi "kotelon" jonne sen saisi helposti piiloon.."
Meillä tuli mukana kuomuun huppu, johon kuomun saa piiloon - Huijausta ?
....,,,... kirjoitti:
Potkureita valmistetaan useilla ominaisuuksilla, eikä vain kahta mallia, alumiini ja rosteri...
Niin ja useissa rosteri potkureissa on 1" liikaa nousua... Voidaan kehua kuinka vähän luistaa.
- Vaan,,,,,,,
Veikkaisin että on tuohon veneeseen turhan painava kone...175 kg :(
Jos tuo laukka asettuu kun vedät trimmin täysin alas niin pidä siinä kokoajan.
Kaikki mahdollinen venessä oleva irto paino keulaan niin siitä se valkenee onko kone liian painava.- Nuh
Mv-Marin on herkkä laukkaamaan. Korjasin omani siirtämällä akun keulaan ja "kallistamalla" konetta lisää, kiilapalikka perälautaan. Ihan OK vene kunhan ei erehdy ajamaan myötätuuleen, sillon se laukkaa eikä lopeta millään:))
- TW 10/2014
Nuh kirjoitti:
Mv-Marin on herkkä laukkaamaan. Korjasin omani siirtämällä akun keulaan ja "kallistamalla" konetta lisää, kiilapalikka perälautaan. Ihan OK vene kunhan ei erehdy ajamaan myötätuuleen, sillon se laukkaa eikä lopeta millään:))
Samat kokemukset, ehdotankin aikoinaan ex valmistajalle vastapainoa keulaan. Minulla oli ensin painava Suzuki 90 hp 1,95l (190kg) 2003 mutta onni onnettomuudessa se varastettiin ja sain edullisesti uuden vastaavan suzukin 80 hp (sama kun uusi 90 hp) 1,6l (155kg) ja kulku muuttui paremmaksi paljonkin mutta edelleen saisi olla trimmauslevyjä - tulee vaan ajettu niin vähän. Muuten fiksu vene joka ei enää kai tehdä - täytti aikoinaan meidän kriteerit kulkuominaisuuksia lukuunottamatta
- TW 10/2014
Nuh kirjoitti:
Samat kokemukset, ehdotankin aikoinaan ex valmistajalle vastapainoa keulaan. Minulla oli ensin painava Suzuki 90 hp 1,95l (190kg) 2003 mutta onni onnettomuudessa se varastettiin ja sain edullisesti uuden vastaavan suzukin 80 hp (sama kun uusi 90 hp) 1,6l (155kg) ja kulku muuttui paremmaksi paljonkin mutta edelleen saisi olla trimmauslevyjä - tulee vaan ajettu niin vähän. Muuten fiksu vene joka ei enää kai tehdä - täytti aikoinaan meidän kriteerit kulkuominaisuuksia lukuunottamatta
- tremiäs
Ostin ko. veneen vähän huolestuneena plaaniin nousemisesta ja laukkaamisesta, kun lueskelin näittä juttuja. Höpön löpön, kun trimmin laittaa ala asentoon niin lähtee rivakasti plaaniin, eikä laukkaa yhtään jos osaa trimmiä käyttää. Taitaa olla kilpailijoiden aikanaan mustamaalaamia juttuja tai sitten sitten kokemattomien käyttäjien kirjoituksia. Ensi kokemuksena tosi hyvä kompakti monikäyttöinen vene.
- Porpoising
Tuossa näytti edellä joku ehdottavan painon viemistä keulaan. Se välttämättä ole oikea ratkaisu. Laukkaaminen johtuu siitä, että märkäpinnan kasvaessa vastus lisääntyy ja vene alkaa uudelleen nousemaan (oman pohjan nuodostaman )aallon yli liukuun, kun vene on taas kulkenut pienen matkan sen harjanteen yli putoaa keula jälleen alas ja märkäpinta kasvaa jne. jne - vene laukkaa.
Korjauksena on ensisiaisesti painopisteen hakeminen oikeaan paikkaan ja hienosäätö trimmillä. Jos pelkällä trimmillä haetaan veneelle oikeaa kulkuasentoa ja painopiste on pahasti pielessä, kasvaa kulutus kovasti ja ajomukavuus kärsii merkittävästi. - nonniitaas
Ja mitähän se painon keulaan vieminen on muutakuin sen painopisteen paikan muuttamista ja oikean pisteen hakemista? Ja hienosäätö tietenkin trimmillä kuten yleensäkin!
- kokenutehkäkaikentietää
Aikoinaan oli MV marin 60hv koneella riitti kahden hengen kuormalle, mutta jos enenpi porukkaa mukana niin 75 hv riittää. Ihan kiva hyttivene ei tosin kovin isoille ulapoille. Suunta vakavuutta minäkin moitin. Hyvin tehty vene, eikä yhtään häpee pienuuttaan.
- m.arin
Uusi versio MV-marin 5700 BR ei laukkaa. 115 optimax perässä ja lähtee hyvin. Keväällä puhtaaalla pohjalla 41 solmua 1 henkilö kyydissä. Moottoritrimmillä saa hyvin säädettyä kulkemaan. liukukynnys kuormasta riippuen 19-23 solmua. On kyllä painavampi kun 5400. p0 painaa 850gk kone 165kg ja
- Ämveemarin
Muotit meni kai Kaisla-veneelle. En tiedä tekeekö Kaisla enää näitä. Itsellä MV-Marin 4600, ei valittamista. Lujaa tekoa.
- Hyttivenekö
Kannattaako vai ei?olen osto aikeissa 5400 marin mc,mikähän ois paras koko ja konevaihtoehto?
- sääsuojassa
Kannattaa...itsellä mercuryn 80 nelari...kulkee 40solmua ja laukkaamisen hoidan trimmillä...enkä vaihda muuhun.minun merellä olot on toiminut hienosti....
- Unessaoot
Ei kyllä 80 pollella kulje ikinä 40 solmua
- Optaria_perään
2 hengen kuormalla 75 Optimax:lla n. 5300 rpm huiput 32 kn ja lähtee välittömästi liukuun . Vähän on karkea käyntiääni, mutta ottaa kierrokset paljon nopeammin kuin nelari. Jos alkaa laukkaamaan, niin trimmaa vähän konetta alemmas. Trimmitasoista on myös paljon hyötyä isommalla kuormalla.
- Mv5400
Hyvä ja kompakti vene. Pelkäsin myös, että laukkaa liikaa kun näitä kommentteja luin, mutta aika vähän laukkaa ja takana 90hp kone. Pystyy hyvin ajamaan vähän suuremmassakin aallokossa.
- Raunoks
Yllättävän huono runko tuo MV-Marin 5400. Lähtee huonosti plaaniin, eikä kulje kunnolla. Mulla oli kerran vaihtoveneenä sellainen 90 hv Mercuryllä. Se oli 4 vuotta vanha ja sillä oli jo 3 omistajaa. Kieropalkinto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789